تازه‌های اطلاع‌رسانی اسلامی 28

دوشنبه, 30 آذر 1388 ساعت 17:02
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

دانشنامه «ثامن‌الحجج» روي شبكه حوزه نت

همزمان با سال روز ولادت هشتمين اختر تابناك سپهر امامت و ولايت، دانشنامه «ثامن ‌الحجج» امام علي‌بن موسي‌الرضا(ع) به همت پژوهشگران مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي بر روي شبكه جهاني حوزه نت قرار گرفت.

هدف از توليد اين دانشنامه عرضه قطره‌اي از درياي عشق و ارادت قلبي مسلمانان به ويژه ايرانيان به اين امام همام و همچنين كمك به محققان حوزه و دانشگاه است.

اين دانشنامه غني با برخورداري از 380 مطلب شامل: مقاله، گزيده كتاب، پرسش و پاسخ، چكيده پايان‌نامه، مجلات و مقالات در قالب 15 نمايه اصلي و 13 نمايه فرعي براي استفاده كاربران ارائه شده است.

 فضايل و كرامات حضرت، زندگاني و دوره امامت امام، شهادت امام، آموزه‌ها و آثار امام، سيره امام، شاگردان امام و بركات حضور امام رضا(ع) در ايران، از نمايه‌هاي اصلي اين دانشنامه است. زيارت امام، امام و پرسش‌ها، تاريخچه اماكن مربوط به امام، امام در آينه هنر و ادب، كتاب و كتاب‌شناسي حضرت، از ديگر نمايه‌هاي دانشنامه امام رضا(ع) به شمار مي‌رود.

علماي مدفون در جوار حرم رضوي، حضور امام زادگان در ايران، گسترش تشيع در ايران، تأسيس حوزه علميه خراسان، علماي خراسان، فرزندان امام، سادات رضوي، ولايت‌عهدي، امام و خلافت، از جمله نمايه‌هاي فرعي اين دانشنامه است.

علاقه‌مندان مي‌توانند براي استفاده از اين دانشنامه به نشانی http://www.hawzah.net بخش «دانشنامه» مراجعه کنند.

دانشنامه «حج در اسلام» را در پايگاه اطلاع‌رسانی حوزه‌نت بخوانيد

دانشنامه «حج در اسلام» به همراه مطالب متنوع در زمينه حج به همت محققان مركز تحقيقات كامپيوتری علوم اسلامی روی پايگاه اطلاع‌رسانی حوزه‌نت قرار گرفت.

دانشنامه «حج در اسلام» شامل 854 مطلب از جمله: گزيده مقالات و كتاب، چكيده پايان‌نامه، پرسش و پاسخ و نگارخانه است و در قالب 19 نمايه اصلی و 50 نمايه فرعی و با ساختاری درختی در اختيار كاربران قرار گرفته است.

در اين دانشنامه 72 مطلب در خصوص ابعاد و آثار حج، 17 مطلب با محتوای نقد وهابيت و 31 مطلب با محتوای حج، ولايت و اهل بيت(ع) وجود دارد. اهميت و جايگاه حج، پيشينه تاريخی، حج، ولايت و اهل بيت(ع)، مناسك و احكام حج، دلايل فقهی و فلسفه احكام حج، ابعاد و آثار حج، دعاها و حج، از جمله نمايه‌های اصلی اين دانشنامه است.

عربستان و اماكن مرتبط با حج، حج و انقلاب اسلامی، حج و نقد وهابيت، سفرنامه‌های حج، حج از منظر بزرگان، حج در سيمای ادب فارسی، دانستنی‌هايی از حج، مراكز تحقيقاتی در موضوع حج، پايان‌نامه‌ها، كتاب و كتاب‌شناسی حج، از ديگر نمايه‌های اصلی اين دانشنامه هستند.

جايگاه حج در قرآن، حج قبل از اسلام، حج بعد از اسلام، جايگاه حج در روايات، حج و عمره در سيره معصومان(ع)، امام علی(ع) و حج، امام مهدی(عج) و حج، حج تمتع و بهداشت در حج، برخی از نمايه‌های فرعی دانشنامه «حج در اسلام» را تشكيل می‌دهند.

علاقه‌مندان برای مشاهده اين دانشنامه می‌توانند به پايگاه‌ اطلاع‌رسانی «حوزه‌نت» به نشانی www.hawzah.net بخش «دانشنامه» مراجعه كنند.

 نخستين كتابخانه ديجيتال مهدويت

 نخستين كتابخانه ديجيتال مهدويت با بيش از 40 جلد كتاب و 50 مقاله در آبادان راه‌اندازی شد.

 در اين كتابخانه الكترونيكي آثاري چون: كتاب‌، مقالات، پايان‌نامه‌ها، فايل‌هاي صوتي و تصويري و همچنين برنامه‌، پوستر و نوشته‌هايي در مورد با موضوع مهدويت و فرهنگ انتظار در اختيار بازديدكنندگان قرار گرفته است.

 امکان مشاهده محتواي كتاب‌ها و ورق زدن همه صفحات و مشاهده صفحات کتاب‌ها بدون متصل شدن به اینترنت، از ویژگی‌های این کتابخانه است. همچنین در طراحي این کتابخانه از طراحي‌هاي اسلامي و هنر اصيل ايراني استفاده شده و آثار اين كتابخانه در قالب قسمت‌هاي مختلف 50 صفحه‌اي تقسيم‌بندي شده است.

 هم‌اكنون بيش از 40 جلد كتاب و 50 مقاله مختلف با موضوع مهدويت در اين كتابخانه قابل دسترسي است و در آينده نزديك تعداد كتاب‌ها به 313 و تعداد مقالات به بيش از 1000 مقاله‌ افزايش می‌یابد.

 كاربران براي دستيابي به كتابخانه الكترونيك مهديت مي‌توانند به نشانی اينترنتي www.mahdibook.ir مراجعه كنند.

دانشنامه «مذاهب و فرق اسلامی» در پایگاه اینترنتی حوزه‌نت

به همت پژوهشگران معاونت پژوهشی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی دانشنامه «مذاهب و فرق اسلامی» با بیش از 383 مطلب در پایگاه اینترنتی حوزه قرار گرفت.

این دانشنامه که در بردارنده  فرق کلامی از جمله اهل سنت و شیعه امامیه می‌باشد، با 383 مطلب، مقاله، گزیده کتاب، چکیده پایان‌نامه، پرسش و پاسخ و مطالب مفید و خواندنی را در قالب هشت نمایه اصلی و دو نمایه فرعی در اختیار کاربران قرار داده است.

فرقه‌ها در نگاه قرآن و سنت، پيشينه تاريخي فرق و مذاهب اسلامي، فرقه‌ها و پلوراليسم ديني، عوامل پيدايش فرق و مذاهب، آشنايي با فرق و مذاهب اسلامي، ملل و نحل در آيينه رسانه و اينترنت، نمایه‌های اصلی این دانشنامه را تشکیل می‌دهد.

كتاب و كتاب‌شناسي، پايان‌نامه‌ها، مقالات ملل و نحل و همچنین نگاهي به مذاهب اسلامي در كشورهای مختلف، از دیگر نمایه‌های اصلی این دانشنامه به شمار مي‌روند.

واژه‌‏شناسی شیعه و تشیّع، تحولات سیاسی و اجتماعی در تاریخ تشیع، درباره اصطلاح شیعه، فرقه‏های شیعه، معرفی اجمالی شیعه، تاریخچه تشیع، کیفیت پیدایش و نشو و نمای شیعه، از جمله نمایه‌های فرعی این دانشنامه است.

بررسی فرق اهل سنت مانند: سلفی، معتزله، اشاعره، ماتریدیه، قدریه، مرجئه، کرامیه و خوارج، از جمله نمایه‌های فرعی این دانشنامه است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای دسترسی به این مطلب به نشاني اینترنتی ذیل مرجعه نمایند: http://www.hawzah.net

 كتابخانه ديجيتال تحت شبكه با 10 هزار عنوان كتاب اسلامی توليد شد

 مؤسسه نرم‌افزاری سازمان كيش پارسا از عرضه كتابخانه ديجيتال تحت شبكه با 10هزار عنوان كتاب اسلامی نزديك خبر داد.

 كتابخانه ديجيتال تحت شبكه، مجموعه‌ای از كتب الكترونيك است كه برای استفاده ارگان‌ها و نهادهای دولتی، دانشگاه‌ها، مدارس و مساجد كل كشور طراحی و توليد شده است.

 در اين كتابخانه الكترونيك، 33 هزار عنوان كتاب وجود دارد و دسترسی به آن از طريق اينترنت امكان‌پذير است.

 در اين كتابخانه، كتاب‌هايی با موضوعات عمومی، جامعه‌شناسی، دينی، دانشگاهی و... وجود دارد و 10 هزار عنوان كتاب از اين مجموعه را كتاب‌های اسلامی تشكيل می‌دهد، همچنين در كنار مجموعه كتب، بخش‌های ديگری از جمله مجموعه سخنرانی نيز قرار دارد.

اولين مسنجر اسلامی با موضوع مهدويت راه‌اندازی شد

«مهدی تاك» به عنوان اولين مسنجر اسلامی با موضوع مهدويت با هدف پاسخگويی آنلاين به پرسش‌های مهدوی مخاطبان به همت بنياد مهدی موعود(عج) راه‌اندازی شد.

مسنجر اسلامی «مهدی تاك» به عنوان پاسخگوی آنلاين پرسش‌های مهدوی برای اولين‌بار به همت اين بنياد بعد از پژوهش‌ها و طراحی‌های فنی به صورت آنلاين در دسترس كاربران اينترنتی قرار گرفت.

اين مركز پاسخگويی آنلاين همزمان با ولادت امام رضا(ع) به صورت آزمايشی با هدف تسريع در امر پاسخگويی به سؤالات و شبهات مهدوی كار خود را آغاز كرد. كاربران می‌توانند پاسخ و پرسش خود را با كارشناسان در ميان گذارند.

با قرارگيری مسنجر «مهدی تاك» روی پايگاه بنياد مهدی موعود(عج) امكان ارائه پاسخ‌های آنلاين فراهم شده و مخاطبان می‌توانند با مراجعه به پايگاه اينترنتي www.mahditalk.com و دانلود اين نرم‌افزار، همه روزه از ساعت 9 تا 16 به صورت متني، صوتی و يا تصويری پاسخ پرسش خود را زنده دريافت كنند.

يادآوری می‌شود كه كاربران می‌توانند با استفاده از مسنجر «مهدی تاك» بدون در نظر گرفتن مكان فيزيكی و در هر نقطه از دنيا، تنها با استفاده از يك رايانه شخصی يا نوت‌بوك در برنامه‌های متنوعی همچون: كنفرانس، همايش، ملاقات، جلسات سخنرانی و پرسش‌ و‌ پاسخ به صورت زنده و مستقيم شركت كنند.

«حلال»؛ موتور جستجوگر ويژه مسلمانان راه‌اندازی شد

موتور جستجوگر ويژه مسلمانان با عنوان «حلال» برای فيلتر اطلاعات غير مجاز راه‌اندازی شده است. اين موتور جستجوگر برای استفاده مسلمانان رونمايی شده تا مسلمانان بتوانند بدون نگرانی از مواجه شدن با نتايج جستجويی كه بر اساس قوانين اسلامی مشاهده آن حرام است، از خدمات اينترنتی استفاده كنند.

بسياری از مسلمانان به علت نگرانی‌های مذهبی از برخی موتورهای جستجوگر استفاده نمی‌كنند. بنابراين، موتور جستجوگر «حلال» فقط اطلاعاتی را برای كاربر ارائه می‌دهد كه برای مسلمانان حلال اعلام شده است.

اين موتور جستجوگر شامل يك سيستم دو‌لايه‌ای است؛ يعني نخست همه اطلاعات اينترنتی را تحليل و بعد وب‌سايت‌هايی را كه مطالب غيرمجاز دارند، فيلتر می‌كند.

این پایگاه به نشانی اینترنتی http://imhalal.com در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

موتور جستجوگر پايگاه‌هاي قرآنی راه‌اندازی شد

با راه‌اندازی موتور جستجوگر پايگاه‌های قرآنی، امكان دستيابی زود هنگام به مطالب و آموزه‌های قرآنی فراهم شده است.

تهيه بانك اطلاعاتی از مجموعه پايگاه‌هايی كه فعاليت‌های قرآنی ارائه می‌دهند، يكی از اهداف راه‌اندازی موتور جستجوگر پايگاه‌های قرآنی است. ايجاد راهنمايی برای استفاده هر چه بهتر از پایگاه های قرآنی و فعاليت‌های صورت گرفته در اين زمينه، در امر ترويج قرآن موثر خواهد بود.

ارائه اطلاعاتی كه از طرفی منسجم و قابل تأمل بوده و از سويی ديگر، سبب صرفه‌جويی در زمان و هزينه نيز باشد، در راه‌اندازی موتور جستجوگر پايگاه‌های قرآنی دنبال می‌شد.

در حال حاضر، بيش از 360 پايگاه به اين مجموعه افزوده شده است كه شامل مطالب و آموزه‌های قرآنی است. با استفاده از موتور جستجوگر پايگاه‌های قرآنی، بخشی از فعاليت‌های قرآنی مؤسسات و پايگاه‌‌های مرتبط، به صورت چند زبانه معرفی می‌شود.

كاربر با در دست داشتن نام پايگاه و كليدواژه‌های مختلف در موضوعات علوم و معارف قرآنی می‌تواند با استفاده از اين موتور جستجوگر اطلاعات مورد نظر خود را مشاهده كند. دسته‌بندی اطلاعات موجود به صورت موضوعی است و استفاده از زبان‌های مختلف، ميزان دسترسی به اطلاعات و آموزه‌های قرآنی را نيز رواج می‌دهد. بنابراين، کاربران مي‌توانند موضوعات قرآني خود را در زمينه‌هاي متنوع از طريق نشاني www.quransite.ir به دست آورند.

 نرم‌افزار «ابوتراب» عرضه می‌شود

 نرم‌افزار «ابوتراب» به همت مؤسسه فرهنگی‌ هنری آفتاب هشتم ولايت و هم‌ز‌مان با عيد غدير خم برای آشنايی مخاطبان با شخصيت والای حضرت علی(ع) و وقايع غدير و قربان عرضه می‌شود.

 از بخش‌های اين نرم‌افزار می‌توان از: «سيره امير المؤمنين(ع)»، «ولايت مولود كعبه»، «نمايی از زندگانی امير المؤمنين(ع)»، «سيره و انديشه امام علی(ع)»، «نهج‌البلاغه»، «كتابخانه» و «فيلم و نماهنگ» نام برد.

 بخش «ولايت مولود كعبه» شامل موضوعاتی همچون: امير المؤمنين(ع) در يك نگاه، از ولادت تا هجرت، از هجرت تا وفات رسول‌الله(ص)، دوران سكوت، از خلافت تا شهادت، همسران و فرزندان امير المؤمنين(ع) است.

 بخش «فضائل و مناقب مولا علی(ع)» نيز شامل: قطره‌ای از دريای فضايل، امام علی(ع) و سنت، حيدر كرار از منظر بزرگان، بررسی فضايل حضرت علی(ع) و جامعيت اوصاف امام علی(ع) است.

 مروری بر انديشه‌های علوی، چهل حديث از امام علی(ع)، ويژگی‌های رفتاری، رفتارشناسی امام علی(ع)، پرتويی از سيره و سيمای امام علی(ع)، نكته‌های برجسته از سيره سيد الاوصياء و هم‌زيستی در سيره امام متقين(ع)، از موضوعات بخش‌ «سيره و انديشه امام علی(ع)» است.

 در بخش «نهج‌البلاغه» متن كامل نهج‌البلاغه به همراه ترجمه فارسی، نهج‌البلاغه‌ موضوعی و مقالات مرتبط به چشم می‌خورد. همچنين در بخش «فيلم و نماهنگ» چند محتوای صوتی و تصويری با عناويني چون همای رحمت و نادعلی گنجانده شده است.

 انتخاب قالبی زيبا، طراحی مناسب و بديع، نصب آسان، صفحات گرافيكی جذاب و كامل بودن اطلاعات و سادگی دسترسی به اطلاعات، از مزيت‌های قابل توجه اين نرم‌افزار است.

تولید لوح فشرده مرجع بانک اطلاعات قرآنی در قم

همزمان با ماه مبارک رمضان، مرجع بانک اطلاعات قرآنی کشور به همت پایگاه اطلاع رسانی سراسری اسلامی(پارسا) تولید و روانه بازار شد.

هدف از تولید این مجموعه ارزشمند کمک به قرآن‌پژوهان و ارائه مرجعی غنی از آخرین یافته‌ها و پژوهش‌های قرآنی و تقریب محققان به یکدیگر است.

این مرجع قرآنی نفیس حاوی اطلاعات 35 هزار منبع با محوریت قرآن، علوم و معارف قرآنی است و تمامي کتاب‌ها، مقاله‌ها، مجموعه‌ها، پایان‌نامه‌ها که در موضوعاتی چون: تفسیر، ترجمه، ناسخ و منسوخ، محکم و متشابه، اعجاز قرآنی، قَسَم‌ها و مَثَل‌ها، و اوصاف قرآن نگاشته شده‌اند، بخشی از منابع معرفی شده در این لوح فشرده هستند.

تدوین و تنظیم این مجموعه بر اساس دانش نوین اطلاع‌رسانی، یکی از مهم‌ترین ويژگي‌هاي این نرم‌افزار است که در این مرجع، بسیاری از منابع که در زمینه قرآن توسط نویسندگان ایرانی و خارجی نگاشته شده است، بدون هیچ محدودیت زبانی و تاریخی در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

اطلاعات این مرجع به صورت بنیادی و از زبان‌های دیگری چون: عربی، انگلیسی، اردو، فارسی، فرانسه و آلمانی جمع‌آوری گرديده و در این مجموعه معرفی شده است.

«دائره المعارف الکترونیکی روایات مهدویت» رونمایی شد

نرم‌افزار «دائره ‌المعارف الكترونيكی روايات مهدويت» به همت مركز تخصصی مهدويت و بنياد فرهنگی حضرت موعود(عج) ارائه شد. اين نرم‌افزار برای استفاده پژوهشگران دينی توليد شد كه از جمله اهداف آن دسترسی و ارائه اطلاعات روايی به پژوهشگران در كمترين زمان است.

كاربر با مراجعه به پايگاه mahdi313.net  www.mahdiمی‌تواند از طريق مدخل‌ها و كليدواژه‌ها به متن روايت دسترسی پيدا كند و نشانی دقیق روایت را بیابد.

بررسی راويان حديث، اسناد حديث، لغات مشكل و اصطلاحات حديث، از مطالب ارائه شده در فاز دوم پروژه است كه اكنون در حال فرآوری است و در آينده‌ای نزديك روی پايگاه قرار می‌گيرد.

نرم‌افزار موضوعی قرآن كريم رونمايی شد

رونمايی از نرم‌افزار موضوعی قرآن كريم با عنوان «دانشنامه جامع موضوعی معارف قرآن(1)» تهيه شده در مركز فرهنگ و معارف قرآن برگزار شد.

اين نرم‌افزار اولين نرم‌افزار موضوعی كل قرآن كريم است و برای اولين‌بار است كه از ابتدا تا انتهای قرآن، موضوعات آن آيه به آيه بررسی شده و بُعد ديگری از اعجاز قرآنی را به نمايش گذاشته است.

بخش تفسير موضوعی اين محصول شامل فراهم‌سازی زمينه برای تفسير موضوعی قرآن، ارائه نمايه‌های الفبايی موضوعی آيات قرآن، ارائه 3014 موضوع اصلی قرآنی كه هر كدام تعدادی زير مجموعه دارد و نيز ارائه 130245 موضوع فرعی قرآن است.

در این نرم‌افزار متن كامل تفسير راهنما به همراه امكان استفاده از سوره انتخابی و موضوعات هر آيه و همچنين برداشت‌هايی از آيه نيز قابل دسترسی است ارائه چهار ترجمه قرآن و بيش از 65000 برداشت تفسيری و نكته‌برداری از آيات قرآن كريم، از ديگر امكانات اين محصول است.

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: چهارشنبه, 25 آذر 1388
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 60
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 28
بازدید 11334 بار
شما اينجا هستيد:خانه آرشیو فصلنامه شماره 28 (پائیز 1388) تازه‌های اطلاع‌رسانی اسلامی 28