آموزش 20

پنج شنبه, 29 آذر 1386 ساعت 15:18
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

 اسپم‌هاي PDF، تهديد جديد اينترنت

اسپم‌ها براي عبور از فيلترهاي اسپم از روش‌هاي خلاقانه‌اي استفاده مي کنند. عکس‌هاي اسپم، براي سال‌ها يکي از معمول‌ترين انواع اسپم بوده است که فرستندگان اين اسپم‌ها با استفاده از روش‌هاي متفاوت براي استفاده تصادفي از عکس‌ها، رديابي را براي فيلترها مشکل کرده‌اند. اما به مرور زمان، روش‌هاي جديدي براي رديابي و جلوگيري از ارسال اين اسپم‌ها به کار گرفته شد که اسپمرها را ناچار به استفاده از فرمت جديدي کرد: فرمت PDF.

 پيدايش اسپم هاي PDF

فرمت PDF (Portable Document Format) يک فرمت پرطرفدار براي اسناد متني و تصويري است که توسط Adobe Systems ابداع شده است و براي ارائه اطلاعات در بين فعالان بخش‌هاي تجاري و یا علمی استفاده مي‌شود.

فايل‌هاي PDF اصولاً فرمت قابل اطميناني است و براي مدت‌ها در فهرست سفيد فيلترهاي اسپم قرار داشت. مقبوليت و محبوبيت فايل‌هاي PDF، آن‌ها را به گزينه‌اي مناسب براي استفاده در فرستادن اسپم‌ها تبديل کرده است.

اسپم‌هاي PDF در حجم گسترده براي اولين بار در اواسط ژوئن 2007 مشاهده شدند که تبليغ يک شرکت آلماني بودند. اسپم‌هاي PDF در ابتدا همه حاوي پيغامي يکسان بودند که فيلتر کردن آن‌ها را آسان مي‌کرد.

فايل‌هاي خراب

بسياري از عکس‌هاي به کار رفته در اسپم‌هاي تصويري، به طور عمدي خراب هستند؛ به عبارت ديگر، اين عکس‌ها بدون در نظر گرفتن استانداردها ساخته مي‌شوند. استفاده از فايل‌هاي خراب، به فرستندگان اسپم کمک مي‌کند تا از باز شدن فايل‌هاي عکس و تحليل آن‌ها توسط ابزارهاي ضد اسپم جلوگيري کنند. اين فايل‌ها اگر روي رایانه‌ها باز شوند، يا خوانده نمي‌شوند و يا باعث کند شدن عملکرد دستگاه رایانه و حتي از کار افتادن آن مي‌شوند. اما نکته اين‌جا است که بیشتر نرم‌افزارهاي ايميل، اين عکس‌ها را بدون مشکل نشان مي‌دهند و در واقع، اسپم‌ها با اين روش، به‌راحتي از فيلترها عبور مي‌کنند.

در مورد اسپم‌هاي PDF نيز مورد مشابه، يعني ارسال فايل‌هاي PDF خراب مشاهده شده است. هنوز به درستي مشخص نيست که آيا ارسال PDFهاي خراب، تعمدي است و يا بعضي از فايل‌هاي PDF در حين ارسال به طور خودکار خراب    مي‌شوند. اما به هر حال، خراب بودن فايل‌هاي PDF ارسال شده، تحليل و رديابي اين اسپم‌ها را نيز مشکل مي‌سازد. با اين وجود PDFهاي خراب، توسط Acrobat Reader پس از بازسازي بخشي از ساختار داخلي فايل قابل خواندن مي‌شوند.

اندازه متفاوت فايل‌ها

فنّ ديگري که توسط فرستندگان اسپم‌ها به کار گرفته مي‌شود، استفاده از فايل‌هاي PDF با اندازه‌هاي متفاوت است. PDFهاي اسپمي که در روزهاي اول باب شدن اين‌گونه اسپم‌ها فرستاده مي‌شدند، عمدتاً تنها يک صفحه داشتند؛ اما پس از گذشت مدتي، تعداد صفحات PDFهاي اسپم متغير شد. از اين به بعد، نيم صفحه يا تمام صفحه اول اين فايل‌هاي PDF حامل پيغام اسپم و بقيه صفحات که تعدادشان نيز کاملاً تصادفي است، شامل حاوي عبارت تصادفي و بي‌معنا هستند. ظاهراً هر چه تعداد صفحات يک فايل PDF بيشتر باشد، امکان مظنون شدن فيلترهاي اسپم به آن کمتر است. به همين دليل، هر روز به تعداد صفحات و حجم اسپم هاي PDF افزوده مي‌شود؛ به‌حدي که حتي PDFهاي 14 صفحه‌اي نيز ديده شده است. افزايش حجم اين PDFهاي ارسالي به نوبه خود مشکل بزرگي هستند که باعث مي‌شوند تا تهديد بازگشت اسپم‌هاي PDF جدي گرفته شود.

ساختمان اسپم‌هاي PDF

اسپمرها از ابزارهاي مختلفي براي ساختن فايل‌هاي PDF مورد نظر خود استفاده مي‌کنند که نام ابزار توليدکننده نيز با عنوان Qroducer يا Creator ذکر مي‌شود. عمدتاً براي ساختن اين PDFها از ابزارهاي Office معمول مانند Microsoft Word يا OpenOffice استفاده مي‌شود. برخي ديگر از اسپمرها از ابزارهايي مانند PowerPDF و text2pdf  نيز براي توليد اين PDFها استفاده مي‌کنند. اما اخيراً اسپمرها از ابزارهاي ساخت خود براي توليد PDF استفاده مي‌کنند. اين امر به اسپمرها حداکثر انعطاف را مي‌دهد. استفاده‌کنندگان از اين ابزارها مي‌توانند براي Qroducer نيز از عبارات تصادفي و   بي‌معنا استفاده کنند تا رديابي آن‌ها توسط فيلترهاي اسپم دشوارتر شود.

روش ديگري که توسط اسپمرها براي عبور از فيلترها استفاده مي‌شود، قرار دادن پسوندهايي مشابه پسوند pdf مانند fdf در نام فايل است. اين روش، باعث عبور فايل اسپم از فيلترهايي مي‌شود که از طريق پسوند فايل، اسپم‌ها را رديابي مي‌کنند.

مقابله با تهديدات

اسپم‌هاي PDF تهديدي روزافزون هستند و در حال حاضر، 20 درصد کل اسپم‌ها را تشکيل مي‌دهند. آسيبي که اسپم‌ها مي‌توانند به شرکت‌هاي تجاري وارد کنند، به هيچ وجه نبايد ناديده گرفته شود. اگر اسپم‌ها به ايميل کاربران راه پيدا کنند، زمان و انرژي صرف شده براي شناسايي، حذف کردن و مقابله با ايميل‌هاي ناخواسته، کارآيي شرکت‌هاي تجاري و کاربران را به‌شدت پايين خواهد آورد.

راه‌هايي که براي مقابله با اسپم‌هاي PDF به کار گرفته مي‌شوند، به تناسب نوع اين تهديد بايد متفاوت باشد. شيوه‌هاي معمول مانند بلوکه کردن IPهاي فرستنده اسپم و شيوه‌هاي خاص مانند رديابي فايل‌هاي PDF خراب، برخي از اين روش‌ها هستند.

بهينه‌سازي باتري لپ‌تاپ

يکي از ويژگي‌هاي لپ‌تاپ‌ها، امکان حمل آسان آن‌ها است؛ اما همين امکان، باعث بروز مشکلاتي در مورد تأمين منبع انرژي     مي‌شود. راه‌هاي مختلفي براي افزايش مدت زمان استفاده از باتري لپ‌تاپ‌ها وجود دارد. موارد ذيل، بهترين اين راه‌ها هستند:

1. هر چه درايو هارد لپ‌تاپ از لحاظ يکپارچگي در وضعيت بهتري باشد، نياز رایانه به برق کمتر خواهد بود. مرتب کردن و  Defrag کردن اطلاعات هارد، مسلماً تأثير بسياری در عمر باتري لپ‌تاپ‌ها دارد.

2. کم کردن نور صفحه نمايش لپ‌تاپ مي‌تواند عمر باتري را تا دقايقي افزايش دهد. بعضي از لپ‌تاپ‌ها حتي به کاربران اجازه اجراي تنظيمات CPU و خنک کننده‌ها را مي‌دهند که اين تنظيمات مي‌توانند باعث کاهش نياز قطعات سخت‌افزاري لپ‌تاپ به برق شوند.

3. برنامه‌هايي مانند iTunes شارژ باتري را مصرف مي‌کنند و در کوتاه‌مدت نيز قابل انصراف هستند. در صورتي که نياز مبرم به برق داريد، بستن اين‌گونه برنامه‌هاي غیر ضروري کاملاً منطقي و حتي ضروري است.

4. موارد ديگري که از شارژ باتري مي‌کاهند، ابزارهايي هستند که به پورت‌هاي USB وصل مي‌شوند، از جمله ماوس‌ها. همچنين استفاده از Wi-Fi نيز اثر مشابه‌اي بر روي باتري لپ‌تاپ دارد. نيازي به گفتن نيست که وصل کردن وسايلي مانند تلفن همراه يا IPod که خود را با برق CPU شارژ مي‌کنند، شارژ باتري لپ‌تاپ را به‌شدت کاهش مي‌دهد.

5. يکي از راه‌هاي مؤثر براي افزايش مدت زمان استفاده از باتري، افزايش ميزان RAM است. هر چه RAM رایانه بيشتر باشد، ميزان استفاده از حافظه مجازي يا Virtual Memory کاهش خواهد يافت و در نهایت، از فضاي هارد دستگاه براي انجام عمليات سيستم عامل کمتر استفاده خواهد شد. در نتيجه، ميزان مصرف برق لپ‌تاپ نيز کاهش خواهد يافت.

6. ميزان مصرف برق درايوهاي CD و DVD بسيار بيشتر از درايو هارد است؛ حتي اگر فعال نباشند. به جاي استفاده از اين درايوهاي فيزيکي، مي توان از درايوهاي مجازي و نرم‌افزارهايي مانند 120% Alcohol   استفاده کرد.

7. قطعاتي از باتري لپ‌تاپ که رساناي جريان برق هستند، در صورت تميز بودن عملکرد بسيار بهتري خواهند داشت. تميز کردن اين قطعات با استفاده از پارچه مرطوب يا دارای کمي الکل، رسانايي باتري را افزايش خواهد داد.

8. در صورتي که بيش از حد از باتري استفاده کنيد، از عمر مفيد باتري کاسته مي‌شود. همين‌طور اگر مدت بسیاری از باتري   لپ‌تاپ خود استفاده نکنيد، در بلندمدت عملکرد باتري دچار مشکل خواهد شد. از هر باتري حداقل بايد دو يا سه بار در هفته استفاده شود.

9. در لپ‌تاپ‌ها به جاي Standby کردن از Hibernation استفاده کنيد. خاموش کردن لپ‌تاپ به شيوه Hibernation باعث مي‌شود تا سخت‌افزارها از برق استفاده نکنند.

10. عملکرد لپ‌تاپ با پايين‌تر بودن دماي قطعات سخت‌افزاري افزايش خواهد يافت. يکي از راه‌هاي کاهش دماي قطعات داخلي لپ‌تاپ، تميز کردن مداوم خروجي‌هاي هواي فضاي داخل دستگاه است.

11. در قسمت Power Options در کنترل پانل ويندوز مي توانيد تنظيمات مربوط به مصرف برق لپ‌تاپ را براي خود تنظيم کنيد. براي استفاده بيشتر از شارژ باتري خود، گزينه Max Battery را انتخاب کنيد.

12. اصولاً وقتي که به مشکل کمبود شارژ باتري بر مي‌خوريم، بايد در پي مديريت ميزان شارژ باقي‌مانده باشيم. از همين‌رو، بهتر است که کارهاي غير ضروري همچون باز نگاه داشتن ايميل را به زماني وانهیم که کارهاي اضطراري را صورت داده‌ايم.

13. مصرف برق لپ‌تاپ‌هاي جديد روز به روز کمتر مي‌شود. ادعا مي‌شود که در چند سال آينده لپ‌تاپ‌هايي به بازار مي‌آيند که مي‌توان تا 24 ساعت از شارژ باتري‌ آن‌ها استفاده کرد.

14. نرم‌افزارهايي مانند Excel و Microsoft Word از قابليت «ذخيره خودکار» برخوردار هستند. اين قابليت براي PCها که مستقيم از برق AC تغذيه مي‌کنند، قابليت بسيار خوبي است که مشکل از دست دادن اطلاعات در صورت قطع جريان برق را تا حدود بسیاری حل مي‌کند؛ اما يک لپ‌تاپ اگر به طور مستقيم به برق متصل باشد، با قطع جريان برق، از انرژي باتري خود استفاده خواهد کرد. بنابراين، قابليت «ذخيره خودکار» چندان براي لپ‌تاپ‌ها کارآيي ندارد. از اين گذشته، «ذخيره خودکار» تا حد زيادي درايو هارد را مشغول مي‌کند و مصرف برق بالايي خواهد داشت. بنابراين؛ در صورتي که از   لپ‌تاپ استفاده مي‌کنيد، حذف اين ويژگي نه تنها مشکل‌ساز نخواهد بود، بلکه تا از مصرف برق دستگاه شما خواهد کاست.

15. هر چه بيشتر از کارت گرافيک سيستم کار بکشيد، مصرف برق بيشتر خواهد شد. ميزان مصرف برق نرم افزارهاي با گرافيک بالا به قدري زياد هستند که ممکن است شارژ باتري را که به طور متوسط 3 ساعت دوام دارد، در ظرف 30 دقيقه به اتمام برسانند. کم کردن درجه وضوح صفحه نمايش و استفاده نکردن از نرم افزارهاي نيازمند به گرافيک بالا نيز تا حدود زيادي به افزايش عمر باتري کمک خواهد کرد.

16. آخرين نکته‌اي بايد به خاطر داشت، اين است که همه باتري‌هاي لپ‌تاپ‌ها بسيار به گرما حساس هستند. براي افزايش عمر مفيد و کارآيي باتري لپ‌تاپ بايد تا حد امکان آن را از معرض گرما به‌خصوص گرماي حاصل از کارهاي CPU دور نگه داشت.

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: یکشنبه, 25 آذر 1386
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 75
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 20
بازدید 8914 بار
محتوای بیشتر در این بخش: « تازه‌ها فناوری 20 پرسش و پاسخ 20 »