پرسش و پاسخ 42

پنج شنبه, 30 خرداد 1392 ساعت 15:04
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

♦ پس از به‌روزرسانی موفقیت‌آمیز ویندوز 7، میزان فضای خالی روی درایو C به حدود سه گیگابايت رسید؛ آیا می‌توان میزان حجم اختصاص یافته به هر درایو را كاهش یا افزایش داد؛ به طوری كه اطلاعات موجود یا برنامه‌های نصب شده در آن حذف نشود؟

با استفاده از برنامه پارتیشن مجیك یا Device Manager ویندوز7، می‌توانید درایو C را، Extend كنید و بدون از دست رفتن داده، فضای آن را زیاد كنید. اگر بخواهیم جزئی‌تر بگوییم، بهتر است ابتدا از فایل‌های موجود در درایو D خود پشتیبان بگیرید و سپس به كمك يكي از دو برنامه ياد شده، این پارتیشن را حذف كنید. در هر دوی این نرم‌افزار مشاهده می‌كنید كه بخشی از فضای هارددیسك شما، تخصیص نیافته یا Unallocated نشان داده می‌شود. كافی است درایو C خود را Extend كنید و عملیات را  انجام دهید.

 

 ♦ وقتی سیستم را Shutdown می‌كنم، مجدداً خود به خود روشن می‌شود؛ آيا مشكل از پاور و فن cpu است؟

ممكن است مشكل از اتصالات كیس به مادربورد باشد. همان ‌طور كه می‌دانید، دكمه پاور كیس از طریق یك سیم به مادربورد متصل می‌شود. با مراجعه به دفترچه مادربورد خود، می‌توانید محل اتصال كیس به مادربورد را پیدا كرده، كابل كیس را بكشید و سیستم‌تان را خاموش كنید. اگر روشن نشد، ریشه مشكل را پیدا كرده‌اید. اگر دوباره سیستم روشن شد، تنظیمات BIOS را چك كنید و گزینه Wake Up on Lan را خاموش كنید.

 ♦ چند روز پیش لپ‌تاپ بنده هشدار windows explorer has stopped working را داد. بعد از اين بود كه حركت اسكرول موس خیلی كند شد و مجبور شدم به كمك task manager و گزینه end process پیغام مزبور را ببندم. ویندوز7 را مجدد نصب كردم؛ اما باز این اتفاق افتاد. حتی با آنتی‌ویروس Node 32 كه روزآمد هم شده، سیستم را اسكن كردم؛ ولی هیچ ویروسی شناسایی نشد. از طريق گزینه windows memory diagnostic رم سیستم را هم چك كردم و دستور sfc  scannow را در cmd اجرا كردم؛ اما هنوز هم پیغام مزبور ظاهر می‌شود. به‌ويژه زماني كه در my computer دنبال یك فایل می‌گردم.

این مشكل می‌تواند یكی از دلایل ذيل را داشته باشد:

ـ درایور كارت گرافیك‌تان قدیمی است و به‌روز نیست.ـ فایل‌های سیستمی رايانه‌تان خراب شده یا با دیگر فایل‌ها همخوانی ندارند.ـ ویروس یا بدافزار در رايانه‌تان وجود دارد.ـ برخی از سرویس‌ها یا نرم‌افزارهایی كه در حال اجرا هستند، این مشكل را ایجاد می‌كنند.

از آن‌جا كه مطمئنید ویروس ندارید و ویندوز7 را دوباره نصب كرده‌اید، مورد آخر را بیشتر بررسی كنیم. با گرفتن كلید تركیبی Win+R در پنجره بازشده تایپ كنید: MSCONFIG.
صفحه جدیدی باز می‌شود، در بخش Startup، تمام برنامه‌ها را غیرفعال كنید. در بخش Services، گزینه Hide All Microsoft Services را زده و هر چه باقی مانده است را غیر فعال كنید و سیستم خود را راه‌اندازي مجدد كنید. اگر مشكل‌تان حل شد، با صبر و حوصله فراوان یكی‌یكی تیك‌های حذف‌شده را برگردانده و سیستم را چك كنید تا ریشه مشكل را بیابید.

 ♦ آیا اتصال دائمی هارد اكسترنال به رایانه برای هارد مشكل ایجاد می‌كند؟

وقتی اطلاعات موجود در هاردهای اكسترنال بعد از زمانی مورد دسترس قرار نمی‌گیرد، هارددیسك در وضع Standby قرار می‌گیرد. بنابراین، دچار خرابی نخواهد شد.

 ♦ هنگامی كه دكمه پاور رایانه خود را برای روشن‌كردن می‌زنم، حدود پنج دقیقه بعد سیستم روشن می‌شود. البته برق درون كیس هست، ولی عمل روشن شدن به طول مي‌انجامد. دليل اين امر چيست؟

این اتفاق می‌تواند ریشه‌های مختلفی داشته باشد و بهتر است یكی‌یكی آن‌ها را چك كنید. ممكن است دكمه پاورتان خراب شده باشد و هنگام فشاردادن كلید، اتصال را برقرار نكند. برای این كار، با در دست داشتن دفترچه راهنمای مادربورد خود، جامپرهای دكمه پاور را از جا جدا كرده و با اتصال كوتاه به ‌كمك پیچ‌گوشتی سعی كنید سیستم خود را روشن كنید. اگر مشكل از این‌جا نبود، پاور دستگاه خود را چك كنید و آن را با یك كیس دیگر امتحان نمايید. در نهایت، تجهیزات اضافی مانند: هارددیسك‌های اضافه، درایوهای سی‌دی و دی‌وی‌دی را جدا كنید و یك‌بار دیگر امتحان كنید. در صورتی كه مشكل‌تان رفع نشد، به یك متخصص تعمیرات مراجعه نمايید.

 ♦ پيش از اين، در دانلود شبانه با IDM مشكلی نداشتم؛ اما زماني كه مودم وای‌وای خریدم، فرايند دانلود با كندي مواجه شده و گاهي نيز متوقف مي‌شو. گفتني است كه بعد از روزآمدسازي و حتي نصب دوباره هم، نتیجه‌ای نگرفتم.

این مشكل به دلیل اینترنت شما است. معمولاً بعضی ازISPها اینترنت شبانه شما را قطع و سپس وصل می‌كنند؛ یعنی به صورت خودكار این كار انجام نمی‌شود. این قطع و وصل‌كردن در بعضی از فایل‌هایی كه با IDM دانلود می‌كنید، مشكل به وجود می‌آورد. شما مي‌توانيد فایل را Pause كنید و سپس دانلود آن را از سر بگیرید. با اين كار، مشكل شما حل خواهد شد.

 ♦ برای مصارف خانگی، هارد‌های اكسترنال HDD بهتر است یا SSD؟

هر یك از این هارد‌ها مزایا و معایب خود را دارند كه با توجه به كاربرد، می‌توان یكی از آن‌ها را انتخاب كرد. هارد‌های SSD به‌مراتب سرعتی بسیار بالاتر از هارد‌های HDD دارند، كه در استفاده از آن‌ها كاملاً مشهود است. البته هاردهای SSD به سبب فناوری به كار رفته در آن‌ها گران‌تر از هاردهای HDD هستند؛ برای مثال، هزینه یك هارد 256 گیگ SSD از یك هارد دو ترابایت اكسترنال بیشتر است. بنابراین، اگر به یك فضای ذخیره‌سازی عظیم نیاز دارید، به صرفه نیست كه از هارد‌های SSD استفاده كنید. اما اگر برای اجرای برنامه‌ها و انجام كارهایتان به سرعت بیشتری احتیاج دارید و مسأله فضا چندان مهم نیست و سرعت لود شدن داده‌ها اهميت دارند، در این مواقع، هارد‌های SSD گزينه بهتري است.

 ♦ آیا راه حلي وجود دارد كه هر ایمیلی كه دریافت می‌شود، یك صفحه به صورت خودكار نوشته همراه با یك فایل برای طرف مقابل ارسال شود؟

بله این گزینه در سرویس‌های ایمیل موجود است كه شما می‌توانید برای هر سرویس ایمیلی كه از آن استفاده می‌كنید تنظیم كنید و در جواب ایمیل یك جواب مشخص داده شود. برای فعال‌سازی این گزینه در سرویس جی‌میل، روی چرخ‌دنده سمت راست بالا كلیك كرده و Setting را انتخاب كنید. در پنجره اول General Uacation responder را فعال و در قسمت پیام، پیام مورد نظر خود را وارد كنید.

 ♦  1) چگونه می توان درword2007 ، مقیاس اندازه گیری را از  اینچ به سانتی‌متر تبدیل كرد؟
   2) چگونگي تبديل اعداد انگلیسی در متون فارسی در برنامه word2007 به فارسی را بيان فرمائيد.

در مورد سوال اول، روی دكمه Office كلیك كنید سپس گزینه Word Options را انتخاب كنید، به بخش Advanced بروید و در بخش Display گزینه Show measurements in units of را تغییر دهید.

در مورد سوال دوم، اول اطمینان حاصل كنید كه كیبورد‌های عربی و فارسی در ویندوز فعال هستند، در مرحله بعد روی دكمه Office كلیك كنید و سپس به گزینه Word Options بروید و گزینه Advanced را بیابید سپس در پنل باز شده در بخش Show document content گزینه Numeral را روی Hindi بگذارید از این پس عدد‌هایی كه می‌زنید به‌جای انگلیسی، فارسی می‌شود.

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: یکشنبه, 26 خرداد 1392
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 78
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 41
بازدید 8730 بار
محتوای بیشتر در این بخش: « آموزش 42
شما اينجا هستيد:خانه آرشیو فصلنامه شماره 42 (بهار 1392) پرسش و پاسخ 42