تازه های اطلاع رسانی اسلامی 49

پنج شنبه, 28 اسفند 1393 ساعت 14:49
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

تازه های پایگاه سمیم نور

* امکان مشابه یابی مجدد متون در منابع افزوده شده، در اختیار کاربران قرار گرفت: کاربران می توانند با یک کلیک، متونی را که قبلاً مشابه یابی کرده اند، با تغییرات دلخواه در گزینه های جست وجو، بار دیگر در بانک افزایش یافته سمیم، مشابه یابی کنند. به دنبال افزایش منابع سمیم، امکان مشابه یابی مجدد متن جست وجو شده نیز، برای کاربران فراهم گردید.

با استفاده از این گزینه، کاربران سمیم می توانند بدون بارگذاری مجدد، سندهایی را که پیش تر در بانک سمیم جست وجو کرده اند، مجدداً و با تغییر دلخواه در گزینه های جست وجو، در بانک سمیم نور مشابه یابی کرده، نتایج را با گزارش عناوین مشابه و درصدهای تفکیکی و نهایی مشابهت، مشاهده کنند.

* از نتایج مشابه یابی کتاب، پایان نامه و مقالۀ خود، «خروجی مستند» بگیرید: ازاین پس، کاربران می توانند از نتایج مشابه یابی کتاب، پایان نامه و مقاله خود خروجی مستند گرفته، گزارش رسمی مشابه یابی پایگاه سمیم را به صورت فایل pdf دریافت کنند.

دریافت خروجی رسمی از گزارش مشابه یابی سمیم نور، برای نگهداری و استناددهی بعدی، یکی دیگر از حلقه های تکمیلی مشابه یابی است که اینک برای کاربران سمیم فراهم شده است و کاربران سامانه می توانند بدون افزایش هزینه، از سند خروجی رسمی سامانه مشابه یاب متون نور استفاده کنند. این سند در قالبpdf ، همراه با گزارش عناوین مشابه و درصدهای تفکیکی و نهایی مشابهت، قابل ذخیره سازی و چاپ است.

مستند مشابه یابی نور، خدمتی دیگر به کاربران سمیم، به ویژه مدیران تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها و تحریریه نشریات است که می توانند آن را به عنوان مستند قابل حمل و قابل استناد و درج در پرونده های پژوهشی، در اختیار گیرند.

پژوهیار به روز شد

به گزارش نورسافت، در این نسخه نرم افزار، «ابر پژوهیار» در وب گاه «پژوهیار» از طریق «کتابخانه من» و واردکردن حساب کاربری قابل دسترسی است. حساب کاربری، بین تمام محصولات نور یکسان است.

به روزرسانی نگارش های «پژوهیار» بر اساس نسخه جدید مرورگر فایرفاکس و تغییرات نرم افزار، روند پژوهش کاربران «پژوهیار» را آسان نموده است.

امکانات جدید نسخه به روز شده، عبارت اند از: بهبود عملکرد مترجم ها، بهبود عملکرد شیوه ها، مطابقت با آخرین نسخه فایرفاکس، ارتقای راهنمای پژوهیار، افزودن قابلیت های جدید در «ابر پژوهیار».

از مسیر ذیل می توانید به روزرسانی «پژوهیار» را فعال کنید:

Firefox/ add on/extension/setting/tools for all add-on/check for updates

منبع: نورسافت.

نرم افزار «ره آورد نور»، ویژه نشست پژوهشی تولید شد

این نرم افزار، حاوی دو شماره از فصلنامه اطلاع رسانی، آموزشی و مطالعات کامپیوتری علوم اسلامی است که اطلاعات ارزشمندی را به مخاطبان خود به صورت برون خط ارائه می دهد.

در این نرم افزار، ۱۰ عنوان مقاله در قالب دو شماره از فصلنامه ره آورد نور (شماره ۴۰ و ۴۷) در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.

گفتنی است، در شماره ۴۰ ره آورد نور، مقالاتی از جمله: «سمیم نور، نقش مهمی در تولید علم کارآمد دارد (مصاحبه)»، «سرقت علمی؛ مفاهیم، مصداق ها و روش های پیش گیری»، «کاربردهای شیوه متن کاوی در تشخیص دست برد فکری» و «پایگاه های شناسایی سرقت ادبی»، اطلاعات مناسبی را به مخاطبان می دهد.

همچنین در شماره ۴۷ فصلنامه ره آورد نور، عناوین مقالاتی همچون: «نقش نرم افزارهای مدیریت استناددهی در رعایت اخلاق پژوهش»، «معرفی نرم افزارهای مدیریت استناددهی»، «پژهیار؛ نخستین نرم افزار فارسی، عربی و انگلیسی سازمان دهی و استناددهی منابع»، «شیوه سازگارنمودن پایگاه اینترنتی با نرم افزار مدیریت استناددهی پژوهیار»، «نگاهی به کتاب شناسی نرم افزار پژوهیار» و «ساختار و نسخه های پژوهیار»، به چشم می خورد.

منبع: نورسافت.

نرم افزار «مجموعه آثار آیت الله طباطبایی حکیم» تولید شد

این نرم افزار، شامل متن ۳۸ عنوان کتاب در ۶۵ جلد از آثار آیت الله طباطبایی حکیم، به زبان عربی و فارسی، در موضوعاتی از جمله: فقه، اصول فقه، عقاید و معارف اسلامی ارائه شده است.

این برنامه، از بخش های متعددی تشکیل شده است؛ مانند: «نمایش متن»، «جست وجو»، «لغت نامه»، «پژوهش فعال»، «کتاب شناسی یا کتاب نامه»، «یادداشت برداری»، «امکانات پژوهشی»، «راهنما» و «امکانات جانبی». «دسترسی به متن و فهرست تمام آثار موجود در برنامه»، «امکان انتخاب فهرست درختی و گزینشی و ارتباط آنها با متن به همراه قابلیت تطبیق دوسویه متن و فهرست»، «قابلیت انتخاب عنوان کتاب، جلد و صفحه به همراه امکان گسترده کردن صفحه متن و فهرست»، «مقایسه دو متن از یک یا دو کتاب با یکدیگر به صورت هم زمان»، «محدودکردن دامنه متن و فهرست کتب به موارد دلخواه» و «قابلیت حفظ هر یک از متون یا فهرست های انتخابی به طور مستقل جهت دسترسی آسان به آنها»، از امکانات نرم افزار آیت الله طباطبایی حکیم است.

علاقه مندان می توانند برای بهره بیشتر از این نرم افزار و سایر تولیدات نور، به فروشگاه مجازی مرکز نور به نشانی www.noorshop.ir مراجعه کنند.

منبع: نورسافت.

فناوری اَبر پژوهیار به نرم افزار پژوهیار افزوده شد

«پژوهیار»، نام نرم افزار استناددهی تولیدشده از سوی مرکز نور می باشد که در هفتۀ پژوهش سال گذشته رونمایی و عرضه شد و اکنون گام بلند دیگری در جهت سهولت استناددهی ماشینی، با استفاده از فناوری های اَبری برداشته است که با نام «اَبر پژوهیار» شناخته می شود.

در این اقدام جدید، کاربران می توانند تمام اطلاعات و مستندات پژوهشی خود را به همراه سوابق کاربری خویش در «اَبر پژوهیار» بارگذاری کنند و سپس با هر رایانۀ دلخواه دیگری، به این اطلاعات دسترسی یابند.

دسترسی لحظه ای به اطلاعات پژوهشی شخصی، رهایی از انحصار یک رایانۀ خاص و یکدستی منابع پژوهشگر در رایانه های مختلفی که با آنها سروکار دارد، از جمله دغدغه های پژوهشگران است که «اَبر پژوهیار» آنها را برطرف ساخته است .

این ویژگی که در آستانۀ هفتۀ پژوهش و فناوری سال جاری و در آستانۀ یکسالگی نرم افزار «پژوهیار»عرضه شده، گامی است برای سهولت کاربری این نرم افزار استناددهی.

مهم ترین کاربردی که در حال حاضر برای «اَبر پژوهیار» در نظر گرفته شده، دسترسی پژوهشگر به اطلاعات و منابع پژوهشی شخصی به صورت یکدست و منظم است؛ به این ترتیب، دیگر معضلی به نام حمل منابع، یادداشت ها و دسترسی به آنها در مکان های مختلف و همین طور هماهنگ کردن آنها در رایانه های مختلف کاربران، وجود نخواهد داشت.

«اَبرپژوهیار» در فازهای توسعه ای و آتی خود، قرار است علاوه بر دسترسی مستقل از یک رایانۀ خاص کاربر و پژوهشگر به منابع شخصی اش، امکانات جدیدی را محقق سازد.

اشتراک گذاری گروهی و اَبری منابع، امکان ایجاد گروه های علمی و کاربری در «اَبر پژوهیار» پیرامون مستندات پژوهشی مشترک، امکان اشتراک گذاری داده های تمام متن و تمام فایل افزون بر امکان کنونی برای اشتراک گذاری و هم زمان سازی فراداده ها، از جمله قابلیت های جدیدی است که «اَبر پژوهیار» آنها را در خود جای خواهد داد.

«اَبر پژوهیار» با ایجاد هماهنگی میان منابع متعدد و سوابق پژوهشی که کاربر از طریق سخت افزارهای مختلف مثل: رایانه شخصی، رایانه محل کار، تبلت های ویندوزی یا از چندین سیستم، گردآوری نموده است، امکان دسترسی در هر زمان و مکان به اطلاعات را برای وی فراهم می کند. با بهره گیری از این امکان، از طریق بارگذاری فراداده های مورد نیاز هر کاربر به «اَبر پژوهیار» شخصی او، امکان دسترسی بر روی سایر سخت افزارها و همچنین از طریق پایگاه اینترنتی «پژوهیار» از درگاه «کتابخانه من» در وبگاه پژوهیار به نشانی www.pajoohyar.ir فراهم می شود.

در این حالت، هنگامی که در یکی از کتابخانه ها تغییراتی را از قبیل واردکردن یا حذف اطلاعاتی صورت داده باشد، این تغییرات با لحاظ نمودن سطح دسترسی و به طور امن و شخصی سازی شده، از طریق هم زمان سازی، در تمامی رایانه های کاربر اعمال و یک دست خواهد شد.

تولید نرم افزار «مجموعه آثارعلامه امینی(ره)»

این محصول که نسخه اول پروژه مجموعه آثار علامه امینی می باشد، شامل متن کامل ۱۵ عنوان کتاب در ۴۹ جلد از آثار علامه امینی (ره) در قالب پنج موضوع: «امامت»، «غدیرخم»، «زیارت»، «پاسخ به شبهات» و «ردّ وهابیت» است.

«الغدیر فی الکتاب والسنة والأدب»، «تکملة الغدیر»، «ترجمه الغدیر»، «تفسیر فاتحة الکتاب»، «النبی الأعظم من کتاب الغدیر»، «عید الغدیر فی الإسلام»، «الزیارة»، «السجود علی التربة الحسینیة»، «النظرة إلی الغدیر»، «نظرة فی کتاب منهاج السنة النبویة»، «نظره فی کتاب البدایة والنهایة»، «نظرة فی کتاب الصراع بین الإسلام والوثنیة»، «نظرة فی کتاب الوشیعة» و «نظرة فی کتاب السنة والشیعة»، برخی از کتب این برنامه می باشد.

منبع: نورسافت.

تولید نرم افزار «در مکتب اهل بیت(ع)»

این نرم افزار با موضوع عقاید و معارف اسلامی، شامل متن کتاب ارزشمند در مکتب اهل بیت(ع) در ۴۳ جلد می باشد.

«در مکتب اهل بیت(ع)»، اطلاعات ارزشمندی را در موضوعات گوناگون اعتقادی به مخاطبان می دهد. مصونیت قرآن از تحریف، بداء در قرآن کریم، رجعت، تقیه در اسلام، شفاعت، توسل، زیارت اهل قبور، مهدویت از دیدگاه اهل بیت(ع)، هویت تشیع و واقعه غدیر، از جمله موضوعات این کتابخانه می باشند.

«جست وجو به روش های گوناگون در الفاظ و عبارات متن و فهرست کتاب های برنامه»، «متن قرآن کریم به همراه ترجمه و امکان جست وجو در آیات»، «ارتباط واژگان متون برنامه با چند دوره لغت نامه، با امکان دسترسی به ریشه و مشتق کلمات»، «یادداشت برداری، ذخیره سازی، ویرایش و چاپ متن»، برخی از قابلیت های این نرم افزار است.

منبع: نورسافت.

دسترسی به منابع مهدوی در نرم افزار مهدویت

به همت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نرم افزار کتابخانه مهدویت در دسترس علاقه مندان قرار گرفت.

این نرم افزار، مشتمل بر متن کامل ۳۰۸ عنوان کتاب در ۶۷۳ جلد از آثار مرتبط با امام زمان(عج) به دو زبان فارسی و عربی است.

«مهدویت در قرآن»، «اهل سنّت و مهدویت»، «وظایف منتظران»، «علائم ظهور»، «پرسش و پاسخ مهدویت»، «ادعیه و زیارات مهدویت»، «بیانات و توقیعات امام مهدی(عج)»، «اشعار مهدویت»، «حکومت امام مهدی(عج)»، «مهدویت در ادیان و مکاتب»، «کتاب شناسی مهدویت» و «مدعیان دروغین و فرقه های انحرافی»، از جمله موضوعات این نرم افزار می باشد.

شیعه، اهل سنّت، فارسی، عربی، متون و ترجمه، حدیث، منابع تحقیق و مطالعاتی، از جمله دسته بندی های موضوعی در نرم افزار مهدویت هستند.

الغیبة (نعمانی)، الغیبة ( شیخ طوسی)، کمال الدین (شیخ صدوق)، منتخب الاثر، معجم احادیث الامام المهدی(عج)، الامام مهدی(عج) فی القرآن و السنة، اصالت مهدویت در اسلام از دیدگاه اهل تسنن، فلسفه حکومت عدل الهی و فرهنگنامه مهدویت، برخی از عناوین کتب موجود در برنامه است.

منبع: نورسافت.

پایگاه اطلاع رسانی پیام نوروزی مقام معظم رهبری رونمایی شد

پایگاه اطلاع رسانی پیام نوروزی مقام معظم رهبری، از سوی جهاد دانشگاهی رونمایی شد. مراسم رونمایی از پایگاه اطلاعاتی پیام نوروزی مقام معظم رهبری، با حضور جمعی از مسئولان برگزار شد.

در پایگاه اطلاع رسانی پیام نوروزی مقام معظم رهبری، اطلاعات و محتوای تمام فعالیت های فرهنگی، اعم از: کتاب، مقالات، نشریات و رسانه که با موضوع شعار سال (از سال 73 تا سال جاری) توسط مقام معظم رهبری نام گذاری شده، گردآوری شده است.

همچنین این پایگاه اینترنتی ارائه دهنده مطالب، مقاله ها و آثار فرهنگی و هنری برتری است که طی هشت دوره به جشنواره ملی بهار که با محوریت شعار سال از سوی جهاد دانشگاهی برگزار می شود، ارسال شده است.

انتشار ویژه نامه اینترنتی آیت الله انصاری شیرازی(ره)

این ویژه نامه، به مناسبت چهلمین روز ارتحال آیت الله انصاری شیرازی(ره) و به منظور ارائه گوشه ای از سیره علمی و عملی ایشان انتشار یافته است.

این ویژه نامه در هشت بخش، بیش از ۵۰ مطلب را در دسترس علاقه مندان قرار می دهد. «زندگی نامه و خاطراتی از استاد»، «ابعاد شخصیتی استاد»، «رهنمودها»، «در کلام دیگران»، «پیام های تسلیت»، «نگارخانه (تصویر)»، «نگارخانه (صوت)» و «نگارخانه (فیلم)»، از جمله بخش های اصلی این ویژه نامه می باشد.
زندگی نامه و خاطراتی از استاد، حیات طیبه استاد(ره) در گفت وگو با فرزند، مروری بر زندگی و فعالیت های آیت الله انصاری(ره)، خاطراتی از استاد فقید حوزه، امضای آشیخ یحیی معادل دو امضاست، پیشنهادی از علامه حسن زاده آملی، در محضر چهره ناشناخته عرفان و مبارزه، مبارزه تنها برای رضای خدا، حکیم خردمند روشن روان، بی هوا و هوس، اعلم علما و افقه فقها، برخی از مطالب ارائه شده در این ویژه نامه می باشد. علاقه مندان برای بهره بیشتر از این ویژه نامه می توانند به نشانی اینترنتی ذیل مراجعه کنند؛

www.hawzah.net/fa/Occation/View/70147

 منبع: نورسافت.

نرم افزار «مجموعه آثار آیت الله میلانی» تولید شد

به همت بخش تولید معاونت بازرگانی مرکز نور، نرم افزار مجموعه آثار حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی با عنوان «گنجینه حقایق ۳ » تولید شد.

در این نرم افزار، امکان دسترسی به متن کامل ۱۱۰ عنوان کتاب در ۱۶۴ جلد از آثار آیت الله سید علی حسینی میلانی، به زبان عربی و فارسی، مشتمل بر موضوعاتی چون: «قرآن»، «حدیث»، «فقه»، «اصول»، «تفسیر»، «عقاید»، «امامت» و «تاریخ اسلام» فراهم آمده است.

کتب برنامه در محورهایی مانند: «إعرف الحق تعرف أهله»، «سلسله پژوهش های اعتقادی»، «سلسلة النقد والتحقیق»، «عقاید»، «فقه و اصول»، «کتب فارسی» و «کتب عربی» دسته بندی شده اند.

نفحات الأزهار، جواهر الکلام فی معرفة الإمامة والإمام، تحقیق الأصول، شرح منهاج الکرامة فی معرفة الإمامة، عدالت صحابه، ناگفته هایی از حقایق عاشورا، با پیشوایان هدایت گر، مظلومیة الزهراء(علیها السلام) و الإمام المهدی(علیه السلام)، از جمله عناوین کتب ارائه شده در این نرم افزار می باشد.

ارائه بیش از ۶۷۰ جلسه درس صوتی از آیت الله حسینی میلانی در زمینه عقاید و معارف اسلامی به همراه تصاویر معظم له، از محتویات بخش نگارخانه این نرم افزار است.

منبع: نورسافت.

 نرم افزار «مجموعه آثار علامه شرف الدین» تولید شد

 این نرم افزار، شامل متن کامل ۶ عنوان کتاب در ۱۶ جلد، از آثار دانشمند بزرگ شیعی، علامه شرف الدین، در موضوعات: کلام اسلامی، تقریب مذاهب، فقه و شخصیت شناسی می باشد. الامام السید عبدالحسین شرف الدین، المراجعات، الفصول المهمة فی تألیف الأمة، مؤلفُ الشیعه فی صدر الاسلام، از جمله این عناوین است.

 «دسترسی به آیات موجود در متون برنامه به همراه مطالب مرتبط با آنها متن قرآن کریم به همراه ترجمه و امکان جست وجو در آیات»، «جست وجو به روش های گوناگون در الفاظ و عبارات متن و فهرست کتاب های برنامه»، «امکان انتخاب فهرست درختی و گزینشی به همراه قابلیت تطبیق دو سویه متن و فهرست» ، «ارتباط واژگان متون برنامه با چند دوره لغت نامه، با امکان دسترسی به ریشه و مشتق کلمات» همچنین «یادداشت برداری، ذخیره، ویرایش و چاپ متن»، از مهم ترین قابلیت های این نرم افزار به شمار می رود.

 منبع: نورسافت.

نسخه جدید نرم افزار «تا حضور» عرضه شد

این نرم افزار با هدف ارتقای سطح آگاهی های عمومی و آنچه که یک زائر سرزمین وحی باید در زمینه اماکن مقدس سرزمین حجاز بداند، به روزرسانی و تولید شده است.

این نرم افزار، دربردارنده متن کامل ۲۸۵ عنوان کتاب در ۴۶۸ جلد با موضوع حج و زیارت به همراه دسته بندی در محورهای: «منابع اصلی، منابع حج و عمره، منابع عمومی، منشورات ستاد عمره دانشگاهیان، پرسش و پاسخ های دانشجویی» است.

«پاسخ به پرسش های مطرح در موضوعات عقیدتی»، «آشنایی با اسرار و معارف عمره به همراه سخنرانی ها و پندهای اخلاقی علمای دینی»، «ارائه کتابخوان همراه نور، با امکان دسترسی به منابع گوناگون از جمله ۴۱ منبع حاوی مباحث گوناگون حج و زیارت»، از دیگر مطالب این نرم افزار می باشد.

«زیارت نامه زائر»، از دیگر بخش های این نرم افزار است که مشتمل بر مرثیه سرایی و زیارت نامه های مورد استفاده زائران حج و عمره ویژه تلفن های همراه است.

معرفی اماکن مکه و مدینه و نمایش سه بعدی قبور مطهر در قبرستان بقیع، مسجد النبی(ص)، مساجد مدینه، مسجد الحرام و مشاعر مقدسه همچنین زیارت دوره ویژه، از دیگر بخش های این نرم افزار چند رسانه ای می باشد.

آموزش احکام عمومی به صورت فیلم و تصویر، ارائه دو دوره ترتیل کامل قرآن کریم با ترجمه فارسی و انگلیسی، از دیگر مطالب ارزشمند این نرم افزار است.

منبع: نورسافت.

تولید «مجموعه آثار آیت الله احمد اهتمام(ره)»

نرم افزار «مجموعه آثار آیت الله احمداهتمام(ره)» به همت مرکز نور در قم تولید شد.

این نرم افزار شامل متن ۳ عنوان کتاب در ۷ جلد از آثار آیت الله احمد اهتمام (ره) به زبان فارسی و عربی در موضوعاتی مانند: فقه، فلسفه نماز و احکام بهداشتی اسلام می باشد.

حکمت ها و اسرار علمی احکام بهداشتی اسلام (فلسفه احکام ۱)، حکمت ها و اسرار نماز (فلسفه احکام ۲)، وسایل العباد فی یوم التناد (الفقه الإجمالی علی مذهب أهل البیت(علیهم السلام) در ۵ جلد؛ بررسی همه ابواب فقه شیعه در ۴ جلد و کتاب الحج در یک جلد مجزا)، از جمله کتب موجود در این نرم افزار می باشند.

«ارائه نسخه خطی کتاب «وسایل العباد فی یوم التناد» به صورت تصویری»، «جست وجو به روش های گوناگون در الفاظ و عباراتِ متن و فهرست کتاب های برنامه»، «شخصیت شناسی آیت الله احمد اهتمام و اطلاعاتی چند درباره کتب برنامه»، «متن قرآن کریم به همراه ترجمه و امکان جست وجو در آیات»، از دیگر امکانات این مجموعه است.

منبع: نورسافت.

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: یکشنبه, 24 اسفند 1393
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 60
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 49
بازدید 11941 بار
شما اينجا هستيد:خانه آرشیو فصلنامه شماره 49 (زمستان 1393) تازه های اطلاع رسانی اسلامی 49