آموزش 17

یکشنبه, 27 اسفند 1385 ساعت 14:56
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

7 ترفند مفيد در نرم افزار WORD

با بکار بستن ترفندهاي زير در کار خود با نرم افزار WORD سرعت بخشيد :

1- با فشردن کليد SHIFT + F5 مي‌توانيد به قسمتي از متن که بتازگي تغييري در آن ايجاد کرده ايد برويد. فشردن مجدد اين کليدها شما را به قسمت‌هاي تغيير يافته قبلي متن مي‌برد.

2- اگر فرمت قسمتي از متن را تغيير داده ايد، مثلا رنگ يا نوع فونت آن را عوض کرده ايد و حالا مي‌خواهيد به همان وضعيت پيش فرض WORD برگردانيد، مي‌توانيد آن بخش از متن را انتخاب و کليدهاي CTRL + SPACEBAR را فشار دهيد.

3- وقتي مي‌خواهيد بخشي از متن را انتخاب نمائيد، مي‌توانيد کلمه ALT را پائين نگه داريد و با ماوس DRAG کنيد. اين کار باعث مي شود عمل انتخاب به صورت مستطيل شکل انجام شود و سرعت شما به طرز چشمگيري افزايش يابد.

4- وقتي در حال تايپ کردن يک متن انگليسي هستيد و به دنبال مترادف يک کلمه خاص مي گرديد، کافيست نشانگر را در کنار و يا در زير کلمه مربوطه ببريد و کليدهاي SHIFT + F7 را فشار دهيد. با اين کار فهرستي از کلمات مترادف آن کلمه خاص نمايش داده مي‌شود.

5- در پنجره PRINT PREVIEW شما مي‌توانيد پيش از پرينت گرفتن ، پيش نمايشي از فايل خود را ببينيد. براي انجام تغييرات در همين صفحه، کافيست روي آيکون MAGNIFIER کليک نمائيد تا اجازه تصحيح در متن به شما داده شود.

6- اگر مي‌خواهيد همزمان دو بخش مختلف از يک DOCUMENT را ببينيد، مي‌توانيد فايل مربوطه را در نرم افزار WORD باز کرده، ماوس را بالاي فلش موجود در بالاي نوار لغزان نگه داريد تا نشانگر ماوس به شکل دو خط موازي با دو فلش در بالا و پائين آن درآيد. آنگاه کليک کرده و بدون رها کردن ماوس آن را به سمت پائين بکشيد. حال صفحه به دو قسمت تقسيم مي‌شود که در هر دو بخش همان فايل نمايش داده مي‌شود و همزمان مي‌توانيد دو بخش مختلف فايل را ببينيد و ويرايش کنيد.

7- فرض کنيد يک فايل طولاني داريد و پيدا کردن مطالب برايتان دشوار، کافيست گزينه DOCUMENT MAP را از منوي VIEW انتخاب کنيد تا فهرستي از عناوين DOCUMENT شما را نشان دهد. حال با کليک بر هر عنوان به آن قسمت از فايل خود پرش مي‌کنيد.

پهناي باند چيست؟

پهناي باند، ترجمه لغت به لغت اصطلاح Bandwidth است. در بعضي جاها اين اصطلاح را «عرض باند» هم ترجمه کرده‌اند. اگر بخواهيم درک خوبي از معناي اين اصطلاح داشته باشيم بد نيست به اين مثال توجه کنيد. اتوباني را در نظر بگيريد، معمولاً هر اتوبان يا بزرگراه داراي چند خط (Line) يا باند (Band) است که ظرفيت اين بزرگراه را معين مي‌کند. مثلاً اگر بزرگراهي داراي 2 خط باشد طبيعتاً به طور هم‌زمان و از يک نقطه از بزرگراه فقط 2 عدد ماشين امکان عبور دارند (صد البته منظورمان خيابان‌ها و بزرگراه‌هاي ايران نيست!) و اگر بزرگراهي داراي 4 خط يا باند باشد به طور هم‌زمان 4 ماشين امکان عبور از کنار هم را دارند.

خوب حالا کافي است در اين مثال به جاي ماشين، بيت‌(Bit) و به جاي بزرگراه يا اتوبان، سيم يا فيبر نوري که در واقع محيط انتقال اطلاعات هستند، بگذاريد.

درست مثل پهناي باند، هر چه پهناي باند بيشتري داشته باشيم، امکان انتقال اطلاعات بيشتري از يک نقطه به نقطه ديگر را داريم.

در واقع پهناي باند يا عرض باند به شما مي‌گويد به طور هم زمان چند بيت مي‌تواند از کنار هم رد شوند يا در طول محيط ارتباطي شما با شبکه جا‌به‌جا شوند.

تنها نکته‌اي که ذکر آن لازم به نظر مي‌رسد تفاوت اصلي در مثال‌ ذکر شده با پهناي باند است. در مثال بالا هر چه تعداد خطوط يا پهناي اتوبان بيشتر باشد، تعداد ماشين بيشتري مي‌توانند به طور هم زمان از کنار هم عبور کنند اما در وسايل مخابراتي و ارتباطي، صحبت از عرض يا پهناي فيزيکي نيست. به عبارت ديگر براي انتقال اطلاعات بيشتر در يک واحد زمان (مثلاً ثانيه) نيازي به پهن‌تر کردن و يا عريض کردن محيط انتقال(مثلاً سيم يا فيبرنوي) نيست. در واقع در محيط‌هاي مخابراتي اين مودم‌ها هستند که وظيفه رد و بدل کردن اطلاعات را به عهده دارند. به عبارت ديگر، هر چه توانايي مودم شما بيشتر باشد، مي‌تواند حجم بيشتري از اطلاعات را بر روي محيط انتقال جابه‌جا کند.

البته در وسايل مخابراتي هم توانايي مودم‌ها و هم توانايي محيط‌هاي انتقال در حجم انتقال اطلاعات مؤثرند.

با اين توضيحات، بيشتر متوجه اهميت نقش مودم و توانايي محيط انتقال يا همان کابل‌هاي مخابراتي در تبادل اطلاعات شده باشيد. به عبارت ديگر اينکه اگر گاهي با يک مودم مثلاً 56k با سرعت52k به اينترنت وصل مي‌شويد و گاهي با سرعت 49k، علاوه بر مودم به توانايي محيط انتقال نيز بستگي خواهد داشت.

آخرين نکته ضروري در اين زمينه، واحد انتقال اطلاعات و ضرايب آن است. همان طور که مي‌دانيد واحد انتقال اطلاعات بيت در ثانيه است. در محيط تئوريک هر ميزان پهناي باند را مي‌توانيد متصور شويد. از يک بيت در ثانيه(1 bps) تا ميليون‌ها بيت در ثانيه(Mbps) و يا بيشتر. اما در محيط عملي معمولاً با محدوديت‌هايي روبرو هستيد. مثلاً شما نمي‌توانيد از يک شرکت ارائه دهنده خدمات پهناي باند (نظير شرکت مخابرات ايران) درخواست پهناي باندي به ميزان 913 Kbps کنيد. کوچک‌ترين واحد رايج پهناي باند 64K است و معمولاً شرکت‌هاي مخابراتي جدولي را ارائه مي‌دهند که نشان دهنده پهناي باندهايي است که امکان ارائه آن را دارند.

حذف کلماتي که قبلا جستجو کرده ايد

يکي از مشکلاتي که شايد شما هم در هنگام کار با مرورگر اينترنت اکسپلورر مواجه شده‌ايد اين است که وقتي کلمه اي را در موتورهاي جستجوگر تايپ مي کنند اين کلمات در هارد کامپيوتر ذخيره مي شود و وقتي قصد داريد دوباره از اين موتور جستجوگر استفاده کنيد کلماتي را که قبلا تايپ کرده ايد به صورت يک منوي کشويي نمايش داده خواهند شد و متاسفانه اين کلمات با استفاده از CLEANUP و يا پاک کردن کوکي ها ، پاک نمي شوند و برخي براي پاک کردن اين کلمات به سراغ نرم افزار هاي مختلف مي روند در حالي که با خود مرورگر IE به راحتي مي توان اين مشکل را بر طرف کرد.

بدين منظور:

  1. در مرورگر IE بروي نوار ابزار TOOLS کليک نماييد و از منوي آن بروي عبارت INTERNET OPTIONS کليک کنيد.
  2. بعد از باز شدن پنجره INTERNET OPTIONS برروي برگه CONTENT کليک نماييد .
  3. در اين برگه بروي دکمه AUTOCOMPLETE کليک نماييد.
  4. در صفحه جديد (AUTOCOMPLETE SETTINGS ) بروي دکمه CLEAR FORMS کليک نماييد.

با انجام اين کار تمامي کلماتي که در موتور هاي جستجوگر تايپ کرده ايد پاک مي شوند . همچنين تمامي کلماتي که به عنوان USERNAME و PASSWORD در سايت هاي مختلف براي ورود به حساب کاربري خود وارد مي کرده ايد نيز پاک مي شود.

اگر قصد ذخيره اين اطلاعات را نداريد، در همان صفحه گزينه FORMS را از حالت انتخاب خارج نماييد.

خودتان فونت طراحي کنيد

شما مي توانيد در محيط ويندوز XP بدون هيچ نرم افزاري، فونت هاي زيبايي را براي خود طراحي كنيد. اين برنامه كه مانند بسياري از برنامه هاي ويندوز در آن مخفي شده است را مي توان منوي RUN اجرا کرد.

از منوي START گزينه RUN را برگزينيد و سپس با تايپ اين كلمهEUDCEDIT ، برنامه را اجرا كنيد.

در پنجره ابتدايي،‌ دكمه OK را بزنيد. حال در محيط EDIT به طراحي و ويرايش كاراكتر موردنظرتان بپردازيد.

بعد از آنكه كار طراحي كاراكتر جديد به اتمام رسيد، با انتخاب گزينه SAVE CHARACTER از منويEDIT، آنرا ذخيره كنيد.

خوب اين برنامه تنها فونت هاي شما را طراحي مي كند اما جهت استفاده از اين فونت ها، شما بايد از منوي START ، گزينه ALL PROGRAMS و سپس ACCESSORIES و SYSTEM TOOLS و در آخر CHARACTER MAP را كليك كنيد.

پس از انتخاب گزينه ALL FONT (PRIVATE CHARACTERS) از ليست فونت ها، همه كاراكتر هايي را كه قبلا طراحي كرده ايد، در جدول وسط صفحه نمايان مي شود. حال روي كاراكتر هاي مورد نظرتان دو بار كليك كرده و پس از انتقال آنها به قسمتCHARACTER TO COPY ،‌ دكمه COPY را كليك كرده و سپس آنها را در محيط مورد نظرتان مانندWORD ،PASTE كنيد.

روشن شدن کامپيوتر در زمان دلخواه

با استفاده از setup کامپيوتر، مي‌توانيد تنظيم نماييد که کامپيوتر در تاريخ و زمان معيني روشن شود. بدليل اينکه اکثر setup کامپيوترها از نوع Amibios مي‌باشد، توضيحات بر اساس اين نوع setup بيان شده در انواع ديگر setup هم جاي نگراني نيست و گزينه‌هاي مشابهي وجود دارد.

1- پس از فشردن کليد Power کامپيوترتان قبل از اينکه ويندوز اجرا شود، کليد Delete را چند بار پشت سر هم فشار دهيد. اگر وارد صفحه setup نشديد از کليدهاي Ctrl +Alt+Esc استفاده نماييد.

2- به قسمت Power Management Features برويد.

3- گزينه Set Wakeup Events را انتخاب نماييد.

در اين بخش گزينه‌اي با نام Resume By Alarm را مشاهده مي‌کنيد. اين گزينه را انتخاب نموده و آن را Enable کنيد.

پس از فعال شدن اين گزينه، چند مورد در آن قسمت فعال مي‌شوند. حالا مي‌توانيد تنظيم نماييد که چه موقع کامپيوتر شما خود به خود روشن شود.

  • الف- Alarm Date: روز را مشخص کنيد.
  • ب- Alarm Hour: ساعت را مشخص کنيد.
  • ج- Alarm Minute: دقيقه را مشخص کنيد.
  • د- Alarm Second:  و در آخر ثانيه را مشخص کنيد.

4-  به صفحه اصلي setup برگشته و گزينه  Save and Exit را انتخاب کنيد.

کامپيوتر شما به محض رسيدن به زمان داده شده  بصورت خودکار روشن مي‌شود.

خطرناكترين مطالب در جستجوها

آيا تا به حال انديشيده‌ايد كه نتايج جستجوي اينترنتي شما در يك موتور جستجو (هر چند معتبر و معروف) مي‌تواند خطرناك بوده و شما را به سمت سايت‌هاي آلوده رهنمون كند؟

طبق تحقيقات به عمل آمده توسط شركت McAfee يكي از معتبرترين شركت‌هاي ضد ويروس جهان، جستجوي اينترنتي در زمينه موزيك و تكنولوژي در صدر خطرناكترين جستجوها قرار دارند و احتمال اينكه نتايج اين جستجوها، كاربران را به سايت‌هاي حاوي ويروس، اسپم و كرم‌هاي اينترنتي راهنمايي نمايد، بسيار زياد است.

به عنوان مثال 42 درصد از كساني كه به دنبال كلماتي نظير"Screensavers" هستند به سمت سايت‌هاي قرمز يا زرد از لحاظ امنيتي سوق داده مي‌شوند (قرمز – زرد- سبز درجه امنيتي سايت‌ها از ديدگاه آلوده بودن مي‌باشد كه معمولا بين شركت‌هاي ضد ويروس به عنوان يك قرارداد در نظر گرفته شده‌اند) از جمله كلمات كليدي خطرناك ديگري كه توسط اين شركت اعلام شده‌اند كلماتي هستند كه شامل نام نرم‌افزارهاي اشتراك فايل مانند BearShare ,Kazaa, LimeWire  مي‌باشند.

با اين‌حال McAfee به كاربران توصيه مي‌كند كه از موتورهاي جستجوي معروف استفاده كنند زيرا در كل تنها 4 درصد از نتايج جستجو خطرناك مي‌باشند (سال گذشته اين رقم 5 درصد بوده كه با كوشش موتورهاي جستجو به 4 درصد كاهش داشته است).

جالب اينكه ريسك استفاده از موتورهاي جستجو مي‌تواند بيشتر هم شود آن هم زماني است كه شما بر روي تبليغات كنار صفحات كليك مي‌كنيد. به گفته McAfee، هفت درصد از اين كليك‌ها شما را به سايت‌هاي آلوده راهنمايي مي‌كند (اين رقم نيز سال گذشته 8.5 درصد بوده كه با تدابير لازم به 7 درصد كاهش داشته است).

لازم به ذكر است در اين تحقيق سايت‌هايي خطرناك تلقي شده‌اند كه داراي ويروس، نرم‌افزارهاي جاسوسي، ارسال جانك ايميل و تبليغات پوپ‌آپ بيش از اندازه باشند. نتايج اين تحقيق از جستجوي 2300 كلمه كليدي و پر مصرف در پنج موتور جستجوي معروف يعني گوگل، ياهو، MSN مايكروسافت، AOL و ASK به دست آمده است.

برخي از اين موتورهاي جستجو نيز با همكاري با شركت‌هاي ضد ويروس نظير McAfee ، در كنار نتايج جستجو به كاربران درجه خطرناك بودن سايت را در داخل يك پنجره كوچك (مانند پرچم) نمايش مي‌دهند و كاربران مي‌توانند با مشاهده آن، از ورود به سايت‌هاي خطرناك، خودداري كنند.

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: چهارشنبه, 23 اسفند 1385
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 76
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 17
بازدید 9357 بار
محتوای بیشتر در این بخش: « تازه‌ها فناوری 17 پرسش و پاسخ 17 »