تازه های فناوری 10

دوشنبه, 30 خرداد 1384 ساعت 15:12
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نمایشگری (monitor) که لوله می شود!

چند سالی است که شرکت های بزرگ تولیدکننده نمایشگر (monitor)، برای تولید نمایشگرهای کم ضخامت تر، رقابت شدیدی با یکدیگر دارند. در این میان، تولید نمایشگرهایی که قابل انعطاف نیز باشند، به هدفی دست نیافتنی برای این شرکت ها تبدیل شده بود. کاربردهای تجاری فراوانی که نمایشگرهای قابل انعطاف دارند، باعث به راه افتادن تحقیقات فشرده ای در سطح جهان برای بدست آوردن فناوری تولید این نوع نمایشگرها گشت. تا اینکه شرکت فیلیپس  (Philips) اعلان کرد که توانایی تولید نمونه اولیه ای از نمایشگرهای قابل انعطاف را دارد. نمایشگر ساخت شرکت فیلپیس برخلاف نمونه های ساخته شده قبلی اندازه مناسبی دارد. نمونه اولیه تولیدشده، یک نمایشگر پنج اینچی است و شرکت فیلیپس اعلام کرده که با ادامه تحقیقات بر روی این نمونه قادر است تا دو سال آینده نمایشگرهایی با ابعاد یک نمایشگر معمولی را وارد بازار نماید. از مهم ترین مزایای این گونه نمایشگرها، امکان استفاده از آنها در تلفن های همراه است.

ضخامت این نمایشگرها 100 میکرو متر است و می توان چنین ضخامتی را با ضخامت دو ورق کاغذ مقایسه کرد و از طرف دیگر، با توجه به جنس پولیمری که برای آن در نظر گرفته شده، دارای انعطاف پذیری بسیار کمی است.

شعاع انحنای این نمایشگرها حدود 5/7 میلیمتر است؛ به بیان دیگر، شما می توانید آن را دور خودکار خود لوله کنید. در واقع، همین انعطاف پذیری می تواند طول عمر این نمایشگرها را نیز به گونه ای چشمگیر افزایش دهد. شرکت فیلپیس این موفقیت را مدیون شرکت پولیمر ویژن است که به تازگی به جزئی از فیلپیس تبدیل شده است. مهارت این شرکت، در تولید صفحه های TFT به اندازه های بزرگ است.

این نمایشگر که نام علمی آن PV-QLM5 است، دارای  240 ×320 پیکسل می باشد و وضوح تصویر آن نیز 08 dpi است.

از این رو، نمایشگر مزبور دارای کیفیت مناسبی برای استفاده های روزانه می باشد؛ به گفته سخنگوی شرکت فیلیپس، این نمایشگر نسبت به نمایشگرهای رایج از قیمت کمتری نیز برخوردار خواهد بود؛ چرا که برای تولید آن به تجهیزات گران قیمت برای ایجاد خلأ نیازی نیست و از فناوری تولید ارزان تری برخوردار است.

این نمایشگر اولیه به صورت سیاه و سفید است و هنوز فناوری لازم در تولید رنگی آن، به مرحله انجان نرسیده است.

سؤالی که در اینجا مطرح است این است که آیا نمایشگر مذکور قادر به پخش فیلم نیز خواهد بود یا خیر؟ در حال حاضر، سرعت لود کردن این نمایشگر بسیار پایین است؛ به طوری که برای نشان دادن یک عکس یک دقیقه وقت لازم دارد.

با این حال، سخنگوی شرکت فیلیپس قول داده که تا دو سال آینده با رفع تمامی نواقص نمونه اولیه، نمایشگری کاغذی، در ابعاد نمایشگرهای معمولی و با کیفیت بالا وارد بازار خواهد شد. ماده اصلی به کار رفته در این نمایشگر، ماده ای به نام جوهر الکترونیکی (E-ink) است که ضمن دارا بودن خاصیت انعطافی، باعث کم مصرف شدن نمایشگر و بالا رفتن عمر باتری آن نیز می شود. به همین جهت، بعید به نظر نمی رسد که تا چند سال دیگر شما بتوانید روزنامه الکترونیکی تان را بخوانید و سپس آن را لوله کنید و در جیب پیراهن تان بگذارید.

از این پس، دستگاه های برقی خانه را با صدای خود کنترل کنید!

پژوهشگران وابسته به پژوهشگاه فناوری صنعتی ژاپن با همکاری پژوهشگران شرکت برقی »سانیو» موفق به ساخت سیستمی شدند که با استفاده از آن می توان لوازم برقی خانه را نه با کلید؛ بلکه به وسیله صدای انسان، روشن و خاموش کرد.

به گزارش بخش خبر شبکه فناوری اطلاعات ایران از ایرنا، در این سیستم تنها کافی است که مثلاً فرد به وسیله صدای خود بگوید که به اتاق نشیمن می رود.

در این حالت، صدای فرد از طریق میکروفون بی سیم موجود در خانه دریافت می شود و پس از آن به کمک شبکه ارتباطاتی، به چراغ و یا دستگاه سردکننده و گرم کننده موجود در اتاق نشیمن فرمان روشن شدن می دهد.

دست اندرکاران گفتند که این سیستم هوشمند به گونه ای عمل می کند که اگر فرد تنها بگوید: خاموش کن، از طریق بلندگو این پرسش را می کند که چه دستگاهی را خاموش کنم؟

در حافظ دستگاه سرور موجود در این سیستم، حدود 10 هزار واژه به ثبت رسیده و به همین دلیل می تواند تنها با شنیدن واژه هایی همچون هوا گرمه و یا سرده، منظور گوینده را درک کرده، اقدام به بالا و یا پایین بردن دمای دستگاه سردکننده و یا گرم کننده خانه نماید.

گفتنی است که تا چهار سال آینده قرار است که در ژاپن این سیستم نوین در خانه های جدید استفاده شود.

اولین چاپگر پرینتر رنگی با جوهر خشک به بازار آمد

شرکت زیراکس، اولین نمونه چاپگر رنگی مالتی فانکشن خود را که از جوهر خشک (Solid-ink) استفاده می کند، به بازار ارائه کرد.

به گزارش بخش خبر شبکه فناوری اطلاعات ایران، از پایگاه cometonet.com و به نقل از eweek ، مقامات زیراکس می گویند: چاپگرهای جوهر خشک زیراکس از بلوک های بزرگ جوهر که کنار هم در داخل چاپگر ردیف شده اند، به جای کارتریچ تونر معمول چاپگرها سود می جوید. فناوری جوهر خشک Solid-Ink مصرف کمتری دارد، تمیزتر است و آلودگی محیطی کمتری ایجاد می کند.

دستگاه WorkCenter C4242 شرکت زیراکس که بر اساس چاپگر phaser4800  جوهر خشک سخت شده است، از فرمول جدیدی برای جوهر استفاده می کند که مشکلات موجود در چاپگرهای جوهر خشک قبلی را که باعث جمع شدن کاغذ می شد، برطرف کرده است.

این دستگاه می تواند با سرعت 24 صفحه در دقیقه به چاپ صفحات رنگی یا سیاه و سفید اقدام کند و از صفحه مورد نظر اسکن و کپی تهیه نماید. این دستگاه، مناسب گروه های کاری 15 تا 30 نفره است و قیمتی معادل 2999 دلار تا 4399 دلار دارد که به پیکربندی دستگاه بستگی دارد.

اثر انگشت به جای کلمه عبور(Password)

شرکت Secu Gen به تازگی نرم افزار جدیدی را عرضه کرده است که به کاربران اجازه می دهد تا به جای استفاده از کلمه عبور برای ورود به شبکه های تحت ویندوز، از اثر انگشتان استفاده کنند. نرم افزار مذکور موسوم به SNAP از یک شیوه زیست سنجی با دقت 500  dpiاستفاده می کند که برخلاف کلمه عبور، امکان فراموشی یا سرقت آن وجود ندارد. امروزه این نرم افزار بر مبنای الگوی زیست سنجی کار می کند.

گفتنی است که نرم افزار مذکور با ویندوزهای NT ، 2000 و 3000 سرور سازگار است. این نرم افزار به مدیران شبکه اجازه می دهد تا تمامی نمایه های سیستم را مدیریت کرده، فایل های log را مشاهده نمایند و تنظیمات سیستم را عوض کنند. قیمت این نرم افزار برای استفاده در یک شبکه با بیست کاربر، 710 دلار است و با اضافه شدن هر کاربر به آن، 37 دلار به هزینه مزبور اضافه می شود.

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: چهارشنبه, 25 خرداد 1384
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 74
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 10
بازدید 10282 بار
شما اينجا هستيد:خانه آرشیو فصلنامه شماره 10 (بهار 1384) تازه های فناوری 10