آموزش 50

یکشنبه, 31 خرداد 1394 ساعت 14:54
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

مشخصات مک شما چیست؟

مطمئناً داشتن یکی از رایانه های اپل با نام مک بوک، بسیار لذت بخش است؛ اما همان طور که می دانید، مک بوک ها نسخه های مختلفی دارند و به خاطر سپردن تفاوت ها در نام و مدل آنها نیز چندان آسان نیست؛ زیرا برای مثال، ممکن است دستگاه شما مک بوک پرو مدل Mid 2010 باشد یا مک بوک پرو Mid 2009 و یا حتی .Early 2011

آیا می دانید مک بوکتان چه مدلی است؟ چه پردازنده ای روی آن نصب شده و چند گیگابایت حافظه رم روی آن وجود دارد؟ همچنین، آیا می دانید چند اسلات رم روی دستگاه شما وجود دارد؟ آیا حافظه رم دستگاه شما قابل ارتقاست؟ اطلاعات کارت گرافیک چطور؟ اگر دوست دارید اطلاعات کاملی از این موارد داشته باشید، بهروش زیر عمل کنید:

  1. از گوشه بالا سمت چپ صفحه نمایش، روی لوگوی اپل کلیک کنید.
  2. از منوی به نمایش درآمده، روی About This Mac کلیک کنید تا پنجره اطلاعات سیستم برای شما نمایش داده شود.
  3. در این بخش، اطلاعات پایه رایانه شما در اختیارتان قرار خواهد گرفت. نسخه سیستم عامل نصب شده روی دستگاه، مدل و نسخه مک بوک، مدل پردازنده، میزان حافظه رم، مشخصات کارت گرافیک و سریال دستگاه، از جمله مشخصاتی است که در این بخش قابل مشاهده است.
  4. با انتخاب تبMemory ، می توانید اطلاعات کاملی از رم ها و اسلات های رم مک بوک کسب کنید. در این بخش، تعداد اسلات های رم و خالی یا اشغال بودن آنها به نمایش درمی آید. مجموعه رم های نصب شده روی دستگاه و محل نصب آنها روی هریک از اسلات ها نیز به صورت تصویری نمایش داده می شود.
  5. چنانچه به تب Overview مراجعه کرده و روی System Report کلیک کنید، اطلاعات کاملی از همه قطعات سخت افزاری در اختیار شما قرار می گیرد. شما می توانید با مراجعه به بخش System Report و انتخابGraphics / Displays ، اطلاعات مناسبی از کارت گرافیک نصب شده روی رایانه کسب کنید.
  6. در ادامه با مراجعه به تبStorage ، می توانید اطلاعاتی از هارددیسک و میزان فضای اشغال شده در آن را مشاهده کنید.

تغییر خودکار چاپگر پیش فرض

افرادی که با لپ تاپ کار می کنند و بناچار در چند محل از آن استفاده می کنند، به مشکلاتی برمی خورند که ممکن است برای هیچ یک از کاربران دیگر مشکل به شمار نرود؛ یکی از این مشکلات، چاپگر پیش فرض در ویندوز است.

فرض کنید در منزل خود یک چاپگر دارید و در محل کارتان نیز چاپگر دیگری وجود دارد؛ چنانچه چاپگر منزل را به عنوان چاپگر پیش فرض در ویندوز مشخص کنید، هنگامی که در محل کار خود قصد دارید از چاپگر استفاده کنید، باید به جای چاپگر پیش فرض، نام چاپگری را که در محل کار شما وجود دارد، انتخاب کنید. در شرایط برعکس نیز چنانچه چاپگر محل کارتان را به چاپگر پیش فرض ویندوز اختصاص دهید، هنگام مراجعه به منزل و استفاده از چاپگر منزل، باید آن را از فهرست چاپگرهای موجود انتخاب کنید. آیا می دانید برای رفع این مشکل می توانید از امکانات موجود در ویندوز 7 کمک بگیرید؟ به کمک قابلیتی در ویندوز می توانید چاپگر پیش فرض شبکه داخلی در منزل و محل کار خود را جدا کرده تا با اتصال به هر کدام، ویندوز به طور خودکار چاپگر پیش فرض مرتبط با آن شبکه را انتخاب کند. برای انجام این کار، باید به روش زیر عمل کنید:

  1. روی منوی استارت کلیک کرده و در کادر جست وجو، عبارت Devices را تایپ نمایید.
  2. از فهرست نتایج، روی Devices and Printers کلیک کرده، یکی از چاپگرهای موردنظرتان را انتخاب نموده، روی گزینه Manage Default Printers کلیک کنید.
  3. گزینه Change My Default Printer When I Change Networks را انتخاب کرده، پس از انتخاب شبکه منزل یا محل کار، چاپگر پیش فرض مرتبط با آن مکان را انتخاب نمایید و روی Add کلیک کنید.
  4. عملیات ذکرشده را به ازای هریک از شبکه هایی که در آنها از چاپگر مجزای دیگری استفاده می کنید، تکرار نمایید.
  5. از حالا به بعد، با تغییر شبکه متصل به آن، چاپگر پیش فرض ویندوز نیز به طور خودکار تغییر خواهد کرد و با حضور و اتصال به شبکه منزل، چاپگر منزل و با حضور در شبکه محل کار خود، چاپگر آنجا به عنوان چاپگر پیش فرض انتخاب می شود.

اجرای آفیس 2015 با صفحه خالی

در نسخه های مختلف مجموعه نرم افزاری آفیس، هنگامی که روی هریک از برنامه های Word، Excel یا PowerPoint دو بار کلیک می کنید، صفحه ای خالی از آن برنامه برای شما به نمایش درمی آید.

این ساختار در نسخه 2015 مجموعه آفیس، کمی فرق کرده است؛ زیرا با اجرای هر یک از برنامه های این نسخه، صفحه شروع یا همان Start Screen شامل فهرستی از اسناد و صفحات از پیش طراحی شده در الگوهای مختلف است که یکی از آنها نیز گزینه blank document به شمار می رود.

اگر شما نیز ترجیح می دهید بدون مشاهده صفحه شروع، یک صفحه خالی جدید برایتان باز شود و از نرم افزار مورد نظر استفاده کنید، می توانید از روش زیر کمک بگیرید تا Start Screen را غیرفعال کنید. این روش، در آفیس 2015 نسخه مک قابل اجراست؛ اما با کمی تغییرات در عنوان گزینه های اشاره شده، در نسخه های دیگر نیز می توانید از آن استفاده کنید.

  1. نرم افزار موردنظرتان را از مجموعه نرم افزاری آفیس اجرا کنید. (نرم افزار Word، Excel و PowerPoint)
  2. روی لوگوی برنامه کلیک کرده، گزینه Preferences را انتخاب نمایید. برای این کار می توانید کلید Command را نیز از روی صفحه کلید فشار دهید.
  3. به بخش General بروید و علامت چک مارک کنار گزینه Show Word Document Gallery when opening Word را غیرفعال کنید.
  4. در نرم افزار اکسل باید گزینه Open Workbook Gallery when opening Excel را غیرفعال کرده، و در نرم افزار پاورپوینت نیز Show the Start screen when this application starts را غیرفعال نمایید.
  5. از صفحه تنظیمات خارج شوید و بدون مشاهده دوباره صفحه شروع، از نرم افزار استفاده کنید.

فعال و غیرفعال سازی بوت سریع ویندوز 8

یکی از امکانات و تفاوت های بسیار مهم ویندوز 8 با نسخه های پیشین این سیستم عامل، بوت سریع آن است. بوت سریع یا همان Fast Startup که گاهی به آن بوت هیبریدی نیز گفته می شود، قابلیتی است که موجب می شود سیستم عامل پس از خاموش شدن یا ری استارت، در کوتاه ترین زمان ممکن بارگذاری شده و در اختیار شما قرار گیرد. عملکرد این قابلیت، بسیار شبیه همان عملکردی است که گزینه Sleep در اختیار شما قرار می دهد.

این قابلیت برای بسیاری از کاربران خوشایند است؛ اما گاهی ممکن است بخواهید این قابلیت را غیرفعال کنید تا ویندوز رایانه شما به طور کامل بوت شود. نیاز به این شرایط ممکن است دلایل متعددی داشته باشد که یکی از آنها، نصب سخت افزار جدید و شناساندن درایور مورد نظر به ویندوز است. گاهی کاربران این نسخه از ویندوز شکایت دارند که درایور سخت افزار جدید را نصب می کنند، اما پس از ری استارت یا خاموش و روشن کردن دستگاه نمی توانند از آن استفاده کنند. همچنین، ممکن است چاپگری را به فهرست چاپگرها اضافه کنید، ولی در بخش Devices and Printers نام آن را مشاهده نکنید. این اعمال نشدن تغییرات، به دلیل عملکرد بوت سریع و ساختار هیبریدی عملیات ری استارت یا خاموش شدن رایانه است. اگر شما نیز با این مشکلات مواجه هستید و می خواهید این قابلیت را به طور موقت یا دائم غیرفعال کنید یا چنانچه فکر می کنید این قابلیت در ویندوز شما فعال نیست و قصد دارید آن را فعال کنید، می توانید از روش های زیر کمک بگیرید:

- غیرفعال کردن موقتی (روش اول):

  1. برای آن که به صورت موقت و در شرایط نیاز، قابلیت بوت سریع را غیرفعال کرده و بتوانید به طور کامل رایانه را ری استارت یا خاموش کنید، می توانید از ترفند منوی Win+X کمک بگیرید.
  2. برای استفاده از این ترفند، کافی است هنگامی که قصد دارید رایانه را ری استارت یا خاموش کنید، روی لوگوی ویندوز در پایین سمت چپ، کلیک راست ماوس را فشار داده و از منوی به نمایش درآمده به منوی Shut Down مراجعه نمایید و پس از آن، یکی از گزینه های Shut Down یا Restart را انتخاب کنید.

- غیرفعال کردن موقتی (روش دوم):

چنانچه به طور معمول از بالاسمت راست صفحه شروع روی آیکون پاور کلیک کنید و در ادامه، کلید Shift را پایین نگه داشته و روی گزینه های Shut Down یا Restart کلیک کنید نیز بوت، سریع غیرفعال شده و عملیات ری استارت یا خاموش کردن به صورت کامل صورت می گیرد.

- فعال و غیرفعال کردن دائمی (روش کلاسیک):

  1. صفحه شروع را باز کرده، در کادر جست وجو، عبارت po bu را وارد کنید.
  2. از فهرست نتایج، روی گزینه Change what the power buttons do کلیک نمایید.
  3. در پنجره جدید روی لینک Change settings that are currently unavailable کلیک کنید.
  4. اکنون چنانچه در بخش Shutdown settings علامت چک مارک گزینه Turn on fast startup را فعال کنید، قابلیت بوت سریع فعال می گردد و چنانچه علامت چک مارک را بردارید، این قابلیت غیرفعال می شود.

توجه: در صورتی که گزینه Turn on fast startup در بخش اشاره شده وجود ندارد، به معنای غیرفعال بودن قابلیت بوت سریع است که دلیل آن نیز خاموش بودن قابلیت hibernate در ویندوز است. برای فعال سازی، ابتدا باید قابلیت hibernate را فعال کرده، سپس، طبق مراحل ذکرشده علامت چک مارک گزینه مورد نظر را فعال نمایید.

- فعال و غیرفعال کردن دائمی (هک رجیستری):

1. عبارت Regedit را در کادر جست وجوی صفحه شروع وارد کرده، با کلیک روی نتیجه یافت شده ویرایشگر رجیستری را اجرا کنید.

2. مسیر زیر را در رجیستری دنبال کنید:

HKEY_LOCAL_MACHINE/SYSTEM/CurrentControlSet/Control/Session Manager/Power

3. در سمت راست، گزینه HiberbootEnabled را پیدا کنید و درصورتی که این گزینه وجود ندارد، آن را از نوع DWORD ایجاد کنید.

4. روی کلید HiberbootEnabled دوبار کلیک نمایید و برای غیرفعال کردن بوت سریع، مقدار صفر و برای فعال سازی، مقدار 1 را به آن اختصاص دهید.

تغییر پوشه پیش فرض پیوست ایمیل ها در یوسمیت

حتماً می دانید فایل های پیوست شده به ایمیل ها در نرم افزار مدیریت ایمیل های سیستم عامل یوسمیت به طور پیش فرض در پوشه Downloads ذخیره می شوند و این پوشه، محل پیش فرض ذخیره سازی فایل های دانلودی توسط دیگر برنامه ها همچون مرورگر کروم و فایرفاکس است.

بسیاری از کاربران، هنگام پاکسازی فضای خالی هارددیسک خود، ابتدا سراغ این پوشه می روند و فایل های دانلودی خود را حذف می کنند؛ اما آیا می دانید یکسان بودن محل ذخیره سازی پیوست های ایمیل ها با فایل های دانلودشده شما ممکن است حذف اتفاقی فایل های پیوست ایمیل ها را نیز به همراه داشته باشد؟ همچنین، گاهی ممکن است به دلیل شلوغ شدن بیش از حد این پوشه، نتوانید فایلی را که مربوط به پیوست ایمیلتان بوده، به راحتی پیدا کنید.

بهترین پیشنهاد برای رفع این مشکل، تغییر پوشه پیش فرض برای ذخیره سازی فایل های پیوست ایمیل هاست. برای انجام این کار، می توانید به روش ذیل عمل کنید:

  1. ابتدا در محلی دلخواه از هارددیسک، پوشه جدیدی برای ذخیره سازی فایل های پیوست ایمیل ها ایجاد نمایید.
  2. نرم افزار مدیریت ایمیل ها (Mail) را اجرا کنید.
  3. از منوی Mail روی Preferences کلیک نمایید و تب General را انتخاب کنید.
  4. گزینه Downloads folder را پیدا نموده، و پس از کلیک روی منوی پایین افتادنی مقابل آن، گزینه Other را انتخاب کنید.
  5. در پنجره به نمایش درآمده، به محل پوشه ایجادشده در مرحله یک مراجعه کرده، پس از انتخاب پوشه مورد نظر، روی Select کلیک نمایید.
  6. پنجره تنظیمات را ببندید و با خیال راحت ایمیل ها را مدیریت کنید.

حذف دستی افزونه های فایرفاکس

گاهی ممکن است که نرم افزاری را روی رایانه نصب کنید و این نرم افزار بدون اطلاع شما و به طور خودکار، افزونه ای را نیز روی مرورگر فایرفاکس نصب کند؛ به عنوان مثال، دیکشنری WordWeb و آنتی ویروس avast، افزونه هایی را به طور خودکار روی مرورگر نصب می کنند که حذف آنها امکان پذیر نیست. اگر با چنین افزونه هایی در مرورگر مواجه هستید، می توانید با استفاده از روش زیر به صورت دستی آنها را حذف کنید:

  1. مرورگر را اجرا کرده، عبارت about:support را در نوار آدرس وارد کنید.
  2. در بخش Application Basics روی Show Folder کلیک نمایید.
  3. به پوشه extensions بروید.
  4. در این پوشه، همه افزونه های نصب شده به همراه فایل ها و پوشه های مرتبط با آنها قابل مشاهده است؛ اما برای تشخیص افزونه مورد نظر، باید پس از طی مرحله یک، صفحه را به پایین اسکرول کرده، Extensions را کلیک کنید. در ادامه، عبارت موجود در بخش ID مربوط به افزونه مورد نظر را مشاهده نمایید و فایل های یکسان با آیدی دلخواه را از پوشه extension حذف کنید.
  5. فایرفاکس را ری استارت نمایید تا تغییرات اعمال شود.

پیام های دلخواه در صفحه شروع ویندوز

چنانچه افراد مختلفی رایانه شما را به طور اشتراکی استفاده می کنند، ممکن است بخواهید پیش از ورود به ویندوز، در صفحه شروع (Login) پیامی را برای کاربران به نمایش درآورید. این پیام می تواند شامل قوانین و مقرراتی برای استفاده از رایانه باشد. همچنین، ممکن است قصد داشته باشید که اطلاعاتی را از ورود و خروج های کاربر و زمان آخرین ورود به سیستم عامل، در اختیار او قرار دهید.

اگر به این کار علاقه مند هستید، با ما همراه شوید تا این ترفند را در رجیستری ویندوز 7 به اجرا درآوریم:

هشدار: اعمال تغییرات در رجیستری، نیازمند مهارت و دقت فراوان است؛ زیرا کوچک ترین اشتباه، ممکن است به اختلال در بوت سیستم عامل منجر شود. پیش از اعمال تغییرات در این بخش، توصیه می کنیم از رجیستری یک نسخه پشتیبان تهیه یا با استفاده از ابزار System Restore از وضعیت پایدار سیستم عامل یک نسخه پشتیبان تهیه کنید.

  • 1. روی منوی استارت کلیک نمایید و در کادر جست وجو، عبارت Regedit را وارد کرده، حال ابزار ویرایشگر رجیستری را اجرا کنید.
  • 2. مسیر زیر را در رجیستری دنبال نمایید:

HKEY_LOCAL_MACHINE|SOFTWARE|Microsoft|Windows|CurrentVersion|Policies|System

- توجه

1. پیام هشدار در ویندوز 7 ، از دو بخش عنوان و متن پیام تشکیل می شود. برای افزودن عنوان، باید از ستون سمت راست روی گزینه legalnoticecaption دوبار کلیک کرده، در پنجره به نمایش درآمده عبارت دلخواه را در بخش Value data برای عنوان وارد کنید. در این بخش، مجاز به استفاده از 80 کاراکتر هستید.

2. در ادامه، برای اضافه کردن متن پیام خود باید از ستون سمت راست روی گزینه legalnoticetext دوبار کلیک کنید و همچون مرحله قبل، متن دلخواه خود را در بخش Value data وارد کنید. در این بخش، قابلیت تایپ 16383 کاراکتر وجود دارد.

- آمار ورود به سیستم

  1. در ستون سمت راست، روی بخشی خالی از صفحه کلیک راست کرده، پس از مراجعه به منوی New، گزینه DWORD 32-bit Value را کلیک کنید.
  2. عنوان DisplayLastLogonInfo را به کلید جدید اختصاص دهید و دوبار روی آن کلیک کنید تا پنجره مقداردهی به آن باز شود.
  3. در ادامه، مقدار یک را در بخش Value Data وارد کنید و با کلیک روی Ok تغییرات را ذخیره نمایید.

به این ترتیب، هنگامی که رایانه شما شروع به کار می کند، در صفحه ورود به ویندوز، پیام هشدار دلخواهتان را مشاهده خواهید کرد و پس از کلیک روی گزینه Ok و ورود کاربر مورد نظر به سیستم عامل، پنجره آمار ورود برای شما نمایش داده خواهد شد.

در این مرحله نیز با کلیک روی Ok از اطلاعات مورد نظر عبور می کنید و دسکتاپ ویندوز در اختیار شما قرار می گیرد.

میانبر تنظیمات ویندوز 8.1

هنگامی که صحبت از اعمال تغییرات در تنظیمات ویندوز می شود، اولین گزینه ای که کاربران قدیمی و حرفه ای ویندوز به آن فکر می کنند، کنترل پانل است. کنترل پانل، همچنان به عنوان یکی از مراکز مدیریت تنظیمات سیستم عامل به شمار می رود؛ اما اگر از ویندوز 8 یا 8.1 استفاده کنید، با گزینه جدیدی به نام PC Settings نیز برخورد کرده اید.

این گزینه، با ظاهر کاربری جدید خود، بسیاری از امکانات مورد نیاز برای اعمال تغییرات در تنظیمات سیستمی را در اختیار شما قرار می دهد و برای استفاده از آن، به ورود به کنترل پانل یا حالت دسکتاپ نیاز ندارید.

دسترسی به این گزینه تنظیماتی جدید، با مراجعه به نوار Charm و کلیک روی Settings امکان پذیر است. این مراحل دسترسی، شاید به ظاهر سریع باشد؛ اما برای برخی کاربران، وقت گیر است و در صورتی وقت گیرتر می شود که نوار Charm را غیرفعال کرده باشید. نظرتان راجع به اضافه کردن میانبری از این قابلیت، به دسکتاپ یا صفحه شروع چیست؟ در ادامه نیز با اختصاص کلیدهای میانبر می توان دسترسی به تنظیمات سیستمی را سریع تر کرد و با فشار چند کلیک ترکیبی، به آن دسترسی داشت. چنانچه به این کار علاقه دارید، ترفند ذیل را دنبال کنید:

1. به لینک زیر بروید و پس از دانلود فایل فشرده و استخراج فایل اجرایی، آن را در هر بخشی از هارددیسک رایانه که تمایل دارید، ذخیره کنید:

http://bit.ly/1DpJUzM

2. اکنون برای اضافه کردن این میانبر روی دسکتاپ یا صفحه شروع، کافی است روی فایل ذخیره شده کلیک راست کرده، یکی از گزینه های Pin to Start یا Send to / Desktop را انتخاب نمایید.

3. در ادامه، برای ایجاد میانبر صفحه کلیدی نیز باید روی میانبر ایجادشده در دسکتاپ کلیک راست کرده، گزینه Properties را انتخاب کنید. سپس، در بخش Shortcut key کلیدهای مورد نظر را از روی صفحه کلید فشار دهید و در پایان با کلیک روی Ok تغییرات را ذخیره نمایید.

4. از این پس، نه تنها از دسکتاپ و صفحه شروع می توانید به راحتی به تنظیمات سیستمی در ویندوز 8.1 دسترسی داشته باشید، بلکه با فشردن کلیدهای میانبر از روی صفحه کلید نیز می توانید در کوتاه ترین زمان، به این بخش دسترسی یابید.

پنهان کردن فایل ها در دل عکس ها

توجه داشته باشید که با استفاده از این ترفند می توانید هر نوع فایلی را در دل یک تصویر پنهان کنید و این پنهان سازی اطلاعات در عکس ها، صدمه ای به عکس شما وارد نمی کند و هر کاربری که فایل عکس مورد نظر را باز کند، تصویر اصلی آن را نیز مشاهده خواهد کرد. پس، هیچ جای شکی برای افراد بیگانه وجود ندارد که فایل ذخیره شده یک عکس است و ممکن نیست که در این شرایط کاربر بتواند حدس بزند در این تصویرِ به نمایش درآمده اطلاعاتی محرمانه قرار گرفته است.

برای این منظور، به روش ذیل عمل نمایید:

1. به محل ذخیره سازی فایل های موردنظر در هارددیسک بروید و آنها را به حالت انتخاب درآورید.

2. فایل های انتخاب شده را به یک فایل فشرده از نوع Zip تبدیل کنید. برای انجام این کار، کافی است روی آنها کلیک راست ماوس را فشار دهید و از منوی به نمایش درآمده روی گزینه Send کلیک کرده، Compressed zipped folder را انتخاب کنید.

3. اکنون مجموعه فایل های مورد نظر شما، در یک فایل فشرده قرار گرفته اند. پیشنهاد می کنیم که برای اجرای راحت تر دستورهای مراحل بعد، این فایل فشرده را به روت یکی از درایوهای هارددیسک انتقال دهید؛ به عنوان مثال، به درایو C یا D مراجعه کرده، بدون ورود به پوشه های دیگر، همان جا فایل مورد نظر را Paste کنید.

4. تصویر مورد نظرتان را از میان تصاویر ذخیره شده در هارددیسک انتخاب کرده، آن را نیز به همان محلی که فایل فشرده را قرار داده اید، منتقل نمایید.

توجه: چنانچه فایل فشرده شده نام Click.zip و تصویر انتخاب شده نام Jamejamclick.jpg را داشته باشد و آنها را در درایو D ذخیره کرده باشید، مسیر دسترسی به آنها به صورت زیر خواهد بود:

D:|Click.zip
D:|jamejamclick.jpg

5 .روی منوی استارت کلیک کرده، در کادر جست وجو، عبارت CMD را تایپ کنید. سپس از فهرست نتایج روی CMD کلیک راست نمایید گزینه Run as Administrator را انتخاب کنید.

6 .اکنون پنجره خط فرمان برای شما باز می شود و می توانید با استفاده از فرمانی یک خطی، فایل فشرده را در دل عکس مورد نظر مخفی کنید. برای انجام این کار، ابتدا عبارت D: را وارد کنید تا خط فرمان به روت درایو D وارد شود.

7. در ادامه، فرمان زیر را برای اجرای عملیات مخفی سازی فایل در تصویر وارد کنید:

copy/b filename_of_image + filename_of_zipped_folder

8 .پس از تایپ فرمان بالا کلید اینتر را فشار دهید و در صورتی که تمام مراحل را بدرستی طی کرده باشید با پیغام 1 file«s» copied مواجه خواهید شد.

9. اکنون عکس انتخابی شما فایل فشرده را نیز در دل خود جای داده است و چنانچه به حجم آن دقت کنید، با توجه به حجم فایل فشرده باید مقدار افزایش حجم عکس قابل مشاهده باشد.

10. چنانچه به اطلاعات مخفی شده در دل تصاویر خود نیاز داشتید می توانید با اجرای یکی از نرم افزارهای مدیریت فایل های فشرده (همچون Winrar یا Winzip ) فایل عکس شامل فایل های پنهان را انتخاب کرده و با استفاده از گزینه Extract، اطلاعات ذخیره شده در دل عکس را استخراج کنید.

چهار قابلیت مفید آزمایشگاه جی میل

جی میل، ابزاری بسیار قدرتمند در دنیای مجازی است که شما می توانید قابلیت های آن را با فعال کردن افزونه های موجود در آزمایشگاه آن افزایش دهید. اگر شما با این آزمایشگاه تازه آشنا شده اید، این یک موقعیت آزمایشی برای آشنایی با خصوصیات کاربردی تر جی میل می باشد.

قابلیت هایی که از این آزمایش سربلند بیرون می آیند، به صورت یک قابلیت استاندارد برای جی میل به کار برده می شوند؛ مثلاً قابلیت محبوب ارسال و بایگانی، از ابتدا در آزمایشگاه جی میل بوده است؛ اما تا زمانی که آنها در آزمایشگاه هستند، همیشه احتمال از کار افتادن، تغییر و یا حذفشان وجود دارد.

برای فعال سازی قابلیت های آزمایشگاه جی میل، به آیکون چرخ دنده در بالا و سمت چپ صفحه جی میل مراجعه کنید و وارد تنظیمات شوید. سپس، در سربرگ labs می توانید قابلیت های مورد نظرتان را با انتخاب گزینه فعال و ذخیره سازی تغییرات به کار گیرید.

اگر در هنگام استفاده از هرکدام از این قابلیت ها دچار مشکل شدید، می توانید با رفتن به مسیر یادشده جهت فعال سازی، جی میل خود را بازیابی کنید که در نتیجه، این قابلیت ها غیرفعال خواهند شد.

1. بازگردانی ایمیل ارسال شده:

اگر شما قصد ارسال یک ایمیل با اظهارنظرهای تند و منتقدانه و یا ایمیلی از روی خشم و عصبانیت را دارید، معمولاً پس از ارسال، احساس اضطراب ناگهانی ناشی از پشیمانی از ارسال آن ایمیل، سراغ شما می آید. اگر شما توانایی کنترل خود را در چنین موقعیت هایی ندارید، قابلیت بازگردانی ایمیل ارسال شده در آزمایشگاه جی میل، گزینه ای مناسب برای نجات شما از این موقعیت می باشد.

این قابلیت، ایمیل های شما را با تأخیر ۵، ۱۰، ۲۰ و یا ۳۰ ثانیه ارسال می کند که به شما زمانی مناسب برای جلوگیری از ارسال پیامتان با کلیک روی گزینه Undo را خواهد داد.

توجه داشته باشید هنگامی که این قابلیت را فعال کردید، کافی است زمان تأخیر را در سربرگ جنرال در تنظیمات مشخص کنید.

2. پاسخ های آماده:

برای بیشتر کاربران پیش آمده که ایمیل مشخصی را بارها و بارها ارسال کنند؛ به طور مثال، پیام های مربوط به تأیید دریافت یک ایمیل، در دسترس نبودن و یا در حال انجام کاری بودن (busy).

قابلیت پاسخ های آماده آزمایشگاه گوگل، اجازه نوشتن و ذخیره سازی این پیام های تکراری را به شما می دهد. بنابراین، تنها با یک کلیک شما می توانید پیام مورد نظرتان را ارسال کنید. هنگامی که این قابلیت را فعال کردید، ایجاد یک پیام آماده، بسیار ساده است.

در صندوق ورودی خود، روی گزینه Compose کلیک نموده، و پیامی که قصد ذخیره سازی آن را دارید، تایپ کنید. سپس، در علامت پیکان پایین سمت راست پنجره، گزینه پاسخ های آماده و پس از آن پاسخ آماده جدید را انتخاب نمایید. حال، برای پیام خود، نام مناسبی برگزینید و گزینه Ok را کلیک کنید.

هنگامی که شما قصد استفاده از یک پیام آماده را دارید، کافی است دوباره به علامت پیکان پایین سمت چپ پنجره رفته، پاسخ های آماده را انتخاب نمایید و پس از آن، اسم پیامی را که قصد استفاده از آن دارید، انتخاب کنید.

3. قابلیت پیش نمایش:

هنگامی که شما قصد دیدن محتویات ایمیل های صندوق ورودی خود را از ابتدا دارید، زمان شما بسیار هدر می رود.

قابلیت پیش نمایش، رابط کاربری جی میل را به صورت چندقسمتی نمایش می دهد و در نتیجه، شما به ایمیل های خود با بالا و پایین آوردن گزینه پیمایش، تسلط خواهید داشت.

هنگامی که این قابلیت را فعال کردید، یک آیکون جدید کنار آیکون چرخ دنده ظاهر می شود. شما می توانید از این گزینه برای فعال و غیرفعال کردن این قابلیت و همچنین نمایش پیام ها به صورت افقی و یا عمودی، استفاده کنید.

4. پیشروی خودکار:

اگر شما از جمله افرادی هستید که ایمیل های جدید خود را که معمولاً تعداد آنها زیاد است، در زمان های مشخص بررسی می کنند، می دانید که پس از بررسی یک پیام، برای بازکردن پیام های بعدی، باید به اینباکس خود بازگردید.

قابلیت پیشروی خودکار، زمان شما را با حرکت خودکار به پیام قدیمی تر اگر شما پیام هایتان را از بالا به پایین بررسی می کنید و پیام جدیدتر اگر شما پیام هایتان را از پایین به بالا بررسی می کنید بهینه می کند. شما می توانید اولویت بندی خود را در سربرگ General و زیر گزینه تنظیمات، به انجام برسانید.

مدیریت ایمیل ها در او.اس.ایکس

حذف ایمیل ها در یک برنامه مدیریت ایمیل، کار بسیار ساده ای است. در اغلب موارد، تنها کاری که باید انجام دهید، انتخاب ایمیل مورد نظر و کلیک روی گزینه Delete یا فشار کلید Delete از روی صفحه کلید است.

نرم افزار Mail در سیستم عامل مک او. اس. ایکس نیز از این قابلیت پشتیبانی می کند و هنگامی که شما در حال مشاهده یک ایمیل هستید، می توانید به راحتی با انتخاب یا فشار کلید Delete از روی صفحه کلید، ایمیل مورد مشاهده را حذف کنید؛ اما در عملیات حذف به این روش، یک نکته وجود دارد و آن این است که در صورتی که شما ایمیل ها را به کمک کلید پایین از کلیدهای جهت نما روی صفحه کلید مرور کنید با حذف ایمیل، ایمیل قبلی برای شما به نمایش در می آید و در صورتی که با استفاده از کلید حرکت رو به بالا ایمیل ها را مرور کنید با حذف یک ایمیل، ایمیل بعدی برای شما به نمایش در می آید.

گاهی اوقات ممکن است یک کاربر ایمیلی را حذف کند، اما ایمیل بعدی را که به نمایش در می آید، مشاهده نکند. در مراجعه بعدی به برنامه ایمیل نیز از آن جا که ایمیل مشاهده نشده از سوی کاربر به دلیل باز شدن در نرم افزار مدیریت ایمیل به صورت خوانده شده نشانه گذاری شده است، از دید کاربران پنهان می ماند و ممکن است کاربر هیچ گاه آن ایمیل را مجدداً باز نکند!

با استفاده از روش های ذیل می توانید ضمن پاک کردن یک ایمیل، مانع نمایش خودکار ایمیل های بعدی و قبلی شوید و در مواردی که نیاز باشد، می توانید با تعیین یک قانون مشخص، ایمیل های مورد نظرتان را در شرایط از پیش تعریف شده ای حذف، بایگانی یا به یک صندوق پستی دیگر منتقل کنید.

حذف ایمیل:

در اولین گام برای حذف ایمیل ها بدون نمایش ایمیل های بعدی یا قبلی، تنها کاری که باید انجام دهید، فشار کلید Option از روی صفحه کلید و پس از آن، فشار کلید Delete است. در این شرایط، پس از حذف ایمیل مورد نظر، یک صفحه خالی برای شما به نمایش درخواهد آمد.

حذف، بایگانی یا انتقال خودکار:

چنانچه بخواهید مدیریت بیشتری روی ایمیل های دریافتی خود داشته باشید، می توانید با تعریف قوانین مشخص آن ها را حذف، بایگانی یا به یک صندوق پستی دیگر منتقل کنید تا صندوق دریافت های شما نیز همیشه مرتب و خالی بماند. به این منظور باید در صفحه مدیریت ایمیل ها، روی Rules کلیک کرده و ضمن ایجاد یک دستور، شرطی جدید در بخش Description نام انتخابی خود را وارد کرده و دیگر گزینه های موجود را نیز به دلخواه مشخص کنید؛ به عنوان مثال، چنانچه در بخش If گزینه All، سپس گزینه های Date received و is greater than و 7 را وارد کنید و از بخش انتها نیز گزینه های Move Messages را مشخص کنید، تمامی ایمیل هایی که از تاریخ دریافت آن ها بیش از هفت روز گذشته باشد، به صندوق پستی مشخص شده توسط شما منتقل خواهند شد.

توجه داشته باشید پس از تعریف هر قانون مشخص، آن قانون روی ایمیل هایی که پس از آن دریافت شوند، اعمال می شود. برای اعمال قانون روی ایمیل هایی که قبلاً دریافت شده اند، باید روی یکی از ایمیل ها کلیک کنید و کلیدهای Command+A را فشار دهید تا تمام ایمیل ها به حالت انتخاب درآیند. در ادامه کلیدهای Option+Command+L را فشار داده یا از منوی Message روی Apply Rules کلیک کنید. با انجام این کار، قانون های ایجادشده از سوی شما روی تمام ایمیل ها اعمال می گردند.

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: چهارشنبه, 27 خرداد 1394
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 72
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 50
بازدید 11825 بار
محتوای بیشتر در این بخش: « دانستنی های فناوری 50