پرسش و پاسخ 31

چهارشنبه, 31 شهریور 1389 ساعت 14:21
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

» آيا مي‌توان براي دكمه‌هاي صفحه كليد، كليدي متفاوت تعريف كرد؟ مثلا با زدن حرف «پ» روي صفحه كليد حرف «ژ» تايپ شود؟

براي اين كار، نرم‌افزارهاي مختلفي از جمله KeyTweak طراحي شده‌اند. با استفاده از اين نرم‌افزارها مي‌توان براي تمام کليدهاي کيبورد کارايي جداگانه‌اي تعريف کرد.

لبته در مورد حروف ««پ» و «ژ» معمولاً با نصب برنامه‌هاي كاربردي كوچكي اين حروف به‌ جاي اصلي خود باز مي‌گردند.

 چرا سيستم من تمام پايگاه‌هاي اينترنتي را باز مي‌کند؛ به‌جز يك پايگاه. علتش چيست؟ گفتني است كه اين پايگاه را روي رايانه‌هاي ديگر به‌راحتي باز مي‌کنم.

بسته به اين‌كه چه پيغامي به نمايش درمي‌آيد راه‌حل‌هاي مختلفي را بايد به‌كار برد. ممكن است برنامه‌اي (مانند Flash Player) روي سيستم شما نصب نشده باشد، اما روي سيستم‌هاي ديگر نصب شده باشد.

» سوال اول: چگونه مي‌توان در هنگام تايپ اعداد انگليسي را به فارسي تبديل کرد؟

سوال دوم: چگونه مي‌توان آپديت آنتي ويروس نود32 را انتقال داد، نگارش نود من ESET NOD32 Antivirus Business Edition 4.0.417 x86 است. سوال سوم: هر وقت که از My Computer مي‌خواهم درايوي را باز کنم، درايو را در پنجره جداگانه‌اي باز مي‌کند. چگونه مي‌توان اين مشکل را برطرف ساخت؟

ج1: زماني كه در حال تايپ فارسي هستيد، اعداد هم فارسي خواهند بود؛  وقتي متن تايپي را به ‌صورت لاتين ديديد، در نرم‌افزار Ms- Word با تغيير نوع نمايش اعداد مي‌توانيد اعداد را به صورت فارسي ببينيد.

در نسخه 2003 از منوي Tools گزينه Options را انتخاب كنيد و از پنجره بازشده لبه Complex & Scripts را بيابيد.

جلوي عبارت Numeral گزينه Hindi را انتخاب و تأييد كنيد. در نسخه 2007 از كليد Office (واقع در بالا و سمت چپ نرم‌افزار) گزينه Word Options را انتخاب كنيد. در سمت چپ پنجره بازشده گزينه Advanced را بيابيد و سپس در قسمت راست پنجره زير عبارت Show Document Content عبارت Numeral را بيابيد و گزينه Hindi را انتخاب كنيد.

ج2: بايد توجه داشته باشيد كه نسخه مبدأ و مقصد بايد يكسان باشند. فايل‌هاي به‌روزشده در مسير زير و در پوشه Updfiles قرار دارند. در صورتي كه آن را نمي‌يابيد تيك گزينه Show Hidden Files را در Folder Options بزنيد.

براي نسخه XP در مسير:

C:Documents and SettingsAll UsersApplication DataESETESET Smart Security

و براي نسخه‌هاي ويستا و 7 در مسير:

C:ProgramDataESETESET Smart Security

پيش از انتقال فايل‌ها بايد پردازش EGUI.exe را از طريق Task manager و انتخاب آن در فهرست پردازش‌ها و سپس زدن كليد End Task متوقف کنید. بعد از انتقال فايل‌ها برنامه را به‌روزرساني كنيد كه در زمان كوتاهي اين كار انجام خواهد شد.

ج3: پس از پاك شدن سيستم توسط آنتي‌ويروس گاهي آثار اين ويروس‌ها روي سيستم اين گونه ظاهر مي‌شود. از منوي Start گزينه Run را انتخاب كنيد و عبارت زير را در آن تايپ و تأييد كنيد:

Regsvr32 /i shell32.dll

قبل از نصب آنتي ويروس جديد، رايانه‌ام مشکلي نداشت؛ اما بعد از نصب کسپراسکاي دچار مشکل شد و هنگام باز کردن درايوها با پيغام خطا‌ي «Is not valid application» مواجه مي‌شدم که مجبور شدم آنتي ويروس را پاک کرده و به‌جاي آن آنتي ويروس پاندا نصب کنم و بعد از اسکن، درايوها باز شد؛ اما درايو C فرمت نمي‌شود. بايد چه کار کنم؟

درايوي را كه ويندوز روي آن نصب است، نمي‌توان از طريق ويندوز فرمت كرد؛ بلكه با استفاده از CD ويندوز مي‌توانيد تمام درايوها از جمله C را فرمت كنيد.

» پس از نصب ويندوز 7 ديگر قادر نيستم که هنگام تايپ فارسي، کلمات انگليسي هم تايپ کنم. براي رفع اين مشكل چه بايد كرد؟

معمولاً به هم ريختگي تايپ فارسي و لاتين به‌ دليل انتخاب نادرست جهت تايپ است. كافي است در هنگام تايپ، كليدهاي Ctrl+Shift سمت راست كيبورد را فشار دهيد و يا از قسمت پاراگراف بر روي Right-to-Left Text Direction كليك كنيد.

از اين پس براي تغيير زبان از كليدهاي Alt+Shift سمت چپ كيبورد استفاده كنيد. براي اطمينان، از پنجره Control Panel گزينه Region & Language را انتخاب كنيد و از لبه Keyboards & Languages روي Change Keyboards كليك كنيد. سپس Persian را انتخاب كنيد و Add كنيد.

مدتي است که وقتي در اينترنت اکسپلور در قسمت آدرس‌بار يك نشاني را تايپ مي‌کنم، خطاي زير ظاهر مي‌شود؛ در صورتي که نوشتن آدرس، درست است و هاست يا سايت مورد نظر هم وجود دارد:

The requested URL could not be retrieved

دلايل بروز چنين خطايي مختلف است. Connection خود را كنترل كنيد. در بعضي موارد ممكن است ISP شما اجازه ورود به بعضي سايت‌ها را ندهد.

همين طور ممكن است تنظيمات Firewall يا پروكسي به شما چنين اجازه‌اي نمي‌دهند. آنها را نيز كنترل كنيد. همچنين فايل‌هاي Temp اينترنتي و همين طور History را پاك كنيد. در پايان مي‌توانيد از Browser ديگري مانند Firefox استفاده كنيد.

» بنده فلش‌مموري 8‌ گيگ دارم كه به‌تازگي وقتي مي‌خواهم آن را فرمت كنم، با پيغام « The disk is write protected» مواجه مي‌شوم و فرمت نمي‌شود. پرسش ديگر اينكه چگونه مي‌توان با ياهو ايميل فارسي داد؟

در برخي موارد خارج کردن نادرست Flash Memory از درگاه USB باعث بروز چنين مشكلي مي‌شود و گاهي نيز انواعي از ويروس‌ها (Trojan) هم باعث بروز چنين مشكلي مي‌شوند. براي فرمت كردن فلش خود مي‌توانيد از برنامه‌هاي ويژه‌اي كه به همين منظور تهيه شده‌اند مانند CoolDisk Formatter، استفاده كنيد.

گاهي تغيير در رجيستري نيز باعث بروز چنين پيغامي مي‌شود. از منوي Start گزينه Run را انتخاب كرده و Regedit را تايپ و تأييد كنيد. حالا با زدن كليدهاي Ctrl+F جعبه جستجو را باز كرده و در آن «use device» يا «driverdesc» را تايپ كنيد. هر كدام را يافتيد، روي آن كليك راست كنيد و آن را حذف كنيد.

در پاسخ به سؤال دوم شما بايد بگويم كه براي نوشتن ايميل فارسي در ياهو كافي است زبان نوشتن را فارسي انتخاب كنيد.

» مدتي است كه وقتي سيستم را روشن مي‌كنم، بايد كليد  F1را بزنم، در حالي كه اين گونه نبود. در ضمن، تاريخ و ساعت سيستم نيز به ‌هم ريخته و هميشه عقب مي‌ماند. سؤال دوم اين است كه برنامه براي محافظت از اطلاعات شخصي روي كامپيوتر هنگام اتصال به اينترنت از چه برنامه‌اي مي‌توان استفاده كرد؟

تنظيمات بايوس خود را كنترل كنيد (Load Safe Settings) و بايوس مادربورد را به‌روز كنيد.

چنانچه در تنظميات پيش‌فرض آن فلاپي را نيز براي بالا آمدن سيستم انتخاب كرده‌ايد، آن را نيز برداريد. كابل‌هاي ورودي و خروجي هارد را نيز كنترل كنيد. همين طور ممكن است ايراد مذكور از باتري مادربورد باشد كه اين امر به‌ دليل وجود مشكل ساعت محتمل به ‌نظر مي‌رسد.

اما براي حفاظت از اطلاعات روي كامپيوتر خويش مي‌توانيد ضمن بالا بردن امنيت رايانه توسط خود ويندوز (از طريق اينترنت اكسپلورر و انتخاب منوي Tools و گزينه Internet Options در لبه Security) مي‌توانيد از نرم‌افزارهاي ويژه اين كار مانند Internet Security و يا آنتي‌ويروس‌ها و Anti Spyware كه براي مقابله با هك شدن توليد شده‌اند، استفاده كنيد.

» وقتي به اينترنت وصل مي‌شوم، ديگر نماد دو مانيتور کوچک چشمک‌زن پايين صفحه نمايش کنار ساعت ظاهر نمي‌شود. براي رفع اين مشکل چه کاري بايد انجام داد؟

در پنجره Control panel روي گزينه Network Connections دوبار كليك كنيد. روي Connection موجود كليك راست كنيد و گزينه Properties را بزنيد. سپس تيك گزينه Show icon in notification area... را بزنيد.

هر گاه به اينترنت ADSL وصل هستم، بدون اينكه از اينترنت استفاده كنم، اينترنت به طور خودكار شروع به كار مي‌كند؛ البته از طريق نرم‌افزار ‌ DU Meter فقط برنامه‌اي با نام ‌ WINHTTP.dll كار مي‌كند. مشكل از چيست؟

Winhttp.dll پردازشي است كه به سيستم‌عامل ويندوز تعلق دارد و ماژولي است از شركت مايكروسافت كه با سرويس HTTP ويندوز ارتباط دارد.

اين پردازش به‌ خودي‌ خود مشكل‌آفرين نيست؛ اما اگر اين پردازش در مسيري غير از مسير نصب شده ويندوز در حال اجرا باشد، عامل ويروسي است و بايد هرچه سريع‌تر از بين برود. براي اين كار مي‌توانيد از يك آنتي‌ويروس به‌روز و قوي استفاده كنيد.

» چطور مي‌توان يك فايل را به‌صورت hidden روي سي‌دي رايت كرد؟ ‌همچنين چطور مي‌توان يك آيكون براي سي‌دي‌اي كه قصد رايت آن را داريم، قرار دهيم؟

براي رايت سي‌دي به‌صورت پنهان، مي‌توانيد از نرم‌افزارهاي ويژه اين كار مانند CD Secure استفاده كنيد.

براي قراردادن آيكون سي‌دي ابتدا بايد فايلي با نام Autorun.inf در Notepad بسازيد. محتويات اين فايل به اين صورت خواهد بود:

‌[AutoRun]‌
open=program.exe
ICON=Icon.ico

Icon.ico نام آيكوني است كه بايد در كنار اين فايل روي سي‌دي رايت شود. دقت كنيد كه بايد آيكون را به قالب ico ذخيره كنيد. Program هم برنامه‌اي است كه مي‌خواهيد در هنگام قراردادن سي‌دي در سي‌دي‌رام اجرا شود.

با استفاده از نرم‌افزار ‌ MakeUp Pilot عكس‌هايم را ويرايش مي‌كنم. وقتي آن را ذخيره مي‌كنم، با پسوند ‌ tpi ذخيره مي‌شوند و باز نمي‌شوند. چه كار بايد كرد تا مثل عكس‌هاي معمولي باز شوند؟

براي اين منظور مي‌توانيد از برنامه‌هاي مبدل مانند ‌(tpi Files Converter)‌ براي تبديل پسوند اين گونه فايل‌ها به‌قالب‌هاي معمول و مورد شناسايي ويندوز استفاده كنيد. ‌ ‌

» وقتي مي‌خواهم وارد ويندوز اكس‌پي بشوم، برخلاف گذشته كه يوزر را انتخاب مي‌كردم، صفحه‌اي باز مي‌شود كه بايد اسم يوزر و سپس در زير آن پسورد را وارد نمايم و وقتي مي‌خواهم كامپيوتر را خاموش كنم، صفحه‌اي مانند ويندوز 98 باز مي‌شود. همچنين مدتي است ويندوز فايروال باز نمي‌شود و خطاي زير را مي‌دهد:

windows cannot start the windows firewall
internet connection (ICS) service

از منوي Start وارد Control Panel شويد و عبارت User Accounts را باز كنيد. حالا بر گزينه زير كليك كنيد:

Change the way users log on or off

سپس تيك دو گزينه Use the welcome screen و Use Fast User Switching را بزنيد. اكنون عبارت Apply Options را انتخاب كنيد و خارج شويد. از اين پس سيستم شما هنگام بالاآمدن همانند گذشته خواهد بود.

براي فعال شدن فايروال، مراحل ذيل را دنبال كنيد:

1. از منوي Start گزينه Run را انتخاب كنيد و عبارت cmd را تايپ و تأييد كنيد.

2. در خط فرمان عبارت زير را تايپ و تأييد نماييد.

setupapi,InstallHinfSection 32Rundll
‌%windir%inf etrass.inf 132 Ndi-Steelhead

3. سيستم را دوباره راه‌اندازي كنيد.

4. از منوي Start عبارت Run را انتخاب و عبارت cmd را تايپ و تأييد كنيد.

5. در خط فرمان عبارت زير را تايپ و تأييد كنيد:

Netsh firewall reset

6. از منوي Start گزينه Run را برگزينيد و عبارت firewall.cpl را تايپ و تأييد نماييد. در پنجره Windows Firewall روي On Recommended‌ كليك كنيد و سپس تأييد كنيد.

» اگر در يكي از اكانت‌هاي ويندوز نرم‌افزارهاي سنگيني نصب كنيم، به‌طوري كه باعث كندشدن سرعت سيستم شود، آيا ساير اكانت‌ها هم اين كاهش سرعت را خواهند داشت؟

لطفاً يك نرم‌افزار تبديل فرمت OpenSource معرفي نماييد.

با توجه به اينكه تلويزيون‌هاي HD مانند مانيتورها داراي درايورهاي ويندوزي نيستند، مشكلات ناشي از نبود درايور در اين تلويزيون‌ها چگونه قابل حل است و آيا اصلاً اين تلويزيون‌ها براي اتصال به رايانه نيازي به درايور دارند؟

  1. چنانچه كندي سيستم به دليل اجراي نرم‌افزار باشد، طبيعي است كه با هر نام كاربري كه برنامه در آن نصب شده باشد، ممكن است سرعت سيستم كاهش پيدا كند و در نام كاربري ديگر تأثيري ندارد و اساساً طرح چنين سؤالي درست نيست. بيشتر نرم‌افزارهايى که در اختيار كاربران قرار مي‌گيرند يا از طريق اينترنت دريافت مى‌شوند، تنها به صورت نسخه‌هاى ترجمه شده و آماده اجرا در اختيار كاربران قرار مى‌گيرند. ترجمه، فرآيندى است که در آن کد برنامه‌هاى نوشته شده توسط برنامه‌نويسان که از آنان به عنوان کد اوليه (Source Code) ياد مى‌شود، پس از استفاده از برنامه‌هاى خاصى موسوم به کمپايلرها به‌گونه‌اى ترجمه مى‌شوند که توسط رايانه قادر درک باشند. اعمال تغييرات دلخواه در بيشتر برنامه‌هاى ترجمه شده، امرى بسيار مشکل و حتي غيرممکن است. بيشتر توليدکنندگان نرم‌افزار از اين ويژگى به‌ منظور صيانت و حفاظت از کدهاى نوشته شده، استفاده مى‌كنند.
  2. نرم‌افزارهاى Open Source نقطه مقابل رويکرد فوق هستند. در اين‌گونه نرم‌افزارها علاوه بر نسخه ترجمه شده‌، کد اوليه نيز در اختيار متقاضيان قرار مى‌گيرد. به اين ترتيب، امکان اعمال تغييرات يا سفارشى نمودن آن متناسب با خواسته استفاده‌کنندگان، فراهم مى‌شود. افرادي که از ايده منبع باز حمايت مى‌كنند، معتقدند که با اجازه دادن به اشخاصى که علاقه‌مند به تغيير کد اوليه هستند، امکان استفاده مفيدتر از برنامه فراهم و احتمال بروز خطا در آنان، کاهش خواهد يافت. اين نرم‌افزارها ويژگي‌هاي خاص خود را دارند.
  3. براي نمايش تصوير رايانه در تلويزيون به كارت گرافيكي نياز است كه خروجي تصوير داشته باشد كه به‌ وسيله كابل‌هاي ارتباطي مختلف و با توجه به ورودي تصوير تلويزيون به آن مرتبط مي‌شوند. در اين حالت نيازي به درايور نيست.

» لطفاً توضيح مختصري درباره تفاوت‌هاي عملکرد و تأثيرات virus ،worm ،malware ،trojan و ساير ويروس‌ها بيان نماييد.

به ‌طور خلاصه، بايد گفت ويروس، برنامه‌اي است كه بين فايل‌ها و همچنين رايانه‌ها پخش مي‌شود و ممكن است به‌ گونه‌اي برنامه‌ريزي شده باشد كه فايل‌ها را پاك كند يا به آنها آسيب برساند. ويروس‌ها هر چقدر در رايانه باقي بمانند، بيشتر بين فايل‌ها گسترش مي‌يابند. ويروس‌ها مجموعه‌اي از كدها هستند كه به فايل‌ها اضافه مي‌شوند.

كرم‌ها (Worm) برنامه‌هايي هستند كه در سيستم منتشر مي‌شوند؛ ولي فايل‌ها را آلوده نمي‌كنند و فقط خود را نصب كرده و تلاش مي‌كنند كه در ساير رايانه نيز پخش شوند. كرم‌ها فايلي مستقل هستند كه به هيچ فايلي اضافه نمي‌شوند و به ‌صورت مستقل عمل مي‌كنند.

واژه تروجان از کلمه اسب چوبي که يوناني‌ها از آن براي نفوذ پنهاني به شهر تروا استفاده کردند، به ‌وجود آمده است. بنابراين، تروجان به برنامه‌اي گفته مي‌شود که در ظاهر بدون خطر است، ولي زماني که به سيستم نفوذ کند، مي‌تواند به آن آسيب برساند. تفاوت تروجان با ويروس‌ها در اين است که تروجان نمي‌تواند به‌تنهايي عمل کند.

امروزه تروجان‌ها به ‌صورت مخفي در رايانه نصب مي‌شوند؛ بدون اينکه شما از آن اطلاعي داشته باشيد. بعضي از انواع تروجان‌ها عبارت‌اند از: تروجان‌هاي جاسوسي، تروجان‌هايي که با نفوذ در رايانه باعث مي‌شوند رايانه شما منبعي براي توزيع هرزنامه باشد و تروجان‌هايي که رمز سرقت مي‌کنند.

Malware مخفف کلمه malicious software يا همان بدافزار مي‌باشد؛ يعني هر برنامه‌اي که براي انجام دادن کارهاي غير مجاز و آسيب‌رساني ساخته شده باشد، مانند نرم‌افزارهاي: جاسوسي، ويروس‌هاي سکتور راه‌انداز، keylogger،Adware و...

» چرا گاهي اوقات با متصل کردن فلش مموري به رايانه، سيستم ريست مي‌شود؟ سيستم را چندين بار با آنتي‌ويروس‌هاي قوي اسكن كرده‌ام؛ اما چيزي پيدا نشد.

اين مشكل به دليل الکتريسيته ساکن و شوکي است که به سيستم وارد مي‌شود و به دليل وجود اشكال در اتصال بدنه کيس به زمين است. ويروس در اين زمينه نقشي ندارد.

» چگونه مي‌توان فهرست نرم‌افزارهاي نصب شده روي سيستم را استخراج كرد؟

از منوي Start گزينه Run را انتخاب كرده و عبارت CMD را در آن تايپ و تاييد كنيد. در پنجره Command Prompt گزينه wmic را تايپ و Enter را بزنيد. حالا عبارت product get name را تايپ و Enter كنيد. پس از اين كار، فهرست نرم‌افزارهاي نصب شده روي ويندوز را خواهيد ديد. توجه داشته باشيد كه با توجه به تعداد نرم‌افزارهاي نصب شده روي سيستم شما، اين كار ممكن است لحظاتي طول بكشد. براي ديدن نسخه نرم‌افزارها مي‌توانيد عبارت Version را به دستور فوق به ترتيب زير اضافه كنيد:

product get name,version

» چگونه مي‌توان كاربرد كليد Power روي كيس را تغيير داد. براي نمونه با زدن كليد Power سيستم به حالت استندباي برود؟

از پنجره Control Panel روي گزينه Power Options دوبار کليک کرده تا پنجره Power Options Properties باز شود.

از لبه Advanced در قسمت Power Buttons و در زير عبارتWhen I press the power button on my computer مي‌توانيد نوع کاربرد کليد Power را تعيين کنيد.

اگر گزينه Ask me what to do را انتخاب كنيد پس از هر بار فشردن دکمه Power، پنجره Turn Of Computer نمايان مي‌شود و شما مي‌توانيد گزينه مورد نظر را انتخاب کنيد. اگر Do nothing را انتخاب کنيد، پس از فشردن کليد Power هيچ اتفاقي نمي‌افتد.

» مي‌خواستم بدانم که چگونه مي‌توان محل پوشه My document را به درايوي ديگري تغيير داد؟

از منوي Start روي My Documents كليك راست كرده و گزينه Properties را انتخاب كنيد. در لبه Target مسيري را كه مي‌خواهيد My Documents در آنجا قرار بگيرد، تايپ كنيد. چنانچه پوشه‌اي از قبل وجود نداشته باشد، از شما پرسيده خواهد شد كه آيا مي‌خواهيد اين پوشه ايجاد شود؟ حالا گزينه Move را بزنيد و تاييد كنيد.

حجم درايو C من به‌ تندي پر مي‌شود؛ بدون اينكه نرم‌افزار خاصي را در آن نصب كنم. ويندوز را عوض كردم و بدون اينكه درايو را باز كنم با نود32 آپديت شده و همين‌طور با كسپرسكي آپديت شده اسكن كردم، ولي فايده‌اي نداشت.

» سيستم‌عامل ويندوز براي انجام يك سري كارها بدون اينكه كاربر متوجه باشد، از فضاي درايوي كه روي آن نصب شده است استفاده مي‌كند. همين‌ طور بعضي ديگر از برنامه‌ها، حتي اگر در درايو ديگري نصب شده باشند، باز هم به ‌صورت پيش‌فرض از فضاي درايوي كه در ويندوز نصب شده، استفاده مي‌كنند كه نرم‌افزارهاي گرافيكي از آن جمله‌اند. علاوه بر اين، اگر برنامه‌هايي در درايوهاي ديگر نصب شده باشند و حتي حافظه اشغال شده آنها نيز در درايو ديگري باشد، باز هم ويندوز يك سري پردازش‌ها را در درايوي كه نصب است، انجام مي‌دهد و از فضاي همان درايو استفاده مي‌كند. بنابراين، چندان نگران نباشيد و چنانچه سيستم شما ويروسي نباشد، اين امر طبيعي است. يكي از راه حل‌هاي اين مشكل، افزايش دادن فضاي درايو C است.

لطفاً توضيح دهيد براي ذخيره فايل‌هاي Flash player از چه نرم‌افزاري استفاده کنم؟ در ضمن، در کيبورد لپ‌تاپم حرف «پ» وجود ندارد از چه طريقي مي‌توانم اين حرف را تايپ کنم؟

براي ذخيره فايل‌هاي فلش مي‌توانيد از نرم‌افزارهاي ويژه اين كار مانند Flash Saver استفاده كنيد. در ضمن، حرف «پ» كيبورد شما هم با كمي دقت پيدا مي‌شود. بنا بر نوع كيبوردهاي مختلف، يا در سمت چپ عدد 1 و بالاي كليد Tab قرار دارد و  يا بالاي كليد Enter.

» يك ماه پيش برنامه‌هاي بسياري از اينترنت دانلود كردم كه پسوند فايل‌هاي آن cpt است؛ ولي الآن اين فايل‌ها باز نمي‌شوند. با چه نرم‌افزاري مي‌توان اين فايل‌ها را باز كرد؟

پسوند اين نوع فايل‌ها بيشتر از نوع پسوند فايل‌هاي تصويري Corel Photo Paint هستند كه توسط نرم‌افزار كورل باز مي‌شوند. برخي از اين فايل‌ها نيز فايل‌هاي آرشيوي رمزدار يا ويژه سيستم‌عامل‌هاي مك و لينوكس هستند.

» آيا افزونه‌ها سرعت باز شدن فايرفاکس را کاهش مي‌دهند؟

صفحه کليد من هنگام بوت کار نمي‌کند. حتي بعضي مواقع نمي‌توانم بوت شوم تا از نرم‌افزارها استفاده کنم. در ضمن، براي نصب لينوکس در يک درايو خالي از رايانه چه بايد كرد؟

1. بله، افزونه‌ها نياز دارند كه هنگام باز شدن فايرفاکس باز شوند و اين باعث مي‌شود فايرفاکس شما کندتر شود. اگر از کندي بيش ‌از حد فايرفاکس رنج مي‌بريد، افزونه‌هاي غير ضروري را غير فعال کنيد و در مواقع نياز آنها را فعال نماييد.

2. آيا صفحه‌کليد شما از نوع USB است؟ برخي از مادربوردها صفحه‌کليدهاي USB را به‌ طور پيش‌فرض نمي‌شناسند. براي حل اين مشکل از يک تبديل USB به PS/2 استفاده کنيد.

3. براي نصب لينوکس در يک درايو خالي، مي‌توانيد به دو روش زير عمل کنيد:

  • -‌ برخي از توزيع‌هاي لينوکسي مي‌توانند داخل ويندوز نصب شوند؛ به‌ طور مثال، توزيع‌هاي اوبونتو و مينت اين قابليت را دارند. براي اينکه بدانيد توزيع شما اين قابليت را دارد يا خير، ديسک لينوکس خود را در حالي که در ويندوز هستيد، داخل درايو بگذاريد و بعد ببينيد اوتوران آن اجرا مي‌شود يا خير.
  • - پارتيشن خود را به ‌طور کامل حذف کنيد، سيستم خود را راه‌اندازي مجدد نماييد و با ديسک لينوکس بوت کنيد. برنامه نصاب لينوکس را اجرا کنيد و بعد فضاي خالي ديسک سخت خود را به آن معرفي کنيد. قابل توجه است که ويندوز سيستم فايل لينوکس را نمي‌شناسد. بنابراين، قبلاً از داده‌هاي خود پشتيبان تهيه کنيد.

 » چطور مي‌توان كيفيت و وضوح يک عکس را بالا برد؟

تغيير وضوح يک تصوير در دنياي ديجيتال و خارج از آن، يعني دنياي چاپي متفاوت است. ميزان اندازه‌گيري وضوح در دنياي ديجيتال پيکسل است؛ در حالي که در چاپ کاغذي، تعداد نقطه‌ها در اينچ به ‌عنوان وضوح در نظر گرفته مي‌شود. DPI مخفف تعداد نقطه‌ها در تصوير است و مقداري نصبي است. البته قابليت افزايش کيفيت تصاوير ديجيتال به‌ طور دقيق و 100 درصد وجود ندارد؛ اما براي اينکه تصوير خود را براي چاپ آماده کنيد و آن را پيش از چاپ، با کيفيتي که قرار است در چاپ مشاهده شود ببينيد، مراحل زير را دنبال کنيد:

فوتوشاپ را باز کنيد و تصوير مورد نظر خود را در فوتوشاپ باز کنيد و سپس با فشار دادن کليد ترکيبي Alt+Ctrl+I پنجره تغيير اندازه را باز کنيد. مي‌توانيد در بخش رزولوشن، تعداد پيکسل‌ها در هر اينچ را براي تصوير جاري مشخص کنيد؛ 72 براي انتشار تصوير در وب مناسب است و 300 براي چاپ کاغذي.

» من روي سيستمم ويندوز7 داشتم و سپس روي آن ويندوز اکس‌پي نصب کردم. حالا وقتي سيستم بالا مي‌آيد، به ‌طور خودکار وارد محيط اکس‌پي مي‌شود و به من اجازه انتخاب يکي از ويندوزها را نمي‌دهد. اين مشکل چطور رفع مي‌شود؟

شما ابتدا بايد ويندوز XP را نصب كنيد و سپس ويندوز7 را در درايو ديگري نصب كنيد. چنانچه پس از نصب ويندوز7، ويندوز اكس‌پي را نصب كنيد، اين ويندوز فايل‌هاي بوت ويندوز7 را از بين مي‌برد.

حال چنانچه در چنين وضعيتي قرار گرفتيد، سيستم خود را با ديسك بوت ويندوز7 راه‌اندازي كنيد.

در صفحه Install كليد Repair را بيابيد، پس از Repair ويندوز7، سيستم دوباره راه‌اندازي خواهد شد و فايل‌هاي بوت ويندوز7 نيز كپي خواهند شد. بنابراين، اين‌بار به هنگام بالا آمدن سيستم، حق انتخاب يكي از 2 ويندوز را خواهيد داشت.

» در نوشتن فايل‌هاي اتوران از چه زباني استفاده مي‌شود؟

با استفاده از يك ويرايشگر متن مانند Note pad و ذخيره فايل به ‌صورت اجرايي (معمولا با پسوند inf.*) مي‌توان فايل‌هاي اتوران ساخت.

» فرمت‌هايSRT وSAV  با چه برنامه‌هايي اجرا مي‌شوند؟

فايل‌هايي با پسوند srt زيرنويس فيلم هستند؛ يعني در كنار فايل ويديويي قرار مي‌گيرند و در هنگام پخش آن‌ها توسط نرم‌افزار Player به‌صورت زيرنويس روي فيلم ظاهر مي‌شوند.

اما فايل‌هايي با پسوند sav با برنامه‌هاي مختلفي مي‌توانند در ارتباط باشند. هنگام راه‌اندازي ويندوز دو مرحله کاملاً متفاوت وجود دارد: مرحله متني و مرحله گرافيكي. فايل‌هايي كه داراي پسوند sav هستند، كپي داده‌هاي موجود در گره‌هاي ويژه‌اي از رجيستري را در خود نگهداري مي‌كنند. اين داده‌ها اطلاعات مربوط به بخش پاياني مرحله متني را تشكيل مي‌دهند. هنگام راه‌اندازي ويندوز، وقتي سيستم در حال پايان مرحله متني است، داده‌هاي مربوط به اين مرحله را در فايل‌هايي با فرمتsav ذخيره مي‌كند و وارد مرحله گرافيكي مي‌شود.

اگر در مرحله ‌گرافيكي راه‌اندازي ويندوز با مشكلي روبه‌رو شود، عمل راه‌اندازي دوباره تكرار مي‌شود؛ با اين تفاوت كه اين‌ بار ديگر سيستم نيازي به ذخيره داده‌هاي موجود در انتهاي مرحله متني ندارد؛ چون در راه‌اندازي قبلي اين عمل را انجام داده است.

بنابراين، داده‌هاي مورد نظر را از فايل‌هاي sav که در مسير C:WINDOWSsystem32config قرار دارد، مي‌خواند. اما نرم‌افزارهايي مانند بازي‌ها اطلاعات زمان مشخصي را در فايل‌هايي با پسوند sav ذخيره مي‌كنند، همچون فايل Spider.sav كه فايل ذخيره‌شده نتايج بازي Spider را در خود نگه مي‌دارد.

» چگونه مي‌توان بلندگوي داخل کيس را قطع کرد؟

يك راه اين است كه چنانچه نمي‌خواهيد به ‌صورت سخت‌افزاري (قطع كردن سيم) آن ‌را قطع كنيد يا اگر با جاكپر به مادربرد وصل شده باشد، آن را درآوريد. همچنين مي‌توانيد از طريق رجيستري اين كار را انجام دهيد. از منوي Start گزينه Run را انتخاب كرده و عبارت regedit را در آن تايپ و تأييد كنيد. از قسمت چپ پنجره باز شده به مسير زير برويد:

HKEY_CURRENT_USERControl PanelSound

در قسمت راست، يك مقدار از نوع String با نام Beep ايجاد كرده و آن ‌را برابر No قرار دهيد. پنجره‌هاي باز را ببنديد و سيستم خود را دوباره راه‌اندازي كنيد.

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: پنج شنبه, 25 شهریور 1389
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 74
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 31
بازدید 10923 بار
محتوای بیشتر در این بخش: « آموزش 31
شما اينجا هستيد:خانه آرشیو فصلنامه شماره 31 (تابستان 1389) پرسش و پاسخ 31