دانستنی‌های فناوری 22

پنج شنبه, 30 خرداد 1387 ساعت 15:27
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

توشيبا سبك‌ترين لپ‌تاپ را ساخت

شركت توشيبا به‌تازگي از عرضه لپ‌تاپ جديد خود خبر داده كه ادعا مي شود سبك‌ترين لپ‌تاپ جهان است و حتي از محصولات خوش‌ساخت شركت‌هايي همچون اپل ولنووو نيز سبك‌تر است.

اين لپ‌تاپ با نام كامل Portégé R500-S5007V كمتر از 1.08كيلوگرم وزن دارد. اين در حالي است كه تاكنون افتخار ساخت سبك‌ترين لپ‌تاپ جهان متعلق به شركت لنووو بود كه توانسته بود Thinkpad X300 را با حدود 1.5 كيلوگرم وزن روانه بازار كند.

 اين لپ‌تاپ همچنين مجهز به‌هارد درايو پيشرفته 128 گيگابايتي از نوع SSD است.‌هاردهاي SSD به‌تدريج در حال كنار زدن‌هاردرايوهاي سنتي هستند و از جمله مزاياي آن‌ها مصرف انرژي كمتر و عدم استفاده از اجزاي متحرك در درون آن‌ها است كه احتمال آسيب ديدن و از كار افتادن‌هارد را كاهش مي دهد.

در نتيجه استفاده از اين‌هارد، حداكثر زمان شارژ لپ‌تاپ مذكور نيز به رقم بي‌سابقه 8 ساعت رسيده است.

نمايشگر اين لپ‌تاپ 12.1 اينچي است و به گونه‌اي طراحي شده كه انعكاس منابع خارجي نور بر روي آن موجب كاهش كيفيت تصاوير نمي گردد.

در اين لپ‌تاپ 2999 دلاري از پردازنده‌هايي دوهسته‌اي شركت اينتل به نام U7700 استفاده شده كه سرعت آن‌ها به 1.33 گيگاهرتز مي رسد. 2 مگابايت حافظه Cache، 2 گيگابايت حافظه RAM و درايو دي وي دي، از ديگر امكانات اين لپ‌تاپ است. اين محصول با فناوري‌هايي بي‌سيم 802.11 a/g/n و بلوتوث 2.0 هم سازگاري دارد. اگر چه بر روي اين لپ‌تاپ ويندوز ويستا نصب شده، اما مي توان اين ويندوز را به ويندوز XP هم تغيير داد.

فیوجیتسو‌هارد درایو‌هايی 200 گیگابایتی برای لپ‌تاپ‌هاي تولید می کند

بر اساس جدول زمانی، این‌هارد درایو در عرض یک سال در اختیار کاربران نهایی قرار می گیرد که این زمان زودتر از زمانی است که این شرکت اعلام کرده بود؛ زیرا فیوجیتسو قبلا گفته بود که این‌هارد درایو‌هاي تا سال 2008 آماده نمی‌شوند.

پرظرفیت‌ترین درایوهای کنونی 2.5 اینچی فیوجیتسو می تواند 160 گیگابایت داده را در خود جای دهد. بنابراین، ظرفیت درایوهای جدید این شرکت 25 درصد بالاتر ازدرایوهای معمولی است.

درایوهای جدید همانند درایوهای قبلی دارای رابط Serial ATA است و برای اولین بار برای لپ‌تاپ‌هايی چند رسانه‌ای و سرگرمی طراحی شده است. این لپ‌تاپ‌هاي معمولاً به یک منطقه ذخیره‌سازی بزرگ برای فایل‌هايی ویدئویی نياز دارند.

فیوجیتسو در حال حاضر یک رقیب پر تلاش در بازار‌هارد درایو به شمار می رود. این شرکت توانست در 14 فصل متوالی سهام بازار خود را توسعه دهد. بخشی از این موفقیت نیز مرهون محصولات 2.5 اینچی این شرکت با رابط Serial ATA بوده است.

ارائه سرویس Live Mesh از سوی مایکروسافت

مدیر اجرایی مایکروسافت اعلام کرد که غول نرم‌افزاری دنیا با هدف نفوذ بیشتر در بازارهای نسل دوم وب چند رسانه ای، سرویس جدیدی را با عنوان Live Mesh عرضه می‌کند. استیو بالمر اظهار داشت: Live Mesh (شبکه زنده) سرویس جدیدی است که به یک کاربر امکان بایگانی عکس، پرونده‌هاي و دیگر اطلاعاتی را می‌دهد که به طور طبیعی باید روی دستگاه‌های مختلف رایانه‌هايی همراه و دسک تاپ و تلفن‌های همراه به طور جداگانه بايگاني شوند. هدف از راه‌اندازی این سرویس، امکان دسترسی آسان کاربر به اطلاعات موجود در دستگاه‌های مختلف و تنها در مدت چند لحظه است.

این برنامه از اینترنت و وب استفاده می‌کند و به گونه‌ای اطلاعات را در دستگاه‌های مختلف یک کاربر به طور همزمان بايگاني می‌کند؛ برای مثال، عکسی که با دوربین تلفن همراه گرفته شده است، چند لحظه بعد روی رایانه قابل مشاهده است؛ بدون آن‌که نیاز به اتصال تلفن همراه به رایانه باشد.

استیو بالمر مدیر اجرایی مایکروسافت در این خصوص افزورد: «آینده وب بر روی تنها یک مرورگر و یا یک موتور جستجو قرار نگرفته است؛ بلکه روی هوشی استوار شده است که در سکوهای خاص حضور دارد. تمام بخش‌هايی زندگی ما از اینترنت تا تلفن همراه از تلویزیون تا بازی و از تحصیل تا کار، با این سکوهای هوشمند عمل می کنند. مردم می خواهند با هم ارتباط برقرار کنند و اطلاعات خود را با هم به اشتراک بگذارند و به روشی ساده و مفید سرگرم شوند».

نازک‌ترین لپ‌تاپ دنیا تولید می شود

شرکت Voodoo زیر مجموعه شرکت HP نازک‌ترین لپ‌تاپ جهان را تولید کرده است. قطر اين لپ‌تاپ به مدل Envy 133 کمتر از 1,8 سانتیمتر می باشد.  پیش از این، نازک‌ترین لپ‌تاپ جهان مدل Lenovo ThinkPad X300 بود که قطرش به 1,9 سانتیمتر می رسید. ضخامت مدل Apple MacBook Air نیز در حدود 1,94 سانتیمتر است. وزن این لپ‌تاپ 1.5 کیلوگرم و قطر صفحه نمایشگر آن 13,3 اینچ است.

ساخت کوچکترينMP3

محققان به‌تازگي كوچكترينMP3 پلير جهان را با قابليت‌هايي منحصر به‌فرد ساخته‌اند.

اين 3MP پلير علاوه بر پخش و ضبط صدا، قابليت دريافت موج اف ام راديو را نيز دارد. همچنين اين وسيله قابليت نمايش فيلم با سيستم رنگي OLED را دارد.

اين MP3 پلير مكعب شكل كه با طول و عرض و ارتفاع 1 اينچ ساخته شده، از ماه May در بازارهاي ايالات متحده عرضه خواهد شد.

كوچك‌ترين سيستم صوتي تصويري جهان كه داراي حافظه onboard دو گيگابايتي است، با قيمت 99 دلار عرضه خواهد شد.

اين وسيله الكتريكي كه تنها 18 گرم وزن دارد با باتري ليتيومي كار مي كند و شارژ آن مي تواند تا 10 ساعت جوابگوي كاركرد اين MP3 پلير باشد.

اولين ويديو پروژکتور جيبي جهان عرضه شد

نظرتان راجع به يک ويديو پروژکتور در سايز 13 در 8 سانتيمتر چيست؟ اين دوست کوچک که اولين ويديو پروژکتور جيبي براي فروش محسوب مي‌شود، بالاخره در نمايشگاه الکترونيک هنگ کنگ عرضه شد.

اين پروژکتور داراي يک صفحه نمايش 3.5 اينچي است و از کارت حافظه SD هم پشتيباني مي‌کند. اسپيکر داخلي، باطري قابل شارژ و کنترل از راه دور، از ديگر امکانات اين Pico Projector هستند. نکته جالب ديگر در مورد اين پروژکتور، سيستم عامل داخلي Windows CE نسخه 5 است که اين امکان را به استفاده کننده مي‌دهد تا بدون اتصال آن به کامپيوتر فايل‌هايي مختلف از جمله فايل‌هايي Office را نشان دهد.

اين دستگاه که iView IPL630 نام دارد، تصاويري با کيفيت 640 در 480 پيکسل تا سايز مفيد 53 اينچ توليد مي‌کند و وزن آن تنها 40 گرم است.

دییسک سخت از خانواده دايناسور

شركت (WD (Western Digital يكي از توليد‌كنندگان ديسك‌هاي سخت در دنيا، جديد‌ترين عضو خانواده ديسك‌هاي پرسرعت خود را به بازار عرضه كرد. اين ديسك سخت با نام Velociraptor ظرفيت 300 گيگابايت و سرعت چرخش 10هزار دور در دقيقه دارد كه با فناوري SATAII طراحي شده است.

ديسك‌هاي سخت معمولي فعلي سرعت چرخش 5400 و 7200 دور در دقيقه دارند. بنابراين، محصول جديد با سرعت 10هزار دور در دقيقه و سرعت نقل و انتقال اطلاعات 3‌ گيگابايت در ثانيه كه مربوط به فناوري SATAII  است و همچنين 16‌ مگابايت حافظه ميانگير دروني مي‌تواند بيشترين سرعت و كارايي را براي كاربران فراهم آورد كه آن را حدود 35‌درصد قدرتمند‌تر از مدل‌هاي پيشين خود كرده است. اندازه اين ديسك‌هاي سخت 5/2 اينچ است كه استفاده از آن را براي رايانه‌هاي همراه نيز امكان‌پذير مي‌سازد.

اما براي رايانه‌هاي شخصي، يك محفظه 5/3 اينچي ايمن نيز طراحي شده كه قادر است دماي ديسك را كنترل كرده و در شرايط سخت آن را خنك نگه دارد كه به همين دليل،‌ Icepack نام گرفته است. اين ديسك سخت مجهز به فناوري‌ secure park است كه با استفاده از آن ميزان ضربه‌پذيري ديسك تا حد زيادي بهبود مي‌يابد و به كاربران اطمينان بيشتري براي نقل و انتقال اين نوع ديسك‌ها مي‌دهد.

ميزان MTBF (متوسط زمان بين خرابي)‌ براي اين ديسك 4/1 ميليون ساعت اعلام شده است كه بيشترين ميزان اطمينان‌پذيري موجود براي ديسك‌هاي سخت‌SATA  با ظرفيت بالا است. خوب است بدانيم‌ Velociraptor نام خانواده‌‌اي از دايناسورها است كه حدود 70 تا 83 ميليون سال پيش مي‌زيسته‌اند.

نرم‌افزار جديد ياهو

شركت ياهو به‌تازگي ابزار جديدي را در اختيار كاربران خود قرار داده است. اين نرم‌افزار قابليت‌هاي جالبي را در اختيار مديران سايت‌ها و شبكه‌هاي اينترنتي كه از موتور جستجو ياهو استفاده مي‌كنند، قرار مي‌دهد. به كمك اين ابزار، كاربران ياهو مي‌توانند نتايج جستجوي ياهو را در وب‌سايت خود به نمايش در آورده و بر روي آن كنترل داشته باشند. همچنين مي‌توانند به‌راحتي اين نتايج را مطابق نظر خود، سفارشي كنند.

ياهو اين ابزار جديد خود را با نام SearchMonkey معرفي كرده است. كاربران اين نرم‌افزار انتخاب‌هاي مختلفي در اختيار دارند كه بتوانند اطلاعات مورد نظر خود و همچنين نتايج جستجوي ياهو را آن‌طور كه دوست دارند، نمايش دهند.

كاربري اين نرم‌افزار به حدي آسان است كه ياهو اعلام كرده است، كاربران مي‌توانند در زماني كمتر از 10 دقيقه، تمام قابليت‌هاي نرم‌افزار را فرا بگيرند.

نسخه جدید مرورگر Firefox3  برای همه سیستم‌های عامل

شرکت موزیلا پس از ماه‌ها سرانجام نسخه جدید مرورگر اینترنتی خود را با نام Firefox3  Beta4  به بازار معرفی کرد.

این مرورگر اینترنتی جدید به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند روی سیستم‌های عامل ویندوز XP، ویندوز ویستا، لینوکس و Mac نصب شود.

به گفته کارشناسان شرکت موزیلا، ‌در سومین نسخه بتای این مرورگر اینترنتی بیش از 900 حفره وجود داشته که هم‌اکنون همه آن‌ها برطرف شده است.

در این مرورگر جدید تغییرات اندکی انجام شده که بر اساس آن،‌ کاربرانی که Firefox3  Beta4   را روی هر یک از سیستم‌های عامل یاد شده نصب کنند، با این تغییرات مواجه خواهند شد.

مرورگر اینترنتی Firefox3  Beta4   فضای کمتری از حافظه کامپیوتر را اشغال می‌کند و در مقابل، سرعت جستجوهای کامپیوتری کاربران را افزایش می‌دهد.

شرکت موزیلا هنوز تاریخ دقیقی برای عرضه نسخه نهایی این مرورگر اینترنتی اعلام نکرده است، اما کارشناسان احتمال می‌دهند که نسخه نهایی Firefox3  تا پایان سال جاري ميلادي در اختیار کاربران قرار گیرد.

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: شنبه, 25 خرداد 1387
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 70
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 22
بازدید 8974 بار
شما اينجا هستيد:خانه آرشیو فصلنامه شماره 22 (بهار 1387) دانستنی‌های فناوری 22