چاپ کردن این صفحه

کتاب راهنمای نرم افزار نور الحکمه 3 در یک نگاه

پنج شنبه, 30 خرداد 1387 ساعت 15:28
    نویسنده: مهدی صباغی
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

 پيش نياز

فلسفه و حكمت، از جمله علومي است كه در وهله اول، ريشه در عقل و خرد آدمي داشته و به وسيله معارف انسان‌پرور الهي. خاصه كتاب آسماني قرآن كريم و كلمات گهربار اهل بيت(ع) رونق و بالندگي چشمگيري پيدا نموده است.

از آن‌جا كه پژوهش در مفاهيم فلسفي و منطقي، حوزه شناخت عقلاني را در سطح وسيعي گسترش مي‌دهد، مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي بر آن شد تا با توليد نرم‌افزار نور الحكمه 3، آثار بزرگ حكيمان و فيلسوفان نامدار اسلامي را تقديم نويسندگان و پژوهشگران عزيز كند تا مشكلات تحقيقاتي خود را در اين زمينه بر طرف ساخته، پژوهش‌هاي منطقي و فلسفي خويش را به شكل مطلوبي سامان بخشند.

 اين مركز از بدو تأسيس، تلاش خود را براي به كارگيري رايانه و فناوري جديد در خدمت علوم اسلامي، از جمله فلسفه و حكمت متمركز ساخته است.

در طراحي نرم‌افزارهاي نور، تلاش بسياري صورت گرفته است كه كاربران بتوانند به‌سهولت از تمامي امكانات اين نرم‌افزارها بهره‌برداري كنند؛ از جمله با ارائه رابط كاربر برنامه‌ها به سه زبان: فارسي، عربي و انگليسي و ايجاد ارتباط منطقي بين منوها، پنجره‌ها و ساير عناصر صفحه و نيز سامان‌دهي و در دسترس قرار دادن امكانات مرتبط با هم در پنجره‌ها و منوهاي واحد، تا حدّ بسياري اين هدف تأمين شده است؛ امّا با توجه به اين‌كه استفاده از ابزارهاي رايانه‌اي در تحقيقات علوم اسلامي براي بيشتر كاربران پديده‌اي نوظهور به شمار مي‌رود، تهيه كتاب راهنماي نرم‌افزارهاي نور مورد توجه قرار گرفت و مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي با توليد اين كتاب‌ها در صدد برآمد تا اين مشكل را به گونه‌اي شايسته، بر طرف كند و شيوه استفاده از محتواي علمي و قابليت‌هاي فني و پژوهشي توليدات خود را تسهيل نمايد.

كتاب راهنماي نور الحكمه 3

اين كتاب از شش بخش تشكيل شده است:

بخش اول (كليات): نصب و فعال‌سازي برنامه، امكانات عمومي و پژوهشي؛

بخش دوم (معجم موضوعي): كليدواژه، نمايه، موضوع، نشاني، پژوهش، تركيب و دامنه؛

بخش سوم (معجم لفظي): نمايش و جستجو؛

بخش چهارم (فرهنگ نامه): فرهنگ اصطلاحات و فرهنگ لغات؛

بخش پنجم (ساير امكانات): اطلاعات جانبي، امكانات جانبي و ابزارهاي نور؛

بخش ششم (پيوست‌ها): آشنايي با معجم لفظي و موضوعي، كليدهاي ميانبر و فهرست كتب برنامه بر اساس موضوع.

يكي از ويژگي‌هاي كتاب راهنماي نور الحكمه 3، به‌كارگيري تصاوير مفيد از قسمت‌هاي مختلف برنامه از قبيل پنجره‌ها، نمادها، تكمه‌ها و نتايج عمليات انجام شده براي آشنا ساختن كاربر با چگونگي بهره‌مندي از امكانات مختلف برنامه است.

اين كتاب با ضبط بيش از 200 تصوير مورد نياز توسط دست‌اندركاران تهيه كتاب صورت گرفته است كه نقش به‌سزايي در تفهيم مطالب كتاب ايفا مي‌كند. تهيه كنندگان اين كتاب اذعان دارند كه حاصل تلاش‌هايشان عاري از كاستي و نقصي نيست؛ ولي تجربيات ارزشمندي كه در روند ارائه اين اثر به‌دست آمد، قطعاً در تهيه كتاب راهنماي ساير نرم‌افزارهاي نور، مفيد خواهد بود.

دست‌اندركاران تهيه نرم‌افزارها به‌خوبي واقف هستند كه اطلاعات مربوط به يك نرم‌افزار كه در يك مؤسسه توليد مي‌شود، در يك نقطه خاص متمركز نيست. به خصوص نرم‌افزاري چون نور الحكمه 3 كه داراي حجم عظيمي از اطلاعات، كتب، امكانات پيشرفتة نرم‌افزاري و گرافيك جذاب است.

در پروژة نور الحكمه 3، بخش‌ها و اشخاص مختلفي همچون: متكفل و مدير پروژه، مجري پروژه، بخش تحليل و طراحي، كدنويسي، ورود اطلاعات و فرمت‌دهي، گرافيك و بخش بررسي و كنترل نهايي نرم‌افزار در روند توليد نقش مهمي را ايفا كرده‌اند.

مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي در نظر دارد افزون بر توليد نرم‌افزارهاي گوناگون، كتاب راهنماي هر يك از آنان را با شيوه‌اي مفيد و نثري قابل فهم به چاب برساند تا كاربران با قسمت‌هاي مختلف برنامه بهتر آشنا باشند.

كتاب راهنماي نور الحكمه 3 يكي از كتاب‌هايي است كه در اين باره به چاپ رسيده است. در اين كتاب براي هر موضوع يا عنوان، تصوير مربوط به همان موضوع آورده شده است.

در اين‌جا لازم است از شادروان منوچهر توكلي از همكاران محترم و فاضل در مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي كه متن كتاب راهنماي نرم‌افزار نور الحكمه 3 به همت و تلاش صادقانه ايشان تهيه و تنظيم شده است، ياد كنيم. خداوند روح آن عزيز را غريق رحمت و مغفرت خويش گرداند.

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: شنبه, 25 خرداد 1387
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 20
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 22
بازدید 11975 بار

موارد مرتبط