آموزش 32

سه شنبه, 30 آذر 1389 ساعت 14:45
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

راه‌هاي بالا بردن رتبه يك پايگاه در موتورهاي جستجو

بالاتر ديده شويد

بهينه‌سازي موتور جستجو، يک پروسه طولاني‌مدت است که شامل بهينه‌سازي در صفحه، ساختار لينک و ديگر تکنيک‌هاي SEO مي‌شود. معمولاً به ‌دست آوردن لينک‌هاي باکيفيت سخت‌تر و زمان‌برتر از بهينه‌سازي در صفحه است. به‌ همين علت، بهينه‌سازي در صفحه، يک راه مشخص و مطمئن براي بالا بردن رتبه در يک بازه زماني کوتاه است. در اين مقاله، چند گام سريع و آسان براي SEO بررسي مي‌کنيم که به بالا بردن رتبه يك پايگاه اينترنتي در موتورهاي جستجوي مهم کمک مي‌کنند.

 بهينه‌سازي عناوين صفحه

نوشتن دوباره عناويني از وب‌پايگاه که هنوز بهينه‌سازي نشده‌اند، يک تکنيک بسيار خوب براي تأثيرگذاري روي رتبه موتور جستجو است و تعداد کليک‌ها را در يک بازه زماني کوتاه افزايش مي‌دهد. عناوين صفحه، المان‌هاي HTML هستند که در سرنوشته HTML جاگذاري شده‌اند که هم براي کاربران و هم براي موتورهاي جستجو بسيار مهم هستند. معمولاً عناوين صفحه بايد کوتاه (کمتر از 70 کاراکتر)، قابل توضيح و شامل کلمه‌هاي کليدي صفحه باشند. هنگامي که کاربر به نتايج جستجو نگاه مي‌کند، عناوين پايگاه بايد جذب‌کننده باشند تا روي آن کليک کند. بنابراين، اگر مي‌خواهيد ترافيک موتور جستجو را به سوي خود بکشانيد، از اين مسأله بايد مطمئن شويد که پايگاه شما داراي صفحه‌هايي با عناوين قابل توضيح، يكتا و جذاب است يا نه.

بهينه‌سازي متاتگ‌ها

متاتگ‌ها، المان‌هايHTML هستند که در سرنوشته HTML قرار داده مي‌شوند و اطلاعاتي را درباره صفحه در خود جاي مي‌دهند. محبوب‌ترين متاتگ‌ها، متاتوضيحات، متاکليدواژگان و متاروبات‌ها هستند. متاتوضيحات يکي از مهم‌ترين متاتگ‌هاي SEO است که به صورت چيزهاي کوچک در نتايج جستجو ظاهر مي‌شود. به ‌‌ياد داشته باشيد که المان‌هاي متاتوضيحات بايد کوچک و اغلب کمتر از 150 کاراکتر باشند. به‌ علاوه، زماني‌که در نتايج جستجو نمايش داده مي‌شوند، بايد جذاب بوده و بتوانند به‌ بهترين شيوه محتويات صفحه را شرح دهند. متاکليدواژگان پس از متاتوضيحات، دومين متاتگ محبوب است؛ ولي در حال حاضر، هيچ مقدار قابل توجهي براي SEO ندارند؛ به ‌طوري‌که کارشناسان در گذشته اعلام کرده‌اند که متاکليدواژگان هيچ تأثيري روي رتبه‌بندي جستجو ندارند و به ‌همين دليل، حرفه‌اي‌هاي وب نبايد روي آن زمان بگذارند.

متاروبات‌ها، يکي ديگر از متاتگ‌هاي محبوب هستند که روي حرکت موتورهاي جستجو به‌ سوي پايگاه تأثير مي‌گذارند. اين المان مشخص مي‌کند چه صفحه به خصوصي بايد ايندکس‌گذاري شود و چه لينک‌هاي خروجي بايد دنبال شوند. مقدار پيش‌فرض، «index,follow» است و بهتر است اين مقدار را تغيير ندهيد، مگر اينکه بدانيد چه‌ کاري مي‌کنيد.

بنابراين، براي تأثيرگذاري مثبت روي نتايج موتور جستجو بايد بيشتر وقت خود را صرف نوشتن متاتوضيحات بهينه‌سازي شده کنيد و مطمئن شويد که از مقادير مناسب براي متاروبات‌ها استفاده کرده‌ايد.

روي لينک‌گذاري داخلي کار کنيد

لينک‌گذاري داخلي، يکي از مهم‌ترين فاکتورهايي است که روي SEO تأثير مي‌گذارد. به‌ وسيله لينک‌گذاري داخلي، راهي ايجاد مي‌شود که صفحه‌هاي پايگاه به يکديگر لينک بدهند. عموماً مهم‌ترين اصل، قرار دادن صفحه‌هاي مهم يک وب‌پايگاه در نزديک‌ترين فاصله ممکن از صفحه اصلي است. به‌ وسيله لينک‌گذاري مستقيم از صفحه اصلي به آن صفحه‌ها، تعداد بازديد آن صفحه‌ها را بالا مي‌بريد و لينک‌هاي باارزشي را براي آن صفحه‌ها مي‌فرستيد. بنابراين، اگر مي‌خواهيد رتبه يک صفحه داخلي خاص از وب‌پايگاه در فهرست نتايج موتور جستجو بالا برود، بايد يک لينک مستقيم از آن صفحه به صفحه‌هايي که رتبه صفحه بالايي دارند و همچنين به صفحه اصلي ايجاد کنيد.

مواظب کاربرد کلمه کليدي باشيد

يکي از مهم‌ترين قدم‌هاي کپي‌رايت SEO، ايجاد يک فهرست با کليدواژگان مهم است که يک صفحه را توضيح مي‌دهند و همچنين تمام جملات عمومي که کاربران براي پيدا کردن صفحه در موتورهاي جستجو مي‌توانند استفاده کنند. پس از شناسايي جملات مهم، بايد مهم‌ترين‌هاي آنها انتخاب شده و در عنوان، متاتوضيحات، سرنوشته HTML و متن صفحه ترکيب شوند. به‌ خاطر داشته باشيد که افزايش تراکم کليدواژگان مرتبط، يک مشخصه بسيار مشترک از جملات بهينه شده است. با وجود اين، نبايد فقط روي تراکم کليدواژگان تمرکز کنيد؛ بلکه بايد رتبه کليدواژه را که چگونگي بهينه‌شدن يک جمله خاص در يک صفحه را اندازه‌گيري مي‌کند نيز در نظر داشته باشيد. يک ابزار خوب براي سنجش رتبه کليدواژه همراه با رابطه با عنوان، متاتوضيح و سرنوشته HTML، ابزار آناليزکننده کلمه کليدي (Keyword Analyzer tool) است. هنگامي ‌که صفحه‌هايتان را به‌ وسيله اين ابزار آناليز مي‌کنيد، مطمئن شويد کلمات کليدي مهم صفحه، رتبه افزايش‌يافته کليدواژه و غيرمهم‌ها رتبه کاهشي داشته باشند. بنابراين، براي دست ‌يافتن به رتبه‌بندي بهتر، متن پايگاه خود را دوباره بنويسيد و مطمئن شويد كه صفحه‌هايتان براي جملات صحيح بهينه شده است.

استفاده از ابزارهاي در دسترس

يک راه سريع و ساده ديگر براي بهتر کردن انديس‌گذاري موتور جستجو، استفاده از ابزار در دسترس است. از نقشه‌هاي پايگاه XML براي سهولت در پيدا کردن و انديس‌گذاري پايگاه توسط موتورهاي جستجو، استفاده کنيد. پايگاه‌تان را به‌ وسيله استفاده از ابزار وب‌مستر مخصوص موتورهاي جستجو و مانيتورينگ زودبه‌زود نتايج حرکاتتان را به ‌وسيله سرويس آناليزکننده وب، به موتورهاي جستجوي مهم ارسال کنيد. فراموش نکنيد به ‌منظور افزايش وضعيت SEO پايگاه خويش را بايد از ابزار صحيح استفاده کنيد. تمام تکنيک‌هاي بالا همراه با ساختار لينک مؤثر مي‌توانند براي رسيدن به نتايج بهتر در موتورهاي جستجو و افزايش ترافيک پايگاه، به ‌شما کمک کنند. به ‌ياد داشته باشيد که مهم‌ترين تکنيک براي رسيدن به رتبه‌بندي بالا، توسعه محتواي باکيفيت براي کاربران است.

منبع: freelancefolder

گذاشتن تصویر پس زمینه برای یک پوشه در ویندوز XP

فرض کنید در درایو D یک پوشه به نام Video وجود دارد و ما می‌خواهیم برای این پوشه یک فایل تصویری به نام H. jpg را به عنوان پس‌زمینه این پوشه قرار دهیم.

1. برنامه Notepad را اجرا کنید. سپس بر روی file کلیک كرده و گزینه Save As را انتخاب نمایید. در پنجره Save As، گزینه Save As Type را انتخاب کنید. در پنجرهSave As، گزینه Save As Type را بر روی All File تنظیم نماييد و فایل را به نام Desktop.ini در مسیر فرضی که در بالا به آن اشاره کردیم، یعنی D:Video کپی و ذخیره کنید.

2. فایل فرضی تصویری بالا را که نام آن H. jpg بود، در همین مسیر، یعنی D:Video کپی نمایید دقت کنید. حتمآ باید خود عکس را کپی کنید؛ نه میانبر (Shortcut ) آن را.

3. فایل Desktop.ini را توسط برنامه Notepad و عینآ دستورات زیر را در آن تایپ نماید:

[{BE098140-A513-11D0-A3A4-00C04FD706ECK}]
IconArea_Image=D:VedioH.jpg

دقت داشته باشید که چون پوشه Vedio در درایو D را مد نظر قرار داده بودیم، نام آن را نوشتیم. شما با توجه به مسیر پوشه مورد نظرتان و درایو مربوط به آن باید مسیر صحیح را جلوی عبارت IconArea_Image به صورت کاملاً صحیح تایپ کنید.

4. حالا باید به این پوشه، یعنی vedio، صفت یا ویژ گی مربوط به سیستم را که در اصطلاح به آن System Folder Attribute می‌گویند، اختصاص دهیم. برای این کار، از منوی Start گزینه Run و سپس دستور CMD را وارد می‌کنیم تا وارد محیط Command Prompt شویم. اکنون مطابق نوشته زیر عمل کنید:

"Attrib +S "D:Vedio بین دو کلمه Attrib و S+ یک فاصله (Space) و بین دو کلمه S+ و "D:Vedio" هم یک فاصله وجود دارد و مسیر مشخص شده پوشه نیز حتمآ باید داراي نشانه « » باشد.

5. عملیات با موفقیت به اتمام رسید. همان‌طور که اشاره شد، ما از پوشه فرضی vedio در درایو D استفاده کرديم. شما می‌توانید جای این دو عبارت از هر پوشه و درایوی که می‌خواهید استفاده کنید.

فعال‌سازی قابلیت مقابله با هکرها در ویندوز xp

ویندوز XP نیز برای راحتی حال کاربران خود یک سیستم مقابله با ویروس‌ها و هکرها را در درون خود گنجانده است. این ترفند که بیشتر به کار افراد نیمه‌مبتدی می‌آید، می‌تواند از ویندوز شما حفاظت کند.

برای فعال‌سازی آن، به روش ذيل عمل كنيد:

  1. از منوی Start، به Control Panel بروید.
  2. بر روی Network and Internet Connections کلیک کنید.
  3. سپس Network Connections را انتخاب کنید.
  4. حال بر روی اتصال اینترنت خود، کلیک راست کرده و از منوی باز شده Properties را انتخاب کنید.
  5. در بخش Advanced، گزینه Internet Connection Firewall را فعال کنید.
  6. بر روی OK کلیک کنید.

چطور بفهميم ايميلي كه فرستاده‌ايم، توسط گيرنده باز شده است يا نه!

حتماً براي شما پيش آمده است كه ايميلي را براي كسي فرستاده‌ايد و گيرنده، به هر دليلي، اظهار بي‌اطلاعي مي‌كند و مي‌گويد ايميلي از شما دريافت نكرده يا اينكه آن را باز نكرده و متن آن را نخوانده است و شما هم نمي‌توانيد مطمئن باشيد كه او راست مي‌گويد يا خير. آيا ابزاري براي اطمينان شما وجود دارد يا خير؟

اگر از كاربران Microsoft Outlook و Exchange Server باشيد، مي‌توانيد به‌راحتي در هنگام فرستادن ايميل، بخواهيد كه رسيدي در هنگام باز شدن آن ايميل براي اطلاع شما فرستاده شود.

بيشتر ما اين روزها از ايميل‌هاي تحت‌وب مثل: Yahoo، Gmail و يا Hotmail استفاده مي‌كنيم و اين سرويس‌ها ويژگي فوق (مانند Microsoft Outlook) را ندارند. امروز مي‌خواهيم روشي رايگان و ساده معرفي كنيم كه كاربران ايميل‌هاي تحت‌وب هم بتوانند «رسيد» باز شدن ايميل توسط گيرنده را به محض خوانده شدن ايميل دريافت نمايند. اين روش رايگان بوده و با تمامي سرويس‌هاي ايميل نيز سازگار است.

سرويسي كه اينكار را براي شما امكان‌پذير مي‌كند، SpyPig نام دارد. اين سرويس به محض اينكه ايميل شما را گيرنده‌ آن باز كرده و بخواند، پيغامي براي آگاهي شما مي‌فرستد. اين پيغام حاوي اطلاعات ديگري مانند IP گيرنده ايميل و تعداد دقيق دفعاتي كه او متن ايميل شما را باز كرده و خوانده است نيز مي‌باشد. استفاده از spypig.com بسيار آسان است. كافي است به اين پايگاه مراجعه كرده و كارهاي زير را انجام دهيد:

  • قدم اول: ايميل خود را در جعبه متني مربوطه وارد كنيد؛ ايميلي كه مي‌خواهيد پيغام‌هاي مربوط به خوانده‌شدن ايميل‌هاي ارسالي‌تان را در آن دريافت كنيد.
  • قدم دوم: عنواني براي پيغام‌هايي كه از اين سرويس دريافت خواهيد كرد، انتخاب كنيد و در جعبه متني مربوطه وارد نماييد؛ مثلاً بنويسيد: «رسيد دريافت ايميل توسط آقاي فلاني».
  • قدم سوم: يك تصوير به دلخواه از بين تصاوير انتخاب كنيد. پيشنهاد مي‌شود تصوير خالي سفيد را اتنخاب كنيد تا گيرنده ايميل شما، متوجه نشود كه شما داريد از اين سرويس استفاده مي‌كنيد.
  • قدم چهارم: حداكثر تعداد پيام‌هاي دريافتي را مشخص كنيد؛ يعني حداكثر چند دفعه مي‌خواهيد وقتي كه ايميل شما را گيرنده‌ آن باز كرد، براي شما پيغام فرستاده شود.
  • قدم پنجم: دكمه‌ Click to Activate My SpyPig را بزنيد.
  • قدم ششم: بعد از كليك كردن، كمي صبر كنيد تا شماره‌انداز شروع به شمارش معكوس كند. قبل از رسيدن آن به صفر، اين تصوير را با drag & drop در صفحه متن ايميل خود كه در پنجره‌اي ديگر در حال نوشتن آن هستيد، بيندازيد.
  • قدم هفتم: ايميل خود را به روش معمول خود ارسال كنيد.

اکنون به محض باز شدن ايميل توسط گيرنده، پيغامي براي شما فرستاده مي‌شود و مي‌گويد كه چند بار ايميل مربوطه باز شده است و IP گيرنده چه بوده است. دفعه بعد كه بخواهيد از اين سرويس استفاده بكنيد هم باز بايد همين قدم‌ها را تكرار كنيد.

فقط به ياد داشته باشيد كه حتماً ايميلي كه مي‌فرستيد، بايد HTML باشد و نه متن ساده. دريافت‌كننده نيز بايد HTML فعال داشته باشد كه معمولاً همين‌طور هم هست. همچنين گیرنده در تنظیمات ایمیل خود جلوی لود شدن عکس‌ها را نگرفته باشد.

پاک‌کردن ID خود از Add List افراد دیگر در یاهو مسنجر

اگر از کاربران یاهو مسنجر باشید، حتماً برای شما نیز پیش آمده است که پس از اینکه فردی ID شما را Add می‏کند، پشیمان شده‏اید و دیگر دوست ندارید فرد مورد نظر شما را در فهرست دوستان خود داشته باشد. اما دیگر خودتان نمی‏توانید جهت پاک کردن IDتان از فهرست فرد مورد نظر اقدامی کنید. می‏توانید فرد را Ignore کنید؛ اما نمی‌توانید ID خود را از فهرست دوستانش حذف کنید و به نوعی گرفتار می‏شوید.

برنامه‏های مختلفی جهت انجام این کار ساخته شده‏اند؛ اما همگی مشکلاتی داشته و یا در حال حاضر از کار افتاده‏اند. اما هم اکنون در این ترفند قصد داریم شيوه پاک نمودن ID خودتان از Add List افراد دیگر در یاهو مسنجر را به روشی بسیار ساده بیان کنیم؛ بدون نیاز به نرم‏افزار و بدون اینکه فرد مورد نظر بویی از این موضوع ببرد، مگر اینکه خودش دقت کند و ببینید دیگر شما در فهرست دوستانش نیستید.

برای این‌کار کافی است به نشاني اینترنتی زیر مراجعه کنید:

http://www.vizgin.com/remover.php

پس از باز شدن صفحه، سه فیلد مشاهده می‏کنید. در فیلد اول، ID خودتان را که قصد دارید از فهرست فردی پاک کنید، وارد نمایید. همچنین در فیلد دوم، پسورد ID خود را وارد کنید. نهایتأ در فیلد سوم، یعنی Victim's ID آي دي‌ فرد مورد نظر را که قصد دارید خود را از Add List او پاک کنید، وارد نمایید.

در پایان بر روی آیکون سطل آشغال کلیک کنید. پس از چند ثانیه، در صورتی که پیغامی با عنوان Your ID has been successfully removed from victim's addlist دریافت کردید، ID شما با موفقیت از Add List فرد مورد نظر پاک شده است.

اما به چند نکته مهم دقت کنید:

در صورتی که با پیغام Victim should be offline روبه‏رو شدید، بدین معنا است که فرد مورد نظر در حال حاضر آنلاین است و امکان پاک کردن ID شما از فهرست او در حالی که آنلاین است، وجود ندارد. در نتیجه، این کار را در زمان دیگری که فرد آفلاین است، انجام دهید.

اگر با پیغام Your Username or password is wrong روبه‌رو شدید، ID و پسوردی که وارد کرده‌اید، غلط بوده است. مجدداً آن را به شکل صحیح وارد نمایید.

ممکن است این سؤال برای شما پیش بیاید که چه نیازی به وارد کردن ID و پسورد خودتان است؟ با کمی تأمل متوجه خواهید شد كه سیستم برای اینکه بتواند ID شما را از فهرست فرد پاک کند، باید به حساب کاربری شما لوگین کرده و سپس اقدام نماید. در غیر این صورت، هر ID که وارد می‏کردید از فهرست فرد حذف می‏شد که قطعاً امنیت یاهو آن‌قدر پایین نیست. در نتیجه، نگرانی امنیتی از وارد کردن پسورد خود نداشته باشید.

همچنین پیش از انجام این‌کار، در صورتی که با ID خود در یاهو مسنجر لوگین هستید، از آن Sign Out کنید.

در پایان، جهت فهم بیشتر مثالی می‏زنیم.

فرض کنید ID ما tarfandestan و پسورد آن iran است و قصد داریم ID خود را از Add List فردی با ID به نام persia پاک کنیم. اطلاعاتی که بایستی در http://www.vizgin.com/remover.php وارد کنیم، از بالا به پایین اینگونه است:

Your Username: tarfandestan
Your Password: iran
Victim's ID: persia

با کلیک بر روی آیکون سطل آشغال، آی‏دی tarfandestan که ID ما است، از فهرست دوستان persia حذف می‏شود.

منبع: وب سایت ترفندستان

بدون هیچ نرم‌افزاری فونت طراحی کنید

شما می‌توانید در محیط ویندوز xp بدون هیچ نرم‌افزاری ویژه‌، فونت‌های زیبای برای خودتان طراحی کنید.

این برنامه مانند بسیاری از برنامه‌های ویندوز در آن مخفی شده است که ما یکی یکی آنها را رو می‌کنیم. در Run تایپ کنید: eudcedit تا برنامه اجرا شود .

در پنجره ابتدایی دکمه ok را زده و در محیط edit به طراحی و ویرایش کاراکتر مورد نظرتان بپردازید.

بعد از آنکه کار طراحی کاراکتر جدید به اتمام رسید، با انتخاب گزینه character save از منوی Edit فايل خود را ذخیره کنید. حالا برای استفاده از آن باید منوی start All programs/ Accessories/ system tools / character map را کلیک کنید. پس از انتخاب گزینه all font privatecharacters از منوی کرکره‌ای، تمام کاراکترهای که طراحی کرده‌اید، در فهرست است. روی کاراکتر مورد نظر دابل کلیک کنید و بعد copy را زده و در محیط word آن را paste کنید.

با ساخت یک اکانت در Gmail، صاحب 1000 آدرس ایمیل شوید!

گوگل قابلیت بسیار جالبی را در درون Gmail قرار داده است که تقریبأ 99% کاربران از آن بی‌خبرند! با استفاده از این قابلیت شما با ثبت نام در Gmail و ثبت یک نشاني ایمیل در واقع دارای بی‌نهایت نشاني ایمیل خواهید بود! این موضوع شما را از ثبت‌نام‌های بی‌مورد جهت استفاده از ایمیل جدید کاملاً بی‌نیاز می‌کند؛ چرا که شما می‌توانید از یک حساب ایمیل خود در Gmail برای عضویت متعدد در یک پايگاه خاص استفاده کنید. اگر از Gmail استفاده می‌کنید، این قابلیت بسیار به کمک شما خواهد آمد.

به عنوان مثال، فرض کنید در پايگاهي ثبت نام کرده‌اید که به شما یک سرویس رایگان اهدا می‌کند. برای ثبت‌نام نیز نیاز به ثبت نشاني ایمیل خود دارید. طبعاً با یکبار ثبت ایمیل، مجدداً مجاز به استفاده از همان نشاني ایمیل نخواهید بود. در نتیجه، برای استفاده مجدد از آن سرویس بايد یک ایمیل جدید برای خود ثبت کنید؛ اما دیگر نیازی به این کار نیست!

طریقه کار را با یک مثال معرفی خواهیم کرد. فرض کنید نشاني ایمیل شما در جی‌میل، این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید باشد. این نشاني، نشاني اصلی ایمیل شما خواهد بود. اما نشاني  mailto: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید نیز نشاني فرعی ایمیل شما است. همچنین این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید و...

حتمأ متوجه موضوع شدید. در جی‌میل نقطه‌‌ها باعث عوض شدن نشاني ایمیل اصلی نخواهد شد؛ بدین شکل که اگر فردی نشاني ایمیل شما را با نقطه‌هایی در میان آن نیز وارد کند، ایمیل ارسالی به دست شما می‌رسد.

این موضوع روی آدرسی با چند نقطه نیز صدق می‌کند؛ یعنی ایمیل‌های ارسالی به این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید نیز به این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید خواهد رسید. همچنین است نشاني مشابه f.......o.......x.......w......o.......r این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید .

دقت کنید همان طور که ذکر شد، به وسیله این کار می‌توانید در پايگاه‌هاي مختلف با همان ایمیل خود و کپی‌های آن عضو شوید؛ با این اطمینان که ایمیل‌های ارسالی توسط آن پايگاه به شما می‌رسد.

توجه داشته باشيد كه به وسیله این روش شما نمی‌توانید توسط نشاني ایمیل‌های جعلی خود مستقیمأ در جی‌میل Login کنید.

منبع :FOXWORLD.IR

RAID نرم‌افزاري

روش RAID، روشي است که در آن شما يک کپي به صورت آنلاين از اطلاعات خود داريد؛ يعني اگر يکي از‌هاردهاي شما به هر دليلي خراب شد، شما در کمترين زمان ممکن به يك کپي به روز از اطلاعات خود دسترسي داشته باشيد.

در بعضي نسخه‌هاي ويندوز7 اين امکان فراهم شده ‌است که بتوانيد روش RAID را به صورت نرم‌افزاري و بدون احتياج به سخت‌افزار اضافي و تنظيمات آن به سادگي چند کليک پياده کنيد. اكنون روش کار را پي مي‌گيريم. ابتدا در RUN عبارت diskmgmt.msc را تايپ کنيد. فرض کنيد شما يک درايو با 10 گيگابايت داريد. براي اينکه بتوانيد يک کپي آنلاين از اطلاعات آن داشته باشيد، بايد 10 گيگابايت از‌هارد شما Unallocated باشد يا اگر‌هارد ثانويه‌اي به دستگاه وصل است، بايد اين شرط را داشته باشد. سپس در پنجره ظاهر شده روي درايوي که مي‌خواهيد يک کپي از آن داشته باشيد، کليک راست کرده و گزينه Add Mirror را انتخاب کنيد. از شما آن مقدار حافظه Unallocated را مي‌گيرد. بعد از آن پيغامي مبني بر اينکه سيستم مي‌خواهد درايو basic شما را به dynamic تبديل کند، دريافت مي‌كنيد. پاسخ مثبت به اين پيغام به منزله شروع انجام کار است. بعد از آن، خود سيستم‌عامل به صورت خودکار شروع به همگام کردن اطلاعات درايو اصلي با درايو Mirror خود مي‌کند. از اين پس، هر تغييري كه در درايو اولي صورت مي‌گيرد، در دومي نيز ديده مي‌شود.

ميانبر براي خوابيدن

اگر از لپ‌تاپ استفاده مي‌کنيد يا تعداد دفعاتي که سيستم خود را Hibernate مي‌کنيد، بسيار زياد است، مي‌توانيد با ايجاد يک ميانبر (Shortcut) اين کار را سريع‌تر دنبال كنيد. براي ايجاد اين ميانبر عمليات زير را دنبال کنيد:

روي دسک‌تاپ کليک راست کنيد و از منوي New گزينه Shortcut را بزنيد. در بخش نشاني، عبارت زير را تايپ کنيد:‌

C:WindowsSystem32 undll32.exe powrprof.dll, SetSuspendState 0,1,0

حالا مي‌توانيد يک نام به آن بدهيد؛ مثلا Hibernate Computer. حالا همه چيز تمام است. حتي مي‌توانيد آيکن آن ‌را نيز تغيير داده و ظاهر مناسبي به آن بدهيد. از اين به بعد هر موقع خواستيد مي‌توانيد با يک دابل کليک کامپيوتر خود را به خواب بفرستيد.

بوت سريع‌تر

اگر از يک سيستم‌عامل ديگر در کنار ويندوز 7 خود استفاده مي‌کرديد كه حالا آن ‌را پاک کرده‌ايد و هنوز گزينه آن ‌را در فهرست بوت خود داريد و به ‌همين دليل بوت کندي را پيش ‌رو داريد، مي‌توانيد با انجام دادن اين ترفند، سيستم‌عامل‌هاي حذف شده را از فهرست بوت حذف کنيد تا بوت سريع‌تري داشته باشيد.

روي گوي ويندوز کليک کرده و بعد عبارت cmd را تايپ کنيد. حال روي آن کليک راست کرده و عبارت Run as administrator را انتخاب کنيد. سپس عبارت bcdedit را تايپ کنيد و اينتر را بزنيد.

هر کدام از سيستم‌هاي عاملي را که مي‌خواهيد حذف کنيد، بررسي کرده و عبارت Identifier آن ‌را با ماوس انتخاب کرده و از طريق کليک راست کپي کنيد. البته مي‌توانيد آن‌ را به خاطر بسپاريد يا روي کاغذ بنويسيد، انتخاب با خودتان است. حالا کافي است دوباره دستور bcdedit را به شكل زير وارد کنيد:‌

bcdedit /delete {IDENTIFIER}

با اين شيوه، حداقل چند ثانيه‌اي از زمان بوت سيستم خود کاسته‌ايد.

کليد ميانبر براي نرم‌افزارها

اگر مي‌خواهيد با يک کليد ترکيبي، برنامه مورد علاقه خود را باز کنيد و استفاده از ماوس را کار بيهوده‌اي مي‌دانيد، بهتر است مراحل زير را دنبال کنيد:

‌ به منوي استارت رفته، ميانبر برنامه را بيابيد و روي آن کليک راست کرده و گزينه Properties را انتخاب کنيد. در محل Shortcut Text Area کليک کنيد. حال تنها كافي است يک حرف را به آن اختصاص دهيد؛ مثلاً براي اپرا حرف O و يا براي وُرد W را بزنيد. نيازي نيست کليدهاي ترکيبي را نگه داريد. به محض اينكه يک حرف را وارد کرديد، به صورت خودکار کليدهاي +Ctrl+Alt به آن اضافه خواهد شد.

با کمک اين ترفند کوچک مي‌توانيد برنامه‌هاي خود را سريع‌تر باز کنيد و در نظر ديگران حرفه‌اي‌تر به‌ نظر برسيد.

افزودن زبان فارسي به ويندوز

براي اضافه کردن زبان فارسي در ويندوز اكس‌پي، ابتدا به Control Panel برويد. اگر Control Panel در حالت Classic View است، دنبال گزينه Regional Options بگرديد؛ در غير اين ‌صورت، به دنبال گزينه زير بگرديد:

Date, Time, Language, and Regional Options

پس از کليک روي آن، روي Add Other Language کليک کنيد.

از پنجره باز شده به تب دوم با عنوان Languages رفته، گزينه زير را تيک بزنيد:

Install files for complex script and right to left languages

سپس روي Ok کليک کنيد. در اين مرحله، از شما سي‌دي ويندوز خواسته مي‌شود. سي‌دي ويندوز را درون درايو قرار دهيد و روي Ok کليک کنيد. وقتي کپي فايل‌ها تمام شد، از شما درخواست مي‌کند که سيستم خود را ري‌استارت کنيد. بعد از راه‌اندازي مجدد ويندوز، دوباره مراحل بالا را انجام دهيد؛ ولي در تب Languages روي Details کليک کنيد.

در پنجره نمايش داده شده روي Add کليک کرده و از فهرست باز شده زبان فارسي را انتخاب کنيد.

از اين پس کيبورد شما به زبان فارسي مجهز شده است و مي‌توانيد فارسي تايپ کنيد.

ويندوز ويستا و 7: براي اعمال زبان فارسي در اين دو نوع ويندوز، Control Panel را باز کرده و سپس در بخش Search، عبارت Input Languages را بنويسيد. سپس روي گزينه زير کليک کنيد:

Change Keyboards or other input ...

در پنجره جديد به تب سوم، يعني Keyboards and Languages رفته و سپس روي Change Keyboards کليک كنيد.

در تب General روي Add کليک کرده و از فهرست باز شده دنبال Persian بگرديد. پس از آن، روي کيبورد برويد و تيک گزينه Persian را بزنيد.

حذف برنامه از منوي كليك راست

تعدد برنامه‌ها در منوي Open with ممکن است آزاردهنده باشد. در اين ترفند قصد داريم روشي را با هم بررسي کنيم که به راحتي بتوانيم برنامه‌هاي زائدي را که از آنها خيلي استفاده نمي‌شود، از منوي Open with حذف کنيم. براي شروع به رجيستري ويندوز رجوع مي‌کنيم.

بعد به مسير زير مي‌رويم:‌

HKEY_CURRENT_USER Software Microsoft Windows CurrentVersion Explorer FileExts

از زيرکليد‌ها پسوند فايل مورد نظر را انتخاب مي‌کنيم؛ مثلاً wmv، در فهرست سمت چپ فهرست برنامه‌هايي که مي‌توانند فايل wmv را پخش کنند و در منوي Open with مربوط به فايل wmv هستند، مشاهده مي‌شود. با حذف هرکدام از کليد‌ها مي‌توانيم نام برنامه مورد نظر را از منوي Open With حذف کنيم. اينکه کدام کليد در سمت راست مربوط به کدام برنامه ‌است را مي‌توان از روي مقدار کليدي که در واقع اسم فايل اجرايي برنامه مورد نظر است، فهميد؛ براي مثال، wmplayer.exe مربوط‌ به Windows Media Player است.

براي اينکه متوجه شويد، کافي است اسم فايل اجرايي را در درايو C ويندوز جستجو کنيد و سپس با اجرا کردن فايل اجرايي آن متوجه شويد كه کدام فايل اجرايي مربوط به کدام برنامه‌ است.

با كم نشان دادن سرعت حافظه اصلي چه كنيم؟

گاه در رايانه‌هاي ما مسأله‌اي هست كه بسياري از كاربران هرگز به آن توجه نمي‌كنند و شايد اصلاً هيچ‌گاه متوجه آن نيز نمي‌شوند؛ براي مثال، يك ماژول حافظه رم 4 گيگابايتي خريده‌ايد كه بايد مطابق برچسب روي آن كه PC2-8500 CL5 است، با سرعت 1066مگاهرتز كار كند؛ اما هنگاهي كه آن ‌را با نرم‌افزار CPU-Z امتحان مي‌كنيد، نشان مي‌دهد با سرعت يك ماژول PC2-6400 كه سرعت آن 800 مگاهرتز است، كار مي‌كند؛ نه 1066مگاهرتز. تنها يك دليل اصلي براي آن وجود دارد و آن ‌هم عدم ‌تطابق با مادربورد است.

براي تضمين بوت شدن صددرصد هر رايانه، ماژول‌هاي رم طوري برنامه‌ريزي شده‌اند كه وقتي براي اولين‌بار رم را روي مادربورد نصب مي‌كنيد، به بايوس (BIOS) آن يك سرعت معمولي را كه همه مادربوردها از آن پشتيباني مي‌كنند، اعلام كنند.

ما در اينجا براي شما شرح مي‌دهيم كه چه كاري بايد انجام دهيد تا اين حافظه رم با سرعت صحيح اصلي خود كار كند. رايانه خود را بوت كرده و وارد بايوس شويد و تنظيمات حافظه را پيدا كنيد. اين تنظيمات ممكن است در مادربوردهاي مختلف فرق كنند. شما بايد تنظيمات پيشين SPD را باطل كرده و به صورت دستي سرعت را روي 1066 مگاهرتز تنظيم كنيد. به ياد داشته باشيد كه مادربورد بايد از تنظيمات زمان‌بندي (Timing) و ولتاژ رم شما پشتيباني كند. ولتاژ استاندارد رم‌هاي DDR2، 8/1 ولت است؛ اما رم شما براي اينكه با سرعت 1066 مگاهرتز كار كند، نياز به 2/2 ولت ولتاژ دارد. اين به معناي آن است كه شما بايد ولتاژ حافظه را در بايوس افزايش دهيد و اين قابليتي است كه در همه مادربوردها يافت نمي‌شود. در صورتي ‌كه مادربورد شما اجازه استفاده از آن حد ولتاژ را به شما ندهد، مجبوريد از مقدار ولتاژ كمتري، مثلاً 1/2 ولت كه ممكن است حداكثر ولتاژ مجاز مادربورد شما باشد، استفاده كنيد. در اين ‌صورت، بايد به ‌دنبال گزينه‌اي بگرديد كه بتوانيد زمان‌بندي SPD را غيرفعال كنيد تا تنظيمات دستي زمان‌بندي فعال شود. سپس به دنبال تنظيمات نسبت نرخ دي‌رم (RAM Ratio) بگرديد تا مگاهرتز آن ‌را روي 1066مگاهرتز بياوريد. اگر خوش‌شانس باشيد، اين تنظيمات به دو نوع كنترل‌هاي استاندارد و پيشرفته تقسيم شده‌اند.

پس از آن به دنبال كنترل‌هاي زمان‌بندي بگرديد؛ مثلاً اگر ترتيب اين تنظيمات زمان‌بندي مرحله نهفتگي (Latency Timing) براي رم شما 15-5-5-5 باشد، تنظيمات بايوس را نيز به مقادير صحيح تغيير دهيد. پس در صورت امكان تنظيم دستي، هرگز آنها را در حالت خودكار (Auto) رها نكنيد. اما اگر بايوس شما اين ‌طور نبود، چاره‌اي نيست جز اينكه تنظيم پيشرفته زمان‌بندي را روي حالت خودكار بگذاريد.

در پايان، تغييرات انجام شده را ذخيره كرده و سيستم را ريبوت كنيد. حال بايد مشاهده كنيد كه CPU-Z سرعت ماژول‌هاي رم را صحيح، يعني 1066مگاهرتز گزارش مي‌دهد.

بالا بردن سرعت اينترنت در ويندوز ويستا

در ويندوز ويستا، ‌همه‌ چيز کند است. اگر نمي‌خواهيد به‌ ويندوز7 برويد، حداقل عمليات زير را انجام دهيد که سرعت مرور اينترنت و دانلودتان بالا برود. اين عمليات در ويندوز اکس‌پي و 2003 نيز قابل انجام است:‌

در اينترنت اکسپلورر به تب Advance برويد و سپس LS را خاموش کنيد.

در ويندوز ويستا، قابليت TCP autotuning به صورت پيش‌فرض فعال است. برخي از سرورهاي وب به اين قابليت روي خوشي نشان نمي‌دهند و بنابراين، برخي از پايگاه‌ها با سرعت بسيار پاييني بارگذاري مي‌شوند.

براي تغيير اين قابليت،‌ بايد حساب کاربري شما دسترسي مديريتي داشته باشد. اول روي دکمه Start کليک کنيد و سپس Run را بزنيد يا اين کار را با کليد ترکيبي Win+R انجام دهيد. در باکس ظاهر شده، عبارت cmd را تايپ و تأييد کنيد. در پنجره خط فرمان، دستورهاي زير را وارد کنيد:‌

netsh interface tcp set global autotuninglevel
= disabled

اين دستور، قابليت autotuning را غير فعال مي‌کند. حال پنجره خط فرمان را ببنديد و کامپيوتر را از نو راه‌اندازي کنيد تا تغييرات اعمال شوند.

همچنين حالت عکس اين دستور براي بازگشت به تنظيمات قبلي به صورت زير است:‌

netsh interface tcp set global autotuninglevel
= normal

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: پنج شنبه, 25 آذر 1389
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 65
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 32
بازدید 9245 بار