آموزش 14

سه شنبه, 30 خرداد 1385 ساعت 15:45
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

کالبد شکافی گوگل، غول جست وجو؛ معرفی 35 سرویس ارزنده گوگل

وبلاگ گوگل http://googleblog.blogspot.com

یادداشت های روزانه مدیران ارشد گوگل در زمینه های مختلف در وبلاگ گوگل در دسترس است.

تذکر: گوگل نیز در دنیای وبلاگ دارای سرویس رایگان است که اولین وبلاگ های فارسی زبان بر روی این سرویس راه اندازی شده است؛ بلاگر www.blogger.com بزرگ ترین تولید کننده وبلاگ، 3 سال پیش توسط گوگل خریداری شد.

سه بعدی سازی گوگل

جدیدترین سرویس رایگان گوگل برای کشیدن طرح های سه بعدی جالب در http://sketchup.google.com ارائه شده است.

مسابقات گوگل

اما از نوع برنامه نویسی و یا ده ها هزار دلار جایزه در مسابقات گوگل www.google.com/codejam پیدا کنید یادتان باشد گوگل برای کارمند خود یا دیگر شرکت ها از طریق برگزاری مساقه کارمند جلب می کند؛ پس اگر در برنامه نویسی اینترنت یا کامپیوتر دستی دارید حتمی سراغی بگیرید، سؤالات خیلی سخت و پیچیده نیست.

دسک تاپ گوگل

نرم افزاری قوی و کاربردی گوگل برای جست وجوی اطلاعات بر روی PC خود در دسک تاپ گوگل http://desktop.google.com در دسترس است. که می توانید آن را در صفحه خانگی قرار دهید و حتی در هارد خود نیز جست وجو انجام دهید؛ جالب است حتی بارگذاری کنید.

یادآوری گوگلی

گوگل به شما امکان داده است تا هر وقت توانست در مورد کلید واژه های شما اطلاع جدیدی کسب کند، به شما اطلاع دهد. به نشانی یادآوری گوگلی www.google.com/alerts مراجعه کنید.

کتابخانه گوگل

جست وجوی تقریباً رایگان در متن صدها هزار کتاب موجود در سرویس کتابخانه گوگل در http://books.google.com می توانید خرید کنید؛ به دلیل شکایات متعدد ناشران گوگل نتوانست که طرح کامل خود را اجرایی کند و گرنه قرار بود که تمام کتاب های دنیا اسکن شده و بر روی کتابخانه دیجیتالی گوگل به صورت مجانی در اختیار کاربران قرار گیرد.

دایرکتوری گوگل

میلیون ها پایگاه اینترنتی بر اساس موضوعات، زبان ها و ملیت خاص آن ها در http://directory.google.com ارائه شده است.

تا آن جا که مطلع هستم برای ثبت نام وب سایت یا وبلاگ در دایرکتوری باید به دایرکتوری گوگل مراجعه نموده فرمی را تکمیل و به زودی به جمع دایرکتوری گوگل خواهید پیوست.

کره گوگل (گوگل ارت Google earth)

شاهکار نرم افزار آنلاین است؛ شاید باورتان نشود؛ با بارگذاری نسخه مجانی و رایگان گوگل ارت؛ یک نقشه کره ای زمین مشاهده می کنید می توانید با زوم رو نقشه به کشور خاص؛ شهر؛ منطقه و خیابان حتی می توانید پشت بام و خودروهای داخل خیابان و حتی آدم ها را ببینید!!! حیف که عکس ها مربوط به دو سال پیش است اما باز هم می توانید در خانه جانگردی کنید در مورد گوگل ارت مقاله در وبلاگ نوشتم.

کره زمین را از طریق نرم افزار (Google earth)، به صورت واقعی کاوش کنید از http://earth.google.com دنبال کنید.

فروشگاه گوگل

فروشگاه اینترنتی گوگل با صدها هزار کالای متنوع با قیمت های رقابتی در http://froogle.google.com بیابید این قسمت از گوگل برای رقابت با پایگاه Ebay که یک حراجی آنلاین و بزرگ ترین پایگاه خرید و فروش جهان است ساخته شده است. در مورد Ebay و مؤسس ایرانی آن یعنی پیر امیدیار سه مقاله در وبلاگ فن آوری اطلاعات آورده ام.

تصاویر گوگل

جست وجو در دنیای تصاویر ایندکس شده در گوگل از نشانی http://images.google.com قابل یافتن است؛ به طور حتم با این سرویس کار کرده اید؛ یادتان باشد در مقاله قبلی آمار دادیم حدود 6 میلیارد قطعه عکس در ابعاد مختلف و از رو وب سایت های مختلف؛ گوگل در بانک اطلاعاتی خود ذخیره و اندیکس کرده است.

نقشه های گوگل

جست وجو بر روی نقشه های متنوع گوگل برای یافتن اطلاعات از http://maps.google.com بخواهید؛ یک سرویسی است که به نسبت دیگر رقبا از عملکرد خوبی برخوردار است.

خبرگزاری گوگل

دسترسی به صدها هزار عنوان خبری از پایگاه های مشهور وب از http://news.google.com که به تفکیک سیاسی و اجتماعی و به زبان های مختلفی قابل نمایش است و حتی می توان با فرمت Rss از آن خروجی گرفت؛ یک خبرخوان تمام عیار و کامل که حدودی تمام اخبار دنیا را جمع آوری می کند.

دانشگاه گوگل

دسترسی به متن هزاران مقاله تحقیقاتی در رشته های مختلف از http://scholar.google.com امکان پذیر است؛ فراموش نکنید، شما می توانید هزاران مقاله علمی و دانشگاهی و تحقیقی به صورت راحت، فراگیر و کامل جست وجو و مورد مطالعه قرار دهید.

نوار ابزار گوگل

جدیدترین نسخه نوار ابزار گوگل با امکانات فارسی و قابلیت های متنوع از http://toolbar.google.com با نصب گوگل تولباز می توانید؛ با مرورگر خود به راحتی و با دکمه و کلید منحصر به فرد جست وجو کنید یا این که از سرویس های مختلف آن بهره ببرید.

ویدئوهای گوگل

دسترسی به هزاران فایل صوتی و تصویری متنوع در زمینه های مختلف http://video.google.com باید یک نرم افزار دانلود نمایید و بعد بسیاری از فیلم ها و آهنگ ها به روز را درخواست نمایید و با یک سرعت ارتباط اینترنتی مناسب به آهنگ ها گوش دهید؛ فیلم ها را تماشا کنید یا آن ها را روی هارد ذخیره نماید.

کدهای گوگل

دسترسی به صدها اسکریپت متنوع در حوزه های بانک اطلاعات و جست وجو از http://code.google.com را بگیرید حسن این سرویس در این است که کدها استاندارد مناسب برخوردارند.

همکاری با گوگل

فرصت های کاری متنوع در حوزه های مختلف برای توسعه گوگل از طریق www.google.com/coop یه سر بزنیم شاید یک کاری پیدا شد انجام دهید؛ فراموش نکنید؛ همکاری به تخصص بسیار بالا یا ... احتیاج ندارد در بسیاری از موارد یک دانش آموز دبیرستان نیز می تواند طرف قرارداد گوگل باشد؛ مثل بیل گیتس دانشجو که با شرکت IBM غول سخت افزار و کامپیوتر دنیا قرارداد نگارش نرم افزار بست و مایکروسافت ظاهر شد.

لابراتوارهای گوگل

دستیابی به لابراتوارهای متنوع و کاربردی گوگل در نشانی http://labs.google.com

تقویم گوگل

جدیدترین سرویس گوگل برای مدیریت برنامه های کاری روزانه در نشانی www.google.com/calendar که می توانید تمام برنامه کاری؛ شماره تلفن تماس، ایمیل مشتریان و غیره تمام امکانات نرم افزار مدیریت تقویم آنلاین را در خود دارد حتمی مرور کنید.

جی میل گوگل Gmail

سرویس قدرتمند گوگل برای ارسال Email با 2 گیگا بایت فضای رایگان در  www.gmail.com جی میل برای اولین بار با ارایه یک گیگابایت حافظه؛ تمام سرویس های ارایه خدمات پست الکترونیکی را مجبور کرد صندوق الکترونیکی را از حدود 4 م به 1 گیگا یعنی 250 برابر افزایش دهند؛ جی میل در ابتدا به صورت دعوت نامه ای بود ولی در حال حاضر فکر کنم آزاد شده باشد.

گروه های گوگل

دسترسی به هزاران گروه الکترونیکی در صدها موضوع مختلف در نشانی http://groups.google.com این سرویس به دلیل پشتیبانی کامل فارسی نسبت به سرویس های مشابه در وب سایت های دیگر مانند یاهو و ... از استقبال بیشتری برخوردار شده است.

اشتراک تصویر؛ پیکاساگوگل

ویرایش و اشتراک گذاردن تصاویر کاربران گوگل با نرم افزار پیکاسا در www.picasa.com در ابتدا باید به آدرس پیکاسا بروید و یک نرم افزار گرافیک دانلود و نصب کنید؛ پس از آن با مدیریت بی نهایت ساده و راحت می توانید تصاویر را ویرایش، به اشتراک و یا به نمایش بگذارید.

قرارگاه وبی گوگل Masenger

نرم افزار گوگل به گوگل تاک Google talk معروف است که حدود یک سال از انتشار آن می گذرد؛ امکانات مسنجر گوگل برای چت و گفتگو آنلاین زیاد نیست اما به گفته کاربران؛ خدمات ارایه شده به خصوص Voice chat یا چت صوتی بسیار مطلوب و با سرعت سرور مناسب است؛ در اصل گوگل تاک؛ رقیبی گسترده برای یاهو مسنجر که به عنوان قرارگاه اینترنتی کاربران گوگل مطرح است در نشانی www.google.com/talk

مترجم گوگل

با مترجم گوگل، چندین زبان مختلف را به یکدیگر ترجمه کنید از طریق www.google.com/language_tools یا همان آدرس www.freetranslation.com می توانید کار ترجمه آنلاین را انجام دهید.

موبایل و گوگل

دنیایی از ابزارهای متنوعی که گوگل برای انواع گوشی های تلفن همراه فراهم کرده است از http://mobile.google.com قابل دانلود است اگر عشق گوشی موبایل یا همان تلفن همراه هستید یک سر به سرویس موبایل گوگل بزنید.

پیام کوتاه گوگل Google sms

فرستادن بر اساس ابزارهایی که گوگل مهیا کرده است در نشانی http://sms.google.com قابل دریافت است. اینکه این سرویس در موبایل ایران قابل استفاده باشد بعید می دانم اما آزمایش نکردم.

یک گوگل Pack Google

کلیکسیونی از نرم افزارهای مختلف گوگل در http://pack.google.com ارائه شده است که از ایران قابل دریافت نیست دلیل این امر به خاطر محرومیت ایران این کار صورت گرفته و به ای پی های ایرانی پک گوگل ارایه نمی شود.

مغازه های گوگل

فقط به نشانی www.googlestore.com مراجعه کنید.

سرمایه گذاری در گوگل

اگر می خواهید در یکی از معتبرترین شرکت های دنیای وب سرمایه گذاری کنید به http://investor.google.com مراجعه کنید. مبارکه

استخدام در گوگل

اگر می خواهید به جمع کارکنان ارشد ایرانی در گوگل بپیوندید به نشانی www.google.com/jobs مراجعه کنید.

آقای امید کردستانی مدیر ارشد گوگل هست که در مورد این ایرانی هم مفصل سخن گفتیم.

تبلیغاتی گوگل

پیروزی گوگل در دنیای کسب و کار دیجیتالی، به ترفندهای تبلیغاتی آن منوط شده است که برای اطلاعات بیشتر به نشانی www.google.com/ads مراجعه کنید. این سرویس را هم در یک گفتار کامل توضیح دادم یادم هست در قسمتی تأکید کردم که این سرویس برای مدیران وب سایتها و وبلاگ ها منبع درآمد است اما در ایران مشکل حقوقی وجود دارد.

پاسخ های گوگلی

دسترسی به متن صدها هزار پرسش و پاسخ در زمینه های مختلفی که کاربران گوگل به طور رایگان و غیر رایگان، ارائه کرده اند در نشانی http://answers.google.com ارائه شده است.

گوگل برای وب مسترها

اگر وب مستر هستید و می خواهید از ابزارها، تجارب و درس های کسب و کار موتورهای جست وجو برای توسعه برای های پورتال خود استفاده کنید به نشانی www.google.com/webmasters  مراجعه کنید.

سرویس سرویس های گوگل

دنیای سرویس های متنوع و کاربردی گوگل در زمینه های مختلف در نشانی http://services.google.com معرفی شده است.

اضافه کردن گزینه های جدید به فهرست Send to

احتمالاً دوست دارید که منوی Send to چند گزینه دیگر نیز داشته باشد. می توانید خودتان چند گزینه دیگر اضافه کنید، می توانید هر دیسک یا پوشه ای، هر برنامه فکس و هر چاپگری را به آن اضافه کنید.

فرض کنیم که می خواهید برنامه Microsoft Fax را به منوی Send to اضافه کنید، تا بتوانید یک فایل را انتخاب کنید و آن را از هر پنجره پوشه ای فکس کنید. ابتدا، پوشه Send to را باز کنید. برای این کار، روی Start و بعد My Computer کلیک کنید؛ روی نماد درایو: C کلیک – دو ضرب کنید و به پوشه زیر بروید:

C:\Documents And Settings\<User name>

اگر یک نماد پوشه با برچسب Send to دیدید روی آن کلیک – دو ضرب کنید. اگر این نماد را ندیدید، در منوی پوشه باز شده، گزینه های Tools و OptionsFolder را انتخاب کنید.

روی  Veiw کلیک کنید، گزینه Show Hidden Files And Folders را در کادر Advanced Setting انتخاب کنید، و روی OK کلیک کنید. روی نماد Send to کلیک – دو ضرب کنید. پوشه Send to باید حاوی همه گزینه های منوی Send to شما باشد.

سپس، روی Start و آنگاه روی Printers And Faxes  کلیک کنید. اگر Printers And Faxes بر روی منوی Start شما حضور نداشت، روی Control Panel کلیک کنید اطمینان یابید که در حالت نمایشی Classic هستید و روی نماد Printers And Faxes کلیک – دو ضرب کنید. با استفاده از دکمه راست موس، نماد Fax را به پوشه Send To بکشانید Drag) کنید)، دکمه موس را رها کنید و گزینه Create Shortcuts Here را انتخاب کنید.

حالا می توانید یک فایل را انتخاب کنید، روی آن کلیک راست کنید، و Send To و Fax را انتخاب کنید. برنامه Microsoft Fax این سند را به یک تصویر قابل فکس کردن تبدیل می کند و سپس از شما می خواهد که شماره فکس مورد نظر خود را برای ارسال فکس وارد کنید.

Wikipedia: بزرگ ترین دانشنامه جهان (http://www.wikipedia.com)

وی کی پدیا در سال 2001 تأسیس شد، اما به سرعت بزرگ شد. پایگاه وب وی کی پدیا به هر کسی اجازه می دهد که مطالبی را اضافه کنید یا مطالب قبلی را ویرایش کند. به همین دلیل، محبوبیت فوق العاده ای پیدا کرده است. بسیاری از وبلاگ ها و حتی روزنامه ها، فهرست مطالب خود را در این پایگاه قرار می دهند. وی کی پدیا در اواخر سال 2006 انتشار اولین یک میلیون مقاله خود را در بخش زبان انگلیسی جشن گرفت (امروزه بیش از 33 میلیون مقاله به 125 زبان زنده دنیا دارد).

تقریباً در همین زمان، مؤسس وی کی پدیا، جیمی ولز به عنوان یکی از 100 شخصیت انتخابی نشریه تایم (The Time 001) که دنیای ما را
می سازند برگزیده شد. در حقیقت، مجله تایم، وی کی پدیا را به عنوان «بزرگ ترین (و شاید بهترین) دائره المعارف دنیا» توصیف کرد.

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: سه شنبه, 23 خرداد 1385
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 74
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 14
بازدید 8991 بار