تازه های فناوری اطلاعات اسلامی 59

پنج شنبه, 30 شهریور 1396 ساعت 13:54
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

» امضای تفاهم نامه بین مرکز نور و مرکز خدمات حوزه علمیه

حجت الاسلام والمسلمین ربانی، رئیس مرکز خدمات حوزه های علمیه، به همراه جمعی از مسئولان این مرکز با حضور در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور)، ضمن بازدید از بخش های مختلف، با دستاوردها و خدمات نور آشنا شدند.

گفتنی است، پس از این بازدید، در جلسه ای که با حضور حجت الاسلام و المسلمین شهریاری، ریاست مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) برگزار شد، طرفین با هدف بهره مندی از ظرفیت های متقابل، تفاهم نامه ای به مدت ۲۴ ماه امضاء کردند.

بخشی از تعهدات طرفین در این تفاهم نامه به قرار ذیل می باشد:

۱. ایجاد بستر ارائه نرم افزارهای مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (به صورت تک محصولی) از طریق سامانه های الکترونیک مرکز خدمات، با حداقل ۵۰ درصد تخفیف؛
۲. ایجاد بستر ارائه مجموعه نرم افزارهای مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، به صورت نصب شده (خدمات نصب روی لپتاپ و هارد اکسترنال) با ۳۰ درصد تخفیف؛
۳. تأسیس بانک های اطلاعاتی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در مراکز معرفی شده از سوی مرکز خدمات؛
۴. ارائه داده ها و اطلاعات مجلات، کتاب ها و مقالات، توسط مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی به مرکز خدمات، جهت استفاده در امور تحقیقاتی، با رعایت حقوق مالکیت معنوی و طیّ قراردادهای جداگانه؛
۵. ارائه محصولات پژوهشی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نورمگز، کتابخانه دیجیتال نور، سمیم نور و اندیشوران) با تخفیف ۳۰ درصد، به افراد معرفی شده از سوی مرکز خدمات؛
۶. ارائه خدمات هاستینگ، دامنه و طراحی پورتال با تخفیف توسط مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، به افراد معرفی شده از سوی مرکز خدمات؛
۷. همکاری مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و مرکز خدمات در ارائه ظرفیت های آموزشی و محتوایی جهت ارتقاء سطح دانش فناوری اطلاعات طلاب، به منظور حضور فعال و مؤثر ایشان در فضای مجازی.

» نرم افزار «پژوهیار۲» به روز شد

نرم افزار مدیریت استناددهی پژوهیار

نرم افزار پژوهیار، به عنوان اوّلین نرم افزار مدیریت استناددهی متن باز فارسی زبان، با امکانات و قابلیت های جدید به روزرسانی شد.

در این نسخه از نرم افزار که نگارش ۵.۲.۰ و پنجمین به روزرسانی نرم افزار پژوهیار ۲ به شمار می رود، قابلیت ها و تغییرات جدیدی ارائه شده است که تعدادی از این قابلیت ها برای نخستین بار در نرم افزارهای مدیریت استناددهی به کار گرفته شده اند و نیاز پژوهشگران ایرانی را در تهیه و تدوین مقاله ها، پایان نامه نویسی و نوشتن هرگونه سند علمی مرتفع می نماید.

از مهم ترین تغییرات این نسخه از نرم افزار پژوهیار، بومی سازی شیوه های استاندارد چندزبانه (فارسی، عربی و انگلیسی) است؛ به گونه ای که با آخرین تغییرات و به روزرسانی شیوه های استاندارد APA، شیکاگو، ونکور، هاروارد، IEEE، MLA سازگار شده است. در این شیوه ها، مواردی که مختص زبان فارسی هستند، در پژوهش تطبیقی جامعی بررسی و پیاده سازی شده اند.

همچنین، در کنار شیوه های استاندارد، شیوه های استناددهی ۲۰ عنوان از مجلات علمی پژوهشی دانشگاه های: تهران، شهید بهشتی، علامه طباطبایی و الزهراء به فهرست شیوه های نرم افزار پژوهیار افزوده شده اند و از این پس، پژوهشگرانی که برای این مجلات مقاله می نویسند، می توانند با افزودن شیوه استنادی خود از پایگاه پژوهیار، به راحتی قواعد مربوط به دستورعمل مجله در استناددهی را رعایت کنند. در واقع، با افزودن این امکان، یکی از مشکلات اساسی پژوهشگران و همچنین، گروه سردبیری نشریات در ارزیابی و ویرایش استنادی مقالات، حل خواهد شد.

نشریات علمی پژوهشی اضافه شده در نسخه ۵.۲.۰ نرم افزار پژوهیار، به شرح زیر است:

اندیشه های نوین تربیتی؛ پژوهش حقوق عمومی، دانشگاه علامه طباطبایی؛ پژوهش حقوق کیفری، دانشگاه علامه طباطبایی؛ پژوهش در رفتار حرکتی، دانشگاه الزهراء؛ پژوهشنامه اقتصاد انرژی ایران، دانشگاه علامه طباطبایی؛ پژوهشنامه اقتصادی، دانشگاه علامه طباطبایی؛ پژوهشنامه معارف قرآنی، دانشگاه علامه طباطبایی؛ پژوهش های کاربردی روان شناختی، دانشگاه تهران؛ تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه تهران؛ ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات؛ جامعه شناسی هنر و ادبیات، دانشگاه تهران؛ مطالعات روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی؛ روان شناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی؛ علم زبان، دانشگاه علامه طباطبایی؛ فرهنگ مشاوره و روان درمانی، فرهنگ مشاوره و روان درمانی؛ متن پژوهی ادبی، دانشگاه علامه طباطبایی؛ مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه تهران؛ مطالعات مدیریت گردشگری، دانشگاه علامه طباطبایی؛ پژوهش های راهبردی سیاست، دانشگاه علامه طباطبایی؛ پژوهش های روستایی؛ دانشگاه تهران.

گفتنی است، در برنامه آتی پژوهیار، قرار است که شیوه های استناددهی تمامی مجلات علمی پژوهشی و سپس پایان نامه های دانشگاه ها در داخل ایران به مرور به نرم افزار افزوده شوند.

سایر قابلیت ها و تغییرات افزوده شده در نسخه جدید نرم افزار پژوهیار ۲ به شرح زیر می باشد:

اصلاحات ظاهری پایه ای در نرم افزار و افزونه ورد؛ امکان جستجوی کامل متنی در فایل های PDF و صفحات وب ضمیمه شده به آیتم ها در محیط نرم افزار؛ افزودن فیلدهای تخصصی به برخی آیتم ها، مانند: افزودن فیلد تاریخ نشر اصلی به آیتم کتاب، فیلد نوع به آیتم مقاله کنفرانس، فیلد نوع نقد به آیتم کتاب، مقاله مجله تخصصی، مقاله مجله عمومی، فیلد کاتب و حاشیه نویس به آیتم نسخه خطی، فیلدهای کارگردان و تهیه کننده به آیتم های دیداری و شنیداری. اضافه کردن فیلد اجباری مشخص کردن زبان آیتم برای همه آیتم های کتاب شناختی، به منظور جلوگیری از بروز خطا در استناددهی؛ امکان نمایش URL برای همه آیتم ها یا فقط برای صفحات وب؛ رفع کردن باگ های گزارش شده توسط کاربران؛ به روزرسانی افزونه واژه‎پرداز word به نسخه ۳.۳.۲۱؛ به روزرسانی رابط مرورگر فایرفاکس به نسخه ۴,۰,۴۰؛ به روزرسانی رابط مرورگر کروم به نسخه ۴,۰,۳۷؛ به روزرسانی رابط مرورگر اپرا به نسخه ۴,۰,۳۷؛ به روزرسانی و افزودن فایل ها و فیلم های آموزشی جدید؛ راه اندازی بلاگ آموزشی پژوهیار؛ اضافه شدن بخش شیوه نامه های مجلات عملی پژوهشی با قابلیت جست و جو در وب گاه پژوهیار؛ اضافه شدن بخش ثبت درخواست پیاده سازی نسخه سازمانی پژوهیار به وب گاه پژوهیار؛ اضافه شدن بخش ثبت درخواست پیاده سازی شیوه نامه های سفارشی برای مجلات، کنفرانس ها و دانشگاه ها به وب گاه پژوهیار؛ تغییر آیکون نصب پژوهیار؛ ارائه نسخه رایگان و فیلم آموزشی پژوهیار (Demo)، با امکانات محدود.

» قابلیت ابر کلیدواژه، در پایگاه «نورمگز» بارگذاری شد

ابر کلیدواژه پایگاه مجلات تخصصی نور - نورمگز

امروزه، بصری سازی، یکی از راهکار های مؤثر در عرضه اطلاعات و بازنمایی دانش می باشد. در این روش، معمولاً با استفاده از نشانه های بصری شامل: اشکال، نمودارها، رنگ و اندازه، به دسته بندی داده‎ ها پرداخته می شود. مقالات ارائه شده در بیشتر نشریات معتبر علمی، ارائه دهنده کلیدواژه گانی است که بیانگر محتوای آنها می باشند. از این رو، نمایه سازی نشریات تخصصی، توسط پایگاه مجلات تخصصی نور (نورمگز)، منجر به ایجاد پیکره ای از کلیدواژه ها با امکان تفکیک بر اساس نشریات مختلف و نیز پدیدآوران در این پایگاه شده است که با دسته بندی آنها بر اساس عنوان نشریه، به فهرستی از کلیدواژه ها می رسیم که هر کدام به تعداد دفعات مشخص، در مقالات مختلف تکرار شده اند. این دسته بندی، به خوبی می تواند بیانگر محتوای مقالات منتشر شده در آن نشریه باشد.

یکی از ابزار های کاربردی، در انتقال این دانش، استفاده از ابر کلیدواژه هاست که در آن، کلیدواژه های پُرتکرار با نمای بصری بزرگ تر و پررنگ تر به نمایش درمی آیند؛ به طوری که کاربر با یک نگاه در کوتاه ترین زمان، جهت گیری موضوعی غالب مقالات منتشر شده در آن نشریه را درک می کند.

این شیوه برای پدیدآور نیز صادق است؛ یعنی با مشاهده ابر کلیدواژه ترسیم شده بر اساس مقالات پدیدآور، می توان در یک نگاه، حوزه های موضوعی مورد علاقه پدیدآور یا زمینه هایی را که این پدیدآور در آنها صاحب نظر است، دریافت.

در همین راستا، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، در پایگاه مجلات تخصصی نور (نورمگز)، ذیل صفحه نشریه و پدیدآور، قابلیت ابر کلیدواژه های آنها را قرار داده است که با انتخاب هرکدام از کلیدواژها، می توان فهرست مقالاتی را که کلیدواژه مذکور در آنها آمده است، مشاهده نمود.

» نسخه ویندوزی «کتابخوان نور» عرضه شد

نرم افزار رومیزی کتابخوان نور

مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور)، در طول قریب به سه دهه از آغاز فعالیت در زمینه تولید نرم افزارهای علوم اسلامی و انسانی، همیشه سعی نموده تا در عرصه های مختلف نرم افزارهای دسکتاپ، پایگاه های اینترنتی و تولیدات موبایلی، پیشگام بوده و محصولاتی با کیفیتِ عالی در اختیار کاربران قرار دهد.

این مرکز در ادامه تولید نرم افزارهای کاربردی، پس از ارائه موفق نرم افزار اندرویدی همراه نور که مورد استقبال کاربران و ناشران نیز قرار گرفت، در راستای بهبود فضای مطالعه و پژوهش محققان و نخبگان جامعه، اقدام به تولید و عرضه نسخه مبتنی بر ویندوز این نرم افزار نیز نمود.

این نرم افزار، واسطی است که برای ارائه و مطالعه کتب الکترونیکی به ویژه در حوزه علوم اسلامی انسانی تهیه شده است و بانک غنی و بی مانند مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی که پیش تر در قالب ده ها عنوان نرم افزار ارائه گردیده، به همراه بیش از پنج هزار عنوان کتاب در حوزه های مختلف علوم اسلامی و انسانی از ناشران برگزیده کشور را در اختیار کاربر قرار می دهد. فهرست این کتاب ها، پیوسته در حال افزایش می باشد.

ایجاد میز پژوهشی و دسته بندی شخصی کتابخانه، قابلیت جست و جوی کلمه و عبارت در متن و فهرست کتب، پیمایش در متن توسط فهرست عناوین، تنظیم فونت، نمایش و عدم نمایش اِعراب، دسترسی آسان به پاورقی ها، قابلیت حاشیه گذاری، رنگی کردن، علامت گذاری، دسترسی به فروشگاه کتاب به همراه خرید، قابلیت هماهنگ سازی با نرم افزار کتابخوان همراه و امکان به روزرسانی مستقیم نرم افزار از طریق اینترنت توسط کاربر، از جمله امکاناتی است که کاربر با نصب این نرم افزار می تواند از آنها بهره مند گردد.

کاهش هزینه های تولید و چاپ، عدم نیاز به فضای نگهداری، قابلیت جستجوی راحت و سریع در محتوای کتاب، از مزیت های نشر دیجیتال نسبت به نشر کاغذی کتاب است و یکی از سیاست های مهمّ مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلام (نور) که سال ها برای تحقق آن کوشیده است، زمینه سازی در جهت گسترش نشر دیجیتال است. از این رو، با تولید و عرضه کتابخوان نور، امکان ارائه دیجیتالی کتاب ها را برای نویسندگان و ناشران، به قیمت دلخواه خودشان و با حفظ حقّ مالکیت معنوی صاحبان آثار، فراهم نموده است.

عرضه نسخه رومیزی کتابخوان نور در کنار نسخه اندرویدی آن، شرایط مطلوبی را برای عرضه کتاب به صورت دیجیتالی فراهم کرده است.

گروه کتابخانه های دیجیتال مرکز تحیقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور)، برای ارتقای کیفیت نرم افزار کتابخوان نور و تمامی خدمات خود، نیازمند همفکری و همکاری تمامی کاربران است. بنابراین، کاربران گرامی می توانند با استفاده از امکان ارسال نظر، پیشنهاد و یا گزارش اشکال، به صورت مستقیم در نرم افزار و همچنین تماس با بخش امور کاربران نور، ضمن ارائه طرح ها، پیشنهادها و انتقادهای سازنده خویش، این حرکت مبارک را در خدمت رسانی به پژوهشگران حوزه های علوم انسانی و اسلامی، مفیدتر نموده، ما را در ارائه هرچه بهتر نسخه های بعدی این نرم افزار یاری نمایند.

» تولید و عرضه نرم افزار «معجم موضوعی حکمت اشراق»

نرم افزار معجم موضوعی حکمت اشراق

مرکز نور در ادامه تولید نرم افزارهای ارزشمند در قالب معجم موضوعی، جهت دستیابی سریع و آسان محققان علوم فلسفی، به آراء و نظریات مطرح شده در مکتب اشراق که همواره به عنوان یکی از سه مکتب اصلی در فلسفه اسلامی مورد اهمیت پژوهشگران بوده است، نرم افزار معجم موضوعی حکمت اشراق را در قالب جدید معجم موضوعی استاندارد تولید و عرضه نمود.

در این نرم افزار که حاصل فعالیت های ارزشمند پژوهشگران گروه علوم عقلی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی می باشد، ۱۰ عنوان کتاب در ۱۶ جلد از آثار شیخ اشراق و دیگر آثار حکمت اشراق به صورت تحلیل لایه به لایه در ۲۲۳۶۴ موضوع (چکیده)، ۲۷۵۰۷ نمایه و ۴۳۹۴ کلیدواژه به همراه سیستم مرتبطات، مترادفات و مشترکات، تحلیل شده و در اختیار کاربران قرار می گیرد.

حکمة الاشراق، شرح حکمة الاشراق (الشهرزوری)، شرح حکمة الاشراق (قطب الدین الشیرازی)، التلویحات اللوحیة والعرشیة، المقاومات، المشارع والمطارحات، التعلیقات علی شرح حکمة الاشراق (لصدر المتألهین)، از آثاری است که در نرم افزار معجم موضوعی حکمت اشراق به صورت موضوعی مورد تحلیل و در اختیار کاربر قرار گرفته است.

یکی از خصوصیات قابل توجه نرم افزار معجم موضوعی حکمت اشراق، ارائه آن در قالب جدید معجم موضوعی استاندارد می باشد که این قالب، علاوه بر قابلیت های فنی و پژوهشی تولیدات گذشته مرکز نور، ویژگی های تازه و مفیدی را نیز در خود جای داده است.

برطرف شدن محدودیت در خصوص ابعاد صفحه نمایش دستگاه های مختلف، امکان به روزرسانی مستقیم نرم افزار از طریق اینترنت توسط کاربر، امکان ثبت میزان استفاده کاربر از قابلیت های نرم افزار و نیز در نظر گرفتن میز پژوهشی برای محقق، جست و جو در متن کتاب ها با قابلیت اولویت دهی به نتایج و با عملگرهای استاندارد، بهبود نتایج جست وجو بر اساس کتاب، نویسنده و زبان، امکان اجرای نرم افزار روی پلتفرم های مختلف و نیز تغییر شیوه نمایش مانند حذف اِعراب، نمایش صفحه ای و پاراگرافی، از جمله قابلیت های این قالب جدید به شمار می رود.

همچنین، رفع پیچیدگی و سختی استفاده از قالب های معجم موضوعی که در گذشته شاهد آن بودیم و ساده شدن رابط کاربری در جهت استفاده راحت تر پژوهشگر، از جمله مواردی است که در قالب معجم موضوعی استاندارد پیاده سازی شده است؛ به طوری که کاربر از طریق فهرست کلیدواژه، نمایه و انتخاب موضوع و همچنین روش جست وجوی موضوعی، می تواند به موضوعات مورد نظر خود دست یابد.

» «فرهنگ موضوعی تفسیر التبیان و المیزان» عرضه شد

نرم افزار فرهنگ موضوعی تفسیر التبیان و المیزاناز آنجا که دو تفسیر مهم «التبیان» شیخ طوسی و «المیزان» علامه طباطبایی به شیوه موضوعی کار شده بود و فرهنگ موضوعی تفسیر «تبیان» در سال ۸۸ و فرهنگ موضوعی تفسیر «المیزان» در سال ۹۲ به صورت مستقل تولید گردیده بود و کاربران برای دستیابی به پژوهش های تفسیری ناچار بودند به این دو برنامه مراجعه کنند، ضرورت داشت که آن دو نرم افزار، از نظر فیزیکی و محتوایی یکی شوند تا یک فرهنگ موضوعی جامع تفسیری تولید شود و کاربران تنها از یک برنامه استفاده نمایند. ازاین رو، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، نرم افزار «فرهنگ موضوعی تفسیر التبیان و المیزان» را در قالب معجم موضوعی استاندارد تولید و در اختیار قرآن پژوهان قرار داد.

در این نرم افزار که حاصل فعالیت های پژوهشی پژوهشگران علوم قرآن و تفسیر مرکز نور می باشد، ۲ عنوان از مهم ترین تفاسیر شیعی، به نام های «التبیان فی تفسیر القرآن» و «المیزان فی تفسیر القرآن» به صورت تحلیل لایه به لایه در ۷۲۰۰۲ موضوع (چکیده)، ۱۷۴۸۲۲ نمایه و ۱۲۵۸۷ کلیدواژه به همراه سیستم مرتبطات، مترادفات و مشترکات، تحلیل شده و در اختیار پژوهشگران قرار گرفته است.

یکی از خصوصیات قابل توجه این نرم افزار، ارائه آن در قالب جدید معجم موضوعی استاندارد می باشد. برای اولین بار در این رابط کاربری در جهت آسان سازی جست وجوی کاربر، امکان تحقیق موضوعی در کارتابل جستجو تعیبه شده که کاربر بدون درگیری با فهرست های تهیه شده و صرفاً با واردکردن موضوع مورد نظر، می تواند در تمامی متون به صورت موضوعی جست وجو کند و به مطلب مورد نظر دست یابد.

این قالب جدید، همچنین، به کاربران نرم افزار اجازه می دهد که بر هر قسمت از متن کتاب، یادداشت نویسی کنند. امکان رنگی کردن، نوشتن عنوان و انتساب چند نمایه برای جست وجوی سریع تر نیز برای کاربر فراهم شده است که همگی در یک ابزار واحد به نام «پژوه نگار» جمع آوری شده و قابل مدیریت توسط کاربر می باشد.

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: سه شنبه, 28 شهریور 1396
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 75
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 59
بازدید 9845 بار
شما اينجا هستيد:خانه آرشیو فصلنامه شماره 59 (تابستان 1396) تازه های فناوری اطلاعات اسلامی 59