آموزش 23

یکشنبه, 31 شهریور 1387 ساعت 15:56
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

چگونگی پیدا کردن مكان اصلي ارسال كننده ايميل

قصد داریم روشي را براي شما بيان كنيم كه بتوانید موقعيت مكاني ارسال كننده ايميل را از طريق IP پيدا نماييد. براي انجام اين كار ابتدا بايد IP ارسال كننده ايميل را به ‌دست آوريد.

اوّل: به ‌دست آوردن IP ارسال كننده ايميل در ياهو (Mail Beta): بعد از ورود به حساب خود در ياهو روي يكي از نامه‌هاي ارسالي دوبار كليك كنيد تا نامه مورد نظر در پايين صفحه نمايش داده شود. بعد از باز شدن نامه ارسالي در بالاي نامه بروي عبارت Compact يا (Standard Header) كليك كنيد و از منوي باز شده روي عبارت Full Header كليك كنيد.

 بعد از كليك بر عبارت Full Header صفحه‌اي جديد براي شما باز مي‌شود. در اين صفحه به دنبال عبارت Received: From بگرديد. البته در اين صفحه ممكن است عبارت Received: From چند بار تكرار شده باشد كه ما آن موردي را مي‌خواهيم كه در بالاي آن نشاني ارسال كننده ايميل درج شده است. بعد از پيدا كردن Received: From مورد نظر در مقابل اين عبارت شما به ‌راحتي مي‌توانيد IP ارسال كننده ايميل را به ‌دست بياوريد.

دوم: به‌دست آوردن IP ارسال كننده ايميل در GMail: بعد از ورود به حساب خود در GMail روي يكي از نامه‌هاي ارسالي دوبار كليك كنيد تا نامه مورد نظر باز شود. در بالاي نامه دكمه‌اي با نام Reply وجود دارد. روي آن كليك كنيد و از منوي باز شده عبارت Show Original را انتخاب كنيد. اينك مشابه ميل ياهو كه بر عبارت Full Header كليك كرديد، در GMail نيز صفحه‌اي باز مي‌شود كه در اين صفحه نيز بايد به دنبال عبارت Received: From بگرديد. بقيه مراحل مانند همان چيزي است كه در ياهو گفته شد.

بعد از اين‌كه شما IP ارسال كننده ايميل را به ‌دست آورديد، كافي است اين شماره IP را در پايگاه‌هاي GeoBytes IP Locator و يا IP2Location قرار دهيد تا از موقعيت مكاني ارسال كننده ايميل مطلع شويد. البته اين دو پايگاه هر كدام داراي ويژگي‌هاي خاص خود مي‌باشد؛ ولي پايگاه GeoBytes IP Locator اطلاعات دقيق‌تري از موقعيت IP به شما مي‌دهد. همچنين تشخيص مي‌دهد كه ارسال كننده ايميل از پروكسي (Proxy) يا نرم‌افزارهاي مخفي كننده IP استفاده كرده است يا نه. اين مورد در برخي مواقع مي‌تواند بسيار مفيد باشد؛  زيرا با دانستن اين موضوع ‌كه ارسال كننده نامه از پروكسي (Proxy) استفاده كرده است، مي‌توان به امنيت نامه‌هاي ارسالي شك كرد. همچنين با ورود به پايگاه GeoBytes IP Locator اين پايگاه IP و موقعيت مكاني شما را به خودتان نشان مي‌دهد.

نمايش برنامه‌هاي جانبي نصب شده در ويندوز

همان طور كه مي‌دانيد در ويندوز برنامه‌اي براي اضافه كردن و حذف كردن برنامه‌هاي جانبي ويندوز (Windows Components Wizard) وجود دارد. حال اين نكته وجود دارد كه يكسري از برنامه‌ها و فايل‌هاي جانبي ويندوز در اين برنامه نمايش داده نمي‌شوند. براي فعال‌سازي و نمايش اين برنامه ها بدين شكل عمل كنيد:

در برنامه Run ويندوز عبارت زير را وارد كنيد: Drive:\windows\inf

كه به جاي كلمه Drive، درايوي كه ويندوز در آن نصب شده را وارد كنيد و Enter را فشار دهيد. در پنجره باز شده فايل sysoc.inf را پيدا كرده و از آن يك كپي براي پشتيباني تهيه نماييد.

حال فايل sysoc.inf را باز كرده، به منوي Edit رفته و سپس گزينه Replace را انتخاب نماييد.

در پنجره باز شده دو فيلد وجود دارد كه بايد در فيلد Find What عبارت Hide را وارد كرده و فيلد Replace With را خالي نگه داريد و سپس دكمه Replace All را كليك كنيد. پس از پايان كار جابه‌جايي، دكمه Cancel را فشار دهيد. فايل را ذخيره نموده، از برنامه ويرايشگر خارج شويد.

حال به Control Panel رفته، آيكن Add or Remove Programs را دوبار كليك نموده و در سمت چپ پنجره باز شده دكمه Add/Remove Windows Components را كليك نماييد تا پنجره Windows Components Wizard باز شود.

ساخت دو فولدر با نام یکسان در یک محل

حتماً شما نیز می‌دانید که در داخل محیط ویندوز و در یک محیط خاص مانند دسکتاپ یا پوشه My Documents نمی‌توان دو فولدر با نام یکسان ساخت؛ چرا که از نظر منطقی و نشاني‌دهی در داخل ویندوز این کار شدنی نیست. اما هم اکنون قصد داریم ترفندی ساده را به شما معرفی کنیم که با بهره‌گیری از آن می‌توانید در یک محل دو فولدر با یک نام کاملاً یکسان بسازید!

ابتدا از طریق My Computer به محلی که قصد دارید دو فولدر با نام یکسان بسازید، بروید.

با راست کلیک و انتخاب New > Folder فولدر جدیدی ساخته و نام آن را به عنوان مثال My  Iran بگذارید.

همان طور که می‌بینید در این نام بین دو واژه My و Iran یک فاصله (Space) زده شده است.

حال مجدداً فولدر جدیدی ساخته و نام آن را این بار به صورت زیر قرار دهید:

واژه My را تایپ کنید و سپس کلید Alt را گرفته و عدد 255 را وارد کنید. براي درج اعداد از کلیدهای سمت راست کیبورد استفاده کنید. خواهید دید که یک فاصله تایپ خواهد شد. حالا واژه Iran را وارد کنید.

با این کار شما دو فولدر با نام یکسان دارید که ظاهرأ نام یکسانی دارند؛ اما در کاراکترهای وارد شده تفاوت باطنی وجود دارد.

شیوه ایجاد فولدري با امنيت بالا ويندوز XP

خيلي از دوستان براي اين كه امنيت فايل‌ها و پوشه‌هاي خود را در ويندوز XP بالا ببرند و مانع از دسترسي ديگران به آن‌ها شوند، كارهاي مختلفي انجام مي‌دهند كه عمده‌ترين آن‌ها مخفي كردن پوشه (Hide a Folder) و يا استفاده از نرم‌افزارهاي مختلف براي قفل‌گذاري و پسوردگذاري به‌روي پوشه است. روش اوّل، روشي كاملاً غير قابل اعتماد مي‌باشد؛ زيرا بسياري از كاربران آشنايي كامل با ابزار Hidden Files دارند و اين احتمال وجود دارد كه كاربري كه از رايانه شما استفاده مي‌كند، آشنايي با اين ابزار داشته باشد و به‌راحتي بتواند فايل‌هاي مخفي شما را ببيند. اما روش دوم، يعني استفاده از نرم‌افزار، روش خوبي است؛ ولي اين روش ايراداتي دارد، از جمله اين كه فراموش كردن كلمه رمز و عدم امكان دسترسي به پوشه مورد نظر بسيار مشكل‌ساز مي‌شود. از  بروز مشكل در نرم‌افزار پسوردگذاري كه بگذريم، از طريق محيط داس (Dos) نيز به‌راحتي و بدون هيچ‌گونه مشكلي مي‌توان وارد برخي از پوشه‌هاي پسوردگذاري شد.

اما روشي كه اين سري مي‌خواهيم آموزش دهم بسيار ساده و بدون نياز به نصب نرم‌افزار و با استفاده از برخي ويژگي‌هاي خود ويندوز XP است. يكي از خوبي‌هاي اين روش اين است كه كاربر به هيچ عنوان به پوشه مورد نظر شك نمي‌كند!

ابتدا پوشه‌اي جديد (New Folder) در بخشي از هارد خود ايجاد كنيد و نام آن را Control بگذاريد. بعد از اين كه پوشه‌اي به نام Control ايجاد كرديد، فايل Lock را که بسيار ساده و كم حجم و با فرمت bat مي‌باشد، بسازید. در انتهاي اين آموزش، چگونگي ساخت آن را آموزش مي‌دهيم.

بعد از ساخت فايل مورد نظر، اين فايل را در كنار پوشه Control قرار دهيد.

اينك ‌روي فايل Lock كليك كنيد. بعد از چند لحظه مشاهده مي‌كنيد كه پوشه Control به آيكون Control تبديل شد!

حال اگر روي آيكون Control كليك كنيد، كنترل‌پنل شما باز مي‌شود و نه محتويات داخل پوشه شما! و همچنين نكته‌اي بسيار جالب كه اتفاق مي‌افتد اين است كه اگر به Address Bar توجه كنيد، مي‌بينيد كه كنترل‌پنل در مسير پوشه Control و در داخل آن باز مي‌شود و باعث مي‌شود كه كاربر به هيچ عنوان به اين نوع آيكون شك نكند و حتي تصور كند كه اين Shortcut كنترل‌پنل مي‌باشد. براي بازگشت به حالت قبل فايل Key را که در انتهاي آموزش همين چگونگي ساخت آن را نيز توضيح مي‌دهيم، در كنار فايل Lock و پوشه Control قرار دهيد و ‌روي آن كليك كنيد.

بعد از چند لحظه مشاهده مي‌كنيد كه آيكون Control به پوشه Control تبديل مي‌شود و شما اينك به‌راحتي مي‌توانيد به محتويات داخل آن دسترسي پيدا كنيد.

چگونگي ساخت فايل Lock و فايل Key:

براي ساختن فايل Lock ابتدا كد ذيل را در داخل Notepad تايپ كنيد:

Ren Control Control. {21EC2020-3AEA-1069-A2DD-08002B30309D}

بعد از تايپ كد بالا در Notepad آن را با نام Lock و با پسوند bat، يعني به صورت Lock.bat ذخيره (Save) كنيد. ساختن فايل Key نيز مطابق روش ساخت فايل Lock مي‌باشد؛ با اين تفاوت كه به جاي كد بالا كد ذيل را قرار مي‌دهيد:

Ren Control. {21EC2020-3AEA-1069-A2DD-08002B30309D}Control

دوستان مي‌توانند فايل Key را در جاي ديگري از هارد خود ذخيره كنند و هنگامي كه تصميم داشتيد محتويات داخل پوشه را مشاهده كنيد، فايل Key را در كنار پوشه Control قرار دهيد و بعد از مشاهده داخل پوشه دوباره اين فايل را از كنار پوشه Control برداريد. همچنين دوستاني كه به اين نوع كدها آشنايي دارند، مي‌توانند به جاي آيكون كنترل‌پنل و مسير كنترل‌پنل، آيكون‌ها و مسيرهاي ديگري نيز قرار بدهند.

‌ فتوشاپ‌ آن‌لاين

تمام تلاش دنياي رايانه در عصر حاضر آن است كه هر چيزي را ابتدا به اين دنيا وارد كرده و سپس آن را به سمت وب و اينترنت ببرد. به اين ترتيب، ابتدا هر كس همه چيز خود را درون رايانه‌اش مي‌بيند و سپس با ورود آن چيزها به اينترنت، شخص همواره به امكانات مورد نياز خود دسترسي خواهد داشت.

فتوشاپ معروف‌ترين و يكي از توانمندترين نرم‌افزارهاي گرافيكي موجود در دنيا است كه تقريباً هرگونه جادوي گرافيكي را امكان‌پذير ساخته است و امروزه به ابزاري تبديل شده كه هر كس را به خود علاقه‌مند و به گونه‌اي نيازمند ساخته است. اما ممكن است در جايي كه شخص به اين ابزار نياز پيدا مي‌كند، آن را در دسترس نداشته باشد. بنابراين، اگر امكاني باشد كه ابزارهاي آن در هر لحظه در اختيار ما قرار گيرد، بسياري از مشكلات مرتفع مي‌شود.

در پاسخ به اين نياز، اولين چيزي كه به ذهن مي‌رسد بردن امكانات به سمت وب است كه بتوان به آن در هر لحظه و از هر كجا دسترسي داشت.

پايگاه اينترنتي www.Pixlr.com  يك محيط گرافيكي جذاب و مشابه نرم‌افزار فتوشاپ را براي كاربران فراهم آورده است تا بتوان در هر زمان، نيازهاي عمومي و امكانات پركاربرد را در اختيار داشت. البته شايد فراهم آوردن تمامي امكانات نرم‌افزار فتوشاپ به صورت تحت وب كار بسيار مشكلي باشد، اما گاهي افراد نيازمند امور ساده‌اي هستند كه با اين پايگاه آن امور به‌ راحتي تأمين مي‌شوند. اين محيط گرافيكي با استفاده از توانايي‌هاي نرم‌افزار Flash طراحي شده است و در كنار قابليت‌ها و ظاهر زيباي آن مي‌توان به كاربري ساده و حجم كم آن اشاره كرد. حجم اين فايل swf كه به هنگام مراجعه به پايگاه مزبور به رايانه شما منتقل مي‌شود، حدود 100 كيلوبايت است و به اين ترتيب، براي استفاده از آن به اينترنت پرسرعت نيز نيازي نخواهد بود.

با انتخاب گزينه New، محيط جديدي براي كار فراهم مي‌شود. گزينه Open، امكان باز كردن يك فايل محلي را در اختيار قرار مي‌دهد. با اين كار، فايل تصويري به سرويس‌دهنده منتقل (آپلود)‌ مي‌شود و در محيط گرافيكي باز مي‌شود. در انتها نيز پس از اعمال تغييرات مي‌توان فايل نهايي را با انتخاب گزينه Save در دو قالب PNG و JPG از سرويس‌دهنده دريافت (دانلود)‌ كرد.

بسياري از ابزارهاي فتوشاپ از جمله ابزار: كمند، انتخاب جادويي، سطل رنگ، بلور، اسفنج، قطره‌چكان و پاك‌كن و همچنين امكانات لايه‌ها، چرخش عكس، فيلترها، انتخاب، امكانات رنگ و روشنايي نيز در اين محيط در دسترس است. پيش‌بيني مي‌شود اين پايگاه كه به‌تازگي راه‌اندازي شده است، به مرور زمان امكانات خود را افزايش داده و به سمت يك برنامه گرافيكي كاملاً آن‌لاين حركت كند.■

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: دوشنبه, 25 شهریور 1387
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 73
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 23
بازدید 11172 بار