گزارشی از فعالیت های دفتر شرکت نور رایانه سپهر در مشهد

پنج شنبه, 25 اسفند 1390 ساعت 15:08
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

به منظور معرفی فعالیت‌ها و خدمات شایسته مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در عرصه داخلی و بین‌المللی و به دنبال مطرح شدن این مرکز به عنوان مرجع دیتای دیجیتال علوم اسلامی، معرفی تولیدات و محصولات جدید نور به پژوهشگران و کاربران امری لازم و ضروری می‌نماید و با توجه به رشد چشمگیر مراجعان و مخاطبان این مرکز، امر تبلیغ و اطلاع‌رسانی مطلوب و مستمر نیز، نقش مهمی در حفظ و ارتقای جایگاه مرکز در مجامع علمی و فرهنگی ملی و فراملی دارد.

در این میان، راه‌اندازی دفاتر و نمایندگی‌های فعال در شهر‌های مهم کشور، کمک شایانی به تحقق اهداف مرکز می‌نماید. یکی از این دفاتر، دفتر شرکت نور رایانه‌سپهر در مشهد مقدس است. با توجه به وجود بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) در آن و حضور چند میلیون زائر که سالانه وارد این شهر می شوند و نیز با توجه به این‌که مشهد، مدرسه بزرگ دینی و تربیتی برای همه زائران و مأمن و محل جذب دانشمندان و علمای بزرگ بوده و هست، باید اذعان داشت که این شهر، استعداد و زمینه‌های بسیاری را برای معرفی مراکز علوم اسلامی همچون مرکز نور دارا است و به‌خوبی می‌توان از این قطب معنوی، فرهنگی و علمی خدمات ارزنده‌ای را به استان‌های رضوی، شمالی و جنوبی و به طور کلی شرق کشور ارائه نمود.

در همین راستا، با توجه به موافقت با پیشنهاد راه‌اندازی دفتر شرکت نوررایانه سپهر در مشهد، این دفتر از خرداد‌ماه 89 با اهداف ذیل تأسیس و فعال گردید.

ارائه خدمات مطلوب به کاربران منطقه شرق کشور (فروش و پشتیبانی)، برگزاری کارگاه‌های آموزشی تخصصی و عمومی برای اقشار هدف (طلاب، دانشجویان و اساتید)، پوشش خبری فعالیت‌های مرکز در شرق کشور (شبکه‌های استانی و محلی و مطبوعات منطقه)، توسعه شبکه نمایندگی‌های مرکز در شرق کشور و پشتیبانی آن‌ها، ایجاد فضایی مناسب جهت افزایش فعالیت‌های بخش خدمات فرهنگی از قبیل استفاده از دیتای دیگر مراکز و تولید نرم‌افزار‌های مشترک و همچنین فروش دیتای تولیدی مرکز، توسعه بانک‌های اطلاعات در حوزه‌ها و دانشگاه‌های شرق کشور به همراه پشتیبانی و به‌روز رسانی سریع و مستمر، حضور گسترده و پیوسته در نمایشگاه‌های منطقه، کاهش هزینه‌های مرکز در بخش‌های نمایشگاه و تبلیغات و برگزاری کارگاه‌های آموزشی.

یکی از فعالیت‌های مهم این دفتر، برگزاری نمایشگاه‌ است. وجود دو نمایشگاه بین‌المللی در منطقه، زمینه مساعدی را در بخش اطلاع‌رسانی و فروش نمایشگاهی ایجاد می‌نماید. در خصوص نمایشگاه‌هایی که در خراسانی رضوی برگزار می‌شود، می‌توان به نمایشگاه جشنواره رمضان و نمایشگاه تخصصی قرآن کریم، نمایشگاه پژوهش، نمایشگاه بین المللی کتاب و نمایشگاه بین‌المللی کامپیوتر اشاره کرد.

گفتنی است که سالانه در شهر مشهد، سه نمایشگاه استانی برگزار می‌گردد که عبارت‌اند از: نمایشگاه کتاب خراسان رضوی در آبان‌ماه، نمایشگاه قرآن و عترت در ماه رمضان، و نمایشگاه کامپیوتر و الکترونیک بهمن‌ماه.

حضور متمرکز و گسترده در نمایشگاه‌های مذکور در سال‌های 89 و 90 موجب گردید تا تعداد کاربران نور و مراجعه آن‌ها به دفتر، بعد از نمایشگاه افزایش چشمگیری بیابد.

همچنین، یکی از برنامه‌های نمایندگی مرکز در شهر مشهد، برگزاری نمایشگاه‌های موقت در مراکز و دانشگاه‌ها بوده که طی آن، در سال 89 تعداد 25 نمایشگاه و در سال 90 (تا پایان آذرماه) 20 نمایشگاه برگزار شد که از آن جمله می‌توان به: نمایشگاه دانشگاه فردوسی (4 مورد در سال‌های 89 و 90)، دانشکده الهیات و دانشکده ادبیات و نهاد رهبری، و نمایشگاه دانشکده تربیت معلم شهید بهشتی اشاره نمود.

از بحث نمایشگاه‌ها که بگذریم، به طور کلی، سایر فعالیت‌های دفتر شرکت نور رایانه‌سپهر در مشهد را می‌توان در این موارد خلاصه کرد:
برگزاری 160 جلسه کارگاه آموزشی در مدارس علمیه و دانشگاه‌ها مشهد و شهرستان‌های استان خراسان، برقراری ارتباط با مؤسسات و نهادها جهت ارائه محصولات با تخفیف وی‍ژه و توزیع گسترده (مانند: آستان قدس رضوی، کمیته امداد امام خمینی، آموزش و پرورش، دانشگاه فردوسی، دفتر تبلیغات و اوقاف)، پاسخگویی و حل مشکلات کاربران (تعویض نسخه‌های قدیمی، بیش از 800 مورد در هر سال؛ نصب برنامه‌ها، بیش از 500 مورد در یکسال؛ مراجعه و رفع سایر ایرادهای کاربران، بیش600 مورد؛ پاسخگویی تلفنی، به طور میانگین روزانه 20 مورد؛ پاسخگویی حضوری، به طور میانگین روزانه 15 مورد)، رایزنی و انجام امور اولیه راه‌اندازی بانک اطلاعات خودگردان (15 مورد)، عقد قرارداد با نمایندگی‌های مشهد و سایر شهرستان‌های استان (14 مورد).

افزون بر این، با توجه وسعت و اهمیت حوزه علمیه خراسان و تعداد زیاد مخاطبان محصولات نور در شمال شرق کشور، نمایندگی شمال شرق شرکت نوررایانه سپهر، فعالیت‌های خود را در پنج بخش عمده پیگیری می‌نماید:

  1. برگزاری کارگاه‌های آموزشی؛
  2. شرکت در نمایشگاه‌های استانی و کشوری در منطقه خراسان؛
  3. برگزاری نمایشگاه‌های موقت در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه؛ 
  4. توزیع مناسب نرم‌افزارهای نور و افزایش فروش در نمایندگی‌های وابسته و ارائه خدمات به کاربران؛ 
  5. رایزنی با مراکز هدف، مانند: آستان قدس رضوی، آموزش و پرورش و... به منظور فروش سازمانی.

برگزاری کارگاه‌های آموزشی، از دیگر اقدامات خوب این دفتر به شمار می‌رود. از این رو، از ابتدای سال 89 تا کنون، تعداد 160 جلسه کارگاه آموزشی در سطح دانشگاه‌ها، مراکز و حوزه‌های علمیه برگزار شده است. در این کارگاه‌ها مباحثی چون: قابلیت‌های پژوهشی نرم‌افزارهای نور، روش‌های فهرست‌سازی، شیوه استفاده از امکانات جانبی نرم‌افزار و نیز کاربردهای تحقیقاتی نرم‌افزارها آموزش داده می‌شود. برخی از این کارگاه‌ها به شرح ذیل است:

  • ـ 40 جلسه در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، مانند: دانشگاه فردوسی، تربیت معلم شهید بهشتی، دانشکده علوم قرآنی و دانشگاه آزاد.
  • ـ 80 جلسه در مدارس علمیه جامعة المصطفی نواب، مکتب نرجس و مدرسه حسنیه.
  • ـ 20 جلسه در مراکز و نهادها، مانند دفتر تبلیغات.

دفتر نمایندگی نور، در یکی از خیابان‌های اصلی و مرکزی شهر مشهد به جهت دسترسی آسان مخاطبان دایر گردیده و سیستم‌های فروش اینترنتی و فروش تلفنی آن نیز همزمان با روش فروش حضوری، به منظور کاهش موانع خرید، راه‌اندازی شده است. به دلیل خدمت‌رسانی مطلوب و به‌موقع، استقبال از سیستم فروش تلفنی و ارسال کالا با پیک در سال 1390ش، 30% افزایش یافته است. ضمن این‌که دست‌اندرکاران پُرتلاش این دفتر، تعداد 6 نمایندگی را در نقاط مختلف شهر مشهد، و تعداد 8 نمایندگی را در سایر شهرستان‌های استان فعال نموده‌اند.

یکی دیگر از بخش‌هایی که در نمایندگی مشهد دایر شده، بخش فروش سازمانی است که تا کنون اقدامات ذیل را سامان داده است:
توزیع نرم‌افزار کتابخانه معارف اسلامی در بخش زائرین خارجی حرم مطهر، 1400 نسخه؛ توزیع نرم‌افزار نور احکام در بخش پاسخگویی به سؤالات شرعی حرم مطهر رضوی، سالانه 5000 نسخه؛ توزیع نرم‌افزار نور احکام در اردوهای تابستانه کمیته امداد امام خمینی، 2000 نسخه؛ توزیع نرم‌افزار نور احکام در مدارس راهنمایی مشهد، 1500 نسخه؛ توزیع نرم‌افزار حماسه حسینی در دفتر تبلیغات واحد اعزام مبلغ محرم 90، تعداد 500 نسخه؛ توزیع نرم‌افزار دانش‌نامه علوی در جامعة المصطفی العالمیة، 500 نسخه؛ و... .

در مجموع، اقدامات خوب و تلاش‌های شایسته این دفتر موجب گردیده تا تعداد قابل توجهی از کاربران، مراتب تقدیر و تشکر خود را به طور کتبی و شفاهی به جهت راه‌اندازی خدمات برای کاربران نور در مشهد، اعلام نمایند.

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: دوشنبه, 22 اسفند 1390
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 10
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 37
بازدید 35348 بار
شما اينجا هستيد:خانه آرشیو فصلنامه شماره 37 (زمستان 1390) گزارشی از فعالیت های دفتر شرکت نور رایانه سپهر در مشهد