پرسش و پاسخ 46

شنبه, 31 خرداد 1393 ساعت 15:25
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

 » مشکلي که CPUهای شرکت اینتل مدل هازول با درگاه 3 USB دارد چیست و آیا راهی برای رفع آن وجود دارد؟

پردازشگرهای مرکزی Haswell از شرکت اینتل، مشکل کوچکی با درگاه‌های USB3دارند که به ‌این شرح است: هنگامی که شما یک تجهیز یو‌اس‌بی 3 را به درگاه مورد نظر متصل کنید و پس از مدتی، سیستم‌عامل به حالت S3 standby وارد شود، هنگامی که دستگاه از حالت S2 قصد ادامه فعالیت دارد، با مشکل و خطاهایی مواجه خواهید شد؛ به ‌عبارت دیگر، پس از این شرایط، دسترسی شما به تجهیز یو‌اس‌بی 3 غیرممکن می‌شود و چنانچه نرم‌افزاری در حال استفاده از آن تجهیز باشد، بدون حفظ اطلاعات، آن را از دست خواهد داد.

این مشکل، تنها زمانی رخ می‌دهد که دستگاه شما به ‌حالت Standby رفته و تجهیز یو‌اس‌بی نیز به آن متصل باشد. توجه داشته باشید این مشکل برای تجهیزهای یو‌اس‌بی 2 که به درگاه یو‌اس‌بی 3 متصل می‌شود، رخ نخواهد داد و حتی در مواردی مشاهده شده است که این مشکل در تمام تجهیزها و درگاه‌های یو‌اس‌بی‌3 رخ نمی‌دهد. مشکل به‌وجودآمده با یک‌بار ر‌اه­اندازی مجدد رایانه رفع می‌شود و حتی چنانچه شما پیش از ورود سیستم‌عامل به حالت Standby، تجهیز یو‌اس‌بی را خارج کنید، باز هم با این مشکل مواجه نخواهید شد.

 

 » مشکل من از زمانی شروع شد که در حال کار با رایانه‌ام آنتی‌ویروس آواست نسخه9 هشدار تروجان داد. من هم شروع به حذف آن‌ها کردم؛ اما از آنجا ‌که تعداد آن خیلی زیاد بود، فکر کردم آنتی‌ویروس دچار مشکل شده و آن را از سیستم حذف کردم. اما مشکل به همین جا ختم نشد و من ویندوز را مجددا نصب کردم. با این حال، هنوز قادر به نصب برنامه از جمله آنتی‌ویروس روی سیستم نیستم تا بتوانم ویروس‌ها را حذف کنم.

متأسفانه، شما بدترین اقدام ممکن هنگام آلودگی به ویروس را انجام داده‌اید! در صورتی که ویروس‌یاب رایانه شما هشدارهای لازم را به شما اعلام کرده است، شما به جای حذف کامل آلودگی‌ها، ویروس‌یاب را که تنها ابزار امنیتی روی سیستم‌عامل بوده، حذف کرده‌اید. این کار موجب شده تا ویروس به­سرعت روی رایانه شما گسترش یافته و با نصب مجدد ویندوز، این آلودگی موجب شده است تا کنترل رایانه در اختیار ویروس قرار گیرد. به‌همین دلیل، نتوانسته‌اید پس از آن ویروس‌یاب را روی رایانه نصب کنید؛ زیرا همان‌طور که ویروس‌یاب مانع ورود ویروس به رایانه می‌شود، یک ویروس هم می‌تواند پس از آلوده‌کردن کامل رایانه، مانع نصب ابزارهای امنیتی روی آن شود. برای خلاصی از این ویروس‌ها، دو روش را به شما پیشنهاد می‌کنیم؛ روش اول، هارد به هارد‌کردن است! شما می‌توانید هارد‌دیسک رایانه خود را به یک رایانه دیگر که مجهز به ویروس‌یاب قوی و به‌روز است، متصل و ویروس‌های آن را حذف کنید. روش دوم نیز استفاده از دیسک‌های بوتی است که بدون ورود به سیستم‌عامل عملیات ویروس‌یابی را برای شما به انجام می‌رساند.

 

 » من از نرم‌افزار WinMend Folder Hidden استفاده می‌کردم؛ اما حالا فایل‌ها را نشان نمی‌دهد. ویندوز را عوض نمودم و مجدد به نصب نرم‌افزار اقدام کردم؛ ولی باز هم چیزی را نشان نمی‌دهد!

شما باید دقیقاً از روی همان فایل نصبی که برای اولین­بار نرم‌افزار را نصب کرده­اید، عملیات نصب را مجددا انجام داده و در پایان، رمز عبوری را که قبلاً به نرم‌افزار اختصاص داده بودید، دوباره به برنامه اختصاص دهید. بسیاری از کاربران با انجام این کار می‌توانند فایل‌های پنهان­شده‌ را مشاهده و از آن‌ها استفاده کنند.

 

 » آیا لپ‌تاپی وجود دارد که دارای کارت دی‌وی‌بی باشد؟

در بازار ایران، چنین لپ‌تاپی وجود ندارد؛ اما برخی لپ‌تاپ‌های توشیبا، دل و لنوو به گیرنده دیجیتال (TV Tuner) داخلی مجهز هستند و برخی مدل‌ها نیز قابلیت اتصال گیرنده دیجیتال داخلی (Internal) را دارند.

 

 » آیا می‌توان در لینوکس که متن باز است، یک برنامه یا سیستم‌عامل به صورت متن بسته ارائه کرد؟

بله، شما می‌توانید در یک سیستم‌عامل متن­بسته، نرم‌افزاری را به صورت متن‌باز منتشر کنید و برعکس، در یک سیستم‌عامل متن‌باز، نرم‌افزاری را به صورت متن­ بسته طراحی و منتشر کنید. تنها نکته‌ای که ‌باید به آن توجه داشته باشید، مجوزها و لیسانس‌های مورد استفاده در نرم‌افزار طراحی­شده است؛ به عبارتی، چنانچه از لیسانس‌های متن‌باز استفاده می‌کنید، قانوناً نباید آن بخش‌ها را به صورت بسته ارائه کنید.

 

 » در مورد نرم‌افزار Teamviewer چند سؤال دارم: آیا با این برنامه که کارش انتقال اطلاعات است، ویروس هم منتقل می‌شود؟ آیا باتوجه به حجم اطلاعات، از ترافیک اینترنت کم می‌شود؟ آیا اطلاعات خیلی مهم و محرمانه را می­توان با این نرم‌افزار ارسال کرد؟

پیش از هر چیز، بهتر است بیان کنیم که نرم‌افزار Teamviewer ابزاری برای دسترسی به رایانه از راه دور است. این دسترسی می‌تواند شامل فعالیت انتقال اطلاعات نیز باشد. در این انتقال، چنانچه یکی از رایانه‌ها آلوده به ویروس بوده و ابزارهای امنیتی و حفاظتی مناسبی روی رایانه‌ دیگر وجود نداشته باشد، احتمال انتقال ویروس نیز وجود دارد. همچنین نرم‌افزار Teamviewer، حفره‌های امنیتی دارد که در صورت به‌روز نبودن می­تواند رایانه شما را در معرض خطرات مختلفی قرار دهد. در مورد سؤال دوم نیز هر فعالیتی که شما در شبکه اینترنت انجام می­دهید، موجب مصرف ترافیک اینترنت شما می‌شود. حال این مصرف یا مربوط به دریافت از اینترنت است، یا ارسال از آن. هم‌اکنون بسیاری از سرویس‌دهندگان اینترنتی، مجموع ارسال و دریافت را به عنوان ترافیک مصرفی کاربران محاسبه می‌کنند.برای پرسش سوم شما نمی‌توان پاسخ مشخصی ارائه کرد؛ زیرا با توجه به محرمانه بودن اطلاعات خود، باید در مورد استفاده از چنین سرویس‌هایی، به­ویژه سرویس‌هایی که سرور در خارج از کشور قرار دارد، تصمیم‌گیری کنید. مطمئناً این نرم‌افزارها برای انتقال اطلاعات محرمانه نظامی و مشابه، به‌هیچ وجه مناسب نیست؛ اما چنانچه اطلاعات شما تصاویر خانوادگی یا از این قبیل است، با رعایت موارد امنیتی می‌توانید از این برنامه کمک بگیرید.

 

 » بنده ویندوز لپ‌تاپ خود را تعویض و دوباره ویندوز 7 را نصب کرده‌ام. اما وقتی در کنترل‌پنل در قسمت ماوس، تنظیمات ماوس همچون vertical scrolling را تغییر می‌دهم، با اولین ری‌استارت رایانه، تنظیمات به حالت قبل باز‌می‌گردد. بنده از ماوس اکسترنال استفاده می­کنم و این مشکل در ویندوز قبلی نبود. نسخه‌ ویندوز نصب­شده تغییری نکرده و همه درایورها در Device Manager بدون مشکل و پیغامی نصب شده‌ است. لطفاً مرا راهنمایی کنید.

این مشکل، برای بسیاری از کاربران پیش آمده است؛ اما هنوز هم راه‌حل مشخصی برای آن ارائه نشده است. شما ‌باید موارد زیر را بررسی کنید؛ زیرا اغلب کاربران با بررسی یکی از این موارد، توانسته‌اند مشکل را رفع کنند:

  1. درایور ماوس را تغییر داده و آن را به جدیدترین نسخه به‌روز کنید.
  2. با مراجعه به بخش Programs & Features در کنترل‌پانل، نرم‌افزارهای نصب­شده روی رایانه را بررسی کرده و نرم‌افزارهایی را که به ماوس ربط داشته، اما با مدل ماوس شما تناسبی ندارند، حذف کنید.
  3. روی گوی استارت کلیک کرده و در کادر جستجو عبارت msconfig را بنویسید و کلید اینتر را فشار دهید. در پنجره‌ تنظیمات سیستم، به تب Startup بروید و بررسی کنید آیا اجرای خودکار نرم‌افزار مرتبط با ماوس غیر فعال شده است؟ در صورت غیر فعال بودن، دوباره آن را فعال کنید.

 

 » وقتی عکسی را کپی کرده و در صفحه2003 Word آن را Paste می‌کنم، هیچ چیز قابل مشاهده نیست؛ اما وقتی Print Preview را می‌زنم، عکس دیده می‌شود. راه حل چيست؟

برای رفع مشکل باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. نرم‌افزار Word را اجرا کرده و از منوی Tools روی Options کلیک کنید.
  2. تب View را انتخاب کرده و در بخش Print and Web Layout options علامت چک‌مارک کنار گزینه Drawings را فعال کنید.
  3. در همین تب، از بخش Show نیز علامت چک‌مارک کنار گزینه Picture Placeholders را غیر فعال کنید.
  4. در پایان، روی OK کلیک کرده و تغییرات را مشاهده کنید.

 

 » در محیط شبکه آیا نرم‌افزاری وجود دارد که بتوان دسترسی کاربران به درایو نوری و حافظه‌های فلش و هر ورودی و خروجی را از روی سرور کنترل کرد؟

نرم‌افزارهای بسیاری برای انجام این کار وجود دارد؛ اما نرم‌افزارهایی مانند Endpoint DLP Suite و USB LOCK RP برای مدیریت همه درگاه‌های ورودی و خروجی در محیط شبکه، از امکانات فراوانی برخوردارند. GiliSoft USB Lock نیز از این امکانات برخوردار است؛ ولی برای استفاده از آن باید نسخه‌ای از آن را روی هر یک از رایانه‌های مورد نظر نصب کنید.

 

 » مدتی است که رایانه‌ام هر دو ساعت یک‌بار به‌طور خودکار ریستارت می‌کند. تنظیمات بایوس را چک کردم و مشکلی ندیدم. برخی می‌گویند پردازشگر مرکزی (CPU) داغ می‌کند؛ اما با نرم‌افزار Speed Fan دمای آن را بررسی کردم و مشکلی وجود نداشت. آیا مشکل می‌تواند مربوط به پاور باشد؟

همان طور که اشاره کردید، مشکل می‌تواند از بایوس، حرارت زیاد پردازشگر مرکزی و حتی منبع تغذیه باشد. باتوجه به آزمایش دو مورد اول، پیشنهاد می‌کنیم بایوس رایانه را به‌روز کنید. پس از آن دقت کنید بین زمان ریستارت‌ها وجه مشترکی یافت می­کنید یا خیر؟ به‌عنوان مثال، ممکن است ریستارت شدن‌ها زمانی رخ دهد که پردازش‌های سنگینی روی دستگاه اجرا می‌شود که در این شرایط مشکل می‌تواند ناشی از منبع تغذیه یا حتی رم دستگاه باشد. گاهی اوقات نیز آلوده شدن رایانه به ویروس، تداخل دو نرم‌افزار با یکدیگر، نبود سازگاری یک برنامه با سیستم‌عامل و موارد سخت‌افزاری از جمله حافظه رم (دو رم با مدل‌های مختلف روی یک رایانه و نبود ‌سازگاری مناسب رم‌ها توسط مادربورد) می‌توانند موجب بروز این مشکل شوند.

 

 » چند وقت پیش ویندوز لپ‌تاپ را ریکاوری کردم و مثل همیشه با نرم‌افزار آکرونیس پارتیشن‌بندی را انجام دادم؛ ولی حالا با بالا آمدن ویندوز، درایوی با نام Q دارم که نه حجمی دارد و نه می‌توانم وارد آن بشوم. در ضمن، این درایو گاهی اوقات وجود دارد و گاهی اوقات وجود ندارد!

ظاهر شدن درایو Q در ویندوز، به‌دلیل نصب شدن نرم‌افزار آفیس ویرایش Click-to-Run است. این درایو یک محیط مجازی برای شبیه‌سازی اجرای این نسخه از آفیس است و شما نمی‌توانید آن را حذف و پنهان کرده یا حتی به آن وارد شوید. چنانچه قصد استفاده از این نسخه را ندارید و اشتباهی این نسخه را روی رایانه نصب کرده‌اید، ‌باید ابتدا به کنترل پانل مراجعه کنید و در بخش Programs and Features نرم‌افزار Microsoft Office Click-To-Run 2010 را انتخاب و با کلیک روی Uninstall آن را از روی رایانه حذف کنید. در ادامه، می‌توانید هر یک از نسخه‌های مورد نظر از این برنامه را دوباره روی رایانه نصب کنید.

 

 » مدتی است از اینترنت پرسرعت استفاده می‌کنم. وقتی به اینترنت وصل می‌شوم، ویندوز شروع به آپدیت شدن می‌کند؛ در صورتی‌که وقتی اینترنت نداشتم، این اتفاق نمی‌افتاد. لطفاً مرا راهنمایی کنید.

یکی از امکاناتی که سیستم‌عامل ویندوز از آن پشتیبانی می‌کند، قابلیت به‌روزرسانی سیستم‌عامل و دریافت اصلاحیه‌های مختلف از سایت مایکروسافت است. تا زمانی که شما اینترنت نداشتید، این کار صورت نمی‌گرفت؛ چون ارتباطی با شبکه اینترنت و منبعی برای دریافت فایل‌های به‌روزرسانی وجود نداشته است. اکنون که اینترنت شما وصل شده، سیستم‌عامل همه فایل‌های مورد نیاز را به‌روز می‌کند. البته این کار موجب مصرف پهنای باند ارتباط اینترنتی شما می‌شود. در صورتی‌که تمایل دارید آن را غیر فعال کنید، پس از مراجعه به کنترل پنل و کلیک روی Windows Update به بخش Change Settings رفته، از اولین منوی کشویی گزینه‌ Never Check For Updates را انتخاب کنید.

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: شنبه, 24 خرداد 1393
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 77
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 46
بازدید 12298 بار
محتوای بیشتر در این بخش: « آموزش 46
شما اينجا هستيد:خانه آرشیو فصلنامه شماره 46 (بهار 1393) پرسش و پاسخ 46