آموزش 41

یکشنبه, 27 اسفند 1391 ساعت 15:47
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

افزودن فایل‌ها و پوشه‌ها به منوی Start ویندوز 7

همان‌طور که می‌دانید، در ویندوز 7 با راست کلیک بر شورتکات‌های صفحه دسکتاپ و همچنین فایل‌های اجرایی می‌توان با انتخاب گزینه Pin to Start Menu آن‌ها را به منوی Start ویندوز اضافه کرد. اما در صورتی که روی سایر فایل‌ها و یا پوشه‌ها راست‌کلیک کنید، خبری از این گزینه نیست. در این ترفند به شیوه سنجاق کردن کلیه فایل‌ها با هر فرمتی و همچنین کلیه پوشه‌ها به منوی Start ویندوز 7 خواهیم پرداخت. این کار از دو روش قابل انجام است.

راه اول:

این راه، بسیار آسان است. کافی است فایل یا پوشه مورد نظر را به وسیله ماوس بگیرید و سپس آن را بکشید و روی منوی Start  رها کنید .اکنون با کلیک بر دکمه Start و نمایش منوی Start خواهید دید که فایل یا پوشه مورد نظر سنجاق شده است.
راه دوم:

از طریق این روش می‌توانید گزینه Pin to StartMenu را به منوی راست‌کلیک تمام فایل‌ها و پوشه‌ها اضافه کنید تا از این پس بتوانید به‌راحتی این فایل‌ها و پوشه‌ها را به منوی Start اضافه نمایید. ابتدا در منوی Start عبارت regedit را وارد نموده و Enter بزنید. در پنجره ویرایشگر رجیستری به مسیر زیر بروید:

HKEY_CLASSES_ROOTFolderShellExContextMenuHandlers

اکنون روی ContextMenuHandlers راست‌کلیک کرده و New > Key را انتخاب کنید. نام این کلید جدید را {a2a9545d-a0c2-42b4-9708-a0b2badd77c8}  قرار دهید. تغییر، بلافاصله اعمال خواهد شد. اکنون باید به هنگام راست‌کلیک روی فایل‌ها و پوشه‌ها کلید Shift را نگه دارید تا گزینه Pin to Start Menu در منوی راست‌کلیک فایل‌ها و پوشه‌ها نمایان شود. شما می‌توانید با کلیک روی آن، فایل یا پوشه را به منوی Start اضافه کنید.

افزودن Network Connections به منوی راست‌کلیک Computer

در ویندوزهای ویستا، 7 و 8 بر خلاف ویندوز XP دسترسی به بخش NetworkConnections ویندوز مقداری سخت‌ شده است. برای این کار، باید ابتدا به Control Panel مراجعه کنید و پس از ورود به قسمت Network and Internet به بخش Network and Sharing Center رفته و روی Change adapter settings کلیک کنید. اما در این ترفند قصد داریم به معرفی روشی کاربردی بپردازیم که با استفاده از رجیستری ویندوز می‌توانید Network Connections را به منوی راست‌کلیک Computer اضافه کنید تا تنها با یک راست‌کلیک روی Computer (در منوی Start یا صفحه دسکتاپ) و انتخاب Network Connections وارد آن شوید. این ترفند، روی تمامی ویندوزها قابل انجام است.

بدین منظور، ابتدا کلیدهای ترکیبی Win+R را فشار دهید تا پنجره Run باز شود. حالا عبارت regedit را وارد کرده و Enter بزنید تا وارد پنجره ویرایشگر رجیستری ویندوز شوید. اکنون به مسیر زیر بروید:

HKEY_CLASSES_ROOTCLSID{20D04FE0-3AEA-1069-A2D8-08002B30309D}shell

اکنون بر روی shell راست‌کلیک کرده و New > Key را انتخاب کنید. نام این کلید جدید را Network Connections قرار دهید. سپس در حالتی که NetworkConnections در حالت انتخاب است، از قسمت دیگر پنجره روی فضای خالی راست‌کلیک کرده و New > String Value را انتخاب کنید. نام این مقدار جدید را icon قرار دهید. حال روی icon دوبار کلیک کنید و در پنجره بازشده و در قسمت Value data، عبارت ncpa.cpl را وارد کرده و Enter بزنید. در مرحله بعد، از قسمت چپ پنجره روی Network Connections راست‌کلیک کرده و New > Key را انتخاب کنید. نام این کلید جدید را command قرار دهید. سپس در حالتی که command در حالت انتخاب است، از قسمت دیگر پنجره روی مقدار Default دوبار کلیک کنید. در پنجره بازشده در قسمت Value data عبارت زیر را وارد کرده و Enter بزنید:

explorer shell:::{7007ACC7-3202-11D1-AAD2-00805FC1270E}

اکنون کافی است روی Computer راست‌کلیک کنید تا Network Connections را مشاهده کنید و با انتخاب آن، وارد این بخش شوید. برای حذف Network Connections از منوی راست‌کلیک Computer کافی است کلیدی را که به نام Network Connections در رجیستری ساختید، با راست‌کلیک بر روی آن و انتخاب Delete حذف کنید.

شیوه ویرایش عملکرد و یا غیرفعال کردن دکمه Backspace در مرورگر فایرفاکس

همان طور که می‌دانید، فشردن دکمه Backspace در هنگام مرور صفحات وب در مرورگر فایرفاکس و در محیط ویندوز، باعث انجام عمل Back و بازگشت به صفحه پیشین می‌شود. اما گاهی که قصد ویرایش یک متن در صفحه وب را دارید، به دلیل عدم انتخاب فیلد مورد نظر، با کلیک روی این دکمه به صفحه پیشین بازخواهید گشت و این موضوع، آزاردهنده خواهد شد. همچنین اگر از کاربرانی باشید که از لینوکس به ویندوز مهاجرت کرده‌اند، باز هم این قابلیت آزاردهنده خواهد بود؛ چرا که در محیط لینوکس فشردن دکمه Backspace در فایرفاکس باعث حرکت صفحه به بالا خواهد شد؛ نه بازگشت به صفحه پیشین. در این ترفند، به شیوه غیر فعال کردن این قابلیت در فایرفاکس و همچنین تغییر عملکرد این دکمه خواهیم پرداخت.

ابتدا در نوار آدرس مرورگر، عبارت about:config را وارد نموده و Enter بزنید. حال در صفحه بازشده در قسمت Search عبارت browser.backspace_action را وارد نمایید. در فهرست نتایج خواهید دید که موردی به نام browser.backspace_action پیدا می‌شود که مقدار Value آن به طور پیش‌فرض، 0 است. اکنون برای غیر فعال کردن کارکرد این دکمه در فایرفاکس، روی browser.backspace_action دوبار کلیک کرده و مقدار آن را از 0 به 2 تغییر داده و OK کنید. حال به هنگام مرور صفحات وب خواهید دید که با فشردن دکمه Backspace هیچ اتفاقی نمی‌افتد. اما برای تبدیل عملکرد این دکمه به همانند آن چیزی که در لینوکس اتفاق می‌افتد، کافی است به browser.backspace_action مقدار 1 بدهید. خواهید دید که با این کار، در صورت فشردن کلید Backspace در هنگام مرور صفحات وب، به جای بازگشت به صفحه قبل، صفحه اسکرول شده و به بالا حرکت می‌کند. همچنین برای حرکت به پایین صفحه می‌توانید از کلیدهای Shift+Backspace استفاده کنید.

سه راه برای دور زدن نصب آپدیت ویندوز در هنگام خاموش کردن رایانه

در صورتی که در ویندوز 7 اقدام به ‌روزآمدسازی (Update) ویندوز کنید، حتماً می‌دانید که برخی از این آپدیت‌ها در هنگام Shutdown کردن رایانه اقدام به نصب شدن می‌کنند. در این زمان، در منوی Start کنار دکمه Shutdown آیکن نارنجی قرار می‌گیرد که کلیک روی آن، به معنای نصب آپدیت‌ها و سپس خاموش کردن رایانه است. اما ممکن است گاهی زمان و حوصله کافی برای منتظر ماندن جهت نصب این به‌روزرسانی‌ها را نداشته باشید و دوست داشته باشید به طور معمولی رایانه را خاموش کنید و نصب این به‌روزرسانی‌ها را به بعد موکول کنید. در این ترفند، به معرفی سه راه مختلف برای دور زدن نصب این آپدیت‌ها و خاموش کردن مستقیم رایانه می‌پردازیم.

راه اول: ابتدا به صفحه دسکتاپ بروید. سپس کلیدهای ترکیبی 4Alt+F را بزنید. حال در پنجره بازشده Shutdown را انتخاب کرده و OK کنید.

راه دوم: کلیدهای ترکیبی Ctrl+Alt+Delete را فشار دهید. اکنون در گوشه سمت راست پایین صفحه روی فلش قرمز رنگ کلیک کرده و Shutdown Without InstallingUpdate را انتخاب نمایید.

راه سوم: در منوی Start، عبارت CMD را وارد کرده و Enter بزنید. اکنون در پنجره Command Prompt دستور زیر را وارد نموده و Enter بزنید:
shutdown /s /f /t 0

با بهره‌گیری از هر یک از این روش‌ها، ویندوز بلافاصله خاموش شده و آپدیت‌ها نصب نمی‌شوند.

نمایش صفحه Start ویندوز 8 همراه با انیمیشن

به هنگام ورود به محیط ویندوز 8 و پس از وارد کردن اطلاعات حساب کاربری، صفحه Start ویندوز 8 همراه با انیمیشنی کوتاه نمایش داده می‌شود. اما پس از ورود به دسکتاپ و بازگشایی مجدد صفحه Start، دیگر خبری از این انیمیشن نیست و این صفحه به صورت طبیعی باز می‌شود. در صورتی که دوست دارید با هر بار باز کردن صفحه Start، این انیمیشن نمایش داده شود، در این ترفند به بیان شیوه انجام این کار می‌پردازیم.

ابتدا کلیدهای ترکیبی Win+R را فشار دهید تا پنجره Run باز شود. سپس عبارت regedit را وارد کرده و Enter بزنید. پس از باز شدن پنجره ویرایشگر رجیستری، به مسیر زیر بروید:

HKEY_CURRENT_USERSoftwareMicrosoftWindowsCurrentVersionImmersiveShellGrid

اکنون از قسمت دیگر پنجره روی فضای خالی راست‌کلیک کرده و New > DWORD(32-bit) Value را انتخاب نمایید. نام این مقدار جدید را Launcher_SessionLoginAnimation_OnShow قرار دهید. حال روی Launcher_SessionLoginAnimation_OnShow دوبار کلیک کرده و در پنجره بازشده مقدار Value data را به 1 تغییر داده و OK کنید. از این پس، صفحه Start همراه با انیمیشن اجرا خواهد شد. برای غیر فعال کردن این قابلیت، کافی است به این مقدار جدید ساخته‌شده در رجیستری، مقدار 0 بدهید.

مشاهده‌ی پنجره Command Prompt به صورت تمام‌صفحه

همان طور که می‌دانید، در صورتی که در ویندوزهای ویستا، 7 و 8 با استفاده از دکمه Maximize اقدام به تمام‌صفحه کردن پنجره Command Prompt کنید، این پنجره تنها در نیمی از صفحه بزرگ می‌شود و تمام‌صفحه نخواهد شد. در ویندوز XP با استفاده از کلید ترکیبی Alt+Enter می‌توانستیم این کار را انجام دهیم؛ اما در ویندوزهای جدیدتر، این کلید ترکیبی نیز کمکی نخواهد کرد و این پنجره فقط امکان پشتیبانی از 80 کاراکتر در هر خط را خواهد داشت. اما انجام این کار با ترفندی که هم‌اکنون برای شما بازگو خواهیم کرد، در ویندوزهای ویستا، 7 و 8 نیز امکان‌پذیر خواهد شد.

بدین منظور، ابتدا وارد محیط Command Prompt شوید. سپس عبارت WMIC را وارد نموده و Enter بزنید. خواهید دید که خط فرمان به wmic:rootcli تغییر می‌کند. اکنون کافی است روی دکمه Maximize کلیک کنید تا پنجره Command Prompt را در حالت تمام‌صفحه مشاهده کنید. برای بازگشت به حالت طبیعی نیز می‌توانید از دستور exit استفاده کنید.

سه راه برای کنار هم قرار دادن دقیق دو پنجره در ویندوز 7

در ویندوز 7  می‌توانید دو پنجره متفاوت را به صورت هم‌اندازه و به شکل عمودی در کنار هم قرار دهید. با این کار می‌توانید به انجام کارهای خود سرعت ببخشید. این کار با سه روش مختلف قابل انجام است که در این ترفند، به معرفی این سه روش خواهیم پرداخت.

1. استفاده از ماوس:

ابتدا پنجره اول را توسط ماوس بگیرید و آن را به انتهای‌ سمت راست صفحه نمایش بکشید؛ به طوری که نشان‌گر ماوس به آخر قسمت سمت راست صفحه نمایش برخورد کند. با نمایش جایگاه شفاف پنجره در سمت راست، دکمه ماوس را رها کنید.
خواهید دید که پنجره در نصف صفحه در سمت راست قرار می‌گیرد. همین کار را با پنجره دیگر انجام دهید و آن را در سمت چپ صفحه قرار دهید.

2. استفاده از صفحه‌کلید:

بدین منظور، در حالتی که پنجره در حالت انتخاب است، کلید Win را بگیرید و سپس دکمه‌های جهت‌دار سمت راست یا چپ صفحه‌کلید را فشار دهید. خواهید دید که پنجره در نصف صفحه راست یا چپ قرار می‌گیرد. این کار را با پنجره دیگر نیز می‌توانید انجام دهید تا دو پنجره هم‌اندازه روی صفحه در اختیار داشته باشید.

3. استفاده از Task Manager:

احتمالاً بیشتر کاربران از این راه بی‌خبر باشند. برای این کار، ابتدا اطمینان پیدا کنید دو پنجره مورد نظر باز هستند. سپس Task Manager ویندوز را با استفاده از کلیدهای Ctrl+Shift+Esc اجرا کنید. اکنون در تب Applications، کلید Ctrl را نگه‌ داشته و دو پنجره را مورد نظر را به حالت انتخاب درآورید. سپس روی یکی از این دو پنجره انتخاب‌شده در این فهرست، راست‌کلیک کرده و Tile Vertically را انتخاب کنید. خواهید دید که این دو پنجره به صورت عمودی و هم‌اندازه در کنار هم در صفحه قرار می‌گیرند.

چهار ترفند هوشمندانه در Paint ویندوز 7

بیشتر کاربران به دلیل ظاهر ساده نرم‌افزار MS Paint، امکانات این نرم‌افزار را دست‌کم می‌گیرند. اما باید بدانید به وسیله‌ای این ابزار ویرایش تصویر، می‌توانید کارهایی فراتر از آنچه پیش از این فکر می‌کردید، انجام دهید. از طرفی، از اجرای نرم‌افزارهایی نظیر Adobe Photoshop برای ویرایش تصاویر مختلف نیز بی‌نیاز خواهید شد. هم‌اکنون قصد داریم به معرفی چهار ترفند هوشمندانه در Paint ویندوز 7 بپردازیم.
برای اجرا کردن برنامه Paint می‌توانید از منوی Start و سپس All Programs وارد Accessories شده و Paint را انتخاب کنید.

1.تغییر اندازه قلم‌مو:

در صورتی که در محیط نرم‌افزار، ابزار قلم‌مو (Brush) را انتخاب کرده باشید، با کلیک روی قسمت Size خواهید دید که تنها چهار نوع اندازه برای قلم‌مو قابل انتخاب است. اما اگر قصد داشته باشید که اندازه‌ای خارج از این چهار اندازه‌ را انتخاب کنید، چه باید کرد؟ بدین منظور، کافی است در حالی که ابزار Brush در حالت انتخاب است، کلید Ctrl را به همراه کلید + فشار دهید. با این کار، اندازه قلم‌مو یک واحد بزرگ‌تر خواهد شد. همچنین با فشردن کلیدهای ترکیبی Ctrl و - نیز اندازه قلم‌مو کوچک می‌شود. بدین ترتیب، می‌توانید قلم‌مویی با اندازه دلخواه در اختیاز داشته باشید.

2.جایگزینی یک رنگ با رنگی دیگر:

فرض کنید تصویری در اختیار دارید که از چند رنگ مختلف به همراه یک رنگ پشت‌زمینه تشکیل شده است. حال اگر بخواهید رنگ این تصویر پشت‌زمینه را عوض کنید، چه راهی را انتخاب می‌کنید؟ مسلماً رنگ کردن پشت‌زمینه با رنگ جدید راهی سخت خواهد بود؛ چرا که قسمت‌های دیگر تصویر نیز ناخواسته رنگی می‌شوند. بدین منظور، بهترین راه، جایگزینی یک رنگ با رنگی دیگر است. فرض کنید رنگ پشت‌زمینه مشکی است و قصد داریم آن را به رنگ بنفش تغییر دهیم؛ بدون این‌که دیگر رنگ‌های موجود در تصویر تحت تأثیر قرار بگیرند. برای این کار، باید در نوار بالای نرم‌افزار، 1Color را روی رنگی که قصد تغییر آن را داریم (در این مثال رنگ مشکی)، تنظیم نماییم و 2Color را بر روی رنگ جدید (در این مثال بنفش) تنظیم کنیم. سپس از قسمت Tools، ابزار پاک‌کن (Eraser) را انتخاب نمایید. حالا کلیک راست ماوس را نگه داشته و شروع به کشید روی محدود‌ه رنگ مورد نظر کنید. خواهید دید که رنگ شماره 1 با رنگ شماره 2 جایگزین خواهد شد.

3.ایجاد یک پشت‌زمینه شفاف:

شاید تاکنون نمی‌دانستید که می‌توان به وسیله Paint یک تصویر پشت‌زمینه را شفاف (Transparent) کرد؛ اما باید بدانید که این کار امکان‌پذیر است. بدین منظور، کافی است تصویر مورد نظر را فراخوانی کنید. سپس با استفاده از ابزار Select محدوده مورد نظر یا کل تصویر را به حالت انتخاب درآورید. سپس روی فلش کوچک پایین Select کلیک کرده و Transparent selection را انتخاب نمایید. با این کار، پشت‌زمینه این تصویر شفاف خواهد شد.

4.ساخت یک قلم‌مو:

در صورتی که روی فلش کوچک پایین ابزار Brushes کلیک کنید، چندین نوع قلم‌موی مختلف را مشاهده خواهید کرد. اما شما می‌توانید در محیط Paint، یک قلم‌مو با الگوی دلخواه خود نیز ایجاد کنید. برای این کار، ابتدا در قسمت Tools، ابزار «Pencil» را انتخاب کنید. سپس الگوی مورد نظر خود را رسم کنید. حال به وسیله ابزار Select، محدوده این الگو را انتخاب کنید. Transparentselection را نیز فعال کنید. اکنون کلید Shift را بگیرید و نگه دارید و سپس شروع به حرکت دادن این محدوده انتخاب‌شده کنید. با این کار، گویی یک قلم‌مو با طرحی دلخواه در اختیاز خواهید داشت.

غیر فعال کردن قابلیت تغییر هوشمند اندازه پنجره‌ها در ویندوز 7

در ویندوز 7 در صورتی که پنجره‌ای را توسط ماوس بگیرید و آن‌ را جابه‌جا کنید، با بردن پنجره به انتهای‌ سمت راست، چپ و بالای صفحه نمایش می‌توانید اندازه پنجره را به شکلی هوشمند تنظیم کنید. در صورتی که به این قابلیت علاقه‌ای ندارید، در این ترفند به بیان شیوه غیر فعال کردن آن خواهیم پرداخت.

ابتدا در منوی Start عبارت regedit را وارد نموده و Enter بزنید تا ویرایشگر رجیستری ویندوز باز شود.

سپس در محیط Registry به مسیر زیر بروید:

HKEY_CURRENT_USERControl PanelDesktop

اکنون از قسمت دیگر پنجره روی WindowArrangementActive دوبار کلیک کنید. در پنجره بازشده مقدار Value data را به 0 تغییر داده و روی دکمه OK کلیک نمایید. حال می‌توانید پنجره Registry را ببندید. اکنون یک بار ویندوز یا پروسه explorer.exe را از نو راه‌اندازی کنید تا تغییرات اعمال شده و این قابلیت غیر فعال شود. دقت کنید برای فعال‌سازی مجدد این قابلیت، کافی است مقدار WindowArrangementActive را مجدد روی 1 تنظیم کنید.

تغییر سریع حساب کاربری در ویندوز با ایجاد یک شورتکات در صفحه دسکتاپ

در صورتی که از یک ویندوز با چند حساب کاربری استفاده می‌کنید، حتماً می‌دانید که برای ورود به یک حساب کاربری دیگر، باید از گزینه Switch User در منوی Start استفاده کرد. اما در این ترفند قصد داریم به معرفی راهی سریع‌تر بپردازیم که با بهره‌گیری از آن می‌توانید با ایجاد یک فایل Shortcut در صفحه Desktop، با یک دو بار کلیک، وارد صفحه Switch user شوید.

بدین منظور، ابتدا در فضای خالی از صفحه دسکتاپ راست‌کلیک کرده و New > Shortcut را انتخاب کنید. در پنجره بازشده در قسمت Type the location ofthe item عبارت زیر را وارد نمایید:

%systemroot%system32tsdiscon.exe

سپس روی Next کلیک کنید. در مرحله بعد، می‌توانید نام این شورتکات را تغییر دهید. سپس روی دکمه Finish کلیک کنید. با اجرای این شورتکات جدید، مستقیماً وارد صفحه Switch user خواهید شد.

تبدیل مستقیم فایل‌های Word به PowerPoint

فرض کنید یک فایل Word در اختیار دارید و قصد دارید از این فایل Word، یک فایل PowerPoint تهیه کنید. برای این کار، چه خواهید کرد؟ باید بدانید یکی از قابلیت‌هایی که از نسخه 2007 به بالای مجموعه آفیس وجود دارد، امکان تبدیل مستقیم فایل‌های Word به PowerPoint است. در این ترفند، به شیوه انجام این کار می‌پردازیم.

1.وُرد 2007:

در قدم اول، روی دکمه Office در بالای صفحه سمت چپ کلیک کنید. در منوی بازشده روی دکمه Word Options کلیک نمایید. در پنجره بازشده، از قسمت سمت چپ، Customize را انتخاب نمایید. اکنون از منوی Choose commands from گزینه Commands Not In The Ribbon را انتخاب نمایید. سپس از فهرست پایین آن، گزینه Send to Microsoft PowerPoint را یافته و آن را انتخاب کرده و روی دکمه Add کلیک کنید تا این گزینه به فهرست مقابل منتقل شود. در نهایت، روی دکمه OK کلیک کنید. حال، آیکن گزینه Sendto Microsoft PowerPoint در نوار Quick Access قرار خواهد گرفت. این نوار در بالاترین قسمت برنامه در سمت چپ صفحه قرار دارد. اکنون کافی است فایل Word مورد نظر خود را فراخوانی کرده و با کلیک روی این گزینه، فایل را مستقیماً وارد محیط PowerPoint کنید.

2.وُرد 2010:

ابتدا به تب File بروید. بر روی Options کلیک نمایید. در پنجره بازشده، از قسمت سمت چپ، Quick Access Toolbar را انتخاب کنید. اکنون از منوی Choose commands from گزینه Commands Not In The Ribbon را انتخاب نمایید. سپس از فهرست پایین آن گزینه Send to Microsoft PowerPoint را یافته و آن را انتخاب کرده و روی دکمه Add کلیک کنید تا این گزینه به فهرست مقابل منتقل شود. در نهایت، روی دکمه OK کلیک کنید. حال، آیکن گزینه Send to Microsoft PowerPoint در نوار ابزار Quick Access قرار خواهد گرفت. این نوار در بالاترین قسمت برنامه در سمت چپ صفحه قرار دارد. اکنون کافی است فایل Word مورد نظر خود را فراخوانی کرده و با کلیک روی این گزینه، فایل را مستقیماً وارد محیط PowerPoint کنید. دقت کنید متونی که در نرم‌افزار Word فرمت 1Heading داشته باشند، در محیط Powerpoint تبدیل به تیتر اسلاید خواهند شد.

اجبار به فراموش‌كردن

يكي از امكانات بسيار خوبي كه در نرم‌افزار مديريت ايميل‌ها در سيستم‌عامل مك مشاهده مي‌شود، ورود خودكار ايميل گيرنده هنگام تايپ نشاني ايميل ايشان است.
نرم‌افزار مديريت ايميل مك اين قابليت را دارد تا هر نشاني كه به آن ايميلي را ارسال كرده‌ايد، در حافظه خود نگه داشته و هرگاه قصد داشتيد ايميلي را ارسال كنيد، با وارد شدن چند حرف از نشاني ايميل گيرنده، فهرست پيشنهادي خود را از نشاني‌هايي كه در خود ذخيره كرده است، در اختيارتان قرار دهد. اين قابليت، بسيار مفيد است؛ اما گاهي اوقات ممكن است مخاطب شما نشاني ايميل خود را تغيير دهد و بخواهيد اين تغيير را در نرم‌افزار ايميل‌تان نيز اعمال كنيد. براي انجام اين كار، بهترين و ساده‌ترين روش، حذف نشاني ايميل ذخيره‌شده در Address Book (دفترچه نشانی) است. اما مشكل از همين جا شروع مي‌شود! متأسفانه، در سيستم‌عامل مك، با حذف ايميل‌ها از دفترچه نشاني نيز هيچ چيز تغيير نمي‌كند و همچون گذشته، ايميل حذف‌شده در فهرست ايميل‌هاي پيشنهادي به شما نمايش داده مي‌شود. آيا مي‌دانيد راه‌حل خلاصي از اين مشكل چيست؟

براي رفع اين مشكل:

  • - بايد نرم‌افزار مديريت ايميل در دستگاه مجهز به سيستم‌عامل مك را اجرا كنيد.
  • - به منوي Window برويد و گزينه Previous Recipients را انتخاب نمایيد.
  • - نشاني ايميلي را كه قصد داريد از فهرست‌تان حذف شود، انتخاب و در نهايت، گزينه Remove From List را كليك كنيد.
  • - از اين پس، نشاني ايميل حذف‌شده را در فهرست مخاطبان پيشنهادي مشاهده نخواهيد كرد.

خواندن با رنگ‌هاي معكوس

بسياري از كاربران معتقدند خواندن متون مشكي در صفحات با زمينه سفيد، عوارض بسياري را براي چشم به‌همراه دارد. همچنين بسياري از كاربران ديگر نيز بر اين عقيده‌اند كه نمايش متون مشكي‌ روي صفحات سفيد، نيازمند انرژي بيشتري است.

اين مصرف انرژي بيشتر موجب كاهش عمر باتري لپ‌تاپ‌ها مي‌شود و در نهايت، به عقيده برخي كاربران ديگر نيز خواندن اين متون در فضاهاي پُر نور همچون زير نور خورشيد، بسيار سخت و مشكل است. شايد بسياري از اين عقايد، كاملاً شخصي باشد و طبق سليقه هريك از كاربران متفاوت باشد؛ اما چيزي كه مهم است اين كه كاربران بسياری اين عقايد را دارند و بايد به آن‌ها نيز توجه داشت. مايكروسافت نيز به اين خواسته‌ها اهميت داده و در نسخه جديد نرم‌افزار 2013Word امكان تغيير در چگونگي نمايش متون روي صفحات را در اختيار كاربران قرار داده است. به كمك اين قابليت، كاربران مي‌توانند به‌راحتي هنگام خواندن متون در اين نرم‌افزار، رنگ‌ها را وارونه كنند تا علاوه بر كاهش مصرف انرژي، راه ‌حل مناسبي را نيز براي رفع مشكلاتي كه در بالا به آن‌ها اشاره كرديم، به‌كار گرفته باشند. با استفاده از اين قابليت، چنانچه متون شما مشكي‌رنگ و صفحه سفيد باشد، رنگ‌ها وارونه شده و متن‌هاي سفيدرنگ و نوراني روي زمينه مشكي‌رنگ نمايش داده خواهد شد. فعال‌سازي اين روش، به اين شرح است:

  • ـ‌ نرم‌افزار 2013 Word  را اجرا و فايل موردنظرتان را در آن فراخواني كنيد.
  • ـ به تب View مراجعه كنيد.
  • - روي گزينه Read Mode كليك كنيد تا حالت نمايش به صورت مطالعه براي شما فعال شود.
  • ـ در اين حالت، براي تمركز بيشتر شما روي متن، تمام منوها پنهان شده و كل فضاي صفحه‌ به نمايش متن مورد نظر اختصاص مي‌يابد. در حالت مطالعه، متون شما به طور پيش‌فرض در صفحه‌اي با رنگ زمينه سفيد نمايش داده مي‌شود كه براي اعمال تغيير در آن مي‌توانيد روي گزينه View كليك كرده، سپس از منوي Page Color گزينه Inverse را فعال كنيد.
  • ـ با انتخاب حالت فوق، صفحه از سفيد به مشكي تغيير رنگ داده مي‌شود و متن روي آن نيز سفيد مي‌شود.

تبديل فيلم به عكس متحرك در فتوشاپ

نرم‌افزارهاي مختلفي براي تبديل فيلم‌هاي ويدئويي به عكس‌هاي متحرك GIF وجود دارد؛ اما بسياري از آن‌ها پس از انجام عمليات تبديل، انيميشني با كيفيت بسيار پايين را در اختيار شما قرار مي‌دهد.

نرم‌افزار فتوشاپ نيز براي بسياري از كاربران به عنوان يك نرم‌افزار طراحي و ويرايش تصاوير شناخته شده است و كمتر كاربري از اين نرم‌افزار انتظار ساخت تصاوير متحرك GIF را دارد؛ اما اگر كمي حرفه‌اي‌تر از ابزارهاي موجود در اين نرم‌افزار استفاده كنيد، پي مي‌بريد كه بهترين ابزار براي تبديل فيلم به عكس متحرك، همين نرم‌افزار فتوشاپ است. چنانچه قصد داريد فريم‌هاي فيلم مورد نظرتان را استخراج كرده و با كنار هم قرار دادن آن‌ها يك عكس متحرك از نوع GIF ايجاد كنيد، بايد مراحل زير را به انجام برسانيد:

  • ـ ابتدا نرم‌افزار فتوشاپ را اجرا كنيد. فتوشاپ شما ‌بايد نسخه 5CS و بالاتر باشد.
  • ـ به منوي File برويد و پس از انتخاب گزينه Import، روي Video Frames to Layers كليك كنيد.
  • ـ در پنجره جديدي كه نمايش داده مي‌شود، مسير فايل ويدئويي خود را مشخص كنيد. توجه داشته باشيد فرمت‌هاي مختلفي از جمله avi، mpg، mpeg و mov براي فراخواني در اين مرحله پشتيباني مي‌شوند.
  • ـ پس از مشخص كردن فايل ويدئويي مورد نظر، بايد محدوده زماني درخواه براي فراخواني در برنامه را مشخص كنيد. در اين مرحله مي‌توانيد از ميان گزينه‌هاي مختلفي همچون Frombeginning to end (از اول تا پايان ويدئو) و Selected Range Only (انتخاب بخشي از ويدئو) يكي را به دلخواه انتخاب كرده و با كليك روي گزينه OK مراحل كار را ادامه دهيد.
  • ـ در اين مرحله مشاهده مي‌كنيد كه همه فريم‌هاي موجود در محدوده مشخص‌شده به صورت لايه‌هاي مجزا در نرم‌افزار فتوشاپ اضافه شده است و مي‌توانيد با توجه به نياز خود به انجام تغييرات روي اين لايه‌ها نيز بپردازيد.
  • ـ در ادامه، با انتخاب گزينه Save for Web and Devices از منوي File مي‌توانيد نسبت به ذخيره‌سازي فايل نهايي اقدام كنيد.
  • ـ در اين مرحله، بايد فرمت فايل نهايي را روي GIF قرار دهيد و پس از مشخص كردن جزئيات ديگر همچون: اندازه فريم‌ها، تعداد رنگ‌ها و كيفيت تصوير، با كليك روي Save، عمليات ذخيره‌سازي عكس متحرك را به پايان برسانيد.

پاكسازي حافظه مرورگر

عبارت‌هاي جستجوشده در موتورهاي جستجو همچون گوگل، اطلاعات واردشده در فرم‌هاي ثبت‌نام آنلاين و...، از جمله مواردي است كه مرورگرها به‌خوبي مي‌توانند آن‌ها را به خاطر بسپارند تا در صورت لزوم بتوانيد بدون نياز به تايپ مجدد از آن‌ها استفاده كنيد.

اين قابليت در موارد بسياري براي كاربران سودمند است و موجب صرفه‌جويي در وقت آن‌ها مي‌شود؛ اما در مواردي نيز فعال بودن اين قابليت و به خاطر آوردن برخي چيزها، براي كاربران دردسرساز مي‌شود و امنيت و حريم خصوصي آن‌ها را به خطر مي‌اندازد. اگر شما هم فعال بودن اين قابليت را با نقض حريم خصوصي خود برابر مي‌دانيد و قصد داريد حافظه مرورگر را از اطلاعات ذخيره‌شده در آن پاك كنيد، مي‌توانيد در نسخه‌هاي جديد مرورگر اينترنت اكسپلورر طبق مراحل زير عمل كنيد:
- در اينترنت اكسپلورر 8 به منوي Tools برويد. در اينترنت اكسپلورر 9 ‌بايد روي آيكوني كه به شكل يك چرخ‌دنده كوچك است، كليك كنيد.

  • - از منوي به نمايش درآمده، گزينه Internet Options را انتخاب كنيد.
  • - به تب Content برويد.
  • - در بخش AutoComplete، روي گزينه Settings كليك كنيد.
  • - در پنجره به ‌نمايش درآمده مي‌توانيد با توجه به نياز خود، گزينه‌هاي مختلف را فعال و غير فعال كنيد. همچنين با انتخاب گزينه DeleteAutoComplete history و انتخاب موارد مورد نظر (Form data) براي پاكسازي مي‌توانيد نسبت به حذف اطلاعات ذخيره‌شده در حافظه مرورگر اقدام كنيد.

ساخت PDF در مك

وقتي تعداد بسياري تصوير اسكن‌شده يا فايل PDF در اختيار داشته باشيد و بخواهيد آن‌ها را مرتب كنيد، بهترين راه حل، ادغام فايل‌ها يا تصاوير مرتبط با يكديگر و تبديل آن‌ها به يك فايل است. براي انجام اين كار نيز نرم‌افزارها و روش‌هاي مختلفي وجود دارد؛ اما اگر از كاربران سيستم‌عامل مك هستيد و مي‌خواهيد بدون نياز به هيچ نرم‌افزار اضافه‌اي، اين كار را به انجام برسانيد، مي‌توانيد این مراحل را دنبال كنيد:

  • ـ برنامه Preview را اجرا كرده و تصاوير يا فايل‌هاي PDF مورد نظرتان را در آن فراخواني كنيد.
  • ـ با كشيدن و رها كردن فايل‌هاي فراخواني‌شده در برنامه، مي‌توانيد چيدمان آن‌ها را به‌دلخواه خود تغيير دهيد.
  • ـ تمام فايل‌ها را انتخاب كنيد. براي انجام اين كار مي‌توانيد از كليدهاي تركيبي command+a كمك بگيريد يا از منوي Edit گزينه Select All را انتخاب نمایيد.
    ـ به منوي فايل برويد و روي گزينه Print كليك كنيد. مي‌توانيد از كليدهاي ميانبر command+p نيز كمك بگيريد.
  • ـ از سمت چپ روي گزينه PDF كليك كرده و از منوي به نمايش درآمده گزينه Save as PDF را انتخاب كنيد.
  • ـ در نهايت، مشاهده مي‌كنيد كه نرم‌افزار Preview بدون استفاده از هيچ نرم‌افزار اضافه‌اي شما را قادر مي‌سازد که تصاوير و فايل‌هاي PDF خود را به يك فايل PDF شامل تمام فايل‌هاي مورد نظر تبديل كنيد.

ظرفيت هارد‌ديسك كم است!

تا چند سال پيش، وقتي كاربران مبتدي مي‌خواستند ظرفيت يك هارد‌ديسك را مورد سنجش قرار دهند، با تعدادي سي‌دي يا دي‌وي‌دي قابل كپي در آن‌ها اين مقدار را تشخيص مي‌دادند؛ اما اين روزها آن‌قدر ظرفيت هارد‌ديسك‌ها افزايش يافته است كه كسي به تمام‌شدن ظرفيت هارد فكر نمي‌كند، چه برسد به اين‌كه آن را با تعداد سي‌دي بسنجد!

با اين حال، كاربراني هم وجود دارند كه در عرض كمتر از يك ماه، ظرفيت يك هارد يك ترابايتي را با انبوهي از نرم‌افزارها، فيلم‌ها و... اشغال كرده و با كمبود فضاي خالي مواجه مي‌شوند! گاهي اوقات نيز كاربران حواسشان به اين كمبود فضا نيست و در اين شرايط است كه ويندوز به طور خودكار پيغامي را مبني بر كم بودن ظرفيت درايو مورد نظر به ‌نمايش درمي‌آورد.

نمايش اين پيغام، بسيار مفيد است؛ اما در بسياري از موارد، نمايش اين پيغام براي يك‌بار كافي است و دفعات بعدي كه تكرار مي‌شود، موجب آزار كاربران مي‌شود. اگر شما هم از جمله كاربراني هستيد كه ترجيح مي‌دهيد اين پيغام را مشاهده نكنيد و خودتان كنترل ظرفيت هارد‌ديسك را به عهده مي‌گيريد، مي‌توانيد با استفاده از ترفند زير نمايش اين پيغام را غير فعال كنيد:

  • ـ روي گوي استارت كليك كرده و در كادر جستجو عبارت regedit را وارد كنيد تا ويرايشگر رجيستري ويندوز باز شود. (در ويندوز اكس‌پي ‌بايد از ابزار Run كمك بگيريد)‌
  • ـ مسير زير را در رجيستري دنبال كنيد:HKEY_CURRENT_USERSOFTWAREMicrosoftWindowsCurrentVersionPolicies Explorer
  • ـ در ستون سمت چپ روي گزينه Explorer ليك راست كرده و از منوي New گزينه DWORD (32bit) Value را انتخاب كنيد.
  • ـ نام NoLowDiskSpaceChecks را به گزينه جديد اختصاص دهيد و پس از آن، از سمت راست روي آن دوبار كليك كنيد.
  • ـ در پنجره به نمايش درآمده مقدار كليد جديد را از صفر به يك تغيير دهيد و با كليك روي OK تغييرات را ذخيره كنيد.
  • ـ در نهايت، رايانه را يك بار راه‌اندازي مجدد كنيد و مطمئن باشيد چنانچه تمام مراحل را به‌درستي انجام داده باشيد، هيچ‌گاه پيغام هشدار كمبود ظرفيت در درايوهاي هارد‌ديسك را مشاهده نخواهيد كرد.

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: پنج شنبه, 24 اسفند 1391
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 68
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 41
بازدید 9957 بار