ای نام تو بهترین سرآغاز

چهارشنبه, 30 بهمن 1381 ساعت 13:54
    نویسنده: سردبیر - محمد مهدی نمازی
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

حمد و سپاس خدای رحمان که توفیق خود را بدرقه راهمان ساخت تا با بهره مندی از علوم جدید و به خدمت گرفتن فن آوری اطلاعات، در مسیر ترویج معارف حقّه اسلامی خدمت گذار صاحبان اندیشه باشیم و با انتشار ره آورد مطالعات و تحقیقات رایانه ای در گستره علوم آل محمد صلی الله علیه و آله ، به کاروان دانش پژوهانِ دین باور یاری رسانیم و با معرفی ابزارهای نوین پژوهشی و اطلاع رسانی به منظور بازتاب انوار هدایت بخش قرآن و عترت علیهم السلام حرکتی تازه و بدیع را از سرگیریم.

با انتشار این شماره، دوره جدید انتشار مجله «ره آورد نور» پس از چند نسخه آزمایشی آغاز شد. ره آوردنور که با هدف بازنمود فعالیت ها و دست آوردها در زمینه داده پردازی علوم اسلامی وارد جامعه مطبوعات گردید، در انتشار آزمایشی با استقبال علاقه مندان این موضوعات روبرو گشت.

این مجله در مدت انتشار چندین پیش شماره توانست با مراکز علمی، فرهنگی، پژوهشی و سایر کاربران و مشتاقان حوزه نشرالکترونیکی با گرایش علوم اسلامی ارتباط برقرار کند و از دیدگاه ها و راهنمایی آنان بهره مند گردد.

انتشار مجله ره آورد نور با روش اطلاع رسانی در زمینه مطالعات رایانه ای علوم اسلامی، در واقع پاسخ به نیازی است که فراگیر شدن نرم افزارهای اسلامی در جامعه ما به وجود آورده است. با مروری کوتاه به پیشینه بسیار جوان انفورماتیک در کشور، خاصّه نرم افزارهای اسلامی که طی دهه گذشته در عرصه داده پردازی ظاهر شده است، و نیز بررسی این برنامه ها از جهت تنوع عناوین، موضوعات، قالب و محتوا، مخاطبان، شمارگان، توزیع و بازار فروش آنها، در می یابیم که رشد کمّی و کیفی آنها در مقایسه با سایر برنامه های کاربردی و دیگر نرم افزارها نه تنها کمتر نبوده، بلکه در برخی از عناوین اسلامی مانند قرآن کریم و موضوعات وابسته به آن، افزایش چشمگیر و تحسین برانگیزی داشته است.

فراگیر شدن رایانه ها در جامعه و عبور از طبقات خاص و سرایت به اقشار متوسّط جامعه و افزایش همه جانبه نرم افزارها و همگانی شدن دانش کاربری این ابزار در میان اقشار مختلف در طی چند سال اخیر، پرده از جذّابیت و توانایی های پنهانِ این پدیده عصر اطلاعات و ارتباطات برداشته است .

شتاب عرضه و تقاضا در بازار رایانه و نرم افزار، و رونق لوح های فشرده و سخت افزار که نتیجه آن گسترش فن آوری اطلاعات و ارتباطات و تسهیل در دسترسی همگانی به اطلاعاتِ پردازش شده و سهل الوصول است، به خودی خود مبارک و میمون خواهد بود. اما آنچه ارباب دانش و فرهنگ را دچار تشویش و نگرانی می کند، تبعات به کارگیری نادرست و غیر اصولی این ابزار در میان برخی از اقشار جامعه است؛ زیرا با آن که این پدیده می تواند جامعه و بخصوص قشر جوان را با جهشی فکری و فرهنگی روبرو سازد، ممکن است سوء استفاده آن، این طایفه بنیادین جامعه را از شکوفایی باز دارد. از سویی نیز به کارگیری رایانه و نرم افزار در میان برخی از اقشار متفکر بویژه در بین جامعه پژوهنده و فرهیخته کشور به صورت تشریفاتی و یا نگرش تردیدآمیز و غیر جدی به کارآیی این ابزار در امر تحقیق و تولیدِ فکر و اندیشه، باعث شده است که این فن آوری نتواند نقش مطلوب خود را به خوبی در عرصه علم و دانش کشورمان ایفا نماید.

از این رو، مجله ره آورد نور در صدد است با طرح مطالبی چند، به اشاعه فرهنگ کاربری صحیح رایانه ها در میان اقشار فرهنگی و دانش دوست و دین پژوه پرداخته و در جهت رشد و تعالی جامعه و بازنمود نتایج پژوهش های ثمربخش بویژه در حوزه علوم اسلامی که به مدد رایانه ها و نرم افزارهای آن فراهم شده، گام بردارد و خدمتی هر چند اندک به ساحت فرهنگ و اندیشه این مرز و بوم ارائه کند.

سعی ما بر آن است که در حدّ توانْ اطلاعاتی اشاعه دهیم که فرهیختگان و محققان را با کاربری آسان رایانه ها و مزایای بهره مندی از نرم افزارها آشنا سازد. همچنین با بیان چگونگی استفاده از نرم افزارهای دینی و بهره گیری از شبکه های جهانی و نیز ارائه راهکارهایی در زمینه استفاده بهینه از فن آوری اطلاعات، به «فرهنگ سازی بومی» در این حوزه بپردازیم.

ره آورد نور مفتخر است در این راستا با انتشار مستمر مجله، به جامعه مطبوعاتی کشور بپیوندد و آرزومند است که بتواند در خصوص فرهنگ سازی در حوزه داده پردازی علوم اسلامی و راهنمایی کاربران به سوی استفاده مطلوب از سرمایه های مادّی و معنوی سهمی بسزا داشته باشد. امید آن که به منظور تحقق این اهداف ما را در این دوره انتشار یار و یاور باشید.

والله المستعان

سردبیر

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: چهارشنبه, 23 بهمن 1381
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 2
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 1
بازدید 13785 بار
محتوای بیشتر در این بخش: منهج النور - دانشنامه علوی »
شما اينجا هستيد:خانه آرشیو فصلنامه شماره 01 (بهمن 1381) ای نام تو بهترین سرآغاز