دانستنی های فناوری 38

چهارشنبه, 31 خرداد 1391 ساعت 15:16
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

حافظه‌های جدید برای کاهش زمان بوت لپ‌تاپ

شرکت اینتل مدل جدیدی از حافظه‌‌های solid-state drives یا (SSDs) را عرضه کرده که با استفاده از آن‌ها در لپ تاپ‌ها مدت زمان لازم برای بوت به میزان چشمگیری کاهش می‌یابد.

 مزیت دیگر این کار آن است که برنامه‌ها و نرم‌افزارهای مختلف هم سریع‌تر در دسترس قرار گرفته و لود می‌شوند.

با توجه به شيوه کارکرد حافظه‌های SSD که دسترسی به داده‌ها را با سرعت بیشتری در مقایسه با هارددیسک‌های سنتی ممکن می‌کنند، سرعت بوت لپ‌تاپ‌های مجهز به این حافظه‌ها به میزان چشمگیری بهتر می‌شود. البته این حافظه‌ها هنوز در مقایسه با هارد دیسک‌های سنتی گران‌تر هستند و از ظرفیت کمتری برای ذخیره‌سازی اطلاعات برخوردار هستند.

انتظار می‌رود مدل‌های جدید حافظه‌های SSD به گونه‌ای طراحی شوند که انرژی کمتری هم مصرف کنند تا کارآیی و مزیت رقابتی آن‌ها در مقایسه با هارد دیسک‌های سنتی باز هم افزایش یابد. سری 313 این حافظه‌ها که از سوی اینتل عرضه شده، به ترتیب، 20 و 24 گیگابایت ظرفیت دارند. سرعت نگارش و قرائت اطلاعات این دو حافظه، به ترتیب، 220 و 160 مگابایت در ثانیه بوده و از نوع 25 نانومتری هستند. اینتل پیش از این، حافظه‌های یادشده را با فناوری 34 نانومتری طراحی و عرضه می‌کرد.

پردازنده ویدیویی جدید «ان‌ویدیا» روانه بازار شد

شرکت ان ویدیا تازه‌ترین پردازنده ویدیویی خود را با همکاری شرکت AMD روانه بازار کرده و امیدوار است از آن استقبال شود. GeForce GTX 690 تازه‌ترین پردازنده ویدیویی این شرکت است که جایگزین GeForce GTX 680 می‌شود.

میزان مصرف انرژی این پردازنده ویدیویی، 650 وات است که نسبت به مدل 300 واتی قبلی افزایش قابل توجهی یافته است.

GeForce GTX 690 برای کاربردهای حرفه‌ای و از جمله اجرای بازی‌های ویدیویی پیشرفته و همچنین استفاده توسط گرافیست‌ها و طراحان انیمیشین‌های رایانه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پست ‌الکترونیک ایرانی «چاپار» با میزبانی داخلی راه‌اندازی شد

پس از عرضه ایمیل ملی ایران دات آی آر، از سوی سازمان فناوری اطلاعات، شورای عالی اطلاع رسانی نیز پست‌الکترونیک ایرانی چاپار را بی‌‌نیاز به احراز هویت شخصی افراد با نشاني www.chmail.ir عرضه کرد.

سرویس پست‌الکترونیک چاپار به عنوان یکی از محصولات مجموعه سرویس‌های چاپار که تحت عنوان پست الکترونیک چاپار، ChMail (سی.اچ.میل) ارائه و شناخته شده، با ساختار ساده و بر اساس خط و زبان فارسی، بدون نیاز به اخذ اطلاعات شخصی کاربران و با اختصاص یک گیگابایت فضا ارائه گرديد.

از مهم‌ترین شاخص‌های این سرویس می‌توان به سیستم ثبت‌نام آنلاین، ساختار بازیابی ایمن کلمه عبور مبتنی بر روش‌های مختلف رایج در دنیا، گستردگی طراحی و پیاده‌سازی به منظور جوابگویی به تعداد بالای کاربران همزمان سرویس گیرنده، یکپارچگی با پورتال مجموعه سرویس‌های چاپار، رمزنگاری اطلاعات محرمانه بر اساس گواهی دیجیتال معتبر جهانی و سرعت دسترسی بالا با توجه به میزبانی در مراکز داده امن داخلی اشاره کرد.

سرویس پست‌ الکترونیک چاپار پس از گذار از انواع آزمايش‌های امنیتی مبتنی بر لایه‌های مختلف سرویس و آزمايش‌های فشار مبتنی بر آخرین فناوری‌های روز دنیا، با استفاده از دانش متخصصان داخلی کشور طراحی، پیاده‌سازی و راه‌اندازی شده است.

این سرویس در حال حاضر به منظور رمزنگاری اطلاعات از گواهی دیجیتال معتبر جهانی (SSL) استفاده می‌کند که با توجه به جهانی بودن این گواهینامه بر روی رايانه شخصی تمام کاربران، به صورت پیش‌فرض در سیستم‌عامل پذیرفته شده و مورد اعتماد است؛ یکپارچگی سخت‌افزارها و نرم‌افزارها و همگونی سرویس در لایه‌های مختلف، یکی از نکات قابل توجه است که می‌تواند بستری مناسب برای کاربران فراهم آورد.

نرم‌افزاری که با صدای شما به زبان‌های مختلف سخن می‌گوید

پژوهشگران شرکت مایکروسافت نرم‌افزاری طراحی کرده‌اند که می‌تواند با صدای کاربر خود به زبان‌های خارجی صحبت کند.

این نرم‌افزار با تجزیه و تحلیل آواها و اصوات صدای ریک رشید توانست لحن و صدای او را بیاموزد و با صدای وی متنی را به زبان‌های اسپانیولی، ماندرین، انگلیسی و ایتالیایی بخواند. این نرم‌افزار در واقع لحن و صدای کاربر خود را می‌آموزد و سپس با تقلید آن می‌تواند متن‌هایی به زبان‌های خارجی را بخواند. این نرم‌افزار با تجزیه و تحلیل گفته‌ها و صحبت‌های کاربر خود لحن و صدای او را تقلید می‌کند و پس از آن می‌تواند کلمات و جملات زبان‌های خارجی را به صدایی شبیه صدای کاربر خود بخواند. این نرم‌افزار نیز با تجزیه و تحلیل آواها و اصوات صدای ریک رشید توانست لحن و صدای او را بیاموزد و با صدای وی متنی را به زبان‌های اسپانیولی، ماندرین، انگلیسی و ایتالیایی بخواند. صداهای خروجی به حدی شبیه صدای ریک رشید بود که گویی خود وی این جملات را به زبان‌های مختلف می‌خواند. برای این نرم‌افزار می‌توان کاربردی زیادی تصور کرد. از یک طرف، مسافران و جهانگردانی که وارد یک کشور خارجی می‌شوند می‌توانند از آن استفاده کنند و از طرف دیگر دانش‌آموزان و دانشجویان به کمک آن می‌توانند زبان‌های خارجی را به شیوه‌ای جذاب‌تر و شخصی‌تر بیاموزند.

ساخت نسل جديد پرينتر با جوهر قابل پاك شدن

محققان شركت توشيبا، پرينتر جديد طراحي كرده‌اند كه امكان پاك كردن كاغذهاي پرينت گرفته شده و استفاده چند باره از آن‌ها را فراهم مي‌كند. با طراحي و ساخت پرينتر با جوهر قابل پاك شدن، استفاده مجدد از كاغذهاي پرينت گرفته‌شده فراهم شده و در هزينه‌ها به صورت چمشگيري صرفه‌جويي مي‌شود. شيوه عملكرد پرينتر مشابه قلم‌هاي پاك شدنيerasable) pen) است كه متن را پاك كرده و امكان نوشتن دوباره متن را بر روي صفحه فراهم مي كند. در هر دو مورد، از گرما براي از بين بردن رنگ جوهر استفاده و گرماي مورد نياز در قلم از طريق اصطكاك ايجاد مي‌شود.

در نسل جديد پرينترهاي توشيبا، از جوهرهاي قابل پاك شدن استفاده مي‌شود. جوهر كاغذهاي پرينت گرفته‌شده در قسمتي از دستگاه پاك شده و كاغذ سفيد و تميز از بخش ديگر پرينتر خارج مي‌شود. با استفاده از اين پرينتر مي‌توان تا پنج بار از كاغذهاي پرينت گرفته‌شده مجدداً استفاده كرد. بخش پاك كن دستگاه قابليت تشخيص تعداد دفعات پاك شدن جوهر يك كاغذ را دارد؛ سيستم همچنين مي‌تواند نوشته‌هاي قلم‌هاي پاك شدني را نيز از روي صفحات پاك كند. طراحان امكان اسكن و ذخيره صفحات پرينت گرفته‌شده پيش از آغاز مرحله پاك كردن جوهر را نيز پيش‌بيني كرده‌اند.

افزايش ظرفيت و طول عمر باتري‌ها با ساخت الكترودي جديد

پژوهشگران با ايجاد دولايه‌هايي از جنس 5O2V موفق به توليد ساختارهايي شدند که مي‌تواند به‌ عنوان کاتد در باتري‌ها استفاده شود. اين ساختارها در صورت استفاده در باتري‌هاي يون- سديم مي‌تواند ظرفيت و عمر باتري را به‌ ميزان قابل توجهي افزايش دهد. بالاترين ظرفيت نظري اين باتري‌ها، 250 mAh/g است، در اين سيستم‌ها توان 760 W/kg بوده و طول عمر آن بالا است، همچنين انرژي خروجي از اين باتري‌ها  1200 W/kg است. با اين مشخصات مي‌توان از باتري‌هاي دو لايه  5O2Vدر حوزه‌هاي مختلف در دماي اتاق استفاده کرد. باتري‌هاي قابل شارژ که در آن‌ها به ‌جاي ليتيم از يون سديم به ‌عنوان وسيله انتقال بار استفاده مي‌شود، گزينه مناسبي براي جايگزيني باتري‌هاي يون ليتيم بوده و قادرند بازار ذخيره انرژي را گسترش دهند. باتري‌هاي مبتني بر سديم بسيار مورد توجه هستند؛ زيرا سديم فلز ارزان‌قيمت، بي‌خطر و فراواني است. همچنين اين ماده در تمام دنيا وجود داشته و در نتيجه مي‌تواند گزينه مناسبي براي باتري‌هاي قابل شارژ باشد.

اين تيم تحقيقاتي براي ساخت اين نوع باتري از يون‌هاي سديم استفاده کردند. آن‌ها از ساختارهاي دو لايه‌اي که فاصله بين آن‌ها قابل تنظيم است در اين باتري‌ها استفاده كردند. نتايج تحقيقات نشان داد که سديم موجب مي‌شود تا اين لايه‌ها دچار تغيير ساختار شده و به ‌صورت ورقه‌هاي منظمي روي يکديگر قرار ‌گيرند. با خروج يون‌هاي سديم از اين سيستم، نظم لايه‌ها از بين مي‌رود؛ اما ساختار ميان لايه‌اي در آن‌ها حفظ مي‌شود. با قرار دادن نانومواد در اين ساختارها مي‌توان روياي ساخت الکترودهاي ظرفيت بالا را به تحقق پيوست.

عرضه کیت حافظه GB32 جی‌اسکیل برای لپ‌تاپ‌های iMac اپل

جی اسکیل، به عنوان پیشروترین طراح و تولید کننده حافظه‌های کامپیوتری در دنیا‌،کیت حافظه‌ای با ظرفیت GB32 جهت استفاده در لپ‌تاپ‌های شرکت اپل۲۰۱۱ تولید کرده است. این کیت حافظه دارای ۴ ماژول 3GB DDR8 می‌باشد که با آخرین دستگاه‌های Apple iMac 2011  کاملاً آزمايش شده و پایایی صددرصد را تضمین می‌کنند. این حافظه‌ها که با فرکانس ۱۳۳۳ مگاهرتز کار می‌کنند، به عنوان با کیفیت‌ترین و بهترین راه حل انتخابی جهت استفاده در برنامه‌های حرفه‌ای صوتی‌، تصویری و گرافیکی به‌حساب می‌آیند.

افزايش ظرفیت حافظه رایانه‌ها با استفاده از الماس

حافظه‌هایی که در آلیاژ تغییر فاز آن‌ها از الماس استفاده شده است، می‌تواند ۱۰۰ برابر سریع‌تر از دیگر حافظه‌های موجود به انتقال داده‌ها بپردازند. محققان موفق شده‌اند با استفاده از الماس، آلیاژی را که در تولید حافظه‌های رایانه از آن استفاده می‌شد، تغییر دهند و از این طریق، ظرفیت ذخیره و سرعت انتقال داده در آن‌ها را تا حد قابل توجهی افزایش دهند. این آلیاژ تاکنون از فلزات ژرمانیوم، آنتیموان و تلوریوم ساخته می‌شد. این آلیاژ را به این جهت آلیاژ تغییر فاز نامیده‌اند که وقتی در معرض گرما قرار می‌گیرد، اتم‌های تشکیل دهنده آن نظم قبلی خود را از دست می‌دهند و با تغییر آرایش خود در رده‌های طویل نظم می‌یابند. دانشمندان قابلیت رایت بر روی این حافظه‌ها را نیز بیش از صد هزار بار اعلام کرده‌اند. با استفاده از قطعات الماس می‌توانند قابلیت‌های این آلیاژ را از حالت غیر متبلور به حالت متبلور و بلورین تبدیل کنند و از این طریق، حساسیت الکتریکی آن را تا ۴ درجه مغناطیسی کاهش دهند. کاهش حساسیت این آلیاژ و حالت متبلور آن می‌تواند قابلیت ذخیره داده‌ها را افزایش ‌دهد.

با مانيتور ‌يو‌اس‌بي AOC سيم‌ها را فراموش كنيد

اين مانيتور كه فقط از پورت USB براي انتقال تصاوير، اطلاعات و همچنين تأمين انرژي مورد نياز استفاده مي‌كند، Fwu2251e نام داشته و براي اتصال به نوت‌بوك و ساير تجهيزات قابل حمل، گزينه بسيار مناسبي به نظر مي‌رسد. مانيتورLED يادشده كه حتي برق مصرفي خود را از طريق پورت USB دريافت مي‌كند، اين قابليت را دارد كه از پايه جدا شده و بدون آن مورد استفاده قرار بگيرد. ويژگي قابل حمل بودن اين نمايشگر، با خصوصيات ديگري همچون وزن كم (كمتر از 6 پوند) و ضخامت فوق باريك (10.6 ميليمتر) تكميل شده و آن را به ابزار مناسبي براي ارائه تله سمينارها، پرزنتيشن‌هاي اداري، مديريت بحث‌هاي چند ‌منظوره و حتي استفاده در سفر، تبديل كرده است. اين مانيتور با ارائه كيفيت تصويري مطلوب با رزولوشن1920 x 1080 و نسبت كنتراست 1,000:1، پايه انعطاف‌پذيري به رنگ مشكي (طرح پيانو) داشته و تحت Windows7  و Mac OS X Tiger, Leopard, Lion است. گفتني است كه اين نمايشگر نيز همچون ساير مانيتورهاي جديد AOC، داراي برچسب‌هاي صرفه‌جويي در مصرف انرژي بوده و اثر جيوه‌اي سمي قابل سرايت به محيط زيست ندارد.

توليد اولين سريLCD با فناوري جديد IGZO

شارپ اعلام كرد كه توليد اولين پنل‌هاي LCD با فناوري نيمه‌هوشمند نوين IGZO را آغاز كرده است. اين فناوري صفحات كه بر اساس تركيب شيميايي «اينديوم، گاليوم، زينك اكسايد» است، مي‌تواند در نمايش جزئيات، شفافيتي به ميزان دو برابر بيشتر از پنل‌هاي فعلي ايجاد كند و به شكل چشمگيري سبب كاهش مصرف انرژي تا سطح 90 درصد شود؛ اين فناوري موجب مي‌شود كه با وجود كاهندگي مصرف انرژي، ترانزيستورهاي فيلم موجود در صفحات، باريك‌تر و شفافيت پيكسل‌ها بيشتر باشد. همچنين فناوري تنظيم‌كننده تصوير A2UV شارپ كه پيش از اين در تلويزيون‌هاي AQUOS وجود داشت، در اين پنل‌ها نيز موجود است. در حال‌حاضر، شارپ اين فناوري را تنها بر روي نمونه‌هاي تبلت، لپ‌تاپ و مانيتورهايي چون تبلت‌هاي7 اينچي با رزولوشن 1280x800 و تراكم پيكسلي (تعداد پيكسل در هر اينچ) 217 و مانيتور 32 اينچ با رزولوشن 840x 2160 و تراكم پيكسل 140 انجام داده است.

ویژگی جدید موزیلا برای فایر فاکس ۱۱

موزیلا همچنین ابزار به‌ روز رسانی add-on‌های خود را نیز ارائه داده است؛ در حالی که کاربران در نسخه‌های قبلی می‌توانستند تنظیماتی مانند: پایگاه‌‌های مورد بازدید، بوک مارک‌ها، کلمه عبور و تنظیمات مرورگر را ذخیره کنند و در هنگام نصب بر روی یک رايانه دیگر کاربر احتیاجی به نصب و تنظیم مجدد این مشخصات نداشتند؛ اما در مورد Add-on‌ها قضیه متفاوت بود و شما باید هر بار که فایر فاکس را بر روی هر رايانه نصب می‌کردید، Add-on‌ها را مجدداً دانلود و نصب کنید. اما حالا و در نسخه جدید فایر فاکس این مشکل نیز بر طرف شده است و موزیلا به صورت اتوماتیک Add-on‌ها را از یک رايانه به رايانه دیگر منتقل می‌کند. البته این گزینه اختیاری است و در صورت انتخاب، توسط فایر فاکس اعمال می‌شود.

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: یکشنبه, 28 خرداد 1391
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 64
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 38
بازدید 49343 بار
شما اينجا هستيد:خانه آرشیو فصلنامه شماره 38 (بهار 1391) دانستنی های فناوری 38