چاپ کردن این صفحه

نگاهی به نسخه تحت شبکه مجموعه نرم افزارهای نور

پنج شنبه, 28 اسفند 1393 ساعت 15:36
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

درآمد

نظر به اینکه مراکز و مؤسسات علمی و پژوهشی، عمدتاً از زیرساخت های لازم جهت استفاده از نرم افزارهای تحت شبکه برخوردار هستند و نیز با توجه به تقاضای مکرر کاربران، طرح تولید نرم افزارهای نسخه شبکه در سال جاری به مرحله اجرا گذاشته شد و به لطف الهی به فرجام رسید. با عملیاتی شدن این طرح، علاوه بر پاسخگویی به نیاز کاربران، مشکلات قبلی در استفاده از محصولات نور تحت شبکه برطرف شده است.

نسخه های موجود در بازار، علاوه بر تک محصولی بودن، به صورت تک کاربره بوده و تنها با اعطای مجوز مرکز نور و با افزایش تعداد مجوز نصب به صورت غیراستاندارد در شبکه های رایانه ای قابل استفاده هستند. این مشکل، با ارائه محصولات نسخه شبکه مرتفع شده و با ارائه امکانات و ابزار مناسب، امکان استفاده از محصولات نور به صورت بهتر و آسان تر فراهم شده است.

در مرحله نخست این طرح، تعداد 70 نرم افزار از محصولات نور در قالب های 5 ، 10 ، 20 و 50 کاربر هم زمان و در یک بسته نرم افزاری ارائه شده است. متقاضیان می توانند با توجه به نیاز و تعداد کاربران شبکه ای خود، اقدام به تهیه محصولات نسخه شبکه از مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نمایند.

معرفی بسته محصولات نسخه شبکه نور

مجموعه نرم افزارهای نور؛ نسخه شبکه، در یک بسته شامل بخش های ذیل ارائه می شود:

  • الف. مجموعه نرم افزارهای نور؛ نسخه شبکه ( 70 عنوان نرم افزار)؛
  • ب. نرم افزار پیشخوان مدیریت؛
  • ج. نرم افزار پیشخوان اجرا.

الف. مجموعه نرم افزارهای نور؛ نسخه شبکه

نسخه شبکه مجموعه نرم افزارهای نور، شامل 70 نرم افزار از محصولات فاخر مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی است که در یک بسته به متقاضیان عرضه می شود. شیوه عرضه اطلاعات این مجموعه، در حال حاضر، در یک حامل (هارد اکسترنال) به محل مورد نظر منتقل شده و پس از طی مراحل نصب و راه اندازی، قابل استفاده خواهد بود.

فضای مورد نیاز برای این مجموعه، 100 گیگابایت است و با توجه به اینکه این مجموعه در حال افزایش و به روزرسانی است، لازم است فضای مناسب و یکپارچه ای جهت استفاده بهینه از این مجموعه فراهم آید تا در گذر زمان، مشکلی از این نظر پیش نیاید.

ب. پیشخوان مدیریت

نرم افزار پیشخوان مدیریت که با هدف مدیریت و رصد کاربران نسخه شبکه طراحی و تولید شده و در اختیار مدیر شبکه قرار خواهد گرفت، دارای اطلاعات و کارکردهای زیر است:

1. نرم افزارهای دارای مجوز شبکه: در این بخش، علاوه بر نمایش نام صاحب امتیاز دارای مجوز استفاده، آمار مربوط به نرم افزارهای دارای مجوز و فاقد مجوز و نیز تعداد کاربران جاری نمایش داده می شود. چنانچه نرم افزارها به صورت سرویس خدمات خریداری شده و دارای زمان انقضای استفاده باشند، تاریخ انقضای مجوز نیز مشخص می شود.

از دیگر کارکردهای این قسمت، دریافت فایل پیکربندی است. نرم افزارهای شبکه، بدون دریافت این فایل، قابل استفاده نخواهند بود. گفتنی است، فایل مربوط به پیکربندی پیشخوان اجرا، در قسمت «تنظیمات» ساخته می شود.

برای تنظیم پیشخوان نرم افزارهای نور که توضیحات مربوط به آن در ادامه خواهد آمد و ساخت فایل مربوط به اجرای آن در این صفحه با درج نشانی سرور و مسیر نرم افزارها در شبکه، صورت می گیرد. (شکل 1)

شکل1 : پیکربندی نرم افزار های تحت شبکه

فهرست نرم افزارهای دارای مجوز، در این قسمت قابل مشاهده است. در این صفحه، افزون بر تعداد مجوز اجرای هم زمان، تعداد کاربران جاری هر نرم افزار نیز قابل مشاهده است. (شکل 2)

شکل 2: فهرست، تعداد مجوز استفاده هم زمان هر نرم افزار و تعداد کاربران جاری هر نرم افزار

2. در سربرگ دوم، اطلاعات مربوط به نرم افزارهای فاقد مجوز شبکه نمایش داده می شوند. این دسته از نرم افزارها که اطلاعات آنها توسط پیشخوان قابل دریافت است، در صورت برخورداری خریدار از خدمات پشتیبانی، به صورت رایگان در اختیار او قرار خواهد گرفت. در غیر این صورت، خریدار می تواند نسبت به خرید آنها اقدام نماید.

3. در سربرگ کاربران جاری، فهرست کاربران جاری همراه با تعداد اجرای هر نرم افزار، شماره آی پی، عنوان نرم افزار و مدت زمان استفاده کاربر از هر نرم افزار نمایش داده می شود. ضمن اینکه در صورت تکمیل ظرفیت استفاده از یک برنامه، در موارد ضروری مدیر می تواند نسبت به توقف تعدادی از کاربران اقدام کرده، ظرفیت لازم را برای سایر استفاده کنندگان فراهم نماید. (شکل 3)

شکل 3: امکان حذف یک یا چند کاربر از چرخه استفاده کنندگان نرم افزار

ج. پیشخوان اجرا

نرم افزارهای نور از طریق پیشخوان اجرا در اختیار کلاینت های مجموعه (کاربران داخلی) قرار می گیرند. این پیشخوان، دارای ویژگی ها و قابلیت های زیر است:

1. دسترسی اجرا به نرم افزارهای دارای مجوز در حالت نمایش فهرست الفبایی.

2. دسترسی اجرا به نرم افزارهای دارای مجوز در حالت نمایش Icon.

3. امکان دسته بندی نرم افزارها در قسمت علاقه مندی ها: با کلیک روی علامت ستاره واقع در سمت راست بالای نمایش صفحه اول نرم افزار، کاربر می تواند آن رابه فهرست علاقه مندی های خود اضافه کند. با کلیک مجدد روی ستاره، نرم افزار از این فهرست حذف خواهد شد. (شکل 4)

شکل 4: امکان دسته بندی نرم افزار ها در قسمت علاقه مندی ها

4. دسترسی به آخرین نرم افزارهای اجرا شده توسط کاربر: این امکان برای سهولت در دسترسی به نرم افزارهای نور در پیشخوان اجرا تعبیه شده است. با کلیک روی گزینه نرم افزارهای اجرا شده، کاربر به فهرست آنها دسترسی خواهد داشت.

5. جست وجو در عناوین نرم افزارهای پیشخوان.

6. مواردی از نرم افزارهای نور که دارای دموی آموزشی هستند، در این قسمت امکان نمایش دموی آموزشی آنها فراهم شده است. کاربر با کلیک روی دکمه «آموزش» می تواند از آموزش های مربوط به معرفی محتوا و قابلیت های برنامه جاری استفاده لازم را ببرد.(شکل5)

شکل 5: امکان استفاده از دموی آموزشی برخی نرم افزا ها

7.محتوا و معرفی نرم افزارها در قسمت «محتوای» پیشخوان گنجانده شده است که کاربر می تواند اطلاعات مختصری از هر نرم افزار را در این قسمت مشاهده نماید.

شیوه ارائه محصولات نسخه شبکه نور

1. نسخه اولیه محصولات شبکه ای نور به صورت یک بسته شامل 70 محصول مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی است.

2. ارزش گذاری مالی بسته نرم افزاری بر اساس تعداد کاربر هم زمان در بسته های 5 ، 10، 20 و 50 کاربر هم زمان صورت گرفته است. برای مراکزی که تعداد کاربر بیشتری داشته باشند، این چرخه تکرارپذیر است.

3. مجوز بهره برداری از نرم افزارهای نور به نام خریدار ثبت شده و به نام وی در پیشخوان نرم افزارهای نور نمایش داده می شود.

4. شیوه واگذاری محصولات نسخه شبکه به کاربران: دریافت محصولات نسخه شبکه به دو شکل ذیل امکان پذیر است:

  • * عرضه محصولات به صورت نامحدود: در این حالت، مشتری، نرم افزارها را به صورت خرید نسخه در اختیار خواهد داشت. ارائه خدمات و سرویس های جانبی، منوط به پرداخت هزینه اشتراک سالیانه به مبلغ 20 درصد مبلغ کل خرید نرم افزار خواهد بود.
  • * عرضه محصولات به صورت محدود یکساله: در این حالت، مشتری می تواند به صورت سالانه اقدام به خرید نرم افزار و سرویس مورد نیاز خود نماید. در واقع، در این روش، مشتریان اقدام به خرید سرویس خدمات یکساله می نمایند.

5. خدمات قابل ارائه به کاربران محصولات نسخه شبکه:

  • نصب و راه اندازی؛
  • به روزرسانی نرم افزار در بازه زمانی مشمول قرارداد؛
  • پشتیبانی فنی و کاربری؛
  • کارگاه های آموزشی.

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: یکشنبه, 24 اسفند 1393
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 8
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 49
بازدید 12871 بار

موارد مرتبط