تازه‌های اطلاع‌رسانی اسلامی 38

چهارشنبه, 31 خرداد 1391 ساعت 15:15
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

برگزاری درس فقه فناوری‌های نوین در قم

در اقدامی تازه، مباحث مربوط به فناوری‌های نوین از دیدگاه شرع مقدس اسلام در حوزه علمیه قم مورد کنکاش، بحث و تدریس قرار می‌گیرد. از این رو، حجت الاسلام  والمسلمین دکتر حمید شهریاری، جلسات درس فقه فناوری‌های نوین را از تاریخ 24/2/1391 مطابق با 11 جمادی الثانی 1433، ساعت 8 الی 9 صبح پنج‌شنبه‌ها در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی آغاز نمودند. این مباحث که به‌ترتیب مورد بحث قرار می‌گیرند، در ده موضوع دسته‌بندی شده‌اند:

  1. فناوری اطلاعات و ارتباطات؛
  2. فناوری های تولید مثل؛
  3. مهندسی ژنتیک؛
  4. محیط زیست (کاربرد فناوری برای بهره‌برداری از محیط زیست)؛
  5. پیوند اعضا (مانند: اهدای عضو از: زنده، مُرده و غیر همنوع، پیوند اعضا و هویت شخصی) و کشت بافت؛
  6. کنترل زاد و ولد (روش‌های جدید و آینده جلوگیری از زایمان)؛
  7. مرگ مغزی و مفهوم حیات و حقیقت انسان؛
  8. شبیه‌سازی؛
  9. فناوری فضایی (احکام فقهی زندگی در فضا)؛
  10. فناوری هسته‌ای و آزمایش‌های هسته‌ای.

در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات، محورهایی مانند: ارزش فناوري اطلاعات و ارتباطات، حریم خصوصی در عصر جدید، امنیت در فناوری اطلاعات و ارتباطات، گمنامی، مالکیت فکری و نشر آزاد اطلاعات، هرزه نگاری، پالایش محتوا، ماهواره های اطلاعاتی و ارتباطاتی و احکام آن و نیز جرایم رایانه ای از دیدگاه فقهی، مورد بحث قرار می‌گیرد.

در این سلسله‌دروس همچنین مسائل ذیل مطرح شده، دیدگاه شرع مقدس اسلام درباره آن بیان می‌گردد:

حریم خصوصی به چه معنا است، چه حوزه هایی را شامل می شود و دلایل فقهی حرمت هر یک از آن‌ها کدام است؟ امنیت، چه قلمرو هایی را شامل می شود و آیا ایجاد امنیت در هر قلمرو واجب است؟ آیا نشر آزاد اطلاعات یک حق شهروندی است؟ این حق چه تکالیف شرعی را به دنبال دارد؟ حدود عفت و حجاب در فقه شیعه کدام است و حکم تصاویر مستهجن چیست؟ آیا پالایش محتوا واجب است؟ حکم هر یک از جرایم رایانه ای از دیدگاه فقهی چیست؟ آیا بین جرایم رایانه ای و عادی تفاوتی وجود دارد؟ آیا گمنامی در اسلام یک ارزش است یا ضد ارزش و آیا می توان شهروندان را الزام کرد که گمنام نباشند؟ نظر شارع در این باره چیست؟ حکم شرعی دوست یابی اینترنتی و صله رحم با ابزارهای نوین امروزی چیست؟

این دروس از تاریخ 24 اردیبهشت‌ماه سال جاری آغاز شد و تا کنون شش جلسه با حضور طلاب، پژوهشگران و علاقه‌مندانِ این مباحث برقرار گردیده است. با شروع تعطیلات دروس حوزه علمیه قم، ادامه این درس، در سال آینده تحصیلی حوزه علمیه برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان می‌توانند محتوای دروس برگزارشده را از طریق پایگاه اینترنتی نورسافت (www.noorsoft.org) دریافت نمایند.

«بانك جامع حضرت زهرا(س)» ويژه تلفن همراه توليد شد

مركز تحقيقات رايانه‌ای قائميه اصفهان، اثری ارزشمند با عنوان «بانك جامع حضرت زهرا(س)» را كه حاصل تلاش جمعی از نويسندگان است، به قالب نرم‌افزارهای ويژه تلفن همراه درآورده است. «بانك جامع حضرت زهرا(س)» در چهار فرمت: كتابخانه‌ای، جاوا، آندرويد و pdf توليد شده و از طريق پايگاه اينترنتی مركز تحقيقات رايانه‌ای قائميه اصفهان در اختيار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

«دانستنی‌های فاطمی»، «حديث اشك»، «شرح فرازهایى از خطبه‌ حضرت زهراء(س)»، «آيينه ايزدنما، حضرت فاطمه زهرا(س)»، «يورش به خانه وحى!»، «فاطمه(س) الگوى حيات زيبا»، «فاطمه(س) گلواژه آفرينش»، «سيره فاطمى»، «كرامات الفاطميه - معجزات فاطمه زهرا(س) بعد از شهادت به ضميمه سوگنامه فاطمه زهرا(س)»، «عطر ياس»، «داغ شقايق»، «الگوى برتر»، «بر خانه حضرت فاطمه(س) چه گذشت؟» و «متن حديث الكساء»، از جمله مهم‌ترين عناوين اين بانك جامع هستند.

«نگاهی به مقام حضرت فاطمه(س)»، «خطبه حضرت زهرا(س)»، «امام فضيلت‌ها، حضرت فاطمه(س)»، «پژوهشگونه‌اى درباره مصحف فاطمه(س)»، «بانوی نمونه اسلام، فاطمه زهرا(س)»، «جامی از زلال كوثر»، «حضرت زهرا(س) بانوی بانوان»، «در مكتب فاطمه(س)»، «فدك، از غصب تا تخريب»، «زندگانی حضرت زهرا(س)»، «زهرا(س) برترين بانوی جهان»، «الزهرا(س) سيده نساءالعالمين»، «الغارة على بيت الوحى»، «فاطمه(س) احياگر شخصيت زن»، «بضعة الرّسول، مظلومه تاريخ» و «آموزه‌های زندگانی حضرت زهرا(س)»، از ديگر فصول «بانك جامع حضرت زهرا(س)» است.

نرم‌افزار «دختران بهشتی» رونمايی شد

از نرم‌افزار چندرسانه‌ای «دختران بهشتی» با موضوع حجاب ويژه خرسالان خاوران رونمايی شد.
نرم‌افزار «دختران بهشتی» توسط مؤسسه فرهنگی برهان برای سنين 5 تا 8 سال در زمينه آموزش حجاب و در قالب 19 بازی رايانه‌ای توليد شده است. در طراحی اين نرم‌افزار، از نظرات روان‌شناسان كودك و نوجوان و فتاوای مراجع تقليد نسبت به مسئله حجاب بهره گرفته شده است. اين برنامه، اولين نرم‌افزار آموزشی در زمينه حجاب در سطح كشور است كه از اواخر سال 88 كار طراحی آن شروع شده و در سال جاری پايان يافته است.

مجموعه جامع نرم‌افزاری بيانات مقام معظم رهبری ويژه تلفن همراه توليد شد

مركز تحقيقات رايانه‌ای قائميه اصفهان، شش نرم‌افزار جديد ويژه‌ تلفن همراه از كتاب‌‌هايی از بيانات مقام معظم رهبری توليد كرده و برای استفاده علاقه‌مندان در پايگاه اينترنتی خود قرار داده است.

«بانك جامع بيانات مقام معظم رهبری» از سال 66 تا سال 89، «بانك جامع پيام‌های مقام معظم رهبری» از سال 68 تا سال 89، «بانك جامع نامه‌های مقام معظم رهبری» از سال 68 تا سال 88، «كلمات قصار آيت‌الله العظمی سيدعلی خامنه‌ای»، «بانك جامع مقالات آيت‌الله سيدعلی خامنه‌ای» با عناوينی همچون سرگذشت و زندگی‌نامه، شخصيت و سيره امام خامنه‌ای، ديدگاه‌های امام خامنه‌ای، امام خامنه‌ای از نگاه ديگران و «بانك جامع خاطرات مقام معظم رهبری» با عناوين اصلی زندگی شخصی و ويژگی‌های فردی مقام معظم رهبری، پيش از انقلاب، انقلاب و بعد از آن، مقام معظم رهبری و امام خمينی(ره)، دفاع مقدس، مقام معظم رهبری و علما و بزرگان، ديدارها و توصيه‌ها، مجموعه‌هايی از بيانات رهبر فرزانه انقلاب را در بر می‌گيرد كه توسط مركز تحقيقات رايانه‌ای قائميه اصفهان در قالب نرم‌افزارهای تلفن همراه در آمده است.

تشكيل شورای عالی فضای مجازی با دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی

رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت اله خامنه ای – مدظله العالی- ضمن دستور برای تشكيل شورای عالی فضای مجازی به رياست رئيس‌جمهور، اعضای حقوقی و حقيقی اين شورا را تعيين كردند.

رهبر انقلاب اسلامی آثار چشم‌گير شبكه جهانی اينترنت در ابعاد زندگی فردی و اجتماعی، لزوم برنامه‌ريزی و هماهنگی به منظور صيانت از آسيب‌های ناشی از آن، و بهره‌گيری حداكثری از فرصت‌ها در جهت ارائه خدمات گسترده و مفيد به مردم را از دلايل اصلی ضرورت تشكيل شورای عالی فضای مجازی برشمردند و تأكيد كردند: اين شورا وظيفه دارد مركزی به نام مركز ملی فضای مجازی كشور ايجاد كند.

متن حكم معظم له به اين شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحيم
گسترش فزاينده‌ فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی، به‌ويژه شبكه جهانی اينترنت و آثار چشم‌گير آن در ابعاد زندگی فردی و اجتماعی، و لزوم سرمايه‌گذاری وسيع و هدفمند در جهت بهره‌گيری حداكثری از فرصت‌های ناشی از آن در جهت پيشرفت همه‌جانبه كشور و ارائه خدمات گسترده و مفيد به اقشار گوناگون مردم و همچنين ضرورت برنامه‌ريزی و هماهنگی مستمر به منظور صيانت از آسيب‌های ناشی از آن اقتضا می‌كند كه نقطه كانونی متمركزی برای سياستگذاری، تصميم‌گيری و هماهنگی در فضای مجازی كشور به‌وجود آيد. به اين مناسبت، شورای عالی فضای مجازی كشور با اختيارات كافی به رياستِ رئيس‌جمهور تشكيل می‌گردد و لازم است به كليه مصوبات آن ترتيب آثار قانونی داده شود.

اعضای حقوقی اين شورا عبارت‌اند از: رئيس‌جمهور (رئيس شورای عالی)، رئيس مجلس شورای اسلامی، رئيس قوه قضائيه، رئيس سازمان صدا و سيمای جمهوری اسلامی ايران، دبير شورای عالی و رئيس مركز، وزير ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزير علوم، تحقيقات و فناوری، وزير اطلاعات، رئيس كميسيون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، رئيس سازمان تبليغات اسلامی، فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فرمانده نيروی انتظامی جمهوری اسلامی ايران و همچنين اعضای حقيقی: حجج اسلام و آقايان: دكتر حميد شهرياری، دكتر سیّدجواد مظلومی، مهندس مسعود ابوطالبی، دكتر كاميار ثقفی، دكتر رسول جليلی، دكتر محمد سرافراز و مهندس عليرضا شاه‌ميرزايی می‌باشند كه برای مدت سه سال تعيين می‌شوند.

اين شورا وظيفه دارد مركزی به نام مركز ملّی فضای مجازی كشور ايجاد نمايد تا اشراف كامل و به روز نسبت به فضای مجازی در سطح داخلی و جهانی و تصميم گيری نسبت به نحوه مواجهه فعال و خردمندانه كشور با اين موضوع از حيث سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و محتوايی در چارچوب مصوّبات شورای عالی و نظارت بر اجرای دقيق تصميمات در همه سطوح تحقق يابد. نكات اساسی در مورد وظايف شورای عالی و مركز فضای ملّی مجازی با تأكيد بر توجه جدّی به آن، در پيوست اين حكم ابلاغ می‌گردد.

در پايان، انتظار دارم، ضمن تسريع در تشكيل مركز ملّی فضای مجازی، رئيس و اعضای محترم شورا تلاش بايسته را در جهت دستيابی اين مركز به اهداف تعيين شده به كار برند. كليه دستگاه‌های كشور موظف به همكاری همه‌جانبه با اين مركز می‌باشند.
سیّدعلی خامنه‌ای
17/اسفندماه/1390

راه‌اندازی 15 بانك نرم‌افزاری علوم اسلامی در كشور

مركز تحقيقات كامپيوتری علوم اسلامی از راه‌اندازی 15 بانك خودگردان نرم‌افزارهای علوم اسلامی در شهرهای مختلف كشور، طی سه ماه گذشته خبر داد.

راه‌اندازی بانك‌های نرم‌افزاری، به عنوان كتابخانه‌های ديجيتال علوم اسلامی و انسانی با هدف خدمات‌دهی فرهنگی به مؤسسات و مراكز پژوهشی و نهادهای فرهنگی صورت می‌پذيرد. مدارس علميه و مؤسسات فرهنگی تهران، جيرفت، قم، تكاب، ماهشهر، انديمشك، جهرم، بندرچارك هرمزگان، بندر لنگه، كرمان، شيراز و اصفهان، از جمله مناطقی هستند كه بانك‌های خودگران نرم‌افزاری مركز نور در آن‌ها تأسيس شده است. «مدرسه علميه امام رضا(ع) تهران(سفيران هدايت)»، «معاونت فرهنگی دانشگاه شاهد»، «مدرسه علميه امام رضا(ع) و مؤسسه فرهنگی روايت سيره شهدای قم»، «مدرسه علميه امام صادق(ع) جيرفت»، «مدرسه علميه رسول اكرم(ص) تكاب»، «مدارس علميه خواهران انديمشك، ماهشهر و جهرم» از جمله مراكز و مدارس علميه بهره‌مند از اين بانك‌های نرم‌افزاری هستند. 

«مؤسسه فرهنگی مذهبی حضرت ولی عصر(عج) بندر چارك هرمزگان»، «مدرسه علميه آل البيت(ع) بندر لنگه»، «مدرسه علميه امام مهدی(عج) كرمان»، «مؤسسه آموزش عالی حوزوی ريحانه النبی(س) خواهران شيراز»، «بنياد فرهنگی و فرهنگسرای اديب برومند گز برخوار اصفهان» و «مركز تحقيقات قرآن كريم المهدی(عج) قم» از ديگر مراكز هستند. مركز تحقيقات كامپيوتری علوم اسلامی آمادگی دارد اين گونه بانك‌های نرم‌افزاری را برای كليه مراكز و مؤسسات علمی و فرهنگی در اقصی نقاط كشور به صورت رايگان راه‌اندازی كند.

ويكی علوم قرآنی روی شبكه جهانی اينترنت قرار گرفت

مركز اطلاعات و مدارك اسلامی با هدف سازماندهی و مديريت دانش اسلامی در محيط‌های مجازی و اينترنتی، ويكی علوم قرآنی را در قالب 11 هزار موضوع علوم قرآنی در اينترنت قرار داد.

پيش از اين، ويكی‌های فقه و اصول فقه بر اساس اصطلاح‌نامه جامع علوم اسلامی توليدی مركز اطلاعات و مدارك اسلامی تهيه و منتشر شده است. پايگاه ويكی(wiki) علوم اسلامی، حاوی طبقه‌بندی و سازماندهی اطلاعات علوم اسلامی بر اساس «اصطلاح‌نامه» است و از اين رهگذر، در پی سازماندهی و مديريت دانش اسلامی در محيط‌های مجازی و اينترنتی است كه از وظايف اصلی مركز اطلاعات و مدارك اسلامی (وابسته به معاونت پژوهشی دفتر تبليغات اسلامی حوزه علميه قم) محسوب می‌شود. در اين پايگاه، علاوه بر نمايش اصطلاح‌نامه بخش‌های مختلف علوم اسلامی، مواردی چون: «فرهنگ‌نامه»، «نمايه موضوعی» و «‌مستندات منابع» بر اساس نظام اصطلاح‌نامه قابل دستيابی است كه در يافتن مطالب مورد نظر كمك شايانی به كاربران می‌كند.

نرم‌افزار چندرسانه‌ای «غديرنامه» توليد شد

نرم‌افزار چندرسانه‌ای «غديرنامه» كه به همت معاونت تبليغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی توليد شده، شامل روايتی متفاوت از واقعه عظيم غدير خم است و با نگاهی نو به اين واقعه، به خطبه حضرت رسول(ص) و حواشی آن می‌پردازد.

نرم‌افزار «غديرنامه» شامل گزارشی است از آغاز سفر پيامبر(ص) از مدينه به مكه برای حجة‌الوداع، سير حركت كاروان از مدينه به مكه، ورود به مكه معظمه، وقايع كمی و كيفی آخرين حج پيامبر اكرم(ص) و همراهان ايشان و حواشی آن و توقف در محل غدير خم پس از بازگشت از مكه.

در اين برنامه آيات نازل‌شده به قصد آماده‌سازی امت برای پذيرش ولايت و امامت آورده شده و در بخش خطبه غدير اين نرم‌افزار نيز متن كامل اين خطبه به دو زبان عربی و فارسی و به دو صورت متن و صوت در دسترس مخاطب قرار گرفته است.

ده‌ها سخنرانی از سخنرانان برجسته، مداحی، نماهنگ، تصوير و نواهنگ، از جمله محتويات بخش گنجينه غدير اين نرم‌افزار است.

«كلیات سعدی» ویژه تلفن همراه تولید شد

با تلاش محققان و پژوهشگران مركز تحقیقات كامپیوتری علوم اسلامی همزمان با فرا رسیدن سالروز بزرگداشت شاعر نامی ایران، استاد سخن سعدی شیرازی نرم افزار «كلیات سعدی» ویژه تلفن همراه برای نخستین‌بار در مركز نور تولید شد.

این برنامه به هدف پاسخ‌گویی به درخواست‌های مكرر كاربران نور و پاسداشت خدمات و آثار این شاعر نام‌آشنای ایرانی توليد شده و مشتمل بر متن كلیات سعدی (گلستان، بوستان، غزلیات، قصاید و رسایل) مي‌باشد.

صوت كتاب گلستان و بوستان با صدای استاد آقای غلام‌علی (امیر) نوری و بر اساس نسخه تصحیح‌شده محمد علی فروغی، از محتویات این برنامه نفیس به شمار مي‌رود. ارائه متن كامل كلیات برنامه در 9 بخش اصلی: گلستان، بوستان، غزلیات، قصاید، رسائل، جستجو، نگارخانه، نشانه‌ها و درباره سعدی همراه با صوت استاد نوری، ارائه فهرست سه سطحی كتاب گلستان و بوستان و امكان استفاده از پاورقی، از قابلیت‌های این برنامه موبایلی است. امكان نمایش متن و شرح حكایت‌های انتخابی از فهرست كتاب گلستان و بوستان با استفاده از شرح گلستان دكتر خزائلی، قابليت جستجو در اشعار یا متون به صورت ساده و تركیبی از طریق صفحه كلید موجود در صفحه جستجو و يا از طریق صفحه كلید گوشی، از دیگر قابلیت‌های برنامه كلیات سعدی است. جستجو در این برنامه به صورت ساده و تركیبی، امكان انتقال شعر یا متن به فهرست برگزیده‌ها و بخش ارسال پیام كوتاه از قابلیت‌های دیگر این برنامه می‌باشد.

پايگاه تخصصی «هنر و تمدن شيعی» راه‌اندازی شد

پايگاه تخصصی فرهنگی و هنری «هنر و تمدن شيعی» به همت معاونت پژوهش و آموزش حوزه هنری به منظور اطلاع‌رسانی همايش ملی «هنر و تمدن شيعی» افتتاح شد.

علاوه بر اخبار و اطلاعات همايش «هنر و تمدن شيعی» و معرفی اعضای شورای سياستگذاری مراجعان می‌توانند به گالری تصاوير برگرفته از عكس‌های هنرمندان و آثار هنری اسلامی ـ شيعی دسترسی داشته باشند.

بخش مقالات، ديگر بخش اين پايگاه است كه مقالاتی همچون: «تفكر شيعی بنيان هنر اسلامی»، «نگاهی به گذشته نظری به آينده»، «سهم و نقش دولت صفويه در نشر و رونق فرهنگ و معارف» و «ادعيه و شعائر دينی» را در اختيار پژوهشگران و علاقه‌مندان به حوزه هنر اسلامی و شيعی قرار داد است. این پایگاه اطلاع رسانی به نشانی اینترنتی WWW.SHIITEART.IR  در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.

نرم‌افزار «زندگی‌نامه و آثار معلم شهيد استاد مطهری» رونمايی شد

در آيين بزرگداشت استاد فرزانه شهيد مرتضی مطهری در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، نرم‌افزار چندرسانه‌ای «زندگی‌نامه و آثار معلم شهيد استاد مطهری» رونمايی شد.

«اصالت خانوادگی»، «دوران كودكی و نوجوانی»، «سير تحصيلی»، «تشكيل خانواده»، «شخصيت و ويژگی‌های استاد»، «فعاليت‌های سياسی و فرهنگی»، «مصاحبه، تحليل، ديدگاه‌های بزرگان و ديگران در ارتباط با استاد»، «مطهری و ديدگاه‌ها»، «دست‌نوشته‌های استاد»، «سخنرانی استاد»، «شهادت»، «ياداشت‌ها و خاطرات»، «سخنان و رهنمودهای استاد مطهری»، «كتب و آثار شهيد استاد مطهری»، «حسينيه ارشاد» و «گالری عكس» بخش‌های اصلی اين نرم‌افزار را تشكيل می‌دهند.

در این نرم‌افزار، قابليت جستجو در عناوين و متن مطالب به خوبی ارائه شده است.

پايگاه تخصصی «مكيال المكارم» راه‌اندازی شد

مكيال المكارم، به عنوان بزرگ‌ترين پايگاه احيای دعا برای وارث غدير، امام زمان(عج) در مركز تخصصی غديرستان كوثر نبی(ص) راه‌اندازی شد.

متن كامل كتاب «مكيال المكارم» به فارسی در دو جلد و به انگليسی در يك جلد در اين پايگاه قرار گرفته است و علاوه بر نرم‌افزار، اين كتاب كه به صورت نرم‌افزارهای تلفن همراه در قالب جاوا، آندرويد وpdf در سايت مكيال المكارم بارگذاری شده است، بيش از 250 عنوان نرم‌افزار تلفن همراه با موضوع مهدويت نيز در پايگاه احيای دعا برای وارث غدير قرار گرفته است.

نرم‌افزار حسابداری اسلامی «چهار باغ» توليد شد

اولين نرم‌افزار حسابداری بازرگانی اسلامی با نام «چهار باغ» با قابليت محاسبه خمس و زكات و با امكانات كامل و جامع حسابداری جهت اداره امور انواع واحدهای صنفی، شركت‌ها و مؤسسات تجاری و ساير مراكز توسط مركز تحقيقات رايانه‌ای قائميه اصفهان توليد و منتشر شد.

در اين برنامه كه از بخش‌های اصلی: حسابداری، چك، خريد، فروش، انبارداری، توليد و محاسبه وجوهات شرعی تشكيل شده است، امكان حذف و ويرايش اسناد و دسترسی راحت به مانده حساب‌ها در هر سطح هنگام ثبت سند و فاكتور، امكان انتقال مانده يك سرفصل به سر فصل ديگر به صورت خودكار، انواع گزارشات، دفاتر، ترازنامه‌ها، توزيع مانده، دريافت خروجی گزارشات با فرمت‌های مختلف و صدور كليه اسناد حسابداری خريد، فروش، انبارداری و چك، به صورت خودكار به حسابداری فراهم شده است. همچنين امكان استفاده در محيط‌های شبكه‌ای و چند كاربره (Multi User) و تعيين محدوده مجاز عمليات كاربر، امكان ساخت فايل پشتيبان و بازيابی ساده اطلاعات، نصب سريع و آسان، ثبت فاكتور با «باركد خوان» و امكان چاپ برچسب باركدها روی پرينتر و امكانات متنوع ديگر، از جمله قابليت‌های اين نرم‌افزار است.

سايت علوم اجتماعی اسلامی ايرانی راه‌اندازی شد

سايت علمی فرهنگی و اجتماعی «علوم اجتماعی اسلامی ايرانی» به نشانی www.ejtemaee.ir با هدف توليد، جمع‌آوری، دسته‌بندی و انتشار مطالب در حوزه علوم اجتماعی اسلامی ايرانی و در پاسخ به مطالبات جامعه و نياز جوامع علمی و تحقيقاتی به رويكرد بومی و اسلامی در رشته علوم اجتماعی ايجاد شد.

اين پايگاه به منظور تقويت دانش اجتماعی اسلامی ايرانی (بومی)، نقد و مقابله با علوم اجتماعی غربی و سكولار و گسترش كمی و كيفی ارتباطات و تعاملات علاقه‌مندان، محققان، اساتيد و دانشجويان اين رشته با بخش‌های گفتار روز، مسائل اجتماعی ايران، نگارستان، اخبار و پرونده راه‌اندازی شده است.

همچنين در اين پايگاه مقالات و مطالبی ذيل عناوين: «فلسفه علوم اجتماعی»، «حوزه‌های جامعه‌شناسی»، «علوم اجتماعی در آيات و روايات»، «انديشه اجتماعی متفكران مسلمان»، «نقد علوم اجتماعی» و «علوم اجتماعی در ايران» جهت استفاده پژوهشگران علوم اجتماعی بارگذاری شده است.

پايگاه «سوژه» انقلاب و دفاع‌مقدس راه‌اندازی شد

پايگاه تخصصی ادبيات انقلاب و دفاع ‌مقدس با عنوان «سوژه» http://soojeh.ir با هدف گردآوری ايده‌ها و ديدگاه‌های هنری جامعه هنرمندان و پژوهشگران كشور به صورت آزمايشی توسط دفتر مطالعات و ادبيات پايداری مراكز استانی حوزه‌ هنری راه‌اندازی شد.

اين پايگاه كه به منظور ثبت و اشتراك‌گذاری سوژه‌ها، اتفاقات و حوادث دوران انقلاب اسلامی و دفاع ‌مقدس تأسيس شده، هم‌اكنون دارای بخش‌های اصلی: آرشيو مطالب، آرشيو اخبار و كتاب‌نامه است و در صفحه اصلی اين پايگاه سوژه‌های مطرح شده از سوی اعضا به تفكيك نمايندگی‌های استان‌ها نمايش داده می‌شود.

در آرشيو مطالب اين پايگاه اينترنتی نيز مطالبی در قالب‌های: فيلم، عكس و واقعه و در موضوعات زندانی سياسی، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با قابليت جستجو قرار داده شده است.

لوح فشرده «مرتضای مطهر» توليد شد

اين نرم‌افزار با پنج بخش اصلی: «پيرامون استاد»، «سخنرانی»، «نگارخانه»، «كلمات قصار» و «كتابخانه» توسط مؤسسه آسمانه توليد و به مناسبت شهادت استاد مطهری منتشر شد.

بخش «پيرامون استاد» به بررسی زندگی‌نامه و جلوه‌های استادی و معلمی شهيد مطهری اختصاص دارد. سخنرانی‌های گرد‌آوری شده در اين برنامه‌ به ارائه بيانات شهيد مطهری در موضوعات: تربيتی، تاريخی، جامعه‌شناختی، اعتقادی، اهل بيت(ع) و قرآن مي‌پردازد.

بخش نگارخانه شامل فيلم‌ها و تصاوير موجود از شهيد مطهری است و همه كتاب‌های استاد ذيل موضوعات: اعتقادی، فلسفی، تربيتی، تاريخی و جامعه‌شناختی دسته‌بندی شده و با قابليت جستجو و چاپ و در قالب گرافيكی جذاب در اين نرم‌افزار قرار گرفته است. «مرتضای مطهر» در محيط گرافيكی جذاب‌تر و كاربر‌پسندتر و به شكلی جامع‌تر در قالب يك حلقه DVD در اختيار پژوهشگران و عموم علاقه‌مندان قرار گرفته است.

نرم‌افزار جامع «در حريم كوثر» منتشر شد

نرم‌افزار جامع درباره ام ابيها، حضرت فاطمه زهرا‌(س) با عنوان «در حريم كوثر» به همت مؤسسه تحقيقاتی حضرت ولی عصر‌(عج) توليد شد. این نرم‌افزار حاوی كتابخانه ديجيتالی شامل: متن 220 عنوان كتاب و 330 عنوان مقاله درباره شخصيت حضرت زهرا‌(س) است. 25 پرسش و پاسخ پيرامون حضرت زهرا‌(س)، معرفی 2 هزار عنوان كتاب درباره حضرت زهرا‌(س)، 230 قطعه شعر، زندگی‌نامه كامل اين بانوی بزرگوار از ولادت تا شهادت، مجموعه كاملی از سخنان و احاديث حضرت زهرا‌(س)، مجموعه كاملی از فضايل و كرامات آن حضرت و مجموعه صوتی كامل و جالبی از ادعيه، مولودی، نوای عشق، مرثيه‌سرايی و روضه‌خوانی، از جمله موضوعات اين نرم‌افزار هستند. همچنين فهرست كاملی از پايگاه‌ها و وبلاگ‌هايی كه به معرفی شخصيت حضرت زهرا‌(س) پرداخته‌اند و تمامی نرم‌افزارهای توليدی درباره آن حضرت، در اين نرم‌افزار گردآوری شده است.

نرم‌افزار چندرسانه‌ای «شيطان بزرگ» توليد و منتشر شد

اين نرم‌افزار با هدف دشمن‌شناسی و بررسی ابعاد مختلف جنگ نرم و همچنین به منظور مقابله با جنگ نرم عليه نظام جمهوری اسلامی، از سوی مؤسسه فرهنگی نرم‌افزاری آرمان توليد و منتشر شده است.

این برنامه شامل بررسی و واكاوی آمريكا از منظر حضرت امام(ره)، مقام معظم رهبری، حضور آمريكا قبل از انقلاب و جنگ سخت و نرم آمريكا عليه جمهوری اسلامی، ركود اقتصادی امريكا و شكل‌گيری جنبش فتح وال استريت و تحليل آن و... است. مطالب اين نرم‌افزار چندرسانه‌ای به صورت دسته‌بندی شده و در قالب‌های تصويری، صوتی و متنی و شامل فايل‌های مصاحبه، گفتگو، سخنرانی و عكس ارائه شده و بانكی از منابع و مآخذ شامل: كتب، شخصيت‌ها، پايگاه‌ها و وبلاگ‌ها در اين نرم‌افزار قرار گرفته است.

رونمايی از نرم‌افزارهای علوم و معارف قرآن «شجره طوبی»

نرم‌افزارهای علوم و معارف قرآن با عنوان «شجره طوبی» در مركز فرهنگ و قرآن كريم دفتر تبليغات اسلامی حوزه علميه قم رونمايی شد.

مجموعه «شجره طوبی» شامل: آثار مركز فرهنگ و معارف قرآن، تفسير راهنمای 3، فرهنگ موضوعی تفاسير، فرهنگ قرآن 3، دائرة‌المعارف 3، تفسير و ترجمه از آثار مركز فرهنگ و معارف، پرسمان‌های قرآنی علوم قرآن از آثار مركز فرهنگ مي‌باشد.

مجموعه آثار مركز فرهنگ معارف قرآن در 55 عنوان كتاب علوم و معارف قرآن در 138 جلد با هزاران موضوع قرآنی در بردارنده بزرگ‌ترين دائرة‌المعارف قرآن است. نرم‌افزار «پرسمان‌ قرآن» حاوی بيش از 50 هزار سؤال قرآنی از سوی مردم است كه به صورت علمی به آن‌ها پاسخ داده شده است. از دیگر نرم افزارهای مهم این مجموعه، نرم‌افزار «فرهنگ موضوعی تفسير» است که در سه جلد با بيش از 37 هزار و 700 نمايه و موضوع و 45 هزار فيش از 20 دوره تفسير و 20 متن تفسير از شيعه و سنی توليد شده است.

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: یکشنبه, 28 خرداد 1391
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 58
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 38
بازدید 31656 بار
شما اينجا هستيد:خانه آرشیو فصلنامه شماره 38 (بهار 1391) تازه‌های اطلاع‌رسانی اسلامی 38