همراه با نور در نشر دیجیتال

چهارشنبه, 30 آذر 1390 ساعت 15:03
    نویسنده: بخش خدمات فرهنگی
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

درآمد

مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی بیش از بیست سال است که در حوزه عرضه متون اسلامی در قالب دیجیتال و تولید نرم‌افزارها و پایگاه‌های اینترنتی، فعالیت‌های ارزنده‌ای را به ثبت رسانده و همواره کوشیده است تا ضمن توجه به پیشرفت‌های علمی و فنی روز، بر غنای تولیدات خویش بیفزاید.

همچنین این مرکز در عرصه نشر دیجیتال و ارائه خدمات به کاربران و محققان، تلاش‌های درخور توجهی را به ثمر رسانده و در سه بخش کلی: «سیستم‌های مدیریت محتوا»، «مشاوره و اجرا در زمینه تولید نرم‌افزار» و «عرضه ديتا و متون اسلامي و انساني»، آماده ارائه خدمات لازم به مراکز و مؤسسات مختلف و افراد حقیقی و حقوقی است.
در این نوشتار، بیشتر به بررسی سیستم‌های مدیریت محتوا که توسط مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی ارائه می‌شود، می‌پردازیم و معرفی تفصیلی خدمات دیگر را به وقتی دیگر وا می‌نهیم.

الف ـ سیستم‌های مدیریت محتوا  (Noor CMS)

سیستم‌های مدیریت محتوا در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، در چهار محور ذیل معرفی می‌شود:

1. سيستم مديريت محتواي نور

CMS یا «سیستم مدیریت محتوا» (Content Management System)، یک برنامه نرم‌افزاری تحت وب است که مدیر پایگاه به کمک آن می‌تواند مستقل از برنامه‌نویس، محتوای سایت را به‌روزرسانی کرده و الگوی صفحات را تغییر دهد. میزان تغییراتی که یک مدیر می‌تواند در پایگاه انجام دهد، بسته به توانایی آن سیستم، متفاوت است. فهرستی از این CMS‌ها در دنیای وب به صورت متن باز موجود است. نسخه اولیه این سیستم‌ها برای کاربردهای عمومی مناسب هستند؛ چرا که بيشتر آن‌ها از یک‌سری ماژول‌های ثابت استفاده می‌کنند. بنابراین، برای پیاده‌سازی سایت‌ها با محتوای متنوع‌تر لازم است که ماژول‌هایی برای آن سیستم طراحی گردد که معمولاً هزینه‌بر است.

بيشتر پایگاه‌های علوم اسلامی با رویکرد ارائه محتوا در قالب سایت چند زبانه، به فهرستی از ماژول‌های محتوایی نیازمند‌ می‌باشند تا بتوانند اطلاعات پایگاه را در قالب دسته‌بندی‌های متنوع، در اختیار مخاطب خود قرار دهند. سیستم مدیریت محتوای نور، با هدف ارائه یک سیستم قدرتمند با طراحی اولیه ماژول‌های مورد نیاز آن و استفاده از تجارب گذشته در امر ورود اطلاعاتِ سریع، طراحی و پیاده‌سازی گردیده است.

ویژگی‌ها:

طراحی‌شده برای پایگاه‌های محتوایی که حجم داده‌ای بالایی دارند؛ پیاده‌سازی ماژول‌های محتوایی مورد نیاز؛ طراحی سیستم چند زبانه با مدیریت متمرکز به همراه رابط کاربری مناسب برای زبان‌های راست به چپ و چپ به راست؛ سیستم جستجوی قدرتمند با سرعت بالا و رنکینگ مناسب به صورت تمام‌متن؛ ابزارهای کمکی برای تولید محتوا.

از بخش‌های مهم این سیستم می‌توان به: کتابخانه، مجلات، مقالات، اخبار، نگارخانه و ... اشاره نمود. این بخش‌ها را می‌توان بر اساس موضوعات موجود در دانشنامه پایگاه، دسته‌بندی کرد.

ماژول های سیستم:

• فهرست واره موضوعی

با توجه به اهمیت موضوعات در ارائه محتوای علوم اسلامی و دسته‌بندی آن‌ها، ماژول فهرست‌واره موضوعی طراحی گردیده است. این ماژول، بستری برای ارائه همه داده‌های موجود در پایگاه می‌باشد تا کاربر با پیمایش این درخت موضوعات، بتواند در خصوص موضوع مورد نظر خود، تمامي مطالب مرتبط با انواع آن‌ها از قبیل: کتاب، مقاله، خبر، پرسش و پاسخ، معرفی شخصیت، عکس، فیلم، صوت و ... را به‌سادگی بیابد. تعداد مطالب مرتبط با هر موضوع در این درخت مشخص بوده و کاربر می‌تواند با کمترین زمان به مطالب مورد نظر خود برسد.

غنی‌سازی این ماژول، دسترسی به مطالب کاربردی را برای محققان پایگاه سرعت بخشيده و امکان یافتن مطالبی را که ممکن است از طریق جستجوهای لفظی به دست نیاید، فراهم می‌سازد.

• کتاب

شيوه خاصي برای ورود اطلاعات کتاب در سیستم وجود دارد تا بتوان محتوای کتاب را به شیوه‌ای کاربرپسند ارائه نمود. این ماژول، شامل امکانات نمایشی ذيل است:
نمایش فهرست کتاب‌ها به صورت موضوعی و الفبایي؛ نمایش فهرست کتاب، متن کتاب و اطلاعات کتاب‌شناسي؛ نمایش فهرست مؤلفان و فهرست کتب آن‌ها؛ امکان تولید فایل دانلودی کتاب؛ جستجو ساده و پیشرفته در کتب؛ جستجو در محدوده محتوای یک کتاب؛ امکان دسته‌بندی و نمایش کتب‌، تحت عنوان معرفی کتاب‌ها.

• مقاله

نمایش فهرست مقالات به صورت موضوعی و الفبایی؛ نمایش فهرست مؤلفان و فهرست مقالات آن‌ها؛ جستجوی پیشرفته با امکان تعیین محدوده تاریخی، تعیین موضوع مورد نظر، جستجو در متن یا عنوان مقاله و ... .

• مجلات

نمایش فهرست مجلات به صورت موضوعی و الفبایی؛ نمایش فهرست شماره‌ها؛ نمایش فهرست مطالب یک شماره و محتوای مطالب؛ جستجوی پیشرفته با امکان تعیین محدوده تاریخی، تعیین موضوع مورد نظر، جستجو در متن یا عنوان مجله و ... ؛ نمایش اطلاعات شناسایی یک مجله.

• پرسش و پاسخ

نمایش فهرست پرسش‌ها به صورت موضوعی و الفبایی؛ نمایش پرسش‌ها بر اساس کلیدواژه‌ها؛ امکان دریافت پرسش از کاربر.

• اخبار
نمایش فهرست اخبار به صورت موضوعی و الفبایی؛ بايگاني خبر و جستجوی آن؛ RSS خبر؛ تعیین محدوده اخبار جدید در صفحه اول خبری.

• نگارخانه

نمایش تصاویر نگارخانه در ساختار موضوعی؛ دسته‌بندی و دانلود صوت و فیلم.

• مناسبت‌ها (ويژه‌نامه‌ها)

نمایش ویژه‌نامه‌ها در محدوده زمانی مشخص؛ نمایش مناسبت در ساختار موضوعی؛ قرار دادن تصویر یا فایل فلش مرتبط با مناسبت خاص.

•ـ نظرسنجی

امکان تعریف نظرسنجی و نمایش نتایج آن برای کاربران در مدل تک‌جوابی و چندجوابی.

• فرم الکترونیکی(E.Form)

قابليت ایجاد و تعریف انواع فرم‌ها برای دریافت اطلاعات از کاربران، مانند: فرم فراخوان، فرم‌های نظرسنجی، فرم‌های دریافت اطلاعات از کاربران و ... .

• سایر ماژول ها

افزون بر ماژول‌های فوق، در اين سيستم امکان فعال کردن ماژول‌هایی مانند: پایان‌نامه، همایش، دیدگاه و ... با قابلیت‌های دسترسي از طريق: فهرست موضوعی‌، الفبایی و جستجو  فراهم می‌باشد.

ویژگی های نرم افزار

دارای جستجوی قدرتمند به صورت تمام‌متن همراه با رنکینگ و رنگی کردن نتایج، و نيز جستجوی پیشرفته در بخش‌های مختلف، مانند مجلات و مقالات؛ قدرت و سرعت زیاد سیستم برای ارائه پایگاه با حجم داده‌ای و مراجعه بالای کاربران؛ امکان سفارشی کردن فیلدهای هر ماژول؛ باکس‌‌های پُر بیننده و تازه‌های هر ماژول؛ امکان اتصال همه ماژول‌ها در درختواره موضوعات؛ فرم‌ساز و ایجاد فرم دریافت مطالب مختلف از کاربران و تأیید توسط مدیر؛ مرتب‌سازی فهرست ماژول‌ها بر اساس: عنوان، تعداد بازدیدها و تاریخ درج؛ نسخه چاپی مطالب؛ امکان ارسال به دوستان، ارسال اشکال و برگزیدن؛ نمایش آمارهای تعداد بازدید روزانه؛ RSS برای بخش‌های مختلف پایگاه؛ امکان تعریف زبان جدید در پایگاه در بخش مدیریت؛ ارسال مطالب به شبکه‌های اجتماعی.

قابلیت های مدیریت

امکان تعریف یک زبان جدید همراه با اجزاي تشکیل‌دهنده آن، مانند: محتوا، عبارات، عناوین و پیغام‌های نمایشی، الگوهاي گرافیکی به صورت مستقل برای هر زبان؛ مدیریت منوها؛ امکان تعریف مدیران با دسترسی‌های مختلف به صفحات و زبان‌های سایت؛ مدیریت مناسب برای ورود اطلاعات، حذف، ویرایش و تأیید هر ماژول با ویرایشگر قدرتمند؛ مدیریت موضوعات که این صفحات شامل ایجاد درخت موضوعات و ویرایش آن، و نيز انتساب انواع ماژول‌ها (مقالات، کتاب‌ها، پدیدآورندگان، مجلات، شماره‌ها، مقالات مجلات، اخبار، پرسش و پاسخ، مناسبت‌ها، شخصیت‌ها، نگارخانه، سخن روز، پایان‌نامه و ...) به درختواره موضوعی؛ امکان تعریف یک صفحه جدید با اجزاي آن؛ تعریف یک صفحه با ماژول محتوا؛ امکان سفارشی کردن اجزا و کنترل‌ها؛ مدیریت فایل استایل‌ها و فرمت‌ها؛ امکان تغییر الگوی گرافیکی صفحات؛ مدیریت خبرنامه با امکان ارسال خبر؛ گزارش فعالیت کاربران بخش مدیریت؛ صفحه پشتيبان‌گيري از اطلاعات و بازیابی آن‌ها؛ صفحه به‌روزرسانی ایندکس‌های جستجو در بخش مدیریت؛ صفحه تأیید مطالبِ واردشده در سیستم؛ امکان ارسال پيامك؛ امکان تعریف نظرسنجی؛  مدیریت لاگ صفحات.

برخی از محصولات این سیستم

  • ـ پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه (منتخب جایزه بهترین پایگاه اطلاع‌رسانی سال 88 رسانه‌های دیجیتال): www.hawzah.net
  • ـ پایگاه جامع شهید مطهری: www.mortezamotahari.com
  • ـ پورتال علوم انسانی: www.humanitiesportal.com

مشخصات فنی نرم افزار

  • ـ مبتنی بر فناوري NET. ؛ پایگاه داده Sql Server 2008 ؛ معماری چند لایه.

مشخصات و نیازهای میزبانی

  • ـ سرور ویندوز 2003 به بالا؛ هاستینگ IIS با .Net Framework 2.0 به بالا؛ Sql Server2008 با FullText Index ؛ امکان اتصال ریموت به سرورSql  .

2. سیستم مدیریت کتابخانه نور

سیستم  مدیریت کتابخانه نور، به عنوان یک پایگاه وبی، برای عرضه کتاب‌های تخصصی به کاربران، محققان و پژوهشگران طراحی شده است. این پایگاه به عنوان یک سیستم کاملاً علمی، ضمن ارائه محتوای تمام‌متن و تمام‌تصویر از منابع و کتب، امکان پژوهش روی کتب موجود را برای محققان مهیا کرده است. از امکانات پژوهشی این سیستم می‌توان: ایجاد پروژه، حاشیه‌نویسی، رنگی کردن متون، نمایه‌زنی و ایجاد قفسه کتب را نام برد.

در طراحی این پایگاه، از قابلیت‌های متداول و مفید در پایگاه‌های وبی، مانند: اشتراک منابع، نظرسنجی و یا ارسال خبرنامه استفاده شده است. جستجوی تمام‌متن به همراه سیستم رنکینگ، از قابلیت‌های منحصر به فرد آن است.

با توجه به طراحی این سیستم بر اساس سیستم‌های مدیریت محتوا، افزودن، حذف و اصلاح مطالب به‌آسانی امکان‌پذیر است و همچنین ایجاد قابلیت وب‌سرویس در این سیستم، جهت تعامل پایگاه با دیگر پایگاه‌ها و حتی نرم‌افزارها، این كتابخانه را به الگویی مناسب، در میان كتابخانه‌های دیجیتال موجود در شبكه، تبدیل نموده است.

ویژگی‌ها

از مهم‌ترین ویژگی‌های کتابخانه دیجیتال نور، می‌توان به موارد ذیل اشاره كرد:
طراحی سیستم به صورت چند زبانه؛ امکان فهرست‌گیری از کتب به صورت: الفبایی، موضوعی، نام پدیدآورنده، ناشر و دوره زمانی؛ نمایش تمام‌متن و تمام‌تصویر کتاب؛ سیستم عضویت و دسترسی کاربران به کتب؛ امکانات پژوهشی از قبیل: ایجاد پروژه، حاشیه‌نویسی، رنگی کردن متون، نمایه‌زنی ، ایجاد قفسه کتب؛ ایجاد کاربران گروهی و امکان تعریف پروژه‌های پژوهشی به صورت مشترک؛ امکان تعریف کلاس برای کاربران و تعریف محدوده دسترسی به کتب برای آن‌ها؛ گزارش‌گیری از کاربران و فعالیت‌های آن‌ها؛ صفحه شخصی کاربر؛ جستجوی تمام‌متن همراه با رنکینگ و جستجوی پیشرفته؛ سایر ماژول‌های کمکی، مانند: فرم‌ساز، مناسبت، خبر، محتوا، نظرسنجی و...؛ امکان تعریف صفحه و سفارشی‌سازي؛ امکان مدیریت گرافیک سیستم، مانند هِدِر و قالب‌های سایت.

مشخصات فنی نرم‌افزار

مبتنی بر فناوري .NET ؛ پایگاه داده Sql Server 2008؛ معماری چند لایه؛ معماری مبتنی بر وب‌سرویس؛ محیط کاملاً فارسی.

مشخصات و نیازهای میزبانی

سِرور ویندوز 2003 به بالا؛ هاستینگ IIS با .Net Framework 2.0 به بالا؛ Sql Server 2008 با FullText Index ؛ امکان اتصال ریموت به سرورSql.

پایگاه کتابخانه دیجیتال نور

یکی از پایگاه‌هایی که با سیستم مدیریت کتابخانه نور طراحی و راه‌اندازی شده، پایگاه کتابخانه دیجیتال نور (www.noorlib.ir) است که محتوای علمی آن عبارت است از: متن كامل 4800 عنوان کتاب تخصصي در حدود 11000 جلد به صورت تمام‌ متن و تمام‌ تصوير (Full Text & Full Image) به همراه فهرست های تخصصی در زمینه علوم اسلامی با موضوعاتي چون: علوم قرآن و تفسير، علوم حديث، ادعيه و زيارات، نهج البلاغه، كلام و فلسفه، جغرافيا، تاريخ و سيره، فقه، اصول، اخلاق و عرفان، ادبيات، منطق، فرق و مذاهب اسلامي.

3. سیستم مدیریت مجلات نور

سیستم مدیریت مجلات نور، با هدف ارائه یک سیستم قدرتمند برای مدیریت و عرضه مجلات در بستر اینترنت و نیز ارائه ماژول‌های مورد نیاز در این زمینه، طراحی و پیاده‌سازی شده است.

ویژگی‌ها

طراحی‌شده برای مدیریت حجم انبوهی از مجلات؛ قابلیت نمایش محتوای صفحات مجلات به صورت تمام‌متن و تمام‌تصویر؛ سیستم جستجوی قدرتمند با سرعت بالا و رنکینگ مناسب به صورت تمام‌متن؛ طراحی سیستم چند زبانه با مدیریت متمرکز همراه با رابط کاربری مناسب برای زبان‌های راست به چپ و چپ به راست؛ ابزارهای کمکی برای تولید فایل مجلات و بارگذاری خودکار آن‌ها روی پایگاه؛ فرم‌ساز و ایجاد فرم دریافت مطالب مختلف از کاربران و تأیید توسط مدیر.

ماژول‌های سیستم:

• مجلات

این ماژول که به عنوان اصلی‌ترین قسمت سیستم است، دارای امکانات نمایشی ذيل می‌باشد:
نمایش فهرست مجلات به صورت موضوعی و الفبایی؛ امکان دسترسی به مقالات از طریق فهرست موضوعی، الفبایی، پدیدآورندگان و جستجو؛ نمایش فهرست شماره‌های یک مجله؛ نمایش فهرست مقالات یک شماره؛ نمایش محتوای مقالات به صورت تمام‌متن و تمام‌تصویر؛ امکان برگزیدن مقالات توسط کاربر؛ امکان نقد مقالات توسط کاربر؛ امکان دانلود مقالات به صورت html (متن صفحات مقاله) امکان دانلود مقالات به صورت pdf (تصویر صفحات مقاله) امکان محدود کردن حجم دانلود مقالات؛ جستجوی پیشرفته با امکان: تعیین محدوده تاریخی، تعیین موضوع مورد نظر، محدود کردن دامنه مورد نظر و... .

• اشتراک کاربران

امکان تعریف انواع کارت شارژ با مدت اعتبار متفاوت؛ امکان فروش کد شارژها به صورت آنلاین؛ امکان شارژ کاربر دلخواه توسط مدیر؛ امکان اختصاص شارژ اولیه به کاربران جدید؛ امکان گزارش‌گیری از کدشارژهای تولیدشده، استفاده‌شده و استفاده‌نشده؛ امکان فعال و غیر فعال کردن سیستم اعتبارسنجی و اشتراک کاربران.

• بنر

امکان مدیریت سازمان‌های سفارش‌دهنده بنر؛ امکان تعریف بنرهایی از نوع تصویر و فایل فلش به تعداد دلخواه برای سازمان‌ها؛ امکان مدیریت بازه زمانی، اولویت نمایش و تعداد دفعات نمایش برای هر بنر؛ امکان گزارش‌گیری از تعداد دفعات نمایش و تعداد دفعات کلیک روی هر بنر؛ امکان ارسال گزارش بنرها برای سازمان‌های سفارش‌دهنده.

• اخبار

نمایش فهرست اخبار؛ بايگاني خبر؛ امکان تعریف مطالب جایگزین در صورت نبود خبر در تاریخ خاص.

• مناسبت‌ها

نمایش مناسبت‌ها در محدوده زمانی مشخص؛ قرار دادن تصویر و یا فایل فلش مربوط به مناسبت؛ امکان تعریف مطالب جایگزین در صورت نبود مناسبت در تاریخ خاص.

• اطلاع‌رسانی

امکان مدیریت کاربران عضو فهرست پستی؛ امکان تعریف الگوی ایمیل توسط مدیر و یا صاحبان مجلات؛ ارسال ایمیل‌های تعریف‌شده به تمام و یا مجموعه‌ای از کاربران عضو فهرست پستی؛ گزارش‌گیری از تمامی ایمیل‌های ارسال‌شده به کاربران.

• نظرسنجی

امکان تعریف نظرسنجی و نمایش نتایج آن برای کاربران در مدل تک‌جوابی و چندجوابی.

• فرم الکترونیکی (E.Form)

امکان ایجاد و تعریف انواع فرم‌ها برای دریافت اطلاعات از کاربران، مانند: فرم فراخوان، فرم‌های نظرسنجی، فرم‌های دریافت اطلاعات از کاربران و ... .

قابلیت‌های مدیریت

امکان تعریف یک زبان جدید همراه با اجزاي تشکیل‌دهنده آن، مانند: محتوا، عبارات، عناوین و پیغام‌های نمایشی، الگوهای گرافیکی به صورت مستقل برای هر زبان؛ مدیریت منوها؛ امکان تعریف مدیران با دسترسی‌های مختلف به صفحات و زبان‌های سایت؛ مدیریت مناسب برای ورود اطلاعات، حذف، ویرایش و تأیید هر ماژول با ویرایشگر قدرتمند؛ امکان تعریف یک صفحه جدید با اجزاي آن؛ تعریف یک صفحه با ماژول محتوا؛ امکان سفارشی کردن اجزا و کنترل‌ها؛ مدیریت فایل‌های استایل‌ها و فرمت‌ها؛ تغییر الگوی گرافیکی صفحات؛ گزارش فعالیت کاربران بخش مدیریت؛ امکان تعریف نظرسنجی؛ مدیریت لاگ صفحات.

مشخصات فنی نرم‌افزار

مبتنی بر فناوري .NET ؛ پایگاه داده Sql Server 2008 ؛ معماری چند لایه.

مشخصات و نیازهای میزبانی

سرور ویندوز 2003 به بالا؛ هاستینگ IIS با .Net Framework 3.5 به بالا؛ Sql Server 2008 با FullText Index ؛ امکان اتصال ریموت به سرورSql.

پایگاه مجلات تخصصی نور

یکی از پایگاه‌هایی که با سیستم مدیریت مجلات نور طراحی و راه‌اندازی شده، پایگاه مجلات تخصصی نور (www.noormags.ir) است که محتوای علمی آن عبارت است از: متن کامل حدود 38000 شماره از صدها عنوان مجله تخصصی به صورت تمام‌متن و تمام‌تصویر (Full Imag & Full Text) در 16 موضوع تخصصی، شامل: قرآن و حدیث، فلسفه، کلام و عرفان، تاریخ، فقه و اصول، اطلاع¬رسانی و کتابداری، زبان و ادبیات، حقوق، علوم سیاسی، هنر، اقتصاد، تربیت بدنی، مدیریت، روان‌شناسی و علوم تربیتی، جامعه شناسی و علوم اجتماعی، علوم انسانی و جغرافیا.

4. سیستم مدیریت فرهيختگان نور

بيشتر مراکز علمی و مؤسسات تحقیقاتی با رویکرد معرفی متخصصان و فرهيختگان خود و آثار ایشان به CMS نیازمند هستند که برای این منظور سفارشی‌سازی شده باشد. سیستم مدیریت فرهيختگان نور، با هدف ارائه یک سیستم قدرتمند با فراهم آوردن ابزار لازم و استفاده از تجارب گذشته در امر ورود اطلاعاتِ سریع، طراحی و پیاده‌سازی شده است.

گفتنی است که در این سیستم امکان خودروزآمد کردن پایگاه نیز فراهم می‌باشد و کاربران می‌توانند اطلاعات مورد نظر خویش را در فضای وب مدیریت کرده، به روزآمد کردن محتوای پایگاه بپردازند.

ویژگی‌ها

  • ـ امکان ثبت زندگی‌نامه و مشخصات فردی؛
  • ـ امکان درج اثر و فعالیت هر متخصص در قالب عناوینی چون: کتاب، مقاله، جزوه، اثر چند رسانه‌ای، اثر رایانه‌ای، مشاوره، راهنمایی و داوری در پایان‌نامه، تحصیلات، تدریس، فعالیت در سازمان‌ها و مؤسسات.
  • ـ آلبوم تصاویر برای هر متخصص؛
  • ـ صفحه شخصی برای هر يك از فرهيختگان، مانند: mousavi.andishvaran.ir ؛
  • ـ سیستم جستجوی قدرتمند با سرعت بالا و رنکینگ و رنگی کردن نتایج؛
  • ـ مدیریت نسخه‌های هر تغییر در آثار و فعالیت‌های فرهيختگان، مانند: مقایسه نسخه‌ها، بازگرداندن هر تغییر (بازگشت به نسخه‌های قبل)، رنگی کردن تفاوت فیلدهای متنی بزرگ در مقایسه نسخه‌ها.
  • ـ فهرست‌گیری از فرهيختگان، مانند: فهرست الفبایی، فهرست تخصصی، فهرست سازمانی، فهرست بر اساس استان محل تولد، فهرست بر اساس استان محل سکونت.
  • ـ جستجوی پیشنهادی در نام فرهيختگان؛
  • ـ امکان ارسال پیام فرهيختگان برای یکدیگر و صندوق پیام‌هاي شخصی؛
  • ـ فهرست دوستان برای هر متخصص.

قابلیت‌های مدیریت

گزارش‌گیری از فرهيختگان؛ مدیریت درخواست‌های عضویت؛ امکان تعریف مدیران با دسترسی به صفحات و عناوین؛ مدیریت مناسب برای ورود اطلاعات، حذف و ویرایش هر مطلب؛ امکان تقسیم مدیریت فرهيختگان بین مدیران؛ تعریف یک صفحه با ماژول محتوا؛ امکان سفارشی کردن اجزا و کنترل‌ها؛ مدیریت فایل‌ استایل‌ها و فرمت‌ها؛ تغییر الگوی گرافیکی صفحات؛ مدیریت خبرنامه با امکان ارسال خبر؛ مدیریت منوها؛ صفحه پشتيبان‌گيري از اطلاعات و بازیابی آن‌ها؛ صفحه به‌روزرسانی ایندکس‌های جستجو در بخش مدیریت؛ مدیریت لاگ تغییرات.

برخی از محصولات این سیستم

  • ـ پایگاه اندیشوران حوزه (دومین پایگاه فرهنگ و اندیشه در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال سال 89): ww.andishvaran.ir
  • ـ پایگاه نخبگان جامعة المصطفی العالمية: www.nokhbegan.miu.ac.ir

مشخصات فنی نرم‌افزار

  • ـ مبتنی بر فناوري NET. ؛ پایگاه داده Sql Server 2008 ؛ معماری چند لایه.

مشخصات و نیازهای میزبانی

  • ـ سِرور ویندوز 2003 به بالا؛ هاستینگ IIS با .Net Framework 2.0 به بالا؛ Sql Server 2008 با Full Text Index ؛ امکان اتصال ریموت به سرورSql  .

ب ـ مشاوره و تولید نرم‌افزار

مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در محورهای ذیل آماده ارائه مشاوره و تولید نرم‌افزار برای افراد حقیقی و حقوقی است:

1. کتابخانه دیجیتال نور

مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی با بیش از دو دهه تجربه در حوزه تولید نرم‌افزارهای اسلامی و عرضه بیش از 20 هزار جلد از منابع و متون به صورت نرم‌افزارهای متعدد، قالب نرم‌افزاری خود تحت عنوان «کتابخانه دیجیتال نور» را بستری مناسب جهت ارائه متون و منابع با قابلیت‌های متنوع پژوهشی قرار داده است.

عدم نياز به صفحه‌آرايي، صحافي و طراحي؛ امكان نشر كتب در شبكه اينترنت بدون دردسرهای توزیع در بازارهای سنتی؛ انتشار الكترونيكي آثار در كوتاه‌ترين زمان و با كمترين هزينه؛ دوام و ماندگاري آثار و فرسوده نشدن بر اثر گذشت زمان و استفاده مكرر؛ امكان تهيه نسخه پشتيبان بدون صرف هزينه اضافي؛ عدم نياز به مراقبت‌هاي خاص در مقابل خطرات احتمالي؛ امكان تكثير مجدد در كوتاه‌ترين زمان و با هزينه اندك؛ امكان ويرايش جديد اثر در زمان كوتاه و با كمترين هزينه؛ محدوديت نداشتن در ارسال به اشخاص و مكان‌هاي مختلف و حمل و نقل آسان، از ویژگی‌های کتابخانه‌های دیجیتال می‌باشد.

2. کتابخانه استاندارد نور

كتابخانه استاندارد نور، گامي نو در عرصه نشر آثار ديني، علمي و فرهنگي به شمار رفته و از ویژگی‌هایي خاص برخوردار است. در این قالب، انتشار دیجیتالی متون با امکان پشتیبانی از تمام زبان‌های زنده دنیا امکان‌پذیر شده است. ضمن اینکه این نسخه از توانمندی‌ها و قابلیت‌های استاندارد برنامه‌های کاربردی جهانی پشتیبانی نموده و پیوسته با تحولات حوزه نرم‌افزار همراه بوده، به‌روزرسانی می‌شود. این قالب می‌تواند کاملاً به صورت سفارشی تولیدشده و نیازمندی‌های پژوهشی و چند رسانه‌ای را تأمین نماید.

3. نرم‌افزارهای چند رسانه‌ای

از جمله قالب‌هاي رايانه‌اي مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي، عرضه چند رسانه‌اي اطلاعات است كه در آن، امكان ارائه متون به همراه صوت، تصوير و يا فيلم وجود دارد. امكان پخش صوت دلخواه، نمايش تصاوير مورد نياز، پخش قطعات فيلم و نمايش متونِ اسكن‌شده، از جمله ويژگي‌هاي اين نرم‌افزار به شمار مي‌رود كه در كنار ارائه متون، جذابيت خاصي به فضاي برنامه مي‌بخشد.

4. نرم‌افزارهای ویژه تلفن همراه

يكي ديگر از انواع نرم‌افزارهاي نور، برنامه‌هايي است كه تحت سيستم تلفن همراه ارائه مي‌گردد و در اصطلاح، كتابخانه همراه یا نرم‌افزارهای ویژه تلفن همراه گفته مي‌شود. از مهم‌ترين ويژگي‌ها و امكانات اين قالب، مي‌توان موارد ذیل را برشمرد:
مشاهده متن كامل كتاب، قابليت درج شرح‌ها و ترجمه‌های مربوط به كتاب، دسترسي به متن از طريق فهرست‌ كامل مطالب،
دستيابي سريع و آسان به مطلب مورد نظر، جستجو در متن و فهرست كتب، نصب روي گوشي‌هاي داراي سيستم عامل جاوا.

ج ـ عرضه ديتا

مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي از آغاز فعاليت خود تا كنون توانسته است با ارائه الكترونيكي متن هزاران عنوان كتاب در زمينه‌هاي مختلف علوم اسلامي و مرتبط با آن، گام بلندي را در حوزه دين‌پژوهي و گسترش آن بردارد كه جاي بسي افتخار و خرسندي است. گفتني است كه از اين ميان،‌ حجم انبوهی از این کتاب‌ها، اسكن شده است.

مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي آمادگي دارد تا ديتا و اطلاعات خود را به اشخاص حقيقي يا حقوقي و مراكز و مؤسسات علمي و پژوهشي ارائه کند و يا آن‌ها را بسته به نوع سفارش متقاضيان گزينش كرده، به صورت نرم‌افزاري با قابليت‌هاي متنوع تحقيقاتي در اختيار آن‌ها قرار دهد. افزون بر اين، مركز نور مي‌تواند به تبادل اطلاعات بپردازد و ديتا و اطلاعات كتب و مجلات خويش را در قبال دريافت ديتا و اطلاعات مورد نياز خود، واگذار نمايد.

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: یکشنبه, 27 آذر 1390
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 6
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 36
بازدید 58876 بار
شما اينجا هستيد:خانه آرشیو فصلنامه شماره 36 (پائیز 1390) همراه با نور در نشر دیجیتال