بازدید شرکت کنندگان همایش بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی از مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی

چهارشنبه, 30 خرداد 1397 ساعت 18:07
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

به گزارش پایگاه مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نورسافت)، به همّت این مرکز، نرم افزار مربوط به آثار تولید شده در همایش بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی تولید و عرضه گردید.

بر اساس این گزارش، این نرم افزار که با همکاری دبیرخانه کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی تولید شده، ارائه دهنده متن کتاب های منتشر شده توسط این همایش بین المللی، به زبان فارسی، عربی، انگلیسی و اردو در محور شیعه و علوم اسلامی می‌باشد.

تفسیر و علوم قرآنی، عقاید و کلام، اصحاب، اهل بیت(علیهم السلام)، علوم حدیث، اخلاق، منطق و فلسفه، فرهنگ و تمدن، اصول فقه، فقه اسلامی، فقه مقارن، اخلاق، تاریخ، طبّ و پزشکی، جغرافیا، نجوم، علوم ادبی، علماء اسلامی، بانوان دانشمند شیعی، علوم مدیریت و اقتصاد و سیاست، از جمله موضوعات ارائه شده در نرم افزار کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی است که در هر موضوع، مقالات ارزنده ای ارائه شده است.

شایان ذکر است که جستجو به روش های گوناگون در الفاظ و عبارات متن و فهرست کتاب‌های برنامه، قابلیت مقایسه بین متون، امکان محدود کردن دامنه نمایش و جست‌وجو، دسترسی به متن قرآن کریم، ارتباط واژگان متون برنامه با چند دوره لغت نامه و نیز امکان یادداشت برداری، از جمله قابلیت های پژوهشی این نرم افزار به شمار می رود.

نرم افزار کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامیبه طوری کلّی، امکانات علمی و فنّی این کتابخانه دیجیتالی، به محقّقان امکان می دهد که به کاوش در کتب و مقالات منتشر شده همایش بپردازند و از محتوای ارزنده مجموعه آثار این کنگره بین المللی بهره ببرند.

گفتنی است که کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی با اشراف آیت الله العظمی مکارم شیرازی(حفظه الله) و با هدف معرفی و تبیین نقش ائمه اطهار(علیهم السلام) و علماء شیعه در ایجاد و گسترش علوم در سرزمین های مختلف اسلامی در طول تاریخ، با حضور 120 اندیشمند خارجی از 50 کشور دنیا، اردیبهشت ماه سال 1397 در شهر مقدس قم برگزار شد که مقالات آن در قالب بیش از 50 جلد تهیه و منتشر گردیده است.

به گزارش نورسافت، هم زمان با برگزاری کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی، اندیشمندان و فرهیختگانِ شرکت کننده در این کنگره، با حضور در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور)، ضمن بازدید از مرکز و آشنایی با تولیدات نور، با حجّت الاسلام والمسلمین حمید شهریاری، ریاست محترم مرکز، دیدار و گفتگو کردند.

در این مراسم، بازدیدکنندگان در وهله نخست توسط توضیحات مسئولان مرکز، با دستاوردها و افتخارات نور از نزدیک آشنا شدند و سپس، در سالن اجتماعات نور حضور یافتند.

بازدید شرکت کنندگان همایش بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی

سخنران نخست این مراسم، آقای محسن مسچی، معاون بین الملل مرکز نور بود که به جایگاه برجسته و نقش اوّل مرکز تحقیقات کامپیوتری علومی اسلامی در گسترش دیجیتالی معارف و فرهنگ شیعی در جهان اشاره کرد.

سپس، دکتر حسین بهرامی، با زبان عربی به ایراد سخن پرداخت و به اجمال این مرکز را برای حاضران در مراسم معرفی نمود و در ادامه، پایگاه جامع الأحادیث را که جامع مصادر حدیثی شیعی است، یکی از محصولات وبی نور برشمرد و قابلیت های مفید تحقیقاتی آن را توضیح داد.

آخرین سخنران این مراسم، دکتر حمید شهریاری، رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی بود که ضمن خیر مقدم به میهمانان و فرهیختگان حاضر در مجلس، به پیشینه و هدف از تأسیس مرکز نور اشاره نمود و بر وظیفه خطیر آن در عرضه و اشاعه پیام دینی انقلاب اسلامی در جهان کنونی، یعنی مبارزه با استکبار جهانی، تأکید ورزید. ایشان اظهار داشت: استکبار جهانی، تنها به تفرقه و تشتت میان مذاهب و پراکندگی در میان فِرق اسلامی دامن می زند و جز به سلطه بر سرزمین های اسلامی نمی اندیشد؛ امّا امروزه به برکت انقلاب اسلامی و تعالیم امام خمینی و رهبر معظم انقلاب، ما از عزت و استقلال برخورداریم و امیدواریم همه کشورهای اسلامی به این عزت و سربلندی دست یابند.

بازدید شرکت کنندگان همایش بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی

در پایان این مراسم، متکفّل نرم افزار «تاریخ تشیع» به توضیح این محصول و قابلیت های آن برای حضار پرداخت. این نرم افزار که نتیجه بیش از بیست سال کار تاریخی محقّقان این مرکز است، آثار و کتب عالمان شیعی را در موضوعات مختلف در دسترس علاقه مندان و پژوهشگران قرار داده و مشتمل بر متن 300 عنوان کتاب، با موضوع تاریخ تشیع به زبان فارسی و عربی است.

امکان محدودکردن کتب برنامه بر اساس زبان، پدیدآورنده و موضوعاتی همچون: باورهای اعتقادی شیعه امامیه، فرقه های شیعی، قبایل و خاندان های شیعی، جنبش ها و قیام های شیعی، دولت های شیعی، فرهنگ و تمدن شیعی، پراکندگی جغرافیایی شیعیان، ردّیّه ها و دفاعیّه ها، به همراه قابلیت دسته بندی اطلاعات 120 جلد کتاب به صورت درختی با بیش از 100 هزار اتصال، در سه محور: موضوعات، مشاهیر و مقالات، بخشی از امکاناتی است که در این نرم افزار گنجانده شده است.

از دیگر قابلیت های تحقیقاتی مفید در این برنامه می توان به این موارد اشاره نمود: دسته بندی بیش از هزار مقاله در 9 محور به همراه چکیده و قابلیّت اتصال به مقالات پایگاه مجلات تخصصی نور، عرضه درخت اطلاعات زندگانی مشاهیر و دانشمندان اسلامی با 57292 اتصال، ارائه 413 نقشه جغرافیایی شیعیان در 43 کشور، نمایش 359 تصویر از علماء برجسته شیعه بر اساس حروف الفبا.

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: یکشنبه, 27 خرداد 1397
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 30
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 62
بازدید 8047 بار
شما اينجا هستيد:خانه آرشیو فصلنامه شماره 62 (بهار 1397) بازدید شرکت کنندگان همایش بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی از مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی