تازه های پایگاه های اسلامی 19

پنج شنبه, 29 شهریور 1386 ساعت 15:12
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

 سامانه فروش مقالات پايگاه مجلات تخصصي نور راه‌اندازي شد

پايگاه جهاني نور وابسته به مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي كه از سال 1377 اقدام به عرضه مجلات مربوط به علوم اسلامي و علوم انساني بر روي پايگاه حوزه كرده، طي سال گذشته اقدام به راه‌اندازي «پايگاه مجلات تخصصي نور» كرده ‌است.

هدف اين پايگاه ايجاد گسترده‌ترين و كامل‌ترين بايگاني مجلات و مقالات علوم انساني و علوم اسلامي در اينترنت است كه يكي از مهم‌ترين اهدف راه‌اندازى پايگاه مجلات تخصصى بوده‌ است.

 «پايگاه مجلات تخصصي نور» شامل بيش از5700 شماره از 163 عنوان مجله تخصصي در قالب موضوعات: «قرآن و حديث»، «فلسفه، كلام و عرفان»، «فقه، اصول و حقوق»، «كتابداري و اطلاع‌رساني» و «علوم انساني» مي‌باشد. اين حجم از محتوا، پايگاه مزبور را يكي از مهم‌ترين بانك‌هاي اطلاعات مجلات فارسي در زمينه علوم اسلامي و علوم انساني قرار داده  است.

تهيه مجلات كهن و قديمي در موضوعات فوق، درج بايگاني كاملي از اين مجلات، امکان نمايش تصوير تمامي صفحات مجلات (در مجموع، بالغ بر 817000 صفحه)، به همراه ارائه فايل هاي متني و Pdf از كليه مقالات، از ويژگي‌هاي ممتاز اين پايگاه به ‌شمار مي‌آيد.

اين پايگاه شامل بيش از 90000 مقاله است كه از اين تعداد، 26000 مقاله داراي متن است و 64000 مقاله بدون متن ارائه شده‌است كه صفحات اين مقالات نيز در مرحله تايپ و تهيه متن است.

حجت الاسلام حبيب اللهي، مدير پايگاه مجلات تخصصي نور، با اعلام اين خبر گفت: با توجه به ورود اطلاعات نزديک به 7000 شماره از 195 عنوان مجله و سپري شدن دوره آزمايشي پايگاه، فروش مقالات پايگاه در پانزدهمين نمايشگاه قرآن کريم شروع شده و متقاضيان مي‌توانند با مراجعه به پايگاه نورسافت اشتراک يکساله، شش‌ماهه و سه‌ماهه را خريداري نمايند.

پايگاه اينترنتي «رمضان» راه‌اندازي شد

«رمضان»، پايگاهي ارائه‌دهنده فايل‌هاي صوتي و تصويري براي استفاده كاربران در ماه مبارك رمضان راه‌اندازي شده ‌است.

گروه فرهنگي بيت‌الزهراء (س) زيرمجموعه هيأت بيت‌الزهرا(س)، با توجه به ضرورت نوآوري و تحقق جنبش نرم‌افزاري و ارتباط گسترده با نسل كنوني، اقدام به راه‌اندازي پايگاهي مختص ماه مبارك رمضان كرده‌ است.

اين پايگاه كه به نشاني www.ramazan.ir در دسترس علاقمندان قراردارد، با بخش‌هاي متنوعي چون: ادعيه، نغمه‌هاي سحري، اشعار و مسابقه، سعي در اشاعه فرهنگ روزه و ماه رمضان دارد.

بخش ادعيه اين پايگاه دعاي جوشن كبير، دعاي افتتاح ، دعاي سحر و ادعيه‌ روزهاي ماه مبارك رمضان به تفكيك روزها را در خود جاي داده ‌است.

مسابقات موجود در پايگاه «رمضان» در چهار گروه: كودكان، نوجوانان، جوانان و خانواده، به ترتيب با عناوين: نقاشي سفره افطار براي كودكان، زيباترين خاطره از ماه رمضان براي نوجوانان، زيباترين متن ادبي و عرفاني درباره رمضان براي جوانان و براي بخش خانواده نيز نگارش كل دعاي جوشن كبير بروي پارچه‌اي سفيد در نظر گرفته شده ‌است.

 پايگاه «بانك ايده، گنجينه‌اي از انديشه‌هاي قرآني»

 اين پايگاه با هدف گردآوري ايده‌هاي مردم، در مورد دو موضوع: «راهكارهاي ارتقاي كمي و كيفي فعاليت‌هاي قرآني كشور» و «برگزاري نمايشگاه‌ها و جشنواره‌هاي قرآني مطوب در آينده» طراحي شده است.

 در اين پايگاه ايده‌هاي قرآني به نام افراد در شبكه جهاني اينترنت ثبت مي‌شود و سرانجام طي فرايندي تعريف شده، توسط كارشناسان مورد نقد و بررسي قرار گرفته و با پرورش داده‌هاي لازم در اختيار مديران و فعالان قرآني كشور قرار مي‌گيرد.

 بانك ايده‌هاي قرآني امكان انباشت، تلاقي و تعالي ايده‌ها را در فضايي مجازي فراهم ساخته و افراد با مراجعه به پايگاه، مي‌توانند در هر زمان ايده‌ها و نظرات خود را در خصوص توسعه فرهنگ قرآني و اعتلاي كمي و كيفي فعاليت‌هاي قرآني ارائه دهند.

 علاقه‌مندان مي‌توانند براي استفاده از محتواي اين پايگاه به نشاني http://quranicidea.ir مراجعه كنند.

 زبان انگليسي پايگاه اطلاع‌رساني مؤسسه معجزه ماندگار خاتم افتتاح شد

 زبان انگليسي پايگاه اطلاع‌رساني مؤسسه معجزه ماندگار خاتم، همزمان با تولد امام حسن مجتبي(ع)، كريم اهل بيت، افتتاح شد.

 اين پايگاه اطلاع‌رساني با عنايت به نام‌گذاري سال اتحاد ملي و انسجام اسلامي به فرموده رهبر عظيم‌الشأن انقلاب و نظر به اين‌كه قرآن و عمل به دستورات قرآن، نجات‌بخش است، در سه زبان راه‌اندازي شد كه دو زبان عربي و فارسي آن قبلاً افتتاح شده بود.

 نشاني اين پايگاه‌ www.qurankhatam.ir است و پاسخگوي سئوالات و شبهات قرآني به صورت انگليسي نيز خواهد بود.

 سئوالات و پرسش‌هاي رسيده به مؤسسه از كشورهاي اروپايي، از جمله دلايل راه‌اندازي زبان انگليسي اين پايگاه است.

امکان دانلود فونت نستعليق از وب‌سايت شوراي عالي اطلاع‌رساني فراهم شد

دبيرخانه شوراي عالي اطلاع رساني با عرضه آزاد فونت نستعليق، گام نخست را در عرضه فونت نستعليق يونيکد بر داشته است.

دکتر مينايي معاون فني شوراي عالي اطلاع رساني، با بيان اين مطلب اظهار داشت: با هدف تقويت حضور خط فارسي در عرصه‌هاي بين‌المللي و نگارش رايانه‌اي، دبيرخانه شورا به پاسداشت فرهنگ غني ايران اسلامي در خط تحريري و نوشتار نستعليق، طرح توليد قلم نستعليق رايانه اي را در قالب طرح تسما(توليد و ساماندهي محتواي الکترونيکي ايران) به شرکت‌هاي رايانه‌اي پيشنهاد داد و شرکت داده ورزان هامون مجري پياده سازي و توليد فونت نستعليق در محيط هاي عمومي توليد متن شد.

وي افزود: خط نستعليق با توجه به تنوع ارتفاع قرارگيري حروف از خط مبنا يا خط کرسي نوشتاري، براي پياده سازي در محيطهاي توليد متن مشکلات بسياري در بر دارد و ترکيب هاي ممکن، تنوع را بي شمار مي کند.

وي با اشاره به بکارگيري ابزار مناسب براي ساخت فونت و بهره گيري از مشاوره اساتيد مجرب و تکنيک هاي ابداعي در اين پروژه گفت: کارهاي زيادي براي افزايش زيبايي نمايش خط نستعليق روي صفحه نمايش انجام شده است. در اين راه رايانه به عنوان يک ابزار، بخشي از بار توليد را بر دوش داشته است و بخش اعظم کار ساخت ترکيبات هنري خط نستعليق را کارشناسان خط نستعليق به عهده داشته اند.

دکتر مينايي تاکيد کرد: دبيرخانه با عرضه آزاد، گام نخست را در عرضه فونت نستعليق يونيکد بر داشته است، اميد است ارائه نظرها و جمع آوري انتقاد و پيشنهادها و اعمال ديدگاه ها مراتب ارتقاء و پيشرفت و فراگير شدن عرضه خط فارسي به زبان نستعليق ميان دوستداران ترويج خط و زبان فارسي در محيط رايانه فراهم شود.

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: یکشنبه, 25 شهریور 1386
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 52
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 19
بازدید 11223 بار
شما اينجا هستيد:خانه آرشیو فصلنامه شماره 19 (تابستان 1386) تازه های پایگاه های اسلامی 19