چاپ کردن این صفحه

گزارشی از مراسم رونمایی نرم‏ افزار دانشنامه نبوی

چهارشنبه, 28 اسفند 1387 ساعت 16:29
این مورد را ارزیابی کنید
(3 رای‌ها)

نرم‌افزار چند رسانه‌ای دانشنامه نبوی که به همت متخصصان و کارشناسان مرکز تحقيقات کامپيوتری علوم اسلامی تولید شده است، پنجشبه 22 اسفند 1387 با حضور حضرت آيت‌الله العظمی نوری همدانی و حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید شهریاری، رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، و جمع کثیری از اساتید حوزه و دانشگاه و سایر مسئولان اين مرکز و پژوهشگران ديني، در قم رونمايي شد.

 در ابتدای این نشست، دكتر شهریاری با اشاره به بحث جامعه اطلاعاتی و دین، گفت: حوزه‏های راهبردی جامعه اطلاعاتی شامل پنج حوزه: دسترسی به شبکه، آموزش شبکه‏ای، جامعه شبکه‏ای، اقتصاد شبکه‏ای و سیاست شبکه‏ ای می‏شود.

وی افزود: در بخش آموزش، امروزه سواد دیجیتالی، معیار سواد و بی‏سوادی می‏باشد.

رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری نور در ادامه با بیان این‌که این مرکز در حال نوشتن سند راهبردی دین و جامعه اطلاعاتی است، افزود: بررسی ماهیت جامعه اطلاعاتی، نظر دین در باب اجزای جامعه اطلاعاتی، آموزه‏های اسلام در حوزه تبادل اطلاعات و امنیت فرهنگی و اخلاقی، از مهم‌ترین محورهای این سند می‏باشند.

در ادامه این جلسه، حجت‏ ‏الاسلام سيد جواد ابن‏الرضا، مدير پروژه دانشنامه نبوی، درباره ویژگی‏های این نرم‏افزار اظهار داشت: ضرورت تولید این نرم‌افزار به این جهت بود که در میان قدمای سیره‏نگار پیامبر(ص)، از سوی سیره‏نگاران شیعه کمتر به این مسأله پرداخته شده است که شاید دلیل آن هجمه دشمنان به موضوع ولایت حضرت علی(ع) بوده است.

وی در خصوص قابليت‌هاي اين برنامه نرم‏افزاري بيان داشت: پژوهش در متون از طريق فهرست كلمات، جستجوي تركيبي و فهرست‌سازي، تدوين درختواره با بيش از ‪۱۵هزار مدخل و‪ ۳۵ هزار فيش از ‪۱۹عنوان كتاب در ‪۵۳ جلد درباره زندگي فردي و اجتماعي رسول اكرم(ص)، گاه‏شمار تاريخ زندگاني پيامبر(ص) و ارتباط واژگان لغت‏نامه‌هاي برنامه با متون برنامه، از قابليت‌هاي مهم پژوهشي اين نرم‏افزار مي‏باشد.

مدير پروژه دانشنامه نبوی امكاناتي چون: نمايي ‏زنی، حاشيه‏ زنی، تغيير رابط كاربري به سه زبان: فارسي، عربي و انگليسي و نيز نزديك شدن به استانداردهاي برنامه‏ نويسي را از ديگر قابليت‌هاي اين نرم‏ افزار عنوان كرد.

ابن‏ الرضا گفت: دانشنامه نبوي شامل ده برنامه با عنوان‌هاي: آينه وحي، زندگي‏نامه، واژه‏ نامه، كتابخانه، حديث، كتابنامه، گاهنامه، نجوانامه، تبارنامه و نگارخانه است.

وي در تشريح محتواي برنامه‌ دانشنامه نبوي افزود:کتابخانه تخصصی پیامبر اعظم(ص) مشتمل بر 246 عنوان کتاب از منابع معتبر فارسی و عربی، ارائه بیش از 6800 کلید واژه، 41 هزار نمایه و 36 هزار موضوع استخراج شده از سخنان رسول اکرم(ص) از محتویات مهم این برنامه است.

ابن‏ الرضا نمایش 82 تصویر و 108 نقشه در بخش نگارخانه، متن زیارت و ادعیه همراه با ترجمه و صوت و 4400 عنوان کتاب و مقاله را از دیگر برنامه های این دانشنامه برشمرد

مدير پروژه دانشنامه نبوی خاطرنشان كرد: امكان دستيابي سريع به اطلاعات دسته‏ بندي شده جامع در خصوص پيامبر(ص) و وجود 10 عنوان لغت نامه در برنامه، راهگشای مفیدی برای محققان است.

سخنران بعدی جلسه، آیت‏ الله نوری همدانی بود که با تبریک ولادت پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که مورد تأکید پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) بوده، مسأله شناخت زمان است و حتی در احادیثی داریم که کسی که با مقتضیات زمانش تن در ندهد، دچار مشکل می‏شود. بنابراین، به عنوان یک وظیفه، شناخت زمان و مقتضیات آن لازم است.

آیت‏ الله نوری همدانی با اشاره به جریان استکباری که با ایجاد هجمه‏های: اقتصادی، سیاسی، نظامی و رسانه ای سعی در ایجاد چالش با اسلام هستند، افزودند: در برابر این تهاجمات، بر مسلمانان لازم است که اتحاد و یکپارچگی خود را حفظ کنند؛ چرا که در غیر این صورت دچار شکست می‏شوند و اتحاد مسلمانان موجب نابودي دشمنان خواهد شد و تمامي نقشه‌هاي آن‌ها را از بين مي‌برد که بايد به آن توجه کافي داشته باشيم.

وی همچنین افزود: برای پاسخگو بودن و قوی بودن، دو شرط لازم و ضروری است؛ اول آن‌که باید در این راه عالم‏تر شویم که متأسفانه امروزه در یک مقایسه با وضعیت سابق در حوزه‏ ها، تلاش و نشاط علمی در بین طلاب کاهش پیدا کرده است و دوم آن‌که باید به تجهیزات علمی و وسایل و امکانات مورد نیاز، مجهز شویم تا معارف اهل بيت(ع) را به تمامي جهان انتقال دهيم و اسلام را به جهان صادر کنیم.

آیت‏ الله نوری همدانی ضمن تشکر از مرکز تحقيقات کامپیوتری نور گفت: با تلاش محققان و فضلای این مرکز، نرم‏افزارهای مفیدی برای مجهز کردن طلاب در این مرکز تولید شده و دیگر مثل سابق هنگام سفر تبلیغی نیازی به حمل کردن ده‌ها کتاب، نمی‏باشد.

آيت‌الله حسين نوري همداني در اين مراسم با اشاره به طرح‌ها و نقشه‌هاي دشمنان گفت: استکبار با طرح نقشه‌هاي پي در پي سعي در ايجاد اختلاف بين شيعه و سني است و علما و فضلاي حوزه علميه و مسلمانان، وظيفه سنگيني در برابر چالش‌ها و نقشه‌هاي مستکبران بر عهده دارند.

استاد حوزه علميه قم افزود: با پيشرفت علم و فناوري در دنيا عذري براي ما باقي نمانده و بايد با تمام سعي و تلاش خود نسبت به عميق‌تر کردن اطلاعات خود بکوشيم تا بتوانيم پاسخگوي چالش‌هاي پيش روي شيعه و سني باشيم.

تغيير فرهنگ‌ها، برتری بخشيدن به فرهنگ خود، ايجاد خود‌کم‌بينی در ميان ديگر فرهنگ‌ها و استيلای فرهنگی، از موارد تهاجم فرهنگي استکبار جهانی است.

این مرجع تقلید جهان تشیع با بیان این‌که استکبار جهانی امروز اسلام‌هراسی و ايران‌هراسی را به ملت‌ها تلقين می‌کند، تصریح کرد: یهودِ صيهونيسم با اينکه با مسیحيتِ صيهونيسم اختلاف دارند، اما در برابر اسلام صف‌آرايي کرده‌اند.

وی تشکيل فراما‌سون‌ها و استيلای سياسی در کشور‌های اسلامی را تهاجم سياسی دشمنان برشمرد و ابراز داشت: استکبار همواره با تهاجم اقتصادی خود، در‌صدد بوده‌ تا کشورهای اسلامی را وابسته‌ به خود و مصرف‌کننده بداند.

آيت الله نوري همداني با اشاره به اهميت حضور در رسانه‌ها اظهار داشت: با تهاجم رسانه‌ای دشمنان درصدد هستند كه رسانه‌ها را در انحصار خود قرار دهند و از حضور مسلمانان در اين ميدان واهمه دارند. و با وجود همه برنامه‌هاي گسترده، معادلات استکبار به دست امام راحل (س) شکسته شده‌ و اين‌جاست که دشمن در برابر موج عظيم انقلاب متزلزل شده است.

استاد سطح خارج فقه و اصول حوزه علميه قم در پايان ضمن بيان پيشرفت حوزه علميه در راستاي ساخت‌ نرم‌افزار‌هاي علوم اسلامي تأکيد کرد: دستیابی پژوهشگران حوزه به مهارت‌هاي بياني و نوشتاري و حضور آنان در عرصه آموختن زبآن‌هاي خارجي ضروري است.

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: یکشنبه, 25 اسفند 1387
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 24
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 25
بازدید 13010 بار

موارد مرتبط