تازه‌های اطلاع رسانی اسلامی 39

پنج شنبه, 30 شهریور 1391 ساعت 15:19
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

مرکز نور تولید کرد

لوح فشرده مجموعه آثار آیت الله شیخ محمدجواد خراسانی(ره) به همت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تولید و به جامعه علمی کشورعرضه شد.

این لوح فشرده حاوی متن کامل 14جلد کتاب از آثار آیت الله خراسانی(ره) شامل: معارف الائمه، الامامه عند الشیعه الامامیه، البدعیه و التحریف، بینه رحمت، تلخیص النحو، آهی سوزان برای منتظران امام زمان(عج)، مهدی منتظر، منظومه عربی در رجال، جهاد اکبر و مخطوطات می‌باشد.

جستجوی ساده و پیشرفته در متن و فهرست کتب، متن و ترجمه کامل قرآن کریم به همراه قابلیت جستجو در آیات، ارتباط واژگان متون با 10 دوره لغت‌نامه عربی و فارسی، قابلیت‌های متنوع پژوهشی، یادداشت‌برداری و چاپ، از جمله قابلیت‌های این لوح فشرده به شمار مي‌رود.

نرم‌افزار مشاوره توليد شد

به همت واحد مالتی مدیا بخش خدمات فرهنگی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، لوح فشرده «راهنمایی و فنون مشاوره» تولید و وارد بازار شد.

این لوح فشرده با همکاری دانشگاه معارف اسلامی و با عرضه سلسله مباحث علمی این دانشگاه از سوی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در قالب لوح فشرده توليد شده است. این لوح فشرده، با موضوع «مهارت‌ها و فنون مشاوره» توسط استاد محترم حجت الاسلام ‏والمسلمين دكتر آذربايجانی در 30 برنامه آموزشی 35 دقيقه‌ای تهيه و تدوین شده است.‏

علاقه‌مندان می‌توانند موضوعاتی از جمله: روش‌ها و فنون مشاوره، ضرورت و اهمیت مشاوره از دیدگاه علمی و دینی، عوامل گسترش فرهنگ مشاوره، تاریخچه مشاوره در ایران و جهان، عوامل گسترش فرهنگ مشاوره، انواع راهنمایی و مشاوره را پیگیری و دنبال کنند.

همچنین موارد دیگری مانند: «اصول، اهداف، خدمات و اركان مشاوره»، «عوامل مؤثر در پيشرفت مشاوره»، «شناخت وضعيت و ‏مشكلات موجود»، «نظريه‌های مشاوره (فنون و روش‌های درمانی)»، «فنون و مهارت‌های راهنمايی و مشاوره»، « فنون عمومی ‏و اختصاصی مشاوره» در این لوح فشرده در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

لوح فشرده خوشه‌هاي معرفت توليد گرديد

لوح فشرده مجموع دروس اخلاق مراجع معظم تقلید و اساتید برجسته حوزه، با عنوان «خوشه‌های معرفت»، به همت واحد مالتی مدیا بخش خدمات فرهنگی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه تولید شد. این برنامه با هدف عرضه ناب‌ترین سخنان و بیانات بزرگان حوزه و دین مبین اسلام در قالب دو DVD تولید و به زودی وارد بازار خواهد شد.

لوح فشرده «خوشه‌های معرفت» به صورت فایل‌های صوتی، حاوی سخنرانی‌ها و بیانات مراجع معظم تقلید و شخصیت‌های برجسته حوزه، همراه با تصاویر مرتبط می‌باشد. محققان و پژوهشگران حوزه اخلاق می‌توانند با استفاده از این DVDهای صوتی، از مجموعه سخنرانی‌های شخصیت‌هایی چون حضرات آیات عظام و علمای اخلاق: مکارم شیرازی، جوادی آملی، ناصری، مظاهری، علامه جعفری، بهاء‌ الدینی، مشکینی، شهید مطهری، مجتهدی و... بهره بگیرند.

عرضه مجموعه آثار حضرت آیت الله العظمی موسوی اردبیلی

به همت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی لوح فشرده مجموعه آثار حضرت آیت الله العظمی موسوی اردبیلی تولید و در بازار عرضه شد.

متن کامل 10 عنوان از آثار حضرت آیت الله العظمی موسوی اردبیلی شامل: فقه الحدود (4 جلد)، فقه القضاء (2 جلد)، فقه المضاربه، فقه الشرکه، مناسک حج، رساله فارسی، رساله عربی (نهج الرشاد)، در پرتوی وحی (2 جلد)، همپای انقلاب، ره توشه نوجوانان و زندگینامه ایشان، از محتویات این لوح فشرده گرانسنگ می‌باشد. پژوهش در متن از طریق فهرست درختی و گزینشی، جستجوی ساده و پیشرفته در متن و فهرست کتاب‌های برنامه، متن کامل قرآن کریم با ترجمه فارسی و قابلیت جستجو در آیات، 10دوره لغت‌نامه عربی و فارسی در  62 جلد با قابلیت جستجو، از جمله قابلیت‌های لوح فشرده مجموعه آثار حضرت آیت الله العظمی موسوی اردبیلی است. همچنین علاقه‌مندان و محققان می‌توانند با مراجعه به این نرم‌افزار از قابلیت‌های متنوع پژوهشی همچون: نمایه‌زنی، حاشیه‌نویسی، رنگی کردن و علامت گذاری بهره‌مند شوند.

پايگاه‌ اطلاع‌رسانی محتوايی و خدمات‌رسانی تبيان قم رونمايی شد

پايگاه‌ اطلاع‌رسانی محتوايی و خدمات‌رسانی تبيان قم در راستای توسعه اطلاع‌رسانی دينی و مذهبی رونمايی شد.

بيش از 150 موضوع مختلف در اين پايگاه مورد توجه قرار گرفته است كه از آن جمله می‌توان به: لوای شيعه، خانه و خانواده، دين و انديشه، انقلاب اسلامی، علم و فناوری و پزشكی و سلامت اشاره كرد.

كتابخانه الكترونيكی، بانك مقالات و نرم‌افزارها، گالری تصاوير، صوت و ويدئو، را از ديگر بخش‌های پايگاه اطلاع‌رسانی محتوايی و خدمات‌رسانی تبيان قم به شمار می‌رود. اين پايگاه يك فضای دينی و مذهبی است و در آن مطالبی ارائه می‌شود كه برای كاربران داخل و خارج كشور قابل استفاده باشد. سه ركن: غدير، عاشورا و انتظار به عنوان سه استراتژی اساسی شيعه در اين پايگاه به صورت ويژه مورد توجه قرار گرفته است.

نرم‌افزار مأخذشناسی زندگی حضرت خديجه(س) رونمايی شد

نرم‌افزار «شيدای امين» (مأخذشناسی زندگی حضرت خديجه (س)) همزمان با برگزاری مراسم اختتاميه بخش حوزوی بيستمين نمايشگاه بين‌المللی قرآن كريم رونمايی شد.

اين نرم‌افزار، نخستين نرم‌افزار پژوهشی در مورد زندگی حضرت خديجه(س) است كه فعاليت‌های تحقيقاتی آن در مورد تاريخ زندگی حضرت خديجه(س) از سوی مدرسه علميه خواهران حضرت خديجه(س) تهران و تحت اشراف و تأييد شخصيت‌هايی چون مرحوم سيدجعفر شهيدی و حجت‌الاسلام والمسلمين محمود مرعشی انجام شده است.

در جريان كتاب‌شناسی اين اثر، حدود 1100 جلد كتاب از قدما و معاصرين مورد بررسی قرار گرفته است و از اين ميان، مطالب مربوط به حضرت خديجه (س) از ميان 208 عنوان در 386 جلد، استخراج و فيش‌برداری شده و در نرم‌افزار حاضر ارائه شده است.

از جمله ويژگی‌های این نرم‌افزار می‌توان به دسترسی به: فيش‌های پژوهشگران، شناسنامه منابع مورد استفاده به همراه 6000  تصوير از متن منابع نرم‌افزار، دسترسی به عناوين، نمايه‌ها و كليدواژه های مربوط به هر عنوان از طريق درختواره و جستجوی ساده و پيشرفته و عرضه فهرست‌‌ها و نمايه‌‌‏های مختلف (ايندكس) جهت آسان‌سازي در امر تحقيق اشاره كرد. در نرم‌افزار شيدای امين، از چهار طريق درختواره، كليدواژه، نمايه و چكيده می‌توان با استفاده از امكان جستجوی قوی كه در اين نرم‌افزار تعبيه شده است، به اطلاعات مورد نظر دست يافت. حاشيه‌نويسی، يادداشت‌برداری، برگزيده كردن مطالب و دسته‌بندی مطالب نيز از ديگر امكاناتی است كه اين نرم‌افزار در اختيار كاربران و محققان قرار می‌دهد.

پايگاه «افق انديشه» راه‌اندازی شد

پايگاه مديريت آموزش‌های آزاد «افق انديشه» به نشانی www.ofogheandishe.ir توسط آيت‌الله مصباح يزدی افتتاح شد.
راه‌اندازی پايگاه «افق انديشه» به عنوان پايگاه مديريت آموزش‌های آزاد، تلاشی در جهت ايجاد محيطی علمی و روزآمد برای حضور صميمانه اساتيد، دانشجويان، فرهنگيان و نخبگان در حوزه‌های گوناگون علوم انسانی است. اين پايگاه با هدف پاسخگويی به نيازهای فكری و بالا بردن سطح آگاهی و توانمندی مخاطبانی كه می‌خواهند با تلاش و كوشش خود، زمينه‌ساز تحولی شگرف در جامعه اسلامی بر اساس مبانی عميق دينی باشند، راه‌اندازی شده است. ارتباط مستمر و سازنده با دانشجويان، اساتيد، فرهنگيان و شركت‌كنندگان در دوره‌های مختلف آموزش آزاد در سطوح مختلف و ايجاد پل ارتباطی بين اساتيد آموزش‌های آزاد با افراد شركت‌كننده و توسعه و تعميق آگاهی، معرفت دينی و اخلاقی، از جمله اهداف راه‌اندازی اين پايگاه است.

نرم‌افزار سيره حضرت فاطمه (س) رونمايی شد

نرم‌افزار «بانوی عفاف» به عنوان نرم‌افزاری جديد و كامل در زمينه سيره حضرت زهرا (س) در بخش رسانه‌های ديجيتال بيستمين نمايشگاه بين‌المللی قرآن كريم، رونمايی شد.

اين نرم‌افزار شامل: زندگی‌نامه، خطابه، زيارات و نيايش‌های مربوط به دخت پيامبر اسلام (ص) مي‌باشد. در اين برنامه همچنين اطلاعاتی در مورد سخنان و شهادت آن حضرت در اختيار كاربران قرار می‌گيرد. اشعار مربوط به حضرت زهرا(س)، مولودی‌ها و مداحی‌های مربوط به آن حضرت، از ديگر امكانات اين نرم‌افزار است. همچنين تمام كتاب‌های مربوط به زندگی آن حضرت در بخش كتابشناسی معرفی شده است. داستان‌های تصويری به همراه كتابخانه‌ای از كتب علوم اسلامی، متن نهج‌البلاغه، صحيفه سجاديه و مفاتيح‌الجنان و نيز بازی و سرگرمی، از ديگر ويژگی‌های اين نرم‌افزار است.

ويكی مطهر در فضای مجازی بارگذاری شد

ويكی مطهر در راستای معرفی آثار و شخصيت شهيد مطهری در فضای مجازی بارگذاری شد.

ويكی مطهر، مايه اصلی نمايه‌سازی متون كتاب‌های شهيد مطهری بوده كه به منظور آسان‌سازی پژوهش در حوزه‌های مختلف علوم انسانی با استفاده از آثار شهيد مطهری تدوين شده است. در اين فضا كتاب‌هايی از شهيد مطهری كه تا سال 85 منتشر شده‌اند، به صورت موضوعی در مركز اطلاعات و مدارك اسلامی نمايه‌سازی شده‌ و به صورت يك نرم‌افزار برای استفاده پژوهشگران ارائه شده است. پس از استقبال بی‌نظير از نرم‌افزار مطهر، كارشناسان مركز اطلاعات و مدارك اسلامی به اين فكر افتادند كه اين اطلاعات را در قالب دائرة‌المعارف الكترونيكی ارائه دهند. ويكی مطهر، حاوی 59 عنوان از آثار شهيد مطهری است كه حدود 90 جلد از كتاب‌های شهيد مطهری را به صورت موضوعی در دسترس پژوهشگران قرار داده است. افزون بر اين، 29 قطعه از سخنرانی شهيد مطهری به صورت صوتی و بيش از 100 عدد از آلبوم تصاوير شخصی اين استاد فرهيخته، مصاحبه، سخنرانی، خاطرات و نوشته‌های ديگران در موضوع شهيد مطهری توسط كارشناسان مركز اطلاعات و مدارك اسلامی گردآوری شده است. شناسنامه 56 كتاب و بيش از 400 مقاله در خصوص با شخصيت علمی و سيره سياسی شهيد مطهری، از ديگر مطالبی است كه برای غنی‌سازی محتوای اين ويكی جمع‌آوری شده است.

مجتمع ديجيتال نورالهدی جامعة الزهرا(س) قم راه‌اندازی شد

مجتمع ديجيتال نورالهدی جامعة‌الزهرا(س) 9 خردادماه، با پيام رئيس جمهوری به صورت مانيتورينگ راه‌اندازی شد.

اين مجتمع ديجيتالی، در راستای پاسخگويی نياز طلاب به آشنايی با عرصه رسانه و ديجيتال و استفاده از ظرفيت برای فراگيری علوم اسلامی و ترويج آموزه‌های مكتب اهل‌بيت(عليهم‌السلام) راه‌اندازی گرديد. مخاطبان اصلی اين مجتمع، بانوان طلبه است. اميد است با افزايش امكانات و ظرفيت‌های موجود، اين مجتمع، بر اساس مقررات و ضوابط موجود، به خانواده‌های طلاب و دانشجويان نيز خدمات‌رسانی نمايد. از جمله امكانات اين مجتمع، اينترنت پاك است كه بر اساس قوانين فيلترينگ جمهوری اسلامی، فضای مجازی پاكی را در اختيار كاربران قرار می‌دهد و همچنين از طريق سرور مركزی نيز كنترل‌های لازم انجام می‌شود.

وجود گيم‌نت با ارائه بازی‌های سالم كودكانه ايرانی برای سنين مختلف و همچنين بخش نرم‌افزاری، از ديگر بخش‌های اين مجتمع می‌باشد. در بخش نرم‌افزارها، انواع نرم‌افزارهای اسلامی و دينی و علمی در اختيار طلاب قرار دارد.

لوح فشرده مجموعه آثار علامه دکتر سید جعفر شهیدی(ره) تولید شد

همزمان با برپایی گنگره بزرگداشت علامه دکتر سید جعفر شهیدی(ره) نسخه اول مجموعه آثار این عالم وارسته به همت بخش خدمات فرهنگی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تولید شد.

نسخه اول این لوح فشرده شامل متن کامل 5 عنوان کتاب از آثار علامه دکتر سید جعفر شهیدی در 11 جلد، در قالب مباحثی از جمله: امام سجاد (ع)، نهج البلاغه، عرفان ادبی، حج و تاریخ است. زندگی‌نامه علی بن الحسین(ع)، شرح مثنوی معنوی (7 جلد)، ترجمه نهج البلاغه، درّه نادره: تاریخ عصر نادرشاه و عرشیان، از جمله آثار ارائه شده در اين برنامه است.

جستجوی ساده و پیشرفته در متن و فهرست از طریق کلمه و عبارت، پژوهش در متن از طریق فهرست درختی و گزینشی، مقایسه دو متن از قسمت‌های مختلف یک یا دو کتاب با یکدیگر، متن کامل قرآن کریم با ترجمه فارسی و قابلیت جستجو در آیات، ارائه لغت‌نامه با قابليت جستجو و ارتباط با متن كتب، قابلیت‌های پژوهشی، مانند: نمایه‌زنی، حاشیه‌نویسی، رنگی کردن و علامت گذاری، امکان يادداشت‌برداري، ذخيره، ويرايش و چاپ متن، از جمله قابلیت‌های پژوهشی این نرم‌افزار به شمار مي‌رود.

تولید لوح فشرده قرآنی ترجمان وحی

در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان، لوح فشرده قرآنی «ترجمان وحی» به همت مؤسسه فرهنگی ترجمان وحی و مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تولید و در دسترس جامعه قرآنی قرار گرفت.

این لوح فشرده با هدف آسان‌سازي روان خوانی و درک معنا و مفهوم قرآن کریم برای علاقه‌مندان خارج از کشور به 25 زبان زنده دنیا گردآوری شده است. این لوح فشرده حاوی متن و فهرست کامل سوره‌های قرآن کریم به همراه 80 ترجمه به 25 زبان زنده دنیا مانند: فارسی، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی، اسپانیایی، اندونزیایی، ترکی استانبولی، کردی، آذربایجانی، اردو، چینی، روسی، ژاپنی و هندی است. سه آوانگاری کامل قرآن کریم به زبان انگلیسی، قابلیت جستجو در متن آیات و ترجمه‌های قرآن کریم، امکان مقایسه ترجمه‌های مختلف با یکدیگر، ارتباط متن آیات با سه عنوان فرهنگ لغت قرآنی در 22 جلد، و قرائت ترتیل آیات با صدای استاد محمد صدیق منشاوی، از جمله قابلیت‌های پژوهشی این نرم‌افزار است.

پايگاه اطلاع‌رسانی رسول الله(ص) راه‌اندازی شد

پايگاه اطلاع‌رسانی رسول الله (ص)، در واكنش به اهانت فيلم موهن به ساحت مقدس رسول گرامی اسلام (ص)، با حضور معاون رئيس سازمان صدا و سيما در امور سيما به همت شبكه قرآن و معارف سيما راه‌اندازی شد.

تبيين ابعاد مختلف زندگی، سيره، فضائل و ويژگی‌های بارز نبی مكرم اسلام (ص) برای كاربران از اهداف راه‌اندازی اين پايگاه اطلاع‌رسانی به شمارمی‌رود. همچنين زمينه دسترسی علاقمندان و مشتاقان زندگی سراسر درس نبی مكرم اسلام (ص) به فيلم، كتاب و ديگر آثار نوشتاری، ديداری و شنيداری در اين پايگاه فراهم است.
كاربران برای بهره‌مندی از پايگاه اطلاع‌رسانی رسول الله (ص) می‌توانند به نشانی www.rasolollahtv.ir مراجعه كنند. این پايگاه، شامل: كلام رهبری، اخبار مرتبط به اين هتك حرمت، پاسخ به شبهات در خصوص پيامبر اعظم (ص)، زندگی‌نامه آن بزرگوار، صلوات بر پيامبر (ص)، آيات قرآن نازل شده بر ايشان، ادعيه و زيارت، پيامبر (ص) در اديان ديگر، سخنان بزرگان، مقالات، مصاحبه و گفتگو، گزارش تصويری، بانك صوتی، گالری تصاوير و رسانه های مكتوب است.

راه‌اندازی اولين پورتال جامع مهدويت در كشور‌

اولين پورتال جامع مهدويت به همت مؤسسه فرهنگی مهدی موعود(عج) راه‌اندازی شد.

پورتال جامع مهدويت با هدف پرسش، آموزش و پژوهش درباره امام موعود راه‌اندازی شده است. آشنايی بيشتر با امام زمان(عج)، اثبات وجود امام(عج) و از بين بردن شبهات افراد نسبت به موضوع مهدويت و غيبت، از جمله عوامل راه‌اندازی اين پورتال است. علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به نشانيwww.10000012.com و پر كردن يك فرم، به عضويت اين پورتال درآيند و جواب سؤالات خود در خصوص غيبت امام زمان(عج) را از طريق ارسال سؤالات به شماره پيامك 10000012 دريافت كنند.

راه‌اندازی بانك پيامك‌های مذهبی در كشور

پايگاه فرهنگی اطلاع‌رسانی راسخون، وابسته به سازمان اوقاف و امور خيريه، بانك پيامك‌‎های مذهبی را با بيش از 16600 پيامك مناسبتی شمسی و قمری به صورت رايگان در اختيار كاربران خود قرار می‌دهد. راسخون پيامك‌های خود را برای تمامی مناسبت‌های مذهبی، ملی و جهانی درنظر گرفته كه بر اساس آن موضوعات خاص، كاربران می‌توانند از اين پيامك‌ها استفاده كنند. جملات قصار انديشمندان جهان با موضوعات متنوع با قابليت ارسال رايگان، از ديگر قابليت‌های اين سامانه اينترنتی است. همچنين اين سامانه اين امكان را در اختيار كاربران خود قرار می‌دهد كه پس‌زمينه‌های دينی و مذهبی را به صورت رايگان دريافت و در تلفن همراه خود اجرا كنند.

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: یکشنبه, 26 شهریور 1391
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 60
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 39
بازدید 29353 بار
شما اينجا هستيد:خانه آرشیو فصلنامه شماره 39 (تابستان 1391) تازه‌های اطلاع رسانی اسلامی 39