پرسش و پاسخ 16

پنج شنبه, 30 آذر 1385 ساعت 16:23
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

» آيا مي‌توان بدون نصب برنامه خاصي و تنها با تنظيمات سيستم از جمله رجيستري و يا internet propertis از دسترسي به يک پایگاه خاص توسط کاربران سيستم جلوگيري کرد؟

◊ براي اين منظور، كافي است نام و نشانی پایگاه‌‌هاي مورد نظر را در قسمت Restricted در صفحه Security در منوي Tools>Options برنامه Internet Explorer (و يا صفحه مشابه در هر مرورگر اينترنتي ديگر) وارد نماييد.

» مدتي است که کامپيوتر من هر از گاهی restart مي‌شود؛ در حالی که آنتي ويروس mcafee روی سیستم من نصب است و به روز هم مي‌شود. به نظر شما سیستم بنده مشکل سخت افزاري دارد يا بايد ويندوز عوض شود؟

◊ عوامل مختلفي ممكن است اين مشكل را به وجود آورده باشند، مانند: اشكالات يا ناسازگاري‌هاي سخت‌افزاري، ايرادهای نرم‌افزاري و يا نرم‌افزارهاي مخرب (ويروس‌ها، كرم‌ها و اسب‌هاي تراوا) و يا حتي تنظيمات ناصحيح شبكه و حقوق دسترسي ناصحيح.

سعي كنيد ببينيد سيستم معمولاً تحت چه شرايطي reset مي‌شود و هنگام reset شدن چه رفتاري از خود نشان مي‌دهد، تا بتوان دايره احتمالات ممكن را تنگ‌تر كرد و به راه‌حلي قطعي‌تر نزديك شد.

» چگونه مي توان بر روي فايل‌ها و فولدرها پسورد گذاشت؟

◊ براي محدود کردن دسترسي به فولدرها و فايل‌ها، سيستم عامل ويندوز از قابليت‌هاي کنترل دسترسي سيستم فايل جديد خود - NTFS - استفاده مي‌كند.

براي استفاده از قابليت‌هاي كنترل دسترسي، ابتدا بايد در قسمت Advanced Settings در صفحه View در تنظيم‌گر Folder Options، گزينه Use simple file sharing غير فعال گردد و بعد از آن، در صفحه Security مربوط به Property فولدرها و فايل‌هاي مورد نظر، مجوزهاي دلخواه به كاربران مختلف داده شود.

سيستم‌ عامل ويندوز روشي براي رمزگذاري مستقيم ندارد و براي اين‌كار بايد از برنامه‌هاي شركت‌هاي ديگر استفاده كنيد كه چندان توصيه نمي‌شود؛ چون معمولاً به علّت برخي ناسازگاري‌ها، مشكلاتي را به بار مي‌آورند.

» در سيستم من پنجره‌ای با محیط داس باز می‌شود  که آدرس \systems32.exe D:\windows\system در بالای آن نوشته شده و سرعت رایانه را کم می‌کند. آنتی ویروس Norton هم روی سیستم نصب است و به روز هم شده است. پس از ویروس‌یابی بعد از چند لحظه دوباره پنجره مزبور نمایان می‌شود. ویروس یاب مذکور ويروسي به نام kernel .vbs را یافت؛ ولی نتوانست آن را از میان بردارد؛ اما آنتي ويروس kaspersky آن را نابودکرد . در ضمن، درايو d را فرمت کردم و آنتي ويروس Kaspersky در سیستم من نصب است؛ ولي پنجره systems.exe هنوز وجود دارد. لطفاً بفرماييد اين چه ويروسي است و برای رفع آن چه بايد کرد؟

◊ ممكن است ويروس قبل از پاك شدن، قسمت‌هايي از سيستم ‌عامل شما را تخريب كرده باشد. در اين ‌صورت، چاره‌اي جز نصب مجدد سيستم ‌عامل ندارید. همچنین لحاظ كردن مراقبت‌هاي بيشتر براي جلوگيري از آلودگي مجدد اجتناب‌ناپذير است.

» سيستم من دارای دو ويندوز است. مي‌خواهم هر دوي آنها را حذف کنم و ويندوز جديدي روي آن نصب کنم. لطفاً بنده ر راهنمايي بفرماييد.

افزون بر این، بهترین آنتی‌ويروس موجود در بازار را نیز معرفي کنيد.

◊ فايل‌هاي شخصي و غير سيستمي خود nv درايوهاي محتوي Windowsها را به درايوهاي ديگر منتقل نماييد. فايل‌هاي موجود در Desktop، Favorites، My Documents و مواردي از اين دست را نیز فراموش نكنيد. و بعد از آنٰ درايوهاي مربوط به سيستم‌عامل را Format كرده و سيستم‌عامل جديد را نصب كنيد.
در خصوص پرسش دوم شما باید بگوییم که در اين خصوص قبلاً به تفصيل شرح داده شده كه نمي‌توان يك ضد ويروس را به‌ عنوان «بهترين» معرفي كرد. لطفاً براي اطلاعات بيشتر به پاسخ‌هاي سؤالات قبلي در اين خصوص مراجعه نمایید.

» سرعت کامپيوتر من خيلي کم شده و روشن شدن آن بيش از دو دقيقه طول مي‌کشد. همچنین باز شدن my computer حدود 2 دقيقه و 15 ثانيه طول مي کشد. من از آنتي ويروس spywar doctor استفاده مي‌کنم و فايل‌هاي آلوده را نيز پاک کرده‌ام. علّت پايين بودن سرعت سيستم چيست؟ آيا علّت آن مي‌تواند ويروسي باشد که اين آنتي‌ویروس قادر به شناسايي آن نيست؟

◊ نمي‌توان هميشه کاهش سرعت کامپيوتر را ناشي از عملکرد يک نرم‌افزار مخرب دانست. در بسياري موارد، با استفاده از برنامه‌هاي مختلف روي سيستم عامل Windows، رجيستري حجم زيادي پيدا مي‌كند و كليدهاي بي‌استفاده در آن زياد مي‌شوند.

در اين ‌صورت، مي‌توانيد از برنامه‌هاي سبك‌كننده رجيستري و آنهايي كه اشكالات رجيستري را رفع مي‌كنند، استفاده كنيد، مانند: Norton WinDoctor و يا WinASO Registry Optimizer.

از سوي ديگر، ممکن است برنامه‌هايي در Startup سيستم‌عامل بارگذاري شوند که حافظه شما را تا حد زيادي اشغال مي‌کنند. دليل کاهش سرعت در صورت پرشدن حجم حافظه، مکانيزم Swap File در سيستم‌عامل است كه شرح آن در اين مجال نمي‌گنجد؛ اما با افزايش حافظه RAM و جلوگيري از اجراي خودكار برنامه‌ها در Startup مي‌توانيد اين اشكال را رفع كنيد.

» يک دفترچه تلفن با ويژوال بيسيک ۶ نوشته‌ام. اگر آن را برای شما ارسال کنم، آیا مي‌توانيد آن را به صورت فايل اجرايي تبديل کنيد تا روي هر کامپيوتري جواب بدهد؟

◊ شما مي‌توانيد اين کار را خيلي ساده انجام بدهيد و اصطلاحاً يک ديسک نصب براي نرم افزار خود بسازيد. براي اين کار، شما مي‌توانيد از Package & Deployment Wizard که جزو ضميمه‌هاي ويژوال بيسيک است، استفاده کنيد. اين برنامه در منوي start و در قسمت Microsoft Visual Studio 6.0 Tools قرار دارد. اين برنامه را اجرا کنيد. سپس Browse را زده و Project تان را انتخاب کنيد و دکمه Package را بزنيد. بقيه مراحل مشکل نيست و خود ويزارد باقي کارها را انجام خواهد داد.

» آيا راهي براي ذخيره برنامه‌هايي که با جاوا ساخته شده‌اند و با نرم افزار جاوا ران تايم باز مي‌شوند، وجود دارد؟

◊ در صورتي‌که در اين نوع صفحات از کدهاي Java Script استفاده شده باشد، در اين صورت شما مي‌توانيد با ذخيره کردن همان صفحه در قالب html کدهاي جاواي آن را هم ذخيره کنيد.

» وقتي کامپيوتر را روشن مي‌کنم، قبل از اين‌که وارد دسک‌تاپ گردم، رمزي را مي‌خواهد تا وارد شوم که ok را کليک مي کنم و وارد مي‌شوم. پرسش من اين است که چگونه مي‌شود log on را برداشت؟

◊ براي ورود خودکار به ويندوز و حذف welcome Screen از روش زير استفاده کنيد:

  • - از منوي start وارد Run شويد.
  • - عبارت control userpasswords2 را  تایپ کنید.
  • - از پنجره باز شده، تيک گزينه Users must enter a user name and password to use this computer را برداريد.
  • -  دکمه Apply را بزنيد.
  • -  در پنجره‌اي که باز مي‌شود، رمز و يوزري را که مي‌خواهيد به ‌طور خودکار وارد آن شويد،  وارد کنيد.
  • - Ok  کنيد و خارج شويد.
  • - وارد Control Panel شويد و User Accounts را انتخاب کنيد.
  • -  روي Change the Way Users Log On and Off کليک کنيد.
  • - از پنجره باز شده دو گزينه Use the Welcome Screen و Use Fast User Switching را انتخاب کنيد.
  • - Ok کرده و خارج شويد.

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: یکشنبه, 26 آذر 1385
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 78
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 16
بازدید 10598 بار
محتوای بیشتر در این بخش: « آموزش 16
شما اينجا هستيد:خانه آرشیو فصلنامه شماره 16 (پائیز 1385) پرسش و پاسخ 16