تازه های اطلاع رسانی اسلامی 42

پنج شنبه, 30 خرداد 1392 ساعت 15:03
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

 نرم‌افزار چند رسانه‌ای حافظ تولید شد

 

 لوح فشرده دانشنامه چند رسانه‌ای دیوان حافظ، پس از هفت سال کار پژوهشی از سوی محققان حوزه و دانشگاه در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تولید شد. متن کامل دیوان حافظ، نمایش غزل‌ها و سایر اشعار به خط نستعلیق همراه با فونت‌های رایانه‌ای دیگر، قابلیت قرائت و روایت‌خوانی صحیح به دو گونه شامل صدای استاد آهی از آغاز تا انجام دیوان حافظ و نیز زیبایی‌خوانی توسط 15 نفر از گویندگان صدا و سیما مانند: ژاله علو، ساعد باقری، امیر نوری، قادرپناه، بی‌نیاز، بهروان و مه‌نگار، از جمله ويژگي‌هاي این نرم‌افزار هستند.

 

در این برنامه، ترجمه به 9 زبان مختلف مانند: عربی، انگلیسی، ترکی، فرانسه و ایتالیایی نيز در کنار هر غزل آمده است. ضمن این‌که امکان بازبینی هر غزل و بیت با آیات و روایات هم در نظر گرفته شده است. با توجه به این‌که قرائت و تفسیر کامل آیات قرآن هم در نرم‌افزار چند رسانه‌ای حافظ پیش‌بینی شده است، شرح گویای استاد آهی بر هر غزل، شامل 200 ساعت صدا، در این نرم‌افزار ارائه گرفته شده و معلومات شعری هر غزل مشخص گرديده است.

امکان بازسازی غزل‌ها در بیش از 50 نسخه خطی موجود در موزه‌های سراسر دنیا، از دیگر امکانات نرم‌افزار جامع چند رسانه‌ای حافظ است. بخش فالنامه برای علاقه‌مندان، در نرم‌افزار گنجانده شده است. بیش از 130 هزار فیش به صورت فعالیت‌های موضوعی برای کاربران در نظر گرفته شده که حاصل چهار سال کار مرکز حافظ شناسی و دانشکده ادبیات دانشگاه شیراز است. ویژگی دیگر این نرم‌افزار، تعریف و توضیح آرایه‌های ادبی مورد استفاده از غزل‌های حافظ است. علاوه بر موارد یاد شده، می‌توان به وجود بخش کتاب‌نامه مرتبط با دیوان حافظ شامل بيش از 2300 کتاب اشاره کرد. نرم‌افزار چند رسانه‌ای حافظ توسط هشت نفر از اساتید ادبیات ایران مقدمه‌نویسی شده است. در بخش نگارخانه، چند قطعه فیلم، صدا و بیش از هزار تصویر از جلسات حافظ‌خوانی در شیراز و مقبره این شاعر بزرگ وجود دارد. همچنین 10 جلد از کتاب‌ها و بیانات علامه طباطبایی در مورد حافظ هم در این برنامه وجود دارد و هدف از آن توضیح و تبیین صحیح دیوان این شاعر گرانقدر است.

لوح فشرده «رسم تقواپیشگان» تولید شد

شرح خطبه متقین و مجموعه پرسش و پاسخ‌های آيت الله عزيز الله خوشوقت تهراني (ره) در لوح فشرده‌ای با عنوان «رسم تقواپیشگان» به همت واحد مالتی مدیا بخش خدمات فرهنگی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و دفتر امور تربیت اخلاقی معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه تولید و در اختیار علاقه‌مندان معارف ديني و جامعه علمی کشور قرار گرفت.

این لوح فشرده، برگزیده‌ای از سخنرانی‌های آیت الله خوشوقت(ره) در دو محور کلی «شرح خطبه متقین» و «مجموعه پرسش‌ها و پاسخ‌ها (رمضان 1390)» به همراه نمایش تصاویر مرتبط با ایشان است كه از هم اکنون در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

از قابلیت‌های این لوح فشرده می‌توان به: ارائه فهرست درختی برنامه‌ها به همراه امکان پخش هر کدام، جستجو در عناوین فهرست درختی برنامه‌ها و امکان استفاده از طریق رایانه و دستگاه پخش فیلم اشاره کرد.

 سازگارسازی برنامه‌های نور با ویندوز 8

با پیگیری امور کاربران و به همت معاونت فنی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، سازگارسازی برنامه‌های نور با Windows 8  میسّر گردید. کاربرانی که از سیستم عامل ویندوز 8 استفاده می‌کنند، جهت به روز رسانی برنامه‌های نور، می‌توانند از فایل اصلاحی Windows 8  Patch.exe استفاده نمایند. با توجه به این‌که تاریخ تولید نرم‌افزارها، روی لوح فشرده درج شده است، این فایل اصلاحی در خصوص نرم‌افزارهایی کاربرد دارد که تاریخ تولید آن‌ها بعد از تیر 1388 می‌باشد.

لینک دریافت بسته حاوی فایل از پایگاه نورسافت، به نشانی ذیل است که کاربران می‌توانند با مراجعه به پيوند مورد نظر عملیات سازگار‌سازی را انجام دهند.
http://www.noorsoft.org/download/karbaran/patch/Windows 8  Patch.zip

مراحل انجام مراحل سازگار‌سازی با ویندوز 8:

  1. بسته را دانلود نمایید.
  2. آن را از حالت فشرده خارج نمایید.
  3. فایل Windows 8  Patch.exe را اجرا نمایید.
  4. از گزینه انتخاب برنامه، فایل اجرایی برنامه‌های نور را روی رایانه خود نشاني‌دهی نمایید.

 لوح فشرده مجموعه آثار آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی عرضه شد

لوح فشرده کتابخانه دیجیتال مجموعه آثار آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی به همت مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) و مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در قم تولید شد.

این لوح فشرده، حاوی متن کامل 33 جلد کتاب از تألیفات آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی به همراه برخی از تقریرات دروس ایشان و منشورات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) است.

مطالب این لوح فشرده، در قالب 16 موضوع مختلف، از جمله: بررسی آیات قرآنی پیرامون خمس، تحریف قرآن، اصول، تلقیح مصنوعی انسان، قاعده فراغ و تجاوز، ارث زن از شوهر و محروميت او در برخي از موارد، قواعد فقهيه، مكتب اصولي حوزه، حقوق كودكان در فقه اماميه می‌باشد. تغيير جنسيّت از نظر فقه، احكام حدود، پاسخ به شبهات زيارت عاشورا، بررسي فقهي ـ حقوقي مرگ مغزي، روايات فقهي نقل‌شده از حضرت علي (عليه السلام)، بررسي جريان غدير و...، از دیگر موضوعات این لوح فشرده به شمار مي‌رود. ارائه متن کامل قرآن کریم با ترجمه فارسی و قابلیت جستجو در آیات، 10 دوره لغت‌نامه در 62 جلد با قابليت جستجو و ارتباط با متن كتب، نمایه‌زنی، حاشیه‌نویسی، رنگی کردن و علامت‌گذاری، امکان يادداشت‌برداري، ذخيره، ويرايش و چاپ متن، از قابلیت های فنی و پژوهشی لوح فشرده مجموعه آثار آیت الله فاضل لنکرانی است.

 تولید نرم افزار معجم موضوعی «وسائل الشیعه»

این نرم‌افزار شامل متن کامل 20 جلد کتاب در بیش از 7850 موضوع و برخورداری از 37000 نمایه ترکیبی می‌باشد. پویایی معارف دینی مرهون تلاش علمای دین، راویان حدیث و محدثان حدیث شیعه است و یکی از افرادی که در این زمینه تلاش فراوان داشت، مرحوم شیخ حرعاملی(ره) است که نَسَبِ وی با 26 واسطه به آزاده دشت کربلا «حربن یزید ریاحی» می‌رسد. فرایند پژوهش و تولید این برنامه، از اوائل دهه 70 آغاز شد و نسخه اولیه آن تحت سیستم عامل dos ارائه گردید، ولی با توسعه فناوری‌های نوین این لوح فشرده، پس از بازبینی محتوایی و ارتقای قابلیت‌های پژوهشی جدید از هم اکنون در دسترس محققان قرار دارد. ارائه فهرست مفهومی و موضوعی از احادیث وسائل، سه‌سطحی بودن عناوین موضوعات، ارائه کلیدواژه مترادف، مرتبط و مشترک، امکان ساخت فهرست منتخب از مفاهیم موجود در برنامه، از قابلیت‌های اين فرهنگ موضوعي می‌باشد. جستجوی ریشه و کلمات نمایه و موضوع، ارائه کتب حدیثی مرتبط با احادیث وسائل الشیعه، امكان رفت و برگشت سربرگ‌های پژوهشی و حفظ روند تحقیقی، و دسترسي به کتاب‌شناسی پیرامون منابع موجود در برنامه از دیگر قابلیت‌های پژوهشی نرم‌افزار وسائل الشیعه است.

 لوح فشرده «حوزه و روحانیت» عرضه شد

به بهانه برپایی همایش نیم‌قرن حضور روحانیت در صحنه، لوح فشرده «حوزه و روحانیت» با همکاری مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و مؤسسه پژوهشی – فرهنگی انقلاب اسلامی به منظور عرضه در این همایش تولید شد.

این لوح گرانسنگ، شامل متن کامل بیش از 120 عنوان از مجموعه بیانات و پیام‌های رهبر معظم انقلاب از سال 1368 تا 1390ش، مشتمل بر مباحثی درباره: حوزه، روحانیت، تبلیغ، نظام اسلامی، معارف دینی، طلبگی و نهادهای مرتبط با حوزه و روحانیت همچون: جامعه مدرسین، شورای عالی حوزه، دفتر تبلیغات حوزه علمیه، سازمان تبلیغات اسلامی، مؤسسه امام خمینی(ره) و... می‌باشد. قابلیت دسترسی به متن از دو طریق فهرست تفصیلی و موضوعی، جستجوي موضوعي در بيش از 1700 عنوان باب و سرفصل از طريق فهرست گزينشي، جستجوي ساده و پيشرفته در متن و فهرست از طريق کلمه و عبارت، متن کامل قرآن کریم با ترجمه فارسی به همراه قابلیت جستجو در آیات، از جمله امكانات اين برنامه است. 10 دوره لغت‌نامه در 62 جلد به زبان عربي و فارسي، با قابليت جستجو، یادداشت‌برداری، ذخیره‌سازی، ویرایش و چاپ متن، از دیگر قابلیت‌های پژوهشی و لوح فشرده حوزه و روحانیت به شمار مي‌رود.

 رضوان؛ نخستين شبكه اجتماعی قرآنيان و گروه‌های تواشيح كشور

شبكه قرآنی «رضوان»، به عنوان نخستين شبكه اجتماعی- قرآنی كشور به نشانی اينترنتی rezvannet.ir راه‌اندازی شد.

شبكه قرآنی «رضوان»، نخستين شبكه اجتماعی- قرآنی كشور است كه مي‌كوشد اساتيد قرآن كريم، گروه‌های تواشيح كشور و جويندگان علوم قرآنی را دور هم جمع كند.

این شبكه اجتماعی و قرآنی، توسط گروه تواشيح و مديحه‌سرايی رضوان قم راه‌اندازی شده است.

در اين شبكه اجتماعی، هر كاربر يك قفسه‌ اختصاصی دارد كه می‌تواند در آن يك پست با طول بيشتر از 10000 حرف ايجاد كند و به ارائه مطالب آموزشی، آثار، ديدگاه‌ها و مطالب جذاب فرهنگی- قرآنی بپردازد. همچنين در هر پست، امكان پيوست تصوير، ويدئو، لينك و فايل فراهم شده است. همچنين با افتتاح اين شبكه، قرآنيان كشور می‌‌توانند در فضايی به غير از شبكه‌های اجتماعی غربی و آمريكايی، به شناسايی يكديگر پرداخته و به تبادل اطلاعات مبادرت ورزند.

 راه‌اندازی پايگاه اينترنتي «فاطميه»

در ايام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) و با هدف ترويج فرهنگ عزاداری برای ايشان، پايگاه فاطميه با نشانی اينترنتی www.fatemiyeh.iran.sc راه‌اندازی شد.

اين پايگاه با هدف زنده نگه داشتن اين ايام و همچنين آشنا ساختن علاقه‌مندان و شيفتگان اهل بيت(ع) با‌ زندگانی حضرت فاطمه زهرا(س) و با در اختيار گذاشتن منابع كثيری از اطلاعات و مقالات، راه‌اندازی شده است.

در بخش ويژه‌نامه حضرت فاطمه زهرا(سلام‌الله‌‌عليها)، موضوعات مختلفی از متون: كتاب‌ها، مقالات، پايان‌نامه‌ها و زندگانی حضرت فاطمه(س) از ابتدای تولد ايشان و تا زمان شهادت و همچنين داستان‌هايی درباره وقايع فدك در اختيار پژوهشگران و علاقه‌مندان قرار گرفته است. همچنين در قسمت دانش‌نامه حضرت زهرا(س)، بخش‌هايی همچون: شناسنامه حضرت فاطمه(س)، احاديث و آموزه‌های گفتاری حضرت فاطمه(س)، كرامات حضرت فاطمه(س)، پرسش و پاسخ درباره حضرت زهرا(س)، حضرت فاطمه(س) در آيينه كتاب، حضرت فاطمه(س) از نگاه ديگران، پايان‌نامه و نرم‌افزار فاطمه(س) و آموزه‌های رفتاری حضرت زهرا(س) و ... قرار داده شده است. در قسمت ثبت ‌نام اين پايگاه، علاقه‌مندان می‌توانند مشخصات خود را وارد كرده و از آمار، به روز شدن مطالبی مانند اطلاع از اخبار مسابقات قرآنی و مذهبی و همچنين فراخوان مسابقات و اخبار پايگاه و دل‌نوشته‌های كاربران، با خبر شوند.

 طرح و نقوش اسلامی با محوریت حضرت زهرا(س) عرضه شد

پایگاه نورنگ به مناسبت فاطمیه دوم و ایام سوگواری شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) در سه بخش تصاویر پس‌زمینه، قالب‌های وبلاگ و قالب‌های پاورپوینت طرح‌ها و نقوش اسلامی مرتبط با این ایام را به صورت رایگان در اختیار کاربران خود قرار داد.  نورنگ، از جمله پايگاه‌های اطلاع‌رسانی اسلامی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی است که در عرصه اطلاع‌رسانی اسلامی و بومی در زمینه ارائه جلوه‌های بصری این میراث کهن فعاليت مي‌كند.

در حال حاضر، این پایگاه به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه (سلام الله علیها) 9 طرح و تصویر منحصر به فرد را در اختیار کاربران خود قرار داده است که از جمله مي‌توان به: دو اثر در زمینه قالب وبلاگ، چهار اثر در تصاویر پس‌زمینه و سه اثر در قالب پاورپوینت اشاره کرد.

نام مقدس حضرت فاطمه(س)، اشاراتی به شهادت حضرت و جایگاه ایشان نزد یپامبر اکرم(ص)، مقام و شخصیت ایشان به عنوان دختر پیامبر(ص)، از جمله مواردی است که در طرح و نقوش فاطمیه به کار برده شده است.

 توليد نرم‌افزار «خانواده موفق» بر مبنای آموزه‌های قرآنی

نرم‌افزار «خانواده موفق» با هدف ارتقای سطح كارآمدی و اثربخشی نقش تربيتی خانواده توسط دفتر امور خانواده حوزه‌های علميه با همكاری مركز كامپيوتری علوم اسلامی نور، توليد شد.

گفتنی است، اين برنامه، مجموعه‌ای از مباحث متخصصان و كارشناسان حوزوی و غيرحوزوی درباره مسائل تربيتی‌ ـ‌ اخلاقی خانواده در چارچوب آموزه‌های نورانی اسلام با هدف پيشگيری، اصلاح و درمان است. همچنين دارای 9 موضوع كلی است كه عبارت‌اند از: خانواده و دانش‌افزايی دينی، خانواده و اخلاق زندگی، خانواده و مهارت‌های ارتباطی، خانواده و شناخت تفاوت‌های زن و مرد، خانواده و مهارت‌های مديريتی، خانواده در پرتو آموزه‌های مهدوی، خانواده و ايجاد محبت و آرامش، خانواده و مهارت‌های زناشويی و در نهايت، خانواده و مهارت‌های فرزندپروری  ارائه فهرست درختی جلسات به همراه امكان پخش هر كدام، جستجو در عناوين فهرست درختی جلسات، قابليت استفاده از طريق رايانه و دستگاه پخش فيلم، از ويژگی‌های اين نرم‌افزار است.

 حضور مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در سومین اجلاس بین‌المللی بیداری اسلامی

غرفه بین‌الملل مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور)، در اردیبهشت‌ماه سال جاری، میزبان ده‌ها تن از چهره‌های فرهیخته: سیاسی، اجتماعی، دینی و علمی کشورهای اسلامی شرکت‌کننده در سومین اجلاس بین‌المللی بیداری اسلامی تهران بود.

در این غرفه که به همت و مدیریت امور بین‌الملل این مرکز در سالن اجلاس سران برپا شده بود، آثار و تولیدات نرم‌افزاری نور در حوزه علوم اسلامی و انسانی معرفی گردید. بسیاری از علما، شخصیت‌ها و مسئولان مراکز و مؤسسات علمی و فرهنگی خارج از کشور، ضمن بازدید از این غرفه، با دستاوردهای نور آشنا شدند.

محسن مسچی، مدیر امور بین‌الملل مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، برخی از مطالبات میهمانان خارجی اجلاس علما و بیداری اسلامی را که در بازدید از غرفه نور مطرح شده بود، چنین برشمرد:

لزوم نصب برنامه‌های مرکز روی تبلت و آی‌پد به عنوان ضروری‌ترین گام برای محققان جهان امروز؛ درخواست ایجاد توانایی نصب برنامه‌ها روی سیستم‌های گوناگون تلفن همراه، به‌ویژه اَندروید؛ درخواست بسته نرم‌افزاری کتابخانه‌های دیجیتالی معارف اسلام به زبان‌های مختلف دنیا؛ توجه به آثار علمای دیگر بلاد اسلامی در تولیدات نور؛ احیای آثار اصیل و منابع فکری اهل سنت به صورت مستقل و همراه با منابع شیعی؛ ارائه تسهیلات به منظور استفاده تولیدات مرکز نور برای مسلمانان خارج از ایران؛ رفع مشکل موجود در نصب و راه‌اندازی برنامه‌ها برای کاربران خارج از ایران؛ ضرورت پاسخگویی به پرسش‌ها و نیازهای کاربران خارجی با توجه به وضعیت زمانی و زبانی کشورهای مختلف که لازمه آن  تسلط بخش امور کاربران مرکز نور حداقل به دو یا سه زبان خارجی.

 نسخه جديد «بنيان مرصوص» منتشر شد

نسخه جديد نرم‌افزار «بنيان مرصوص»، به همت مؤسسه فرهنگی نرم‌افزاری آرمان منتشر شد.این نرم‌افزار، در تلفن‌های همراه پشتیبانی کننده از فرمت جاوا و اندرويد، دستگاه‌های خانگی و اتومبيل قابل اجرا است.

اين نرم‌افزار در صدد تحلیل مبانی نظری و فقهی نظريه ولايت فقيه به همراه چگونگی تحقق در نظام جمهوری اسلامی و حاشيه‌های آن است. بنيان مرصوص، شامل بخش‌هايی همچون: مبانی و مشروعيت ولايت فقيه، امام خمينی(ره) و ولايت فقيه، ويژگی‌ها، وظايف و اختيارات ولی فقيه، ولايت فقيه در نظام سياسی، ولايت فقيه و مردم، ولايت فقيه از منظر شخصيت‌ها، خبرگان (شامل بيانات مقام معظم رهبری در ديدار با خبرگان و بيانيه‌های مجلس خبرگان) و پاسخ به شبهات است.
كتابخانه از مهم‌ترین بخش‌های اين برنامه به شمار می‌رود كه شامل 23 عنوان متن كتاب و 18 عنوان معرفی كتاب می‌باشد.

 «اسلام‌ماركت» افتتاح شد

نخستين سيستم مـذهبی همكاری در فروش محصولات ديجيتال با نام «اسـلام‌مـاركت» افتتاح شد.

اسلام‌ماركت به نشانی اينترنتی islammarket.ir نخستين سيستم همكاری در فروش محصولات ديجيتال مذهبی است.

در كشور بيش از 50 سيستم همكاری در فروش در فضای مجازی فعاليت دارند؛ اما سيستم اختصاصی فروش محصولات مذهبی برای اولينبار است كه به فروش محصولات مذهبی حوزه مجازی مانند: نرم‌افزارهای مذهبی، لوح‌های فشرده و چند‌رسانه‌ای می‌پردازد. علاقه‌مندانی كه صاحب‌ سايت و يا وبلاگ پربازديد هستند، می‌توانند با ثبت ‌نام در سيستم همكاری در فروش اسلام‌ماركت، صاحب يك فروشگاه اينترنتی ـ مذهبی با محصولات متنوع شوند؛ با اين تفاوت كه ديگر نيازی نيست هزينه‌ای را برای ايجاد فروشگاه و آماده‌سازی محصولات صرف كنند. در اين سامانه، علاقه‌مندان بايد بعد از ثبت ‌نام‌، بنرهای تبليغاتی مربوط به هر محصول را از پنل مديريت خود برداشته و در بهترين قسمت‌های پایگاه جهت تبليغ قرار دهند. در اين سيستم، بعد از ثبت محصول توسط خريدار، گروه اسلام‌ماركت بسته‌های خريداری‌شده را آماده و ارسال می‌كند و مبلغ توافقی آن، به حساب كاربر واريز می‌شود.

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: یکشنبه, 26 خرداد 1392
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 60
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 42
بازدید 59296 بار
شما اينجا هستيد:خانه آرشیو فصلنامه شماره 42 (بهار 1392) تازه های اطلاع رسانی اسلامی 42