چاپ کردن این صفحه

تازه های اطلاع رسانی اسلامی 25

چهارشنبه, 28 اسفند 1387 ساعت 16:34
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نرم‌افزار «سيمای آفتاب» ويژه تلفن همراه عرضه شد

نرم‌افزار «سيمای آفتاب» ويژه تلفن همراه از سوی پايگاه فرهنگی و اطلاع‌رسانی راسخون عرضه شده و كاربران می‌توانند در اين پايگاه، برنامه مذكور را دانلود كنند.در اين نرم‌افزار نخست مطالبی درباره سيمای پيامبر(ص) كه از طرق و كتب علما و مؤلفان شيعه گرد آمده، ارائه شده و سپس در بخشی جداگانه ترجمه سابق كتاب «مختصر الشمائل» در دسترس قرار گرفته است. كتاب «مختصر الشمائل ‌المحمديه» از تأليفات مرحوم حاج شيخ عباس قمی است كه با عنوان «سيمای پيامبر اسلام» به فارسی ترجمه شده است.

 پايگاه جامع ادبيات دفاع مقدس را‌ه‌اندازی ‌شد

مدير ادبيات معاونت فرهنگی ادبی بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس از راه‌اندازی پايگاه جامع ادبيات دفاع مقدس خبر داد و افزود: اين پايگاه اينترنتی در تلاش است تا به جامع‌ترين پايگاه اينترنتی ادبيات دفاع مقدس تبديل شود.

وی گفت: تلاش شده تا تمامی آثار منتشر شده مكتوب در حوزه ادبيات داستانی دفاع مقدس به همراه مشخصات كاملی از نويسندگان آن‌ها در اين پايگاه اينترنتي گنجانده شود. در نظر داريم تا با مساعدت ناشران فايل‌های pdf كتاب‌های دفاع مقدس را نيز در اين پايگاه قرار دهيم.

همچنين مدير ادبيات معاونت فرهنگی ادبی بنياد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس از ايجاد بخش ويژه‌ای به منظور نقد ادبی و مشاوره در اين پايگاه خبر داد و اين پايگاه را جامع‌ترين كتابخانه ديجيتال حوزه دفاع مقدس ناميد.

«آفتاب عشق»، نرم‌افزار اينترنتی مهدويت توليد شد

اين نرم‌افزار اينترنتی به همت بنياد فرهنگی مهدويت در آبادان برای توسعه و ترويج فرهنگ مهدويت در جامعه توليد شده است.

اين برنامه دارای بخش‌هايی همچون: كتابخانه، گنجينه، دروس مهدوی، غرب و مهدويت، سخنرانی، نوای دل، نگارخانه و لينكستان به صورت آن‌لاين قابل استفاده است.
نرم‌افزار «آفتاب عشق» توانست در جشنواره آخرين منجی، رتبه اول را در كشور كسب كند و با استقبال خوبی مواجه شود.

علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به پايگاه www.tanharah.ir از مطالب اين پايگاه استفاده كنند.

لوح فشرده «خورشید پنهان» برای گوشی‌های موبایل تولید شد

نرم‌افزار «خورشید پنهان» شامل 18 درس مهدوی با امکان نصب بر روی گوشی‌های موبایل به همت مرکز تحقیقات کامپیوتری قائمیه اصفهان تهیه شده است.

امکان نصب بر روی تمام گوشی‌های موبایل، عملكرد مستقل برنامه براي نمايش و تايپ زبان فارسي، پشتيباني از زبان فارسي در تمام گوشي‌ها(پشتيباني از صفحات لمسي)، جستجوی پیشرفته در متن، امکان تغيیر فونت در متن، رنگی شدن اعراب در متن، امکان تغییر تم، امکان پرش به صفحه، قابلیت تماشای عکس در متون، سرعت بالا و حجم بسیار کم نرم‌افزار (200 کیلوبایت)، امكان عضويت به منظور اطلاع‌رساني در مورد محصولات و نسخه‌های جدید و نيز قابليت اجرا در تلفن‌های همراه، سیستم رایانه و دستگاه VCD از جمله امکانات قابل توجه این نرم‌افزار است.

 نرم‌افزار «ترجمه و مفاهيم قرآن» رونمايی شد

 نرم‌افزار «ترجمه و مفاهيم قرآن» با هدف آموزش مفاهيم قرآن در مؤسسه مهد قرآن رونمايی شد.

 محتوای اصلی نرم‌افزار «آموزش ترجمه و مفاهيم قرآن» بر اساس كتاب «آموزش مفاهيم قرآن» است و ترجمه، تفسير و شأن نزول آيات قرآن از ديگر امكانات جانبی آن به شمار می‌رود. هدف از ارائه اين نرم‌افزار، آموزش قرآن و مفاهیم آن به مخاطبان و عامه مردم است.

 در اين نرم‌افزار نكات مهم و داده‌های ارزشمند بسياري وجود دارد كه از آن جمله مي‌توان به اطلاعاتی در خصوص کلمات و حروف قرآن اشاره كرد.

 محتوای اصلی اين‌ نرم‌افزار بر اساس كتاب «آموزش مفاهيم قرآن» است و ارائه ترجمه، تفسير و شأن نزول آيات قرآن از ديگر امكانات آن به شمار می‌رود.

نرم‌افزار اتوماسيون محتوای علوم اسلامی رونمايی شد

در مراسمی از نرم‌افزار اتوماسيون محتوای علوم اسلامی با فرآيند توليد محتوای اسلامی در قم رونمايی شد.

اين نرم‌افزار از سال 84 به سفارش اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در حال طراحی بوده است و پس از تلاش فراوان متخصصان مجرب كشور امسال به اتمام رسيده است.

استفاده از قابليت‌های word برای ورود اطلاعات، استفاده از غلط ‌ياب برای بالا بردن صحت اطلاعات، امكان ورود اطلاعات به صورت فايلی، امكان ورود اطلاعات فهرست در محيطی ساده و امكان برقراری ارتباط بين فهرست و متون، از مهم‌ترين ويژگی‌های اين نرم‌افزار در بخش ورود اطلاعات است.

در بخش مديريت انواع فرمت‌ها امكان دسته‌بندی تمام فرمت‌های مورد نياز از فرمت‌های نقطه‌ای، بازه‌ای و رابطه‌ای وجود دارد.

ايجاد رويه‌ای بهينه و ثابت برای توليد، غنی‌سازی و ساماندهی اطلاعات، ايجاد ساختاری كارا و قابل انعطاف برای ذخيره‌سازی و بازيابی اطلاعات محتوايی، ايجاد امكانی برای انتقال اطلاعات بين مؤسسات مختلف با كمترين هزينه، تلاش برای حذف عمليات دستی در فرآيندهای توليد محتوا و ارائه ابزاری به منظور بالا بردن سرعت و كيفيت توليد اطلاعات، از مهم‌ترين اهداف توليد اين نرم‌افزار است.

نرم‌افزار اتوماسيون توليد و مدیریت محتوای علوم اسلامی، سيستم جامع نرم‌افزاری است كه تمام فرايندهای مربوط به توليد محتوا را پوشش می‌‌دهد. در تولید اين نرم‌افزار از خبرگان دانش نرم‌افزاري استفاده شده و تمامی مسائل تخصصی و استانداردهاي مربوطه نيز در آن رعایت شده است.

 ارائه دانشنامه امام مهدی(عج) در اینترنت

 اين دانشنامه با هدف جمع‌آوری مطالب مختلف در خصوص ابعاد شخصيت وجودی امام عصر(عج) و شناساندن بهتر اين امام همام به عاشقان و شيفتگان حضرت تهيه شده است.

 اين دانشنامه دارای 64 نمايه در قالب 28نمايه اصلی و 36 نمايه فرعی است.

 موعود و منجی‌گرايی در اديان و مكاتب ابراهيمی و غيرابراهيمی، دكترين مهدويت و مبانی كلامی آن، زندگي‌نامه امام(ع)، شباهت‌های امام(ع) با انبيا و چهارده معصوم(ع) و عصر غيبت صغری و غيبت كبری امام(ع) از نمايه‌های اصلی اين دانشنامه هستند.

 حاكميت دينی و ولايت فقيه در زمان غيبت، آسيب‌شناسی مهدويت، صفات و ويژگی‌های ياران منتظر و آداب انتظار، علائم ظهور، مهدويت و جهان غرب، وضعيت جهان در زمان ظهور و پس از آن، آخرالزمان، شبهه‌شناسی مهدويت و رجعت در قرآن، از ديگر نمايه‌های اصلی دانشنامه امام مهدی(عج) است.

 بهره‌مندی از امام(ع)، مكان و زمان ظهور و قيام امام(ع)، ايرانيان و نقش آنان در قيام و عصر ظهور، نقش جوانان و بانوان در زمان ظهور، اهل كتاب در دولت امام(ع) و همچنين سيره حكومتی و ويژگی‌های حكومت امام زمان(عج) را مي‌توان از نمايه‌های فرعی اين دانشنامه برشمرد.

 علاقه‌مندان مي‌توانند براي استفاده از اين دانشنامه به نشاني اينترنتي www.hawzah.net مراجعه كنند.

 نرم‌افزار «شميم انتظار» با موضوع حضرت مهدي(ع) توليد شد

 بنياد فرهنگي حضرت مهدي مازندران نرم‌افزار «شميم انتظار» با موضوع حضرت مهدي‌(عج) را تهيه و توليد كرد.

 شميم انتظار شامل بخش‌هاي نواي آشنا، حديث دوست، دل‌نوشته‌ها، ديار يار، غنچه‌هاي باغ انتظار، پرستوهاي مهاجر، پايگاه‌هاي مهدويت و يادگاري است.

 در بخش پايگاه‌هاي مهدويت اين نرم‌افزار، پانزده پايگاه تخصصي با موضوع مهدويت معرفي شده است. همچنين در بخش غنچه‌هاي باغ انتظار، وصيت‌نامه‌هاي شهيدان: ابوترابي، آيت الله سعيدي، شهيد مهدي باكري، آيت الله دستغيب، مهدي زين الدين، حاج احمد كاظمي و صياد شيرازي آمده است.

 در بخش حديث دوست نيز امكاناتي چون: كتابخانه، مقالات، احاديث، زندگي‌نامه، حكومت در زمان غيبت، زائران كوي محبت و كرامات حضرت براي استفاده كاربران درج شده است.

 در بخش ديار يار اين لوح فشرده، مسجد جمكران، سرداب امام زمان، مسجد كوفه و نيز مسجد سهله معرفي شده است.

 ارائه كليپ سخنراني تصويري كوتاه، پانزده جلسه دوره آموزش مهدويت، دوازده سؤال مهم به همراه پاسخ آن در خصوص مهدويت، 21 داستان ملاقات با امام زمان(عج)، بيش از 150 تصوير با موضوع امام زمان(عج)، معرفي چندين كتاب با موضوع مهدي موعود، ده‌ها متن ادبي در اين باره، سرود‌هاي كودكانه در خصوص حضرت، بازي‌هاي رايانه‌اي جذاب، نقاشي كودكان پيرامون حضرت، آرشيو مجلات امان و مجله انتظار، متن كامل قرآن و ترجمه آن به زبان فارسي و انگليسي، و نيز متن كامل نهج البلاغه و مفاتيح‌الجنان، از ديگر امكانات اين نرم‌افزار مذهبي است.

دانشنامه امام رضا(ع) توليد شد

هم‌زمان با سالروز شهادت هشتمين اختر تابناک امامت و ولايت، دانشنامه امام رضا(ع) به همت پژوهشگران مرکز تحقيقات کامپیوتری علوم اسلامی بر روي شبکه جهاني حوزه‌نت قرار گرفت.

هدف از توليد اين دانشنامه عشق و ارادت قلبي ايرانيان به اين امام همام و همچنين کمک به امر پژوهش و محققان حوزه و دانشگاه عنوان شده است. اين دانشنامه غني با برخورداري از ‌٢٨٠ مطلب شامل: مقاله، گزيده کتاب، پرسش و پاسخ، چکيده پايان‌نامه، مجلات و مقالات در قالب ‌١٥ نمايه اصلي و ‌١٢ نمايه فرعي جهت استفاده کاربران ارائه گردید.

زيارت امام هشتم (ع)، امام و پرسش‌ها از نمايه‌هاي اصلي اين دانشنامه است. تاريخچه اماکن مربوط به امام، امام در آينه هنر و ادب، کتاب و کتاب‌شناسي حضرت، امام رضا(ع) در رسانه و اينترنت، فضايل و کرامات حضرت، زندگاني و دوره امامت امام، شهادت امام، آموزه‌ها و آثار امام، سيره امام، شاگردان امام و برکات حضور امام رضا(ع) در ايران از ديگر نمايه‌هاي اصلي اين دانشنامه است.

حضور امام‌زادگان در ايران، گسترش تشيع در ايران، تأسيس حوزه علميه خراسان، علماي خراسان، فرزندان امام، سادات رضوي، ولايت عهدي امام و خلافت، از جمله نمايه‌هاي فرعي اين دانشنامه به شمار مي‌رود.

علاقه‌مندان مي‌توانند جهت استفاده از اين دانشنامه به نشاني اينترنتي ذيل مراجعه کنند:

http://www.hawzah.net

دانشنامه «معاد در قرآن» را در فضاي مجازي بخوانيد

هدف از توليد اين دانشنامه، جمع‌آوري و ارائه تمامي اطلاعات ويژه معاد به منظور تسهيل در امر پژوهش است.

اين دانشنامه داراي 646 مطلب در قالب 12 نمايه اصلي و 634 نمايه فرعي است و از هم اكنون روي پايگاه حوزه‌نت وابسته به مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی قرار گرفته است.

مرگ، معاد و زندگى پس از مرگ، رابطه دنيا و آخرت، آثار ايمان به معاد، برزخ اولين عالم پس از مرگ، قيامت، معاد از نگاه پرسش و پاسخ، معاد از ديدگاه معصومان و معاد از منظر فلاسفه و عرفا، از نمايه‌هاي اصلي اين دانشنامه می‌باشد.

علما و آثاري در معاد، معاد در آيينه ادب، شعر و داستان، كتاب و پايان‌نامه در موضوع معاد را مي‌توان از ديگر نمايه‌هاي اصلي دانشنامه معاد برشمرد.

امكان معاد، ادله معاد در قرآن و روايات، ادله منكران معاد، معاد در اديان و مذاهب، بقاي روح، تناسخ و معاد، شبهه آكل و مأكول، ماهيت مرگ، اجل معين و غير معين (اجل حتمى و غير حتمي) و ترس از مرگ و قبض روح، از جمله نمايه‌هاي فرعي اين دانشنامه است.

مرگ، معاد كافران، تعبير قرآن درباره مرگ، روزي كه صور دميده مي‏شود، قبر و برزخ در قرآن، قرآن و حيات جاويدان، بهشت در قرآن، پل سرنوشت‌ساز، دانستني‌هايي از قرآن، از مقالات ارائه شده در اين دانشنامه است.

علاقه‌مندان مي‌توانند براي استفاده از اين دانشنامه به نشاني اينترنتي www.hawzah.net مراجعه كنند.

نسخه جديد پايگاه «الحماه» رونمايی می‌شود

منظور از «الحماه» جمعيت حاميان مقاومت اسلامی است كه مجموعه‌ای تشكيل يافته از جوانان متخصص و مؤمن است كه حمايت از مقاومت اسلامی دغدغه آن‌ها بوده و در اين راستا اقدام به تأسيس تشكلی تحت اين عنوان كرده‌اند.

مهم‌ترين هدف اين مجموعه ايجاد پايگاهی مناسب در فضای مجازي برای تمركز و تجمع و ساماندهی به حركت‌های حامی مقاومت اسلامی در فضای اينترنت خصوصاً وبلاگ‌نويسی و جهت‌دهی به وبلاگ‌های حامی مقاومت اسلامی است؛ چرا كه ارائه خط و مشی به وبلاگ‌نويسان، اولين قدم در بالابردن سطح اطلاعات و آگاهی‌های وبلاگ‌های حامی مقاومت اسلامی بوده و نقش مهمی در جلوگيری از حركت‌های احساسی و انحرافی و افراطی به شمار می‌رود.

اين مجموعه با بهره‌گيری از اساتيد مجرب و كارشناسان خبره سازمان‌ها و گروه‌های متخصص، اقدام به تهيه مقالات و محتوای علمی می‌كند كه نهايتاً همه آن‌ها در اختيار وبلاگ‌نويسان قرار گرفته و در فضای وب منتشر می‌شود.

علاقه‌مندان مي‌توانند جهت استفاده از اين دانشنامه به نشاني اينترنتي ذيل مراجعه کنند: http://www.alhomat.ir/web/home/

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: یکشنبه, 25 اسفند 1387
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 68
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 25
بازدید 11328 بار

موارد مرتبط