آموزش 13

پنج شنبه, 25 اسفند 1384 ساعت 15:38
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

درباره ویندوز ویستا

طی کنفرانس های برگزار شده از جانب مایکروسافت درباره ویندوز ویستا، افزوده شدن برنامه هایی مانند چون سیستم امنیتی جدید، (Windows Defender)، برنامه ضد جاسوسی، (Anti-Spy ware MS)، نرم افزار ساخت دی وی دی، (DVD Maker HD)، سیستم مدیریت ایمیل جدید (Windows Mail) که در حقیقت تکمیل کننده مسیر Outlook است، تقویم ویندوز Calendar Windows و سیستم پشتیبان گیری جدید Backup Windows نوید داده شده بود. برخی از این امکانات را در ویندوزهای XP و 2003 دیده بودیم و برخی دیگر نیز کاملاً جدید هستند.

سیستم امنیتی ویندوز ویستا (Windows Defender)

برنامه ضد کدهای جاسوسی و مخرب مایکروسافت، یعنی Anti-Spy ware MS، سرانجام رسماً به مجموعه  Windows Defender افزوده شد. محیط ظاهری آن، همانند گذشته بسیار ساده است تا کار با آن آسان باشد. همچنین مجموعه امنیتی ویندوز، از این پس می تواند، توسط کاربر ویندوز، با سطح دسترسی پایین تر از مدیر نیز کنترل شود؛ البته باید گفت که این اقدام مایکروسافت، تا اندازه ای عجیب به نظر می رسد، زیرا از ابتدا هدف ویندوز ویستا، کنترل کامل سیستم توسط مدیر آن بود و اکنون مدیریت یکی از مهم ترین بخش های آن، میان تمام استفاده کنندگان آن سیستم عامل به اشتراک گذاشته شده است.

مجموعه امنیتی ویندوز به صورت پنهان، به مراقبت از فایل های اساسی ویندوز، در برابر هرگونه آسیب پذیری احتمالی می پردازد. همان گونه که در تصویر نیز مشاهده می کنید، این بخش، خود زیر مجموعه ای از قسمت «مرکز امنیت» (Security Center) موجود در ویندوز است.

آیکون ها، رنگ بندی و تا حدی نمای ظاهری «مرکز امنیت» ویندوز ویستا، دچار تغییر شده است و مایکروسافت سعی کرده تا آنجا که امکان دارد، آن را مشابه  Windows One Care Live شبیه سازی کند. صفحه پیش فرض Windows Defender، نمونه خوبی از سادگی در طراحی صورت گرفته برای این بخش است که تنها به ارائه اطلاعات و آمار می پردازد. در نوار ابزار بالای این صفحه، دکمه هایی  برای دسترسی سریع به امکانات دیگر قرار گرفته است. گزینه اسکن، علاوه بر داشتن حالت "اسکن سریع"، قابل تنظیم scans customize نیز هست.

از جمله خصوصیات جالبی که در نسخه 5270 ویستا به چشم می آید، نحوه بروز رسانی بخش های مختلف در آن است. از جمله برای برنامه ضد جاسوسی که پس از گذشت مدت زمان خاصی، به دریافت فایل های (Definition) نیاز دارد. این کار به صورت کاملاً خودکار و با اتصال به شبکه اینترنت صورت می پذیرد. طی این مدت که در حال نوشتن این مطلب هستم، DefenderWindows در حال بروز رسانی قسمت های امنیتی ویندوز بوده است.

طی یک سال گذشته، نگارش های متفاوتی از ویندوز ویستا، آغازگر نسل جدید سیستم عامل های مایکروسافت، توسط این شرکت منتشر شده است. در این میان، برخی نسخه ها به واسطه افزوده شدن امکانات یا طراحی جدید، بیش از انواع دیگر، سر و صدا به پا کرده اند، ویندوز ویستا نسخه 5270 یکی از این نمونه هاست که تنها کمتر از یک هفته از توزیع آن می گذرد.

بهینه سازی در نحوه نصب ویندوز (Setup/Install)

همان گونه که در نسخه های ابتدایی ویندوز ویستا شاهد بودیم، مایکروسافت بسیار تلاش کرده است تا مراحل نصب ویستا، علاوه بر داشتن ظاهری جذاب و کاربر پسند، دارای برخی تغییرات، مانند پرسیده شدن سوالات اختصاصی تر باشد.

در یک نگاه کلی، مراحل نصب ویندوز ویستا را می توان چنین برشمرد: ابتدا شما DVD ویندوز را در رایانه خود قرار می دهید و سیستم را بوت می کنید، پس از بالا آمدن سیستم، مراحل نصب، با شروع سوالاتی همراه خواهد بود. برخلاف ویندوزهای XP امروزی، ویندوز ویستا از همان ابتدا، شماره سریال را از شما می خواهد و اگر برقراری خط اینترنت را تشخیص دهد، سعی می کند تا با تماس به مرکز ارتقای مایکروسافت، آخرین تغییرات و بروز رسانی ها را دریافت و نصب کند.

پس از وارد نمودن شماره سریال و احتمالاً دریافت فایل های جدید از طریق اینترنت، صفحه "EULA" که به توافقنامه بین شرکت و کاربر مربوط می گردد، نمایش داده می شود. پس از تائید این گزینه، برنامه نصب از شما سوال می کند که آیا می خواهید ویندوز خود را ارتقا دهید یا یک ویندوز جدید نصب کنید. در نهایت، به انتخاب پارتیشن نصب ویندوز می رسید.

اکنون باید مدت زمانی طولانی را برای کپی شدن تمام فایل ها منتظر بمانید، شاید در نگارش های بعدی این زمان کاهش یابد. پس از آنکه ویندوز ویستا کاملاً نصب شد، سیستم به صورت خودکار بوت می شود و لازم است تا گزینه هایی مانند منطقه کشور محل سکونت، شناسه کاربری و کلمه عبور برای ورود به ویندوز و زمان محلی را تعیین کنید.

حال باید خود را برای ورود به سیستم عامل ویندوز ویستا آماده کنید. صفحه دیسکتاپ ویندوز ویستا، نخستین چیزی است که پیش روی شما قرار می گیرد.

نتیجه گیری

مراحل نصب بسیار آسان تر از ویندوز XP و البته زیباتر از آن چیزی است که در نسخه های قدیمی تر ویستا وجود داشت؛ اما هنوز مایکروسافت دست خود را برای این قسمت رو نکرده و قطعاً تغییرات مهم تری در راه است. جالب اینکه مدت زمان نصب ویندوز ویستا نسخه 5270، نسبت به نسخه های قدیمی تر نصف شده است. بطور میانگین، نصب ویندوز ویستا از روی DVD در یک کامپیوتر عادی 1 ساعت به طول می انجامد؛ اما در این نسخه، تنها 30 دقیقه وقت لازم است؛ ولی هنوز تا قولی که مایکروسافت داده؛ یعنی نصب ویستا در 15 دقیقه، زمان زیادی  باقی است. با این همه، وجود کاهش 50 درصدی زمان نصب در ویندوز ویستا 5270 خبر بسیار خوشایندی است.

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: چهارشنبه, 17 اسفند 1384
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 84
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 13
بازدید 9790 بار
محتوای بیشتر در این بخش: « تازه های فناوری 13 پرسش و پاسخ 13 »