تازه‌های اطلاع‌رسانی اسلامی 36

چهارشنبه, 30 آذر 1390 ساعت 15:06
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

راه‌اندازي سایت تخصصی «ولایت فقیه»

پایگاه فرهنگی و اطلاع‌رسانی «ولایت فقیه» با هفت موضوع درباره ولایت فقیه طراحی شده است. در این پایگاه، آخرین اخبار و تحولات، تازه‌های كتاب و مقالات، آخرین پرسش‌های مطرح‌شده درباره ولایت فقیه و نيز موضوع ولایت فقیه در رسانه‌ها قابل دسترسي است. دانلود فیلم، صوت و كتاب، گالری عكس، معرفی شخصیت‌ها و پیوندها، از ديگر امكانات این پایگاه فرهنگی است. در صفحه پرسش و پاسخ، فهرستي از پرسش‌ها و پاسخ‌ها دسته‌بندي شده و به ارائه مباحث: ادله و مبانی ولایت فقیه، ولی فقیه، ولایت فقیه و مردم، قانون اساسی و ولایت فقیه، وظایف و اختیارات ولایت فقیه، پیشینه نظریه ولایت فقیه، اختصاص يافته است. در بانك دانلود صوت و فیلم و كتاب می‌توان به عنوان‌هايي چون: حضرت امام خميني، آيت‌الله مصباح يزدی، آيت‌الله جوادي آملی، آيت‌الله حايري شیرازی، حجت الاسلام دكتر عابدی، دكتر رحيم پورازغدی، دكتر حسن عباسی، حاج حسين يكتا، حجت الاسلام آقاتهرانی، حجت الاسلام نجف لكزای و سید حسن نصرالله و دیگر بزرگان مراجعه كرد.

در پیوندهای اين پايگاه، وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌هایی با موضوع ولایت فقیه نیز به چشم می‌خورد.
از دیگر قابلیت‌های این سایت می‌توان به جستجو در سایت، عضویت در پایگاه تلفن همراه و عضویت در خبرنامه اشاره کرد.
آدرس این پایگاه: http://www.velaiatefaghih.com است.

 

نرم‌افزار «جلوه‌های اعجاز معصومين(ع)» توليد شد

مركز تحقيقات رايانه‌ای قائميه اصفهان، چندين نرم‌افزار جديد ويژه تلفن همراه با موضوعاتي درباره معصومين(ع) را توليد كرده و برای استفاده علاقه‌مندان در پايگاه اينترنتی خود قرار داده است.

از نرم‌افزارهای توليدشده نرم‌افزاري درباره امام رضا(ع) است كه مي‌توان در آن از گزينه‌هايي مانند: جلوه‌های اعجاز معصومين(ع)، شگفتی‌های ولادت امام رضا(ع)، معجزه امام رضا(ع)، احتجاج امام رضا(ع) با علمای يهود و نصاری، وارد شدن امام رضا(ع) به كوفه، پيشگويی امام رضا(ع) از شهادت خود، حكايت امام رضا(ع) و هشام عباسی، و يا استغاثه حيوانات از امام رضا(ع) نام برد.

اين نرم‌افزار عناوين ديگری را نيز در خود جاي داده كه عبارت‌اند از: حكايت امام رضا(ع) و عبدالله بن مغيره، رعايت مصلحت در نامگذاری، نامگذاری نوزادان، رؤيای صادقه، خروج امام رضا(ع) از مدينه، استغاثه از رسول خدا(ص)، سن شريف امام رضا(ع)، بشارت امام رضا(ع)، تعبير خواب امام رضا(ع)، تعيين محل دفن، اطاعت از فرمان امام رضا(ع)، تدبير امام رضا(ع)، سفارش امام كاظم(ع) به امام رضا(ع) و دلايل و براهين امام رضا(ع) در خصوص توحيد و امامت.

 

نرم‌افزار «آموزش روخوانی نسيم رضوان»  توليد شد

نرم‌افزار «آموزش روخوانی نسيم رضوان» در مركز جهانی نشر فرهنگ و معارف اسلامی مبلغ توليد و مورد بهره‌برداری واقع شد. اين برنامه كه لوح تقدير از جشنواره بين‌المللی رسانه‌های ديجيتال را كسب كرده، شامل بخش «مواعظ و سخنرانی‌ها» از سخنان علما و اساتيد برجسته است. از جمله قابليت‌های و بخش‌های اين نرم‌افزار می‌توان به: نصيحت فرزانگان، احكام و كتابخانه، دوره ترتيل قرآن كريم با ترجمه گويای قرآن مجلسی همراه با نغمه‌های الهی و تواشيح، ترجمه فارسی و 9 ترجمه به زبان‌های ديگر، برنامه روزانه و ادعيه و زيارت اشاره كرد.

نرم‌افزار آموزش روخوانی «نسيم رضوان» در قالب يكvcd  به صورت تعاملی و پويانمايی با شيوهای جديد و تعاملی در آموزش قرآن همراه با تمرين و مثال بعد از هر درس، توليد شده است. بخش «آموزش روخوانی» شامل: الفبای عربی، صداهای كوتاه و كشيده، سكون، تشديد و تنوين است و بخش «آموزش تجويد» مشتمل بر مباحثي چون: مخارج حروف، صفات حروف، همزه وصل و احكام نون ساكن و تنوين مي‌باشد.

 

نرم‌افزار «نمايه از ذره تا آفتاب» رونمايی شد

نرم‌افزار «نمايه از ذره تا آفتاب» درباره انرژی هسته‌اي و فعاليت‌های ايران در اين زمينه رونمايی شد.

این نرم‌افزار، شامل صدها عنوان مقاله، فيلم و عكس مرتبط با موضوع انرژی هسته‌اي به همت مؤسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی «نمايه» توليد شده است. «تاريخچه انرژی هسته‌اي» شامل عناوينی چون: تاريخچه انرژی هسته‌اي، روزشمار تاريخ و رسانه است كه تاريخچه انرژی هسته‌اي در جهان و ايران، فعاليت‌های هسته‌اي ايران و تحولات هسته‌اي ايران، از بخش‌های تاريخچه انرژی هسته‌اي محسوب می‌شوند. روزشمار تاريخ در مورد وقايع با موضوع انرژی هسته‌اي و رسانه شامل مقالاتی در خصوص: تلاش رسانه‌های غرب، تلاش صهيونيست‌ها و تحريم‌ها از نگاه غرب در موضوع هسته‌اي ايران، از ديگر بخش‌های تاريخچه انرژی هسته‌اي هستند.

از بخش‌های مهم اين نرم‌افزار می‌توان به «ايران هسته‌اي» اشاره كرد كه مطالب خود را به عناوينی مانند: جهان بدون سلاح هسته‌اي، ايران در مسير انرژی هسته‌اي، سازمان انرژی اتمی ايران، بيانات رهبری و رؤسای جمهوری، قطعنامه‌ها، سرمايه‌های هسته‌اي ايران، ارمغان‌های ايران هسته‌اي، آينده ايران هسته‌اي و كارشكنی عليه ايران، اختصاص داده است.

 

مجتمع فرهنگی ديجيتالی هدی افتتاح شد

مجتمع فرهنگی ديجيتالی هدی، وابسته به جامعه الزهراء(س) در كنار كتابخانه حضرت معصومه(س) افتتاح شد.

اين شبكه، يكی از طرح‌های كلان ملی در حوزه فناوری اطلاعات است كه توسط معاونت علمی فناوری رياست جمهوری به تصويب رسيده و اجرای آن بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مركز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های ديجيتال است.

از مهم‌ترين اهداف اين شبكه ملی، راه‌اندازي مراكز فرهنگی ديجيتال و ايجاد پايگاهی برای اينترنت پاك در كشور است كه امروز يكی از اين مراكز فرهنگی ديجيتالی در جامعه الزهرا(س) افتتاح شده است. تأسيس اين مراكز، اهداف مختلفی را دنبال می‌كند كه از جمله آن‌‌ها: آسان‌سازي دسترسی مردم به نرم‌افزار‌ها و محتوای توليدشده در سطح كشور، فرهنگ‌سازی چگونگي استفاده از محصولات ديجيتالی، آشنايی مردم با تهديدات فضای ديجيتال، توليد محتوای ديجيتال در اين مراكز با رويكرد‌های بومی، رفع محروميت‌‌های ديجيتالی از نقاط مختلف كشور و توزيع عادلانه امكانات است.

تاكنون 120 مركز فرهنگی ديجيتالی در 15 استان كشور راه‌اندازي ‌شده و در حال حاضر، 130 مركز در حال تجهيز و راه‌اندازي است كه بهزودی به 250 مركز خواهد رسيد.

 

نرم‌افزار جامع صرف با عنوان «صرفنامه» رونمايی شد

نرم‌افزار جامع صرف با عنوان «صرفنامه»، به همت مدرسه علميه حضرت اباصالح‌المهدی(عج) اصفهان و با حضور مديران مدارس حوزه علميه استان اصفهان همزمان با ميلاد باسعادت حضرت فاطمه معصومه(س) رونمايی شد.

پژوهش‌محور شدن دروس حوزوی، از مهم‌ترين اهداف توليد اين نرم‌افزار است.

متن كامل 50 جلد كتاب صرف عربی، متن كامل شش جلد كتاب صرف فارسی، فهرست موضوعی و امكان نمايه‌زنی در كتب صرفی، گنيجينه صوتی مشتمل بر 11 دوره تدريس صرف توسط اساتيد برتر، معرفی و كتاب‌شناسی كتب صرفی جديد حاوی 84 جلد كتاب، برنامه هوشمند صيغه‌ساز صرف به همراه 1919 ريشه قرآنی، از جمله محتوای اين نرم‌افزار است.

آموزش كتاب صرف ساده مبتنی بر حافظه تصويری توسط 400 اسلايد، 11 دوره لغت‌نامه در قالب بيش از 60 جلد از كتاب‌‌های لغوی مرجع، درس‌نامه صرف حاوی تدريس موضوعی صرف ساده به همراه صوت و متن، تجزيه قرآن به وسيله كتاب الجدول در قالب 31 جلد كتاب، امكان جستجوی قوی در تمام برنامه‌‌ها (كتابخانه عربی، كتابخانه فارسی، كتابشناسی، اسلايدها و‌...)، كتابخانه همراه كتب صرفی و شروح آن در 14 جلد، ارتباط قرآن با لغت‌نامه و كتابخانه صيغه‌ساز و برنامه صيغه‌ساز صرف مخصوص موبايل، بخش ديگري از محتواي اين نرم‌افزار به شمار مي‌روند.

 

سامانه اطلاع‌رسانی مركز خدمات حوزه راه‌اندازي شد

مركز خدمات حوزه‌های علميه با راه‌اندازي سامانه اطلاع‌رسانی، زمينه دسترسی آسان روحانيون و طلاب سراسر كشور به خدمات اين مركز را فراهم كرده است.

ارائه خدمات این مرکز به صورت الكترونيكی به طلاب، از مهم‌ترين اهداف راه‌اندازي اين سامانه است و ديگر نيازی به حضور فيزيكی در مركز نبوده و طلاب می‌توانند با استفاده از اين سيستم، امور مربوط به خود را پيگيری نمایند. طلاب حوزه‌های علميه سراسر كشور میتوانند با استفاده از اين سيستم و دسترسی آسان و سريع به تمامي بخش‌ها و دفاتر مركز، نسبت به پيگيری مطالبات و خواسته‌های خود اقدام كرده و پس از اتمام كار، برای پيگيری فعاليت‌های خود، كد رهگيری دريافت كنند.

از آن‌جا که طلاب حوزه‌ها و مدارس مختلف، پيش از اين برای پرداخت اقساط خود، مجبور به حضور در صفوف طولانی بانك و در نتيجه، تلف شدن وقت بودند، اين سيستم امكانی را فراهم آورد تا آنان در كمترين زمان ممكن و حتی در منزل خود، يا جايگاه‌‌هاي اطلاعرسانی مستقر در اين مركز، اقساط خود را پرداخت كنند.

اين سامانه از اين پس، به عنوان پل ارتباطی ميان اين مركز و طلاب است و تمام اطلاعيه‌‌ها و اخبار مورد نياز از طريق سيستم كارتابل به اطلاع طلاب میرسد و هر يك از آنان با ورود به مديريت كارتابل خود می‌توانند از آخرين اطلاعيه‌‌ها و اخبار ارسالی اطلاع پيدا كنند.

به تناسب در آینده، يك‌سری امكانات جديد به اين سامانه اضافه می‌شود تا هيچ طلبهای مجبور نباشد برای پيگيری نيازهاي خود‌، ساعت‌ها وقت با ارزش خود را هدر دهد. این پایگاه به نشانی اینترنتی www.csis.ir در دسترس می‌باشد.

 

راه‌اندازي تالار سرويس‌دهی كتابخانه‌های مجازی حضرت معصومه(س)

كتابخانه‌‌ها علاوه بر ارائه كتاب، سرويسدهی هرگونه محمل‌های اطلاعاتی از جمله: سند، نقشه، تصوير، نرم‌افزار و پايگاه اينترنتی را بر عهده دارند. يكی از مهم‌ترين ابزارهای تحقيق و پژوهش، نرم‌افزارها و پايگاه‌‌های اينترنتی هستند.

در همين راستا كتابخانه آستانه مقدسه قم نيز با شناسايی نرم‌افزارهای علمی و اسلامی و افتتاح بخش سرويس‌دهی كتابخانه‌های مجازی در دو بخش نرم‌افزاری و رايانه، فعاليت خود را آغاز كرده است.

در بخش نرم‌افزاری، بيش از سه هزار نرم‌افزار با موضوعات علمی و اسلامی گردآوری شده است كه در اختيار محققان و مراجعان قرار می‌گيرد. بخش رايانه نيز مجهز به 20 دستگاه رايانه است كه اعضای كتابخانه می‌توانند با مراجعه حضوری از تعداد 16 نرم‌افزار نصب شده بر روی اين سيستم‌‌ها و 200 پايگاه اينترنتی متصل به آن استفاده كنند.

از ويژگی‌‌های مورد اهميت تالار سرويس‌دهی كتابخانه‌‌های مجازی، علمی و پژوهشی بودن پايگاه‌‌های اينترنتی موجود در بخش رايانه است و تنها پايگاه‌‌هايی سرويس‌دهی میشوند كه بُعد علمی داشته باشند.

 

«روايت همراه» با محوريت دفاع مقدس توليد شد

نرم‌افزار «روايت همراه» با موضوع فرهنگ ايثار و شهادت و دفاع مقدس به همت مؤسسه روايت سيره شهداء توليد شده است.

این نرم‌افزار، ويژه دستگاه تلفن همراه، به عنوان بهترين اثر مبلغ و مروج فرهنگ ايثار و شهادت و دفاع مقدس در چهارمين جشنواره رسانه‌‌های ديجيتال در بخش نرم‌افزارهای تلفن همراه انتخاب شد.

اين محصول، نرم‌افزار جامع دفاع مقدس ويژه تلفن همراه است و محتويات آن شامل: كتابخانه‌الكترونيكی (ebook) و معرفی تفصيلی بيش از 31 يادمان مناطق عملياتی جنوب است. هر يادمان، بخش‌‌هايی چون: مقدمه، دل‌نوشته، معرفی يادمان، جغرافيای يادمان، عمليات و شناسنامه آن، موقعيت‌‌ها، نمادها، خاطرات و معرفی كتاب را در خود جای داده است.

از ويژگی‌‌های اين نرم‌افزار می‌توان به: قابليت استفاده آن در انواع مختلف گوشی، امكان نصب در رايانه، حجم پايين نرم‌افزار (كمتر از 700 مگابايت)، عدم محدوديت در تعداد نصب و قابليت بلوتوث محتوا (فيلم، صوت و عكس) اشاره كرد.

 

نرم‌افزار «همای ولايت 2» با محوريت نهج‌البلاغه توليد شد

معاون روابط عمومی مركز جهانی نشر فرهنگ و معارف اسلامی مبلغ از توليد نرم‌افزار «همای ولايت 2» با محوريت نهج‌البلاغه در اين مركز خبر داد.

برای شناخت بيشتر از شخصيت امير مومنان(ع)، معرفی الگوی يك انسان كامل برای نوجوانان و جوانان، بهره گرفتن از كلام نورانی ايشان، آشنايی بيشتر با نهج‌البلاغه و ترويج فرهنگ دينی و اسلامی، مركز جهانی مبلغ اقدام به تهيه و توليد نرم‌افزار «همای ولايت 2» كرده است. از مطالب و محتويات اين نرم‌افزار می‌توان به نمايش متن كامل نهج‌البلاغه و قرائت كامل آن به همراه ترجمه گويا اشاره كرد.

شرح‌های: علامه جعفری، ابن‌ابی‌الحديد و ابن ميثم بحرانی، سه ترجمه فارسی نهج‌البلاغه از اساتيدی چون: آيتی، شهيدی و معادی‌خواه و ترجمه انگليسی آن هماهنگ و همراه با متن نهج‌البلاغه، از ديگر مطالب اين نرم‌افزار محسوب می‌شوند. همچنين مي‌توان به قسمت‌‌هايي چون: معجم فهرست نهج‌البلاغه شامل فهرست موضوعی، آيات و روايات، اعلام، اماكن و بلدان در نهج‌البلاغه، درس‌هايی از نهج‌البلاغه و اندرزهای نهج‌البلاغه، اشاره كرد.

 

لوح فشرده «كتابخانه زائر» توليد شد

«كتابخانه زائر» به همت بخش خدمات فرهنگی مركز تحقيقات كامپيوتری علوم اسلامی و با همكاری حوزه نمايندگی ولی فقيه در امور حج و زيارت توليد و در اختيار زائران قرار گرفت.

اين لوح فشرده با هدف عرضه كتب و منابع مورد نياز حجاج به صورت كاربردی و آموزشی به صورت تك‌زبانه توليد شده است. اين لوح فشرده، 80 كتاب كاربردی ـ آموزشی در پنج موضوع مختلف ويژه زائران حج تمتع و عمره مفرده به منظور پاسخگويی به سؤالات آنان طراحی و تدوين شده است. «اسرار و معارف حج»، «تاريخ و اماكن مكه و مدينه»، «احكام و مناسك حج»، «خاطرات» و «سفرنامه‌ها»، در اين برنامه ارائه شده است. امكانات ويژه جستجو و قابليت اتصال به دائرهالمعارف‌ها و كتب مرجع، از مزايای اين كتابخانه ديجيتالی به شمار می‌رود. ارائه 80 عنوان فيلم و صوت مرتبط با موضوع و برنامه‌های نرم‌افزاری ويژه تلفن همراه، از ديگر قابليت‌‌های اين لوح فشرده است.

 

نرم‌افزار «ازدواج، پيوند آسمانی» توليد شد

معاونت روابط عمومی مركز جهانی نشر فرهنگ و معارف اسلامی مبلغ از توليد نرم‌افزار جامع «ازدواج، پيوند آسمانی» در اين مركز خبر داد.

مركز جهانی مبلغ از تهيه و توليد اين نرم‌افزار آن بوده است تا جوانان با مطالعه اين كتابخانه الكترونيكي و شناخت بيشتر نسبت به ازدواج و پيامدهای بعد از آن، به سراغ تشكيل خانواده بروند.

از ديگر مطالب اين نرم‌افزار می‌توان به: «ازدواج در كلام نور» شامل كلام وحی و كلام معصومين(ع)درباره ازدواج، «بهداشت ازدواج» مشتمل بر مباحثي چون: بهداشت روانی، بهداشت جنسی و تنظيم خانواده، اشاره كرد.

بخش «احكام ازدواج» شامل احكام تفصيلی 9 تن از مراجع عظام تقليد به صورت طبقه‌بندی‌شده، «نگارخانه» شامل آلبوم ازدواج و آلبوم شخصی، بخش «آزمون‌های روان‌شناسی و تفاهم‌سنجی»، «فرهنگ‌نامه» و «سرگرمی»، از ديگر ويژگي‌‌هاي نرم‌افزار «ازدواج، پيوند آسمانی» محسوب می‌شوند. امكان به‌روزرسانی مطالب و محتوای نرم‌افزار از طريق اينترنت، پويانمايی تمامی صفحات و استفاده از جلوه‌‌های سه بعدی، امكان تغيير قالب صفحات نرم‌افزار به 5 قالب متنوع، امكان جستجو در تمامی صفحات و تنظیم محافظ صفحه نمايش، از قابليت‌هاي ديگر اين برنامه است.

 

صفحه ويدئو پورتال اسراء راه‌اندازي شد

به همت مركز سايت‌‌های بنياد بينالمللی علوم وحيانی اسراء، صفحه ويدئو پورتال اسراء راه‌اندازي شد. در صفحه ويدئو اين پورتال، فيلم‌‌های سخنرانی‌‌های آيتالله جوادی آملی در مناسبت‌‌های مختلف قرار می‌گيرد.

در اين صفحه، بخشی با عنوان «جام معرفت» قرار داده شده كه سخنرانی‌‌های آيتالله جوادی آملی با موضوعات اخلاقی را منتشر كرده است. كليپ‌‌های مناسبتی، پيام‌ها و سخنرانی‌های اين مرجع تقليد در مناسبت‌های مختلف مذهبی نيز از ديگر بخش‌های صفحه ويدئو به شمار می‌رود. بخش‌های جام معرفت و سخنرانی‌های ماه رمضان هم‌اكنون در اين صفحه بارگذاری شده‌اند و در آينده نيز بخش‌هايی مانند: ماه محرم، سفرنامه توحيد، دروس و بيانات معظمله نيز بارگذاری خواهند شد.
نشانی: http://www.esraco.org/Pages/Index.aspx?admin=&skinid=74

 

نرم‌افزار «پژوهشی در مصحف امام علی(ع)» توليد شد

نرم‌افزار «پژوهشی در مصحف امام علی(ع)» در حوزه معارف قرآنی، ويژه تلفن همراه به همت مركز تحقيقات رايانهای قائميه اصفهان توليد شد.

این نرم‌افزار در حوزه معارف قرآنی ويژه تلفن همراه در پنج فصل برای آشنايی بيشتر با مصحف امير مؤمنان(ع) به همت كارشناسان مركز تحقيقات رايانه‌ای قائميه اصفهان توليد شده و برای استفاده علاقه‌مندان در پايگاه اينترنتی اين مركز قرار گرفته است.

از بخش‌های اين كتاب میتوان به: دانش قرآنى حضرت على(ع)، سرگذشت مصحف حضرت على(ع)، موافق نزول بودن ترتيب مصحف على(ع)، توقيفى بودن ترتيب مصحف على(ع) و محتواى مصحف امام على(ع) اشاره كرد.

 

پایگاه علمی «متن‌کاوی نور» راه‌اندازي شد

پایگاه اطلاع‌رسانی علمی «متن‌کاوی نور» با هدف ساماندهی و اطلاع‌رسانی فعالیت‌های مختلف متن‌کاوی به همت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی راه‌اندازي شد.

این پایگاه در 9 بخش به منظور تببین و اطلاع‌رسانی آخرین دستاوردهای گروه پژوهشی متن‌کاوی نور در عرصه پردازش هوشمند متون اسلامی آغاز به کار کرد. محصولات، اعضای گروه، پروژه‌ها، مقالات، اخبار، کلاس‌‍های آموزشی، کنفرانس‌‌ها، نگارخانه و دانلود، از بخش‌‌های این پایگاه است. بخش‌‌های مختلف این پایگاه با توجه به حجم فعالیت‌‌های پژوهشی به تدریج تکمیل خواهد شد و معرفی محصولات و پروژه‌‌های پژوهشی مصوب گروه، ارتباط و هم‌افزایی با متخصصان، برگزاری نشست‌‌های تخصصی و گارگاه‌های آموزشی، از رویکردهای این پایگاه می‌باشد. بخش محصولات، اصلی‌ترین بخش این پایگاه است. در این بخش، شش محصول به صورت آزمایشی و برخط در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است. موتور برچسبگذاری صرفی زبان عربی، دسته‌بندی خودکار متون، تشخیص ماشینی روایات مشابه، اعراب گذاری ماشینی، مقالات مشابه و برچسب‌گذاری ادات سخن متون فارسی، از جمله محصولات ارائه‌شده این گروه پژوهشی است.

راه‌اندازي این پایگاه اطلاع‌رسانی در سمینار اخیر فناوری‌‌های پردازش هوشمند متون اسلامی به تصویب رسید. کاربران می‌توانند مقالات ویژه‌نامه این نشست و دیدگاه متخصصان را از این پایگاه دریافت کنند.

برای استفاده از محصولات این پایگاه به نشاني‌‌هاي اینترنتی ذیل مراجعه نمايند.

textmining.noorsoft.org
labs.noorsoft.org

 

دانشنامه «جهاداقتصادی» در شبکه جهانی حوزه عرضه شد

به همت محققان و پژوهشگران پایگاه حوزه، دانشنامه علمی «جهاد اقتصادی» بر روی شبکه اطلاع‌رسانی اسلامی حوزه نت وابسته به مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی قرار گرفت.

این دانشنامه با 130 مطلب، شامل: گزیده کتاب، چکیده پایان‌نامه، پرسش و پاسخ و... در قالب 11 نمایه اصلی و 23 نمایه فرعی از هم اکنون در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

«کلیات»، «اقتصاد و جهاد اقتصادی در اسلام» ، «اقتصاد و جهاد اقتصادی از نگاه علما و اندیشمندان مسلمان»، «قوای سه‌گانه و جهاد اقتصادی»، «عوامل تحقق جهاد اقتصادی»، «الزامات جهاد اقتصادی»، «اهداف و راهبردهای جهاد اقتصادی از نگاه مسئولان»، «آموزش و فرهنگ‌سازی جهاد اقتصادی»، «موانع و پیامدهای عدم تحقق جهاد اقتصادی» و «کتاب‌شناسی جهاد اقتصادی»، از جمله نمایه‌‌های اصلی این دانشنامه می‌باشند.

از جمله نمایه‌های فرعی این دانشنامه می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد: «تعریف و تبیین جهاد اقتصادی»، «ضرورت و اهمیت جهاد اقتصادی»، «جهاد اقتصادی از دیدگاه امام خمینی(ره)»، «جهاد اقتصادی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب»، «ارتقاي سهم بهره‌وری»، «کاهش فاصله درآمدی دهک‌‌های بالا و پایین جامعه»، «کاهش نرخ بیکاری»، «افزایش سرمایه گذاری بخش خصوصی»، «مشارکت مستقیم مردم در امر اقتصاد»، «نهادهای آموزش دهنده».

علاقه‌مندان می‌توانند جهت استفاده بیشتر به نشاني اینترنتی ذیل مراجعه کنند:

www.hawzah.net/Hawzah/Subjects/Subjects.aspx?LanguageID=1&id=83184

 

لوح فشرده «مجموعه رهنمودهای مقام معظم رهبری» تولید شد

به همت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی) لوح فشرده مجموعه آثار رهبر انقلاب با عنوان «حدیث ولایت» تولید شد.

لوح فشرده «حدیث ولایت»، حاوی مجموعه کامل رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب در دو بخش بیانات و مکتوبات از هم اکنون در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد. در بخش اول برنامه، بیانات، سخنرانی‌‌ها، خطبه‌‌ها، مصاحبه‌‌ها و دیدار‌های معظم‌له ارائه شده و بخش مکتوبات شامل پیام‌‌ها، نامه‌‌ها، ابلاغ‌‌ها و انتصاب‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌باشد. «حدیث ولایت» مشتمل بر: متن كامل بيانات، سخنراني‌‌ها، خطبه‌‌ها، مصاحبه‌‌ها و ديدارهای معظم‌له از شهريور 1366 تا آبان 1389ه ش، و نيز شامل: متن كامل مكتوبات، پيامها، نامه‌‌ها، پاسخ‌‌ها، تقدير‌ها، دستخط‌‌ها و يادداشت‌‌ها، ابلاغ‌‌ها، انتصاب‌‌ها، موافقتنامه‌‌ها و حكم‌‌هاي معظم‌له از آبان 1367 تا آبان 1389ه ش می‌باشد. ارائه فهرست بيش از 2400 مورد از عناوين و سرفصل‌‌هاي متون برنامه با قابليت جستجو، جستجوي ساده و پيشرفته در متن و فهرست بيانات و مكتوبات، متن و ترجمه كامل قرآن كريم به همراه قابليت جستجو در آيات، از قابلیت‌‌های این نرم‌افزار است.

همچنین امكان محدود كردن دامنه تحقيق به بيانات و يا مكتوبات مورد نظر و ارتباط واژگان متون با لغت‌نامه‌هاي عربي و فارسی، از دیگر امكانات پژوهشی «حدیث ولایت» می‌باشد.

 

تولید نرم‌افزار «کریمه اهل بیت» در قم

این نرم‌افزار كه از سوي مؤسسه ياسين توليد شده، شامل بخش‌‌‌های متنوعی چون: زیارت، حکایت، نغمه، کرامات، دیوان اشعار، کتاب‌شناسی، زندگینامه و آستانه است .زندگی حضرت معصومه(س) از ولادت تا وفات حضرت همراه با تاریخ قم در بخش زندگی‌نامه، ذکر ۱۴۵ کرامت نقل‌شده از علما، خدام و زوار در بخش کرامت و نيز معرفی کامل بخش‌‌‌های مختلف آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) در بخش آستانه قابل دسترسي است. در بخش کریمه، بررسی ابعاد شخصیتی حضرت معصومه(س) با موضوعات چون: عصمت، شفاعت و کرامت قرار داده شده و بخش زیارت نیز شامل: زیارت حضرت و شرح آن همراه با زیارت امام کاظم(ع)، امین الله، جامعه، عاشورا و وارث است. ارائه ۲۰ حکایت مربوط به زندگی حضرت معصومه(س)، امام کاظم(ع) و امام علی(ع)، معرفی کتاب‌‌‌های مربوط به زندگی حضرت معصومه(س) و تاریخ قم به همراه اطلاعاتی درباره کتاب شناسی برنامه و بیش از صد قطعه مولودی، مدیحه و مرثیه مداحان اهل بیت(ع) در خصوص حضرت معصومه(س)، از دیگر بخش‌‌های این برنامه است. همچنين مي‌‌توان به قسمت‌‌‌هايي چون: سرگرمی‌‌های متنوع و جذاب به همراه خانه عکس، مشاهیر و چند قطعه فیلم از حرم مطهر آن حضرت(س) اشاره كرد.

 

نرم‌افزار «بانك جامع امام‌زادگان ايران» توليد شد

بانك جامع امام‌زادگان ايران، به ‌صورت نرم‌افزارهای تلفن همراه با فرمت جاوا، سيستم عامل آندرويد و كتابخانه اينترنتی به همت مركز تحقيقات رايانه‌ای قائميه اصفهان عرضه شد.

كتابخانه اين برنامه شامل بخش‌‌هايی مانند؛ «دانستنی‌‌ها» با زير مجموعه: زيارت، احكام، آداب زيارت، آثار زيارت، پرسمان، آيا می‌دانيد كه... و پيشنهادات است. بخش «فهرست امام‌زادگان بر اساس استان» شامل تمام استان‌‌های کشور است. در اين لوح فشرده همچنين به معرفی هر استان با عناوين: درباره استان، موقعيت جغرافيايی استان، پيشينه تاريخی استان، اقوام و زبان استان، موقعيت اقتصادی و اجتماعی استان، سوغات استان، جایگاه‌‌های طبيعی ـ گردشگری و جاذبه‌‌های تاريخی استان، پرداخته شده است.

 

رونمایی از مسنجر ایرانی

شبکه اجتماعی «ITEG» در جایگاه یکی از شبکه‌‌های اجتماعی کشور، این مسنجر را عرضه کرده است.

شبکه اجتماعی «ITEG» یا Information Technology Experts Group ارائهدهنده این مسنجر از سال 88 فعالیت خود را آغاز و رتبه دوم را در سومین جشنواره رسانه‌‌های دیجیتال کسب کرده است. مسنجر ایرانی با هر سه نسخه سیستم عامل ویندوز، یعنی: Vista، Seven و XP سازگار است و در ساخت آن از هیچ برنامه نرم‌افزاری خارجی استفاده نشده است.

 

دانش‌نامه امام جواد(ع) در پايگاه اينترنتی حوزهنت قرار گرفت

به مناسبت فرارسيدن سالروز شهادت امام محمد تقی(ع)، دانش‌نامه امام جواد(ع) با بيش از 180 مطلب با محوريت اين امام همام(ع) در پايگاه حوزهنت قرار گرفت.
دانش‌نامه امام جواد(ع) با هدف ترويج و تبليغ معارف اهل بيت(ع) و كمك به سير پژوهش محققان علوم و معارف اسلامی طی مدت سه ماه انجام گرفته و با 185 مطلب از جمله: مقاله، گزيده كتاب، پرسش و پاسخ و چكيده پاياننامه‌های مختلف، در پايگاه حوزهنت قرار گرفت.

همچنین این دانش‌نامه دربردارنده 20 نمايه در قالب 13 نمايه اصلی و 7 نمايه فرعی جهت استفاده كاربران ارائه شده است.

معرفی امام(ع)، امام از ولادت تا شهادت، شهادت امام(ع)، اخلاق و فضايل امام(ع)، سيره عملی امام(ع)، آثار و آموزه‌های علمی امام(ع)، اصحاب و شاگردان امام(ع)و امام جواد(ع) از ديدگاه انديشمندان، از نمايه‌های اصلی دانش‌نامه امام جواد(ع) محسوب میشوند. از ديگر نمايه‌های اصلی اين دانش‌نامه میتوان به: امام جواد(ع) در آينه شعر و ادبيات، پرسش و پاسخ امام(ع)، زيارتگاه امام(ع) و ستارگان حرم، كتاب و كتابشناسی امام جواد(ع) و امام جواد(ع) در رسانه و اينترنت اشاره كرد. اين دانش‌نامه همچنين نمايه‌هايی فرعی مانند: كنيه و القاب، پدر و مادر، زنان، فرزندان و نوادگان امام جواد(ع) و امامت امام جواد(ع) در طفوليت را در خود جای داده است. این پایگاه به نشانی http://hawzah.net در دسترس علاقمند است

 

لوح فشرده «جامع‌ الاحاديث 5/3» توليد شد

لوح فشرده فرهنگ جامع روايات پيامبر(ص) و اهل بيت(ع) با عنوان «جامع‌ الأحاديث 5/3» از سوی مركز تحقيقات كامپيوتری علوم اسلامی توليد شد.

«جامع‌الاحاديث 5/3» با افزايش متن 34 عنوان كتاب در قالب 179 جلد  ـ در مقايسه با نسخه قبلي خود ـ در دسترس پژوهشگران قرار گرفته است. بنابراین، نسخه جدید اين نرم‌افزار، حاوی متن كامل 427 عنوان كتاب در 1142 جلد از منابع روايی شيعه به همراه ترجمه و شرح است كه رابط كاربري آن به سه زبان: عربی، انگليسی و فارسی تنظيم شده است. اين لوح فشرده، نسخه تكميل شده «جامع الاحاديث 3» است، در نسخه پيشين كاربران و محققان با 393 عنوان كتاب در قالب 963 جلد كتاب و از امكانات محدودتری برخوردار بودند كه در نسخه جديد سعی شده است علاوه بر تنوع ابزار پژوهشی، به منابع و غنای آن افزوده شود. دسترسی به منابعی در موضوعات: ادعيه و زيارات، اخلاق، تاريخ، تفسير، جوامع حديثی، فقه، فضايل، كلام و رجال همراه با مشاهده ترجمه‌‌ها و شروح در كنار متن كتاب اصلی، از جمله قابلیت‌های اين نرم‌افزار روايي محسوب می‌شود. بازسازی سند احاديث اربعه و وسائل‌الشيعه مشتمل بر: تحويل، تعليق، عطف و ضمير، از جمله توانمندی‌‌هاي افزوده‌شده در اين نسخه است. از ديگر امكانات اين نرم‌افزار می‌توان به: جستجو از طريق ريشه كلمات، جستجوی ساده و پيشرفته در متون برنامه، ساده‌سازی محيط جستجو (ارائه جستجوی همزمان تركيبی، الگو و ريشه) و دسترسی به تفسير آيات در دامنه احاديث عرضه شده اشاره كرد. كاربران می‌توانند نسبت به ذخيره دامنه‌‌های تعريف‌شده از سوی خود در سه محيط: «نمايش»، «جستجو» و «آيات در كتب» اقدام كنند.

 

نرم‌افزارهای ویژه تلفن همراه در پایگاه مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی

پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (www.noorsoft.org) که تولید کننده نرم‌افزارهای اسلامی است، اقدام به تولید نرم‌افزارهای ویژه تلفن همراه نموده است. برخی از این نرم‌افزارها در پایگاه اینترنتی نورسافت به صورت رایگان قابل دریافت است. این برنامه‌ها به موضوعاتی چون: قرآن، تاریخ و سیره، ادعیه و احکام فقهی اختصاص دارد.

شماری از عناوین این نرم‌افزارها عبارت‌اند از: قرآن همراه نور؛ آثار اسلامی مکه و مدینه؛ احکام فقهی حج؛ ادعیه و زیارات مدینه منوره و مکه مکرمه (ویژه حج تمتع)؛ پاسخ به شبهات؛ تاریخ و آثار اسلامی مکه و مدینه؛ حج و عمره در قرآن و حدیث؛ درسنامه اسرار حج؛ درسنامه سیره معصومین(ع)؛ مناسک حج با حواشی مراجع تقلید؛ منتخب احادیث حج؛ دعای عرفه امام حسین(ع).

در این بین، «قرآن همراه نور» با استقبال خوب کاربران و علاقه‌مندان مواجه شد که دربردارنده قابلیت‌های زیر است:
متن کامل قرآن کریم، جستجو در آیات، ترجمه فارسی با امکان نمایش یا عدم نمایش ترجمه، تفسیر آیات، دسترسی به فهرست سوره‌ها و جزء‌های قرآن، امکان ارسال پیام کوتاه به اشخاص مورد نظر.

 

نرم‌افزار «نمايه زن و دفاع مقدس» توليد شد

نسخه اول نرم‌افزار «نمايه زن و دفاع مقدس» به همت مؤسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی «نمايه» توليد شده است.

این برنامه شامل بخش «نمايه مقالات» و دربرگيرنده متن كامل بيش از 500 عنوان مقاله تمام‌تن از بانك نمايه نشريات از سال 1357 تا شهريور 1390 با موضوع زن است و كاربر مي‌‌تواند به كمك قابليت جستجو در عنوان، موضوع، نشريه و پديدآورنده كاوش نمايد. اين نرم‌افزار بخش‌‌ها و عناوينی مانند: خاطرات بيش از 50 تن از شهدا و جانبازان دفاع مقدس، «كتاب‌شناسی» شامل معرفی بيش از 50 نسخه كتاب با موضوع زن و دفاع مقدس همراه با چكيده كتاب و نيز بخش «شهدای زن» شامل معرفی و مختصری از زندگی‌نامه بيش از 60 تن از شهدای زن در دوران دفاع مقدس را در خود جای داده است. از ديگر بخش‌‌های نرم‌افزار«نمايه زن و دفاع مقدس 1» می‌توان به: «گالری عكس» شامل بيش از هزار نسخه تصوير با موضوعات: زن و مقاومت اسلامی، شهدای زن، زنان شيميايی و زن و دفاع مقدس، بخش «گالری فيلم» شامل 900 دقيقه فايل تصويری با موضوع زن و دفاع مقدس و بخش «گالری صوت» دارای ده‌‌ها دقيقه نوا با محوريت زن و دفاع مقدس اشاره كرد.

 

سامانه «نجما» افتتاح شد

سامانه «نجما» به منظور خدمات‌رسانی الكترونيكی به طلاب و فضلای حوزه با حضور مدير حوزه‌های علميه افتتاح شد.

طراحی پايگاه «نجما»، يكی از فعاليت‌‌های معاونت امور طلاب و دانش‌آموختگان حوزه جهت صرفه‌جويی در وقت طلاب و خدمات‌رسانی سريع و مطلوب است. هم اکنون بیشتر طلاب به ‌صورت الكترونيكی از طريق اين سامانه تسهيلات مختلفی مانند: اسكان در مشهد، ثبت نام حج عمره و ثبت نام عتبات عاليات را دريافت می‌كنند. همچنين مديران مدارس علمیه كل كشور می‌توانند آمار و اطلاعات طلاب تحت پوشش خود را برای دريافت تسهیلات، ارسال و پيگيری كنند.

 

كتابخانه مجازی تقريب مذاهب اسلامی راه‌اندازي شد

این كتابخانه مجازی، شامل بيش از چهار هزار جلد كتاب است که به همت مجمع جهانی تقريب مذاهب اسلامی در وب‌سايت اين مجمع راه‌اندازي شده است. اين كتابخانه مجازی، با بارگذاری مهم‌ترين كتب مذاهب اسلامی، امكان جستجو را برای مخاطبان خود فراهم كرده است. منابع بخش جستجوی اين كتابخانه مجازی كه به ‌صورت موضوعی دسته‌بندی شده، شامل موضوعاتی همچون: قرآن كريم، تفسير، علوم حديث، رجال، فقه اثنی‌عشری، فقه زيدی، فقه ظاهری، فقه حنفی، فقه مالكی، فقه شافعی، فقه حنبلی، فقه عام، اصول فقه، تاريخ و سيره، نحو، صرف، ادبيات و معجم‌‌ها است. همچنين مطالعه كتب و مقالات منتشرشده توسط مجمع تقريب مذاهب، به همراه كتاب‌شناسی جامع كتب مرتبط با تقريب مذاهب اسلامی در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است. از امكانات ديگر اين كتابخانه مجازی، می‌توان به: دانلود، جستجو در متن، چاپ و بزرگ‌نمايی اشاره كرد. در حال حاضر، 1506 عنوان كتاب در 4000 مجلد در اين كتابخانه قابل مشاهده است و به مرور زمان، ديگر كتب در اين كتابخانه بارگذاری خواهد شد.

 

نرم‌افزار «مصباح الهدی» توليد شد

نرم‌افزار «مصباح‌الهدی» شامل بخش‌‌های مختلفی همچون: كتابخانه فرهنگ امام حسين(ع)، مقاتل، روضه‌خوانی، سخنرانی و مطالب متنوع ديگر، از سوی مؤسسه فرهنگ‌سازان توليد شد. این نرم‌افزار با هدف ترويج فرهنگ عاشورايی در جامعه و ارائه منابع و مآخذ در قالب نرم‌افزار چندرسانه‌ای به محققان توليد شده است. «مصباح‌ الهدی» شامل: بيش از 300 مقاله با محوريت عاشورا و امام حسين‌(ع)، مجموعه ادعيه عاشورا، پيام عاشورا شامل سخنان مقام معظم رهبری در قالب عبرت‌‌های عاشورا، پرسمان عاشورايی، آداب سوگواری و گالری عكس و فيلم عاشورا است. در اين نرم‌افزار، 259 قطعه مداحی از مداحان معروف كشور‌، 12 كتاب مقتل در قالب جامع مقاتل، كتابخانه‌ای شامل 72 كتاب در مورد  فرهنگ حسينی و زيارت عاشورا به ‌صورت صوتی گنجانده شده است.

 

نرم‌افزار «بانك جامع امام حسين(ع)» توليد شد

«بانك جامع امام‌ حسين(ع)» به همت مركز تحقيقات رايانه‌ای قائميه اصفهان عرضه شد. از جمله عناوين و بخش‌‌های اين نرم‌افزار می‌توان به: دانستنی‌‌های اربعين حسينی، چهره درخشان حسين ‌بن على(ع)، ستاره درخشان شام حضرت رقيه(س) دختر امام حسين(ع)، سخنان حسين‌بن على(ع) از مدينه تا كربلا، زندگانى مسلم ‌بن عقيل، سفير امام حسين(ع) و كتاب لمعات الحسين(ع) اشاره كرد. اين نرم‌افزار همچنين شامل مطالبی با عناوين زیر است:‌

نماز و عبادت امام حسين(ع)، شيخ محمدحسين زاهد، كرامات الحسينيه، چهل داستان و چهل حديث از امام حسين(ع)، نامه‌‌ها و ملاقات‌‌های امام حسين(ع)، داستان‌‌هایى از گريه بر امام حسين(ع)، داستان‌‌هایى از فضيلت زيارت امام حسين(ع)، از غروبِ عاشوراىِ حسينى(ع) تا طلوعِ ظهور مهدى(عج)، پيشواى سوم حضرت امام حسين(ع) و مسند فاطمه بنت‌ الحسين(ع).

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: یکشنبه, 27 آذر 1390
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 60
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 36
بازدید 64214 بار
شما اينجا هستيد:خانه آرشیو فصلنامه شماره 36 (پائیز 1390) تازه‌های اطلاع‌رسانی اسلامی 36