بیانیه هیئت داوران اولین جشنواره نرم افزار علوم اسلامی

دوشنبه, 30 خرداد 1384 ساعت 15:10
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

 نرم افزارها و پایگاه های اسلامی تولیدشده در جمهوری اسلامی ایران که به جشنواره معرفی شده بودند، پس از تفکیک در چهار رشته و دو مرحله ارزیابی مقدماتی، در نشست هایی با حضور تولیدکنندگان نرم افزار و هیأت هایی مرکب از داوران متخصص در رشته های علوم اسلامی و دانش فنی بررسی گردید. جهت ایجاد فضای مشارکت بیشتر و تقویت انگیزه پدیدآورندگان برای حضور فعال تر در عرصه تولید نرم افزارها و پایگاه های اسلامی، در هر رشته از میان محصولات هر تولیدکننده فقط یک عنوان در تعیین رتبه های سه گانه ملاحظه گردید و دستاوردهای دیگر در صورت نیل به رده های برتر فقط مورد تقدیر قرار گرفت.

هیئت داوران ضمن تشکر از کلیه دست اندرکاران و پدیدآورندگان نرم افزارهای اسلامی، فهرست برگزیدگان نخستین جشنواره نرم افزارهای علوم اسلامی را در موضوعات چهارگانه به شرح ذیل اعلام می نماید:

موضوع اول: اطلاع رسانی

پایگاه هایی که بر روی شبکه جهانی به ارائه اطلاعات می پردازند و نرم افزارهایی که فقط عهده دار ارائه بانک هایی از اطلاعات مدارک دیگران اند، در این گروه جای می گیرد.

هیئت داوران، در این رشته، پایگاه اطلاع رسانی « تبیان » با نشانی: www.tebyan.net را به عنوان رتبه اول معرفی می نماید.

رتبه دوم این رشته به پایگاه مرکز جهانی اطلاع رسانی آل البیت (ع) با نشانی: www.al-shia.com اختصاص دارد.

رتبه سوم نیز به پایگاه اطلاع رسانی جستجوگر پایگاه های شیعی با نشانی:  www.shiasearch.comتعلق می گیرد.

هیئت داوران به جهت اهتمام به احیاء فرهنگ دفاع مقدس، نوآوری در مضامین و شیوه های عرضه و موفقیت در جذب مخاطبان، تقدیر ویژه خود را از پایگاه شهید آوینی با نشانی: www.avini.com اعلام می نماید.

موضوع دوم: متون

پایگاه ها و نرم افزارهایی که به ارائه متون تحقیقی و ابزارهای پژوهشی در آنها پرداخته اند، در این گروه جای گرفته اند و از میان آنها نرم افزار «جامع الاحادیث - نسخه 2/5 » تولید مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی به کسب رتبه اول نایل گردید.

هیئت داوران در پی تقدیر از نرم افزارهای دانش نامه علوی و درایةالنور از مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، نرم افزار دانش نامه جامع نهج البلاغه از مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان را به عنوان رتبه دوم معرفی می نماید.

رتبه سوم رشته متون نیز به نرم افزار المعجم الفقهی از مرکز المعجم الفقهی حضرت آیةاللّه العظمی گلپایگانی(ره) اختصاص یافت.

موضوع سوم: برنامه های چندرسانه ای

نرم افزارهایی که اطلاعات چندرسانه ای در آنها نقشی اساسی ایفا می کند، در این گروه مورد بررسی قرار گرفتند و از میان آنها نرم افزار «صبا» از مؤسسه فرهنگی یاسین رتبه اول را به خود اختصاص داد.

رتبه دوم این رشته به نرم افزار «نورالجنان» از مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تعلق گرفت.

همچنین در این گروه،هیئت داوران ضمن تقدیر از نرم افزار «کریمه» تولید مؤسسه فرهنگی یاسین و آستانه مقدسه حضرت معصومه (س)، هیچ نرم افزاری را حائز نصاب لازم برای کسب رتبه سوم نمی داند.

موضوع چهارم: آموزش

استفاده از فناوری رایانه برای آموزش معارف اسلامی، در گام های نخست خود نیز به برکات فراوانی دست یافته است. از بین نرم افزارها و پایگاه های موجود در این حوزه، نرم افزار «دبستان قرآن» از مؤسسه فرهنگی یاسین به کسب رتبه اول نایل گردید.

رتبه دوم این موضوع نیز به نرم افزار «المائده» از شرکت پیام نور رایانه اختصاص یافت. همچنین هیئت داوران ضمن تقدیر از نرم افزار «طاها» از مؤسسه یاسین، پایگاه دانشگاه مجازی علوم حدیث با نشانی: www.vu.hadith.ac.ir را به عنوان رتبه سوم اعلام می نماید.

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: چهارشنبه, 25 خرداد 1384
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 64
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 10
بازدید 9165 بار
شما اينجا هستيد:خانه آرشیو فصلنامه شماره 10 (بهار 1384) بیانیه هیئت داوران اولین جشنواره نرم افزار علوم اسلامی