پرسش و پاسخ 35

پنج شنبه, 31 شهریور 1390 ساعت 15:02
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

◊ ويندوز 7 نصب كرده ام، ولي مودم و كارت صدای سیستم را نميشناسد. برای رفع این مشکل، چه كار كنم؟

♦ برای برطرف كردن این مشكل، بهتر است به پایگاه اینترنتی شركت سازنده دستگاه كارت صدای رایانهتان مراجعه كنید. اگر از كارت صدای Onboard استفاده میكنید، به پایگاه شركت سازنده مادربورد خود بروید. برای مودم نیز به همین شيوه عمل كنید. البته از آپدیتهای ویندوز هم میتوان استفاده كرد.

 در ویندوز XP ، دو فایل بانامهای Oemlogo و Oeminfo میساختیم و در 32 System قرار میدادیم كه وقتی روی My Computer راست كلیك و Properties را انتخاب میكردیم، میتوانستیم مشخصات خودمان را ببینیم. آیا در ویندوز7 چنین امكانی فراهم است؟

♦ بله، در ویندوز 7 هم این امكان وجود دارد؛ فقط از طریق رجیستری باید این كار را انجام دهید. برای ایجاد این تغییرات به مسیر زیر در رجیستری مراجعه كنید:
HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREMicrosoftWindowsCurrentVersionOEMInformation
شما میتوانید برای هر مشخصه خود، یك كلید در این قسمت ایجاد كنید؛ برای مثال، میتوانید یك كلید از نوع رشته به نام Logo درست كنید و مقدار آن را برابر نشانی عكسی كه میخواهید به عنوان لوگو قرار دهید، بگذارید. برای آشنایی بیشتر با این مقادیر در ویندوز ۷، بهتر از لینك زیر استفاده كنید:

http://technet.microsoft.com/en-us/library/ff716332(WS.10).aspx

اگر تغییر دادن رجیستری نیز برای شما سخت است، میتوانید از نرم افزار 0 , 1. 7Windows  Oem Info Editor استفاده كنید. برای دریافت این نرم افزار، به پیوند (لینك) زیر بروید:

http://www.softpedia.com/get/Tweak/System-Tweak/Windows-7-Oem-Info-Editor.shtml

 

در ویندوز XP  با نصب آپگرید جینیون آرم آن در پایین دسكتاپ می آید و بكگراند مشكی شده را هرچه تغییر میدهم، دوباره مشكی میشود. برای حل آن چه باید كرد؟

♦ این مشكل، از آپدیتهای ویندوز است. مایكروسافت یك Patch ارائه كرده است كه به محض دانلود و نصب آن، اصل بودن نسخه ویندوز شما را بررسی میكند. مشكل شما این است كه Genuine ویندوز شما از نظر مایكروسافت، غیرمعتبر است. برای این كار باید ویندوز خود را دوباره كرك كنید؛ اما میتوانید نرم افزار Remove WAT را مورد استفاده قرار دهید. برای دریافت این برنامه میتوانید به لینك زیر بروید:

http://www.9down.com/RemoveWAT-2-2-6-369232/

البته توجه داشته باشید که اگر مجدداً شما ویندوز خود را آپدیت  کنید، همچنان با مشکل مذکور مواجه خواهید شد.

 

1. آیا نرماف زاری وجود دارد كه از تمام اطلاعات ذخیره شده درهارد رایانه پشتیبان تهیه كند و فایل پشتیبان تهیه شده، تنها در حد یك دیویدی حجم داشته باشد تا اگر به هر دلیلی هارد رایانه بسوزد، بتوان اطلاعاتش را به هارد جدید منتقل كنیم؟

   2. تعدادی از سایت های لاتین كه نرم افزارها را به صورت رایگان در اختیار كاربرهایشان قرار میدهند و سرعت دانلود مناسبی دارند، معرفی كنید.

♦ ج 1: نرم افزار برای تهیه نسخه پشتیبان، زیاد است و برای مثال، میتوانید از نرم افزار Driveimage XML استفاده كنید كه از پایگاه filehippo.com به صورت رایگان قابل دریافت است؛ اما این كه نسخه پشتیبانی شما حتماً یك دیویدی بشود، بستگی به حجم اطلاعات شما دارد؛ چون كوچك كردن اطلاعات تا حدی امكانپذیر است؛ برای مثال، فایلهایی كه اطلاعات آنها متنی نیست، وقتی فشرده میشوند، حجم شان خیلی با حجم نسخه اصلی تفاوت نمیكند.

ج 2: در این خصوص میتوانید از پایگاه filehippo.com استفاده كنید. این پایگاه، نرم افزار رایگان به شما نمیدهد، ولی اگر نرم افزار شما Open-Source یا Freeware باشد، به شما میگوید که اگر هم پولی باشد و پایگاه اینترنتی شركت سازنده، نسخه Trial آن را در اختیار عموم قرار داده باشد، آن نسخه را هم برای شما میگذارد. در ضمن، سرعت دانلود از این پایگاه هم خوب است.

 

با چه نرم افزاری میتوان فایلهای تصویری را ویرایش کرد و به كیفیت HD با رزولوشن بالا و حجم پایین تبدیل و در یك DVD معمولی رایت نمود؟

♦ برای این كار، برنامه های بسیاری وجود دارد كه شما میتوانید فایلهای تصویری خود را به فرمتهای دیگر تبدیل كنید؛ برای مثال، میتوانید از نرم افزار Free Make Video Converter یا نرم افزار .Any Video Converter استفاده کنید. در مورد این نرم افزارها، در شماره های قبلی توضیحات كافی داده شده است. اما به نكته ای كه باید توجه داشته باشید این است كه برای تبدیل، مهم است نسخه اصلی چه كیفیتی داشته باشد؛ چرا كه بر نسخه تبدیلشده نیز تأثیر میگذارد؛ مثلاً اگر نسخه اصلی با پسوند 3GP باشد، نباید انتظار داشت خروجی AVI با كیفیت خوب داشته باشیم.

 

چرا نسخه بعدي از ويندوز ويستا ساخته نشد و اصولاً مهمترين و اصليترين امكانات جديد ويندوز 7 در مقايسه با ويندوز ويستا چيست؟

♦ اين كه چرا نسخه جديدي از اين ويندوز منتشر نشد را تهيهكنندگان آن ميدانند؛ اما به طور خلاصه ميتوان گفت يكي از اشكالات اساسي ويندوز ويستا، سرعت اجرا و ميزان كارايي آن، در صورت عدم برخورداري از سختافزار قوي و بهروز است.
از مهمترين دلايلش اين است كه ويندوز 7 بسياري از سرويسها را به صورت موازي اجرا و راهاندازي ميكند. همين طور، تعداد سرويسهاي غير ضروري در مرحله بوت و راهاندازي اوليه، بسيار كمتر از قبل شده است.
در ويندوز 7، ميزان تخصيص حافظه به هر پنجره بهبود يافته است. در ويندوز ويستا، سيستم عامل مجبور ميشد برنامه هايي را به جهت كمبود فضاي خالي در حافظه ببندد؛ اما در ويندوز 7، هر پنجره جديدي كه باز ميشود، همان مقدار حافظه را اشغال ميكند كه پنجره هاي قبلي اشغال كرده بودند و به اين ترتيب، به منابع ديگر سيستم عامل فشار نميآيد.
همچنين در خصوص طولانيتر شدن عمر باتري لپتاپهايي كه از ويندوز 7 استفاده ميكنند، فناوري جديدي به كار برده شده تا همانند صفحات تلفنهاي همراه به محض عدم كاربرد، تيره شوند يا استفاده از درايو DVD را سريعتر و آسانتر ساخته تا ذخيره باتري لپ تاپ، دوام بيشتري داشته باشد.
گفتني است ويندوز 7 نيازي به نصب درايوهاي جديد براي سختافزارها ندارد و سختافزاري كه تحت ويندوز ويستا كار ميكند، با ويندوز 7 نيز مشكلي نخواهد داشت.

 

در مورد گوگل كروم و ويژگي هاي آن توضيح دهيد.

♦ گوگل كروم، داراي ويژگيهاي جالبي است كه در ذیل به برخي از آنها اشاره ميشود:

-   Task Manager for websites
اگر در مرورگر گوگل كروم كليدهاي shift+Escape را همزمان فشار دهيد، پنجره Task Manager را باز ميكند كه فهرست كامل تمام وبسايتهايي را كه در حال حاضر در مرورگر گوگل كروم شما باز هستند، نمايش ميدهد.
شما از اين طريق ميتوانيد ببينيد هر پايگاهي چه مقدار از حافظه رايانهتان را اشغال كرده و اگر صفحه يك وبسايتي كه باز است، باعث ايجاد اشكال شده، ميتوانيد End process را كليك كنيد تا آن Tab بسته شود.

-Visual Brower History
گوگل کروم، اين ويژگي را از گوگل دسكتاپ گرفته است. در واقع، با فشردن كليدهايH  ctrl+ قسمت  History مرورگر باز ميشود. حال ميتوانيد به دنبال هر كليدواژهاي كه علاقهمنديد، بگرديد. علاوه بر نمايش پايگاه هاي مورد جستجو، گوگل كروم براي هر صفحه، پنجره نمايش كوچكي هم به صورت Thumbnail image به نمايش ميگذارد.

-Super Clean Contextual Menus
با راست كليك روي هر پیوند (لينك) در پايگاه هاي نمايش داده شده در گوگل كروم، به شما 5 انتخاب برتر نمايش داده ميشود و با كليك راست كردن روي هر تصوير، 4 انتخاب.

-Search Your Favorite Websites From the address Bar
هنگام مشاهده يك پايگاه در مرورگر گوگل كروم، اگر نام و نشانی آن پايگاه شامل يك جستجوگر هم باشد، گوگل كروم آن جستجوگر را به حافظهاش ميسپارد تا در آينده كه شما به همان پايگاه در مرورگر كروم مراجعه ميكنيد، بلافاصله آن جستجوگر را هم براي تان ضميمه كند.

-See Memory Used by Different Browsers
اگر يك تب جديد در گوگل كروم باز كنيد و عبارت about:memory را در هر جايي بالاي آن تايپ كنيد، به شما فهرستي از تمام مرورگرهاي باز شده در آن زمان را نمايش ميدهد؛ به همراه مقدار حافظه اشغال شده توسط هر مرورگر.

-Reopen Website tabs that you closed by mistake
عبارت  فوق، یعنی: سايتهايي كه به اشتباه بستهايد. با كليك همزمان Ctrl+T در گوگل كروم (بازكردن يك تب جديد) و در باكس Recently closed tabs، به راحتي ميتوانيد با كليك روي نشانی، نام آن صفحهاي كه به اشتباه آن را بسته بوديد، دوباره باز كنيد.

-Websites from the start menu/bar Quick Lanuch
اين ويژگي در تمام مرورگرها وجود دارد؛ اما در گوگل كروم استفاده از آن به مراتب راحتتر شده است. به عبارتي، بعد از باز كردن يك پايگاه در گوگل كروم، در menu file روي گزينه Create application shortcut كليك كنيد. اين گزينه به شما، يك نوع shortcut براي همان پايگاه ميدهد كه در آينده با كليك روي اين shortcut ميتوانيد آن پايگاه را باز كنيد.

 

ميخواهم ويندوز خود را عوض كنم؛ اما درايور تمام قطعات سيستم را در اختيار ندارم و نميتوانم تمام اينترنت را براي جستجوي درايور آن ها جستجو كنم. آيا برای حل این مشکل، راهكاري وجود دارد؟

♦ براي ذخيره درايوهاي نصب شده روي سيستم، نرم افزارهاي مختلفي تهيه شده است كه براي نمونه ميتوانيد از Driver Magician يا DriverMAx استفاده كنيد. با كمك اين برنامه، ديگر نيازي به جستجوي فايلهاي درايور در اينترنت و سيديهاي مختلف نخواهيد داشت. تنها كاري كه بايد انجام دهيد، تهيه يك نسخه پشتيبان از درايورهاي فعلي سيستم است. ضمن اين كه نصب مجدد درايورها در ويندوز به كمك اين برنامه، تنها نيازمند يك كليك و يك بار راهاندازي مجدد سيستم است.

 

برای صفحه گذاری يك فايل Word  چه كار باید کرد تا در اين فايل صفحه اول شماره نخورد و از صفحه دوم شمارهگذاري از شماره 1 به بعد اعمال شود؟

♦ در آفيس 2003 در صفحهاي كه ميخواهيد شمارهگذاري از آن صفحه آغاز شود، كليك كنيد. سپس روي منوي Insert كليك كنيد و سپس از منوي Break، گزينه Page Break در Insert Break را انتخاب كنيد و بعد Ok كنيد. بعد به منوي View رفته و بخش Header and Footer را انتخاب كنيد. سپس روي Link to previous در Header and Footer كليك كنيد. اين كار باعث ميشود كه شمارهگذاري شما از همين صفحه آغاز شود. سپس ميتوانيد صفحات خود را شمارهگذاري كنيد و در بخش Format در جعبه Start At عدد 1 را وارد كنيد.
در آفيس 2007 و 2010 روي صفحهاي كه ميخواهيد شمارهگذاري از آن آغاز شود، كليك كنيد. سپس در بخش Page Layout روي Break كليك كنيد. آن گاه روي Next Page در زير بخش Section Breaks كليك كنيد. بعد به بخش Insert رفته و بخش Header يا Footer را انتخاب كنيد و سپس گزينه Edit Header يا Edit Footer را بزنيد. در تب سبز رنگ Design برويد و روي Link To Previous كليك كنيد. اینک به بخش Page Number در منوي Header and Footer در تب Design رفته، سپس گزينه Format Page Number را انتخاب كنيد و مقدار Start At را برابر 1 قرار دهيد.

 

1. چگونه ميتوان نرم افزارهاي نصب شده در رایانه را در رجيستري مشاهده كرد يا نرم افزار مشكلدار را مستقيماً از رجيستري پاك كرد؟

   2. ميخواهم ويندوز نصب كنم، ولي از سيدي بوت نميشود و وارد ويندوز قبلي ميشود؛ با اين كه در بايوس سيدي رام را انتخاب كردهام؟

♦ ج 1: براي اين كار بايد با مدخلهاي رجيستري آشنا باشيد. در شماره هاي قبلي در مورد مدخلهاي رجيستري و اين كه هر كدام براي چه هدفي هستند، توضيح داده شده است. براي بخش نرم افزار شما ميتوانيد به مدخل HKEY_CURRENT_USERSoftware مراجعه كنيد. در اين جا فهرست تمامي نرم افزارهاي نصب شده روي ويندوز را ميتوانيد مشاهده كنيد و آن ها را ويرايش يا حذف كنيد؛ اما پيشنهاد ميشود كه قبل از هر گونه تغيير، يك نسخه پشتيباني از رجيستري خود تهيه كنيد. بعضي از نرم افزارها به دلیل بعضي شرايط، اطلاعات خود را در مدخلهاي ديگر رجيستري كپي ميكنند؛ مثلاً وقتی نرم افزار Word را كه نصب ميكنيد، اطلاعات مربوط به فايل doc و docx را در مدخل HKEY_CLASSROOT ذخيره ميكند و همين طور، در مدخلها ديگر، راه حل ساده براي پيدا كردن تمامي جاهايي كه يك نرم افزار خود را در رجيستري ثبت كرده، بهتر است نام نرم افزار را در رجيستري جستجو كنيد.

ج 2: اگر از سالم بودن دستگاه سيدي رام يا ديويدي رام و كابلهاي ارتباطي آن و نیز چگونگی اتصال آن ها اطمينان داريد، سيدي ويندوزي را كه قابليت بوت شدن داشته باشد، تهيه كنيد.

 

زماني كه ميگويند حجم ترافیک ماهانه ADSL شما مثلاً 6 گيگابایت است، آيا موقعي كه به اينترنت صرفاً وصل هستيم نيز از آن حجم کاسته ميشود؟

♦ منظور از ترافيك ماهانه، ميزان تبادل اطلاعاتي است كه شما با اينترنت انجام ميدهيد؛ مثلاً ممكن است شما ساعتها اينترنت خود را وصل كنيد و حجم ارسال و دريافت اطلاعات شما در حد 50 مگابايت باشد. اين مقدار، از آن 6 گيگابايت كم ميشود. گاهی نیز ممكن است در بازه زماني ای كه به اينترنت متصل هستيد، تبادل اطلاعات شما بالا نباشد. در نهايت، ميزان ارسال و دريافت اطلاعات است كه حجم ترافيك شما را مشخص مي كند.

 

ميخواستم بدانم فرمت sns با كدام برنامه پخش يا تبديل ميشود؟

♦ اين فرمت فايل را شركت Criterion Games براي بازي Burnout Paradise توسعه دادهاست. Sns، يك فرمت صوتي است كه فقط براي اين بازي قابل شناسايي است. بیشتر شركتهاي توليدكننده بازي، فرمتهاي مربوط به خود را براي ذخيره فايلهاي تصويري و صوتي مورد استفاده داده و اطلاعات اضافي در مورد اين نوع فايلها را در اختيار عموم قرار نميدهند. از اين رو، برنامهاي كه بتواند اين فرمتها را تشخيص بدهد و تبديل يا پخش كند، وجود ندارد.

 

لطفاً سيستمي معرفي كنيد كه بتوان فيلمهاي با كيفيت فول اچدي و یا فیلم های سه بُعدی را به راحتي با آن تماشا كرد.

♦ براي اين كار، دستگاه شما بايد حداقل به يك پردازشگر با سرعت Ghz 4/2 دو هستهاي يا Ghz 5/3 مجهز باشد. همچنین به يك كارت گرافيك با حافظه 256mb كلاك 600Mhz و حداقل يك گيگابايت RAM و يك مانيتور حداقل 22 اينچ براي نمايش فيلمهاي Full HD نياز داريد. اين، حداقلي سيستمي است كه بايد براي پخش HD داشته باشيد؛ اما بايد كدكهاي مربوط به HD را نيز از اينترنت دانلود كنيد. براي اين كار ميتوانيد از كدك CCCP يا نرم افزار VLC استفاده كنيد. در مورد فيلمهاي سهبعدي، همين دستگاه مناسب است؛ ولی بايد مانيتوري تهيه كنيد كه قابليت نمايش 3d را نيز دارا باشد.

 

چگونه از مراحل نصب ویندوز 7  روی سی دی  یا یواس بی  Imag بگیریم تا در دفعات بعد جهت نصب، از وارد کردن  اطلاعات آن بی نیاز شویم؟

♦ براي اين كار ميتوانيد از نرم افزار DriveImage استفاده كنيد. اين نرم افزار از هارد شما يك نسخه پشتيباني تهيه ميكند. چگونگی كار آن هم به اين صورت است كه شما ويندوز را نصب كرده و تمامي نرم افزارهايي كه ميخواهيد، روي آن نصب ميكنيد. سپس اين برنامه را اجرا نموده و از درايوي كه ويندوز را روي آن نصب كردهايد، يك نسخه پشتيباني تهيه مي نمایید.
سپس در دفعه بعد كه خواستيد ويندوز را عوض كنيد، كافي است دستگاه خود را با يك سيدي لايو ويندوز بالا بياوريد و با استفاده از همين برنامه، درايو قبلي ويندوز را فرمت كنيد و نسخه پشتيباني خود را نصب كنيد. نرم افزارهاي مشابه اين نرم افزار، Norton Ghost است كه با استفاده از آن نيز ميتوانيد همين كاررا انجام دهيد.

 

از آنتيويروس Beet defender 2011 pro استفاده ميكنم. در توضيح نصب اين نرم افزار نوشته: پس از نصب، سيستم را مجدداً راه اندازی کرده و از safe mode استفاده كنيد. سپس فايل patch را اجرا كنيد تا ليسانس آنتيويروس شما تا سال 2045 آپديت شود، که اين كار را انجام دادم. در ضمن، آپديت آفلاين اين آنتيويروس را نيز دانلود كرده و از طريقي كه گفته بود، آن را اجرا كردم. اما وقتي به اينترنت متصل شدم، ليسانس آن غيرفعال شد و آپديتي هم كه به صورت آفلاين نصب كرده بودم، غيرفعال گردید! دلیل این مشکل چیست؟

♦ اين كركها و پچهايي كه براي برنامه ها منتشر ميشوند، الزاماً نرم افزار شما را اعتبار نميدهند و نميتوان به آن ها اطمينان پيدا كرد. وقتي اين پچها در دسترس ميليونها كاربر قرار ميگيرند و حجم استفاده از كد ساخته شده از اين پچها زياد شود، شركت مربوطه آن ها را مسدود ميكند و ديگر نميتوان از آن استفاده كرد؛ البته نكتهاي كه در اين جا حائز اهميت است، اين است كه هميشه هم وضع به اين منوال نيست كه اين پچها غيرمعتبر شوند. اينكه آن ها غيرمعتبر ميشوند، به نرم افزاري كه قرار است اين پچ براي آن نصب شود و چگونگی ارتباط اين نرم افزار با اينترنت، بستگي دارد. پيشنهاد ما اين است كه از آنتيويروسهاي رايگان استفاده كنيد يا اگر واقعاً داشتن آنتيويروس براي شما حياتي است، يك نسخه اصلي از آن را تهيه كنيد.

 

به چه روشي مي توان با2010 Word يک PDF توليد کرد؟ آیا الزاماً باید از برنامه های جانبی و مخصوص این کار استفاده کرد؟

♦ برنامه هايي مانند Word در اصل براي پردازش روي متون طراحي شدهاند. بنابراين، ساخت فرمهاي قابل پرکردن نيز جزء امکانات اين نرم افزارها است. اما براي ساخت فرمت PDF همان طور که اشاره کرديد، از نرم افزارهاي جانبي استفاده ميکنند؛ يعني حتي خود برنامه Word به-تنهايي قابليت ساخت فايل PDF ندارد و چنانچه بخواهيم از صفحهاي که در Word ساختهايم، خروجي PDF بگيريم، به نرم افزاري جانبي يا پرينتر Post Script نيازمنديم.

 

در 2007 Publisher زماني که ميخواهيم بروشوري ايجاد كنيم، بايد در هر قسمت، يک Textbox جداگانه ايجاد کنيم. چگونه ميتوان اين تکست باکسها را به صورتي درآورد که در حالي عین این که از هم جدا هستند،  با پرشدن ظرفيت هر کدام، متن به صورت اتوماتيک در Textbox بعدي نوشته شود؟

♦ مي توانيد از ستونبندي در Textbox استفاده کنيد. با اين کار، متن مورد نظر شما به تعداد ستون دلخواه در يک Textbox نمايش داده خواهد شد. اما در پاسخ به سؤال، شما بايد از جعبه متنهاي به هم پيوسته ( Linked Textboxes) استفاده نمایيد. چنانچه متن شما فضاي بيشتري از اندازه Textbox را بگيرد، برنامه از شما خواهد پرسيد که آيا ميخواهيد اضافه متن را در Textbox ديگري بريزيد (Autoflow)؟ که با جواب مثبت، بقيه متن را در Textbox خالي ديگري ميريزد و در غیر صورت، آن را ميسازد و به طور خودکار، اين دو Textbox را به هم مرتبط (Link) ميکند. ميتوانيد به صورت دستي نيز اين کار را بکنيد. چنانچه متني بيشتر از فضاي Textbox را اشغال کرده، ابتدا آن Textbox را انتخاب کرده، سپس دکمه Create Textbox Link را در Toolbar بزنيد.  پوينتر ماوس به صورت يک پارچ درميآيد. حالا Textbox مورد نظر را که ميخواهيد ادامه متن در آن ريخته شود،  انتخاب کنيد. توجه کنيد که قبلاً بايد Textbox خالي ساخته باشيد. پس از ارتباط دو Textbox، گزينه هاي اضافي ديگري براي حرکت بين Textboهاي مختلف در اختيار شما قرار ميگيرد.

 

1. در موقع نصب ويندوز، با پيام زير مواجه ميشوم. علت چيست؟ ضمن این که در این حالت، سيدي نصب ويندوز بالا نميآيد و نميتوانم ويندوز را نصب كنم؟
Invalid boot.ini failed

   2. تفاوت دو فرمت avi و xvid چيست؟

♦ ج 1: اين فايل براي بالاآمدن ويندوز مورد نياز است. چنانچه مشکلي براي اين فايل پيش بيايد، به وسيله CD ويندوز، بايد آن را به وسیله فرایند Repair دوباره بسازيد. ضمن اين که به طور دستي نيز ميتوانيد آن را بسازيد. بنابراين، به سيدي ويندوز نياز داريد. سيديرام و همين طور سيدي ويندوز را کنترل کنيد.

ج 2: فرمتهايي که نام برديد، قالبهاي فايلهاي ويدئويي هستند. فرمت avi، مخفف عبارت Audio Video Interleave است و يکي از معمولترين فرمتهاي صوتي و تصويري در تجهيزات ديجيتالي به شمار ميرود که از سوي شرکت مايکروسافت ارائه شده است. اين فايلها براي پخش به هيچ سختافزار خاص و ويژهاي نياز ندارند. به همين جهت، بسياري از توليدکنندگان محصولات چندرسانهاي و حتي سازندگان دوربينهاي ديجيتال ترجيح ميدهند براي دستيابي به بازار بزرگتري از کاربران، از اين فرمت به عنوان فرمت پيش فرض ضبط و پخش استفاده کنند. xvid نيز قالب فايل تصويري است که ضمن بالاتر بودن کيفيت، حجم کمتري نسبت به DVD دارد. اين گونه قالب، Open Source است و برخلاف فرمت avi امکان تغييرات در کدينگ آن وجود دارد. براي پخش آن، به نصب کدينگ ويژه آن نیاز است.

 

1. به تازگي ويندوز 7 نصب کردهام؛ ولي هيچ صدايي از رایانه شنيده نميشود و روي آيکون بلندگو درtaskbar علامت ضربدر ديده ميشود. دلیل آن چیست؟

   2. درايوهاي G و DVD ROM) H) و (CD RW) چند ماه است که بيرون نميآيند و چراغشان روشن نميشود. راه حل این مشکل کدام است؟

   3. گاهي خود به خود شکلCD همراه نشانگر ماوس ظاهر ميشود. چرا این گونه است؟

♦ ج 1: درايور کارت صداي سيستم نصب نشده است. براي نصب هر قطعهاي، بايد درايورهاي مربوط به ويندوز آن را داشته باشيد. به پايگاه اینترنتی سازنده کارت صداي سيستم مراجعه کنيد و درايور مربوط به ويندوز 7 را دانلود و آن را نصب کنيد.

ج 2:  بايد مشخص شود اين مشکل از چه زماني آغاز شده است؟ ممکن است کابل ارتباطي برق آن ها دچار ايراد شده  و يا حتي پاور دستگاه مشکل داشته باشد. با توجه به نوشته هاي شما، احتمالاً برق به آن ها نميرسد. ضمن اين که از نصب بودن تمام درايورهاي مادربورد نيز بايد مطمئن شويد.

ج 3: معمولاً وقتي CD درون دستگاه قرار ميگيرد، چنين آيکوني روي پوينتر ماوس نمايش داده ميشود. بنابراين، با توجه به پرسش شماره 2، ممکن است اشکالي در سيديرام وجود داشته باشد که با حل شدن آن مشکل، ايراد شماره 3 نيز برطرف گردد.

 

آيا نرم افزار يا ترفندي براي تبديل ويندوز 64 بيتي به 32 بيتي وجود دارد؟

♦ همان طور که ميدانيد نرخ انتقال اطلاعات براي پردازش در ويندوز 64 بيتي، دوبرابر ويندوز 32 بيتي است. صرف نظر از اين که آيا نصف کردن اين سرعت، کار درستي است يا خير، ما هنوز به چنين نرم افزار يا ترفندي برنخوردهايم.

 

مدتي است ويروس يا کرمي وارد سيستمم شده و تقريباً همه جا خودش را کپي ميکند. حجمش 16 کيلوبايت و فرمتش هم  tmp  است. آخرين آپديت هاي کاسپراسکاي هم نميتوانند آن را شناسايي کنند. لطفا در اين مورد راهنماييام کنيد.

♦ فايل هاي با فرمت tmp، فايلهاي موقتي هستند که معمولاً نرم افزارهاي مختلف يا خود ويندوز براي انجام فعاليتهاي خویش ميسازند و با بستن آن نرم افزار، اين فايلها هم از بين ميروند. بنابراين، طبيعي است که آنتيويروس نيز آن ها را به عنوان ويروس شناسايي نخواهد کرد. در حقيقت، اين فايلها محلي براي ذخيره موقت اطلاعات هستند. براي اطمينان از حل اين مشكل، يك نسخه از اين فايل آلوده را به لابراتوار آنتيويروس خود ارسال كنيد تا گروه پشتيباني آن ها راه حلي براي تان ارسال كند.

 

فايل pagefile.sys در درايوي كه ويندوز نصبشده، چيست؟ اين فايل حجمی حدود 2 گيگابايت دارد و قابل پاك شدن هم نيست و به عنوان ويروس نیز شناسايي نمی شود. آيا راهي براي پاك كردن آن وجود دارد؟

♦ سيستم عامل ها، از يك حافظه مجازي كه در ديسك سخت است، استفاده ميكنند تا بتوانند برنامه ها را راحتتر اجرا كنند. اين بحث، مربوط به مديريت حافظه در سيستمعامل است و در سيستمعامل ويندوز، اين فايل همين نقش را ايفا ميكند و به عنوان يك حافظه مجازي در كنار RAM رایانه شما قرار ميگيرد و باعث ميشود كه سيستمعامل شما بتواند راحتتر برنامه ها را اجرا كند. اين فايل حجمي در حدود 5/برابر حافظه RAM رایانه شما دارد. اگر سيستم شما به اندازه كافي حافظه RAM براي اجرا كردن برنامه ها دارد، ميتوانيد اين فايل را حذف كنيد و حافظه اشغالشده را به ديسك سخت برگردانيد. براي اين كار، وارد Control Panel شده، بخش System را انتخاب كنيد. سپس در وارد تب Advanced شده و روي Setting كليك كرده، در بخش Virtual Memory روي دكمه Change كليك كنید و تيك گزينه Automatically manage paging file size for all drives را انتخاب نمایید. سپس براي هر درايوي كه خواستيد، ميتوانيد Page File را حذف كنيد يا حجم آنرا تغيير دهيد.

 

وقتي رایانه را به اينترنت وصل ميكنم، مرورگرم هيچ سايتي را باز نمي كند در صورتیکه اینترنت من دايال آپ است.

♦ براي اينكه از وصل بودن ارتباط اينترنت خود مطمئن شويد، در بخش Command Prompt ويندوز، دستور ping google.com را تايپ كنيد و خروجي را مشاهده كنيد. اگر خروجي شما Request timeout بود، يعني ارتباط اينترنتي شما دچار مشكل است. سپس فايروال سيستم خود را غير فعال كنيد و دوباره همين مراحل را انجام دهيد. اگر باز هم خروجي درستي نگرفتيد، بهتر است با شركتي كه از آن اينترنت را تهيه كرديد مشكل تان را در میان بگذارید.
ممكن است شما با پيغام Request timeout مواجه نشويد؛ اما سرعت ارتباط شما پايين باشد. اين ميزان را ميتوان از خروجي حاصل در مرحله قبل نيز متوجه شد. شما وقتي ping ميكنيد، خروجي به فرمت زير به شما نشان داده خواهد شد:

Reply from «ipaddress» byte=32 time=«replytime» TTL= 51

مقدار replytime زمان پاسخگويي شما را مشخص ميكند. هر چقدر اين زمان بيشتر باشد، سرعت اينترنت شما نيز پايين خواهد بود؛ البته این مشکلات معمولاً در سرويسهاي dial up پيش ميآيد.

 

در داخل تمام پوشه های  رایانه ام نام بعضي از آنها رنگ آبي دارند؛ در حاليكه بايد رنگ همگي مشكي باشد. در ضمن، آنتيويروس كاسپرسكي2011 روي سيستم بنده نصب و آپدیت شده است.

♦ اين رنگ آبي، نشاندهنده اين است كه فايل شما فشرده شده است. بعضي وقتها پوشه ها نيز حالت فشرده دارند. دسترسي به پوشه هاي فشرده، سريعتر از پوشه هاي ديگر است. براي اينكه يك فايل يا يك پوشه را از حالت فشرده خارج كنيد، روي فايل يا پوشه خود راست كليك كرده و سپس گزينه Properties را انتخاب كنيد. سپس در تب Advanced، تيك گزينه Compress contents to save disk space را برداريد. اگر خواستيد فايل يا پوشه خود را فشرده كنيد، ميتوانيد همين مراحل را انجام دهيد؛ اما اينبار تيك گزينه را بگذاريد.
اگر ميخواهيد فايلها و پوشه هاي شما در همان حال فشرده باقي بمانند، اما رنگ آنها تغيير نكند، به بخش Folder Option رفته، در بخش View در پنل Advanced Setting تيـــك گــزينه Show encrypted or compressed NTFS files in color را برداريد. سپس Apply کرده و بعد از آن Ok نمایید.

 

1. فايلهايي با فرمت swf دارم. با نرم افزارهاي مختلف مربوط امتحان كردم؛ ولي فقط چند لحظه باز ميشود. چطور اين فايلها را باز كنم يا اگر آسيبديده، ترميم كنم؟

   2. قابليت Alro در ويندوز 7 از كار افتاده و فقط آيكونها را نشان ميدهد. چطور به حالت اول بر ميگردد؟

♦ ج 1: به جهت پایین بردن حجم سایت، محتویات فایلهای فلش را به صورت داینامیك انتخاب میكنند. این كار باعث میشود هر وقت فایل فلش به صورت كامل دانلود و اجرا شد، محتویات خود را نشان دهد و حجم فایل فلشی كه ممكن است با محتویات ثابت به ۴۰۰ كیلوبایت برسد، با محتویات داینامیك به اندازه ۴۰ كیلوبایت كاهش پیدا كند. برای حل مشكل باید فایل فلش را  Decompileكنید و با بررسی سورس كد منابع داینامیك را پیدا کرده و آن ها را دانلود كنید و در جاهای مربوط قرار دهید. این كار، مشكلات خود را دارد؛ چراكه بعضی فایلهای فلش قابل Decompile  شدن نیستند.
ج 2: روی دسكتاپ خود راست كلیك كرده و گزینه Personalize را انتخاب نموده و در بخش Windows Colors، روی گزینه Allow Transparency كلیك كنید. اگر باز هم مشكل حل نشد، میتوانید به بخش Found and fix problems  ویندوز بروید و راهحلهایی را كه بیان میكند، دنبال كنید. برای دسترسی به این بخش، در قسمت جستجوی منوی استارت، عبارت Fix را تایپ كنید یا این كه به رجیستری ویندوز بروید و در بخش HKEY_CURRENT_USERSoftwareMicrosoftWindowsDWM ، كلیدهای « UseMachineCheck,Blur,Animations» را از جنس 32DWORD  بیت بسازید و مقدار هر كدام را برابر صفر (0) قرار هید.
روش دیگر این است كه Command Prompt ویندوز را با سطح دسترسی Administrator باز كنید. برای این كار روی پنجره  Command Promptكلیك راست كنید و گزینه Run as Administrator را بزنید. سپس عبارت «net start uxsms» را برای فعال كردن، و عبارت «net stop uxsms» را برای غیر فعال كردن Aero وارد كنید.

 

در خصوص تبدیل یك فایل با فرمت rar و تبدیل آن به یك فایل با فرمت jar چه كار باید انجام داد؟

♦ پسوند فایل rar مربوط به برنامه WinRar حاوی اطلاعات زیپ شده است و برای باز كردن آن، نیاز به WinRar یا برنامه های دیگری دارید كه قابلیت باز كردن آن را دارند. فایل jar ، فایل Java Archive است كه در واقع، فایل اجرایی برنامه های جاوا است كه به وسیله جاوا اجرا میشود.
این پسوند برای زمانی است كه میخواهید برنامهای را كه با جاوا نوشتهاید، روی همه سیستمهای عاملاجرا كنید. فایل JAR، خود یك فایل زیپ شدهاست؛ ولی محتویات آن فایلهای كامپایل شده یك برنامه جاوا است.
با توجه به توضیحاتي كه ارائه شد، نمی توان فایلهای RAR را به JAR تبدیل كرد.

 

لطفاً طریقه حذف اكانت از جی میل را توضیح دهید.

♦ در Gmail ، لاگین كنید و در بخش Account Settings ، روی Edit جلوی My Products كلیك كرده و در پنجره بازشده گزینه Remove Gmail permanently را انتخاب كنید.

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: یکشنبه, 27 شهریور 1390
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 73
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 35
بازدید 11129 بار
محتوای بیشتر در این بخش: « آموزش 35
شما اينجا هستيد:خانه آرشیو فصلنامه شماره 35 (تابستان 1390) پرسش و پاسخ 35