گزیده اظهار نظر شخصیت های جهان درباره نامه مقام معظم رهبری به جوانان غربی

دوشنبه, 31 خرداد 1395 ساعت 15:09
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

محمود حیدر، رئیس مرکز پژوهش های ژرف لبنان:
نامه نگاری آیت الله خامنه ای، تلاشی در راستای ایجاد ساختار جدید جهت گفت وگو و تفاهم با جوانان غربی است.

«جوانان، قشر پویا و سرزنده هر جامعه ای هستند. حضرت آیت الله خامنه ای در نامه اخیر خود، این قشر را مورد خطاب قرار داده است. در این نامه، بر اصول انسانی، صلح، دوری از خشونت، ضرورت شناخت اسلام و تمدن اسلامی تأکید شده است. بنده معتقدم این نامه در شرایطی به نگارش درآمده که فضای حاکم بر روابط غرب با اسلام، بسیار تیره و تار است؛ زیرا اقداماتی که تکفیری ها به نام اسلام در کشورهای عربی انجام می دهند، سبب شده است تا چهره ای خشن از اسلام در غرب ترسیم شود.

آیت الله خامنه ای در نامه خود با نشان دادن چهره واقعی اسلام، خواست که مسائل مربوط به فرهنگ، معنویت و انسانیت به مسیر اصلی خود بازگردد. به اعتقاد بنده، نامه نگاری آیت الله خامنه ای خطاب به جوانان غربی، تلاشی در راستای ایجاد ساختار جدید جهت گفت وگو و تفاهم با آنان است. در این نامه نگاری ها، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران تلاش کرده تا جوانان غربی شناخت بهتری از اسلام پیدا کنند.» (www.tasnimnews.com ـ دسترسی در: 25/2/95)

الهامی الملیجی، عضو شورای نویسندگان و تحلیلگران روزنامه الاهرام مصر:
پیام رهبر انقلاب، نقش سران غرب در تروریسم را افشا کرد.

«نامه حضرت آیت الله خامنه ای خطاب به جوانان غرب، یک پیام واقعاً مهمی است و اهمیت آن، در این است که از سوی یکی از مهم ترین رهبران معنوی جهان اسلام و در زمان مناسب و به موقع و پس از آن صادر شد که حوادث تروریستی در پایتخت های کشورهای غربی را شاهد بودیم و این حوادث نیز از سوی افرادی رخ داد که به دروغ خود را به اسلام نسبت می دهند؛ در حالی که دین مبین اسلام، از آنها مبرّاست.

محتوای این پیام نیز از اهمیت برخوردار است؛ به گونه ای که حاوی مفاهیم مهمی است؛ از جمله اینکه اسلام، دین صلح و دین حق است و هیچ روزی، دین تروریسم و نفرت نبوده؛ اما آنهایی که این دین را ربوده اند، سعی دارند آن را بدنام کنند. وی، دست روی نقاطی گذاشت که سران غرب را رسوا و نقش آنها را در تروریسمی که با پوشش اسلام جهان را فراگرفته، افشا کرد.»(www.tasnimnews.com ـ دسترسی در: 24/2/95)

دکتر بثینه شعبان، دکترای زبان و ادبیات انگلیسی و مشاور بشار اسد:
مقام معظم رهبری، دنیا را به دیده یک خانواده انسانی می نگرند.

«من معتقدم که مقام معظم رهبری، دنیا را به دیده یک خانواده انسانی می نگرند؛ ولی غرب، این گونه نیست. غرب، ادعا می کند که دنیا به یک دهکده کوچک تبدیل شده است، مردم با هم برابر هستند و مرزها باز است. این ادعاها، کذب است؛ چراکه در عملِ آنها دیده نمی شود. در مقابل، نامه ای که مقام معظم رهبری نوشتند، با این آیه قرآنی که می فرماید: «إنَّ أکرَمَکُم عِندَ اللّهِ أتقیکُم؛ گرامی ترین شما نزد پروردگار، باتقواترین شماست»، مطابق است و بین مسلمان و مسیحی، تفاوتی قائل نشده اند. این، نشان دهنده آن است که ایشان جوانان، غرب و جامعه انسانی را تماماً با یک دیده می نگرند و این رویکرد، از ایشان بعید نیست.» (www.tasnimnews.com ـ دسترسی در: 25/2/95)

طلال عتریسی، مدیر مرکز منطقه ای و مطالعات سیاسی و اجتماعی دانشگاه لبنان:
این نامه، در زمانی مناسب جوانان غربی را مخاطب قرار داده است.

«امروزه، غربی ها به جهت عملیات های تروریستی، در حالت بیم و نگرانی به سر می برند. رهبر انقلاب اسلامی ایران در نامه خود به جوانان غربی می خواهد بگوید عملیات گروه های تروریستی، ربطی به اسلام ندارد؛ بلکه اسلام، الگوی دیگری برای زندگی بشریت معرفی کرده است. آیت الله خامنه ای در این نامه، از جوانان غربی خواسته است که شناخت عمیقی از اسلام و تمدن اسلامی پیدا کنند. نکته مهم اینجاست که نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران چگونه منتشر خواهد شد. آیا رسانه های غربی به شیوه مناسب این نامه را منتشر خواهند کرد؟ ممکن است این نامه در شبکه های اجتماعی غربی منتشر شود و از این طریق، جوانان آمریکایی و اروپایی از مفاد آن اطلاع پیدا کنند و از آن تأثیر بپذیرند.» (www.tasnimnews.com ـ دسترسی در: 25/2/95)

امین حطیط، ژنرال بازنشسته ارتش لبنان:
نامه امام خامنه ای، در ایجاد فضای گفت وگو بین ملت ها بسیار مؤثر است.

«به نظر من، وضعیت کنونی اروپا باعث می شود تا جوانان اروپایی به دنبال شناخت منابع خطر و منابع مبازره با این خطر باشند. جوانان اروپایی هم اکنون توجه بیشتری به حوادث روی داده در شرق دارند؛ به خصوص که شرق به دو گروه تقسیم شده است؛ گروهی که تروریسم را تولید کرده و از آن پشتیبانی می کند و آن را به کشورهای اروپایی صادر می کند و در مقابل نیز گروه دیگری وجود دارد که قربانی تروریسم هستند.

توجه امام خامنه ای به جوانان اروپایی، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و می تواند به اهداف والای امام خامنه ای که در تلاش برای تحقق یافتن آن هستند، کمک شایانی کند؛ اهدافی همچون: خدمت رسانی به امنیت عمومی جامعه اسلامی، حاکم کردن فضای گفت وگو و همکارری میان ملت ها بر اساس احترام متقابل و به دور از هیمنه کشورهای استعمارگر.» (www.tasnimnews.com ـ دسترسی در: 23/2/95)

عبدالعلیم موسی، امام جماعت «مسجد الاسلام» در واشنگتن و رهبر جنبش «السابقون» مستقر در کالیفرنیا و واشنگتن:
محتوای نامه اوّل، بسیار روشنگرانه بود.

«طی یک ماه پس از انتشار نامه اوّل، این نامه در آمریکا تا حد خوبی به انتشار رسیده بود و می دانم که در انگلیس، این اتفاق بسیار سریع تر افتاد. با این حال، به نظر من، افرادی مانند خود ما که حامی حقیقت هستیم، باید خیلی بهتر از اینها برای توزیع پیام رهبر، سازمان دهی شویم.

به طور خاص در آمریکا که حوزه تخصصی تر من است، باید شبکه ای آنی داشته باشیم تا چنین مطالبی را پخش کنیم؛ چه از طریق فیس بوک، چه از طریق روش های پستی که ممکن است وجود داشته باشد، چه از طریق وب سایت هایی به سبک یوتیوب که واقعاً بتواند پیام را در اختیار همه مردم بگذارد. البته نامه دوم رهبر، بسیار وسیع تر و سریع تر از نامه اوّل توزیع شد.» (www.mashreghnews.ir ـ دسترسی: 3/3/1395)

ریچارد فالک (Richard Anderson Falk)، پروفسور و استاد دانشگاه در آمریکا و فرستاده ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل به مناطق خودمختار فلسطین از سال 2008م:
محورهای این نامه را می توان سنگ بنای معنوی و اخلاقیِ جوامع قرار داد.

«این نامه، حاوی مطالبی زیبا و انسانی است و اگرچه خطاب به جوانان نوشته شده، اما برای همه ما اهمیت دارد. محورهای این نامه را می توان سنگ بنای معنوی و اخلاقیِ جوامع قرار داد و آن را به کل بشریت وسعت بخشید. وجود چنین احساسی در این برهه زمانی، بسیار ضروری است؛ چون قادر است با از بین بردن بی اعتمادی ها، به خلع سلاح هسته ای در دنیا و امنیت کمک کند. من 84 سال دارم، ولی حس می کنم به اندازه کافی جوان هستم که این نامه، مرا مخاطب قرار داده باشد و بخواهم به پیام پُرمعنای آیت الله خامنه ای پاسخ دهم.» (LetterForTruth.com ـ دسترسی در: 22/2/95)

دکتر کوین بارت (Kevin Barrett)، اسلام شناس و تحلیل گر آمریکایی:
آیت الله خامنه ای به خوبی دریافته که غرب برای دریافت اسلام، به پختگی لازم رسیده است.

«نباید این حقیقت را نادیده انگاشت که بخش قابل توجهی از جوانان غربی، به حدی در منجلاب اطلاعات دروغین غرق شده اند که توجه کافی به این پیام نخواهند داشت؛ اما بخش مهمی از جوانان غربی، این پیام را دریافت خواهند کرد و به واکاوی دین اسلام خواهند پرداخت. این پیام، برای پسران نوجوان من، بسیار جالب توجه بود و برایشان شگفت انگیز بود که بزرگ ترین مقام سیاسی و رهبر کشوری تا این اندازه بتواند با صراحت و صداقت جوانان را مورد خطاب قرار دهد.» (www.hawzah.net ـ دسترسی: 3/3/1395)

آلیسون ویر (Alison Weir)، رئیس انجمن «National Interest» و روزنامه نگار و سردبیر یکی از روزنامه های شمال کالیفرنیا:
نامه آیت الله خامنه ای، جوانان سرزمین مرا به چیزی که نیاز دارند، دعوت می کند.

«به طورکلی، این نامه، رهنمودهای حکیمانه ای خطاب به جوانان در مورد اسلام و آنچه در دنیا می گذرد، دارد. این نامه، به دنبال آن است که جوانان به منابع اصلی رجوع کرده و حقایق را از آنجا پیدا کنند و نگذارند که دیگران به آنها حرف ها را بقبولان اند.

تصور من، آن است که رسانه های جریان اصلی اصلاً علاقه ای به پوشش این نامه ندارند. آنها اگر این نامه را پوشش دهند، باید درباره آن هم بیشتر صحبت کنند. تصور من، آن است که در این شرایط، بهترین راه منتشر کردن این نامه، از طریق شبکه های اجتماعی است؛ چراکه ما در آن شبکه ها دوستان بسیاری داریم که از طریق آن، این نامه بارها و بارها خوانده می شود.

ما بارها این نامه را می توانیم در این شبکه های اجتماعی منتشر کنیم یا حتی اگر پول داشته باشیم، می توانیم برخی را استخدام کنیم که فیلم های کوتاه از این نامه بسازند تا ما آن را در یوتیوب منتشر کنیم و بسیاری از مردم دنیا این فیلم ها را مشاهده کنند؛ فیلم هایی که حدود 3 دقیقه هستند و بارها از طرف مردم دنیا دیده و بازنشر می شوند و قطعاً استفاده از شبکه های مجازی در این عرصه، بسیار تأثیرگذار خواهد بود.» (www.tasnimnews.com ـ دسترسی در: 22/2/95)

چارلز تالیافرو (Charles Taliaferro)، استاد دانشگاه های آکسفورد، کلمبیا و پرینستون و نیز استاد فلسفه دانشکده سنت اولاف در مینه سوتای آمریکا:
ردّ قاطع تروریسم توسط آیت الله خامنه ای، اهمیت بسیاری دارد.

«ردّ قاطع تروریسم توسط آیت الله خامنه ای، اهمیت بسیاری دارد و ضروری است که با تعابیر ساده ای به گوش تمامی افراد در تمامی سنین برسد؛ هرچند در میان مخاطبان وی، جوانان در اولویت قرار دارند.

امروزه، تأکید بر این مسئله که اسلام دینی با ظرفیت بالا و مورد استقبال است که هیچ شخص یا جوانی را به خشونت دعوت نمی کند، اهمیت بسیاری دارد. مرتبط کردن اسلام و خشونت، نتیجه اقدامات شنیع و تأسف انگیز گروه های حاشیه ای است. در غرب، آرزوی بسیاری است تا جرایم داعش آشکار شود؛ امری که موجب خواهد شد تا این حس در غرب به طور عمیقی ایجاد شود که اسلام، دین صلح است و اساساً با این افراد و گروه ها که برای پیشبرد کارهایشان به اسلام متوسل می شوند، اساساً در تضاد است؛ همان مطلبی که آیت الله خامنه ای در ابتدای نامه خود به صراحت بیان کرده اند.» (www.jahannews.com ـ دسترسی در: 20/2/95)

اسقف جان بریسون چین (John Bryson Chane)، اسقف کلیسای اپیسکوپال واشنگتن و مشاور ارشد کلیسای ملی گفت وگوی بین ادیانی واشنگتن:
نامه رهبر عالی ایران، نه فقط جوانان، بلکه همه ما را به چالش کشاند.

«مایه خرسندی و مسرت است که نامه رهبر عالی جمهوری اسلامی ایران را بخوانم. این موضوع، برای من فرصتی است تا بیانات مندرج در نامه آیت الله خامنه ای را برای جوانان بازگو کنم و بازتاب دهم. آینده جهان به طور مستقیم در دست ها، قلب ها، ذهن ها و روح های جوانان جهان است.

چالش بزرگ پیش روی ما به عنوان رهبران مسلمان و مسیحی، تلاش و همکاری خستگی ناپذیر با جوانان، چه در اروپا و چه در آمریکای شمالی است تا بر ارزش های اخلاقی و اصول اخلاقی تمرکز کنند که هر دو این موارد، هسته اصلی آموزه های پیامبر اسلام و قرآن مقدس و آموزه های سایر پیامبران و مسیح را تشکیل می دهند.» (www.farsnews.com ـ دسترسی: 3/3/1395)

دکتر رندی شورت (Randy Short)، کشیش و از فعالان حقوق بشر در آمریکا، دارای دکترای مطالعات آفریقا و مطالعات ادیان:
باید به قشر جوان غربی یاد داد بسیاری از جنبه های مثبتی که امروز در تمدن غرب است، از تمدن اسلامی نشئت گرفته است.

«این نامه رهبر، نشان از هوش، خِرد و محبت رهبر ایران است. من هیچ رهبر سیاسی دیگری را در جهان سراغ ندارم که مستقیماً با جوانان صحبت کند. هیچ رهبر سیاسی را در جهان نمی شناسم که با صحبت مستقیم با جوانان، سعی کند ارتباط واقعی با جوانان داشته باشد. رهبر ایران با مهربانی بسیار، خطاب به جوانان سخن گفته است. اگر قشر جوان به این فکر کند که یک مقام سیاسی با این جایگاه، وقت گذاشته و برایشان نامه نوشته، می بیند که خیلی با ارزش است.» (www.farsnews.com ـ دسترسی: 3/3/1395)

والت پِرِتو (Walt Peretto)، روزنامه نگار، محقق، تحلیل گر و روان شناس سیاسی ـ اجتماعی در آمریکا:
آیت الله خامنه ای، مخاطبان خودشان را به درستی انتخاب کرده اند.

«واقعیت آن است که آیت الله خامنه ای، این نامه را خطاب به کسانی در غرب نوشته است که در آینده در غرب بزرگ و پیر خواهند شد و برخی از آنها روزی جایگاه، نفوذ و قدرت پیدا خواهند کرد. اما من فکر می کنم که این نامه به سادگی می تواند به تمام غربی ها در تمام سنین و حتی همه مردم جهان برسد و مرتبط باشد. پذیرش حقیقت، برای تمام انسان های اخلاق مدار اهمیت دارد.

آیت الله خامنه ای تلاش کرده است باکسانی ارتباط برقرار کند که می توانند حس همدلی ایجاد کنند؛ به جای آنکه وقت را برای آنهایی که نمی توانند این حس را داشته باشند، تلف کند. ... شرایط نشان می دهد که آیت الله خامنه ای مخاطبان خودشان را به درستی انتخاب کرده اند؛ جوانان، کسانی هستند که با عشق و همدلی می توانند شرایط کنونی را تغییر داده و جهان بهتری را که توسط انسان های اخلاق مدار به جای بیماران روانی هدایت می شود، به وجود آورند.»(letterfortruth.com ـ دسترسی در: 22/2/95)

دکتر جیمز ترینگ (Dr. James B Thring)، فعال سیاسی و هوادار صلح در انگلیس:
نامه رهبر ایران، همگان را به تفکر و اندیشه فرا می خواند.

«من نامه رهبر عالی ایران را نشانه ای از اراده جمهوری اسلامی ایران در زمینه شفاف سازی و توجه به ادیان و فرهنگ های دیگر و نیز ترویج گفت وگو و تفاهم میان ادیان می دانم. ... نامه آیت الله خامنه ای که مخاطبان را به پرسشگری فرامی خواند، فهم از فرهنگ اسلامی را تقویت می کند و تبلیغات اکثراً غربی را که اذهان را مسموم کرده است، خنثا می سازد. این نامه، پژوهشگری را توصیه نموده، رویکردی علمی را نسبت به قرآن مقدس، ترویج می کند.

این نامه، از مردم می خواهد تا فکر کنند و درباره سهم اسلام در پیشرفت جهانی، به تبادل نظر بپردازند. در حالی که گروه توطئه گر، در پی جنگ افروزی، ویرانی، تباهی، فساد و امور غیراخلاقی است، روح صلح طلب، اخلاق گرایانه و اثر معنوی حاکم بر این نامه، باید قدر دانسته شود. نامه، همگان را به تفکر و اندیشه فرامی خواند؛ اموری که گویی جامعه اسلامی در بریتانیا، آن را آشکارا کنار گذاشته اند و به فشارها، عمدتاً از ناحیه گروه های پُرنفوذ یهودی، تن داده اند.» (http://taghribnews.com ـ دسترسی در: 15/2/95)

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: چهارشنبه, 26 خرداد 1395
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 36
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 54
بازدید 9717 بار
شما اينجا هستيد:خانه آرشیو فصلنامه شماره 54 (بهار 1395) گزیده اظهار نظر شخصیت های جهان درباره نامه مقام معظم رهبری به جوانان غربی