آموزش 37

پنج شنبه, 25 اسفند 1390 ساعت 15:11
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

چگونگي ساخت رمز عبور تصویری در «ویندوز 8»

یکی از قابلیت‌های جدید و بسیار جالبی که شرکت «مایکروسافت» در «ویندوز 8» قرار داده، ورود به محیط ویندوز و حساب کاربری خود با استفاده از یک رمز عبور تصویری است؛ بدین صورت که می‌توانید به دلخواه خود یک تصویر انتخاب کنید. سپس با استفاده از ماوس (و یا انگشت در مانیتورهای تاوچ) نقاط یا خطوط فرضی راست و یا دایره‌واری را روی تصویر رسم کنید. با ذخیره این رمز عبور تصویری، از این پس به هنگام ورود به حساب کاربری، تصویری که انتخاب کرده بودید، نمایش داده می‌شود و شما باید خطوط فرضی را که قبلاً رسم کرده بودید، مجدد رسم کنید تا بتوانید وارد محیط ویندوز شوید؛ به عنوان مثال، اگر چهره یک انسان را به عنوان تصویر انتخاب کنید، کشیدن یک خط راست روی لب و کشیدن دایره دور چشم‌ها می‌تواند رمز عبور شما باشد.

 برای این کار، از صفحه اصلی نمایه Metro، بر روی Control Panel کلیک کنید. در محیط Control Panel، به قسمت Users  رفته و بر روی Create a Picture Password کلیک کنید. رمز عبوری را که برای حساب کاربری خود تعیین کرده‌اید، تایپ نمایید. اطمینان پیدا کنید كه حتماً برای حساب کاربری خود قبلاً رمز عبوری تعیین نموده باشید؛ چرا که در غیر این صورت، امکان ساخت رمز عبور تصویری وجود ندارد. در صفحه بعد، روی Choose picture کلیک کنید. تصویری را به دلخواه خود انتخاب نمایید و بر دکمه Open کلیک کنید. سپس روی Use this picture کلیک نمایید. اکنون می‌توانید در سه مرحله، خط یا نقطه فرضی مورد نظر خود را روی قسمتی از عکس که مد نظرتان است، رسم نمایید. با هر بار رسم خط یا نقطه، به طور خودکار وارد مرحله بعد می‌شوید. این کار را در نهایت باید یک‌بار دیگر برای تأیید این رمز عبور تصویری انجام دهید. در پایان، روی دکمه OK کلیک کنید. حالا اگر قصد ورود مجدد به حساب کاربری خود را داشته باشید، باید این رمز عبور تصویری را وارد کنید.

منبع: ترفندستان.

مخفی کردن روبان جدید «ویندوز 8»

یکی از قابلیت‌های جدیدی که در «ویندوز 8» به چشم می‌خورد، وجود یک روبان در محیط «ویندوز اکسپلورر» است؛ مشابه آن چیزی که در نسخه‌های جدید «مایکروسافت آفیس» به چشم می‌خورد. روبان (Ribbon)، نوار ابزار بزرگی است که دکمه‌های مختلف کاربردی درون آن گنجانده شده است. هر چند این روبان، انجام بسیاری از کارها را ساده می‌کند، اما در عین حال، فضای بسياري از پنجره‌ها را نیز اشغال می‌کند. در نتیجه، اگر به این روبان بزرگ علاقه‌ای ندارید و دوست دارید محیط «ویندوز اکسپلورر»، همانند «ویندوز 7» باشد، با استفاده از این ترفند می‌توانید آن را به طور پیش‌فرض مخفی کنید و در زمان نیاز مجدد، آن را بازگردانید؛ بدین منظور، ابتدا روی دکمه Start کلیک کرده و عبارت gpedit.msc را وارد نموده و Enter بزنید. در پنجره Local Group Policy Editor از پنل سمت چپ مسیر زیر را طی کنید:

Computer Configuration –> Administrative Templates –> Windows Components –> Windows Explorer

اکنون از قسمت سمت راست پنجره، بر روی Start Windows Explorer with Ribbon minimized دوبار کلیک کنید. در پنجره باز شده، گزینه Enabled را به حالت انتخاب درآورده و روی دکمه OK کلیک کنید. اکنون در صورت باز کردن یک پنجره در محیط «ویندوز اکسپلورر»، اثری از روبان نخواهد بود. با کلیک بر فلش کوچکی که در سمت راست و بالای پنجره به چشم می‌خورد، می‌توانید مجدد روبان را بازگردانی کنید. برای این‌که همه چیز به حالت ابتدایی بازگردد نیز در مسیر طی شده، باید گزینه Disabled را انتخاب نمایید.

منبع: ترفندستان.

شيوه ساخت یک کانکشن پرتابل در محیط ویندوز

هنگامی که کانکشن را توسط ویندوز می‌‌سازید، کانکشن در قسمت Network Connections قابل دسترسی است. حال فرض کنید می‌‌خواهید این کانکشن را کپی کرده و در رايانه دیگر استفاده کنید. چنین چیزی امکان‌‌پذیر نخواهد بود. چاره این کار، ساخت یک کانکشن پرتابل (Portable) یا قابل‌‌حمل است؛ به طوری که بتوان آن را کپی کرد و در هر محلی استفاده نمود.

برای این کار، پیش از هر کاری باید اطمینان پیدا کنید كه قابلیت نمایش پسوند فایل‌‌ها در محیط ویندوز فعال است؛ بدین منظور، از منوی Start به Control Panel بروید. سپس وارد Folder Options شده و در پنجره بازشده به تب View بروید. اکنون اطمینان پیدا کنید گزینه Hide extensions for known file types تیک نخورده باشد. اگر این گزینه تیک خورده بود، تیک آن را بردارید و روی OK کلیک کنید. حال در محیط دسکتاپ یا هر محل دیگری، بر روی فضای خالی از صفحه راست‌کلیک کرده و New > Text Document را انتخاب کنید. برای آن، یک نام دلخواه انتخاب کنید و پسوند آن را به pbk تغییر دهید (به عنوان مثال: Connection.pbk). اکنون این فایل تازه ساخته‌شده را اجرا کنید. خواهید دید که پیغامی ظاهر می‌شود که باید روی دکمه OK کنید. پنجره جدیدی ظاهر خواهد شد. از این‌جا به بعد، شيوه کار کاملاً مشابه ساخت یک کانکشن جدید در ویندوز است. کافی است شبکه‌ای را که قصد اتصال به آن را دارید، انتخاب کنید و مراحل کار را طی کنید. دقت داشته باشید به دلایل امنیتی در صورتی که کانکشن را به یک ویندوز دیگر کپی مي‌کنید، Username و Password کانکشن، بازیابی نخواهد شد.

منبع: ترفندستان.

سه راه برای حل مشکلات آفیس 2010

مجموعه نرم‌افزاری «مایکروسافت آفیس 2010»، نسبت به نسخه‌های قبلی خود پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته است. یکی از این پیشرفت‌ها، قابلیت‌های مختلفی است که برای حل مشکلات عمومی در نظر گرفته شده است؛ به طوری که خودتان می‌توانید به‌سادگی مشکلاتی را که در برنامه‌های آفیس رخ می‌دهد، حل کنید. در این ترفند قصد داریم به معرفی سه راه‌حل عمومی برای حل مشکلات آفیس 2010 بپردازیم.

  1. Safe Mode (حالت امن): قابلیت جدیدی که در آفیس 2010 به چشم می‌خورد، قابلیت Safe Mode است. در صورتی که در این حالت وارد یکی از محصولات آفیس شوید، افزونه‌های اضافی نصب‌شده روی نرم‌افزار، همراه برنامه اجرا نخواهد شد. بسیاری از مشکلات آفیس نظیر اجرا نشدن برنامه به دلیل مشکلات افزونه‌ها است. بدین منظور، کافی است کلید Ctrl را از روی کیبورد نگه داشته و سپس نرم‌افزار را اجرا کنید. پیغامی ظاهر می‌شود که باید روی Yes کلیک کنید. سپس برنامه در حالت Safe Mode اجرا می‌شود.
  2. غیر فعال کردن ماکروها: فایل‌های آفیس امکان ذخیره ماکرو (Macro) را در داخل خود دارند. ماكرو، مجموعه‌ای از فرمان‌ها، كلیدها و یا کلیک‌های ماوس است كه موجب سهولت در انجام کارهای تکراری می‌گردد. برای اجرای یک فایل بدون پردازش ماکروی درون آن، کافی است کلید Shift را گرفته و فایل مورد نظر را اجرا کنید.
  3. تعمیر رجیستری ویندوز: آفیس برای ذخیره بسیاری از قسمت‌های خود، از رجیستری ویندوز استفاده می‌کند. گاهی ممکن است آسیب دیدن اطلاعات مربوط به آفیس در رجیستری، موجب اختلال در عملکرد نرم‌افزارهای آفیس شود. برای تعمیر رجیستری ویندوز شامل اطلاعات مربوط به آفیس، بر روی منوی Start کلیک کرده و عبارت winword/r را وارد نموده و Enter بزنید (در ویندوز XP باید این کار را در محیط Run انجام دهید). پس از چند لحظه، پنجره‌ای نمایان خواهد شد که میزان عملیات انجام‌شده برای تعمیر برنامه را مشخص خواهد کرد. این کار ممکن است چند دقیقه طول بکشد.

منبع: ترفندستان.

پوشه به‌جاي درايو

این روش در ویندوز 7 و درایوهای دارای فرمت NTFS قابل استفاده است.

همان‌طور كه می‌دانید با تقسیم‌بندی (پارتیشن‌بندی) هارد‌دیسك، فضای هارد‌دیسك رایانه شما به قطعاتی كوچك‌تر تقسیم می‌شود كه هر یك از این قطعات كوچك در بسیاری از رایانه‌ها به ‌صورت درایوهای مجزا در سیستم‌عامل قابل استفاده‌اند. كاربران با توجه به نیاز و سلیقه خود ممكن است هارد‌دیسك را به یك یا حتی 10 درایو مختلف تقسیم‌بندی كنند؛ اما برخی دیگر از كاربران نیز ترجیح می‌دهند به‌ دلایل مختلف اعم از شلوغ نشدن صفحه My Computer، تقسیم‌بندی چنداني روی هارد‌دیسك رایانه اعمال نكنند.

قصد داریم روشی را به شما آموزش دهیم كه با استفاده از آن می‌توانید تقسیم‌بندی‌های هارد‌دیسك را به هر تعداد كه مایل باشید انجام دهید؛ اما نتیجه این تقسیم‌بندی‌ها به ‌صورت درایوهای مجزا در صفحه My Computer ظاهر نشده و میانبری از تمام آن‌ها در یك یا چند پوشه مجزا در یكی از درایوهای شما قرار گیرد؛ به‌ عبارت دیگر، با استفاده از این روش فایل‌های شما در درایوهای مجزا ذخیره خواهد شد؛ اما برای دسترسی به هر درایو ‌باید همچون دسترسی به فایل‌های داخل یك پوشه، به پوشه مربوط به آن درایو كه میانبری از آن در یك درایو دیگر است، مراجعه كنید.

برای انجام این كار، ‌باید به روش زیر عمل كنید:

  1. ابتدا به هر روش و با استفاده از هر برنامه‌ای كه به آن تسلط دارید، هارد‌دیسك رایانه را به درایوهای مورد نظرتان تقسیم‌بندی كنید. چنانچه هارد‌دیسك رایانه قبلاً پارتیشن‌بندی شده است، از این مرحله صرف ‌نظر كنید.
  2. در ویندوز 7، روی آیكون My Computer كلیك راست كرده و گزینه Manage را انتخاب كنید. سپس در پنجره به ‌نمایش درآمده از ستون سمت چپ، گزینه Disk Management را انتخاب كنید. می‌توانید در بخش جستجوی منوی استارت نیز عبارت diskmgmt.msc را وارد كرده و كلید اینتر را فشار دهید.
  3. در پنجره Disk Management، فهرستی از درایوهای موجود را مشاهده می‌كنید. برای اعمال تغییرات روی درایو یا درایوهای مورد نظر و تبدیل آن‌ها به یك درایو قابل دسترسی از یك پوشه، باید درایو مورد نظر را انتخاب كرده، سپس با كلیك راست روی آن، گزینه Change Drive letter and Path را انتخاب كنید.
  4. در پنجره به نمایش درآمده، برچسب عنوان فعلی درایو را انتخاب كرده و با كلیك روی دكمه Remove آن را حذف كنید. ممكن است برای حذف عنوان درایو، به راه‌اندازی مجدد ویندوز نياز پيدا كنيد.
  5. پس از حذف برچسب عنوان درایو، مجدد به صفحه مدیریت درایوها بازخواهید گشت. در این مرحله، یك‌بار دیگر عملیات كلیك راست روی نام درایو مربوط و انتخاب گزینه Change Drive letter and Path را تكرار كنید.
  6. حالا روی گزینه Add كلیك كرده و در پنجره به ‌نمایش درآمده، گزینه Mount in the following empty NTFS folder را انتخاب كنید.
  7. روی دكمه Browse كلیك كرده و یك پوشه در یكی از درایوهای مورد نظرتان را به‌عنوان پوشه میانبر برای دسترسی به اطلاعات ذخیره‌شده در این درایو مشخص كنید.
  8. در نهایت، پنجره‌های فعال را با انتخاب گزینه OK ببندید.
  9. حالا می‌توانید به پوشه مشخص‌شده در مرحله 7 مراجعه كنید تا به محتوای ذخیره‌شده در درایو مورد  نظرتان دسترسی یابید.  ذكر این نكته ضروری است كه درایو انتخاب‌شده شما از فهرست درایوهای به‌ نمایش درآمده در My Computer حذف شده و دسترسی به آن فقط توسط میانبر آن در محل جدید امكان‌پذیر خواهد بود.

منبع: www.jamejamonline.ir

محو كردن محرمانه‌ها

يكي از قديمي‌ و معروف‌ترين نرم‌افزارهاي تهيه فيلم از صفحه‌نمايش، نـــــرم‌افزار قدرتمند Camtasia Studio است. اين نرم‌افزار شما را قادر مي‌سازد تا از صفحه‌نمايش رايانه فيلم تهيه كنيد و با استفاده از آن‌ها به سادگي ويدئوهاي آموزشي بسازيد. يكي از نكات قابل توجه در تهيه فيلم‌هاي آموزشي، محو كردن اطلاعات محرمانه همچون شماره ثبت نرم‌افزارهاي خريداري‌شده، شماره تلفن واردشده در فرم‌ها و... است.

چنانچه شما نيز از كاربران نرم‌افزار قدرتمند Camtasia Studio هستيد و قصد داريد اين اطلاعات محرمانه را بدون نياز به برنامه‌هاي گرافيك و با استفاده از نرم‌افزار Camtasia Studio پنهان كنيد، مي‌توانيد به روش زير عمل كنيد:

  1. ابتدا ويدئوي آموزشي مورد نظرتان را تهيه نماييد و سپس آن را در برنامه فراخواني كنيد.
  2. در نرم‌افزار Camtasia از نوار ابزار برنامه روي Callouts كليك كنيد.
  3. از ميان موضوعات قابل انتخاب در فهرست به‌ نمايش درآمده، گزينه Blur Callout را انتخاب كرده و دوبار روي آن كليك كنيد تا به نوار زمان ويدئوي شما اضافه شود.
  4. در اين مرحله مشاهده مي‌كنيد يك كادر مستطيل شكل محوكننده در ويدئوي شما اضافه مي‌شود. مي‌توانيد اندازه اين كادر را تغيير دهيد و آن را روي هر موضوعي كه تمايل داريد، بكشيد.
  5. در نهايت، با كشيدن لبه خط اختصاص‌يافته به اين كادر محوكننده در نوار زمان، مي‌توانيد مدت زمان شروع و پايان نمايش آن را در ويدئو مشخص كنيد.

توجه: براي افزايش شدت محوكنندگي اين كادر مي‌توانيد از منوي Effects گزينه Blur را انتخاب نموده، سپس روي More كليك كنيد.

منبع: www.jamejamonline.ir

تغيير سايز همگاني

ثبت لحظه‌هاي شاد كنار اعضاي خانواده، مسافرت رفتن، شگفتي‌هاي طبيعت، لحظه‌هاي خاطره‌انگيز و... سوژه‌هايي هستند كه بهانه‌اي براي عكاسي شما مي‌شوند.

پس از تهیه عکس از منظره‌ای، ذخيره كردن آن‌ها روي هاردديسك يا اشتراك‌گذاري آن‌ها با دوستان‌تان مشكلات مخصوص به خودش را دارد كه يكي از اين مشكلات، تغيير اندازه عكس‌ها است. اگر بخواهيد اين كار را انجام دهيد، يا بايد زمان بسياري براي تغيير اندازه يكايك تصاوير صرف كنيد يا از نرم‌افزارهاي جانبي مخصوص اين كار استفاده كنيد. اما اگر نرم‌افزار فتوشاپ را روي سيستم عامل خود نصب كرده باشيد، هيچ يك اين مشكلات را نخواهيد داشت؛ چرا كه در نسخه‌هاي جديد فتوشاپ (CS4 و CS5) اين امكان وجود دارد كه با يك كليك ماوس، مجموعه‌اي از تصاوير را تغيير اندازه دهيد و آن‌ها را با كيفيت مورد نظرتان در اندازه دلخواه ذخيره كنيد.

براي انجام اين كار، بايد به روش زير عمل كنيد:

  1. ابتدا نرم‌افزار فتوشاپ را اجرا كنيد.
  2. از منوي فايل، گزينه Script را انتخاب كرده، سپس روي Image processor كليك كنيد.
  3. پنجره به ‌نمايش درآمده در اين قسمت، شامل 4 بخش اصلي است. در بخش اول، با انتخاب گزينه Select Folder، پوشه مشتمل بر تصاوير اوليه خود را مشخص كنيد.
  4. در بــــــخش دوم، بــــــا انتخـــــاب گزينه Save in Same Location مشخص مي‌كنيد كه تصاوير تغيير اندازه داده شده در پوشه فايل‌هاي اوليه ذخيره شوند.
  5. در بخش سوم، با انتخاب گزينه Save as JPEG يا ديگر گزينه‌هاي موجود، فرمت فايل‌ها پس از تغيير اندازه را مشخص مي‌كنيد و با فعال كردن گزينه Resize to Fit نيز اندازه دلخواه را براي تصاوير مشخص كنيد.
  6. در كادر Quality مربوط به گزينه Save as JPEG نيز كيفيت تصاوير تبديل‌شده را با يكي از اعداد يك تا 12 مشخص كرده و در نهايت، با انتخاب گزينه Run، عمليات تغيير اندازه و فرمت را آغاز كنيد.

نكته1: فايل‌هاي نهايي در يك پوشه جديد در محل فايل‌هاي اوليه قرار خواهند گرفت.
نكته2: با استفاده از اين قابليت مي‌توانيد يك كاراكتر خاص را نيز روي تصاوير مورد نظرتان به‌ صورت همگاني اجرا كنيد.

افزودن حالت امن به منوي بوت

اگر ویندوز 8 را روی رایانه خود نصب کرده باشید و به مشکلی برخورد کنید، ممکن است نیاز داشته باشید تا این مشکل را در محیط safe mode  (حالت امن) رفع کنید.
اگر همچون گذشته از کلید f8 برای ورود به این بخش استفاده کرده باشید، متوجه خواهید شد که این کلید در ویندوز 8 راه حل مشکل شما نخواهد بود. به عنوان یک پاسخ سریع برای استفاده از این قابلیت پیشنهاد می‌کنیم: کلیدهای  shift + f8را امتحان کنید. خواهید دید که منوی همیشگی مدیریت بوت در اختیار شما قرار می‌گیرد و می‌توانید ورود به حالت امن را انتخاب کنید.

اما چنانچه قصد دارید کمی حرفه‌ای‌تر روی پنجره بوت ویندوز مدیریت داشته باشید و گزینه ورود به حالت امن را به صفحه بوت اضافه کنید، می‌توانید به روش زیر عمل کنید:

  1. ابتدا دسکتاپ را از مترو انتخاب کنید و پس از ورود به دسکتاپ، روی آیکون استارت کلیک کرده و گزینه search را انتخاب کنید.
  2. از فهرست سمت راست گزینه apps را انتخاب و در کادر جستجو عبارت cmd را وارد کنید. همان طور که مشاهده می‌کنید، همزمان با تایپ عبارت مربوط، آیکون ابزار cmd در سمت چپ به نمایش در می‌آید.
  3. از فهرست نتایج، روی cmd.exe کلیک راست کنید و پس از نمایش علامت چک‌مارک در کنار آن از پایین صفحه، سمت راست روی گزینه advanced کلیک کنید.
  4. با انتخاب گزینه run as administrator این ابزار را با مجوز دسترسی مدیر سیستم اجرا کنید. چنانچه پنجره کنترل حساب کاربر به نمایش درآمد، گزینه yes را انتخاب کنید.
  5. پس از اجرای cmd، فرمان زیر را در آن وارد کنید و کلید اینتر را فشار دهید: bcdedit/enum/v
  6. پس از اجرای فرمان فوق، عبارت زیر را در خط فرمان وارد کرده و یک فاصله خالی(space)  نیز پس از آن اضافه کنید؛ اما کلید اینتر را فشار ندهید. bcdedit/copy
  7. در مرحله 6 تنها بخشی از کد را وارد کردیم. برای وارد کردن ادامه کد باید از فهرست اطلاعات موجود، گزینه identifier را در بخش windows boot loader که عبارت مقابل گزینه description در آن windows developer preview  است را پیدا کنید و سپس با کلیک راست در بخشی از پنجره cmd، گزينه mark را انتخاب کنید.
  8. متن نوشته‌شده در مقابل عبارت identifier را به طور کامل همراه با علامات قلاب به حالت انتخاب درآورده و کلید اینتر را فشار دهید.
  9. مجدد روی صفحه کلیک راست کرده و این بار گزینه paste را انتخاب کنید.
  10. در ادامه، باید مجدداً یک فاصله خالی به انتهای فرمان مرحله 9 اضافه کرده و عبارت زیر را نیز به آن اضافه کنید تا فرمان کامل شود: d windows 8 developer preview (safe mode)/
  11. پس از تکمیل فرمان در مرحله 10، با فشردن کلید اینتر فرمان را اجرا کنید و پنجره cmd را ببندید.
  12. همان گونه که با طی مراحل 1 تا 4، ابزار cmd را اجرا کردید، با نوشتن عبارت msconfig در کادر جستجو، ابزار msconfig.exe  را نیز اجرا کنید.
  13. به تب boot مراجعه کرده و از فهرست موجود، گزینه (windows 8 developer preview (safe mode را انتخاب کنید.
  14. علامت چک‌مارک کنار عبارت safe boot را نیز فعال کرده و گزینه minimal را از گزینه‌های موجود در آن انتخاب کنید.
  15. با انتخاب گزینه ok، تغییرات ذخیره می‌شود و ویندوز با نمایش پنجره‌ای از شما می‌پرسد که مایل به راه‌اندازی مجدد ویندوز هستید یا خیر؟ در صورت دریافت پاسخ موافق، ویندوز راه‌اندازی مجدد شده و به طور خودکار، در حالت امن بوت می‌شود.

زندگی جدید با refresh

کاهش سرعت و بروز مشکلات، از جمله مواردی است که موجب می‌شود نسبت به نصب مجدد ویندوز اقدام کنید. انجام این کار نیز موجب از دست رفتن اطلاعات و نرم‌افزارهای شما خواهد شد. ابزار refresh در ویندوز 8 به شما این امکان را می‌دهد تا این مشکلات را با چند کلیک ساده رفع کنید؛ به طوری که پس از استفاده از این ابزار، تنظیمات ویندوز به حالت اولیه خود بازخواهد گشت، تنظیمات شخصی‌سازی شده و فایل‌ها و اطلاعات شما به همان شکل در ویندوز باقی خواهد ماند و تمام برنامه‌هایی که از فروشگاه ویندوز روی آن نصب شده است، به همان شکل سفید می‌ماند؛ اما نرم افزارهایی که توسط شما و از روش‌های دیگری نصب شده باشد، از روی رایانه حذف می‌شود. به این ترتیب، زندگی دوباره‌ای به رایانه شما هدیه داده می‌شود که در مدت زمانی بسیار کوتاه و بدون نیاز به فرمت کردن و نصب مجدد ویندوز حاصل شده است.

استفاده از این قابلیت به شرح زیر است:

  1. ابتدا control panel را فراخوانی کنید.
  2. به بخش general بروید.
  3. از صفحه سمت راست، در پایین صفحه روی گزینه get started در بخش refresh your pc... کلیک کنید.
  4. در اين مرحله، پنجره‌ای شامل فهرست تغییراتی که پس از انجام عملیات refresh به وجود می‌آید، به شما نشان داده می‌شود. با کلیک روی گزینه next عملیات را ادامه دهید.
  5. در این مرحله، به شما اطلاع داده می‌شود که این عملیات به چند دقیقه زمان نیاز دارد و رایانه شما نیز طی انجام این کار، مجدداً راه‌اندازی می‌شود. چنانچه با ادامه عملیات موافق هستید، گزینه refresh را فشار دهید و منتظر بمانید تا عملیات refresh به پایان برسد.

نصب مجدد بدون فرمت

قابلیت مفیدی که ویندوز 8 به آن مجهز شده است، reset نام دارد. با استفاده از این قابلیت تمام اطلاعات ذخیره‌شده توسط شما از روی درایو مورد نظر حذف می‌شود و تمام تنظیمات سیستم عامل نیز به حالت اولیه خود بازمی‌گردد؛ به عبارت دیگر، استفاده از این قابلیت همچون نصب مجدد ویندوز، اما در زمان کوتاه‌تر و به روش ساده‌تر است.

استفاده از این قابلیت، به صورت زیر امکان‌پذیر است:

  1. به بخش general از کنترل پانل بروید.
  2. روی گزینه get started در بخش reset your pc... کلیک کنید.
  3. در اولین مرحله با کلیک روی گزینه next فرآیند بازنشانی ویندوز را ادامه دهید.
  4. در این مرحله می‌توانید مشخص کنید که اطلاعات ذخیره‌شده در کدام‌یک از درایوهای هارد دیسک حذف شوند (تمام درایوها، بخشی از درایوها یا فقط درایو حاوی ویندوز).
  5. در نهایت نیز با کلیک روی گزینه reset رایانه شما عملیات بازنشانی ویندوز را آغاز کرده و پس از اجرای مجدد ویندوز، مشاهده می‌کنید که همه چیز مثل روز اول شده است و برای ورود به ویندوز نیز باید یک نام کاربری جدید در آن ایجاد کنید.

غير فعال كردن تب‌هاي مزاحم در فايرفاكس

یکی از مشکلاتی که وب‌گردهای حرفه‌ای با آن مواجه‌اند، باز شدن صفحات فعال پس از آخرین اجرای مرورگر است. همان طور که می‌دانید، در مرورگرهای جدید این امکان وجود دارد که چنانچه شما تب‌های فعالی را روی مرورگر باز بگذارید و مرورگر را ببندید، در اجرای بعدی مرورگر، این تب‌ها به طور خودکار باز شده و امکان وب‌گردی در همان سایت‌ها را در اختیار شما قرار دهند؛ اما این قابلیت زمانی که تب‌های بسیاری در مرورگر باز مانده باشد، مشكل‌آفرين خواهد شد؛ چرا که در اغلب موارد باز شدن یکباره تمام تب‌ها، موجب هنگ کردن مرورگر و در مواردی نیز به هنگ کردن سیستم‌عامل می‌انجامد. اگر شما هم با این مشکل مواجه‌اید و به دنبال ر‌هايي از آن هستید، باید روش زیر را در مرورگر فایرفاکس به کار بگیرید:

  1. ابتدا مرورگر فایرفاکس را اجرا کنید.
  2. روی گزینه firefox کلیک کنید و از گزینه‌های به نمایش درآمده، به بخش options مراجعه کنید.
  3. به تب general مراجعه کرده و در تنظیمات مقابل عبارت  when firefox starts، گزینه show my windows and tabs from last time  را انتخاب کنید.
  4. برای جلوگیری از باز شدن همزمان تمام تب‌های باز، از آخرین اجرای مرورگر نیز علامت چک‌مارک کنار عبارت don't load tabs until selected  در زیرگزینه انتخاب‌شده در مرحله 3 را نیز فعال کرده و با انتخاب گزینه ok تغییرات را تأیید کنید.
  5. از حالا به بعد، تب‌های بازمانده در مرورگر تا زمانی که آن‌ها را انتخاب نکنید، فراخوانی نمی‌شوند و اگر صد تب باز مانده نیز در مرورگر شما وجود داشته باشد، اجرای مرورگر موجب هنگ کردن رایانه نخواهد شد.

هشدار: به منظور پیشگیری از مشکلات احتمالی، پیش از اجرای این روش، از اطلاعات هارد دیسک خود یک نسخه پشتیبان تهیه کنید.

منبع: جام جم آنلاین.

سرعت كار در ويندوز 7 را افزايش دهيد

با اين‌که واسط کاربر ويندوز7 در مقايسه با ويندوزهای قبلی پيشرفت چشمگيری داشته و کاربرپسند است، ولی هنوز هم نکته‌هایی وجود دارند که می‌توان با بهره‌گيری از آن‌ها اين ويندوز را سفارشی‌تر و تجربه استفاده از آن را لذت‌بخش‌تر کرد.

  1. برنامه‌ها را سريع‌تر و ساده‌تر باز کنيد: اگر می‌خواهيد بی‌آن‌که دست‌هايتان را از روی صفحه‌کليد برداريد، برنامه‌ای را در ويندوز7 به اجرا درآوريد، کافی است کليد Windows را زده و اولين حروف از نام برنامه مورد نظر را تايپ کنيد (برای مثال it به جای( iTunes  و سپس کليد Enter را بزنيد. همچنين می‌توانيد با فشردن دو کليد Windows و 1، اولين برنامه چيده شده در نوار وظايف (Taskbar) را به اجرا درآوريد. با فشردن کليدهای Windows و 2، دومين برنامه اجرا می‌شود و به همين ترتيب، برنامه‌هاي ديگر قابل اجرا شدن هستند.
  2. تنظيمات Windows AutoPlay را تغيير دهيد: به کنترل پنل و سپس AutoPlay برويد تا در آن‌جا به دلخواه خود تعيين کنيد که وقتی يک سی‌دی يا دی‌وی‌دی را وارد درايو می‌کنيد يا يک دوربين يا اسمارت‌فون را به رايانه متصل می‌کنيد، چطور عمل کنند.
  3. بخش مديريت خودکار پنجره‌ها را غيرفعال کنيد: می‌توانيد با خاموش کردن قابليت مديريت خودکار پنجره‌ها، تغيير اندازه آن‌ها را ساده‌تر کنيد. به کنترل پنل و سپس Ease of Access Center رفته و بعد روی Make the mouse easier کليک کنيد. در آن‌جا تيک گزينه Prevent windows from being automatically arranged when moved to the edge of the screen  را برداريد و OK را بزنيد.
  4. پسوند فايل‌ها را در ويندوز اکسپلورر نمايش دهيد: در سيستم‌عامل‌های جديد، ويندوز اکسپلورر پسوندها را در حالت پيش‌فرض پنهان می‌کند؛ ولی می‌توانيد برای نمايش آن‌ها چنين عمل کنيد: همزمان دو کليد Windows و E را فشار دهيد تا برنامه ويندوز اکسپلورر باز شود. روی Organize و بعد Folder and search options کليک کنيد و تب View را انتخاب كنيد. تيک  گزينه Hide extension for known file types را برداريد.

چگونه با مدياسنتر ويندوز 7 كار كنيم؟

می‌دانیم كه WMC امكان پخش تلويزيون‌هاي اينترنتي را دارد كه شايد با توجه به سرعت‌هاي اينترنت موجود، نتوان از آن استفاده كرد. اما قابليت‌هاي مختلف اين نرم‌افزار در يكپارچه‌سازي و تجميع ابزارهاي مورد ‌نياز، گالري‌هاي فيلم، صوت و تصوير، امكان پخش شبكه‌هاي تلويزيوني دريافتي از طريق كارت TV و... و در نهايت، ايجاد يك سينماي خانگي با قابليت به اشتراگ‌گذاري فايل‌هاي مولتي‌مديا و مديريت ساده آن‌ها، باعث ترغيب كاربران به استفاده از آن مي‌شود.

پس از راه‌اندازي مدياسنتر و گذر از مراحل Setup، به منوي اصلي هدايت خواهيد شد كه در آن، قسمت‌هاي مختلفي از جمله: Extras، Pictures+Videos  و Music وجود دارد.

اولين گزينه، Extras است. با قرار گرفتن روي اين گزينه، زيرمجموعه‌هاي آن را مشاهده خواهيد كرد. در اين‌جا تنها قسمت Extra Library  براي ما كاربرد خواهد داشت كه در آن مي‌توان نرم‌افزارها و بازي‌هاي مورد علاقه را در كنار هم قرار داد.  اگر از جمله كاربران جدي مدياسنتر هستيد و مي‌خواهيد اين كار را انجام دهيد، بايد Shortcut نرم‌افزارهاي دلخواهتان را در مسير زير قرار دهيد و مدياسنتر را مجددا راه‌اندازي كنيد:

C:UsersYOUR USERNAMEAppDataRoamingMedia Center Programs

گزينه‌ دوم در منوي استارت مدياسنتر، Pictures+Videos  است كه در زيرمجموعه‌ آن، سه گزينه:  Picture Library، Play Favorites  و Video Library را خواهيد داشت. روي Picture Library كليك كنيد تا تصاوير موجود در «Library»هاي ويندوز را ببينيد. در اين‌جا نيز مي‌توانيد با كليك راست روي يكي از تصاوير و انتخاب گزينه‌ Manage Library ، اقدام به اضافه كردن فولدر يا حذف آن كنيد.

انتخاب گزينه‌ Play favorites از زيرمجموعه‌ منويPictures+Videos ، صرفاً نمايش جالبي از گالري تصاوير را برايتان فراهم خواهد كرد.

گزينه‌هاي موجود در قسمت Video Library و عملكرد آن‌ها، مشابه قسمت‌هاي ديگر است؛ اما در اين‌جا مي‌توانيد با كليك راست روي «Video»ها يا فولدرهاي شامل فايل‌هاي تصويري و انتخاب گزينه  Burn a CD/DVD، مستقيماً يك CD يا DVD  فيلم ايجاد كنيد.

گزينه‌ بعدي منوي استارت مدياسنتر، Music است. تمامي آلبوم‌هاي موجود در Music Library ويندوز را مي‌توانيد در اين قسمت مشاهده نموده و به‌سادگي مديريت و از آن‌ها استفاده كنيد. روي هر كدام از آلبوم‌ها كليك كنيد تا آهنگ‌هاي موجود در آن برايتان فهرست شود.

از زيرمجموعه‌هاي قسمت Movies منوي استارت، گزينه‌ Play DVD است كه از طريق آن مي‌توانيد به پخش «DVD»هاي  فيلم اقدام كنيد.

اگر كارت TV مناسب روي سيستم‌تان نصب باشد، در قسمت TV از منوي استارت مدياسنتر، مي‌توانيد تنظيمات مربوط به دريافت شبكه‌هاي تلويزيوني را انجام دهيد. پيشنهاد مي‌شود كارت TV كه در نظر مي‌گيريد، امكان دريافت ديجيتال را داشته باشد تا تعداد شبكه‌هاي دريافتي‌تان بيشتر شود. در صورت استفاده از لينك پرسرعت اينترنت، مي‌توانيد به پخش ويدئوهاي آنلاين يا Internet TV  اقدام كنيد كه پس از نصب خودكار افزونه‌ مربوط، امكان آن فراهم خواهد شد.

گزينه‌ Sport موجود در استارت منوي مدياسنتر، امكان مشاهده اطلاعات و نتايج ليگ‌هاي برخي رشته‌هاي ورزشي از جمله NBA  و... را برايتان فراهم مي‌كند.

اما گزينه‌ آخر منوي استارت،Tasks  است. در اين قسمت، امكانات متنوعي از جمله: رايت «CD/DVD»هاي مولتي‌مديا، Sync فايل‌هاي موجود با دستگاه‌هاي جانبي پلير، اضافه كردن Extender براي پخش تصاوير و... را خواهيد داشت.

منبع: www.hack 7mc.com

فرصت دوباره در جي‌ميل

در مواردی مانند: ارسال ايميل يك شركت به شركت ديگر، ارسال نامه محرمانه به مخاطبان متفرقه و... سرويس‌هاي ايميل همچون: ياهو، هات‌ميل و... پس از ارسال ايميل، هيچ گزينه‌اي را براي جلوگيري از ارسال به‌ عنوان فرصتي دوباره براي تصميم‌گيري در اختيار شما قرار نمي‌دهند و به ‌محض دريافت دستور ارسال از طرف شما، ايميل را ارسال مي‌كنند؛ اما كاربران جي‌ميل مي‌توانند با فعال‌سازي قابليت Undo مدت زمان كوتاهي را براي تصميم‌گيري مجدد و انصراف از ارسال ايميل در اختيار بگيرند. چنانچه مي‌خواهيد اين قابليت را به جي‌ميل خود اضافه كنيد و اين فرصت را داشته باشيد تا ارسال ايميل‌هاي اشتباهي را لغو كنيد، ‌بايد به روش زير عمل كنيد:

  1. ابتدا وارد محيط كاربري خود در جي‌ميل شويد.
  2. از بخش بالا سمت راست روي آيكوني كه به شكل چرخ‌دنده است، كليك كرده و از منوي به‌ نمايش درآمده، روي گزينه Mail Settings كليك كنيد.
  3. به تب Labs مراجعه كنيد.
  4. از ميان امكانات موجود، قابليت Undo Send را پيدا كرده و روي گزينه Enable كليك كنيد.
  5. با انتخاب گزينه Save Changes، تغييرات را ذخيره كنيد.
  6. اكنون قابليت انصراف از ارسال ايميل براي شما فعال شده است؛ اما براي مشخص كردن فرصت اختصاص يافته جهت انصراف، بايد مراحل زير را ادامه دهيد.
  7. مجدداً به بخش Mail Settings مراجعه كنيد.
  8. تب General را انتخاب كرده و در بخش Undo Send، يكي از زمان‌هاي 30، 20، 10، 5 ثانيه را به‌دلخواه خود انتخاب كنيد.
  9. از اين پس، هرگاه ايميلي را ارسال كنيد، در كنار نمايش پيام ارسال موفقيت‌آميز ايميل يك گزينه با عنوان Undo نيز تا مدت زمان مشخص‌شده در مرحله 8 را مشاهده مي‌كنيد كه با كليك روي آن، عمليات ارسال ايميل لغو مي‌شود.

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: دوشنبه, 22 اسفند 1390
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 70
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 37
بازدید 9654 بار