جستجوگرهای دین اسلام در اینترنت

دوشنبه, 30 شهریور 1383 ساعت 14:48
    نویسنده: شبکه اطلاع رسانی نور
این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

در اینترنت چندین موتور جستجو در زمینه اسلام وجود دارد که پایگاه ها و منابع اسلامی را گردآوری و طبقه بندی کرده است. در این موتورها از منابع و پایگاه های تمامی مذاهب و فرِق اسلامی استفاده شده است؛ اما چیزی که مسلم است این است که پایگاه ها و منابع اهل سنت بیشتر و پررنگ تر از منابع شیعی است. در عین حال گاهی استفاده از این موتورها می تواند بسیار مفید باشد. در ذیل به چند نمونه از موتورهای جستجوی دین مبین اسلام اشاره می کنیم:

1. جستجوگر مسلمان

نشانی :www.musalman.com

تصویر شماره (1)

این موتور جستجو در ایالات متحده آمریکا و در ایالت کالیفرنیا قرار دارد. مدیران این پایگاه، نام مسلمان (Musalman) را از شعر مشهور «مرد مسلمان» سروده شاعر پاکستانی، اقبال لاهوری، گرفته اند.

این موتور با عنکبوت (Spider) خود همواره پایگاه های اسلامی را بازیابی کرده، به پایگاه داده های خویش می افزاید. همچنین کاربران می توانند پایگاه خود یا پایگاه های مورد علاقه خویش را به این موتور معرفی کنند.

در سه محدوده این موتور که در شکل مشخص شده است، می توان به جستجو پرداخت. این سه محدوده عبارت اند از: «پایگاه های اینترنتی»، «قرآن و حدیث» و «سؤال از کارشناسان و دانشمندان».

جستجوی قرآن در این موتور با ترجمه انگلیسی پیکتال و محسن خان، و جستجوی حدیث آن عمدتاً با ترجمه انگلیسی صحیح بخاری از محسن خان می باشد. در صورت انتخاب گزینه سوم (Ask the scholars) واژگان جستجو در 4 پایگاه بزرگ جستجو می شود که به طور معمول دانشمندان مشهوری در زمینه قرآن مطالبی را ارائه داده اند که عبارت اند از:

  • www.ask-imam.com
  • www.pakistanlink.com
  • www.islam-qa.com
  • www.islam.org

این موتور علاوه بر سه جستجوی مذکور، از فهرست راهنما نیز استفاده می کند. در حال حاضر، در فهرست راهنمای این موتور دوازده دسته اصلی وجود دارد که هر یک از دسته ها مانند سایر دایرکتوری ها، به دسته های فرعی تقسیم می شود. دسته های اصلی این موتور در تصویر نمایش داده شده اشت.

تصویر شماره (2)

ترجمه دسته های اصلی این دایرکتوری که به صورت پررنگ آمده، بدین قرار است:

اعمال و اعتقادات دینی، منابع (شامل: متون، تصاویر و صوت ها) تحصیلات، مساجد، رایانه و اینترنت، سازمان ها، منطقه ای، هشدارها(مانند: خسوف، کسوف، مسائل جنگ و ترور)، اجتماع، کار و تجارت، اخبار و دیدگاه ها و غیر مسلمان ها.

فهرست راهنمای این موتور، قابل جستجو است و می توان جستجو را در هر یک از دسته های اصلی یا فرعی محدود کرد. همچنین می توان تعیین کرد که جستجو شامل یک واژه و یا همه واژگان جستجو باشد؛ به عنوان مثال، اگر کاربر دسته اوّل این دایرکتوری؛ یعنی، اعمال و اعتقادات را برگزیند به صفحه ذیل منتقل خواهد شد.

تصویر شماره (3)

همان گونه که مشاهده می کنید، دسته اعمال و اعتقادات، خود، به دسته های فرعی تقسیم می شود. اکنون برای جستجو در این دسته، واژگان را در کادر جستجوی فوق وارد کرده، گزینه Just this Category را از کادر دوم انتخاب کنید. توجه داشته باشید که پیش فرض این موتور، کل دایرکتوری (Entirs Directory) است نه دسته انتخاب شده. در کادر بعدی دو گزینه وجود دارد و گزینه پیش فرض، همان گونه که در شکل پیداست، TermsAny است. با انتخاب این گزینه، صفحاتی آشکار می شود که در صورت انتخاب بیش از یک واژه، یکی از واژگان جستجو را داراست. گزینه دوم این کادر، TermsAll است که با انتخاب آن، صفحاتی بازیابی می شود که همه واژگان جستجو را دارا باشد. در واقع، انتخاب گزینه اوّل این کادر به منزله استفاده از عملگر OR )عملگر پیش فرض این موتور)، و انتخاب گزینه دوم نشانگر استفاده از عملگر AND است.

این موتور در کنار جستجو و فهرست راهنما، خدمات جانبی مختلفی را نیز در زمینه اسلام، نظیر: گروه های بحث، نقشه ها، ورزش، تازه ترین اخبار و رویدادهای مهم جهان اسلام و سراسر جهان و دیگر اطلاعات اسلامی مفید و جالب ارائه می کند. از این رو باید گفت که این پایگاه، یک پرتابل اسلامی است.

2.جستجوگر بسم اللّه

نشانی:www.bismilah.com

تصویر شماره (4)

این موتور جستجو، پایگاه های اسلامی را جمع آوری و آنها را به صورت دسته ای در دسته ها و موضوعات گوناگونی طبقه بندی کرده است. همچنین امکان جستجوی خاص در هر یک از زمینه های زیر را فراهم کرده است:

  1. جستجو در ترجمه انگلیسی قرآن کریم (ترجمه عبداللّه یوسف علی)؛
  2. جستجوی حدیث (hadith search) که می توان در یک یا چند مورد از منابع حدیثی زیر جستجو کرد:
  • - ترجمه انگلیسی مجموعه کامل صحیح بخاری؛
  • - ترجمه انگلیسی مجموعه کامل صحیح مسلم؛
  • - ترجمه انگلیسی بخش هایی از سنن ابو داوود؛
  • - ترجمه انگلیسی کتاب موطأ مالک بن انس؛

جستجو در پایگاه، شامل جستجو در پایگاه داده ها و در واقع، مجموعه پایگاه هایی است که «بسم اللّه» را جمع آوری کرده است.

«بسم اللّه» دارای فهرست راهنما با 16 دسته اصلی است که به شرح ذیل می باشد:

تصویر شماره (5)

در مقابل هر یک از دسته های اصلی، تعداد دسته های فرعی مربوط به آن ذکر شده است. این دایرکتوری قابلیت جستجو دارد و با انتخاب هر یک از دسته های فوق می توان در آن جستجو کرد.

علاوه بر قابلیت جستجو و دایرکتوری، مهم ترین و جدیدترین اخبار کشورهای اسلامی نیز در این پایگاه قابل دستیابی است.

3. جستجوگر مسلم

نشانی:www.muslimsonline.com

«مسلم»، اوّلین موتور جستجوی اسلامی است که خدمات جانبی ارزشمندی همچون گفتگوی همزمان و پست الکترونیکی مجانی را نیز عرضه می کند. همچنین این جستجوگر دارای فهرست راهنما با موضوعات اسلامی بیشتری نسبت به سایر جستجوگرهای اسلامی است.

این جستجوگر هیچ برنامه و نرم افزاری جهت جمع آوری و طبقه بندی پایگاه های اسلامی ندارد و تنها راه قرار گرفتن پایگاه در پایگاه داده های آن، معرفی پایگاه از طرف کاربران و صاحبان پایگاه های اسلامی می باشد.

• اسلام در فهرست های راهنما

همچنان که در آغاز این نوشتار اشاره شد، جستجوگرهای قوی و قدرتمندی که بتوانند تمامی اطلاعات مربوط به دین را به طور عام، یا یکی از ادیان همانند اسلام را به طور خاص، در اینترنت جمع آوری و طبقه بندی کنند، وجود ندارند البته ممکن است دایرکتوری هایی مثل گوگل، طبقه بندهای بیشتر و دقیق تری نسبت به برخی جستجوگرها داشته باشند که در ذیل به آنها می پردازیم:

1. فهرست راهنمای گوگل Google

هم اکنون موضوع اسلام در فهرست راهنمای این جستجوگر، یکی از دسته های فرعی Religion ، واقع در دسته Society است. در این فهرست راهنما، تعداد 1649 دسته مربوط به اسلام موجود می باشد که در 38 دسته فرعی طبقه بندی شده است. همان گونه که در فهرست راهنمای گوگل در موضوع دین توضیح دادیم، این دسته ها، خود، به دسته های فرعی تری تقسیم می شود و کار را برای کاربران آسان می کنند و امکان جستجو در یک دسته اصلی یا فرعی وجود دارد. همچنین دسته های دیگر مرتبط با هر یک از دسته ها تحت عنوان CategoriesRelated درج شده است.

2. فهرست راهنمای Open Directory

در این بخش نیز 1432 دسته در زمینه اسلام وجود دارد که در 37 دسته اصلی طبقه بندی شده است و تمامی قابلیت های موجود در فهرست راهنمای گوگل را نیز داراست. علاوه بر این، چنانچه هر یک از دسته های اصلی یا فرعی به زبان غیر انگلیسی باشد، در همان موضوع به صورت طبقه بندی شده نمایش داده می شود. امکان جستجو در دسته های اصلی و فرعی این فهرست راهنما برای کاربران وجود دارد.

3. فهرست راهنمای Lycos و HotBot

در این بخش، همانند دایرکتوری های قبل، دسته مربوط به دین اسلام در داخل دسته دین و معنویت قرار دارد. این دایرکتوری دارای 1364 دسته فرعی در 38 دسته اصلی می باشد و همانند فهرست راهنمای گوگل و DirectoryOpen دارای طبقه بندی های مرتبط با هر یک از دسته ها و همچنین دارای قابلیت جستجو در هر یک از موضوعات می باشد.

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: دوشنبه, 23 شهریور 1383
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 72
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 7
بازدید 10581 بار
شما اينجا هستيد:خانه آرشیو فصلنامه شماره 07 (تابستان 1383) جستجوگرهای دین اسلام در اینترنت