گذری بر تازه‌های نرم‌افزاری نور

چهارشنبه, 31 شهریور 1400 ساعت 16:18
    نویسنده: علی نعیم‌الدین خانی* این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

اشاره

مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، در طیّ بیش از سی سال فعّالیّت در حوزه داده‌پردازی علوم اسلامی و تولید محصولات نرم‌افزاری در بسترهای مختلف، آن طور که مخاطبان و کاربران نور اذعان داشته‌اند، مسیر تولید دانش و عرصه پژوهش‌های اسلامی و معرفتی را هموار نموده و بحمدالله، دستاوردهای بزرگی را در این سال‌ها به دست آورده است.

در این نوشتار، خوانندگان محترم را با تازه‌های تولیدات نور در زمینه نرم‌افزارهای ویندوزی آشنا می‌سازیم و نگاهی اجمالی به محتوای و قابلیت‌های این محصولات داریم. مقاله حاضر، در دو بخش کلّی «محصولات اختصاصی نور» و «نرم‌افزارهای مشارکتی نور» سامان یافته است. گفتنی است که نوشته حاضر، از معرّفی نرم‌افزارهای تولیدی مرکز نور که بعد از نگارش این مقاله، عرضه خواهند شد، خالی است.

الف. نرم‌افزارهای اختصاصی نور

محصولات جدید ذیل، به همّت محقّقان علمی و متخصّصان فنّی مرکز نور تهیه و تولید شده است:

تفسیر صافی

در این محصول قرآنی، متن پنج جلد از کتاب گرانقدر تفسیر صافی، اثر حکیم، محدّث و مفسّر، محمّد بن شاه‌مرتضی، ملقّب به ملّا محسن فیض کاشانی ارائه شده است. از جمله قابلیت‌های تحقیقاتی این نرم‌افزار، طبقه‌بندی مطالب کتاب تفسیر صافی به صورت درختواره‌ای در سه شاخه اصلی: اعلام، علوم قرآن و نمایه‌هاست.

شاخه‌های فرعی که در هر یک از این سه مورد قابل دسترسی است، عبارت‌اند از:

  • - اعلام: أسماءالله و صفاته؛ معصومان؛ انبیاء و صالحان؛ رجال؛ نساء؛ قرّاء؛ جنّ و ملک؛ کتب آسمانی؛ منابع؛ اماکن؛ ادیان، فرق و قبایل؛ اسباب نزول؛
  • - علوم قرآن: سور مکّی، سور مدنی، سور مکّی و مدنی، اسامی آیات و سور، عدد آیات سور، ناسخ و منسوخ؛
  • - نمایه‌ها: وقایع و ایام، ادعیه، آراء تفسیری فیض، براهین و ردود، وجه تسمیه، مفاهیم فقهی، مطالب ادبی، اسناد، روایات موضوعی، روایات فضائل، نقد روایات، قرائت، روایات تفسیری.

قابلیت مشابه‌‎یابی متن انتخابی با امکان تعیین درصد تشابه، و نیز امکان ایجاد میز پژوهشی جهت انجام و ثبت پژوهش‌های کاربر، بخشی از امکانات ارزشمند «دانشنامه تفسیر صافی» است.

تفسیر طبری

کاربران در این نرم‌افزار، به متن کتاب تفسیر طبری (چاپ دارالهجر)، اثر مورّخ و مفسّر نامی جهان اسلام، محمد بن جریر طبری دسترسی دارند.

مطالب کتاب تفسیر طبری به صورت دانشنامه‌ای در سرفصل‌های: مباحث، اعلام، کلیدواژه‌ها و آیات، به صورت ذیل دسته‌بندی شده است:

  • - مباحث: استخراج و دسته‌بندی 100227 مبحث، مشتمل بر: 46182 مفهوم تفسیری، 2466 مفهوم اسباب نزول، 1466 مفهوم قرائت، 7028 مفهوم فقهی، 1000 مفهوم ادبی و 42085 مفهوم طرق روایات؛
  • - اَعلام: شامل 3953 علم؛ استخراج فهرست دانشمندان اسلامی، عناوین مفسّران، راویان، مقرّیان، فقیهان، ادیبان و اعلام موجود در اسباب نزول؛
  • - کلیدواژه‌ها: شامل 18993واژه؛ نمایش نمایه‌ها و واژگان پیراسته تفسیری، فقهی، ادبی، اسباب نزول، و طرق روایات؛
  • - آیات: 5926 آیه؛ برچسب‌گذاری فهرست سوره‌ها و آیات قرآن در هر یک از مباحث.

حکمت مشّاء

این برنامه، کتابخانه تخصّصی و فرهنگ موضوعی حکمت مشاء به شمار می‌رود که شامل متن 167 عنوان کتاب در 226 جلد، مشتمل بر 159 عنوان رساله از آثار حکمت مشّاء است. گفتنی است، فرهنگ موضوعی 14 عنوان کتاب در 18 جلد از آثار حکمت مشاء، شامل: چکیده‌نویسی متن (55597 موضوع)، نمایه‌سازی (44134 نمایه) و کلیدواژه (3868 کلیدواژه) است.

کتب برنامه در محورهای: حکمت نظری، حکمت عملی، فلسفه یونان، کلام فلسفی، داستان فلسفی، تفسیر فلسفی، تاریخ فلسفه، کتب مرتبط، کتب فارسی و کتب عربی، دسته‌بندی شده است.

برقراری ارتباط بین متون و شرح و ترجمه آنها، و جست‌وجوی ساده و پیشرفته در نمودار درختی نمایه‌ها و کلیدواژه‌ها و متن کتاب‌ها، از جمله قابلیت‌های این نرم‌افزار است.

فروغ خرد

فروغ خرد، در واقع، کتابخانه و فرهنگ موضوعی کتب فلسفی فارسی است. این محصول، دربردارنده متن 135 عنوان کتاب در 188 جلد، مشتمل بر 120 عنوان رساله از آثار فلسفی فارسی است.

فرهنگ موضوعی 3 عنوان کتاب در 8 جلد از آثار فلسفی فارسی، شامل: چکیده‌نویسی متن (10219 موضوع)، نمایه‌سازی (8263 نمایه) و کلیدواژه (1852 کلیدواژه) می‌باشد.

دسته‌بندی کتب برنامه در محورهای ذیل: حکمت نظری، حکمت عملی، حکمت متعالیه، حکمت مشّاء، حکمت اشراق، فلسفه یونان، منطق، کلام فلسفی، داستان فلسفی، تفسیر فلسفی، تاریخ فلسفه، فلسفه تطبیقی و کتب مرتبط، سامان یافته است.

برقراری ارتباط بین متون و شرح و ترجمه آنها، مرتّب‌سازی فهرست کتاب‌ها بر اساس: اولویت قرن، نام پدیدآور و عنوان کتاب، و قابلیت مشابه‌یابی متون با امکان انتخاب درصد تشابه، برخی از امکانات برنامه فروغ خرد است.

کلام اسلامی ـ نسخه 2 (کتابخانه و درختواره)

نرم افزار کلام اسلامیاین نرم‌افزار، متن 847 عنوان کتاب در 1600 جلد، مشتمل بر 298 رساله از آثار کلام اسلامی را ارائه نموده است. گفتنی است که در این برنامه، محتوای 111 عنوان کتاب بر اساس نمودار درختی علم کلام اسلامی، شامل: درخت (7602 شاخه)، مکمل یا نمایه (40040 نمایه) و کلیدواژه (5419 کلیدواژه)، تحلیل شده است.

کتب برنامه بر مبنای موضوعاتی همچون: کلام تطبیقی، فرق و مذاهب (مانند: امامیه، اشاعره، معتزله، اسماعیلیه و زیدیه)، تفاسیر کلامی، کلام اهل‌سنّت، کلام شیعه، کلیات علم کلام، ابواب کلامی (همچون: توحید، عدل، نبوّت، امامت و معاد)، پدیدآورنده و کتب فارسی، کتب عربی، قابل دسته‌بندی است.

برخی از قابلیت‌های کلام اسلامی2، عبارت است از: برقراری ارتباط بین متون و شرح و ترجمه آنها، و جست‌وجوی ساده و پیشرفته در: نمودار درختی، نمایه‌ها و کلیدواژه‌ها و متن کتاب‌ها.

مجموعه آثار آقابزرگ تهرانی

این محصول، متن 24 عنوان کتاب در 68 جلد از آثار محمّدمحسن آقابزرگ تهرانی به همراه کتب مرتبط با آثار ایشان را به زبان‌های عربی و فارسی در بردارد و در موضوعاتی چون: کتاب‌شناسی و شخصیت‌شناسی در علم تراجم، تألیفات قرآنی، فقهی و رجالی، سامان یافته است.

بعضی از کتاب‌های برنامه، عبارت‌اند از: الذریعة إلی تصانیف الشیعة، طبقات أعلام الشیعة، النقد اللطیف فی نفی التحریف، تاریخ حصر الاجتهاد، المشیخة، هدیة الرازی إلی الإمام المجدد الشیرازی، مصفی المقال فی مصنفی علم الرجال، ذیل کشف الظنون، الکشکول.

مجموعه آثار ابن رشدنرم افزار مجموعه آثار ابن رشد

متن کامل 70 عنوان در 90 جلد از آثار ابوالولید محمّد بن احمد بن محمّد بن رشد، فیلسوف، شارح و مفسّر آثار ارسطو، فقیه و پزشک برجسته در قرن ششم به همراه کتب مرتبط با آثار ایشان به زبان عربی، در موضوعات مختلف علوم اسلامی همچون: حکمت، کلام، طبّ و فقه، در این نرم‌افزار گنجانده شده است.

کاربر می‌تواند به دسته‌بندی کتاب‌ها بر اساس موضوعات، پدیدآوران و زبان، اقدام نماید.

برخی از آثار موجود در این محصول، عبارت است از: بدایة المجتهد و نهایة المقتصد، تهافت التهافت، السماء و العالم، تلخیص و تفسیر آثار ارسطو و مجموعه‌ای دیگر از آثار فلسفی، کلامی و فقهی ابن رشد و آثار مرتبط با او.

مجموعه آثار سید حیدر آملی

نرم افزار مجموعه آثار سید حیدر آملیاین نرم‌افزار، مشتمل بر متن 10 عنوان کتاب در 19 جلد از آثار سید حیدر بن علی حسینی آملی به همراه کتب مرتبط با آثار ایشان، به زبان‌های عربی و فارسی، در موضوع: عرفان، قرآن و تفسیر می‌باشد.

تفسیر المحیط الأعظم والبحر الخضم فی تأویل کتاب الله العزیز المحکم، جامع الأسرار ومنبع الأنوار، نقد النقود فی معرفة الوجود، أنوار الحقیقة وأطوار الطریقة وأسرار الشریعة، نصّ النصوص فی شرح الفصوص، از جمله کتاب‌های موجود در این کتابخانه دیجیتالی است.

مجموعه آثار علّامه شعرانی

در این برنامه، متن 38 عنوان کتاب در 105 جلد از آثار علّامه ابوالحسن شعرانی به همراه کتب مرتبط با آثار ایشان، به زبان‌های فارسی و عربی، در موضوعاتی چون: تفسیر، حدیث، تاریخ، فقه، لغت و نجوم، ارائه شده است.

برخی از آثار موجود در این مجموعه عبارت است از: ترجمه و تجوید قرآن مجید، پژوهش‌های قرآنی علّامه شعرانی، نثر طوبی، راه سعادت، تحقیق و تصحیح علّامه شعرانی بر مجامع روایی مانند: کتاب کافی و وسائل الشیعه، و کتب تاریخی مانند: منتخب التواریخ.

مجموعه آثار فخرالدین رازی

متن 52 عنوان کتاب در 108 جلد از آثار محمّد بن عمر فخر رازی به همراه کتب مرتبط با آثار ایشان، به زبان‌های عربی و فارسی، در موضوعاتی چون: تفسیر، حکمت، کلام، اصول فقه، طبّ و انساب، در این کتابخانه گنجانده شده است و مشتمل بر آثار متعدّدی است؛ همچون: تفسیر کبیر، شرح الإشارات والتنبیهات، المحصل، المحصول فی علم الأصول الفقه، الفراسة والشجرة المبارکة فی أنساب الطالبیة.

مجموعه آثار قاضی نورالله شوشتری

در بخش کتابخانه این نرم‌افزار، متن 12 عنوان کتاب در 47 جلد از آثار شهید قاضی نورالله شوشتری و کتب مرتبط با آثار ایشان، در زمینه: کلام شیعه، به‌ویژه مباحث دفاع از امامت و ولایت؛ شرح ادعیه؛ فقه شیعه امامیه، ارائه شده است.

کاربر می‌تواند به دسته‌بندی کتاب‌ها بر اساس: موضوعات، پدیدآوران، زبان و قرن، اقدام نماید.

این محصول، مشتمل بر سه اثر ارزشمند در دفاع از مذهب و مکتب تشیع، به نام‌های: احقاق ‌الحقّ و إزهاق الباطل (در جواب ابطال‌ الباطل)، الصوارم المُهرقة (در ردّ الصواعق ‌المحرقة) و مصائب النواصب (در ردّ نواقض ‌الروافض) می‌باشد.

جامع فقه 3 (کتابخانه و دانشنامه تخصصی فقه)

این محصول که در واقع، نسخه ارتقاءیافته جامع فقه اهل‌بیت(ع) است، شامل متن 1639 عنوان کتاب و رساله در 2863 جلد از منابع مهمّ در زمینه فقه، به زبان عربی و فارسی است. محتوای این محصول، در محورهای ذیل سامان یافته است: فقه استدلالی، منابع روایی فقهی، ادعیه و زیارات، استفتائات و رساله‌های عملیه، مناسک حجّ و مسائل مستحدثه، فقه مقارن، آیات الأحکام، قواعد فقهی، فرهنگ اصطلاحات و دائرة المعارف فقهی، کلیات و تاریخ علم فقه و کتاب‌های متن و شرح.

از جمله قابلیت‌های برنامه، دسته‌بندی کتاب‌ها بر اساس موضوعات، ادوار فقهی (قرن)، پدیدآوران، زبان و ابواب فقهی است. یکی از ویژگی‌های کاربردی جامع فقه3، امکان ارتباط متن 48 عنوان در 305 جلد به شرح و حاشیه و ترجمه است.

محقّق به واسطه این دانشنامه تخصّصی فقه می‌تواند به استخراج قواعد فقهی از کتاب‌های فقهی مبادرت ورزد و به تعریف هر یک از قواعد فقهی در کتب منتخب با امکان دسته‌بندی نمایش تطبیقات قواعد بر اساس: موضوعات، کتاب، ادوار فقهی، قرون، ابواب و زبان، دسترسی داشته باشد.

استخراج آیات الأحکام از منابع فقهی و تبیین فقهی آنها با امکان دسته‌بندی نمایش تطبیقات آیات الأحکام بر اساس: موضوعات، کتاب، ادوار فقهی، قرون، ابواب و زبان، از دیگر امکانات پژوهشی این نرم‌افزار فقهی است.

دروس حوزوی ـ نسخه 2

نسخه ارتقاءیافته کتابخانه دروس حوزوی، دربردارنده متن کامل 655 عنوان کتاب در 1833 جلد به زبان عربی و فارسی (461 عنوان کتاب عربی و 195 عنوان کتاب فارسی) است که شامل موضوعات ذیل می‌باشد:

ادبیات عرب (76 عنوان)، قرآن (122)، فقه (58)، اصول فقه (138)، کلام (44)، حدیث (66)، نهج البلاغه (26)، منطق (27) ، حکمت (67)، اخلاق و عرفان (46 عنوان).

کاربر می‌تواند کتاب‌های برنامه را بر اساس: موضوع، پدیدآورنده، قرن و زبان، دسته‌بندی نماید.

مجموعه آثار شیخ انصاری

این مجموعه آثار، مشتمل بر متن 167 عنوان کتاب و رساله در 316 جلد از آثار شیخ مرتضی انصاری و منابع مرتبط با آنها به زبان‌ عربی و فارسی است.

ارائه آثار مرتبط با شیخ انصاری با بیش از 30 شرح و حاشیه بر «مکاسب» و افزون‌ بر 20 شرح و حاشیه بر «رسائل»، به همراه امکان برقراری ارتباط بین متن، شرح و ترجمه و پیوند آنها با یکدیگر، از جمله ویژگی‌های این نرم‌افزار به شمار می‌رود.

مجموعه آثار علّامه سید محسن امین عاملی

مجموعه آثار علّامه سید محسن امین عاملی، شامل متن کامل 44 عنوان کتاب در 132 جلد از آثار ایشان به زبان عربی و فارسی، در موضوعات اسلامی ذیل است: تراجم، کلام، تاریخ تشیع، سیره معصومان(ع)، مقتل امام حسین(ع) و عزاداری.

از جمله ویژگی‌های این محصول، ارائه کتاب أعیان الشیعه برای نخستین‌بار به صورت دیجیتال (تصحیح‌شده: 56 جلدی) است. أعیان الشیعة در دو نسخه 56 جلدی و 12 جلدی، مستدرکات أعیان الشیعة، سیره معصومان(ع)، آل أبی‌طالب، البحر الزخار فی شرح أحادیث الأئمة الأطهار و مفتاح الجنّات، برخی از منابع عرضه‌شده در این نرم‌افزار می‌باشد.

ب. نرم‌افزارهای مشارکتی نور

محتوای متنی محصولات جدید ذیل، به همّت مؤسّسات علمی و نهادهای پژوهشی و دینی سامان یافته و توسط دست‌اندرکاران امر تولید و متخصّصان فنّی مرکز نور به صورت نرم‌افزار، تولید یا روزآمدسازی شده است. در اینجا به مهم‌ّترین آنها اشاره می‌کنیم:

حدیث ولایت

حدیث ولایت، مشتمل بر مجموعه بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مد ظله العالی) از سال 1357 تا 1399 است. این نرم‌افزار همچنین، دربردارنده متن 121 عنوان کتاب در 208 جلد از آثار انتشارات انقلاب اسلامی، به زبان‌های فارسی و عربی می‌باشد. موضوعات این کتب عبارت‌اند از: تفسیر قرآن و حدیث، سیره اهل‌بیت(ع)، اخلاق و سبک زندگی، فقه و احکام، انقلاب اسلامی، اقتصاد مقاومتی و اقتصاد اسلامی، سیاست و حکومت، جایگاه زن در سیاست و جامعه، شعر و ادبیات.

شماری از کتاب‌های بخش کتابخانه برنامه عبارت‌اند از: رساله آموزشی مطابق با فتاوای مرجع عالی‌قدر حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (2 جلد)؛ بیان قرآن (تفسیر سور جزء28)؛ دوره شرح نهج‌البلاغه؛ همرزمان حسین (ع)؛ دو امام مجاهد؛ روشنای علم؛ مجموعه‌ ره، رهرو، رهبر؛ مجموعه‌ حیات طیّبه؛ خون دلی که لعل شد؛ اندیشه مقاومت؛ فتنه‌ تغلّب؛ انتخاب صالحان (9جلد)؛ چیستی چرایی اقتصاد مقاومتی؛ حوزه و روحانیت؛ زن و خانواده؛ بدان، ایدک الله؛ روش تحلیل سیاسی؛ آفتاب در مصاف؛ امّت اسلامی؛ خاتم سلیمانی؛ امین زبان و ادب فارسی؛ منشور معارف انقلاب اسلامی.

فصلنامه حکومت اسلامی

نرم افزار فصلنامه علمی پژوهشی حکومت اسلامی

این نرم‌افزار که به‌تازگی روزآمدسازی شده، شامل متن کامل 98 شماره از فصلنامه علمی ـ پژوهشی حکومت اسلامی انتشاریافته از سوی دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، در موضوع اندیشه و فقه سیاسی اسلام است که برای علاقه‌مندان به مباحث علوم سیاسی و حکومت اسلامی بسیار مفید و راهگشاست.

مجموعه آثار آل مامقانی

در این برنامه، متن 80 عنوان در 228 جلد کتاب از آثار آل مامقانی (حضرات آیات: شیخ عبدالله بن محمّدباقر مامقانی(قدس سره) (عبدالله اوّل)، شیخ محمّدحسن بن عبدالله مامقانی(قدس سره)، شیخ عبدالله بن محمّدحسن مامقانی(قدس سره) (عبدالله ثانی)، شیخ محی‌الدین بن عبدالله مامقانی(قدس سره) و شیخ محمّدرضا بن محی‌الدین مامقانی(دام ظله))، به زبان‌های عربی و فارسی، در موضوعاتی چون: علم رجال، درایةالحدیث، اصول فقه، فقه، احکام و معارف اسلامی، ارائه شده است.

بعضی از کتاب‌های عرضه‌شده در این نرم‌افزار، عبارت‌اند از: منتهی المقاصد (65 جلد)، تنقیح المقال فی علم الرجال (39 جلد)، ذرایع الأحلام إلی أسرار شرایع الإسلام (14 جلد)، بشری الوصول إلی أسرار علم الأصول (8 جلد)، مقیاس الهدایة فی علم الدرایة (7 جلد)، علم النّسب، رسائل الفقهیة، اثنی عشریة، هدایة الأنام، کشکول، رساله عملیه و الفوائد الطبیة.

مجموعه آثار استاد سید هادی خسروشاهی(ره) ـ نسخه 3

نرم افزار مجموعه آثار استاد سید هادی خسروشاهی رحمة الله علیه

این محصول که به‌تازگی ارتقاء یافته، مشتمل بر متن 132 عنوان کتاب در 134 جلد از آثار استاد سید هادی خسروشاهی(ره) به همراه کتب مرتبط با آثار ایشان، به زبان‌های فارسی و عربی است. موضوعات کتب برنامه عبارت است از: پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع)، تاریخ انقلاب اسلامی، حرکت‌های اسلامی، خاطرات علماء و شخصیت‌های سیاسی، اسلام و سیاست، ادیان و تقریب مذاهب.

کتاب‌هایی از قبیل: امام علی‌(ع) صدای عدالت انسانی (5 جلد)، اسناد نهضت اسلامی ایران، مجموعه آثار سید جمال‌الدین اسدآبادی، مجموعه خاطرات مستند استاد خسروشاهی(ره)، در این برنامه قابل دسترسی است.

مجموعه آثار مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث

نرم افزار مجموعه آثار مرسسه علمی فرهنگی دارالحدیث

متن 285 عنوان کتاب در 546 جلد از آثار منتشرشده در: «مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث»، «پژوهشگاه قرآن و حدیث» و «مرکز همایش‌های علمی و پژوهش‌های آزاد دارالحدیث»، به زبان فارسی و عربی، در موضوعاتی چون: تفسیر و قرآن، احادیث، عقاید، اخلاق، سیره و تاریخ، امامت، معارف اسلامی، سیاسی و اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، جوانان و روان‌شناسی، در این کتابخانه دیجیتالی گنجانده شده است.

برخی از کتاب‌های این برنامه عبارت‌اند از: دانشنامه امام حسین(ع) بر پایه قرآن، حدیث و تاریخ (14 جلد)؛ دانشنامه قرآن و حدیث (18 جلد)؛ میزان الحکمه با ترجمه فارسی (14 جلد)؛ دانشنامه امیرالمؤمنین(ع) بر پایه قرآن، حدیث و تاریخ (14 جلد)؛ دانشنامه امام مهدی(عج) بر پایه قرآن، حدیث و تاریخ (10 جلد)؛ دانشنامه عقاید اسلامی (10 جلد)؛ حکمت‌نامه پیامبر اعظم(ص) (14 جلد)؛ تفسیر روان (8 جلد)، فهرستگان نسخه‌های خطی حدیث و علوم حدیث شیعه (12 جلد).

مجموعه آثار آیت‌الله سبحانی ـ نسخه 3

این نرم‌افزار، دربردارنده متن 336 عنوان کتاب در 573 جلد از آثار حضرت‌ آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی(مد ظله) به همراه کتب مرتبط با آثار معظم‌له و منشورات مؤسّسه امام صادق(ع)، به زبان‌های عربی و فارسی، در موضوعات ذیل است: کلام و عقاید، فقه، تفسیر، فقه تطبیقی، اصول فقه، تاریخ اسلام، تراجم، شبهات و ردود، کلام جدید، ادبیات، فلسفه، فرق و مذاهب، رجال، علوم حدیث، اخلاق و سفرنامه.

بعضی از کتب این مجموعه، عبارت‌اند از: منیة الطالبین فی تفسیر القرآن المبین (24 جلد)، سلسلة المسائل الفقهیة (26 جلد)، علی مائدة العقیدة (16 جلد)، موسوعة طبقات الفقهاء (14 جلد)، منشور جاوید (14 جلد)، رسائل و مقالات (11 جلد)، سیمای فرزانگان (11 جلد)، سلسلة المسائل العقایدیة (10 جلد)، مفاهیم القرآن (10 جلد)، بحوث فی الملل والنحل (8 جلد)، فرهنگ عقاید و مذاهب اسلامی (8 جلد)، رساله توضیح المسائل به زبان اردو و ترکی.

مجموعه آثار آیت الله محمدابراهیم جناتی

متن 18 عنوان کتاب از آثار آیت‌الله العظمی محمد ابراهیم جناتی و آثار مرتبط در 35 جلد به زبان فارسی، عربی و اردو، در موضوعاتی چون: فقه، تاریخ فقه، سرگذشت فقیهان، اجتهاد و فتواها در اهل سنّت و شیعه، وحدت اسلامی، در این برنامه قابل دسترسی است.

آثار ارزشمندی مانند: رساله توضیح‌ المسائل(10 جلد)، کتاب الحجّ(5 جلد)، مجمع المسائل (3 جلد)، تطوّر اجتهاد در حوزه استنباط(2 جلد) و سیر تطوّر فقه اجتهادی در بستر زمان(2 جلد)، در این نرم‌افزار گنجانده شده است.

مجموعه آثار شیخ محمدحسن ربانی بیرجندی

متن 44 عنوان کتاب از آثار حجّت الاسلام والمسلمین شیخ محمّدحسن ربّانی بیرجندی و دیگر آثار مرتبط، به زبان فارسی و عربی در موضوعاتی چون: اصول فقه، فقه، تفسیر، حدیث و واژه‌شناسی، در این مجموعه ارائه شده است. برخی از این کتاب‌ها، عبارت است از: درس‌هایی از تاریخ فقیهان شیعه (2 جلد)؛ اصول نقد الحدیث؛ اصول فقه مقارن؛ ترجمه و شرح رساله ذهبیه؛ مجموعه مقالات دین، خرافه و تحریف.

مجموعه آثار دکتر علیزاده موسوی

این کتابخانه، شامل متن 18 عنوان کتاب در 21 جلد از آثار حجّت‌الاسلام والمسلمین دکتر سید مهدی علیزاده موسوی، به همراه کتب مرتبط با آثار ایشان، به زبان‌های فارسی و اردو، در موضوعات ذیل است: عقاید، فرق و مذاهب، وهابیت‌شناسی، سلفی‌گری، تاریخ، سفرنامه، حجّ، ایمان و کفر.

برخی از کتب برنامه، عبارت‌اند از: سلفی‌گری و وهابیت، مکر تکفیر، ایمان و کفر، موسم بیداری، از اوج تا فرود، نقد و بررسی تأثیرات سلفی‌گری بر بیداری اسلامی و راهکارهای جمهوری اسلامی ایران، بررسی تطبیقی ایمان و کفر از منظر مذاهب اسلامی و وهابیت.

مجموعه آثار آیت‌الله سید محمدحسین فضل الله

کاربر در این برنامه به متن 202 عنوان کتاب در 274 جلد از آثار آیت‌الله العظمی سید محمدحسین فضل‌الله(قدّس سرّه) به همراه کتب مرتبط، به زبان: عربی، فارسی، انگلیسی، اردو، بنگالی و فرانسه، درباره موضوعاتی چون: مسائل اجتماعی، احکام اسلامی، مسئولیت‌های اجتماعی، زنان، سیاست و قرآن، دسترسی دارد؛ آثاری همچون: الندوۀ (20 جلد)، تفسیر من وحی القرآن (20 جلد)، روی أخلاقیۀ (9 جلد)، الکلام السید (6 جلد)، إشراقۀ العقل (6 جلد)، خطاب العقل و الروح (4 جلد)، یکصد پرسش و پاسخ (4 جلد)، فقه الشریعۀ (3 جلد)، مسائل فی الحج (3 جلد).

مجموعه آثار آیت الله العظمی سید محمود هاشمی شاهرودی(قدّس سرّه) ـ نسخه 2

این محصول که نسخه روزآمدشده محسوب می‌شود، مشتمل بر متن کامل 43 عنوان کتاب در 75 جلد از آثار آیت‌الله العظمی سید محمود هاشمی شاهرودی(قدّس سرّه)، به زبان فارسی و عربی در موضوعات: اصول فقه، فقه، معارف اسلامی، اجتماعی و سیاسی است؛

بعضی از کتاب‌های موجود در این کتابخانه دیجیتالی، از این قرار است:

درسنامه اصول فقه (8 جلد)، بحوث فی علم الأصول (7 جلد)، محاضرات فی الفقه الجعفری (4 جلد)، درسنامه فقه (2 جلد)، منهاج الصالحین (2 جلد)، استفتائات (2 جلد)، بایسته‌های فقه جزا، رساله احکام جوانان (ویژه دختران و پسران)، گفتارهایی پیرامون نهضت حسینی، منشور سیاست، حقوق شهروندی، مبارزه با مفاسد، بیداری اسلامی.

مجموعه آثار آیت‌الله محمدعلی تسخیری(ره)

مجموعه آثار آیت‌الله تسخیری، دربردارنده متن 33 عنوان کتاب در 41 جلد از آثار به همراه کتب مرتبط با آثار ایشان، به زبان عربی و فارسی است که در این موضوعات سامان یافته است: اسلام و سیاست، اسلام و غرب، اسلام و ادیان، وحدت اسلامی، عقاید، تمدّن اسلامی، تقریب مذاهب، قرآن و علوم قرآنی.

برخی از کتاب‌های موجود در برنامه، عبارت‌اند از: بحوث فقهیة المعاصر(3جلد)، اقتصاد اسلامی، الأقلیات الاسلامیة و علاقاتها بمجتمعاتها، مرجعیت شیعه از آغاز تا کنون، وحدت اسلامی بر پایه مرجعیت علمی اهل‌بیت(ع)، حول القرآن، گزیده‌ای از اندیشه برخی شخصیت‌های تقریبی، پیرامون بیداری اسلامی.

پی نوشت:

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: سه شنبه, 30 شهریور 1400
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 56
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 75
بازدید 2896 بار
شما اينجا هستيد:خانه آرشیو فصلنامه فصلنامه شماره 75 (تابستان 1400) گذری بر تازه‌های نرم‌افزاری نور