نقد و بررسی پایگاه اطلاع رسانی رسا؛ خبرگزاری حوزویان(www.rasanews.com)

دوشنبه, 30 خرداد 1384 ساعت 15:03
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

«پایگاه اطلاع رسانی رسا» به همت جمعی از طلاب و فضلاء حوزه علمیه قم با هدف انعکاس اخبار، رخدادها و فعالیت های حوزویان در رسانه ها از زمستان سال 82 آغاز به کار کرده است. این پایگاه پس از برگزاری دوره آموزش خبرنگاری برای طلاب علاقه مند، از ابتدای سال 83 پایگاه اینترنتی خود را با حضور آیة الله نوری همدانی افتتاح کرد.

اهداف عمده این پایگاه به شرح ذیل است:

  • - آشناسازی جامعه با کارکردها و برنامه های علمی، فرهنگی، آموزشی و اجتماعی حوزه های علمیه و روحانیت؛
  • - بسترسازی چرخه اطلاعات و اخبار میان حوزه، جامعه و نظام؛
  • - طرح دیدگاه ها و مطالبات حوزویان در مسائل جامعه و نظام؛
  • - ترویج معارف دینی و دفاع از باورهای مذهبی در برابر شبهات موجود.

راهکار مورد توجه این پایگاه ارائه فعالیت ها، دیدگاه ها و برنامه های حوزوی در قالب های رسانه ای و ارسال آن برای نشریات و خبرگزاری ها بوده است. در کنار این راهکار، ارائه اخبار بر روی پایگاه اینترنتی مورد استفاده عموم کاربران قرار می گیرد.

نشریه ره آورد نور در هر شماره به نقد و بررسی یکی از پایگاه های اسلامی می نشیند. این شماره، به پایگاه خبری رسا اختصاص یافته است.

آنچه در ذیل از نظر خوانندگان محترم می گذرد، گفتگوی غیر حضوری است که جهت تبیین ویژگی ها و امکانات و همچنین معرفی پایگاه اطلاع رسانی رسا صورت گرفته است.

• آیا پایگاه اطلاع رسانی رسا از نظر حقوقی آیا به مرکز و یا مؤسسه خاصی وابسته است؟

 هویت حقوقی این پایگاه وابسته به «مؤسسه اطلاع رسانی و مطالعات فرهنگی لوح و قلم» است که مؤسسه ای خصوصی و غیر انتفاعی است.

عنوان » رسا « بر چه اساسی برای این پایگاه انتخاب شده است و ارتباط آن با حوزه و مفاهیم حوزوی چیست؟

◊ نام «رسا» به عنوان ترجمه فارسی «بلیغ» و در راستای هدف اطلاع رسانی پایگاه انتخاب شده است. با توجه به مخاطب عام این پایگاه، استفاده از نام های حوزوی چندان مقبول نمی نماید.

پایگاه اطلاع رسانی رسا مخاطب خود را چه کسانی می داند؟

◊ مخاطب این پایگاه، عموم اقشار جامعه، به ویژه رسانه های خبری است. پایگاه در شیوه تنظیم و ارائه مطالب خود سعی داشته تا نقش خبرگزاری حوزویان را ایفا نماید که با توجه به محدودیت در منابع مالی و نیروی انسانی از طرح این ادعا پرهیز دارد. با توجه به سبک ارائه اخبار در منابع رسمی خبری که از دخل و تصرف و القاء غیر ضابطه مند دیدگاه خود در مطالب پرهیز دارند، جذابیت خبری آنها برای مخاطبان کمتر از پایگاه های خبری عامه پسند است.

تعداد تقریبی بازدیدکنندگان این پایگاه در روز چند نفر است؟

◊ در حال حاضر، متوسط بازدیدکنندگان روزانه 270 نفر است و طی سال گذشته قریب به 90/000 نفر از پایگاه بازدید کرده اند. گزارش های تصویری و اخبار مراجع تقلید که در دیگر رسانه ها کمتر مورد توجه قرار می گیرند، بازدیدکنندگان بیشتری دارند. همچنین اخبار چالش برانگیز و جنجالی تا 5000 بازدیدکننده داشته اند.

برای معرفی و تعیین رتبه پایگاه خود در موتورهای جستجو، تا کنون چه اقدامی کرده اید؟

◊ با توجه به پویا بودن (Dynamic) پایگاه، تمامی صفحات در موتورهای جستجو بازیابی نمی شوند؛ اما صفحه اصلی و اخبار پر بازدیدکننده در جستجوگرهای مهمی چون Google و Yahoo قابل بازیابی است.

URL پایگاه در جستوگرهای بین المللی Google و Yahoo و در بیشتر جستوگرهای اسلامی از جمله Shiasearch معرفی شده است؛ اما برای تعیین رتبه آن از نظر تعداد بازدیدکنندگان، تا به حال اقدامی صورت نگرفته است.

روزآمدسازی پایگاه در چه فاصله زمانی صورت می گیرد؟ بر اساس بررسی ای که طی چند روز متوالی انجام شد، مشاهده نمودیم که اخبار و اطلاعات پایگاه روزی یک بار به روز می شود؛ در حالی که روزآمدی یک پایگاه خبری باید لحظه به لحظه باشد.

◊ روزآمدسازی پایگاه در ساعت 14:30 روزهای کاری و 18:30 روزهای تعطیل انجام می پذیرد. عدم دسترسی به خطوط پر سرعت و  Onlineمانع به روزرسانی هم زمان اخبار است. همچنین نرم افزار موجود بر اساس این قابلیت طراحی نشده است. امیدواریم با تأمین خط Online و استفاده از نرم افزار جدید، در سال 1384 شاهد به روزرسانی هم زمان اخبار باشیم.

در مورد کسانی که از طریق پایگاه رسا مشترک می شوند، در چه مدت زمانی اشتراک آنان بررسی و خدمات مشترکان به آنها عرضه می شود. ما عضو این قسمت شده ایم، ولی تا به حال پاسخی که بیانگر اشتراک و خدمات پس از آن باشد، دریافت نکرده ایم.

◊ ارسال خبر برای مشترکان به جهت مشکلات فنی هنوز فعال نشده است. با راه اندازی نرم افزار جدید، این سرویس فعال خواهد شد.

پس اگر چنین است، بهتر است که این گزینه غیر فعال باشد تا وقت کمتری از کاربر گرفته شود. سؤال دیگر این است که با توجه به ارتباط پایگاه به مطالب و اخبار حوزه علمیه، زبان عربی و ماه های قمری، چرا علاوه بر تاریخ شمسی، هیچ اشاره ای به تاریخ قمری نشده است؟

◊ این مطلب، توصیه مناسبی است؛ اما به جهت مراجعه کاربران خارجی به پایگاه چندان قابل اجرا نیست؛ زیرا ماه های قمری در کشورهای عربی معمولاً با ایران اختلاف دارد.

فرمایش شما در مورد اختلاف در ماه قمری صحیح است؛ ولی این موضوع دلیل بر عدم نمایش تاریخ نمی شود؛ چون اگر این طور باشد، هیچ پایگاهی نباید به درج تاریخ اقدام نماید و یا حداقل باید بر اساس موقعیت جغرافیایی کشور خودش عمل کند. ضمن اینکه پایگاه رسا فارسی است و به تبع، مخاطبان غیر فارسی آن مانند عرب زبان ها کم هستند.

چقدر از اخبار حوزه توسط پایگاه جمع آوری و ارائه می شود؟ به نظر می رسد که اخبار حوزه در ابعاد مختلف، بیش از این است و باید قدری دایره اطلاع رسانی و خبری خود را توسعه دهید. آیا اهدافی که در قسمت «درباره» پایگاه ذکر گردیده، به خوبی در جمع آوری اخبار دنبال شده است؟

◊ کامل ترین مجموعه اخبار حوزه، به یقین، پایگاه اطلاع رسانی رساست؛ اما محدودیت منابع مالی پوشش کامل تر را میسّر نمی سازد. در حال حاضر، قریب 70% رخدادها و فعالیت های حوزوی پوشش داده می شود. البته ساختار سنتی حوزه، از اطلاع رسانی کامل اخبار پرهیز می کند.

بایگانی مطالب، به خصوص، بایگانی اخبار باید به صورت طبقه بندی و موضوعی ارائه شود و صرفاً جستجوی واژه برای دسترسی به خبر مورد نظر کافی نیست و گاهی نیز کاربر در عمل دچار مشکل می شود و وقت بسیاری را از او می گیرد.

◊ دلیل وجود این کاستی آن است که هنگام راه اندازی پایگاه تصور دقیقی از میزان فعالیت آن در عرصه های گوناگون در دست نبود تا بر اساس آن نسبت به موضوع بندی اخبار تدبیری اندیشیده شود. به هر حال، این نقطه ضعفی است که در نرم افزار جدید رفع شده است.

کاستی دیگر اشکال های آماری موجود در پایگاه است؛ مثلاً در خبر دیدار مسئولان مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور با آیة الله نوری همدانی در تاریخ 83/12/17 گفته شده 50 نفر آموزش کامپیوتر دیده اند؛ در حالی که آمار صحیح 5000 نفر است.

◊ این اشکال مربوط به خبرنگاران است و از بُعد فنی اجتناب ناپذیر است. هرچند تلاش برای کاهش آن، لازم و ضروری است.

گزارش های تصویری پایگاه کم است. با توجه به جذابیت این گونه گزارش ها، آیا بهتر نیست عنایت بیشتری به ارائه تصاویر مناسب شود؟

◊ وقایعی که جاذبه های بصری داشته باشد، در قالب گزارش تصویری ارائه می شود و معمولاً نیز مورد استقبال واقع گردد. مشکل پایگاه این است که از عکاس تمام وقت بی بهره است و تنها در موارد خاص از این قالب استفاده می کند.

بخشی از خبررسانی شما می تواند از فعالیت های نرم افزاری و پایگاه های حوزوی باشد که به صورت «بنر» در صفحه اول به نمایش درآید. این کار می تواند به صورت تبادل نظر با سایر پایگاه ها صورت گیرد که دو پایگاه به صورت متقابل تبلیغ یکدیگر را عرضه کنند. در این صورت، ضمن تبلیغ از پایگاه شما در سایر پایگاه ها، می توان به امر اطلاع رسانی و خبررسانی نیز پرداخت و از مزایای تجاری این کار نیز بهره مند شد.

◊ شایان ذکر است که مخاطب اصلی این پایگاه، رسانه های مکتوب و خبرگزاری ها هستند و اهمیت انعکاس اخبار در این رسانه ها اهمیتی بیش از تعداد بازدیدکنندگان دارد. از این رو، آمارگیری مهم از منظر مدیریت پایگاه، تعداد اخبار درج شده در رسانه هاست. ضمن اینکه چنین اقدامی در شأن یک پایگاه خبری نیست؛ زیرا بر محتوای اخبار و استقلال نظر آن تأثیر منفی می گذارد.

اخبار و اطلاعات شما به منظور تأیید علمی و محتوایی، چه مراحلی را طی می کند؟

◊ پس از تنظیم خبر از سوی خبرنگار، متن آن از جهت قواعد نگارش و انطباق با سیاست خبری پایگاه، به وسیله دبیر و سردبیر بازبینی می شود.

پایگاه های معرفی شده در قسمت «دیگر پایگاه ها» بسیار محدود هستند و حال آنکه شما می توانستید چند پایگاه دیگر را هم معرفی کنید، مانند پایگاه های بعضی مراجع و علماء بزرگ.

◊ به جهت آنکه برخی اشخاص از نظر سوابق سیاسی و اجتماعی در میان حوزویان جایگاه مطلوبی ندارند، سیاست پایگاه محدود کردن بخش معرفی علما، بوده تا حساسیت برانگیز نباشد.

علما، به جهت گستردگی و اختلاف سلایق اجتماعی و سیاسی قابل معرفی نیستند و تبعیض میان ایشان حساسیت برانگیز است.

در دنیای اینترنت معرفی پایگاه یک مسئله جا افتاده و مرسوم است و در حال حاضر، در خصوص پایگاه علماء مشهور و حتی غیر مشهور اطلاع رسانی صورت می گیرد و هیچ گونه مشکلی هم به وجود نیامده است.

علاوه بر این، با توجه به گرایش خبری پایگاه، معرفی برخی پایگاه های خبری همچون: بازتاب، ایرنا، صدا و سیما نیز مناسب می نماید. چرا هیچ اشاره ای به این قبیل پایگاه ها نشده است.

◊ در خصوص معرفی منابع خبری معتبری مانند خبرگزاری های رسمی کشور، به نظر می رسد شهرت این منابع بیشتر از آن است که نیازمند معرفی در یک پایگاه خبری محدود باشند.

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: چهارشنبه, 25 خرداد 1384
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 28
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 10
بازدید 10775 بار
شما اينجا هستيد:خانه آرشیو فصلنامه شماره 10 (بهار 1384) نقد و بررسی پایگاه اطلاع رسانی رسا؛ خبرگزاری حوزویان(www.rasanews.com)