تازه های فناوری 15

چهارشنبه, 29 شهریور 1385 ساعت 16:04
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

کوچکترین تراشه جهان در مالزی

کوچکترین تراشه جهان به تازگی در کشور مالزی عرضه شده است. این تراشه دارای قابلیت پخش امواج رادیویی با فرکانس های مختلف است. ابعاد این تراشه تنها 7/0 * 7/0  میلیمتر است. این تراشه که توسط دولت عرضه شده است. کاربردهای بسیاری خواهد داشت.

طبق اطلاعیه وزارت فناوری اطلاعات کشور مالزی، این تراشه ها را به دلیل قابلیت ارسال امواج رادیویی با فرکانس های مختلف می توان به منظور ردیابی، بر روی پول، اسناد کاغذی مهم و دیگر اشیاء پر ارزش و قیمتی نصب کرد. این تراشه هم اکنون توسط یک شرکت مالزیایی در ژاپن تولید شده است و به زودی این شرکت به مالزی منتقل خواهد شد.

چاپگر همراه بدون جوهر

شرکت Zink چاپگر همراهی طراحی کرده است که قادر است با اتصال به تلفن های همراه محتویات داخل آن را چاپ کند. خصوصیت های مهم این چاپگر یکی کار کردن بدون جوهر و دیگری کوچکی آن است.

این چاپگر به قدری کوچک است که می توان آن را درون تلفن های همراه و یا حتی دوربین های دیجیتال جاسازی کرد. کاغذ این دستگاه نیز از جنس نوعی پلاستیک است که به جوهر نیاز ندارد. عمل چاپ بر روی این کاغذ با استفاده از خاصیت ویژه این کاغذ بر اثر اعمال حرارت انجام می شود. تصاویر چاپ شده توسط این چاپگر علاوه بر این که کیفیت خوبی دارند، از مقاومت بالاتری برخوردار بوده و ضد آب نیز هستند. این محصول تا پایان سال میلادی جاری به بازار عرضه خواهد شد.

کارت حافظه 8 گیگا بایتی طراحی شد

با طراحی کارت حافظه هشت گیگا بایتی برای دستگاه های قابل حمل، امکان ساخت گوشی های تلفن همراه کوچک فراهم می شود. بنا بر اعلام سامسونگ الکترونیک. اولین کارت حافظه فلش هشت گیگا بایتی جهان برای دستگاه های قابل حمل از سوی این شرکت طراحی شده است. بر اسای این گزارش، کارت حافظه «ماوی نافذ» قادر به ذخیره و پردازش داده ها دو برابر سریع تر از کارت های حافظة چهارگانه گیگا بایتی فعلی است و قرار است تولید انبوه آن در اواخر سال 2007 آغاز شود. به گفته این شرکت سازنده تراشه، سازندگان تلفن همراه به کمک این کارت حافظه
می توانند تلفن همراه های کوچک تری بسازند.

ویکی پدیا، نسخه 2

یکی از پایه گذاران دایره المعارف آنلاین ویکی پدیا، یک دایره المعارف جدید دیگر به نام Citizendium را در شبکه اینترنت راه اندازی کرده است. این دایره المعارف، در حال حاضر در دوران آزمایشی قرار دارد و نسخه بتای آن در اختیار عموم قرار گرفته است. در دایره المعارف Citizendium سعی شده است که نقاط ضعف عدیده موجود در ویکی پدیا مد نظر قرار گرفته و این سایت به یک مرجع معتبر در بین کاربران اینترنتی تبدیل شود. یکی از عرصه های مهم که Citizendium می تواند در آن پای بگذارد، عرصه رسانه ای و عمومی است. عرصه ای که ویکی پدیا هرگز نتوانست در آن موفق باشد و «وب 2» این امکان را به Citizendium می دهد.

با توجه به این که به غیر از ویکی پدیا، سایر دایره المعارف های اینترنتی چندان جوابگوی نیازهای کاربران نبوده اند، بسیاری از کارشناسان شانس Citizendium را برای رشد و محبوبیت در بین کاربران بالا می دانند.

سریع ترین تراشه نوری جهان

شرکت IBM اخیراً موفق به ساخت سریعت ترین تراشه نوری جهان شدند. این تراشه به منظور انتقال اطلاعات طراحی شده است که به وسیله آن می توان اطلاعاتی به حجم یک فیلم دیجیتال را در مدت یک ثانیه از یک رایانه به رایانه دیگر انتقال داد. این تراشه که سرعتی برابر 160 گیگا بایت در ثانیه را دارد از سریعت ترین تراشه نوری حال حاضر جهان 8 بار سریع تر است. همان طور که می دانیم تراشه های نوری بر خلاف تراشه های سیلیکونی اطلاعات را به جای این که به سیگنال های الکتریکی تبدیل کنند به سیگنال های نوری تبدیل کرده و منتقل می کنند.

با توجه به این که امکان تولید انبوه این تراشه ها وجود دارد پیش بینی می شود که تا سال 2010 بتوان آنها را با قیمت مناسب به بازار عرضه کرد. ابعاد تراشه جدید IBM 3/52 * 5/52 میلیمتر است.

تلویزیون اینترنتی، فاتح عصر ارتباطات

تلویزیون اینترنتی یا (interactive tv) itv یک فناوری جدید است که دنیای تلویزیون و اینترنت را به هم پیوند می دهد، و محصول هم گرایی صنعت رایانه، مخابرات و مولتی مدیا (چند رسانه ای) است. با بهره برداری از این فناوری بیننده به دنیایی از اطلاعات وصل می شود. در حقیقت هدف از پیدایش این فناوری حفظ بیننده و ایجاد روش های جدید استفاده از تلویزیون است.

نحوه کار تکنولوژی مذکور به این صورت است که مخاطبان تلویزیون در حین دریافت برنامه های تلویزیون قادر هستند، از طریق اینترنت به بانک اطلاعاتی شبکه مورد نظر دست یازند، و به صورت آنلاین در آنچه مشاهده می کنند دخل و تصرف کنند.

امکان دیگر تلویزیون اینترنتی جدول زمان بندی پخش برنامه هاست. و مزیتش نیز این است که کاربر می تواند زمان پخش یک برنامه را تغییر داده، یا برنامه دلخواه خود را رزرو کند و بعد با پیغامی که داده می شود از زمان پخش آن برنامه باخبر شود، و یا اینکه کاری کند که برنامه به طور خودکار برای او ذخیره شود. یکی دیگر از قسمت هایی که در آن پویایی تلویزیون اینترنتی به بهترین وجه دیده می شود؛ بخش سفارشات خرید اجناس، موسیقی و یا فیلم دلخواه است.

هم اکنون تلویزیون اینترنتی در اکثر کشورهای توسعه یافته به بهره برداری رسیده است و یکی از دلایل پیشرفت آن رقابت بین شبکه های مختلف بر سر جلب رضایت بیننده است. طبق تحقیقات، اروپایی ها بیشتر مایل به ارتقای سطح کیفی برنامه ها و بهره برداری از امکانات تبلیغی تلویزیون اینترنتی هستند و آمریکایی ها از سرویس سینمای مجازی و سرویس های خدمات اینترنتی این تلویزیون استقبال می کنند. اخیراً صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز با افتتاح سایت ایران سیما  www.iransima.ir  ، گامی را در جهت رفتن به سوی تلویزیون اینترنتی برداشته است. سایت مذکور شامل مشاهده آنلاین برنامه های در حال پخش، جستجو در آرشیو برنامه های صدا و سیما، و اطلاع از جدول پخش برنامه های شبکه های مختلف سیما می باشد.

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: چهارشنبه, 22 شهریور 1385
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 74
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 15
بازدید 9225 بار
محتوای بیشتر در این بخش: « تازه های اطلاع رسانی 15 آموزش 15 »
شما اينجا هستيد:خانه آرشیو فصلنامه شماره 15 (تابستان 1385) تازه های فناوری 15