پرسش و پاسخ 23

یکشنبه, 31 شهریور 1387 ساعت 16:15
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

♦ چرا در فهرست برنامه‌هاي All Programs بعضي از برنامه‌ها رنگي هستند؟

زماني كه برنامه جديدي را در ويندوز XP  نصب مي‌كنيد، اين برنامه در منوي Start  با رنگ متمايزي نشان داده مي‌شود. براي خارج كردن ويندوز از چنين حالتي، روي دكمه Start  كليك راست كرده و گزينه Properties  را انتخاب نماييد. سپس روي دكمه Customize  از زبانه Start Menu  كليك كرده و  به قسمت Advanced  برويد. حال گزينه Programs HighLight newly installed را غيرفعال نموده و OK  كنيد.

♦ فايل‌هاي با پسوندiso  چه نوع فايل‌هايي هستند؟

فايل‌هاي iso تمام محتويات يك سي دي  را درون خود جاي داده‌اند. براي دسترسي به اطلاعات اين گونه فايل‌ها بايد آن‌ها را توسط برنامه‌هاي ايجاد سي دي مانند Nero روي سي‌دي Write كرد تا بتوان اطلاعات آن‌ها را ديد. البته به كمك برنامه‌هايي نظير Virtual CD كه CD Drive  مجازي ايجاد مي‌كنند هم مي‌توان چنين كاري را انجام داد.

مزيت ايجاد يك فايل iso يا Image گرفتن از سي دي در مقابل كپي كردن تمام فايل‌هاي آن، در اين است كه ممكن بعضي از اطلاعات ‌مانند اطلاعات‌  Bootable بودن سي دي، در فايل‌هاي آن نباشد.

بنابراين، فقط با كپي كردن و رايت كردن فايل‌هاي يك سي دي كه خاصيت Bootable داشته باشد، سي ديِ ايجاد شده اين خاصيت را پيدا نمي‌كند.

هنگام ورود به بعضي پايگاه‌هاياينترنتي نوار زردرنگي در بالاي صفحه ديده مي‌شود و قسمتي به نام  Information Bar باز مي‌شود. دليل اين امر چيست؟

دليل ظاهر شدن اين نوار زردرنگ اين است كه پايگاهي كه وارد آن شده‌ايد، قصد اجراي يك برنامه ActiveX  و در حقيقت نصب يك برنامه را روي ويندوز شما دارد.

براي جلوگيري از خرابكاري برنامه‌هاي مخرب مانند ويروس‌ها و آلوده نشدن ويندوز شما، 2 Service Pack ويندوز Xp  اجازه اجراي چنين برنام‌هايي را نمي‌دهد.

اگر به پايگاهي كه متصل شده‌ايد اطمينان داريد، با كليك روي اين نوار زرد‌‌رنگ و انتخاب گزينه مناسب مي‌توانيد به پايگاه مورد نظر خود اجازه اجراي برنامه را بدهيد تا بتوانيد از آن پايگاه استفاده نماييد.

چگونگي حذف كردن يك ID در ياهو را توضيح دهيد.

با رفتن به نشاني  زير  مي‌توانيد ID  خود را در YAHOO  حذف كنيد:

https://edit.yahoo.com/config/deleteuser

شما با رفتن به اين لينك ابتدا سايت ياهو از شما User Name  و Password مي‌خواهد و شما User Name و Password  مربوط به ID  را كه مي‌خواهيد حذف كنيد، وارد مي‌كنيد.

سپس در صفحه جديد، ياهو به شما هشدار مي‌دهد كه آيا مطمئن هستيد كه مي‌خواهيد ID  خود را حذف كنيد و شما با تايپ مجدد Password  در مكاني كه ياهو مشخص كرده است و با كليك روي گزينه Yes مي‌توانيد براي هميشهID خود را در ياهو حذف كنيد.

روند فعال كردن زبان فارسي در ويندوز Xp  را شرح دهيد.

براي فارسي كردن ويندوزXp  ابتدا وارد كنترل پنل شويد و سپس روي آيكون‌ Regional And Language كليك كنيد تا پنجره مربوطه باز شود.

در اين پنجره روي برگه Language كليك كرده و در اين برگه، علامت كنار عبارت Install For Complex Script  را فعال كنيد.

در اين لحظه، ويندوز پيغامي مي‌دهد. اين پيغام را با كليك روي گزينه Ok تأييد كنيد. سپس روي دكمه Ok كه در برگه Language قرار دارد، كليك نماييد. در اين لحظه ويندوز CD نصب ويندوز Xp را مي‌خواهد. CD را در درايور سي دي قرار دهيد تا ويندوز بتواند زبان فارسي را نصب كند.

بعد از اتمام فعاليت ويندوز و پايان نصب، دوباره در همان مسير بالا به سراغ برگه‌  Language رفته و در اين برگه روي گزينه Details  كليك و در پنجره جديد هم روي گزينه Add كليك كنيد.

در قسمت Input Language  زبان‌  Farsi را انتخاب كرده و روي دكمه Ok كليك كنيد تا زبان فارسي فعال شود.

برخي مواقع، به صفحات اينترنتي وارد مي‌شوم كه صوت پس‌زمينه‌اي زيبايي دارند. چگونه مي‌توانم اين صوت را دانلود كنم؟

روي صفحه‌اي كه خواستار صداي پس‌زمينه آن هستيد برويد. كليك راست كنيد. روي Source  برويد و كليد ماوس را رها كنيد تا صفحه Source باز شود. در اين صفحه به‌ دنبال عبارت Bgsound  بگرديد. وقتي آن را يافتيد، جلوي آن نام فايلي مي‌بينيد؛ مثلاً به ‌صورت «Test.mid».  اين نام را برداريد و در جعبه نشاني پايگاه، آخرين عبارت را كه پس از آخرين اسلش(/) آمده است، حذف كرده و به جايش اين نام «test.mid» تايپ كنيد و در پايان كليدEnter را بزنيد.

اكنون فايل صوتي آماده است؛ براي مثال، اگر نشاني صفحه چنين بود:

www.worldmusic.com/africa/senegal/folklore.html

آن را به صورت ذيل بنويسيد:

www.worldmusic.com/africa/senegal/test.mid

بعضي مواقع كه برنامه‌‌اي هنگ مي‌كند و بسته مي‌شود، با پيغامError Reporting   مواجه مي‌شوم. چگونه مي‌توانم اين پيغام را حذف كنم؟

هنگام بروز چنين مشكلاتي، ناگهان صفحه‌‌اي باز مي‌شود و از شما مي‌خواهد مشكل را براي مايكروسافت ارسال كنيد؛ مثلاً در ويندوزXP شايد اين صفحه براي خيلي‌ها ناخوشايند باشد.

براي حذف آن، كافي است روي آيكون My Computer در دسكتاپ كليك راست كرده و سپسProperties   را انتخاب كنيد. بعد وارد زبانه Advanced شده و در اين قسمت روي دكمه Error Reporting  كليك مي‌كنيم. بعد در صفحه باز شده گزينه Disable Error Reporting  را انتخاب و بعد OK را مي‌زنيم.

چگونه مي‌توانم برنامه‌هاي هنگ كرده را به‌طور اتوماتيك ببندم؟

مطمئناً اين مشكل براي شما نيز پيش آمده است كه برنامه‌اي تحت ويندوز، دچار مشكل شده باشد و پيام Not Responding  بدهد. ساده‌ترين كار در اين زمان، فشردن سه كليد Ctrl+Alt+Delete و انتخاب برنامه مورد نظر و زدن دكمه End Task است تا برنامة هنگ كرده بسته شود. اما اين كار ممكن است وقت بسياري را از شما بگيرد. بدين منظور، از منوي Start  واردRun  شويد و عبارت Regedit  را وارد كرده و Enter  بزنيد تا وارد ويرايشگر رجيستري شويد. اكنون به نشاني زير برويد:

HKEY-CURRENT-USER

Desktop Control Panel

اكنون حالا از قسمت ديگر رجيستري روي  AutoEndTasks دو مرتبه كليك كنيد. در پنجرة كوچكِ باز شده در قسمت Value Data، عدد 0 را به 1 تغيير دهيد و OK كرده و رجيستري را ببنديد. سيستم را مجدد راه‌اندازي كنيد.

چگونه مي‌توان در word فرمول تايپ كرد؟

 Word قسمتي به نام Equation Editor دارد كه با استفاده از آن مي‌توانيد فرمول‌هاي رياضي خود را تايپ كنيد. براي اضافه كردن آن به آيكون‌هاي موجود در بالاي صفحه در منوي Tools روي Customize كليك كنيد و سپس وارد قسمت Commands شويد.

سپس از قسمت Categories  روي Insert  كليك كنيد و از قسمت مقابل آن، يعني Commands  به دنبال Equation Editor  بگرديد. پس از يافتن، آن را با ماوس بگيريد و در قسمت بالاي word  منتقل کنید. پنجره Customize  را ببنديد و با كليك روي Equation Editor  آن را اجرا كنيد و فرمول‌هاي خود را تايپ كنيد.

DAP چيست و آيا تأثيري در سرعت دانلود دارد؟

 DAP يا Download Accelerator Plus نرم‌افزاري است براي مديريت و افزايش بازده دانلود. يكي از مهم‌ترين مزاياي DAP اين است كه امكان توقف موقت و سپس ادامه دانلود را مي‌دهد. اين نرم‌افزار با استفاده از فنوني مانند چند تكه كردن فايل در حال دانلود، امكان دانلود سريع‌تر آن را فراهم مي‌كند. براي به‌دست آوردن‌ اطلاعات بيشتر و تهيه نرم‌افزار به پايگاه www.speedbit.com مراجعه كنيد.

چگونه مي‌توان يك متن با حروف بزرگ را به حروف كوچك تبديل كرد؟

در برنامه مايكروسافت Word اگر مي‌خواهيد حروف انگليسي را از بزرگ به كوچك تغيير دهيد، متن مورد نظر خود را انتخاب كنيد و سپس كليد شيفت را نگه داشته و 3 F را فشار دهيد. اين كار را چند بار تا رسيدن به نتيجه دلخواه تكرار كنيد؛ براي مثال، اگر متن اوّليه با حروف كوچك نوشته شده باشد، پس از يك بار فشردن شيفت و 3F، حروف اول كلمات بزرگ مي‌شود و پس از بار دوم، همه حروف بزرگ مي‌شوند. اگر اين كليد‌ها را براي بار سوم فشار دهيد،متن به حالت اوّل باز مي‌گردد.

مدتي است رايانه من پايگاه‌هاي به روز شده اينترنت را نشان نمي‌دهد؛ بلكه محتويات قديمي آن را نمايش مي‌دهد. مشكل از كجا است؟

در اينترنت اصطلاحي به نام Cache وجود دارد كه بعضي از سرورهاي محلي براي افزايش سرعت، محتويات پايگاه‌‌ها را نگه مي‌دارند تا در موقع لزوم آن را به رايانه‌هاي درخواست‌كننده بفرستند. اين كار باعث سرعت بيشتر در ديدن پايگاه‌ها مي‌شود. اگر رايانه شما در يك شبكه محلي است، دليل اين مشكل وجود يك Cache سرور است. براي اين‌كه محتويات صفحه مستقيماً از طريق سرور اصلي به شما برسد، در انتهاي هر نشاني يك علامت سؤال (؟) قرار دهيد. همچنين پاك كردن فايل‌هاي موقت ذخيره شده و نشاني‌ها هم ممكن است به حل مشكل كمك كند. براي اين كار در برنامه IE در منوي Tools پس از كليك رويInternet Options، به قسمتGerneral برويد و كليدهايClear History ، Delete Files  و Delete Cookies را فشار دهيد.

چگونه مي‌توانم جستجو‌هايي را كه در ياهو انجام داده‌ام، پاك كنم؟ هنگامي كه يك حرف را تايپ مي‌كنم، تمام جستجو‌هاي قبلي نشان داده مي‌شوند.

براي اين كار در برنامه Internet Explorer وارد منوي Tools شويد و Internet Options را انتخاب نماييد. سپس در قسمت General و در وسط آن، يعني Temporary Internet Files روي كليد Delete Cookies كليك كنيد. همچنين مي‌توانيد Delete Files  را هم فشار دهيد تا فايل‌هاي ذخيره شده موقت هم پاك شوند. سپس كليد Ok  را فشار دهيد.

واحدpt  كه در Borders And Shading  وجود دارد، چند سانتيمتر است؟

 Pt مخفف كلمه Point به معناي نقطه است كه خود واحدي براي اندازه‌گيري است؛ براي مثال، خطي كه عرض آن دو پوينت است، دو رديف نقطه نزديك هم است كه روي كاغذ قرار مي‌گيرد. تقريباً هر 14 پوينت، برابر اندازه تقريبي نيم سانتيمتر است.

من در پايگاه خاصي عضو نيستم؛ ولي مرتباً از پايگاه‌هاي مختلف ايميل دريافت مي‌كنم. لطفاًبفرماييد چگونه مي‌توانم از دريافت اين ايميل‌‌ها جلوگيري كنم؟

امروزه در دنياي اينترنت، شركت‌هاي مختلفي براي ارائه محصولات خود بدون درنظر گرفتن حريم خصوصي افراد، اقدام به ارسال نامه و تبليغات خود به پست الكترونيكي افراد مي‌كنند كه به اين‌گونه ميل‌ها Spam يا نامه‌هاي ناخواسته گفته مي‌شود. خوشبختانه در بيشتر ارائه‌كنندگان نشاني‌هاي پستي، امكان مشخص كردن اسپم وجود دارد؛ به اين ‌صورت كه پس از انتخاب ميلي كه به ‌طور ناخواسته در صندوق پست الكترونيكي شما وارد شده، برچسب اسپم روي آن بزنيد و به اطلاع ارائه‌كننده پست الكترونيكي خود مي‌رسانيد كه اين ميل به‌ طور ناخواسته وارد صندوق شما شده است. از آن پس، ديگر از آن فرستنده با همان نشاني، ميلي دريافت نخواهيد كرد. اين امكان در ارائه‌كنندگان رايگان پست الكترونيكي مثل ياهو و هات‌ميل وجود دارد. در اين خصوص همچنين مي‌توانيد از نرم‌افزارهاي آنتي‌اسپم نيز استفاده كنيد.

وقتی رایانه ام را روشن می کنم، دی وی دی درایوم قفل می شود و باید چندین بار دکمه آن را بزنم تا باز شود. بعد از هر بار بوت کردن، این اتفاق می افتد. ویندوزهای مختلفی هم نصب کرده ام؛ اما مشکلم حل نشده است.

این ایراد،مربوط به سخت افزار رایانه شما است و با تعویض نرم افزار بر طرف نمی شود. تسمه دی وی دی رام شما ایراد پیدا کرده و نیاز به تعمیر دارد. ■

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: دوشنبه, 25 شهریور 1387
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 76
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 23
بازدید 9035 بار
محتوای بیشتر در این بخش: « آموزش 23
شما اينجا هستيد:خانه آرشیو فصلنامه شماره 23 (تابستان 1387) پرسش و پاسخ 23