تازه های فناوری 13

پنج شنبه, 25 اسفند 1384 ساعت 15:38
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

مکان یابی اینترنتی، ابتکار جدید گوگل

جست وجوگر گوگل، سرویس جدیدی را راه اندازی کرده که به کاربران امکان می دهد، بر روی منازل یا شرکت های تجاری، با استفاده از تصاویر ماهواره ای متمرکز شوند که این امر موجب افزایش نگرانی های امنیتی و تشدید رقابت میان رقبا می گردد.

به گزارش ایسنا، این فناوری ماهواره ای، از اواخر روز دوشنبه روی پایگاهی به آدرس: http://maps.google.com ارائه شده است.

در راستای بهره مندی از این فناوری، گوگل با شرکت Keyhole قراردادی منعقد کرده تا کاربران بتوانند، به صورت آزاد، به نقشه های این شرکت که به فناوری برتر مجهز است، از طریق جست وجوگر گوگل دسترسی پیدا کنند. برای بهره مندی از این سیستم، کاربران ابتدا باید هزینه ای معادل 29/95 دلار، برای دانلوود کردن نسخه نرم افزار پایه Keyhole پرداخت کنند.

کاربران می توانند با کلیک کردن بر روی یک دکمه، به یک تصویر ماهواره ای دست یابند. این نقشه های ماهواره ای، برخی مردم را نگران و عصبی کرده است؛ چرا که توسط این فناوری، حتی می توان به آدرس های خاصی دسترسی پیدا کرد.

اما گوگل معتقد است که بیشتر مردم از اینکه تنها با کلیک کردن بر روی موشواره رایانه، بتوانند به این تصاویر دست یابند لذت می برند. از این روش می توان، برای انتخاب هتل و تفریح گاه های دیگر، برای تعطیلات، یا شناسایی افرادی که در همسایگی منزل مورد نظر شما برای اجاره کردن زندگی می کنند، استفاده کرد.

منبع: sharifnews.com

گوگل و کتابخانه عظیم دیجیتالی

پایگاه اینترنتی گوگل، پروژه جدال برانگیز دسترسی به نسخه دیجیتالی کتاب های موجود در کتابخانه های مشهور جهان را دوباره از سرگرفت.

به گزارش مهر، به نقل از منابع اینترنتی، با وجود افزایش فشار قانونی از سوی ناشران و نویسندگان، به دلیل نقض قانون کپی رایت از سوی گوگل، این غول جست وجو در حال پیش بردن برنامه هایش است.

گوگل در یک تلاش آشکار، برای اطمینان دوباره به منتقدان اعلام کرد: این پروژه، بر روی کتاب هایی که نایاب هستند یا حق چاپ غیر محفوظ دارند، تمرکز می یابد. گوگل برای اجرای این پروژه 200 میلیون دلار هزینه خواهد کرد.

در این پروژه، گوگل تا سال 2015م، یک آرشیو دیجیتال، از میلیون ها کتاب چهار دانشگاه استنفورد، میشیگان، هاروارد و کتابخانه عمومی نیویورک را تهیه می کند.

همچنین این شرکت، مشغول دیجیتال کردن کتاب های خارج از کپی رایت دانشگاه آکسفورد انگلستان است.

منبع : sharifnews.com

تهیه جوهر چاپگر از لاستیک کهنه خودرو

سه مبتکر، از لاستیک های کهنه خودرو، جوهر چاپگر ساختند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، در این روش، لاستیک های کهنه تا دمای 800 درجه سانتی گراد، حرارت داده می شوند تا  مخلوطی از سیلیکا، سیم فولاد، گوگرد و کربن به دست آید. در مراحل بعد کربن خالص از این مخلوط جدا و برای تولید جوهر چاپگر از آن استفاده می شود.

به دلیل اینکه پودر کربن مورد نیاز در جوهر چاپگر، از نفت خالص و با هزینه بسیار زیاد تولید می شود، استخراج این ماده از لاستیک های کهنه، می تواند علاوه بر کاهش قیمت این ماده، به کاهش آلودگی زیست محیطی نیز کمک می کند.

منبع: sharifnews.com

اتصال به اینترنت از طریق گاز

محققان می گویند: می توان از شبکه های گاز خانگی، برای ارسال سیگنال های فراپهن باند استفاده کرد.

به گزارش ایلنا، تصور اینکه کاربران اینترنت برای اتصال به شبکه، از لوله های گاز منازل خود استفاده کنند، تا اندازه زیادی عجیب و شاید خنده دار به نظر می رسد؛ اما محققان یک شرکت «نترکام» در سانتیاگوی آمریکا، سرگرم طراحی روشی برای استفاده از سیگنال های بی سیم فراپهن باند، برای انتقال داده ها از طریق لوله های گاز طبیعی، با سرعت پهن باند هستند.

محققان شرکت نترکام ادعا می کنند که فناوری جدید این شرکت، امکان دسترسی به اینترنت با سرعت 100 مگابیت بر ثانیه را در خانه های کاربران فراهم می کند؛ چنین سرعتی امکان دریافت فایل های صوتی و ویدیوئی را در زمان بسیار کوتاه فراهم می کند.

کارشناسان می گویند: هنوز چنین فناوری ای، فقط یک ادعا است و عملا به کار گرفته نشده است.

نحوه عمل فناوری پهن باند از طریق لوله های گاز چگونه است؟

شرکت نترکام از انتقال دهنده ها و گیرنده های رادیویی فراپهن باند، برای ارسال سیگنال های بی سیم از طریق لوله ها، هنگام جریان گاز استفاده می کند.

فراپهن باند یا UWB یک فناوری ارتباطی در حال توسعه است که داده های شبکه ای را با سرعت بسیار بالا ارسال می کند؛ اما در سطح توان بالاتر، ممکن است با سیگنال های بی سیم تداخل کند.

البته این مشکل، هنگامی که سیگنال های فراپهن باند، از طریق لوله های گاز دفن شده ارسال شود، پیش نمی آید؛ در نتیجه می توان بدون آنکه تداخلی ایجاد شود، حجم بالایی از داده را از طریق لوله های گاز منتقل کرد.

در حالی که بسیاری نظر محققان شرکت نترکام را خنده دار می دانند، این محققان همچنان مصمم هستند که در آینده نه چندان دور، طرح خود را عملی کنند.

در صورت موفقیت این فناوری و انتقال اینترنت از طریق لوله های گاز به خانه های کاربران، می توان منتظر تحولات اساسی در بازار دسترسی به پهن باند بود.

منبع: sharifnews.com

اولین کتاب دیجیتالی دراختیار علاقه مندان کتاب قرار گرفت

شرکت سونی سعی دارد، همان کاری که «آپل» برای موسیقی دیجیتالی قابل دانلود انجام داد، برای کتاب الکترونیکی نیز انجام دهد.

شرکت سونی در نمایشگاه CES، وسیله دستی قابل حملی را عرضه کرد که برای کتاب های الکترونیکی طراحی شده است. نام این محصول  Sony Readerاست.

صفحه نمایش این وسیله از کاغذ الکترونیکی ساخته شده است که متن نمایشی در آن، به وضوح صفحات کتاب چاپ شده است.

استفاده از این تکنولوژی بدین معناست که نور از پشت به این صفحه نمایش نمی تابد، بنابراین صفحه نمایش، دیگر لرزش ندارد و موجب اذیت چشم ها نمی شود.

Reader به اندازه یک کتاب معمولی است و 14 میلی متر ضخامت دارد. وزن آن نیز کمتر از 250 گرم است. این وسیله بهار امسال به بازار می آید.

سونی معتقد است، این وسیله موجب می شود تا کاربران به دانلود کردن و خواندن کتاب به صورت دیجیتالی علاقه بیشتری نشان دهند.

تلویزیون های سه بعدی سال 2008م به بازار عرضه می شوند

تجربه تلویزیون های سه بعدی، زودتر از آنچه فکر می کنید، رخ خواهد داد.

شرکت فیلیپ الکترونیک قصد دارد، طی 2 سال آینده، تلویزیون پیشرفته ای به بازار عرضه کند که توانایی نمایش برنامه های سه بعدی را دارد. شرکت فیلیپ در حال حاضر، در حال آزمایش این فناوری در آزمایشگاه های خود است و هنوز به صورت عمومی آن را نمایش نداده است.

مدیر عامل فیلیپ خاطر نشان کرد با اینکه استودیوهای فیلم سازی، هنوز فیلم های سه بعدی تولید نکرده اند، اما مشتریان می توانند، از طریق دیسک های 2 بعدی و این تلویزیون ها، برنامه های سه بعدی را ببینند.

با ورود این فناوری، فیلم های سه بعدی نیز تولید می شوند.

نرم افزار جدید، امکان تماس تلفنی با ناشنوایان را فراهم می کند

کارشناسان رایانه ای، نرم افزار جدیدی ویژه استفاده در تلفن همراه، برای ناشنوایان ابداع کرده اند که به صورت همزمان، صحبت های طرف مقابل را به متن تبدیل کرده و برای فرد ناشنوا نمایش می دهد. از سوی دیگر، متن تایپ شده توسط ناشنوا را هم به صورت صوت، برای طرف مقابل ارسال می کند.

منبع: www.iritn.com

Firewall دو طریقه برای ویندوز ویستا

شرکت مایکروسافت، در حال آماده سازی یک دیوار آتش قدرتمند، برای سیستم عامل جدید ویندوز ویستا است که می تواند علاوه بر فیلتر کردن اطلاعات ورودی به رایانه، اطلاعات خروجی از آن را نیز فیلتر و کنترل کند.

این دیوار آتش جدید که در بخش امنیتی  Filtering PlatformWindows سیستم عامل ویندوز ویستا گنجانده خواهد شد، به دلیل دو طرفه بودن، می تواند دسترسی سایر رایانه های یک شبکه را که تلاش می کنند، به رایانه متصل شوند، محدود کرده، دسترسی رایانه کاربر به سایر رایانه های موجود در شبکه را نیز کنترل کند.

سیستم عامل فعلی ویندوز XP هم، به یک دیوار آتش مجهز است؛ با این تفاوت که دیوار آتش ویندوز XP یک طرفه بوده، تنها می تواند اطلاعات ورودی به کامپیوتر را فیلتر کند.

قابلیت فیلتر کردن اطلاعات خروجی از کامپیوتر، به ویژه برای مدیران شبکه ها، بسیار مفید خواهد بود و امکان نظارت آنها بر نوع نرم افزارهای مورد استفاده کاربران را افزایش خواهد داد.

برای مثال، با استفاده از این دیوار آتش، مدیران شبکه می توانند استفاده از یک نوع نرم افزار مسنجر خاص را در رایانه های موجود در شبکه، مجاز سازند و در صورت استفاده کاربر از یک مسنجر غیر مجاز، اطلاعات ارسال شده با این مسنجر به خارج رایانه، توسط دیوار آتش ویندوز ویستا فیلتر خواهد شد.

سیستم عامل ویندوز ویستا در بخش  Filtering PlatformWindows ، علاوه بر دیوار آتش دو طرفه، به یک دیوار آتش یک طرفه، مشابه نمونه موجود در ویندوز XP نیز مجهز خواهد شد که کاربران می توانند بر حسب نیاز، از یکی از آنها استفاده کنند.

محصول جدید سیمانتک، آغاز رقابتی نوین با مایکروسافت

شرکت سیمانتک، با هدف رقابت با مایکروسافت در عرصه تولید محصولات امنیتی، سرویس خدماتی جدیدی موسوم به Genesis طراحی کرده و آن را تا اواخر سپتامبر، آماده خواهد کرد.

در این سرویس جدید، نرم افزارهای امنیتی سیمانتک، در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. این نرم افزارها، محصولات فعلی سیمانتک و محصولات جدیدی اعم از چون ضد ویروس، ضد هرزنامه، فایروال و نرم افزارهای مقابله با نرم افزارهای جاسوسی را شامل خواهد شد.

سیمانتک، همچنین از این طریق، خدمات جدیدی را برای تهیه فایل های پشتیبانی و احیای فایل های آسیب دیده، به مشتریان ارائه خواهد کرد.

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: چهارشنبه, 17 اسفند 1384
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 82
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 13
بازدید 9258 بار
محتوای بیشتر در این بخش: « تازه های اطلاع رسانی 13 آموزش 13 »
شما اينجا هستيد:خانه آرشیو فصلنامه شماره 13 (زمستان 1384) تازه های فناوری 13