چاپ کردن این صفحه

تازه های اطلاع رسانی اسلامی 23

یکشنبه, 31 شهریور 1387 ساعت 15:55
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

وب‌پايگاه خبری «آخرين منجی» راه‌اندازی شد

وب سايت خبری آخرين منجی با نگاهی نقادانه به مقوله مهدويت كار خود را در فضای مجازی آغاز كرده ‌است.

اين پايگاه با نشانی اينترنتی www.akharinmonji.ir تأسيس شده و از مردادماه به صورت آزمايشی كار خود را آغاز كرد و تاكنون حدود دو ماه است كه از راه‌اندازی اين پايگاه می‌گذرد.

اين پايگاه فعاليت‌ خود را بر انتشار مطالب نقادانه درباره جشنواره‌ها، همايش‌ها و تمامی فعاليت‌های مهدويت در سطح كشور متمركز كرده ‌است.

 از ديگر موارد و عناوين موجود در اين پايگاه می‌توان به: بررسی همايش‌های مهدويت/ دكترين مهدويت ۱، بررسی همايش‌های مهدويت/ آخرين منجی ۱، پروفسور حميد مولانا: عصيان‌های آينده بشر، روحی و معنوی خواهد بود و يادداشت روز كيهان: خبر آمد خبری در راه است، اشاره كرد.

عكس، مقاله، مصاحبه و يادداشت، از ديگر مطالبی است كه در اين پايگاه در دسترس كاربران قرار می‌گيرد.

حوزه «آن‌لاين» راه‌اندازی شد

حوزه آن‌لاين با هدف آموزش دروس حوزوی فعاليت خود را نيمه شعبان مصادف با سالروز ولادت حضرت مهدی(عج) آغاز كرد.

حوزه آن‌لاين توسط مجموعه‌ای از دانشجويان و طلاب مقيم كانادا و ايران طراحی و پايه‌گذاری شده و به ‌طور رايگان به علاقه‌مندان دروس حوزوی خدمات ارائه می‌كند.

پايگاه حوزه آن‌لاين به نشانی www.hawzah-online.com از چهار بخش: كلاس درس، مراكز اسلامی، درباره حوزه علميه و معرفى پايگاه تشكيل شده كه به زبان فارسی دروس را ارائه می‌كند.

بخش «كلاس درس» شامل ارائه دروس حوزوی پايه اول تا دهم به‌صورت پرتال آموزشی، متن، جستجو در متن، خلاصه دروس، نمونه سؤالات امتحانی، قابليت طرح سؤالات محصلان، دريافت پاسخ از اساتيد مطرح حوزه علميه قم و غيره است.

بخش‌های ديگر اين پايگاه كه عبارت از تهيه پرتال آموزشی دروس حوزوی پايه اول و دوم به زبان‌های اردو، هندی، انگليسی و فرانسوی است، در حال توليد بوده و در آينده در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گيرد.

استفاده از اين پايگاه كاملاً آسان و رايگان بوده و فقط كافي است علاقه‌مندان ثبت‌نام كرده و وارد بخش كاربری شوند. به‌زودی در اين بخش انجمن های تخصصی، دروسی همچون شرح النظام، معالم، باب حادی عشر و ديگر دروسی كه در قديم فرا گرفته می‌شده، در دسترس علاقهمندان قرار خواهد گرفت.

بخش عربی حوزه آن‌لاين نيز با همكاری گروهی از فعالان فرهنگی در حوزه دين از ايران و كانادا در حال راه‌اندازی است .

سرويس وبلاگ مجلس شورای اسلامی آغاز به كار كرد

نسخه آزمايشی سرويس دهنده اختصاصی وبلاگ به نمايندگان مجلس شورای اسلامی ايران راه‌اندازی شده و مجلس شورای اسلامی امكان ايجاد وبلاگ برای تمام نمايندگان مجلس را فراهم كرده است.

نسخه آزمايشی سرويس دهنده اختصاصی وبلاگ به نمايندگان مجلس شورای اسلامی ايران راه‌اندازی شده است و تاكنون 27 نماينده مجلس اقدام به راه‌اندازی وبلاگ رسمی خود روی پايگاه اينترنتي مجلس شورای اسلامی كرده‌اند.

مجلس شورای اسلامی اوّلين پارلمان در جهان است كه سرويس وبلاگ به نمايندگان ارائه می‌دهد و البته اين موضوع برای كشوری كه رتبه دهم جهانی زبان‌های رايج وبلاگنويسی دنيا را دارد، خيلی هم عجيب نيست.

آشنايی با نماينده، اخبار، ديدگاهها و نظرات، معرفی حوزه انتخابيه، گزارش عملكرد، نگارخانه، پيوندها و تماس با نماينده، عناوين ثابت منوهای وبلاگ‌های اين سرويس دهنده است.

این وبلاگ به نشانی http://weblog.parliran.ir قابل دسترس است.

پايگاه اطلاع‌رسانی راديو فرهنگ افتتاح می‌شود

پايگاه اطلاع‌رسانی راديو فرهنگ همزمان با ميلاد فرخنده حضرت ولی عصر(عج) ‌افتتاح می‌شود.

گسترش رسانه‌ها باعث دسته‌بندی و تفكيك مخاطبان شده است و با ظهور و بروز انواع رسانه‌ها بايد از ابزارهای فناوری برای حضور فعالانه در سپهر رسانه‌‌ای بهره‌ جست.

از جمله اين‌ها پايگاه اطلاع‌رسانی است كه راديو فرهنگ با توجه به رسالت خود و نياز مخاطبان در داخل و خارج از اين فناوری برای اطلاع‌رسانی جامع‌تر بهره گرفته است.

اين پايگاه در چهار محور اصلی فعاليت دارد: بخش اول، پوشش خبرهای شبكه كه حالت تكميل برنامه‌های روی آنتن را دارد. بخش دوم، انعكاس خبرهای فرهنگی خاص و جريان‌های برجسته فرهنگی و هنری جامعه است. بخش سوم، ‌آرشيو صوتی برنامه‌ها (پادكست) كه در آن برنامه‌های ويژه و برجسته فرهنگ تعبيه شده است. بخش چهارم نيز تحليل، نقد و بررسی در حوزه‌های فرهنگی و هنری است كه در آن از آثار تمامی اهالی قلم و منتقدان جامعه در زمينه فرهنگی استفاده شده و خواهد شد. علاقه‌مندان می‌توانند نظرات و انتقادات خود را در اين زمينه به نشاني پايگاه ارسال كنند.

همچنين در اين پايگاه بايگاني عكسهاي پشت صحنه برنامه‌های شبكه قرار می‌گيرد و بهزودی نيز كانال‌های ارتباط با مخاطبان (دريافت و پاسخ پست‌های الكترونيكی) پيامك‌ها و پيامگير آنان روی پايگاه قرار خواهد گرفت.

نشاني این پایگاه radiofarhang.irib.ir می باشد.

پايگاه اینترنتی جن راه‌اندازی شد

با همكاری گروه‌های پژوهشی دانشگاه و حوزه علميه پايگاه علمی - پژوهشی درباره جن، اين موجودات ماورائی، علوم غريبه و فرا روانشناسی راه‌اندازی شد.

اين پايگاه با پشتيبانی علمی از طرف گروههای پژوهشی در دانشگاه و حوزه علميه تهيه و ارائه مطلب می‌كند و اين پايگاه شامل تالار گفتگويی درباره ماوراء وعلوم فريبه و قسمت تخصصی است كه اين قسمت مطالب ويژه‌ای برای فيلنامه نويسان، داستان‌نويسان و كارگردانان دارد.

ورود خرافه در مسأله جن، جن در پايگاه‌ها و وبلاگ‌ها، تأثير جن بر زندگی ما، جن در كتب آسمانی و جن در كلام بزرگان، از جمله بخش‌های اين وب سايت است.

اين پايگاه به سه زبان فارسی، عربی و انگليسی در حال فعاليت است. برای مشاهده پايگاه مذکور به نشاني www.jen.ir مراجعه كنيد.

پرتال جامع مساجد و مراكز فرهنگی راه‌اندازی شد

پرتال جامع مساجد و مراكز فرهنگی با همكاری دفتر تبيان مشهد فعاليت خود را به‌تازگی آغاز كرده ‌است.

طراحی و پياده‌سازی پرتال مساجد، بستر تعاملات فرهنگی و اسلامی يك مسجد با مخاطبان حقيقی و حقوقی را فراهم می‌كند. اين مجموعه نگاه نوينی به مديريت جامع اطلاعاتی در سطح مساجد، داشته و در آن تبادل اطلاعات با هدف اشاعه و جذب در يك بستر يكپارچه از طريق اينترانت و پرتال امكان‌پذير ‌است.

گستردگی و تنوع اطلاعات توليد شده در مساجد و سياست‌های متفاوت دسترسی به اطلاعات و نشر آن، مستلزم يك سامانه فراگير در حوزه توليد و اشاعه اطلاعات است. اين پرتال علاوه بر امكان دسترسی به تمام منابع اطلاعاتی مراكز اطلاع‌رسانی و ارائه آنها در يك ساختار يكپارچه، قابليت دريافت و انتقال درخواست‌ها و نظرات مخاطبان به مراكز را نيز داراست.

از ديگر ويژگی‌های برجسته پرتال مساجد، قابليت يكپارچه‌سازی اطلاعات و ساختار پرتال‌های متعدد، با در نظر گرفتن استقلال كاری هر يك به ‌عنوان درگاه‌های تبادل اطلاعات بخش‌های مختلف مراكز اطلاع‌رسانی و فرهنگی با مخاطبان است.

اين سيستم با ارائه پايگاه‌های اطلاعاتی مشترك و همچنين امكان تعريف ارتباطات موروثی بين سطوح مختلف بانك‌های اطلاعاتی، تحولات گسترده‌ای را در جهت مديريت يكپارچه‌سازی اطلاعات برای مراكز و مخاطبان آن ايجاد می‌‌كند. پرتال طراحی شده می‌تواند در نقش يك درگاه اطلاع‌رسانی با ساختاری پويا و با امكان اعمال تغييرات نيز به‌ كار گرفته شود.

از قابليت‌های اين پرتال می‌توان به: مديريت ثبت؛ ويرايش اطلاعات كاربران و تقسيم‌بندی جغرافيايی بر مبنای سيستم اداری شهر به شكل درختواره؛ تعريف سطح دسترسی اعضا اعم از كاربر يا گروه بر اساس ركوردها، بخش‌ها و گزارش‌ها؛ مديريت داده‌های مساجد و اطلاعات مرتبط از قبيل: امام جماعت، متولی، پايگاه بسيج و گزارش‌ها اشاره كرد.

مديريت شناسايی، تجهيز، راه‌اندازی و نگهداری پايگاه‌های مساجد و گزارش‌ها، مديريت ثبت اطلاعات كتب موجود در مساجد و گزارش‌ها، ثبت نوشتاری، مقاله، پايان‌نامه و گزارش‌ها، ثبت فعاليت‌های مساجد مانند: سخنرانی، جلسه قرآن و اطعام به ‌همراه گزارش‌های مديريتی (تابلوی اعلانات)، ارائه پرسش و پاسخ در زمينه‌های مختلف و فوروم‌های بحث و تبادل نظر، از ديگر قابليت‌هاي اين پايگاه هستند.

این پرتال به نشاني http://www.mashhadmasajed.ir  راه اندازی گردیده است .

پايگاه الكترونيكی «فهيم» آغاز به کار کرد

پايگاه الكترونيكی «فهيم» با هدف نظريه‌پردازی و ترويج انديشه اسلامی فعاليت خود را آغاز كرده‌ است.

اين پايگاه به نشانی http://www.fahim12.com در دسترس  علاقمندان است که دارای بخش‌های: اخبار دينی- فرهنگی، مصاحبه با نظريه‌پردازان، پژوهشگران حوزه دين، مقالات قرآنی، مقالات ويژه و مقالات حديثی، دين‌شناسی و كلام جديد، كلام و عقايد اسلامی و مقالات فقهی است.

از ديگر بخش‌های اين پايگاه عبارتاند از: مقالات انديشه سياسی، فقه سياسی، اجتماعی، زن در انديشه اسلامی، مطالعات ويژه موضوعی(وحی)، مطالعات ويژه موضوعی (كرامت انسان)، مطالعات ويژه موضوعی (زبان‌شناسی قرآن)، مطالعات ويژه موضوعی (قرآن و فرهنگ زمانه) و مناظره‌های مكتوب درباره مبانی حكومت اسلامی.

اين پايگاه اينترنتي فهيم همچنين از بخش‌های: خدمات پژوهشی، معرفی پايگاه، ليست كامل، پايگاه‌های هم‌خانواده، تماس با ما، جستجوی پيشرفته، سؤالات متداول و مديريت نيز بهره‌مند است.

اين پايگاه در حوزه مسائل دينی و فرهنگی فعاليت می‌كند و در عرصه‌های مختلف قرآنی، فقهی، كلامی و انديشه سياسی و مسائل ويژه زنان ارائه مطلب می‌كند و به معرفی فعاليت‌های فرهنگی فضلای نو‌انديش حوزه می‌پردازد و با برقراری ارتباط بين كاربران و فضلای حوزه، زمينه پاسخ‌گويی به سؤالات آنان را فراهم می‌كند.

راه‌اندازی پايگاه پرسش و پاسخ دينی «نجم‌الهدی»

پايگاه پرسش و پاسخ دينی «نجم‌الهدی» با هدف ترويج مبانی دينی و پاسخ‌گويی به شبهات فعاليت خود را آغاز كرد.

همزمان با سال نوآوری وشكوفايی، پايگاه «نجم‌الهدی» با هدف انتقال آموزه‌های دينی و مذهبی و پاسخ به شبهات و پرسش‌های دينی و مذهبی راه‌اندازی شد.

معرفی اسلام با نگاه كاربردی و مقايسه آن با ساير اديان، احيای تفكر دينی، مذهبی و جذب نسل جوان به سوی عرفان و اخلاق اسلامی، نقش شيعه در شكوفايی و اعتلای فرهنگ غنی اسلام، تبيين ديدگاه‌های مذاهب اسلامی و نيز پاسخ به شبهات و پرسش‌های دينی و مذهبی از اهداف تأسيس مؤسسه نجم الهدي است.

روش فعاليت اين مؤسسه بر اساس نيازهای جامعه شكل می‌گيرد.‌‌ بدين جهت، نيازهای موجود مورد بررسی و ارزيابی قرار گرفته، سپس بر اساس اولويت‌ها به تحقيق و آموزش پرداخته می‌شود.

ديدگاه‌ها و دريافت‌ها، چگونگی شكل‌گيری مذاهب اسلامی، آموزه‌های شيعه و پاسخ به شبهات عزاداری از آثار تدوين شده اين مؤسسه است.

پيامدهای نظريه عدالت صحابه، رابطه توسل و توحيد، پژوهشی درباره خمس و پاسخ به شبهات‌آن، نقد كتاب اصول مذهب‌الشيعه و نيز الاجوبه موسی جارالله، از ديگر آثار منتشر شده از سوی اين مؤسسه است.

نشاني این پایگاه www.najmlhoda.ir می باشد.

اولین نسخه نرم‌افزار قرآنی «نابینایان» تولید شد

متن قرآن کریم و انواع جستجو‌های کلمه، ریشه و عبارت، قسمت‌های مختلف این نرم‌افزار را تشکیل می دهد.

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان اولین نسخه نرم‌افزار قرآنی ویژه نابینایان به همت محققان مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تولید شد.

هدف از تولید این نرم‌افزار کمک به جامعه نابینایان ایران اسلامی جهت بهره‌گیری معنوی بیشتر از قرآن کریم در ماه فضلیت و رحمت است.

این نرم‌افزار با متن کاملاً گویا و فقط به زبان فارسی تنظیم شده است. ارائه تمام منوها و موقعیت‌های برنامه و اصطلاحات آن به صورت گویا این امکان را به فرد نابینا داده است که از لحظه به لحظه موقعیت خود در نرم‌افزار با اطلاع باشد.

این نرم‌افزار براي كاربران مبتدی تولید شده است. در این نرم‌افزار علاوه بر این‌که همه دستورات فرمانی با استفاده از کلید‌های میان‌بُر امکان‌پذیر می‌باشد، کاربر می تواند در سه وضعیت: قرائت، قرائت و ترجمه و ترجمه تنها، نوع استفاده خود را از نرم‌افزار مشخص نماید.

قابلیت دیگری که در این نرم‌افزار برای استفاده بهتر نابینایان به‌کار برده شده، این است که کاربر می تواند به پنج شیوه متن قرآن را مورد مطالعه قرار دهد؛ يعني با وارد نمودن شماره سوره، نام سوره، جزء، حزب یا صفحه قرآن که بر اساس خط عثمان طه می‌باشد، به موقعیت دلخواه خود برای قرائت قرآن مجید دست پیدا می کند.

تمامي متون ترجمه‌ای این نرم‌افزار به‌دلیل text بودن قابلیت کپی‌برداری دارد.

نرم‌افزار تحت وب «ضيافت نور» توليد شد

مؤسسه تحقيقاتی حضرت ولی عصر(عج) نرم‌افزار تحت وب «ضيافت نور» را درباره ماه مبارك رمضان ارائه كرد.

اين نرم‌افزار كه در حقيقت نرم‌افزاري جامع مربوط به ماه مبارك رمضان است، اكنون به صورت پايگاه اينترنتی به نشاني noor.valiasr-aj.net قابل دسترس بوده و علاقه‌مندان به‌راحتی می‌توانند به آن دسترسی داشته و از آن بهره‌برداری كنند.

از قابليت‌های ضيافت نور می توان به: متن كامل قرآن كريم با تفكيك سوره‌ها همراه ترتيل سی جزء قرآن كريم با تفكيك سوره‌ها، متن تفسير نمونه آيت الله مكارم شيرازی، بيش از 1400 حديث قرآنی با ترجمه فارسی و حدود 350 مقاله در خصوص اسرار نهفته قرآنی اشاره كرد.

همچنين بانك پرسش و پاسخ شامل بيش از 1500 سؤال و جواب و استفتا در مورد ماه مبارك رمضان، كتابخانه ديجيتالی كامل با بيش از 1000 موضوع و بانك جامع مقالات مربوط به ماه رمضان، بايگانی احاديث شامل بيش از 40 حديث با ترجمه و ذكر منبع حديث، بخش ادعيه شامل دعاهای روزانه (متن، ترجمه و صوت)، متن كليه اعمال و آداب ماه رمضان با صوت، از ديگر قابليت‌های اين نرم‌افزار تحت وب است.

معرفی بيش از 150 كتاب با ريزموضوع مرتبط با ماه رمضان در بخش كتاب‌شناسی، فهرست كاملی از اشعار و قطعات ادبی در مورد روزه و خودسازی در ماه رمضان، بيان مسائل و احكام شرعی مرتبط با روزه و اعمال و آداب ماه رمضان و بخش شب قدر شامل مقالاتی در اهميت و منزلت اين شب، از امكانات پژوهشی اين نرم‌افزار به شمار مي‌رود.

در بخش نوا و نماي اين نرم‌افزار نيز اذان با اصوات مختلف، مديحه‌سرايی در شب تولد امام حسن(ع)، نوای عشق، مناجات در شب‌های رمضان، مرثيه‌سرائی در شهادت حضرت علی(ع) و حضرت خديجه(س)، سخنرانی در شرح دعای روزانه ماه رمضان (برای سی شب) و سخنرانی‌های علما و بزرگان مذهبی ارائه شده ‌است.

گالری متنوعی از تصاوير مرتبط با تولد امام حسن(ع)، شهادت حضرت علی(ع)، عيد فطر و شب قدر جذابيت بسياري به نرم‌افزار ضيافت نور بخشيده  است.

«مفتاح الهدی»؛ جامع‌ترين نرم‌افزار مذهبی

مركز تحقيقات كوثر در شانزدهمين نمايشگاه بين‌المللی قرآن كريم نرم‌افزار مذهبی را با عنوان «مفتاح الهدی» عرضه كرد.

مفتاح الهدی در 4 لوح فشرده ارائه شده و به عنوان نرم‌افزار جامع هوشمند مذهبی مجهز به سيستم پخش خودكار اذان و مناسبت‌های ويژه در طول سال است. اين نرم‌افزار شامل: متن كامل قرآن با قابليت تنظيم تكرار آيات، تفاسير نور، نمونه، الميزان، قرائت قراء داخلی و خارجی، آموزش تجويد، صوت و لحن، كليات مفاتيح‌الجنان، نهج‌البلاغه، صحيفه سجاديه و پخش دعاهای مشهور از مفاتيح‌الجنان است.

از ديگر امكانات اين نرم‌افزار اعمال و ادعيه‌های ماه مبارك رمضان، رساله 10 تن از مجتهدان، زندگی‌نامه 20 تن از بزرگان و علما، بيش از 550 كتاب مذهبی در موضوعات مختلف: مذهبی، اعتقادی، اخلاقی، احاديث، خانواده، تاريخ و انقلاب اسلامی، اديان، ائمه معصومين، حوزه، پزشكی در اسلام، داستان‌های مذهبی و چهل داستان و چهل حديث از هر معصوم است.

همچنين اين نرم‌افزار شامل: 28 كتاب از استاد مطهری، بيش از 150 جلسه سخنرانی از علما در موضوعات مختلف، آموزش احكام و مناسك حج (فيلم)، آشنايی با مكان‌های زيارتی (فيلم و كتاب)، آموزش مداحی، گلچين مداحی از مداحان مشهور (بيش از 60 مداحی و مرثيه‌سرايی)، 20 حكايت قرآنی به صورت پويانمايی، مجموعه سخنرانی، كتاب و فيلم‌هايی از امام خمينی(ره)، رهبری، شهدا و دفاع مقدس، تواشيح، سرود، فيلم و نماهنگ در موضوعات مختلف مذهبی و انقلاب اسلامی و چند نرم‌افزار اسلامی ويژه تلفن همراه است.

توليد نرم‌افزار فلسفی «كتابخانه حكمت اسلامی» در قم

جامع‌ترين نرم‌افزار فلسفی با عنوان كتابخانه حكمت اسلامی شامل متن كامل 259 جلد در قالب 210 عنوان كتاب به همت پژوهشگران مركز تحقيقات كامپيوتری علوم اسلامی توليد شد. آنچه به غنای اين نرم‌افزار كمك كرده است، ارائه بيش از 110 كتاب و مقاله از فلاسفه يونان به زبان انگليسی است.

هدف از توليد اين نرم‌افزار را كمك به محققان اين موضوع عنوان شده است.

اين نرم‌افزار كه دربرگيرنده كتاب‌ها و مقالاتی به سه زبان: فارسی، عربی و انگليسی است، موضوعاتی از جمله منطق، تاريخ فلسفه، حكمت افلاطونی و نو افلاطونی، حكمت مشاء، اشراق و متعاليه را تا زمان ملاهادی سبزواری دنبال كرده ‌است.

آثار بزرگانی از جمله: شيخ الرئيس، ابن رشد، فخرالدين رازی، خواجه نصيرالدين طوسی، مير داماد، صدرالمتالهين و ملاهادی سبزوای در اين نرم‌افزار وجود دارد.

در ضمن، آثار انگليسی بزرگانی همچون: ارسطو، افلاطون و فلاسفه نو افلاطونی، و همچنين فلاسفه غرب نظير: كانت، دكارت، بركلی، هيوم، ميل، نيچه، اسميت، ‌هابز، بيكن و آگوستين بر جامعيت نرم‌افزار حكمت اسلامي افزوده است.

ارائه 11 عنوان فرهنگ‌نامه به منظور آشنايی با اصطلاحات متون برنامه، ايجاد ارتباط متون با شروح مربوطه به طور مستقل، از ديگر قابليت‌های اين نرم‌افزار به شمار می‌رود.

قابليت جستجوی متنوع و پيشرفته در تمام متون از طريق كلمه و تركيب واژگان، نمايه‌زنی، حاشيه‌نويسی، رنگی كردن و علامت گذاری، ارتباط واژگان كتب با لغت‌نامه‌های برنامه و انتقال مستقيم متون برگزيده از برنامه به محيط MS-Word از جمله توانمندی‌های اين محصول است.

گفتني است كه در اين نرم‌افزار متن كامل 10 دوره لغت‌نامه عربی و فارسی در 62 جلد با قابليت جستجو گنجانده شده‌ است.

نرم‌افزار بانك اطلاعات پايان‌نامه‌های دينی - مذهبی به‌زودي عرضه مي‌شود

نرم‌افزار بانك اطلاعات پايان‌نامه‌های دينی - مذهبی توسط اداره پايان‌نامه‌هاي دانشجويي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري منتشر شد.

بانك اطلاعات پايان‌نامه‌های دينی ـ مذهبی دانشجويان و طلاب مدارس علميه كه در قالب نرم‌افزار تهيه شده به‌زودی در اختيار تمامی مراكز علمی و دانشگاهی و همچنين علاقه‌مندان قرار می‌گيرد.

نرم‌افزار بانك اطلاعات پايان‌نامه‌های دينی - مذهبی را كه شامل اطلاعات بيش از 10 هزار عنوان پايان‌نامه دانشجويی است، می‌توان به عنوان جامع‌ترين بانك اطلاعات پايان‌نامه‌های دانشجويی كه تاكنون تدوين شده، دانست.

كارشناسان با مراجعه و جستجوی كتابخانه‌های تمامی دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالی كشور اعم از دانشگاه‌های دولتی و آزاد و همچنين مدارس حوزه‌های علميه اين اطلاعات را تهيه كرده‌اند.

اطلاعات پايان‌نامه‌های دينی و مذهبی در قالب يك CD تهيه شده است و به‌زودی در اختيار تمامی مراكز علمی و دانشگاهی و همچنين علاقه‌مندان قرار می‌گيرد.

گفتني است كه محتواي اين نرم‌افزار به روز بوده و به توفيق الهي اطلاعات جديدتر به صورت ويراستاری در نسخه‌هاي بعدی بانك اطلاعات پايان‌نامه‌های دينی اعمال می‌شود.

نرم‌افزار «كريمانه» به بازار آمد

مركز تحقيقات رايانه‌ای حوزه علميه اصفهان نرم‌افزار «كريمانه» را هم‌زمان با شانزدهمين نمايشگاه بين‌المللی قرآن كريم به بازار ارائه داد.

اين نرم‌افزار دارای كتابخانه تخصصی امام حسن(ع) است كه شامل متن 75 جلد كتاب و 75 مقاله مرتبط با امام حسن(ع) به‌همراه موضوعاتي چون: سخنان، سيره، فضائل و تاريخ است.

امكانات كاربردی اين نرم‌افزار امكان مشاهده تمامی فهرست كتاب‌ها به صورت يكجا، جستجوی پيشرفته در متن، پاورقی، عناوين و فهرست كتاب‌ها، امكان جستجوی ريشه‌ای و با پسوند، تعيين دامنه جستجو به صورت گروهی و كتابی، امكان انتقال متن به دفترچه يادداشت و امكانات متنوع چاپ است.

از ديگر امكانات اين نرم‌افزار، صوت و متن زيارت‌نامه‌ها، دعاها و مناجات‌های مربوط به امام حسن(ع)، نغمه‌های دلنشين، نماهنگ‌های زيبا و جذاب، مديحه‌سرايي و همخوانی پيرامون آن حضرت است.■

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: دوشنبه, 25 شهریور 1387
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 64
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 23
بازدید 11516 بار

موارد مرتبط