نرم‌افزارهای نور در حوزه تبلیغ و فرهنگ دینی

یکشنبه, 30 آذر 1399 ساعت 09:00
    نویسنده: به کوشش: علی نعیم‌الدین خانی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
این مورد را ارزیابی کنید
(11 رای‌ها)

اشاره

وقتی سخن از عرصه «فرهنگ و تبلیغ دینی» به میان می‌آید، معمولاً نگاه‌ها معطوف به مخاطبان و کاربران عمومی است. بدیهی است که بخش بزرگی از مخاطب‌های این عرصه را افراد غیرمتخصّص تشکیل می‌دهند. به همین جهت، مراکز و نهادهای متولّی امر دین و فرهنگ، بسته به گستره وظایف خویش، ملزم به ارائه محتواهایی مفید و مناسب برای عامّه مردم نیز هستند.

مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، این مهمّ را از نظر دور نداشته و ضمن تولید محصولات تخصّصی وبی و ویندوزی در حوزه‌های مختلف علوم و معارف اسلامی، شمار قابل توجّهی از نرم‌افزارهای خود را در همین راستا تهیه و تولید کرده است. برخی از این محصولات، مستقلاً از آثار تولیدی مرکز نور به شمار می‌روند و بعضی دیگر، از جمله تولیدات سفارشی و مشارکتی نور می‌باشند و البته ما در این مختصر، در صدد شمارش همه آنها نیستیم و به معرّفی مهم‌ترین آنها بسنده می‌کنیم.

گفتنی است که محصولات تخصّصی و پژوهشی مرکز، مانند نرم‌افزار جامع الأحادیث و جامع تفاسیر نور و یا وبگاه جامع قرآنی و جامع الأحادیث، هر چند برای پژوهشگران و متخصّصان حوزه تفسیر و حدیث سامان یافته، امّا در آنها محتواهای عمومی نیز جهت استفاده سایر مخاطبان در نظر گرفته شده است؛ محتوا‌هایی همچون: ترجمه آیات، تفاسیر عامّه‌پسند، ترتیل، تلاوت مجلسی، ترجمه و شرح احادیث، احکام شرعی، اخلاق اسلامی و یا زندگی‌نامه و سیره معصومان(ع).

همچنین، مرکز نور نرم‌افزارهای بسیاری را در زمینه مجموعه آثار شخصیت‌های بزرگ علمی و اسلامی تولید کرده که بیشتر جنبه تخصّصی دارند و در این مقاله، صرفاً به برخی از مهم‌ّترین مواردی اشاره شده که جهت بهره‌مندی عموم نیز مفید هستند. شماری دیگر از تولیدات نور برای عموم مخاطبان، برنامه‌های اندرویدی است که پرداختن به آنها، مجالی دیگر می‌طلبد و در اینجا از ذکر آنها صرف نظر نموده‌ایم.

بنابراین، در این نوشتار، تعدادی از مهم‌ترین محصولات برخط و برون‌خط نور را که با حوزه تبلیغ و فرهنگ دینی مرتبط است و برای عموم مخاطبان نیز قابل استفاده می‌باشد، به‌اختصار معرّفی می‌نماییم.

الف. نرم‌افزارهای رومیزی (برون‌خط)

1. محصولات تولیدی نور

دانشنامه اخلاق اسلامی

متن 445 عنوان کتاب در 765 جلد از منابع مهمّ در زمینه اخلاق، در این کتابخانه اخلاقی قابل دسترسی است که در محورهایی همچون اخلاق: نقلی، فلسفی، عرفانی و تلفیقی، فضایل و رذایل، آداب، حقوق، فلسفه اخلاق، انسان‌شناسی، پند و اندرز، ادعیه و تربیتی، سامان یافته است.

دانشنامه حافظ

در این برنامه، متن دیوان حافظ شیرازی با خطّ نستعلیق و فونت‌های ‌رایانه‌ای با قابلیت پخش صوتی ابیات گنجانده شده است. از دیگر امکانات تحقیقاتی این دانشنامه، می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

متن 15 عنوان شرح و تفسیر از غزل‌های دیوان حافظ؛ متن 9 ترجمه دیوان حافظ به زبان‌های مختلف؛ امکان بازبینی آیات و روایات مرتبط با ابیات؛ شرح گویای استاد آهی بر هر غزل؛ متن 139 مجلد کتاب مرتبط با حافظ؛ ارائه فرهنگ‌نامه ویژه دیوان حافظ؛ فالنامه و نگارخانه (صوت، تصویر و فیلم)؛ غزلیات گویای حافظ شیرازی با صدای استاد حسین آهی؛ شرح گویای غزلیات حافظ شیرازی با صدای استاد حسین آهی؛ غزلیات حافظ شیرازی با صدای جمعی از بهترین گویندگان.

دانشنامه حج

دانشنامه حج، شامل متن 439 عنوان کتاب عربی و فارسی در 988 جلد مشتمل بر: متن کامل قرآن کریم، حج و زیارت (213 عنوان)، معصومان(ع) ( 115 عنوان)، نقد وهابیت (101 عنوان)، ترجمه فارسی قرآن کریم (3 عنوان) و تفسیر فارسی و عربی (6 عنوان) است.

از دیگر محتواهای کاربردی این برنامه عبارت است از:

ارائه آیات مرتبط با مکّه و مدینه و برقراری ارتباط ترجمه‌ها و تفاسیر با آیات قرآن کریم؛ اطّلاعات جامع درباره زندگانی پیامبر اکرم‏(ص)‏ و ائمه معصومین(ع)؛ آداب زیارت، اسرار و معارف حجّ در کتاب و سنّت؛ مباحث کاربردی مناسک حجّ به‌ همراه حواشی مراجع عظام تقلید؛ تبارشناسی وهابیت و پاسخ‌دهی به پرسش‌ها و شبهات رایج؛ ارائه اطّلاعاتی جامع در خصوص آثار و اماکن موجود در حرمین شریفین، به ‌همراه: صوت، فیلم، تصاویر مرتبط و روایت‌گری مربوط به اماکن منتخب؛ نگارخانه، شامل: برنامه‌های آموزشی، مکالمات روزمره، تصاویر، سخنرانی و نجوانامه، ادعیه و زیارات، اشعار.

دانشنامه علوی - نسخه 2

این برنامه که نسخه ارتقاءیافته نسخه اوّل به شمار می‌رود، شامل متن 173 عنوان کتاب در 389 جلد در زمینه ترجمه و شرح و مصادر نهج البلاغه به زبان عربی و فارسی است. این دانشنامه، دربردارنده 5 نسخه از نهج البلاغه و اتّصال آن به 31 ترجمه فارسی و زبان‌‌های دیگر، مانند: انگلیسی، فرانسه، اردو، ترکی استانبولی، اسپانیولی و اندونزیایی است.

32 نسخه شرح عربی و فارسی و 12 نسخه ترجمه و شرح منظوم و مصادر نهج البلاغه به همراه انواع پژوهش‌ها و قرائت متن نهج البلاغه و ترجمه گویای نهج البلاغه محمد دشتی، از دیگر ویژگی‌های این نرم‌افزار می‌باشد. در این برنامه، متن غرر الحکم به همراه اتّصال آن به 7 ترجمه فارسی و شرح آقا جمال خوانساری، ارائه شده است. در بخش «نگارخانه»، تصاویر مرتبط با مضامین فرازهای نهج البلاغه و قطعاتی از فیلم امام علی(ع) قابل مشاهده است.

دانشنامه نبوی

در این برنامه، شما به آیات و کلمات قرآنی مرتبط با پیامبر اعظم(ص) همراه با اتّصال به تفسیر و بیان شأن نزول آنها دسترسی دارید. دانشنامه نبوی همچنین، دربردارنده کتابخانه تخصّصی پیامبر اعظم(ص)، مشتمل بر 246 عنوان در 894 جلد از کتاب‌های معتبر فارسی و عربی است.

نمایش شجره‌نامه رسول اکرم(ص) و ذریّه آن حضرت، ارائه متن زیارت‌نامه، ادعیه و اشعار مرتبط با پیامبر با امکان پخش صوت، به همراه قابلیت «نمایش ویژه»، گاه‌شمار تاریخ زندگانی پیامبر و نمایش رخدادها در بستر زمان با امکان اتّصال به متون برنامه، 108 نقشه و 82 تصویر، از دیگر قابلیت‌های مفید این نرم‌افزار تاریخی و اسلامی است.

سیره معصومان(ع)

متن کامل 445 عنوان کتاب فارسی، عربی و انگلیسی در 1383 جلد، به همراه سال‌شمار زندگی معصومان(ع) از تولّد پیامبر اکرم(ص) تا سال 329ق، در این محصول قابل دسترسی است.

نرم افزار سیره چهارده معصوم علیهم السلام

متن کامل قرآن کریم با ترجمه فارسی و انگلیسی به همراه عرضه بیش از 1300 آیه قرآن مرتبط با معصومان(ع)، نمایش نموداری تبارنامه 11000 نفر از سادات، دسترسی به نقشه‌های تاریخی و تصاویر مرتبط با معصومان(ع) و نیز اشعار و زیارت‌نامه‌های خاصّ معصومان(ع) با قابلیت پخش صوت، از دیگر محتواهای ارزشمند این برنامه است.

شاهنامه فردوسی

در این محصول، روایت و متن شاهنامه فردوسى بر اساس نسخه چاپی مسکو با صداى آقاى اسماعیل قادرپناه قابل دستیابی است. همچنین، کاربر به 7 ترجمه و شرح شاهنامه در 20 جلد از 8 نویسنده، به چهار زبان (فارسی، عربی، انگلیسی و فرانسه) از 8 نویسنده‌ به همراه امکان مشاهده هم‌زمان متن و شرح شاهنامه دسترسی دارد.

نمایش تصاویرى از آثار هنرى مرتبط با شاهنامه و پخش بیش از دو ساعت فیلم و نقالی، از ویژگی‌های کاربردی شاهنامه فردوسی است.

گنجینه روایات نور

این گنجینه دیجیتالی، شامل متن و ترجمه کامل 233 عنوان کتاب در 381 جلد از منابع روایی در موضوعات مختلف است که در آن امکان مشاهده ترجمه احادیث به زبان فارسی و مقایسه هم‌زمان با متن عربی وجود دارد.

مثنوی معنوی

متن کامل مثنوی معنوی به خطّ رایانه‌ای و نستعلیق بر اساس نسخه چاپی نیکلسون، به همراه قرائت کامل ابیات مثنوی معنوی توسط آقایان: حسین آهی و امیر نوری، از امکانات این نرم‌افزار عرفانی و ادبی است.

از دیگر قابلیت‌های این برنامه، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

امکان مشاهده 4 شرح مبسوط بر ابیات مثنوی در 18 مجلد؛ ارتباط ابیات مثنوی با آیات قرآن کریم، روایات معصومان(ع) و گفتار بزرگان؛ ارتباط شرح‌ها با ابیات و آیات قرآن کریم؛ فهرست اَعلامِ: اشخاص، اماکن، قبایل و فِرَق؛ جست‌وجوی پیشرفته با استفاده از دامنه: عنوان، ردیف و قافیه.

مقتل الحسین(ع)

متن 101 عنوان کتاب درباره امام حسین(ع) و واقعه عاشورا، مشتمل بر مهم‌ترین منابع عربی و فارسی مقتل امام حسین(ع) به همراه بخش نگارخانه، شامل: حدود 50 مجلس مقتل‌خوانی، 26 زیارت‌نامه و 24 قطعه شعر درباره امام حسین(ع) و یاران حضرت همراه با پخش صوتی، 118 تصویر مرتبط با موضوع برنامه، نقشه گویای مسیر حرکت کاروان امام حسین(ع)، 241 قطعه سخنرانی از واعظان و خطیبان برجسته و 601 قطعه مداحی از مداحان بنام، در این نرم‌افزار گنجانده شده است.

مهدویت

کتابخانه مهدویت، شامل متن 311 عنوان کتاب در 645 جلد از آثار مرتبط با امام مهدی(عج)، به زبان فارسی و عربی، در این موضوعات است: مهدویت در قرآن، احادیث مهدویت، اهل سنّت و مهدویت، وظایف منتظران، علائم ظهور، پرسش و پاسخ مهدویت، ادعیه و زیارات مهدویت، بیانات و توقیعات امام مهدی(ع)، اشعار مهدویت، حکومت امام مهدی(ع)، مهدویت در ادیان و مکاتب، کتاب‌شناسی مهدویت، مدعیان دروغین و فرقه‌های انحرافی.

نور الأنوار 2.2

در این محصول قرآنی، متن کامل قرآن کریم با خطّ عثمان طه، به همراه دو دوره قرائت ترتیلِ کامل با صدای استاد منشاوی و استاد پرهیزکار، و نیز 9 دوره از تفاسیر فارسی و عربی در 85 جلد و 13 ترجمه قرآن به زبان‌های: فارسی، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، اسپانیولی، ایتالیایی، ترکی و مالایی، ارائه شده است.

نور الجنان

کتابخانه نورالجنان، مشتمل بر فهرست‌های گوناگون ادعیه، زیارت‌ها، نمازها، اعمال هفته و ماه‌ها، برگرفته از متن مفاتیح الجنان و صحیفه سجادیه به همراه نمایش متن و ترجمه و صوت است. در این برنامه همچنین، متن 68 عنوان کتاب در 102 جلد از 50 مؤلّف در زمینه: منابع ادعیه، شرح و تفسیر دعاها، فلسفه دعا و کتاب‌های اخلاقی و سیر و سلوک گنجانده شده است.

نمایش صدها تصویر به صورت اسلاید به همراه پخش مولودی و مرثیه برای چهارده معصوم (ع) و دیگر اولیاء الهی، نمایش و قرائت ادعیه و اعمال و آداب مربوط به هر روز مطابق با تقویم کامپیوتر، از جمله قابلیت‌های کاربردی نورالجنان است.

2. محصولات مشارکتی نور

آثار اعمال و کیفر کردار

در این برنامه، متن کامل 13 جلد از آثار سید هاشم ناجی جزایری، با عنوان «آثار اعمال و کیفر کردار»، به زبان فارسی و عربی، طی موضوعات: قرآن، حدیث، اخلاق اسلامی، قضاوت، آداب و معاشرت موجود است.

آثار فقیه اخلاقی حضرت آیت الله احمدی میانجی(ره) 2

این لوح فشرده، مشتمل بر متن کامل 24 عنوان در 36 جلد از آثار آیت الله احمدى میانجى(ره) به زبان فارسى و عربى است؛ مانند: مجموعه مذاکرات با پرفسور هانرى کربن، خاطرات فقیه اخلاقى آیت‌الله على احمدى میانجى(ره)؛ مکاتیب الرسول(ص) و مکاتیب الأئمة(ع).

حدود 200 جلسه منبر و سخنرانى و نیز تعدادى از نامه‌هاى اخلاقى، یادداشت‌ها، احکام و اجازات معظم‌له به همراه تصاویری از ایشان با موضوعات مختلف، در بخش «نگارخانه» گنجانده شده است.

آغاز در نهایت 2

متن کامل 48 عنوان کتاب در 54 جلد، از آثار استاد علی صفایی حائری (عین صاد)، طیّ مباحث: تربیتی، قرآنی، اجتماعی و حکومتی، اخلاقی، حوزوی، روش نقد، امامت و ولایت، موضوعات تحلیلی و اسلامی، احادیث و ادعیه، دعاهای روزانه حضرت زهرا(س)، دعای مکارم الأخلاق و ابوحمزه ثمالی، تاریخ معاصر ایران، در این کتابخانه دیجیتالی قابل دسترسی است.

همچنین، کاربر می‌تواند از صوت جلسات سخنرانی استاد صفایی حائری، درباره موضوعات گوناگون استفاده نماید.

امامین جوادین(ع)

این نرم‌افزار، شامل متن مجموعه مقالات همایش‌های سیره و زمانه امام کاظم و امام جواد(علیهما السلام) می‌باشد.نرم افزار پرسمان 3

پرسمان 3

به وسیله این محصول، می‌توانید از محتوای ارزشمند بیش از 19800 پرسش و پاسخ دانشجویی در 15 گروه: «قرآن و حدیث»، «کلام و دین‌پژوهی»، «احکام»، «فلسفه احکام»، «اخلاق و عرفان»، «تاریخ و سیره»، «تربیتی و مشاوره»، «سیاسی»، «اجتماعی و فرهنگی»، «اقتصادی»، «حقوقی»، «پزشکی»، «شخصیت‌ها»، «انتقادات و پیشنهادات» و «اطّلاعات عمومی»، استفاده کنید.

تا حضور

در این کتابخانه، می‌توانید از متن 285 عنوان کتاب طیّ 468 جلد در موضوع حجّ و زیارت به همراه دسته‌بندی در محورهای: منابع اصلی، منابع حجّ و عمره، منابع عمومی، پرسش‌ها و پاسخ‌های دانشجویی، بهره‌مند شوید. برخی از قابلیت‌های «تا حضور»، عبارت‌اند از:

  • * متن تصویری 26 عنوان کتاب در 48 جلد از منشورات ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان؛
  • * پاسخ به شبهات و پرسش‌های مطرح در موضوعات دینی و عقیدتی؛
  • * آشنایی با اسرار و معارف عمره به همراه سخنان و پندهای اخلاقی علماء دینی؛
  • * ارائه بیش از 300 عنوان نرم‌افزار در موضوع حجّ و زیارت، ویژه تلفن‌های همراه؛
  • * معرّفی اماکن مکّه و مدینه به همراه امکان نمایش سه‌بعدی‌: مسجد النبی(ص) و قبور مطهر ائمه(ع) در قبرستان بقیع؛
  • * ارائه ده‌ها قطعه ادعیه، مناجات و مرثیه؛
  • * آموزش احکام عمومی به صورت فیلم و تصویر.

تبیان

این محصول، مشتمل بر متن کامل 49 عنوان کتاب در 51 جلد از آثار موضوعی انتشاریافته از سوی مؤسّسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) با عنوان «تبیان»، شامل اندیشه‌های حضرت امام خمینی(ره) در موضوعاتی مانند: قرآن، عقاید و معارف، اجتماعی و فرهنگی، اخلاق و عرفان، حقوق و سیاست، اقتصاد و تاریخ است.

تفسیر نور

در این نرم‌افزار، متن کامل تفسیر 10 جلدی تفسیر نور، اثر مفسّر ارجمند، حجّت‌الإسلام والمسلمین محسن قرائتی، به زبان فارسی ارائه شده است. همچنین، این برنامه مشتمل بر تفسیر 114 سوره قرآن کریم به صورت صوتی است.

چیزی شبیه سکوت

کاربر در این کتابخانه، به 32 جلد از آثار حجّت الإسلام علی‌اصغر ظهیری، مشتمل بر 22 جلد کتاب به صورت متنی و 10 جلد به صورت تصویری، در موضوعات: فقه، عرفان، اخلاق، تاریخ، عقاید، مقتل، سیره و مباحث اجتماعی، دسترسی دارد.

حدیث فطرت

در این محصول، متن 18 عنوان از آثار حجّت الاسلام والمسلمین عبدالکریم پاک‌نیا تبریزی به زبان فارسی در موضوعات: قرآن، دعا، اخلاق، تربیت، سیره، فرهنگ و تاریخ عرضه شده است؛ کتاب‌هایی مانند: پدر، مادر، شما را دوست دارم؛ یک قرن وفاداری؛ قصه‌های قرآن، از آدم تا خاتم؛ تربیت در سیره و سخن امام حسن(ع)؛ لقمه پاک و تأثیر آن در زندگی؛ پدیده اعتیاد؛ عفاف سرچشمه زیبایی و درس‌های حضرت زهرا(س) برای خانواده‌های جوان.

حدیث ولایت

متن کامل بیانات، سخنرانی‌ها، خطبه‌ها، مصاحبه‌ها و دیدارهای مقام معظم رهبری از آبان 1357 تا پایان آذر 1395، جهت استفاده همگان در این برنامه گنجانده شده است. حدیث ولایت، همچنین مشتمل بر: متن کامل مکتوبات، پیام‌ها، نامه‌ها، پاسخ‌ها، تقدیرها، دستخط‌ها و یادداشت‌ها، ابلاغ‌ها، انتصاب‌ها، موافقت‌نامه‌ها و حکم‌های معظم‌له از آبان 1359 تا پایان آذر 1395 می‌باشد.

حکمت‌نامه پارسیان

این کتابخانه، در واقع، فرهنگ اسلامی در آینه أمثال و حِکَم فارسی است که مشتمل بر متن کامل کتاب حکمت‌نامه پارسیان (فرهنگ اسلامى در آینه أمثال و حِکم فارسى) اثر غلامرضا حیدرى ابهرى در موضوع ضرب المثل‏هاى ایرانى و فارسى است.

خوشه‌های معرفت 2 و 1

گزیده‌ای از سخنرانی بزرگان علم و معرفت در مباحث مختلف اخلاق و معارف اسلامی (مجموعاً 2467 قطعه صوتی)، در این برنامه عرضه شده است؛ شامل سخنان: علّامه جعفری (195 قطعه)، آیت‌الله جوادی آملی (216 قطعه)، آیت‌الله شجاعی (285 قطعه)، آیت‌الله حق‌شناس (79 قطعه)، آیت‌الله مشکینی (82 قطعه)، آیت‌الله میانجی (12 قطعه)، آیت‌الله بهاء‌الدینی (4 قطعه)، آیت‌الله وحید خراسانی (63 قطعه)، آیت‌الله ضیاء آبادی (217 قطعه)، آیت‌الله مکارم شیرازی (261 قطعه)، آیت‌الله مظاهری (186 قطعه)، آیت‌الله مجتهدی (281 قطعه)، آیت‌الله ناصری (161 قطعه)، حجّت الإسلام والمسلمین راشد (206 قطعه)، حجّت الإسلام والمسلمین فلسفی (182 قطعه) و شهید مرتضی مطهری (37 قطعه).

در کوچه های محبوب

کاربر در این محصول، به متن 6 جلد از آثار استاد شیخ قدرت الله نجفی قمشه‌ای، با موضوعات: معارف اسلامی، امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، اخلاق اسلامی و مناسک حجّ دسترسی دارد؛ کتاب‌های: «قطره‌ای از دریای معارف»، «با سالکان وادی نور»، «چشمه‌های سلوک»و «سلسله مباحث اخلاق نظری (1 - 2)».

دیوان پروین اعتصامی

کاربران اهل شعر و ادب، می‌توانند در این محصول به متن دیوان اشعار پروین اعتصامی، بر اساس طبع ابوالفتح اعتصامی، دسترسی داشته باشند؛ این دیوان مشتمل است بر:

  • * 42 قصیده و 167 عنوان از مثنویات، تمثیلات و مقطعات، در موضوعات متنوّع اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی.
  • * صوت دیوان پروین اعتصامی، با صدای گویندگان مشهور: مرحومه خانم جمیله بی‌نیاز، خانم ژاله علو و خانم زهرا شعبانی.

نرم افزار دیوان پروین اعتصامی

 روزنه‌هایی از عالم غیب

گزیده‌هایی از اثر ارزشمند حضرت آیت‌الله سید محسن خرازی با عنوان «روزنه‌هایی از عالم غیب»، در این نرم‌افزار عرضه شده است؛ شامل: داستان‌ها، کرامات، تشرّفات، برکات، رؤیاها، مناقب، نصایح و دیگر مطالب مفید و آموزنده، درباره چهارده معصوم(ع)، اولیاء الهی و معارف اسلامی، به صورت گویا.

ز ملک تا ملکوت

این کتابخانه، شامل کتاب‌های: «مروری بر زندگانی آیت الله حق‌شناس»، «ز ملک تا ملکوت (سخنان اخلاقی مرحوم حق‌شناس)»، «رهنمای سلوک» و «چند جمله برای دل تو داداش جون»، به همراه بیش از 300 قطعه صوتی از دروس اخلاق، حدود 70 تصویر و 5 قطعه فیلم مربوط به آیت‌الله حق‌شناس می‌باشد.

سبط النبی(ع)

لوح فشرده حاضر، به مناسبت برگزاری همایش بین‌المللی سبط النبی، حضرت امام حسن مجتبی(ع) با همّت دبیرخانه کمیته علمی کنگره تهیه شده است. این نرم‌افزار، شامل متن و تصویر ده‌ها عنوان کتاب و مقاله در مورد امام حسن مجتبی(ع) می‌باشد.

سبک زندگی اسلامی

در این برنامه، «کتاب العشرة» اصول کافى، تألیف ثقة‌الاسلام کلینى به صورت گویا، شامل روایات بسیار مهم درباره چگونه زیستن با مردم مسلمان و غیرمسلمان به زبان فارسی و عربی، عرضه شده است.

همچنین، کاربر می‌تواند به شرح روایات توسط حجّت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ حسین انصاریان در 30 باب، مشتمل بر 177 حدیث در قالب 531 قطعه صوتی، دسترسی داشته باشد.

سید الساجدین(ع)

ده‌ها عنوان کتاب درباره: ابعاد سیره و زندگانی امام سجّاد(علیه السلام)، صحیفه سجّادیه و رساله حقوق، به صورت متنی و تصویری، در زبان‌هایی همچون: فارسی، عربی، انگلیسی، اردو، ترکی استانبولی، اندونزیایی و اسپانیولی، در این محصول که به مناسبت برگزاری همایش بین‌المللی امام سجّاد(ع) تولید شده، ارائه گردیده است.

عتبات عالیات و سوریه

این نرم‌افزار، متن ۸۲ جلد کتاب در موضوع عتبات عالیات و سوریه را ارائه می‌دهد؛ مانند: احکام فقهی سفر زیارتی عتبات؛ آداب سفر و زیارت عتبات عالیات؛ ادعیه و زیارات عتبات عالیات؛ ره‌توشه عتبات عالیات؛ زائر کربلا؛ سرزمین پیامبران؛ عاشورا حماسه جاویدان؛ فرهنگ زیارت؛ ادعیه و زیارات شام؛ اماکن زیارتی و سیاحتی سوریه.

عشق و عطش

در این برنامه، کتاب «عشق و عطش؛ روایت تاریخ کربلا بر اساس لهوف سید ابن طاووس» اثر آقای امید آرام، به صورت گویا، قابل دسترسی است. برخی از ویژگی‌های آن عبارت است از: روایت تاریخ کربلا با تکیه و استناد به اثر زیبا و شیوای سید ابن طاووس، با زبانی دیگر؛ ارائه محتوا در سه فصل: راز راه، مرگ سرخ و رنگ رنج، مشتمل بر 32 عنوان در 32 قطعه صوتی.

عقیله

متن کتاب‌ «حضرت زینب(س) الگوی اندیشه‌ورزی و مسئولیت‌پذیری»، مجموعه مقالات و پایان‌نامه‌های مربوط به عقیله بنی‌هاشم، حضرت زینب کبری(س) به زبان فارسی، در موضوع: زندگانی، اندیشه و سیره حضرت زینب(س)، در این نرم‌افزار گنجانده شده است.

لوح محفوظ

این لوح قرآنی، جهت استفاده عموم علاقه‌مندان به تلاوت و حفظ قرآن کریم، بسیار مناسب است. امکانات این نرم‌افزار، عبارت است از:

ترتیل کل قرآن با صوت اساتید و قاریان ممتاز بین‌المللی به همراه ترجمه صوتی؛ ارائه ترجمه، تفسیر، شأن نزول و لغات مشکل هر آیه؛ اراائه طرح جامع حفظ با برنامه مدوّن و طرح درس روزانه؛ تلفیق اصول و روش‌های علمی با ساختارهای سنّتی؛ انتقال محفوظات از حافظه کوتاه‌مدّت به حافظه بلندمدّت با روش علمی و مطمئن (قاعده لایتنر)؛ تقویت حافظه تصویری و تسلّط بر محفوظات با استفاده از آزمون‌های عمومی و تخصّصی؛ امکان ضبط تلاوت قرآن‌ آموز در برنامه مرور و تثبیت محفوظات و تطبیق آن با تلاوت قاری؛ امکان استفاده چند کاربر از برنامه.

مجموعه آثار استاد شهید مطهری 2

علاقه‌مندان به آثار استاد شهید مطهری، در این برنامه به متن 105 جلد کتاب‌های چاپ‌شده استاد که تاکنون در قالب 30 مجلد «مجموعه آثار» بر اساس موضوع دسته‌بندی شده و همچنان نیز ادامه دارد، دسترسی دارند.

در این نرم‌افزار، همچنین متن کامل یادداشت‌های منتشرشده آن استاد شهید در 15 جلد که همچنان نیز ادامه دارد، گنجانده شده و کاربر در بخش «ندای مطهر»، می‌تواند از سخنرانی‌ها، جلسات تفسیری و دست‌نوشته‌های استاد مطهری استفاده نماید.

مجموعه آثار استاد محمد دشتی(ره)

متن 79 عنوان کتاب در 85 جلد از آثار استاد محمد دشتی به زبان فارسی و عربی، در موضوعاتی مانند فرهنگ و سیره ائمه اطهار(ع) و مطالب جامع درباره نهج البلاغه، در این محصول ارائه شده است.

مجموعه آثار آیت الله مکارم شیرازی 2

کاربر در این کتابخانه دیجیتالی، می‌تواند از متن 149 عنوان کتاب در 274 جلد، از آثار معظمٌ‌له، به زبان‌های: فارسی، عربی و انگلیسی، مشتمل بر موضوعات: قرآن، زندگانی و سیره معصومان(ع)، فقه، اصول، تاریخ، کلام، فلسفه، اخلاق، دعا و زیارت، مناجات، عقاید، احکام، فلسفه احکام و تفسیر نهج البلاغه، بهره‌مند شود.

مجموعه آثار حجّت الاسلام والمسلمین قرائتی - نسخه 2

علاقه‌مندان به مباحث قرآن حجّت‌الاسلام قرائتی، می‌توانند در این برنامه از متن 73 عنوان کتاب در 128 جلد از آثار ایشان استفاه کنند؛ کتاب‌ها و قابلیت‌هایی مانند:

  • - تفسیر نور (10 جلد)؛
  • - کتب منتشر‌شده (71 عنوان)؛
  • - مجموعه فیش‌های تبلیغی (6 مجموعه، افزون بر 550 عنوان)؛
  • - صوت و متن برنامه تلویزیونی «درس‌هایی از قرآن» (از سال 1358 تا سال 1397)؛
  • - بیش از 130 تصویر و حدود 30 قطعه فیلم مربوط به استاد قرائتی.

مجموعه آثار شهید دستغیب

متن 28 جلد از آثار شهید بزرگوار محراب، حضرت آیت الله سید عبدالحسین دستغیب‏، در موضوعات: امام حسین(ع)، حضرت مهدی(عج)، ولایت، ایمان، اخلاق اسلامی، استعاذه، اسلام و خانواده، اصول دین، تفسیر، تقوا، داستان‌های اخلاقی، گناهان کبیره، معارف اسلامی، معراج، نماز، خضوع و خشوع، در این کتابخانه قابل دسترسی است.

معارف دانشگاه

محتویات این مجموعه ارزشمند، عبارت است از دروس اصلی: آشنایی با منابع اسلامی، مبانی نظری اسلام، تاریخ و تمدّن اسلامی، انقلاب اسلامی، اخلاق اسلامی و متن دروس اصلی طرح «ضیافت اندیشه دانشجویی»، به همراه کتاب‌های مفید و مرتبط با هرکدام از دروس اصلی و منابع دینی مهم (قرآن کریم، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، مفاتیح الجنان و...).

معارف تبلیغ

کاربر در این برنامه، به گنجینه‌ای از معارف تبلیغ، مشتمل بر 10 دفتر، با مباحث: اهل‌بیت(ع)، امیر المؤمنین(ع)، امامت و ولایت، امام حسین(ع)، امام زمان(ع)، اخلاقی عرفانی، اخلاق اجتماعی، تربیتی اجتماعی، عمومی سیاسی و حکومت دینی، دسترسی دارد.

نسیم رحمت 2

شما در این برنامه، می‌توانید از متن 33 عنوان کتاب در 79 جلد از آثار استاد اکبر دهقان، در موضوعات: قرآن، حدیث، چهارده معصوم(ع)، عقاید و معارف اسلامی، اخلاق و تربیت، بهره‌مند شوید.

قصه ها و نکته ها

مجموعه حاضر، دربردارنده 245 قصه کوتاه، برگرفته از سلسله سخنرانی‌های حجّت الاسلام ظهیری در موضوعات مختلف: تاریخی، اجتماعی، اخلاقی و عرفانی است که بسیار دلنشین و آموزنده است.

نور احکام (1-5)

محتویات این مجموعه کاربردی، عبارت است از:

  • * آموزش 379 مسئله از احکام عملیّه در 73 دقیقه به صورت چند رسانه‌ای منطبق با فتاوای مراجع تقلید؛ ارائه 24 درس با موضوعات: تقلید، طهارت، وضو، غسل، تیمم و احکام موت.
  • * آموزش چندرسانه‌ای 297 مسئله از احکام عملیّه مورد اتّفاق مراجع معظم تقلید در یک ساعت؛ ارائه احکام نماز، مشتمل بر موضوعات: کلیات نماز، مقدمات نماز، واجبات نماز، مبطلات و شکیات نماز.
  • * آموزش چندرسانه‌ای 265 مسئله از احکام عملیّه مطابق با فتاوای مراجع معظم تقلید در مورد انواع نماز و آداب آن، به همراه احکام ویژه قرآن در 16 درس طیّ 73 دقیقه با موضوعات: احکام نماز قضا، نماز جماعت، نماز جمعه، نماز عید، نماز آیات، نماز مسافر، آداب نماز.
  • * آموزش چندرسانه‌ای 263 مسئله از احکام عملیّه در 16 درس طیّ 76 دقیقه، با موضوعات: فضیلت و کیفیت نمازهای مستحبی، روزه، زکات، خمس، امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، جهاد و دفاع.
  • * آموزش احکام از ابتداء معاملات تا پایان رساله توضیح المسائل به مدّت 75 دقیقه، مشتمل بر موضوعات: معاملات، نذر و قسم، اموال پیداشده، احوال شخصیه، احکام جزایی.

وصیت‌نامه امام خمینی(ره)

در این برنامه، متن وصیت‏نامه سیاسی الهی حضرت امام خمینی(ره) به همراه «درختواره موضوعی» با محورهای: «مقدمه» و «سیاست، فرهنگ، اقتصاد، اقشار و گروه‌های اجتماعی، مخالفان داخلی، نیروهای مسلح، جنگ تحمیلی و جهان اسلام»، گنجانده شده است. این نرم‌افزار همچنین، مشتمل بر متن 37 عنوان کتاب در 58 جلد از آثار موضوعی حضرت امام خمینی(ره) و دیگر کتب مرتبط است.

همراه با مبلّغان - نسخه 2

علاقه‌مندان به مباحث تبلیغی و آموزش دینی، می‌توانند از محتویات این لوح فشرده استفاده کنند و به متن 66 عنوان کتاب در 74 جلد از آثار حجّت الإسلام والمسلمین محمود اکبری، در موضوعات: اجتماعی، اعتقادی، اخلاقی، تربیتی، فقهی و آموزشی دسترسی داشته باشند؛ آثاری همچون: مهارت‌های آموزش اخلاق، برای ریحانه (رهنمودهایی برای دختران جوان)، خرافه‌ها و واقعیت‌ها، مهارت‌های زندگی، نکته‌های ناب اخلاقی، احکام شعری کودکان و عطر رمضان.

این کتابخانه، دربردارنده 8 قطعه فیلم سخنرانی درباره احکام شرعی و شیوه‌های بیان آنها، و نیز فلش‌کارت‌های آموزش احکام می‌‌باشد.

ب. محصولات وبی نور (برخط)

شماری از وبگاه‌های نور، برای محقّقان و متخصّصان علوم و معارف اسلامی کاربرد بسیاری دارند؛ امّا کاربران غیرمتخصّص هم می‌توانند از محتوای آنها بهره ببرد. برخی از این پایگاه‌ها که برای مخاطبان عمومی قابل استفاده است، عبارت‌اند از:

حوزه‌نت

این وبگاه، از مهم‌ترین پایگاهی مرکز در حوزه دین و فرهنگ با رویکرد عمومی است. مهم‌ترین بخش‌های حوزه‌نت عبارت‌اند از: کلام جاودان (قرآن کریم با دو ترجمه فارسی و دو ترجمه انگلیسی، نهج البلاغه همراه با ترجمه و شرح، صحیفه سجادیه به همراه ترجمه فارسی و ترجمه انگلیسی چیتیک)؛ گنجینه معارف؛ دانشنامه؛ پرسش‌وپاسخ؛ احادیث؛ علماء و بزرگان؛ گوهر ناب (حکایات، امثال و حکم، دانستنی‌ها و مواعظ کوتاه)؛ کتابخانه؛ مجلات؛ پایان‌نامه؛ ویژه‌نامه؛ اخبار؛ نگارخانه.

پایگاه امام علی(ع)

پایگاه اینترنتی امام علی(ع) در سال امیرالمؤمنین(1379ش) به سفارش «ستاد بزرگداشت سال امیرالمؤمنین علی(ع)» و توسط مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، با قابلیت‌های مختلف، طراحی و افتتاح گردید. مهم‌ترین بخش‌های این وبگاه، عبارت است از: دانشنامه، کتابخانه، قرآن، نهج‌البلاغه، شعر و ادب، زیارت مجازی، مقالات، پرسش‌وپاسخ، پایان‌نامه، گالری، علماء شیعه، مراکز شیعه، پایگاه‌ها، ویژه‌نامه.

ویکی نور

این وبگاه، دانشنامه‌ای در موضوع کتاب‌شناسی و زندگی‌نامه پدیدآورندگان کتاب‌هاست که مقالات آن، توسط بخش تألیف و تدوین مرکز، طیّ سال‌های متمادی نگاشته شده است. این مقالات در بخش کتاب‌شناسی نرم‌افزارها نیز آمده است. ویکی‌نور، با برقراری ارتباط دوسویه با کاربران، دنبال ویرایش، تصحیح، تکمیل و تولید بیشتر محتوای علمی برای پژوهشگران است.

همراه نور

همراه نور، وبگاهی برای ارائه و مطالعه کتب الکترونیکی، به‌ویژه در حوزه علوم اسلامی، انسانی و آموزشی است. این کتب، از گنجینه‌ غنیّ منابع مرکز نور فراهم آمده و در اختیار علاقه‌مندان به حوزه کتاب و کتابخوانی قرارگرفته است. در پایگاه همراه نور، کاربر می‌تواند از امکانات متنوّعی جهت دریافت رایگان، خرید و مطالعه کتب بهره‌مند شود.

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: سه شنبه, 25 آذر 1399
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 63
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 72
بازدید 4509 بار
شما اينجا هستيد:خانه آرشیو فصلنامه شماره 72 (پائیز 1399) نرم‌افزارهای نور در حوزه تبلیغ و فرهنگ دینی