تازه‌ها فناوری 19

پنج شنبه, 29 شهریور 1386 ساعت 15:13
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

دوربيني با سرعت عالي

Casio دوربين جديد خود را که هنوز نامي بر آن نگذاشته است، معرفي کرد. مشخصات اين دوربين عبارت‌اند از: صفحه حساس 6 مگا پيکسل که قادر به گرفتن 60 عکس در ثانيه است و در حالت فيلمبرداري AVI VGA قادر به گرفتن 300 فريم در ثانيه – براي گرفتن صحنه‌هاي خيلي سريع – است که بالاترين سرعت در دوربين‌هاي عکاسي جهان است. اين دوربين داراي: LCD 8/2 اينچ، لرزه‌گير با تنظيم سرعت شاتر، وزن 650 گرم، زوم X12 برابر 450-34 ميليمتر و ديافراگم 6/4 – 7/2 است.

تراشه مقاوم در برابر حرارت بالا

دانشمندان ناسا، تراشه رايانه‌اي جديدي را طراحي کرده‌اند که قادر است به مدت طولاني در حرارت بسيار بالا کار کند.

اعلام خبر طراحي تراشه رايانه‌اي جديد که در شرايطي با حرارت بسيار کار مي‌کند، شايد بتواند سرانجام به نگراني‌ها در مورد آتش گرفتن باتري‌هاي لپ تاپ پايان دهد.

مدل قبلي تراشه مقاوم در حرارت بالا قادر بود تنها به مدت چند ساعت تحت شرايط فوق العاده کار کند.

تراشه جديد ساخته شده توسط گروه تحقيقاتي ناسا 100 برابر قابليت تحمل شرايط ويژه گرمايي داشته و بيش از 1700 ساعت در حرارت بالاي 900 درجه فارنهايت کار مي‌کند. بنا بر اظهار محققان، تراشه جديد مي‌تواند در مدارهاي رايانه‌اي کنترل کننده ايمني در موتورهاي جت، خودروها يا حتي کاوش‌هاي روبوتيک در سطح سياره زهره کاربرد داشته باشد.

کوچک‌ترين رايانه روميزي

در کنار کوچک شدن وسايل همراه از قبيل تلفن‌هاي همراه و رايانه‌هاي همراه، برخي شرکت‌هاي طراح سخت‌افزار نيز در پي ساختن رايانه‌هاي روميزي در ابعاد کوچک هستند تا علاوه بر اشغال کمتر فضاي اتاق، ميزان مصرف کمتري نيز نسبت به ديگر سيستم‌ها داشته باشند. به همين جهت، شرکت Lenovo کوچک‌ترين رايانه روميزي خود را با ابعاد 242×275×81 ميليمتر به بازار رايانه معرفي کرد. اين رايانه که Think Center Aare نام دارد، مجهز به يک پردازنده XS Dual Care AMD Athlon است. بنا به گفته شرکت توليد کننده، اين رايانه نسبت به مدل قبلي رايانه‌هاي روميزي اين شرکت 25 درصد کاهش حجم داشته و نسبت به آن‌ها مصرف انرژي پايين‌تري دارد. ضمن آن‌که در ساخت آن سعي شده است که از موارد قابل بازيابي استفاده شود؛ به عبارت دقيق‌تر، مواد به کار رفته در ساخت اين سيستم تا 90 درصد قابل بازيافت هستند. ميزان مصرف انرژي اين سيستم 45 وات است. نکته جالب توجه در موارد اين محصول آن است که قابليت تأمين انرژي اين دستگاه از طريق سلول‌هاي خورشيدي و نور آفتاب نيز براي آن در نظر گرفته شده است که کاربران در صورت دلخواه مي‌توانند از آن استفاده کنند. در ضمن، اين رايانه کوچک، به عنوان بي‌سر و صداترين رايانه اين شرکت را نيز به خود اختصاص داده است. اين رايانه به همراه ديسک سخت 80 تا 750 گيگابايتي عرضه مي‌شود و ميزان حافظه آن تا 4 گيگابايت قابل ارتقا است. قيمت اعلام شده اين دستگاه، از سوي شرکت سازنده 399 دلار است.

کوچک‌ترين تراشه دنيا

اينتل از ساخت تراشه چديدي خبر داده است که به ادعاي کارشناسان اين شرکت، کوچک‌ترين تراشه دنيا محسوب مي‌شود و به همراه تمام ترانزيستورهايي که روي آن قرار گرفته، 32 ميلياردم يک متر است.

به گفته کارشناسان، توليد اين تراشه نانومتري که LAW نام گرفته است، بزرگ‌ترين اتفاقي محسوب مي‌شود که طي 40 سال گذشته در دنياي تراشه‌ها افتاده است. Gordon Moore يکي از مديران ارشد اينتل در اين باره گفت: ما موفق شديم حجم تراشه‌ها را به ميزان قابل ملاحظه‌اي کاهش دهيم. اما هنوز تراشه‌هايي به اندازه اتم نساخته‌ايم و اميدواريم روزي بتوانيم به اين هدف برسيم.

نسل تراشه‌هاي LAW براي نخستين بار در سال 1975 طراحي و سپس در سال 1975 در مورد چگونگي توليد آن‌ها تجديد نظر شد.

در حال حاضر، هر 24 ماه يکبار دنياي تراشه‌ها متحول مي‌شود و نسل جديد آن‌ها در اختيار کاربران قرار مي‌گيرد. به گفته کارشناسان، در حالي که طي 40 سال گذشته تلاش‌هاي فراواني براي کوچک کردن تراشه‌ها صورت گرفته است، اين بزرگ‌ترين اتفاق در اين مدت محسوب مي‌شود.

مراقب حفره PowerPoint باشيد

اين حفره که سوء استفاده‌گران اينترنتي از طريق آن به رايانه‌هاي شخصي راه مي‌يابند، در نسخه‌هاي 2000، 2002 و 2003 نرم‌افزار PowerPoint ديده شده است. شرکت مايکروسافت به همه کاربران سيستم‌عامل ويندوز در مورد نفوذ يک ويروس خطرناک از طريق نرم‌افزار محبوب PowerPoint هشدار داد.

روي اين ويروس، برنامه‌اي ضميمه‌ شده است که اگر کاربران آن را باز کنند، ويروس به‌ صورت خودکار در رايانه اجرا مي‌شود و مي‌تواند کنترل بخش‌هاي مختلف کامپيوتر را در دست گيرد.

مايکروسافت از تمامي کاربران خواسته است توجه بيشتري به اين ويروس داشته باشند.

اين در حالي است که گفته مي‌شود اين شرکت به‌زودي وصله امنيتي جديدي را براي رفع اين مشکل روانه بازار خواهد کرد.

طبق اخبار مستند به دست آمده، تا کنون تنها تعداد کمي از کاربران به وسيله اين ويروس آلوده شده‌اند و مايکروسافت مي‌کوشد از بروز مشکلات بيشتر در اين زمينه جلوگيري کند.

کارشناسان امنيتي معتقدند که اين ويروس بيشتر براي شرکت‌هاي آسيايي طراحي شده است؛ زيرا در حال حاضر، بسياري از مراکز تجاري و غيرتجاري چيني فعاليت‌هاي فراواني را با PowerPoint انجام مي‌دهند و آن‌ها را از طريق پست الکترونيکي به يکديگر ارسال مي‌کنند.

طراحي نرم‌افزاري كه دستگاه‌ها را سخنگو مي‌كند!

نرم‌افزاري كه به اسباب‌بازي‌ها، تلفن‌هاي همراه، ربات‌ها و رايانه‌هاي شخصي كمك مي‌كند با افراد مكالمه كنند، طراحي شد.

شركت Cognitive Code نرم‌افزاري به نام سيلويا ساخته كه به اعتقاد اين شركت دستگاه‌هايي مانند تلفن همراه و رايانه را قادر مي‌سازد با انسان صحبت كنند.

بر اين اساس، در طول محاوره انسان با دستگاه كلمات به داده‌هاي اداراكي تبديل شده و سيلويا اين مفاهيم را گرفته و آن‌ها را با داده‌هاي اداراكي ديگر كه در حافظه كوتاه‌مدت يا بلند‌مدتش ذخيره شده، تركيب مي‌كند و سپس مفاهيم حاصله را به زبان انساني بر مي‌گرداند.

اين نرم‌افزار گاهي اوقات ممكن است مشكلات موجود براي كاركردن با رايانه را برطرف كند و يا وظايف ديگري مانند ذخيره فايل، انجام جستجو در يك موتور جستجو يا ارسال ايميل را انجام دهد.

امكان مديريت پيام كوتاه روي وب با ADPSMS

ارايه «سرويس سلامت» (Healthcare Services) به علاوه سرويس‌هاي ديگر از جمله مديريت پيام‌هاي كوتاه روي وب، با نرم‌افزار ADPSMS به‌راحتي امكان‌پذير است.

«ADP، ADPSMS» نرم‌افزاري است جهت ارسال و دريافت پيام کوتاه که در عين کارآيي بالا با محيط ساده و کاربرپسند خود توانسته است جاي خود را در صنايع مختلف باز كند.

اين نرم‌افزار که در محيط MSOUTLOOK و از طريق اتصال به شبكه اينترنت کار مي‌کند، ضمن پشتيباني زبان فارسي امکان برقراري ارتباط سريع و دو طرفه را با مخاطبان فراهم مي‌آورد.

تخصيص يک شماره مجازي، ارسال پيام به صورت گروهي، ارسال پيام‌ها به صورت زمان‌بندي شده، نمايش تعداد پيام‌هاي موفق و ناموفق، دفترچه تلفن شخصي با امکان گروه‌بندي، ارسال پيام طولاني (Long SMS)، امکان ارسال مجدد پيام‌هاي  ناموفق و نيز امکان مديريت پيام‌ها از طريق وب، جملگي از قابليت‌ها و ويژگي‌هاي برجسته اين نرم‌افزار به شمار مي‌رود.

كاربران Skype در معرض تهديدي جديد قرار دارند

محققان امنيتي به کاربران Skype هشدار دادند كه يک کرم، کاربران Skype را هدف قرار داده است و به‌سرعت در سراسر جهان انتشار مي‌يابد.

اين کرم که باعنوان‌هاي Ramex،Skipi و Pykspa شناخته مي‌شود، از چت Skype استفاده مي‌کند و يک پيام کوتاه را براي کاربران ارسال مي‌کند که حاوي لينک يک فايل jpg است.

Skype به کاربران هشدار داده است که با کليک بر روي آن، قسمت اجراي گفتگو باز مي‌شود و از کاربر در مورد ذخيره و يا اجراي فايل scr پرسش مي‌کند که اين فايل ويروس است و نبايد دانلود و يا اجرا شود.

سخنگوي Skype اظهار داشت: کاربران Skype تنها با دانلود و اجراي اين نرم‌افزار مخرب تحت تأثير قرار خواهند گرفت.

Skype، يک شبکه ارتباطي اينترنتي رايگان است. اين سرويس براي برقرار کردن تماس از طريق کامپيوتر طراحي شده است.

محققان Skype براي مقابله با اين حمله جديد، با توليدکنندگان آنتي ويروس در تماس بوده‌اند تا با به روزرساني نرم‌افزارهاي خود، اين کرم را متوقف کنند.

مايکروسافت فرهنگ لغت آنلاين ارائه کرد

ابزار Windows Live Translator سرويسي از خانواده Windows Live است که مي‌تواند به‌طور مستقيم يک صفحه وب و يا بخشي از متن را به‌طور کامل به زبان ديگري ترجمه کند.

فناوري «مترجم زنده مايکروسافت» توسط شرکت نرم‌افزاري Systran تهيه شده است و در اين ابزار گزينه جداگانه‌اي براي ترجمه متون مرتبط با فنّاوري‌هاي نوين نظير کامپيوتر نيز در نظر گرفته شده است تا ترجمه اين متون را قابل فهم‌تر پردازش کند.

گفتني است كه هنوز توضيحات و مشخصات بيشتري درباره امکانات ديگر اين ابزار اعلام نشده است. سرويس‌هايي مانند Babel Fish از شرکت Altavista و يا مترجم گوگل، رقباي اصلي اين ابزار مايکروسافت شناخته مي‌شوند؛ چنان‌که کارشناسان عقيده دارند: سرويس Windows Live Translator از امکانات بيشتري برخوردار است که در آينده آن را به نمايش عموم مي‌گذارد.

موزيلا، Eudora را احيا مي‌کند

برنامه‌نويسان موزيلا، نخستين نسخه بتاي نرم‌افزار ارسال ايميل Eudora را آماده کرده‌اند.

نسخه 8.0 beta نخستين نسخه اين نرم‌افزار پس از اعلام توقف فعاليت تجاري اين پروژه از سوي شرکت Qualcomm در اکتبر سال 2006 است.

نرم‌افزار Eudora، يکي از قديمي‌ترين نرم‌افزارهاي مبتني بر وب است که نخستين بار در سال 1988 در اختيار کاربران قرار گرفت و تا سال‌ها محبوب‌ترين نرم‌افزار ايميل بود.

موفقيت Eudora در اواسط دهه 90 با افزايش محبوبيت سرويس‌هاي ايميل مبتني بر وب (مانند ياهو و هات ميل) و به بازار آمدن نرم‌افزارهاي جديدي مانند Outlook به مرور کاهش يافت.

شرکت Qualcomm که در سال 1991 حقوق Eudora را خريداري کرده بود، پس از 15 سال در اکتبر سال 2006 تمامي حقوق اين نرم‌افزار را به شرکت موزيلا واگذار کرد.

گفتني است که بنا به گفته مسئولان شرکت موزيلا، قرار است تا يک تيم واحد براي توسعه همزمان نرم‌افزارهاي ايميل Eudora و Thunderbird فعاليت کنند؛ اين در حالي است که چندي پيش، يکي از مديران ارشد تيم Thunderbird از احتمال جدا شدن اين نرم‌افزار از موزيلا سخن گفته بود.

ورود نسخه‌ جديد نرم‌افزار مجازي‌سازي مايکروسافت

شرکت مايکروسافت نرم‌افزار جامع 2007 System Center Virtual Machine Manager  را روانه بازار کرد تا نسخه پيشين اين محصول با نام VMware کم‌کم بازنشسته شود.

نرم‌افزار 2007SCVMM  به مديران فنّاوري ارتباطات و اطلاعات کمک مي‌کند فايل‌هاي توليدشده با نرم‌افزار VMware را به فرمت جديد تبديل مي‌کند. اگر سيستم‌عامل کاربر ويندوز باشد، Virtual Machine Manager مي‌تواند خود را با نيازهاي کاربر وفق دهد و مشکلات موجود را از ميان بردارد.

بر اساس مطالعات انجام شده، شرکت مايکروسافت هم‌اکنون 70 درصد بازار نرم‌افزارهاي مجازي‌سازي جهان را در اختيار دارد.

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: یکشنبه, 25 شهریور 1386
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 70
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 19
بازدید 9498 بار
شما اينجا هستيد:خانه آرشیو فصلنامه شماره 19 (تابستان 1386) تازه‌ها فناوری 19