پرسش و پاسخ 27

دوشنبه, 30 شهریور 1388 ساعت 16:52
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

♦ تصاویری با فرمت avi ضبط کرده و روی‌هارد ریخته بودم. از ضبط تصاویر حدود یک سال می‌گذشت و وقتی خواستم فیلم‌ها را باز کنم، با کمال تعجب دیدم که آن تصاویر ویدیویی به عکس‌هایی با فرمت jpeg image تبدیل شده‌اند! چرا این فایل‌ها تغییر فرمت داده‌اند؟

سوال دیگر این‌که چندین بار این مشکل برای من پیش آمده که بعد از خاموش کردن عادی سیستم و روشن کردن مجدد آن بعد از مدتی با پیغام زیر مواجه مي‌شوم:ntldr is missing. press ctrl, alt, del to restart  بايد اضافه كنم که سیستم من ویروسی هم نيست. متأسفانه این اواخر قادر به نصب ویندوز هم نبودم. و نمی‌توانستم سی دی ویندوز را بوت کنم و مجبور شدم هارد را از سیستم جدا نمايم.

ابتدا ببینید حجم فایل مورد نظرتان چقدر است. فایل‌های avi در مقایسه با فایل‌های jpeg حجم بیشتری دارند. این کنترل را از این جهت انجام دهید که مطمئن شوید این فایل همان فایل ویدیویی شما است. می‌توانید این فایل را در یک player ویدیویی نیز پخش کنید. چنانچه فایل پخش شد، باید گفت تنها آیکون نمایش دهنده فایل‌ها تغییر کرده‌اند و نه خود فایل‌ها. تقریباً هیچ راهی وجود ندارد که فایل با فرمت خاصی پس از ذخیره سازی و آرشیو در‌ هارد، خود به خود تغییر فرمت دهد. کنترل کنید که دانسته یا نادانسته فایل‌های ویدیویی شما با نرم‌افزار خاصی خوانده نشده باشند و خروجی عکس از آن‌ها گرفته نشده باشد. مشکل تغییر آیکون نمایش زمانی رخ می‌دهد که نرم‌افزار نمایش تصویری پس از نرم‌افزار پخش ویدیویی نصب می‌شود و در هنگام نصب از شما سؤال مي‌شود - یا به صورت پیش‌فرض این گونه است - که آیا می‌خواهید فایل‌های ویدیویی نیز توسط این نرم‌افزار قابل خواندن باشد یا خیر؟

در مورد سؤال دوم شما 9 دلیل برای بروز چنین پیغام خطایی ارائه مي‌شود:

  1. زمانی که سیستم از یک منبع non-bootable بالا مي‌آید، مثل سی‌دی‌هایی که bootable نیستند و یا‌هاردی که سیستم عامل روی آن نصب نیست و یا حتی اتصال کارت‌های حافظه در هنگام روشن شدن سیستم.
  2. چنانچه‌ هارد رايانه در بایوس به‌درستی نصب نشده باشد.
  3. فایل ntldr یا ntdetect.com از بین رفته باشد.
  4. تنظمیات boot.ini نادرست باشد.
  5. زمانی که مي‌خواهید ویندوز 95، 98 یا ME که از 32Fat  استفاده مي‌کنند، ارتقا دهید.
  6. هارد دیسک جدیدی اضافه کرده‌اید.
  7. boot sector یا master boot record از بین رفته باشد.
  8. ویندوز 2000 یا xp از بین رفته باشد.
  9. در کابل‌های ide/eide‌هاردتان شکستگی یا قطع شدگی به وجود آمده باشد. با توجه به این‌که با جداکردن‌هارد از سیستم مشکل بر طرف شده بود، بنابراین، موارد 2 و 9 به مشکل شما نزدیک‌تر است. در صورت لزوم موارد دیگر را نیز کنترل کنید. در مورد شماره 2 در هنگام روشن شدن سیستم با زدن کلید del وارد bios دستگاه مي‌شوید. تنظیمات شناسایی‌هارد را کنترل کنید. در مورد شماره 9 معمولاً چنانچه‌هاردی که اضافه مي‌کنید دارای ویندوز باشد، چنین پیغام خطایی ظاهر مي‌شود.

 Runtime Error چیست و چگونه برطرف مي‌شود؟

پیغام خطای Runtime Error معمولاً به صورت یک جعبه متن پر از کدهای مختلف و البته مرتبط به هم ظاهر مي‌شود. کاربر قبل از بروز چنین پیغامی به طرز محسوسی شاهد کند شدن سرعت سیستم خود مي‌شود. پس از ظاهرشدن پیغام خطا و بسته شدن آن، نرم‌افزاری که باعث بروز چنین خطایی شده به صورت معمولی بسته مي‌شود و یا کاملاً از کار مي‌افتد. البته در برخی موارد نیز سیستم دوباره راه‌اندازی مي‌شود. از شایع‌ترین دلایل بروز چنین پیغامی مي‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تداخل بین برنامه‌های اجراکننده یا تمام کننده با دیگر برنامه‌ها؛
  2. برنامه‌های کاربردی در حال اجرا؛
  3. مشکلات نرم‌افزاری (Applications)؛
  4. مشکلات حافظه؛
  5. برنامه‌های مخرب مانند ویروس‌ها.

بنابراین، برای برطرف كردن این پیغام باید دلیل آن مشخص شود؛ برای نمونه، چنانچه مورد اول باعث بروز چنین پیغامی بود، با  End Task به‌راحتی مي‌توان آن را برطرف کرد. چنانچه مشکل نرم‌افزاری باعث بروز چنین پیغامی شود، مي‌توانید با مراجعه به وب‌سایت ارائه کننده نرم‌افزار و دریافت اطلاعات لازم چه از طریق نصب Update یا Patch این مشکل را برطرف کنید و یا در نهایت با Reinstall کردن این مشکل را برطرف نماييد. در مورد مشکل حافظه باید سیستم خود را از لحاظ سخت‌افزاری کنترل کنید. در مورد ویروس نیز باید نسبت به نصب یک آنتی ویروس قدرتمند و به‌روز اقدام کنید.

مدتی است هر وقت مي‌خواهم وارد یکی از درایوهای رايانه ام‌ شوم، با پیغام خطای زیر مواجه مي‌شوم:

This file does not have a program associated with it for performing this action. Create an .association in the folder options control panel

سیستم شما به‌تازگی به ویروس آلوده شده و آنتی ویروس سیستم شما جلوی آن را گرفته است؛ اما اثرات این ویروس روی سیستم باقی مانده است. یک پنجره باز کنید و از منوی Tools وارد Folder Options شوید. از پنجره ظاهر شده روی لبه View کلیک کنید. عبارت Hidden Operated System Files را بیابید و تیک کنار آن را بردارید. به این ترتیب، شما مي‌توانید فایل‌های سیستمی را نیز ببینید. تأیید کنید و خارج شوید. حال در قسمت Address Bar پنجره باز شده، تایپ کنید :c و enter بزنید. همان طور که مي‌بینید، فایل‌های دیگری نیز در این درایو دیده مي‌شود. فایل autorun.exe را بیابید و آن را حذف کنید. این کارها را برای تمام درایوهای سیستم خود انجام دهید (پاک کردن autorun.exe از root درایوها). توجه داشته باشید که برای ورود به درایوها به هیچ وجه از Double Click استفاده نکنید و تنها با شیوه‌ای که وارد درایو C شدید، وارد شوید. پس از پاک کردن فایل‌های autorun.exe از شاخه اصلی تمام درایوها، سیستم خود را دوباره راه‌اندازی کنید. پس از بالا آمدن سیستم از منوی start ، گزینه run را انتخاب کرده و عبارت .dll32/i shell 32regsvr را در آن تایپ و تأیید کنید.

آنتی ویروس من kaspersky است؛ ولی گزینه Update آن همیشه غیر فعال است و دائماً متن no license key را از این برنامه دریافت مي‌کنم. برای حل این مشکل راهنمایی‌ام کنید.

برای این‌که این آنتی ویروس بتواند به‌روز شود، باید License Key داشته باشد. این کلید معمولاً روی جعبه سی دی نرم‌افزار - در صورت Original بودن - درج مي‌شود یا به صورت فایلی متنی درون سی دی قرار مي‌گیرد (در سی دی‌های کپی شده). براي حل مشكل باید این کلید را در قسمت License Key وارد کنید تا بتوانید از امکان به‌روز شدن نرم‌افزار استفاده کنید.

وقتی روی هر یک از درایوها دابل کلیک یا کلیک راست/ Open مي‌کنم، با پیغام Access Is Denied روبه­رو مي‌شوم که فقط یک دکمه ok دارد و با کلیک روی آن اجازه باز شدن درایو را نمي‌دهد. در اين حال، برای باز شدن درایو از نوار آدرس استفاده مي‌کنم. آیا مشکلی وجود دارد؟

با همان روشی که درایو را باز مي‌کنید، وارد شاخه اصلی درایوها شوید. ابتدا باید فایل‌های سیستمی را قابل نمایش کنید. برای این کار در پنجره درایو، گزینه Tools را انتخاب کنید و روی عبارت Folder Options کلیک کنید. از پنجره بازشده لبه View را بیابید. در قسمت Advanced Settings زیر عبارت Hidden Files And Folders تیک گزینه Hide Protected Operating System Files را بردارید. تایید کنید و خارج شوید. حال در شاخه اصلی درایوها، فایل‌های سیستمی دیده مي‌شوند. تمام فایل‌های Autorun.inf را از شاخه اصلی درایوها حذف کنید. پس از این کار، سیستم خود را دوباره راه‌اندازی کنید.

فایل تصویری را که از  رايانه به موبایل انتقال داده مي‌شود، چگونه به پسوند gp3 تبدیل کنیم؟ تا فایل مذكور در گوشی موبایل باز شود؟

باید آن را به فرمتی مانند gp3 که برای گوشی قابل شناسایی است، تبدیل کرد. برای این منظور، مي‌توانید از نرم‌افزارهای مبدل مانند avito gp3 یا mpegto gp3 که انواع قالب‌های ویدیویی را به یکدیگر تبدیل مي‌کنند استفاده کنید.

چگونه مي‌توان نشاني يك تصوير را در وبلاگی مثل بلاگر قرار داد؛ به صورتی که آن تصوير در وبلاگ به نمایش در آید؟

در اصل برای نمایش تصویر در صفحه اینترنتی تنها بايد نشاني آن را بدانیم؛ یعنی با معرفی نشاني تصاویر به ارائه دهنده بلاگ، آن تصویر در صفحه مورد نظر ما به نمایش در خواهد آمد. در بیشتر ارائه دهندگان بلاگ این امکان به صورت «درج تصویر» وجود دارد که در این بخش باید نشاني تصویر دلخواه را وارد کرد.

زمانی که مي‌خواهم رايانه ام را خاموش کنم، با پیغام زیر روبه‌رو مي‌شوم. چکار باید بکنم؟

to help protect your computer, windows has closed this program. name: windows explorer publisher: microsoft corporation

از منوی Start گزینه Run را انتخاب کرده و عبارت Sysdm.cpl را تایپ و تأیید کنید. از پنجره بازشده لبه Advanced را بیابید وزیر بخش Performance گزینه Settings را بیابید. در پنجره Performance Options بر لبه Data Execution Prevention کلیک کنید. در این قسمت از بین دو گزینه، گزینه اوّل را تیک بزنید. پنجره‌های باز را تأیید کنید و خارج شوید. سیستم خود را دوباره راه‌اندازی نماييد. در برخی موارد، نصب انواع مختلف Codec نیز باعث بروز چنین مشکلی مي‌شود. در صورت نصب Divx، نسخه جدید آن را Uninstall کنید.

وقتی مي‌خواهم برنامه Word را اجرا کنم، این پیغام ظاهر مي‌شود:

There is not enough memory or disk space to run word

برای برطرف کردن این مشکل باید فایل Normal.dot را تغییر نام دهید. این فایل معمولاً در نشاني زیر قابل دسترسی است. چنانچه آن را نیافتید، از منوی Search آن را بیابید.

C:\documents and settingssername\ application data\microsoft\templates

پس از یافتن، آن را تغییر نام، دهید مانند Oldnormal.dot.پنجره را ببندید و دوباره برنامه Word را اجرا کنید.

سرویس ایمیلی مي‌خواهم که بشود فهمید پس از فرستادن ایمیل آیا خوانده شده یا نه؟

برخی از ارائه دهندگان خدمات پست الکترونیکی، خود این سرویس را هم عرضه مي‌کنند. اما پايگاه‌‌هایی هم وجود دارند که با عضویت در آن‌ها مي‌توان به امکانات بسیاری در مورد ارسال و دریافت ایمیل دسترسی داشت. پايگاه زیر یکی از این پايگاه‌‌ها است که سرویس مورد نظر شما یکی از خدمات ارائه شده توسط آن است:

http://bigstring.com

قبلاً رجستری را دستکاری کردم و الان یادم نیست كه آن را چه تغییری داده‌ام .چگونه رجستری به حالت اولیه بر مي‌گردد؟

با استفاده از سی دی ویندوز XP مي‌توانید رجیستری سیستم عامل خود را دوباره بازسازی کنید؛ به این ترتیب که پس از راه‌اندازی دوباره سیستم و روشن شدن آن توسط سی دی به جای نصب ویندوز با زدن کلید (r) رجیستری تغییر یافته از روی سی دی بازخوانی و به حالت قبل برمي‌گردد. برنامه scanreg.exe که در محیط داس اجرا مي‌شود نیز مي‌تواند از رجیستری نسخه پشتیبان تهیه کند و در فایل‌هایی با پسوندcab. ذخیره کند. در صورت لزوم رجیستری را scan کرده و خطاها را گزارش مي‌دهد. در صورت به وجود آمدن خطا مي‌تواند آن را تعمیر کند و يا تنظیمات رجیستری را به حالت قبل از تغییر برگرداند. هر بار که ویندوز بوت مي‌شود، به طور خودکار یک نسخه پشتیبان از رجیستری تهیه کرده و آن‌ها را در فایل‌های مخفی با پسوند cab. در مسیر مخفی C:\windows\sysbackup ذخیره مي‌کند.

مدتی است که رایانه من به یک فایل sm.exe که به همراه پوشه‌های System Volume Information و Recycler و یک Autorun.inf که به صورت Hidden است، آلوده شده است. چند بار ویندوز عوض کردم و از انواع آنتی ویروس، از جمله 2009Kaspersky  استفاده کردم، ولی جواب نداد.

این ویروس یا کرم به رایانه اجازه نمایش فایل‌های Hidden را نمي‌دهد و زمانی که کلید Show Hidden Files را فعال كرده و Ok مي‌زنيد، به صورت خودکار باز به حالت ...Do Not Show برمي‌گردد. نکته این‌که فقط در زمانی که ویندوز نصب مي‌شود برای یکبار اجازه نمایش فایل‌های Hidden را مي‌دهد و بعد از 15 ثانیه ناپدید مي‌شود. پوشه‌های System Volume Information و Recycler پوشه‌های سیستمی هستند؛ اما فایل Autorun.inf از آثار ویروس است. چنانچه آن‌ها را دیدید، فوراً آن‌ها را پاک کنید. این نوع فایل معمولاً در ریشه درایو مي‌نشیند. بنابراین، از پاک کردن همه آن‌ها در فهرست اصلی تمام درایوها مطمئن شوید. پس از این کار سیستم خود را دوباره راه‌اندازی کنید. چنانچه پس از پاک کردن فایل‌های Autorun.inf دوباره آن‌ها ظاهر شدند، اجازه دهید که آنتی ویروس به‌روز شده، تمام سیستم را ویروس یابی کند؛ زیرا هنوز عامل اصلی ویروس در سیستم شما فعال است. سپس دوباره نسبت به پاک کردن این فایل‌ها از فهرست اصلی تمام درایوها اقدام کنید.

مدتی است Msn Messenger رايانه‌ام غیر فعال است. و وقتی Sign in مي‌کنم، 81003 C 1Error  مي‌دهد.

به تنظیمات Account خود بروید و Country/region خود را تغییر دهید و دوباره برنامه را اجرا کنید.

چگونه در Outlook برای نامه‌های ارسالی امضا درست کنیم؟

در 2007 Outlook از منوی Tools گزینه Options را انتخاب کنید. از پنجره بازشده، لبه Mail Format را بیابید. در این صفحه در بخش Signatures گزینه Signatures را انتخاب کنید تا پنجره Signatures And Stationary باز شود. در این قسمت مي‌توانید امضاهای مختلفی ایجاد کنید. روی گزینه New کلیک کنید و نام دلخواه خود را به امضا بدهید و تأیید کنید. حال با انتخاب نام امضای مورد نظر، قسمت Edit Signature فعال مي‌شود که مي‌تواند متن با تصویر مورد نظر و یا حتی لینک خود برای طراحی امضا را در آن اضافه و ویرایش کنید. پس از پایان کار تایید کنید و خارج شوید. از این پس با توجه به تنظیماتی که انجام داده‌اید، پايين نامه‌های الکترونیکی خود، امضای طراحی شده شما به صورت خودکار درج خواهد شد.

بدون دلیل Registry رايانه‌ام باز نمي‌شود. هيچ پيغامي هم نمي‌ دهد! چه دلیلی دارد؟

دلیل آن وجود ویروس در سیستم شما است. برای اطمینان از وجود ویروس، مي‌توانید Folder Options را نیز کنترل کنید. در صورت غیر فعال بودن این بخش، مي‌توانید مطمئن باشید که سیستم شما آلوده به ویروس شده است. هرچه سریع‌تر از یک آنتی ویروس به‌روز استفاده کنید.

در تمامي درايو‌ها و پوشه‌هايم فايلي با نام ‌Thumbs.db‌ دارم و حتي با حذف آن دوباره ايجاد مي‌شود. مي‌خواستم بدانم اين فايل چيست و چگونه مي‌توانم از شر آن  خلاص شوم؟

اين فايل توسط ويندوز ساخته مي‌شود و شامل تصوير بسيار كوچكي از تصوير يا ويديوي موجود در‌هارد است كه در بسياري موارد به‌كمك كاربر مي‌آيد و معمولاً حجم بسيار كمي دارد. اما چنانچه آن‌ها را نمي‌خواهيد، مي‌توانيد به‌صورت زير عمل كنيد:

  1. از منوي ‌Start‌ گزينه ‌My Computer‌ را باز كنيد.
  2. از منوي بالا گزينه ‌Tools‌ و سپس ‌Folder Options‌ را انتخاب كنيد.
  3. از پنجره بازشده لبه ‌View‌ را انتخاب كنيد.
  4. در قسمت ‌Advanced Settings‌ زير ‌Files And Folders‌ كنار عبارت ‌Do Not Cache Thumbnails‌ تيك بزنيد و تأييد كنيد.
  5. حال از منوي ‌Start‌ گزينه ‌Search‌ را انتخاب كنيد و عبارت ‌Thumbs.db‌ را در تمام درايوها جستجو كنيد.
  6. پس از پايان جستجو با زدن كليدهاي ‌Ctrl+A‌ تمام فايل‌هارا انتخاب كنيد و كليد ‌Delete‌ را بزنيد.

در هنگام كار با رايانه ناگهان صفحه‌اي آبي ظاهر مي‌شود كه محتواي آن وجود اشكالي در نرم‌افزار يا سخت‌افزار است. پس از بروز اين مشكل وقتي رايانه‌ام را مجدداً راه‌اندازي مي‌كنم، ويندوز بالا نمي‌آيد و در همان صفحه بوت، سيستم قفل مي‌شود كه براي حل اين مشكل بايد رايانه را خاموش كنم. من از ويندوز XP سرويس پك سه استفاده مي‌كنم و اينترنت سكيوريتي من نيز ‌8 AVG‌ است. براي بهبود كارايي ويندوز خود نيز از ‌Tune up‌ استفاده مي‌كنم كه هر روز آپديت مي‌شود.

اين صفحه معمولاً هنگامي ظاهر مي‌شود كه يك خطاي بحراني در رايانه رخ دهد، تا با خاموش كردن سيستم جلوي آسيب‌هاي احتمالي گرفته شود. ‌BSOD‌ يا ‌ Blue Screen of Death‌صفحه خطاي آبي رنگي است كه معمولاً هنگام خطاي سخت‌افزاري در رم يا درايورها، خطاي نرم‌افزاري در رجيستري ويندوز و خرابي فايل‌هاي ‌ dll‌ روي مي‌دهد. شركت مايكروسافت سال‌ها است كه در حال ارتقاي سيستم عامل ويندوز است؛ اما هنوز اين مشكل را حل نكرده است. مشكلي كه در سيستم‌هاي عامل ديگر نظير لينوكس يا اپل مكينتاش كمتر ديده مي‌شود.در سيستم عامل‌هاي ويندوز مبتني بر‌ NT‌ ثبت نادرست درايورهاي سخت‌افزارها يا عملكرد نادرست آن‌ها باعث نمايش اين صفحه مي‌شود. در ويندوزهاي سري 9‌ x‌وجود فايل‌هاي ‌ dll‌ ناسازگار يا باگ‌هاي داخلي در هسته سيستم عامل، مي‌تواند باعث ايجاد صفحه‌هاي آبي شود.البته اشكالات فيزيكي‌اي مثل خرابي حافظه، تغيير ولتاژ پاور‌ها، بالا رفتن درجه دماي سخت‌افزارها، نرسيدن برق به‌هارد يا ديگر سخت‌افزارها يا كار كشيدن بيش از توان يك سخت‌افزار هم باعث نمايان‌شدن صفحه‌هاي آبي در همه سيستم عامل‌هاي مبتني بر ويندوز از نسخه 3.1 به بعد مي‌شود.

در يك ديد كلي نمايش اين صفحه مي‌تواند دلايل مختلفي داشته باشد كه در زير به مهم‌ترين آن‌ها اشاره مي‌شود:

1. ايرادات نرم‌افزاري (براي نمونه آسيب ديدن درايورها)؛

2. ايرادات سخت‌افزاري، شامل:

  • - ايراد در رم سيستم. گاهي با تميز كردن ماژول رم و سوكت مربوطه اين مشكل برطرف مي‌شود و گاه بايد رم را عوض كرد.
  • - به‌هم خوردن ولتاژ در پاور سيستم و آسيب ديدن مادربورد. اين ايراد بيشتر در ولتاژ 3.3 ولت ديده مي‌شود كه با ولت‌متر و يا با تستر پاور قابل تشخيص است.
  • - خرابي خازن‌هاي روي مادربورد كه از تغيير شكل فيزيكي خازن‌ها قابل شناسايي است. علل عمده آن در مورد قبل ذكر شد. براي حل اين مشكل بايد خازن‌ها تعويض شوند.
  • - بدسكتور‌هارد درايو ‌. ‌
  • - دماي بالاي سي‌پي‌يو كه به همراه ايراد فن و خاك گرفتگي و از كار افتادن خاصيت خمير سيليكون باعث بروز چنين پيغامي مي‌شود.
  • - در برخي موارد نيز وجود ويروس و آثار آن باعث بروز چنين پيغامي مي‌شود.

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: چهارشنبه, 25 شهریور 1388
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 76
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 27
بازدید 9927 بار
محتوای بیشتر در این بخش: « آموزش 27
شما اينجا هستيد:خانه آرشیو فصلنامه شماره 27 (تابستان 1388) پرسش و پاسخ 27