دانستنی های فناوری 50

یکشنبه, 31 خرداد 1394 ساعت 14:54
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

یاهو و رقابت با google now

شرکت یاهو، از قدیمی ترین موتورهای جست وجو در اینترنت و از اولین ارائه کنندگان خدمات اجتماعی به شمار می آید؛ اما این شرکت در سال های اخیر، در برابر رقبای قدرتمندی همچون گوگل و فیسبوک، فروغ چندانی نداشته و با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کند.

بنا بر شواهد، شرکت گوگل به سرمایه گذاری بیشتر روی اپلیکیشن های موبایل، به خصوص ابزارهای جست وجوی شخصی تمایل دارد. این پروژه که Index یا نمایه نام دارد، ادامه دهنده راه لانچر Aviate یاهو برای گوشی های اندرویدی خواهد بود.

البته قرار است Index، توانایی های مشابه با سرویس Google Now را به کاربران خود ارائه کند. به گفته مایر، یاهو می خواهد به کاربران کمک کند تا بهتر بتوانند از اطلاعاتی که در دسترس دارند، به ویژه اطلاعات موجود در حساب ایمیل خود، استفاده کنند؛ برای مثال، با استفاده از این سرویس، پس از سفارش بلیت هواپیما از یک فرودگاه، نتایج جست وجو بر این اساس اولویت بندی خواهد شد و اطلاعات کاربردی مرتبط به تاریخ و مکان پرواز، در جست وجو نمایش داده می شود؛ نه در مقاله ویکی پدیا مربوط به اسم فرودگاه. البته این قابلیت، جدید نیست و سرویس هایی مانند Google Now، Siri اپل و Cortana مایکروسافت به سادگی این کار را انجام می دهند؛ ولی یاهو مزیت اصلی خود را قدمت سرویس ایمیل و حساب های کاربری آن که به بیش از 20 سال می رسد، می داند.

ویندوز 10 ایمن تر از همیشه

مایکروسافت اعلام کرد برای مقابله با بدافزارهای ساخته شده برای ویندوز، در نسخه 10 این سیستم عامل قابلیت امنیتی جدیدی به نام Device Guard یا محافظ دستگاه قرار داده است. این ویژگی، روش های امنیتی سخت افزاری و نرم افزاری را با هم ترکیب می کند تا اثر انگشت دیجیتال هر برنامه را کنترل کرده و از قابل اعتمادبودن منبع آن اطمینان حاصل کند.

به این ترتیب، یک لایه محافظ اضافی برای کاربران ویندوز ایجاد خواهد شد و با فعال شدن این ویژگی، هیچ نرم افزاری بدون اجازه کاربر امکان اجرا پیدا نخواهد کرد.

مطابق اعلام مایکروسافت،Device Guard نسبت به آنتی ویروس های فعلی مزایایی دارد و حتی در صورت لزوم می تواند با آنها ترکیب شود. همچنین، این ویژگی قادر است با استفاده از فناوری پردازش مجازی، محافظت سخت افزاری و نیز جداشدن بخش احراز هویت از ساختار ویندوز، برای حصول اطمینان از درستی برنامه ها، روش بسیار مؤثر و قابل اعتمادی ایجاد کند. ایسر، لنوو، توشیبا و اچ پی، جزء سازندگانی هستند که از Device Guard روی دستگاه های خود پشتیبانی خواهند کرد. البته این ویژگی، امنیت کامل را تضمین نمی کند و هنوز استفاده از نرم افزارهای معمول آنتی ویروس و قابلیت هایی مانند Windows Hello و Windows Passport، برای افزایش امنیت مشتریان سازمانی مورد نیاز خواهد بود.

محصولی دیگر از سیلیکون پاور:

کارت حافظه Superior SDHC UHS-1 عرضه شد

کارت های حافظه با ویژگی ها و ظرفیت های متفاوت، امروزه به وفور در ابزارهای مختلف مورد استفاده کاربران قرار می گیرند.

به تازگی، از سوی سیلیکون پاور، شرکت پیشرو در عرضه راهکارهای حافظه در جهان، ابزارهای حرفه ای جدیدی عرضه شده که کارت حافظه «سوپریور 1SDHC UHS-» نیز از این سری، معرفی و به بازار ارائه شده است.

این دیوایس، با قابلیت شایان توجه و کارآیی بالا، تا سرعت 90 مگابایت برثانیه را فراهم می سازد که بدین ترتیب، امکان ذخیره عکس های بیشتر در زمان کمتر را به کاربر می دهد و آن را برای عکاسی و نیز فیلمبرداری Full-HD ایدآل می سازد.

این کارت حافظه، قابلیت تطبیق با هر SD/microSD UHS-1 را دارد که باعث می شود با سیستم عامل اندروید، گوشی های هوشمند، دوربین های فیلمبرداری، دوربین هایDSLR، و نیز تبلت ها سازگاری کامل داشته باشد.

سبک ترین لپ تاپ جهان را ببینید

لنوو، دو لپ تاپ فوق سبک خود به نام های LaVie Z و LaVie Z 360 را راهی بازار کرد. این کمپانی چینی، مدعی است سبک ترین لپ تاپ 13.3 اینچی جهان را تولید کرده است.

لپ تاپ 3 اینچ لاوی (834 گرم)، مجهز به نمایشگرکوآد اچ دی بوده و با داشتن نسل پنجم پردازنده Core i7 و 8 گیگ رم و 256 گیگ هارد، قدرت بسیاری به کاربر می بخشد.

تنها فرق میان مدل Z و 360Z این است که مدل 360 نمایشگر لمسی کانورتیبل با 360 درجه انعطاف پذیری دارد. همچنین، مدلZ، 834 گرم وزن دارد و مدل 360 Z نیز از 907 گرم وزن برخوردار است.

هر دو مدل، از ویندوز 8.1 با معماری 64 بیتی بهره برده و بیش از 9 ساعت باطری دارند. نمایشگر این دو، از وضوح 2560 در 1440 پیکسل با فناوری anti-glare بهره می برد. دوربین وب کم 720 پیکسلی، وای و فای، بلوتوث، دو پورت 3USB.، یک خروجی اچ دی ام آی و کارت خوان حافظه اس دی، از دیگر ویژگی های این لپ تاپِ مشابه مک بوک ایر اپل است.

«پارسی جو» دومین موتور جست وجوی ایرانی

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، تیرماه امسال قرار است در مراسمی رسمی از دومین موتور جست وجوی ایرانی با نام «پارسی جو» رونمایی کند. این موتور جست وجو که پس از گذراندن دوره آزمایشی، سرانجام به مرحله بهره برداری رسیده است، نسبت به دیگر موتور جست وجوی فارسی (یوز)، تفاوت های بسیاری دارد.

دو موتور جست وجوی یوز و پارسی جو، از لحاظ الگوریتم های رتبه بندی و ویژگی های موجود، با یکدیگر تفاوت دارند. پارسی جو با داشتن سرویس ترجمه ماشینی انگلیسی به فارسی و جست وجوی تصویر و ویدئو، می تواند کاربردی متفاوت با موتور جست وجوی یوز داشته باشد و امکانات جدیدی را در اختیار کاربران قرار دهد.

این دو موتور جست وجو، پس از پنج سال به مرحله بهره برداری رسیده است و در حال حاضر با تعداد ۵۰۰ میلیون صفحه ایندکس شده می تواند مرجعی برای وب فارسی باشد. همچنین، ارائه سرویس های بومی، جست وجوی کالا، خبرهای فارسی، اطلاعات داخلی، سرویس نقشه، امکان جست وجوی هوشمندانه سرویس ها، تصویر و ویدئو و ترجمه ماشینی می تواند از موتورهای جست وجو، یک ابزار کارآمد برای کاربران فارسی زبان بسازد.

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: چهارشنبه, 27 خرداد 1394
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 70
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 50
بازدید 12096 بار
شما اينجا هستيد:خانه آرشیو فصلنامه شماره 50 (بهار 1394) دانستنی های فناوری 50