معرفی پایگاه بانک اطلاعات نشریات کشور (www.magiran.com)

پنج شنبه, 26 اسفند 1389 ساعت 14:50
    نویسنده: محمود نجفی علمی
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

اشاره

آگاهی از مطالب و منابع پژوهشی و دسترسی به آنها، از نيازهای اوليه پژوهشگران در حوزه‌های مختلف علوم به شمار می‌آيد.

یکی از پایگاه‌هایی که به این امر همت گماشته است، پایگاه مگ ‌ایران یا همان بانک اطلاعات نشریات کشور می‌باشد که این خدمات را به صورت الکترونیکی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. از جمله اهدافی که این پایگاه برای تأسیس این بانک اطلاعات داشته است، می‌توان به ايجاد مرجعی کامل و كارآمد از نشريات كشور در اينترنت، به منظور رفع نياز محققان و علاقه‌مندان و معرفي عناوين متنوع و گاهی مهجور نشريات و نیز بسترسازي براي حضور مؤثر اين رسانه ديرپا در صنعت نوپاي اطلاع‌رساني كشور اشاره نمود.

فعاليت پايگاه‌ از سال 1380 آغاز گرديده و ضمن مكاتبه و رايزني‌هاي مكرر با مديران نشريات، تا كنون موفق به پوشش و ارائه خدمات به بيش از 1500 نشريه، در حال انتشار شده است. اين خدمات، شامل: درج شناسنامه نشريه، طرح روي جلد، فهرست مطالب هر شماره و مؤلفه‌های مقاله‌شناختي آنها با استفاده از مندرجات نشريه مي‌باشد. مجلات این پایگاه، به دو نوع «دارای متن» و «بدون متن» تقسیم می‌شوند که عناوین دارای متن آن به بیش از 900 عنوان می‌رسد. کاربران برای استفاده از این مقالات، ‌باید طبق شرایط، عضو این پایگاه شوند. این پایگاه، روزانه بیش از 40 هزار بازدیدکننده دارد که در نوع خود قابل توجه است.

در ذیل، به بخشی از قابلیت‌ها و یژگی‌های بانک اطلاعات نشریات کشور، اشاره خواهیم کرد.

1. فهرست مجلات

این بخش به چهار قسمت: فهرست موضوعی، فهرست الفبایی، مجلات پژوهشی و نشریات دانشگاهی تقسیم می‌شود؛ به عنوان نمونه، کاربر با ورود به قسمت موضوعی می‌تواند بر اساس موضوع مد نظر خویش، مجلات موجود را بیابد. در قسمت الفبایی می‌توان با استفاده از حرف اول مجله دلخواه، آن را یافته و استفاده نمود.

2. معرفی مجلات

این بخش، شناسنامه‌ای از مجلات موجود در پایگاه را به کاربر ارائه می‌نماید. هنگامی که کاربر نشریه‌ای را برای مشاهده انتخاب یا جستجو می‌کند، شناسنامه‌ای از آن مجله چون: مدیر مسئول، سردبیر، محل انتشار، دوره انتشار، نشانی و تلفن دفتر نشریه و قیمت نشریه را می‌تواند مشاهده نماید. از دیگر قابلیت‌های این بخش، اشتراک مجلات است که کاربر با ورود به این قسمت می‌تواند مجله‌ای را که مورد علاقه‌اش می‌باشد و می‌خواهد نسخه چاپی مجله به صورت منظم برای وی ارسال گردد، از طریق این قابلیت، فرم اشتراک را تکمیل نموده و مشترک آن مجله ‌شود.

3. مشاهده مقالات

با ورود به این بخش که اصلی‌ترین قسمت پایگاه مگ ایران محسوب می‌شود، می‌توان مقاله مورد نظر را جستجو نمود. کاربر در صورت عضویت می‌تواند متن مقاله را به صورت pdf یا html مشاهده یا دانلود کند.

4. دسترسی به منابع به صورت IP Bassed

در اين پايگاه،‌ فهرست مطالب و چكيده بيش از 1500 عنوان نشريه علمي و تخصصي كشور درج شده تا مراجعه كننده به‌راحتي بتواند در ميان مطالب مستند و قابل استفاده جستجو كند و مرجع مقالات مورد نياز خود را بيابد. علاوه بر مجلات عضو، نسخه الكترونيكي متن بيش از 400 هزار مقاله از حدود 900 نشريه نيز از طريق اين پايگاه‌ قابل مطالعه است. افراد حقيقی برای استفاده از مطالب پايگاه‌ لازم است عضو پايگاه‌ شده و حق عضويت سالانه پايگاه‌ برای فعال شدن اشتراک طلايي را پرداخت نمايند.

5. راهنما

از دیگر بخش‌های این پایگاه، قسمت «راهنما» است که اطلاعاتی در مورد قسمت‌هایی چون: درباره پایگاه، جستجوی نشریات، خرید اشتراک طلایی، نحوه دسترسی به متن، نحوه پرداخت به سایت و خدمات RSS را ارائه می‌کند.

6. جستجو

بخش «جستجو» به کاربر کمک می‌نماید که سریع‌تر به مطالب، عنوان، نشریات و شناسنامه نشریات مورد نظر خویش دست یابد.

7. بریده جراید

در این قسمت می‌توان با معرفی پست الکترونیکی خود، از خدمات آن استفاده کرد. در حال حاضر، متن 8 روزنامه سراسری و معتبر کشور در پايگاه‌ magiran.com درج می‌گردد تا کاربر بتواند مطالب اين روزنامه‌ها را به‌راحتی در يک پايگاه‌ مطالعه نمايد و امکان جستجوی متمرکز آنها نيز مقدور شود. پس از عضویت در پايگاه مگ ایران مي‌توان كليدواژگان و عبارات دلخواه را به پايگاه‌ اعلام نمود. هر روز بعد از درج متن روزنامه‌هاي انتخابي در پايگاه‌، متن كامل آنها جستجو شده و عناوين مقالات و اخباري كه حاوي كلمات مورد نظر شما باشند، تنظيم شده و به نشاني ايميل آن ارسال مي‌گردند. كافي است بر روي لينك‌هاي مندرج در ايميل دريافتي كليك کنید تا به پايگاه‌ وارد شده و متن مطلب مورد نظر خود را مشاهده نمایید.

8. نشریات مورد علاقه من

این بخش جهت صرفه‌جویی در وقت مخاطب ایجاد شده است. کاربر به کمک این امکان می‌تواند در وقت بسیار کوتاه به مطالب خویش دست یابد.

برای این منظور، پس از عضویت در پايگاه،‌ با شناسه و رمز خود به پايگاه‌ وارد شوید و مجلات مورد نظر را جستجو نموده و به صفحه فهرست هر يک برويد. در ستون سمت چپ فهرست، کليد «ثبت در فهرست علايق» را فشار دهيد تا مجله در اين فهرست درج شود.

اطلاعات تکميلي

  • تاریخ انتشار نسخه چاپی: سه شنبه, 24 اسفند 1389
  • صفحه در فصلنامه: صفحه 48
  • شماره فصلنامه: فصلنامه شماره 33
بازدید 27564 بار
شما اينجا هستيد:خانه آرشیو فصلنامه شماره 33 (زمستان 1389) معرفی پایگاه بانک اطلاعات نشریات کشور (www.magiran.com)